Semua tentang ketakutan kotoran dan kuman

Misophobia adalah gangguan jiwa yang menampakkan diri dalam ketakutan obsesif yang dijangkiti oleh kontak dengan apa-apa jenis pencemaran. Di mana orang biasa melihat, jika tidak cukup bersih, tetapi ruang yang boleh diduduki, berbilion mikrobes yang mengancam nyawa, bakteria, virus akan diperkenalkan kepada misophobia. Semua ini mengisi hidupnya dengan kegelisahan yang tidak berkesudahan dan keinginan berterusan untuk menjadikan dunia di sekeliling kita steril.

Apakah yang dimaksudkan dengan misofobe?

Dalam terjemahan harfiah, istilah "misophobia" bermaksud "ketakutan": kata-kata Yunani "mysos" (lumpur) dan "phobos" (ketakutan) diambil untuk membentuknya. Tetapi juga patologi ini dalam perubatan dipanggil "germphobia" - dari bahasa Inggeris "kuman" (mikroba), iaitu "ketakutan terhadap mikrob".

Dalam psikiatri, gangguan psikiatri yang serupa dengan manifestasi klinikal dibezakan, sebagai contoh, fobia vermin - ketakutan terhadap serangga, cacing, virus, mikrob dan bakteria (dari bahasa Inggeris "vermin" - "parasit").

Perkara utama yang mizofob (germophob) takut mendapat sakit, dijangkiti, menangkap virus, jangkitan. Dan kotoran untuknya - sumber bahaya tak habis-habisnya, kerana ia hanya mengagumkan dengan patogen. Perbezaan antara hermophobe dan pembersih standard, bahkan perfeksionis, adalah dalam skala perhatian terhadap masalah kebersihan. Kepekatannya dalam isu ini memerlukan kekuatan dan perhatian yang banyak, yang mengganggu dengan kehidupan yang tenang.

Maklumat tambahan! Misophobia Terkenal:

  1. Penyair Vladimir Mayakovsky tidak pernah mengambil pemegang pintu dengan tangan kosong, tetapi hanya dengan sarung tangan, dengan sapu tangan atau sekurang-kurangnya membungkusnya dengan kertas. Dia sentiasa membawa sekeping sabun dengannya untuk segera mencuci tangannya selepas jabat tangan.
  2. Presiden AS semasa, Donald Trump, dalam wawancara awam mengakui bahawa dia membenci perkongsian tangan, kerana "tangannya hanya penuh dengan bakteria."
  3. Pencipta terkenal Nikola Tesla, menurut cerita-cerita sezamannya, tidak dapat menyentuh objek berdebu, sentiasa mencuci tangan dan sangat takut dengan mikrob.

Fobia kotoran adalah begitu biasa di dunia bahawa banyak penulis karya artistik menganugerahkan wira mereka dengan ketakutan ini sebagai sifat sifat tersendiri. Misophobes boleh didapati dalam buku, filem dan animasi. Dan walaupun para penulis biasanya merasakan "faddishness" karakter mereka, dalam kehidupan nyata seseorang yang menderita mishophobia (germophobia) merasakan ketidaknyamanan yang agak tidak selesa.

Pada video: watak utama filem animasi adalah seseorang yang menderita germrafobia.

Gejala Mysophobia

Hermophobia merujuk kepada sindrom gangguan obsesif-kompulsif, dan manifestasi yang paling khas adalah pembasuhan berterusan tangan dengan dan tanpa. Anda akan dapat mengenali mizofoba di kalangan kenalan anda jika seseorang:

  • sentiasa memakai sarung tangan;
  • dalam ketiadaan sarung tangan, dia akan cuba untuk mengelakkan menyentuh "pengumpulan berbahaya kotoran" dengan tangan kosong: pemegang pintu, butang dalam lif, dan sebagainya. (gunakan sapu tangan, serbet atau enggan menyentuh);
  • memakai pakaian berpakaian tuli yang melindungi dia daripada bersentuhan dengan dunia luar;
  • sentiasa atau sering memakai topeng perubatan, kerana ia takut untuk bernafas udara, penuh dengan patogen;
  • secara aktif menggunakan kuman pembasmi kuman yang kuat, penyelesaian disinfektan, yang selalu dilakukan dengannya;
  • cenderung menggunakan pinggan mangkuk pakai buang;
  • mengelakkan jabat tangan, pelukan, hubungan dengan haiwan;
  • tidak suka dan cuba untuk tidak melawat ramai orang, tempat di mana orang terlalu rapat antara satu sama lain - lif, kedai pengangkutan awam, barisan, sambutan besar-besaran, dan sebagainya.

