Apakah sikap tidak peduli?

Setiap hari kita mengalami banyak emosi, mereka membantu kita hidup, bertindak balas terhadap keadaan, tetapi kadang-kadang keadaan seperti sikap apatis boleh berlaku. Sekitar orang tiba-tiba melihat perubahan dalam tingkah laku manusia, kehilangan minat dalam kehidupan dan apa yang berlaku di sekitar. Gejala ini semestinya memerlukan perhatian, dan dalam beberapa kes, dan rawatan.

Apakah keghairahan

Dari perkataan Greek "apathy" bermaksud "keghairahan", "tidak sensitif." Ini adalah keadaan mental yang ditandai dengan pasif, sikap acuh tak acuh terhadap apa yang berlaku di sekeliling seseorang. Kepentingan hilang, keperibadian terhenti menerima kegembiraan dari perkara yang biasa.

Disifatkan oleh pasif emosi, ketiadaan perasaan yang terang, baik positif dan negatif. Pada masa yang sama dengan kelemahan emosi, penurunan jumlah aktiviti dapat dilihat.

Apathy sering tidak terwujud secara bebas, tetapi merupakan gejala penyakit atau dikaitkan dengannya.

Gejala keghairahan

Apathy boleh ditakrifkan sebagai penurunan dalam keinginan untuk bertindak. Sering menyertai penyakit seperti skizofrenia. Dapat diperhatikan dengan lesi otak organik. Gejala utama apathy:

  • Kurang kegembiraan dan keseronokan dari perkara yang paling mudah.
  • Fokus pada penderitaan.
  • Detasmen dari orang dan keengganan untuk berkomunikasi dengan mereka.
  • Tak acuh kepada dunia luar.
  • Passivity
  • Kurangkan keinginan dan aspirasi untuk kepuasan mereka.
  • Menutup diri anda, merosot hubungan sosial dan keengganan untuk membuat kenalan baru.
  • Kehilangan makna hidup.
  • Kehilangan makna dalam apa-apa aktiviti.
  • Mengantuk.
  • Impoverishment ekspresi wajah.
  • Pesimisme, persepsi kehidupan sebagai kelabu dan membosankan.

Semasa apati, sebagai peraturan, tidak ada kerengsaan, sebaliknya, seseorang menjadi acuh tak acuh dan acuh tak acuh. Terdapat kelemahan psikologi dan kadang kala fizikal. Seseorang menjadi tidak aktif, kemalasan muncul, ucapan menjadi tidak jelas.

Tanda-tanda apati

Secara kebetulan, seseorang menjadi benar-benar acuh tak acuh, tidak bergerak, diam-diam. Mungkin terdapat masalah ingatan, pemikiran tertangguh, kelesuan berhubung dengan respon emosi kepada orang dan situasi. Seseorang kehilangan keupayaan untuk menunjukkan kasih sayang, simpati, pada masa yang sama, kerengsaan dan pencerobohan juga hilang.

Sikap tidak peduli boleh menjadi ketara cerah apabila orang melihat negeri ini diubah emosi dan aktiviti, dan tersembunyi apabila orang itu seolah-olah bekerja, berkomunikasi, dan kemudian berakhir bunuh diri hidup tidak disangka-sangka untuk orang lain.

Suasana hati yang tertekan secara berkala berlaku kepada mana-mana orang, bagaimanapun, jika tanda-tanda ini berterusan, ketidakpedulian dan kecacatan mental berlaku, ini adalah sebab untuk mengambil tindakan segera.

Punca sikap tidak peduli

Untuk menentukan sikap tidak peduli, ia akan berguna untuk mengetahui sebab-sebab yang membawa kepada kejadian itu. Mereka boleh dibahagikan kepada beberapa komponen.

  1. Faktor keturunan, seperti predisposisi penyakit mental, penyakit otak dan sistem kardiovaskular.
  2. Tekanan. Keadaan hidup yang sukar, konflik di rumah dan di tempat kerja, mengalami situasi yang membahayakan kehidupan atau orang tersayang.
  3. Somatic. Pengesanan penyakit yang mengancam nyawa seseorang boleh menyebabkan sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli terhadap nasib yang lebih lanjut.
  4. Ubat-ubatan, termasuk hormon, insomnia, dan antidepresan yang tidak betul.
  5. Kekurangan vitamin, diet yang tidak baik, kekurangan aktiviti fizikal.
  6. Mengalami krisis umur.

Bagaimana merawat keadaan apatis

Selepas sebab-sebab yang mungkin menyebabkan masalah telah dijelaskan, mereka mula mencari kaedah untuk mengatasi sikap tidak peduli. Pertama sekali, seseorang harus mempunyai keinginan untuk mengalahkannya. Malangnya, disebabkan oleh penurunan rangsangan dan kemahuan, tidak semua orang boleh melakukan ini dengan sendirinya. Dalam kes ini, orang yang rapat hendaklah memberikan sokongan yang besar dan membantu merangsang sebarang aktiviti.

Sekiranya anda berada dalam keadaan apatis, cuba kembali sedikit dan fikirkan sebab-sebab yang membawa kepada ini. Lihat keadaan dari pihak yang lain, "kalah" lagi. Datanglah kepada idea bahawa semua ini pada masa lalu.

Sekiranya penyakit somatik telah menjadi punca sikap tidak peduli, maka perlu untuk memaksimumkan usaha untuk meningkatkan kesihatan diri sendiri.

Adalah penting untuk memahami bahawa kelewatan negeri negatif dan secara beransur-ansur menjadi semakin sukar untuk keluar. Adalah perlu untuk merangsang aktiviti dengan apa cara sekalipun. Melawan sebarang perasaan putus asa, kemalasan, sikap acuh tak acuh. Belajar untuk mencari yang indah di dunia di sekeliling anda.

Ia berbahaya untuk menarik balik diri anda, tinggal di rumah dan hadkan kenalan. Sebaliknya, adalah perlu untuk meningkatkan aktiviti sosial. Nah, jika anda berpeluang untuk meneruskan alam semula jadi dengan syarikat yang ramah.

Jika masalah di tempat kerja menimbulkan sikap tidak peduli, maka mungkin anda harus memikirkan mengubah jenis aktiviti. Ramai orang berjaya menyingkirkan krisis, secara radikal mengubah kehidupan dan profesion mereka. Adalah penting untuk mencari matlamat baru dan mengembangkan motivasi untuk mencapainya.

Perlu meningkatkan dan aktiviti fizikal. Ini akan membawa kepada peningkatan metabolisme, peningkatan fungsi otak, memperkuat otot dan saluran darah.

Ubat-ubatan

Dalam kes ini, doktor mesti menetapkan ubat-ubatan. Terdapat pelbagai perangsang: berwarna serai, ginseng, Eleutherococcus, dan sebagainya, tetapi mereka harus digunakan dengan berunding dengan doktor anda.

Anda boleh menggunakan pelbagai teh dengan herba, jika tidak terdapat kontraindikasi. Kopi baru mempunyai kesan merangsang.

Dalam sesetengah kes, doktor mungkin mengesyorkan mengambil vitamin. Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya terlibat dengannya. Adalah lebih baik untuk menggantikan dadah dengan produk semulajadi: sayur-sayuran, buah-buahan, sayur-sayuran.

Mengelakkan sikap tidak peduli

Pencegahan adalah penting, terutamanya jika anda tahu bahawa secara berkala anda mempunyai keadaan apatis, yang boleh menjadi kemurungan atau menjadi sebahagian daripadanya.

Pengalihan kerja dan masa lapang yang tepat

Keletihan di tempat kerja, hujung minggu yang jarang berlaku, kekurangan organisasi membawa kepada pengurangan badan. Adalah sangat penting untuk mencari masa untuk berehat, dan ia harus bertentangan dengan aktiviti utama. Jika kerja anda sentiasa bergerak, sangat letih dari segi fizikal, yang lain harus dikaitkan dengan kelonggaran: perjalanan ke alam semula jadi di tempat yang tenang meditasi, menonton filem yang baik, menghabiskan masa sahaja.

Jika kerja anda bersambung dengan gaya hidup yang tidak aktif, anda harus menyelesaikan masalah intelektual, maka yang lain harus aktif: hiking, bersukan, jogging, berbasikal, kecergasan.

Organisasi yang betul pada hari itu

Ketidakupayaan untuk mencipta rutin harian membawa kepada fakta bahawa kita melakukan banyak perkara yang tidak berguna, dan untuk yang penting tidak ada masa yang mencukupi. Akibatnya, anda perlu tergesa-gesa, bimbang, gugup. Akibatnya, jiwa itu terlalu tertekan, pecahan berlaku, dan kemudian orang itu jatuh ke dalam keadaan apatis, apabila semua yang terjadi tidak lagi bermakna.

Buat senarai tugas yang mesti dilakukan. Ketahui apa yang anda lakukan pada siang hari. Aktiviti tidak berguna dengan ketara meningkatkan tahap keletihan, jadi anda perlu menyusun jadual anda.

Masuk untuk bersukan

Sukan membantu mengekalkan tubuh dengan baik. Senaman ringan memberi kesan kepada jantung, sistem peredaran darah, aktiviti otak, meningkatkan tahap hormon kegembiraan. Selepas bersenam, kita berasa sedikit letih, tetapi positif.

Untuk pencegahan kolam berenang tidak peduli dan depresi di kolam renang, berjalan di alam semula jadi, roller skating, permainan sukan di pantai dalam satu pasukan adalah berguna. Cari orang yang berfikiran sama, apa-apa aktiviti akan kelihatan lebih seronok, dan pertandingan akan memberikan insentif tambahan.

Jadikan diri anda baik

Emosi positif mesti dirangsang. Sekiranya anda melihat keadaan acuh tak acuh yang mendekati, mulailah memanjakan diri anda. Jadikan diri anda hadiah kecil, dapatkan perkara yang telah lama anda impikan, pergi berkunjung atau berehat. Perjalanan ke salon akan berguna untuk seorang wanita, seorang lelaki boleh pergi ke perlawanan bola sepak atau terlibat dalam hiburan yang melampau.

Kegembiraan kecil membolehkan kita mengekalkan emosi positif pada tahap yang sepatutnya. Sekiranya terdapat banyak negatif dan konflik di sekeliling anda, pelajari bagaimana menanganinya. Malah, banyak perkara tidak penting.

Hidupkan diri sendiri

Kami sering berfikir tentang apa yang difikirkan oleh orang di sekeliling kita. Tetapi orang-orang ini hidup mereka dan, lebih-lebih lagi, mereka sering tidak memberi perhatian kepada kami sama sekali. Adakah gosip jiran? Hanya berhenti bertindak balas kepadanya - anda tidak perlu membuktikan apa-apa kepada sesiapa sahaja, dan suasana positif anda adalah lebih penting.

Apathy boleh berlaku pada orang yang tertakluk kepada manipulasi oleh orang yang dikasihi atau rakan sekerja. Dalam kes ini, anda perlu berhenti menjadi mangsa dan akhirnya menjadi pemimpin, mengarahkan hidup anda ke arah yang memberi faedah kepada anda. Menguruskan hidup anda dan apa yang sedang berlaku di dalamnya, dan kemudian anda akan mengalami lebih banyak keseronokan dan emosi positif.

Kami telah belajar bahawa sikap apatis adalah keadaan yang tidak berkuasa dan sikap acuh tak acuh kepada dunia di sekeliling kita. Adalah penting untuk memulakan rawatan secepat mungkin jika tanda-tanda pertama muncul. Tetapi pencegahan tepat pada masanya sama pentingnya. Pastikan diri anda berada dalam keadaan yang baik, jangan benarkan tekanan memasuki dunia dalaman, dan kemudian kesihatan mental anda akan kekal pada tahap yang terbaik.

Apathy

Apathy adalah keadaan psychophysical keengganan yang melampau dan ketidakupayaan untuk mendorong diri untuk bertindak. Apathy adalah bentuk ungkapan protes yang luar biasa, kemarahan melampau orang yang sihat dalam keadaan tertentu. Keadaan ini memperlihatkan dirinya sebagai hasil daripada banyak patologi atau akibatnya. Kemunduran dari masa ke masa membawa kepada sikap tidak peduli.

Apathy tidak semestinya mencerminkan keadaan mental individu, kadang kala ia boleh mencirikan kedudukan sosial yang menampakkan dirinya dalam sikap tidak peduli sepenuhnya kepada dunia yang pernah bergembira. Apathy juga boleh menjadi manifestasi ketiadaan batang dalaman. Contohnya, wanita-wanita tersebut terlalu bergantung pada lingkaran keluarga, sementara tidak peduli dan tidak aktif dalam segala-galanya. Apathy pada lelaki adalah penyakit yang lebih berbahaya bagi masyarakat, kerana ia melindungi mereka dari kesedaran diri keluarga sosio-keluarga yang berjaya.

Apakah sikap tidak peduli?

Siapa yang belum bertemu dengan sikap tidak peduli? Orang semacam itu mungkin tidak wujud dalam susunan dunia yang mantap. Sesetengah individu jatuh di bawah perasaan jahat ini kerana banyak faktor. Semua orang tahu betapa kritikal dan menyakitkan untuk dirasai. Malangnya, tidak lazim untuk merasa kasihan pada diri sendiri dan lebih kerap daripada tidak individu tersebut tidak akan menerima sokongan dan pemahaman yang mencukupi.

Apathy mempunyai asal bahasa Yunani sebagai istilah. "A" bermaksud zarah negatif, dan "pathos" adalah kesan. Oleh itu, sikap apatis adalah ketiadaan dan kemustahilan mengalami apa-apa jenis emosi, semacam kebodohan. Tetapi, seperti yang anda ketahui, kebodohan hanya baik dalam situasi akut tertentu, tetapi tidak dalam kehidupan.

Apathy adalah ciri keadaan mental, yang menunjukkan ketiadaan emosi manifestasi yang kompleks. Dalam kes ini, individu mampu menunjukkan beberapa jenis detasmen dari alam sekitar. Apathy sering sinonim dengan sikap acuh tak acuh. Tetapi agak pasif, yang memberi kesan kepada semua bidang kehidupan.

Apathy bukan hanya patologi jenis yang berasingan, tetapi juga unit falsafah. Secara falsafah, sikap apatis tidak seburuk kerana perubatan. Ia adalah analog berfungsi untuk ketenangan, ia adalah imun untuk mempengaruhi. Asal mula tafsiran ini berasal dari etika purba.

Apathy adalah keadaan yang agak berbeza dari keseluruhan senarai emosi, ia menggabungkan kedua-dua patologi dan keadaan afektif. Apathy dan kemalasan, apabila digabungkan, mungkin menyerupai kebosanan, dan sangat penting untuk membezakannya kerana memerlukan bantuan yang berbeza. Apathy dan kelemahan juga boleh bersatu, dan ramai kemudian mengelirukan mereka dengan keputusasaan, tetapi ini masih manifestasi yang berbeza. Apabila apathy kurang berkeupayaan. Dan bukan dari segi aktiviti fizikal, walaupun ia juga menderita, tetapi dari segi pengaruh, itu, manifestasi, ungkapan nafsu. Oleh itu, kadang-kadang sikap apatis menjadi istilah yang boleh ditukar dengan fleksibel dan bahkan untuk kemalasan.

Pada mulanya, dalam erti kata agama dan falsafah, apati adalah sinonim dengan apafei dan bermaksud detasmen lengkap dari masalah duniawi. Pada masa yang sama, individu yang mencapai ini, sebenarnya, menjadi seorang lelaki yang bijak, dapat melindungi dirinya dari daging. Bagi Stoics, ia adalah ideal seorang bijak yang dapat menghargai kehidupannya sendiri, mempunyai ide dan kebaikan. Bagi kebanyakan lelaki, sikap tidak peduli wanita itu dikaitkan dengan keringkasan, oleh sebab itulah wanita yang mempunyai kecenderungan apatis lebih sulit untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat, mereka tidak memenuhi ideal pembicara yang meluas.