Apabila seseorang yang menderita fobia ini berada di "zon bahaya", dia mula merasa cemas, mendorongnya untuk meninggalkan tempat itu secepat mungkin. Sekiranya tidak mustahil untuk melakukan ini dengan cepat dan tenang, mizofobe mula menjadi gugup dan mungkin juga mengalami serangan panik yang sebenar. Dia menjadi tidak berminat dan takut kehilangan kawalan terhadap tingkah lakunya, tubuhnya segera bertindak tegas dengan sesak nafas, menggeletar pada anggota badan, berpeluh, mual, berdebar-debar, dan lain-lain.

Dalam kes-kes yang teruk, manifestasi germrafa dan verminophobia mencapai tahap gangguan mental yang serius:

  • seseorang semakin terisolasi dari masyarakat, bahkan orang yang paling dekat tidak ingin membiarkan rumah mereka dibasmi dengan teliti;
  • ahli keluarga yang tinggal di rumah yang sama dengan "kekacauan lumpur" perlu memenuhi semua keperluan kegilaannya untuk menjaga kebersihan steril;
  • Serangan panik mengatasi dia jika perlu untuk melawat tempat awam "kotor";
  • Akibatnya, misophobe boleh berhenti pergi ke mana-mana sahaja, termasuk kedai-kedai dan juga kerja, dll. - membangun agoraphobia teruk (ketakutan meninggalkan rumah).

Dalam ketiadaan rawatan, fobia semakin berkembang, secara beransur-ansur menjadikan pengangkutnya sebagai pariah dalam masyarakat. Setuju, tiada siapa yang akan menyenangkan kepada siapa pun, yang akan menghina untuk menggoncang tangan anda, akan meyakinkan meyakinkan bahawa ada kotoran di sekelilingnya dan anda perlu segera mencuci segala-galanya.

Komunikasi dengan subjek seperti itu untuk orang yang sihat berubah menjadi penyeksaan sebenar, sering menyinggung perasaan mereka. Sebaliknya, mereka biasanya menganggap mizofobes sebagai penyerang dan penyembah jahat.

Punca Misophobia

Penyakit ini sendiri dikaji oleh ahli psikiatri seawal abad ke-19, walaupun pada mulanya hanya keinginan obsesif untuk sentiasa mencuci tangan disebabkan oleh gangguan ini untuk mengelakkan kemungkinan jangkitan. Selepas itu, psikoterapi menjelaskan bahawa ketakutan sebenar di hati orang sakit adalah ketakutan terhadap mikrob sebagai pembawa jangkitan. Walau bagaimanapun, germophob sering tidak berfikir tentang bakteria itu sendiri, pandangannya yang penuh dengan seram difokuskan pada kotoran, di mana-mana, dan yang harus segera dicuci, dibersihkan dan disapu.

Alasan mengapa seseorang jatuh sakit dengan ketakutan kotoran dan kuman adalah berbeza:

  1. Pengalaman negatif (peribadi atau dalam persekitaran langsung). Jangkitan serius yang dialami oleh seseorang boleh menyebabkan misfobia. Penyakit atau kematian seseorang yang tersayang juga boleh menggoncang sehingga kemudian mereka akan menjadi punca fobia. Sebagai contoh, adalah fakta yang diketahui bahawa bapa Vladimir Mayakovsky meninggal akibat keracunan darah yang disebabkan oleh jarum jarum biasa.
  2. Watak gudang. Kemurungan, cemas, terdedah kepada tekanan kerap, orang biasanya terdedah kepada hypochondria. Semua ini boleh membawa kepada perkembangan fobia kotoran sebagai sumber kemungkinan penyakit. Sekiranya seseorang dibesarkan dalam keluarga ibu bapa yang mengidap penyakit mental, maka peluang untuk dirinya sendiri untuk mengalami pelbagai jenis fobia lebih besar daripada orang yang seimbang dan tahan tekanan.
  3. Sepanjang dekad yang lalu, bilangan penderita misofobia meningkat sepuluh kali ganda. Alasannya adalah pemasaran pemasaran yang agresif dari pelbagai bahan pencuci dan kuman. Komersial mengenai pelbagai jenis virus, membombardir di mana-mana, dokumentari mengenai topik yang sama - semua ini mendorong imaginasi orang yang mencurigakan dan cemas.

Mengetahui gejala gangguan fobik, orang sering tidak mendapatkan bantuan perubatan untuk masa yang lama. Ketakutan mereka sendiri seolah-olah mereka bodoh, kebudak-budakan, tidak masuk akal, sesuatu yang orang dewasa harus menghadapi dengan bebas.

Bagaimanapun, kecemasan yang berterusan memberi tekanan kepada jiwa, memukulnya lebih dan lebih. Cuba untuk menyelesaikan masalah bagaimana untuk hidup dengan mimpi buruk yang obsesinya, seseorang biasanya mengikuti jalan mengelakkan kemungkinan bahaya. Dia mencuci dan menggosok, mengikis dan membersihkan tanpa henti. Dia menghindari hubungan dengan masyarakat dengan lebih banyak lagi. Dan tidak boleh dia menyelesaikan masalahnya dengan cara ini, kerana ia bukan di luar, tetapi di dalam - dalam fikirannya sendiri.

Perhatikan! Sering kali mulanya agak tidak berbahaya, mishophobia tanpa rawatan yang sewajarnya akan hampir pasti berkembang dari semasa ke semasa. Jika ketagihan terhadap kebersihan menjadi berlebihan, dan ketakutan terhadap permukaan kotor mula membatasi interaksi dengan dunia, lebih baik tidak menangguhkan lawatan ke ahli psikologi. Untuk memastikan diri anda berada dalam keputusan anda untuk menggunakan bantuan profesional, teruskan pemasangan pembantu kepala anda:

  1. "Ketakutan saya dapat disembuhkan! (ya). "
  2. "Keadaan saya tidak akan dilalui dengan sendirinya, secara semula jadi (tidak)."

Kaedah rawatan

Tugas psikoterapis yang didatangi oleh seseorang dengan gejala "lumpur-demam" adalah, pertama sekali, diagnosis terperinci. Adalah penting untuk mengecualikan daripada pesakit kehadiran penyakit mental yang lebih teruk (contohnya, skizofrenia) dengan gejala yang sama (khayalan, halusinasi, dan sebagainya).

Terapi misophobia atau verminophobia akan semestinya termasuk kursus sedatif, antidepresan. Mereka perlu untuk pesakit, sebagai ketakutan yang berterusan dan kecemasan ketara menggoncang jiwa, menyebabkan kemurungan bersamaan yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk menjalani kehidupan yang penuh.

Walau bagaimanapun, ubat dalam kes penyakit ini hanya bantuan, kerana puncanya bukan fisiologi.

Rawatan utama akan menjadi kursus dengan psychotherapist, tempoh yang semata-mata individu. Baik terbukti dalam rawatan gangguan seperti:

  1. Hipnosis. Salah satu kaedah yang paling berkesan dalam rawatan verminofobia dan misophobia. Dalam penglihatan hipnosis, pesakit diajar relaksasi dalam situasi-situasi yang terdahulu.
  2. Terapi perilaku kognitif. Inti dari kaedah ini terdiri dari kesadaran oleh pesakit fikiran dan perasaan yang mempengaruhi kelakuannya. Menyedari mereka, dia secara beransur-ansur, bersama-sama dengan doktor, berulang-ulang menakutkan keadaannya, secara beransur-ansur belajar menguruskan emosinya.
  3. Dalam kes-kes mudah manifestasi fobik (biasanya dalam peringkat awal), latihan auto (hipnosis diri) dan kaedah niat paradoks boleh menjadi berkesan - penolakan sedar pesakit untuk melawan ketakutan dan saranan yang sengaja bahawa mereka ingin mencari diri mereka dalam keadaan yang menakutkan, dihubungkan dengan objek yang menakutkan lebih kerap.