Punca Apathy

Oleh kerana apathy mempunyai banyak aspek yang berbeza, tidak selalu dianggap sebagai patologi lengkap, ia mempunyai banyak sebab. Ia tidak terbentuk sebagai manifestasi satu kali, ia sudah menjadi sindrom keras yang disebabkan oleh faktor yang bertindak panjang. Masalah yang disebabkan oleh keadaan apatis tidak dapat diselesaikan dengan mudah, mereka berkembang ke dalam kehidupan individu.

Tekanan berpanjangan, yang dipanggil "di ambang" keadaan, boleh menimbulkan sikap tidak peduli. Voltan ini tidak boleh disebabkan oleh sesuatu yang biasa, ia boleh menjadi beban yang rendah. Kekurangan rehat, walaupun dengan irama yang biasa, tidak meletihkan irama, juga boleh mengurangkan seseorang untuk tidak peduli. Itulah sebabnya, menurut semua kebersihan kebersihan, semua orang harus bercuti. Ini adalah perlu untuk mencegah kebakaran dan sikap tidak peduli. Apathy dan kemalasan paling sering digabungkan dengan kerja keras. Apathy dan kelemahan lebih biasa selepas penyakit.

Perubahan dalam cara hidup biasa juga tidak selamat dari segi sikap apatis. Khususnya jelas memberi kesan kepada perkembangan keadaan kehilangan saudara-mara ini. Kematian orang yang disayangi adalah trauma yang hebat dan hampir tidak ada yang melepaskan diri dengan sikap tidak peduli; individu yang mengalami kerugian mempunyai sikap hidup yang berbeza. Malah penyakit saudara-mara boleh dibuang ke dalam keadaan apatis, terutama serius. Kegembiraan juga boleh menjadi pemicu untuk sikap tidak peduli, terutamanya kehamilan dan melahirkan anak. Malah untuk wanita yang sangat ceria, ini masih merupakan ujian. Apathy dan kelemahan sering terbentuk selepas bersalin, oleh sebab itu penting untuk mempersiapkan badan dan keluarga anda. Pengkhianatan dan masalah keluarga cukup mempengaruhi pembentukan sikap tidak peduli, bahkan mereka yang berubah dapat dikenakannya kerana rasa bersalah. Pencen dan hubungan yang semakin perlahan dalam kadar kehidupan juga boleh menjadi provokatif serius terhadap keadaan ini. Apathy dan kemalasan - keadaan pesara yang ramai.

Apathy, sebagai keadaan jangka pendek, boleh dibentuk semasa PMS. Apathy dan kelemahan secara amnya adalah ciri wanita dengan lompat hormon. Mengambil ubat-ubatan tertentu juga boleh membawa kepada hasil yang serupa. Apathy malar sering merupakan gejala penyakit kronik. Tingkah laku yang bergantung, serta patologi ketergantungan, sering mengalir ke dalam apati, ini disebabkan oleh kecewa diri dan ketidakupayaan untuk menjalani kehidupan yang normal.

Keterukan berlebihan terhadap diri sendiri yang meninggalkan pendidikan keluarga juga merupakan provokator gangguan ini. Kegelisahan malar timbul apabila harga diri rendah, dan pembesaran ketat yang sangat keras menghalang seseorang daripada memahami dan menerima hasratnya, ini membawa kepada masalah keperibadian dan sikap tidak peduli. Kadang-kadang menindas dari segi sikap apatis boleh menjadi persekitaran, terutamanya jika seseorang itu mempunyai tuntutan yang berlebihan terhadap orang lain, serta tekanan mereka yang lebih tinggi pada tangga karir.

Apathy sisa sudah menjadi patologi yang membentuk penyakit endogen. Apathy sisa adalah ciri skizofrenia, sebagai manifestasi pengurangan potensi tenaga. Apathy sedemikian menunjukkan peningkatan kecacatan.

Gejala keghairahan

Apathy adalah patologi yang sangat ketara kerana keadaan individu. Dia mungkin tidak mengadu tentang apa-apa, tetapi semua orang akan melihat keadaan apatisnya yang lemah. Ini akan menjadi jelas kepada keluarga dan di tempat kerja, kerana orang itu akan menjadi kurang berfungsi.

Gejala utama apathy: kekurangan emosi dan sikap acuh tak acuh. Ia biasanya menyinggung saudara-mara dan nampaknya mereka terhubung dengan mereka. Tetapi ini hanyalah manifestasi patologi yang patut dicuba. Abulia kerap kali mengamalkan sikap apatis, ia adalah penurunan dalam kualiti diri individu, yang membawa kepada penurunan dalam aktiviti mental. Apathy memberi kesan kepada semua sudut mental dan fizikal, seseorang menjadi tidak aktif, dia lebih suka "menggantung" di satu tempat. Ia juga sangat tidak bersifat sifat dan keengganan mutlak untuk mengekalkan perbualan, dan juga menjadi janggal dalam masyarakat.

Disebabkan sikap tidak peduli, terdapat gangguan mental kecil. Penurunan mnestic tertentu muncul, hilang tanpa jejak apabila apati dikecualikan. Mungkin ada gangguan mental yang berkaitan dengan masalah konsentrasi. Segala sesuatu yang berlaku tidak menyentuh individu yang tidak bertanggungjawab - dia tetap tidak peduli. Ini tidak hanya berlaku untuk tekanan utama dan bencana, dengan mereka individu dapat keluar dari sikap tidak peduli, menyelamatkan nyawanya.

Individu yang tidak peduli yang tidak peduli sebagai latar belakang kemurungan mampu membunuh diri. Kegelisahan tetap yang berkaitan dengan penyakit mental biasanya berakhir dengan berhenti yang tidak sepatutnya.

Secara mental, sukar bagi seseorang untuk menyatakan, dan kadang-kadang membezakan, manifestasi emosi. Kegelisahan malar mempengaruhi individu itu sedemikian rupa sehingga ia meninggalkan kesan yang terpisah dan tidak bernyawa. Biasanya terdapat pemikiran semula nilai kehidupan, dan ke arah susut nilai mereka. Individu yang tidak peduli tidak membina rancangan untuk masa depan, dia tidak peduli dengan ini. Orang yang tidak peduli tidak membuat kenalan dan tidak peduli dengan pemeliharaan rakan, yuran dan perhimpunan terlalu berat bagi mereka. Lama kelamaan, sikap apatis membawa kepada keputusasaan, seseorang tanpa pertolongan sangat cepat berdiam diri dalam kekacauan apatis.

Anda boleh mengenal pasti faktor utama yang dapat dikesan dalam individu dengan sikap tidak peduli:

- Pengalaman yang berpengalaman, yang tidak dapat dialami secara purata, lebih tenggelam.

- Keengganan untuk tinggal di kalangan teman dan kerabat, keinginan untuk pagar, keengganan mana-mana penampilan.

- Kehadiran negeri bertentangan, dari tekanan kepada keletihan.

- Pemikiran gelap dan keengganan untuk membantu diri sendiri, berkembang menjadi kecuaian.

- Rasa tanggapan formal dan kekurangan iman dalam apa jua keadaannya.

- Kurang tidur dengan kemurungan berlebihan yang tidak munasabah. Segala sesuatu di sekelilingnya perlahan dan abu-abu abu-abu, keperluan untuk berkomunikasi digantikan dengan rasa ketakutan.

- Dihantar anhedonia, rasa tidak puas hati, serta keletihan yang tidak hilang dari apa-apa.

Keghairahan dan kemurungan

Apathy dengan kemurungan memperoleh bentuk yang baru. Ia tidak boleh dikatakan bahawa ia adalah sikap apatis yang merupakan mekanisme pencetus dan hanya timbul kemurungan. Selalunya ia terbentuk sebagai patologi bersebelahan. Tetapi tidak dengan semua jenis apathy kemurungan muncul, kadang-kadang ia tidak hadir. Kadang-kadang dengan kemurungan, sikap apatis menyatakan dirinya sebagai "anestesia lembah mawar," yang bermaksud kehilangan emosi dan perasaan yang menyakitkan. Kadang-kadang apathy adalah akibat dari keadaan depresi dan seseorang menjunam ke dalam keadaan negatif itu.

Tanda-tanda yang paling ciri seperti keadaan apatho-depressive yang berdekatan adalah penurunan patologi berterusan dalam suasana hati. Pada masa yang sama, sfera motor sentiasa menderita, orang itu menjadi sangat tidak aktif, kapasiti kerja beliau berubah serta merta. Individu adalah perlahan dan tidak produktif. Bidang ideator sangat perlahan, yang menunjukkan dirinya dalam aspek linguistik - ucapan menjadi lambat dan tenang. Seseorang menjadi sangat acuh tak acuh kepada banyak perkara, apatis dan tertutup.

Ia perlu mempunyai sikap acuh tak acuh ini hanya untuk mengatakan bahawa individu yang tertekan mempunyai sikap tidak peduli. Kerana jika anda mengambil kemurungan yang klasik atau cemas, keadaan pesakit kelihatan bertentangan. Apathy dan kemurungan kadang-kadang disamakan dengan keletihan, tetapi keletihan mempunyai punca fisiologi dan ia hilang selepas rehat atau bercuti. Tetapi kemurungan tidak akan hilang dengan sendirinya, tindak balas terhadap suasana sekitarnya telah berubah, yang memerlukan rawatan.

Kemurungan pedas boleh bergabung dengan bentuk somatik. Kemudian aduan daripada pelbagai organ akan ditambah. Aduan-aduan yang paling asas dan biasa adalah: Algia, gastralgia, aduan masalah seksual, myalgias, beberapa aduan pernafasan, sakit seperti migrain. Individu sedemikian akan cuba mencari bantuan daripada ahli terapi, tetapi rawatan tradisional akan menjadi tidak berkesan, terapi antidepresan paling mungkin membantu di sini.

Kemurungan yang digabungkan dengan sikap tidak peduli boleh berlaku untuk pelbagai sebab. Ia boleh menjadi reaktif, yang didorong oleh keadaan luaran, pelbagai jenis tekanan dan trauma psikologi, tetapi juga boleh dicetuskan oleh proses dalaman yang tidak berkaitan dengan atau sedikit bergantung kepada faktor-faktor luaran dan dicetuskan oleh disfungsi peraturan neuro-humoral otak. Ini terganggu neurotransmitter pertukaran dalam tisu otak, terutamanya serotonin, yang membawa kepada sensasi penderitaan kronik.

kemurungan dalaman dengan sikap acuh tak acuh mempunyai beberapa perbezaan, ia adalah lebih stabil untuk tempoh masa, dan mempunyai bermusim yang jelas - kemurungan diburukkan lagi dalam tempoh musim bunga dan musim luruh. Apabila mengambil sejarah, anda mungkin mendapati bahawa tiada permulaan psiko dan juga penyakit secara tiba-tiba. Dan walaupun ia dikesan trauma psikologi, ia tidak, ia menjadi elemen pencetus, seperti dalam kemurungan reaktif. Menjelang petang, individu ini menjadi lebih mudah dari segi mood dan aktiviti. Malah punca adalah penting untuk pilihan rawatan yang betul, tetapi tanpa mengira punca, kemurungan, sikap acuh tak acuh - adalah satu keadaan yang sangat melemahkan yang sukar untuk diatasi untuk pesakit tanpa sokongan pihak ketiga.

Apathy dan mengantuk

Mengantuk adalah keadaan keinginan yang tidak wajar untuk sentiasa tidur dan bekerja keras. Ini bukan untuk mengatakan bahawa mengantuk adalah manifestasi patologi. Jika, misalnya, anda tidak mendapat cukup tidur atau tidur terlalu banyak, maka anda dapat dengan mudah mengantuk. Mengantuk sangat relevan pada siang hari dengan kehadiran insomnia dan juga dengan perubahan cuaca. Tetapi masih, mengantuk dan apatis adalah gabungan yang lebih serius yang boleh menyebabkan banyak masalah. Jika apathy menyertai mengantuk, ini adalah loceng yang sangat mengganggu. Ini bukan hanya disebabkan oleh psychotrauma, tetapi juga dengan kurang vitaminisasi badan dan kekurangan zat pemakanan yang berguna. Kadang-kadang rasa mengantuk dicetuskan oleh rejim bangunan hari yang tidak betul dan juga minum rejim berkualiti rendah.

Apabila sikap apati muncul, rasa mengantuk semakin bertambah buruk, kerana orang yang mengantuk mungkin bimbang tentang hal ini, yang tidak berlaku apabila apathy ditambah. Oleh itu, dengan sikap apatis, mengantuk semakin bertambah buruk, dan orang itu menjadi kurang upaya dan ditarik balik.

Kadang-kadang penyebab mengantuk bersama dengan sikap tidak peduli boleh menjadi penyakit kronik dan kelebihan berat badan. Secara umum, kekurangan aktiviti fizikal sering menimbulkan keadaan apatis. Dan ini adalah lingkaran setan dengan hasil yang kurang baik; proses kurang motor berlaku, kurang memerlukan tubuh. Tetapi ia tidak lama lagi menghasilkan aduan yang serius.

Kadangkala gejala yang serius seperti anemia, endokrinopati dan tumor dapat disembunyikan dalam gejala mengantuk dan tidak peduli. Tetapi, sebagai tambahan kepada aduan ini, terdapat juga aduan kesihatan. Terkadang mengantuk dan kelesuan adalah hasil daripada keletihan kronik kompleks, yang mengikuti keletihan. Mengantuk juga ciri-ciri rejimen hari berat, dengan kekurangan jam tidur untuk tubuh. Kadang-kadang anda hanya perlu tidur setengah jam pada siang hari untuk mengelakkan semua gejala negatif ini. Untuk patologi sedemikian adalah sangat penting untuk campur tangan dalam masa.

Mengantuk sering dikaitkan dengan mengantuk dan tidak peduli. Terutama kerap perkembangannya dibentuk dengan latar belakang tekanan. Keletihan saraf memberi kesan yang paling negatif dari segi akibat sedemikian. Pada masa yang sama, kekurangan wasiat, kekurangan inisiatif, memori terganggu dengan jelas dan nyata. Ini bukan keadaan organik, jadi apabila memperbaiki keadaan badan, semua aduan ini hilang.

Mengantuk dalam kombinasi dengan mengantuk dan tidak peduli adalah aduan yang sangat topikal dengan hipotiroidisme. Adalah sangat penting untuk tidak terlepas gejala-gejala yang lebih serius tersembunyi di bawah mengantuk dan tidak peduli, jadi selepas cubaan yang singkat untuk membantu diri anda perlu berunding dengan doktor.

Bagaimana menangani sikap tidak peduli?

Dengan sikap tidak peduli, masuk akal untuk cuba membantu diri sendiri, tetapi hanya jika patologi ini dibatasi oleh gejala gangguan ini. Sekiranya patologi itu bersebelahan, itu adalah sebagai tambahan kepada sikap tidak peduli, ada juga penyakit mental, atau sikap tidak peduli itu sendiri adalah akibat dari penyakit mental, maka anda tidak boleh cuba mengobati diri sendiri. Hal ini sangat penting apabila sikap apatis berlaku akibat penyakit kronik atau endokrinopati jangka panjang, dalam keadaan seperti itu pasti masuk akal untuk berkonsultasi dengan pakar.

Dengan sikap tidak peduli dari asal sisa, iaitu, dengan kehadiran penyakit endogen yang serius jenis skizofrenia, rawatan harus diambil oleh psikiatri. Neuroleptik dengan beberapa kesan merangsang biasanya digunakan untuk antipsikotik atipikal ini biasanya sesuai. Mereka mengurangkan tahap kecacatan individu: Tiaprid, Teralen, Sonapaks, Frenolone, Eperapazine, Triftazin, Haloperidol, Tristil. Juga, pengaktifan dan pemulihan buruh, merangsang pesakit untuk aktiviti, memainkan peranan.