Secara umum, fobia dapat disembuhkan, tentu saja, jika pesakit itu sendiri bertekad untuk melepaskan dan teratur, kadang-kadang sangat lama, bekerja pada "memperbaharui diri sendiri". Tetapi kita perlu sedar bahawa ahli psikoterapi itu bukan ahli silap mata yang mengusir "iblis" dari kepala pesakit dengan tongkat sihir. Kadang-kadang, dalam kes-kes yang teruk, terapi memerlukan bertahun-tahun usaha dan kerja-kerja berhati-hati pada diri sendiri.

Petua psikologi

Jika dalam kes anda fobia adalah tenacious, maka sehingga hasil positif psikoterapi dicapai, cadangan ahli psikologi, yang direka khusus untuk orang-orang dengan neurosis obsesif-kompulsif, akan membantu anda:

  • secara dalaman menerima ketakutan anda: semakin anda cuba "mengalihkan perhatian, tidak berfikir, tidak memberi perhatian", semakin anda takut;
  • menguasai kaedah relaksasi fisiologi: terdapat latihan khas, latihan pernafasan, amalan meditasi yang membolehkan seseorang untuk berehat dan menenangkan diri;
  • memimpin gaya hidup yang sihat;
  • mencari kaedah psikologi yang berkesan untuk menangani ketakutan untuk anda: contohnya, menulis kebimbangan anda di atas kertas, sengaja membuat imej positif, dsb.

Sudah tentu, pematuhan terhadap peraturan kebersihan diri, menjaga kebersihan badan, pakaian, di rumah perlu. Anda benar-benar boleh sakit dari kotoran. Tetapi adalah penting untuk melihat garis antara kebersihan yang sihat dan keinginan yang sudah menyakitkan untuk kesucian steril. Lagipun, kehidupan dalam ketakutan berterusan amat sukar. Ketakutan patologi menunjukkan tidak lagi pandangan dunia tertentu seseorang, tetapi diagnosis perubatan, penyakit yang boleh dan mesti dirawat.

Hermophobia - fobia yang aneh kepada semua pembersih

Apa itu

Hermophobia (mizofobiya) - takut kemungkinan terkena mikroba ketika berhubungan dengan orang lain atau objek. Dalam erti kata lain, ia adalah ketakutan kepada kuman dan jangkitan yang boleh menyebabkannya. Oleh itu, germofobov terdapat rasa takut untuk dihubungi dengan orang lain - mereka melihatnya hanya dari segi risiko jangkitan. Ia juga adalah takut akan kotor dengan kotor (walaupun secara kondisional - lama berbaring di rak) pakaian, kotoran, habuk, benda lain yang boleh menyebabkan kotor fobia.

Satu lagi gejala di mana fobia ini menampakkan diri adalah ketakutan terhadap tangan kotor, yang memanifestasikan dirinya melalui keinginan yang obsesif untuk kebersihan. Selalunya ini tercermin dalam mengelakkan sentuhan dengan permukaan di tempat awam - tandas, pasar raya, kereta bawah tanah dan jenis pengangkutan lain.

Germofob, tidak seperti orang yang sihat, mengalami ketakutan terhadap mikrob, kehilangan keupayaan untuk menyedari bahawa dunia di sekitar penuh dengan organisma yang bermanfaat, seperti, bakteria yang hidup di dalam usus kita dan membantu lebih baik untuk mencerna dan mengasimilkan makanan. Pesakit sedemikian menganggap semua mikroba sebagai sama-sama berbahaya, dan oleh itu berasa takut dan takut.