Kemurungan adalah komponen bersikap tidak peduli yang dirawat kumpulan antidepresan, juga menyumbang kepada peningkatan sokongan saudara-mara. Memohon: Fluoxetine, Luvox, Prozac, fluvoxamine, Lerivon, Miaser, Miaserin, clomipramine, Dosulepin, Protiaden, amitriptyline, phenelzine, Melipramil, Trittiko, trazodone, maprotiline, Anafranil.

Apabila somatics, digabungkan dengan sikap tidak peduli, ia adalah penting untuk memilih bantuan terapeutik yang betul. Jika endocrinopathies ini, seperti hipotiroidisme, hormon tiroid digunakan, mereka biasanya mempunyai kesan merangsang. Dengan kelemahan badan boleh diberikan kepada perangsang dan sedatif untuk melegakan tekanan dalaman: eleuthero Root, Peppermint, Serai, Lime, Melissa, Echinacea, Chamomile.

Dari nasihat psikologi untuk mengatasi apathy dengan pengecualian dari semua sebab yang lebih menarik, terdapat kedua-dua agak cetek dan boros. Aktiviti sukan tidak dapat dinafikan dengan sikap tidak peduli. Anda boleh memilih mana-mana kumpulan, walaupun permainan aktif, malah berjalan, malah kecergasan. Perkara utama adalah menyeronokkan, tetapi anda tidak perlu mengambil berat yang tidak biasa. Untuk melakukan ini sepatutnya mahu. Juga, rehat lebih baik untuk membuat sifat dan menghilangkan psychostimulation alkohol. Dengan sikap tidak peduli, alkohol penuh dengan ketagihan cepat. Sangat penting untuk tidak "menghidupkan" di rumah, cuba berkomunikasi, tetapi hanya dengan orang yang baik yang dapat memahami dan menyokong. Ini mungkin saudara terdekat, dan orang yang tidak dikenali di Skype, perkara utama adalah keselesaan. Sekiranya tidak ada alasan yang kuat bagi sikap tidak peduli, pastinya orang itu sendiri memainkan peranan yang paling penting dalam mendapatkannya, dia mesti mempunyai keinginan yang tidak dapat dinafikan untuk kembali ke jalan hidup.

Psikoterapi dalam keadaan sedemikian sangat relevan. Pilihan yang berbeza mungkin sesuai di sini: psikoterapi kognitif-tingkah laku, psikoanalisis, analisis transaksional, hetero-autosuggestion. Kadang-kadang jeda banal mempunyai kesan yang baik untuk memberi masa kesedaran untuk berkumpul kembali.

Apathy

Apathy adalah keadaan psikotik yang dicirikan oleh ketiadaan lengkap atau penurunan tajam dalam aspirasi dan minat, kemurungan emosi, ketidakpedulian kepada peristiwa semasa dan orang di sekitar. Keadaan ini bukan penyakit bebas, tetapi berkembang sebagai gejala penyakit mental (depresi, skizofrenia), serta luka otak organik. Apathy juga boleh berkembang pada pesakit yang mengidap penyakit somatik yang teruk (neoplasma ganas, infark miokard) atau yang mengalami tekanan emosi yang teruk.

Apathy sering dikelirukan dengan kemalasan. Pada pandangan pertama, kedua-dua negeri ini sangat serupa, tetapi masih terdapat perbezaan yang signifikan antara mereka. Kebiasaannya adalah kebiasaan buruk yang telah menjadi ciri watak seseorang dan dimanifestasikan tanpa adanya motivasi. Orang itu tidak melakukan apa-apa kerja kerana dia tidak berminat dengannya, dan dia lebih suka daripada berjalan dengan kawan atau tidur siang di sofa. Iaitu, jika seseorang memberi keutamaan dalam melakukan satu tindakan kepada yang lain, maka keadaan ini dianggap sebagai kemalasan yang kudus. Apabila kegelisahan hilang, keinginan untuk melakukan semua tindakan. Sebagai contoh, seseorang memahami bahawa perlu membersihkan rumah. Dia tidak suka keadaan kucar-kacir, dan proses pembersihan itu sendiri tidak menyebabkan ketidakselesaan. Walau bagaimanapun, disebabkan kekurangan kekuatan dan motivasi, menyatakan sikap acuh tak acuh, seseorang tidak boleh memaksa dirinya untuk memulakan pembersihan.

Sinonim: athymia, aphimia, anormia, atimormiya.

Punca-punca kegelisahan dan risiko

Punca apati yang paling biasa ialah:

  • keadaan pemulihan selepas penyakit berjangkit atau somatik yang teruk;
  • kekurangan vitamin (terutamanya kekurangan vitamin kumpulan B);
  • keletihan mental, emosi dan / atau fizikal;
  • tekanan kronik;
  • kerja yang memerlukan kepekatan tinggi perhatian, tanggungjawab untuk kehidupan dan keselamatan orang di sekeliling mereka;
  • tekanan psikologi akut yang teruk, yang boleh menyebabkan, sebagai contoh, oleh kematian orang yang disayangi, bencana;
  • sindrom premenstrual pada wanita;
  • kerosakan otak (terutamanya beberapa bahagian lobus frontal);
  • Kesan sampingan mengambil dadah dari kumpulan selektif serotonin reuptake selektif.

Bentuk-bentuk sikap tidak peduli yang teruk dalam ketiadaan terapi yang mencukupi boleh membawa kepada perkembangan keadaan afektif dalam percubaan pesakit, kemurungan, dan bunuh diri.

Punca sikap tidak peduli juga boleh menjadi penyakit mental. Selalunya, sikap acuh tak acuh menyatakan dirinya sebagai gejala kemurungan atau skizofrenia. Oleh itu, jika sikap acuh tak acuh yang lengkap kepada realiti sekitarnya berterusan untuk jangka masa yang panjang, dan terutama digabungkan dengan membimbangkan lain yang berkaitan dengan gejala penyakit mental (kepekatan menurun, masalah daya ingatan, insomnia, auditori, visual atau halusinasi taktil), anda harus sentiasa berunding neuropsychiatrist a.

Dalam beberapa kes, sikap acuh tak acuh boleh dianggap sebagai varian daripada tindak balas normal keletihan sistem saraf, t. E. Apakah isyarat asal menunjukkan kepada melengkapkan berehat. Dalam kes ini tanda-tanda kelesuan biasanya dinyatakan sedikit dan disimpan untuk masa yang singkat. Penampilan mereka menyeru untuk mengubah keadaan alam sekitar atau sikap ke arah itu, cara hidup. Ia akan dapat difahami bahawa apabila apa-apa persepsi yang salah terhadap sikap acuh tak acuh "normal" dan tiada tindak balas kepadanya, ia mampu meningkat. Dalam kes ini, tanpa bantuan pakar untuk berurusan dengan ia akan menjadi hampir mustahil. Seperti hasil yang biasanya diperhatikan pada orang dengan sangat kuat, atau sebaliknya, watak terlalu lemah. Orang dengan pemimpin watak yang mempunyai cita-cita, semangat yang kuat dan sabitan firma dan bukannya untuk memberi diri anda dan sistem saraf anda rehat, mula berjuang secara aktif gejala sikap tidak peduli, memuatkan diri mereka dengan kerja-kerja tambahan, tekad memaksa mereka untuk melaksanakan. Akibatnya, keadaannya bertambah buruk. Selepas beberapa ketika, ketidakselesaan fizikal dan emosi akibat gejala sikap tidak peduli, menyertai dan ketidakselesaan psikologi, disertai dengan pembentukan kompleks kehinaan diri. Man mental berates dirinya untuk kelemahan, keengganan dan ketidakupayaan untuk melaksanakan tugas mereka, sikap acuh tak acuh yang semakin meningkat bukan sahaja untuk mengetahui, tetapi juga kepada dirinya sendiri. Hasilnya, tanda-tanda sikap acuh tak acuh yang lebih maju sehingga pembangunan kemurungan. Perlu diingat bahawa sikap tidak peduli di mana-mana tidak boleh meningkat melakukan senaman mental dan fizikal! Pada masa yang sama kita tidak boleh berehat sepenuhnya, memberikan dirinya kuasa gangguan psikotik dan menunggu untuk itu yang akan diadakan pada mereka sendiri.

Orang yang lemah sabar mula berurusan dengan mereka dengan ubat-ubatan, minuman beralkohol, dan kadang-kadang ubat-ubatan, apabila gejala apati muncul. Pendekatan sedemikian bukan sahaja tidak menghilangkan, tetapi terus meningkatkan manifestasi sikap tidak peduli, dan di samping itu, ia dapat menghasilkan masalah tambahan (pembentukan ketagihan dadah, ketagihan alkohol, ketagihan dadah).

Bentuk penyakit

Psikoterapi membezakan tiga jenis apathy:

  1. Apathy pasif. Gejala utamanya adalah detasmen, keletihan, kurang minat dalam hidup. Mereka cukup baik dan ketara kepada orang lain.
  2. Apathy aktif. Perubahan dalam jiwa manusia tidak begitu ketara kepada orang-orang di sekelilingnya. Lama kelamaan, patologi memusnahkan jiwa begitu banyak sehingga menyebabkan penyakit mental atau cubaan membunuh diri.
  3. Apathy traumatik. Punca perkembangannya adalah kerosakan otak organik yang disebabkan oleh kecederaan, tumor, gangguan peredaran otak. Penghapusan faktor etiologi dalam kes ini membawa kepada penghapusan tanda-tanda sikap tidak peduli.

Gejala keghairahan

Gejala utama sikap tidak peduli ialah kehilangan aspirasi dan keinginan, ketidakpentingaan dan sikap acuh tak acuh, kehilangan kepentingan dalam hal-hal dan perkara-perkara yang sebelumnya menarik minat seseorang. Tanda-tanda apati lain termasuk:

  • had hubungan sosial yang penting;
  • mengurangkan minat dalam aktiviti profesional;
  • keengganan untuk melaksanakan tugas rutin;
  • keadaan keletihan kronik yang tidak hilang walaupun selepas rehat yang panjang;
  • kekurangan atau penurunan tajam selera makan;
  • kelambatan reaksi fizikal dan mental;
  • mood yang tertekan;
  • ucapan slurred;
  • kekurangan inisiatif;
  • gangguan kepekatan.

Orang yang tidak peduli dibezakan oleh detasmen dari realiti di sekitarnya dan orang, pasif dan sikap acuh tak acuh, kekurangan keperluan semulajadi untuk dicintai dan mencintai diri sendiri. Emosi diselamatkan, tetapi tersembunyi jauh di dalam bidang yang tidak sedarkan diri. Itulah sebabnya orang yang tidak peduli dianggap oleh orang lain sebagai tidak sensitif, tidak bermaya, tanpa emosi, tanpa aspirasi, keinginan atau keinginan.

Pesakit dengan sikap apatis yang teruk, bersempadan dengan keadaan abulia, mempunyai kekurangan inisiatif, ketidakpastian, tidak aktif, pemikiran yang cacat, kesilapan ingatan. Pidato itu kabur, kabur. Pergerakan fuzzy, lamban, kadangkala kurang teratur.

Apathy boleh berlaku dengan gejala klinikal sekitar jelas kelihatan, tetapi kadang-kadang berkembang secara beransur-ansur. Dalam kes ini, kemusnahan jiwa manusia berlaku secara endogen, dan orang yang nampaknya sihat dan aktif tiba-tiba boleh mencuba bunuh diri untuk semua orang.

Tanda-tanda apathy tidak pernah menjadi marah dan ketegangan. Seseorang, sebaliknya, menghilangkan apa-apa keinginan untuk melakukan sesuatu, untuk cuba memuaskan keinginannya. Terdapat atrofi dan susut nilai pengalaman emosi peribadi, akibatnya tidak timbul sebarang emosi negatif atau negatif.

Diagnostik

Adalah mungkin untuk menganggap bahawa pesakit mempunyai sikap tidak peduli jika dia mempunyai 4-5 gejala dari senarai di bawah:

  • baru-baru ini mengalami tekanan yang teruk;
  • kekurangan komunikasi dengan rakan-rakan dan saudara-mara untuk masa yang lama, ketidakselesaan teruk apabila memikirkan mengenai hubungan yang akan datang dengan mereka;
  • sentiasa timbul fikiran suram;
  • kecerobohan dalam pakaian, keengganan untuk menjaga diri sendiri;
  • perasaan ketegangan berterusan;
  • kecacatan;
  • gangguan tidur, terutamanya tidur malam dan tidur tanpa tidur pada waktu malam;
  • persepsi realiti dalam gerakan perlahan;
  • kekurangan emosi yang menggembirakan;
  • mengurangkan pendirian diri.

Apathy bukanlah penyakit bebas, tetapi berkembang sebagai gejala penyakit mental (depresi, skizofrenia), serta luka otak organik.

Untuk mengenal pasti punca sikap tidak peduli, pesakit dirujuk oleh ahli neuropsychologi, neuropathologist, doktor, dan endokrinologi.

Rawatan apatis

Pilihan rawatan untuk apati ditentukan oleh bentuk gangguan psikopatik, serta keamatan manifestasi klinikal.

Terapi tahap apati ringan dilakukan tanpa menggunakan ubat. Pesakit disyorkan aktiviti fizikal yang sederhana, berjalan secara tetap di udara segar, berpegang teguh kepada kerja dan rehat. Untuk menangani apathy dalam kes ini, perjalanan, berbual dengan rakan dan keluarga.

Untuk keghairahan yang teruk, rawatan dilakukan oleh pakar psychoneurolog. Dalam skim terapi termasuk farmakologi bermakna satu atau lebih kursus, serta sesi psikoterapi.

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Bentuk-bentuk sikap tidak peduli yang teruk dalam ketiadaan terapi yang mencukupi boleh membawa kepada perkembangan keadaan afektif dalam percubaan pesakit, kemurungan, dan bunuh diri.

Ramalan

Prognosis adalah baik. Dalam kebanyakan kes, keadaan psikotik ini disampaikan dengan baik oleh terapi. Dalam kes-kes di mana apathy berkembang sebagai gejala penyakit mental (skizofrenia, kemurungan), prognosis ditentukan oleh kursus patologi yang mendasari.

Pencegahan

Pencegahan sikap tidak peduli bertujuan untuk mencegah keletihan fizikal dan mental dan termasuk:

  • pematuhan hari ini;
  • senaman yang kerap;
  • pemakanan yang betul;
  • elakkan situasi yang teruk.

Agar tidak jatuh ke dalam keadaan apatis, ahli psikologi mencadangkan:

  1. Jangan menahan emosi anda. Sekiranya ada kesedihan dan keinginan untuk menangis, janganlah melawannya. Bersama dengan air mata, stres hilang.
  2. Ambil rehat. Jika anda merasa keletihan, anda perlu mencari peluang untuk menghentikan aliran urusan dan membiarkan diri anda berehat. Ia adalah yang terbaik untuk bercuti dan melakukan perjalanan, tidak semestinya jauh. Dengan tidak adanya peluang seperti itu, ia patut berjalan-jalan di taman, melawat muzium, pergi ke pawagam, iaitu, cuba mengubah persekitaran dengan apa-apa cara.
  3. Dapatkan anjing. Cadangan ini amat relevan untuk orang tunggal. Ia perlu menjaga haiwan dengan kerap, untuk berjalan-jalan dengannya setiap pagi dan petang. Ia merangsang rasa tanggungjawab dan menghalang penampilan apatis.

Apakah sikap tidak peduli? Bagaimana hendak menghilangkannya? Apakah sebab dan gejala?

Salam Orang biasa percaya bahawa sikap apatis adalah keadaan fikiran, jenis kemurungan, kelemahan, kemalasan, mengantuk, keletihan, dan sebagainya. Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda bagaimana konsep-konsep ini bersilang, menganalisis sebab-sebab, gejala, keraguan wakil-wakil tanda zodiak individu dan jenis temperamen untuk penyakit aneh ini dan bagaimana untuk mengatasinya.

Saya faham bahawa dalam keadaan yang membanjiri setiap pembaca kelima bahan ini, ia enggan membaca artikel panjang. Walau bagaimanapun, setelah membaca maklumat itu, anda dipersenjatai dengan pengetahuan yang akan membantu menghilangkan keadaan ini dan tidak jatuh ke dalamnya pada masa akan datang.