Germophobia memberi kesan kepada orang ramai di banyak negara. Filem mengenai epidemik global yang begitu popular pada masa kini mempunyai pengaruh tertentu terhadap pengedarannya. Tetapi yang paling penting, penampilan fobia ini ditimbulkan oleh iklan pencuci dan pembasmi kuman, yang mewakili dunia di sekeliling kita sebagai tempat yang sangat berbahaya, di mana anda tidak dapat bertahan tanpa pembasmian kuman secara berterusan permukaan. Walaupun, jika anda berfikir mengenainya, detergen moden, kerana komposisi kimia mereka, jauh lebih berbahaya kepada kesihatan manusia daripada lantai yang belum dibasuh sama.

Punca

Yang menghairankan, saintis percaya bahawa keinginan untuk kesucian bukanlah sesuatu yang istimewa kepada seseorang. Selain itu, sejumlah besar kotoran yang menetap di kulit dengan cara semulajadi adalah salah satu mekanisme perlindungan. Dalam perjalanan evolusi, manusia mengubah tubuhnya sehingga kotoran pada kulit melindunginya dari serangga, goresan kecil dan bahkan cahaya matahari langsung. Dan lemak di rambut berasal dari pelbagai parasit yang menghisap darah, digabungkan dengan lumpur yang melekat padanya (ingat dreadlock klasik yang pernah menjadi gaya rambut biasa semua orang primitif), walaupun dari pukulan.

Oleh itu, ahli psikologi percaya bahawa ketakutan kotoran adalah penyakit sosial klasik, berdasarkan idea bahawa kesilapan adalah apa-apa tetapi bukti keanggotaan anda di kelas terendah atau kepakaran kerja. Ini dibuktikan oleh fakta bahawa dalam semua buku teks yang berkualiti, kebersihan dibentangkan sebagai salah satu adab, tanpa mana "orang kebudayaan tidak dapat melakukan."

Fobia ini mungkin muncul disebabkan oleh pengalaman negatif peribadi dalam kehidupan seseorang - jika atas satu sebab atau yang lain dia mengalami reaksi negatif dan kebencian yang kuat terhadap mikrob, habuk dan kotoran, atau sesuatu yang serupa berlaku kepada salah seorang saudara atau sahabatnya. Bagi mereka yang mengalami kemapuan, kecemasan dan kemurungan yang berkemungkinan sering diperhatikan - ini adalah faktor risiko tambahan untuk fobia ini.

Walau bagaimanapun, perlu diingat, pada masa kita, kebersihan diri adalah keperluan. Debu moden disebabkan oleh ketoksikan yang luar biasa (terutamanya didepositkan pada kulit penduduk bandar-bandar besar) adalah semata-mata berbahaya, kerana ia boleh membawa kepada pelbagai penyakit yang berbeza-beza, termasuk kerosakan kepada organ dalaman.

Apakah tanda-tanda penyakit kuman?

Gejala fizikal germrafa adalah ketakutan, sesak nafas, peningkatan kadar denyutan jantung dan rasa mual yang berlaku pada pesakit pada pemikiran bahawa mikroba telah memukulnya. Ada juga yang mula menggoncang seluruh tubuh dari pemikiran tersebut. Gejala tingkah laku di mana fobia ini menampakkan dirinya terutama berkaitan dengan mengelakkan situasi di mana ia mungkin untuk menjalani negatif, kerana ia kelihatan kepada pesakit, kesan mikroorganisma.

Sudah jelas bahawa germophobe overestimates keupayaannya untuk dijangkiti, kerana ia menganggap risiko sedemikian berbahaya kepada kesihatan dan kehidupannya. Akibatnya, orang itu akan sentiasa menunjukkan kebersihan dan pedantri yang berlebihan - pembersihan tetap, memulihkan pesanan, membasuh pakaian mandi wanita dan baju renang yang lain, pakaian lain dan mencuci tangan.