Bagaimana untuk menghilangkan sikap tidak peduli dalam masa yang singkat? Saya cadangkan untuk menguasai urutan kejadiannya dan mengetahui sebab sebenar. Keanehannya adalah untuk memaksa seseorang untuk keluar darinya, tetapi ini tidak mungkin sehingga dia sendiri menyalakan ide ini. Sering kali, walaupun bantuan ahli psikologi dan pakar psikiatri menjadi tidak berfaedah. Memandangkan ini, saya cadangkan membaca artikel hingga akhir.

Apakah keghairahan seseorang?

Apathy adalah (dalam psikologi) keadaan keletihan emosi, bertentangan dengan euforia Artikel: Apakah keghairahan?
Akan dibuka dalam tab baru. disebabkan oleh peningkatan emosi yang meningkat (positif atau negatif) dan pewarnaan secara beransur-ansur.

Permulaan apathy - kemasukan mekanisme perlindungan badan, termasuk selepas kejutan saraf, untuk mengembalikan kekuatan mental yang hilang.

Fakta: Para saintis di Universiti Nijmegen dari Belanda telah mendapati bahawa orang, sering dalam keadaan apatis, mati lebih awal daripada "pelampau" mudah alih yang terdedah kepada euforia. Fakta adalah bahawa dengan sikap tidak peduli dan kemurungan pada manusia, telomeres dikurangkan, yang bertanggungjawab untuk melindungi DNA dari ancaman alam sekitar, yang menjadi penyebab penyakit yang kerap.

Ia amat jarang berlaku untuk mencari kes-kes di mana sikap apatis dan kemurungan berterusan menjadi kronik akibat penyakit mental, onkologi dan saraf. Selalunya ia berlaku pada orang yang sihat yang terdedah (mereka mengambil tindakan dari luar atau pengaruh peristiwa ke hati).

Apabila memilih jenis pekerjaan, ingatlah tentang mereka yang lebih cenderung untuk menekankan di tempat kerja:

  • Peguam;
  • Pegawai penguatkuasa undang-undang;
  • Pakar bedah dan profesional perubatan lain dengan peningkatan tanggungjawab;
  • Ahli perniagaan, ahli perniagaan;
  • Pendidik, guru;
  • Ahli psikologi;
  • Saintis;
  • Penyelamat.

Bahagian singa dari mereka yang memilih profesion yang dibentangkan di atas menjadi abu-abu oleh 34-40 tahun jika mereka tidak mencari ubat rohani untuk diri mereka sendiri (bukan tentang ubat-ubatan, tetapi tentang anti-depresan yang tidak bernafas, sebagai contoh, muzik, psikologi muzik.
Akan dibuka dalam tab baru. ).

Apabila anda merasakan sesuatu yang penting hilang dalam hidup, tetapi tidak ada motivasi atau keinginan untuk mengejarnya, anda mengalami emosi "tidak sensitif" ini.

Terima kasih kepada penyelidikan psikologi yang berterusan, secara amnya diterima bahawa seseorang perlu mengalami perasaan demi tindakan yang membawa kepada kejayaan. Ini adalah cinta, kerjaya, hobi dan aktiviti lain yang memerlukan khasiat dan motivasi emosi. Artikel: Bagaimana untuk memotivasi diri anda? 13 cara untuk memotivasi diri.
Akan dibuka dalam tab baru.. Apathy secara harfiah bermaksud "tanpa perasaan" - anda tidak cukup dirangsang untuk melakukan sesuatu.

Benar, apatah rasa adalah perasaan, tetapi tersendat atau dipegang oleh gaya yang tidak dapat dikenali, jadi tidak mungkin untuk merasakannya, seperti:

  • Ketidakpedulian;
  • Kecerobohan;
  • Kekebalan;
  • Ketidakadilan

Dalam keadaan sedemikian, seseorang berasa lemah, letih, hampir "lumpuh" kepada tindakan, oleh itu, tanpa rasa tidak puas, dia tidak dapat diatasi sendiri. Orang-orang seperti itu mudah dikenalpasti kerana pasif dalam tingkah laku, keadaan demotivasi dan bersemangat, serta kehilangan minat dalam menyelesaikan tugas harian.

Jenis-jenis keadaan apatis.

Dalam kebanyakan bahan, saya menunjukkan beberapa penyimpangan psikologi yang diperoleh dari satu keadaan atau yang lain, apathy berterusan dimasukkan dalam senarai ini.

Peningkatan keletihan, kemalasan dan sikap tidak peduli, mengantuk, kemurungan, keengganan untuk makan, melakukan sesuatu, untuk melibatkan diri dalam dialog dan juga menonton TV - semua ini tidak peduli. Di bawah ini disenaraikan jenis keadaan apatis:

  • Apathy selepas berpecah. Melihat berapa banyak orang yang melekat pada kesatuan yang patah, begitu pula kekecewaan. Sebagai peraturan, ia mengambil masa sehingga 4 bulan untuk memulihkan tenaga psikik atau melompat emosi tajam ke atas kerana memenuhi objek cinta baru;
  • Apathy selepas bersalin, mengantuk. Lebih keletihan pada tahap fizikal berbanding dengan psikologi, kerana melahirkan dan mengandung membangkitkan kegagalan hormon pada wanita. Keadaan ini berlaku pada sesetengah wanita dan semasa haid (dari 4 hari ke seminggu). Daripada kemarahan dan kemarahan, kelemahan dan kemalasan berlaku.
  • Apathy bunuh diri. Mengolok-olok seseorang, tekanan moral dan psikologi dapat menjana keinginan untuk mati. Contoh masa kita: ketidakupayaan untuk membayar balik pinjaman dengan kadar faedah yang tinggi, penindasan harga diri Artikel: Bagaimana untuk mencintai, menerima diri dan meningkatkan harga diri?
    Akan dibuka dalam tab baru. masyarakat, terpikat dengan permainan tertentu, kartun, kumpulan dalam rangkaian sosial dan manifestasi negatif lain dari luar;
  • Apathy dari kesepian. Penolakan, berada dalam ruang di mana tidak ada orang lain melainkan manusia. Terdapat penyakit pada orang yang tidak boleh, tanpa komunikasi, masyarakat. Keluar dari negeri ini dibekalkan dengan suapan sekali sahaja akibat perbualan dengan saudara-mara;
  • Kelemahan orang tua, sikap tidak peduli. Orang tua, yang bersara, membawa kematian mendekat dengan kekurangan tenaga dan fizikal "Saya telah melihat segala-galanya, membesarkan anak-anak, melakukan segala-galanya dalam kehidupan ini, tidak ada yang memerlukannya lagi...". Adalah lebih baik untuk memotivasi orang tersebut untuk bermain dengan cucu mereka, untuk bertemu dengan lebih kerap, untuk menjemput ke acara dan perniagaan bersama, contohnya, ke negara ini;
  • Keadaan apatis dan berat badan berlebihan. Kilogram yang berlebihan, apabila mereka meningkat, memaksa kita untuk menjadi personaliti pasif yang perlahan, yang menjadi alasan untuk tinggal lama di sofa menonton TV, duduk di komputer... Hanya sukan akan membantu mereka.

Penyebab keganasan perubatan.

Pengamal penjagaan kesihatan menggunakan empat kriteria untuk mendiagnosis sikap tidak peduli. Orang yang tidak peduli bertemu dengan empat faktor:

  1. Pengurangan atau kurang motivasi: pesakit menunjukkan motivasi yang kurang sesuai dengan usia, budaya atau keadaan kesihatannya.
  2. Perubahan tingkah laku, pemikiran atau emosi: perubahan tingkah laku boleh membuat sukar untuk berkomunikasi dengan dunia sosial atau melakukan tugas harian. Perubahan dalam pemikiran termasuk tidak tertarik dalam berita, peristiwa sosial dan pemikiran yang mendalam.
  3. Kesan terhadap kualiti hidup: perubahan dalam tingkah laku akan menjejaskan kehidupan profesional seseorang dan hubungan peribadi.
  4. Perubahan yang tidak disebabkan oleh keadaan lain: dengan ketidakupayaan fizikal, penyalahgunaan bahan atau tahap kesedaran yang terjejas.

Apathy, sebagai gangguan kompleks, didiagnosis jika gejala di atas berterusan selama empat minggu atau lebih lama.

Kemudian mula memeriksa kehadiran penyakit otak sebagai punca sikap tidak peduli:

  1. Penyakit Alzheimer (bentuk demensia yang biasa, kehilangan ingatan sementara dan kebolehan intelektual lain: pemikiran, pemikiran, yang menyebabkan masalah dalam kehidupan seharian);
  2. Dementia (mengurangkan fungsi perhatian dan tumpuan, tetapi tidak dianggap demensia, selagi gangguan mental tidak menjejaskan sekurang-kurangnya dua fungsi otak);
  3. Strok (berlaku apabila salur darah di otak pecah dan berdarah, atau apabila terdapat penyumbatan darah di dalam otak) Keretakan atau penyumbatan menghalang darah dan oksigen daripada memasuki tisu otak Tanpa oksigen, sel otak dan tisu menjadi rosak dan mula mati dalam masa beberapa minit);
  4. Gangguan bipolar (penyakit mental yang dicirikan oleh perubahan ekstrem dalam mood. Gejala boleh termasuk mood yang sangat tinggi, dipanggil mania. Gangguan bipolar juga dikenali sebagai penyakit bipolar atau kemurungan manik);
  5. Kelainan personaliti sempadan (dicirikan oleh ketidakstabilan emosi, tingkah laku impulsif, harga diri yang diputarbelitkan dan sikap tidak stabil terhadap orang, di Rusia kira-kira 3% penduduknya menderita);
  6. Gangguan tidur (75% daripada Rusia tidak tidur dengan baik, sebab utama adalah tekanan);
  7. Serangan iskemik peralihan (berhenti darah mengalir ke otak untuk jangka masa yang singkat, tetapi tidak membunuh sel otak dan tidak menyebabkan ketidakupayaan, tetapi menyebabkan simptom yang serupa dengan permulaan strok. Ia sering menjadi pendahulunya, jadi dapatkan rawatan perubatan kecemasan);
  8. Sakit kepala hormon;
  9. Penyakit gunung akut (ketinggian penyakit berkembang secara beransur-ansur pada mereka yang sering naik ke ketinggian lebih dari 2,400 meter di atas permukaan laut) Pening, mual, sakit kepala dan sesak nafas adalah gejala Kebanyakan kes penyakit ketinggian adalah ringan dan lulus dengan cepat. dan menyebabkan komplikasi dengan paru-paru dan otak);
  10. Hypercalcemia (keadaan di mana anda mempunyai kepekatan kalsium dalam darah);
  11. Sindrom Post-Traumatic (gangguan kecemasan yang melemahkan yang berlaku selepas mengalami atau memberi keterangan kepada kejadian traumatik yang merangkumi risiko sebenar atau kecederaan yang dirasakan atau kematian, berlaku selepas bencana alam, pertempuran, serangan, penderaan fizikal atau seksual, dan trauma psikologi yang lain);
  12. Penyalahgunaan bahan berbahaya;
  13. Gangguan keperibadian Schizoid (jenis keperibadian keperibadian yang eksentrik) Orang yang mempunyai gangguan ini bertindak berbeza daripada kebanyakan orang. Ia sering kali merangkumi pemberhentian komunikasi, interaksi dengan persekitaran sosial, tetapi orang-orang yang mengalami gangguan ini dapat berfungsi secara normal dalam masyarakat);
  14. Encephalitis (keradangan tisu otak);
  15. Tuberkulosis dengan meningia (penyakit berjangkit dan berpenyakit udara yang menjejaskan paru-paru Jika tidak dirawat dengan cepat, bakteria dapat melalui aliran darah, menjangkiti organ-organ dan tisu-tisu lain. Kadang-kadang bakteria bergerak ke dalam membran otak yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. keadaan mengancam nyawa);
  16. Penyakit Tai Sachs (penyakit sistem saraf pusat yang sering menjejaskan bayi).

Bagaimana menangani sikap tidak peduli dengan kaedah psikologi?

Apathy telah datang, apa yang perlu dilakukan? Sebagai peraturan, rawatan apathy termasuk terapi ubat, bergantung kepada punca, dan psikoterapi. Dalam keadaan tertentu, misalnya, dalam hal sikap tidak peduli selepas penyalahgunaan alkohol, cukup untuk mengubah gaya hidup dengan menghentikan alkohol.

Kajian klinikal mengisytiharkan hasil positif selepas campur tangan psikoterapeutikal dengan melawat kumpulan sokongan pesakit (atau bekas pesakit dengan apathy) atau simptom yang serupa dengan gejala.

Psikoterapi adalah istilah dengan makna yang luas, yang merangkumi pelbagai kaedah pengaruh psikologi terhadap pemikiran, sebab, dan prasangka yang ditetapkan. Antara kaedah yang diamalkan untuk menghindari sikap tidak peduli ialah:

  • Terapi Kognitif-Perilaku (sejenis psikoterapi, tujuannya adalah untuk mengajar pesakit untuk mengenali dan menguasai tingkah laku yang bermasalah, untuk menindasnya (atau dalam jargon khusus yang mematikan tingkah laku));
  • Terapi keluarga (sejenis psikoterapi yang menjejaskan seluruh keluarga pesakit).

Pendek kata, terapi kedua adalah berdasarkan konsep di mana ibu bapa, saudara lelaki dan sanak sanak saudara yang lain memainkan peranan penting dalam menyokong seseorang yang disayangi semasa rawatan yang dirancang untuknya. Untuk terapi keluarga untuk bekerja dan pesakit menerima sokongan yang mereka perlukan, berguna bagi keluarga untuk mempelajari ciri-ciri sikap tidak peduli dan penyakit yang menyebabkannya.

Untuk mengatasi rasa tidak peduli pada diri sendiri, mulailah bermain sukan Artikel: 9 kelebihan pengaruh aktiviti fizikal di otak.
Akan dibuka dalam tab baru., sering berfikir tentang rancangan dan matlamat yang mana anda kehilangan minat, dan kemudian memvisualisasikan hasilnya.

Bagaimana untuk mengatasi apathy dengan ubat?

Dalam bahagian ini, artikel menerangkan prosedur farmakologi yang disediakan dalam keadaan khusus tertentu:

  • Dalam kes penyakit Alzheimer: terapi ubat termasuk pengenalan dadah terhadap demensia;
  • Dalam kes dysthymia dan bentuk-bentuk kemurungan kecil, rawatan adalah berdasarkan penggunaan pelbagai kelas antidepresan, termasuk inhibitor reaksi serotonin selektif, inhibitor serotonin reuptake dan norepinephrine dan antidepresan tricyclic;
  • Dalam kes penyakit Parkinson, ubat yang tergolong dalam kategori agonis dopaminergik digunakan. Satu contoh klasik agonis dopaminergik yang digunakan dalam rawatan apathy Parkinson adalah ropinirole.
  • Dalam kes skizofrenia, rawatan merangkumi pentadbiran ubat antipsikotik. Bertindak pada dopamin (neurotransmitter otak), antipsikotik mempunyai kesan menenangkan, anti-allucinatory dan mood-stabil.

Jadual risiko jatuh ke dalam keadaan apatis tanda-tanda zodiak.

Astrologi mengatakan bahawa sikap apatis secara langsung bergantung pada musim, lebih tepat pada bulan di mana seseorang yang dilahirkan di bawah tanda zodiak tertentu terletak. Benar atau tidak, saya memeriksa dan membuat jadual khas. Hakikatnya adalah bahawa dalam beberapa bulan banyak orang mendapat inspirasi untuk kerja, aktiviti otak meningkat, di beberapa terdapat pecahan (di sini analisis panjang syarat-syarat musim yang mempengaruhi jiwa dan fizik diperlukan).

Merah - bahaya, kuning - risiko purata.