Semua ini disertai oleh "kuliah" mengenai kemungkinan sakit, memaksa anggota keluarga yang lain untuk sentiasa mencuci tangan sebelum memulakan, serta selepas menyelesaikan apa-apa kerja. Jika sabun jatuh di lantai - ia tidak lagi digunakan dan dibuang, kerana ia sudah "berjangkit", kerana ia terletak di atas lantai. Pakaian yang jatuh tidak lagi dipakai, dan segera dihantar ke cuci. Pakaian jalan dan rumah dipisahkan dengan tegas, supaya mereka tidak berpeluang untuk bersentuhan, kerana mikrob yang berpaut di jalan boleh beralih ke pakaian untuk rumah. Secara umum, hermofob membawa kebersihannya ke titik kebodohan.

Fobia ini mengenakan gambaran tentang bagaimana hermophobe mendidik anak-anak mereka. Takut kepada mikrob dibesarkan dari peringkat awal mereka. Kanak-kanak seperti itu akan bertanya kepada orang dewasa jika kanak-kanak yang dia mahu bermain tidak menular.

Rawatan Hermophobia

Fobia ini memerlukan rawatan hanya jika, dalam perkembangannya, orang yang menderita dapat menunjukkan tanda-tanda kelakuan obsesif. Maka mereka yang menderita darinya dapat:

  • dengan perhatian yang berlebihan merujuk kepada kesucian makanan, banyak kali memberi kepada pemprosesan suhunya;
  • untuk memberi tumpuan kepada kebersihan sempurna pakaian dan linen katil;
  • merasakan panik kotoran jalan;
  • merasakan ketakutan berada di tempat awam di mana semuanya sudah "bernoda" oleh sentuhan (dan kadang-kadang bernafas) orang lain;
  • terkejut dengan pemikiran kemungkinan hubungan fizikal dengan orang lain.

Lebih-lebih lagi, fobia ini dalam individu boleh nyata sebagai individu penyimpangan yang disenaraikan oleh kami, dan sekaligus.

Terlepas dari apa yang ditakutkan oleh pengangkut germofobia, penyakitnya hampir selalu membawanya ke gaya hidup tertutup, dan kadang-kadang menjadi paranoia, psikosis, dan bahkan skizofrenia. Oleh itu, fobia ini memerlukan rawatan pada peringkat awal kejadiannya, pada mulanya membina semula kesedaran pesakit melalui hipnosis dengan penyatuan model tingkah laku baru menggunakan NLP.

Ripophobia

Mengejar kebersihan di rumah seseorang pada setiap masa dianggap sebagai sifat yang positif, tetapi jika seseorang benar-benar terobsesi dengan perintah yang ideal dan bertujuan untuk mensterilkan dan membasmi segala yang mungkin, maka pakar mendakwa bahawa ini adalah penyakit mental yang disebut ripofobie. Individu yang menderita fobia ini sentiasa bimbang terhadap pelbagai bahan cemar, lebih suka tidak menyentuh objek di sekitarnya, terutama di luar rumah. Ripophobia sering diperhatikan di hostes, apabila keinginan yang obsesif untuk kesucian sempurna berubah menjadi idea tetap.

Seseorang yang mengalami ripophobia sentiasa membasuh tangannya kerana takut kuman dan kotoran yang menyebabkan penyakit terkumpul pada mereka. Tetapi pada hakikatnya, ahli psikologi mengatakan bahawa pada saat-saat seperti itu pesakit tidak memikirkan jangkitan yang mungkin, baginya faktor tangan yang dibasuh adalah penting. Tindakan ini menenangkannya sedikit, walaupun untuk masa yang agak singkat. Keinginan untuk mengelakkan hubungan dengan objek asing adalah begitu hebat sehingga ripophobe cuba, sejauh mungkin, tidak meninggalkan apartmennya untuk meminimumkan keperluan untuk menyentuh pelbagai perkara asing.

Ia juga dipercayai bahawa pada dasarnya semua ripofobi tahu bahawa bakteria juga berguna, yang semestinya diperlukan untuk seseorang untuk mencerna makanan, dan bukan hanya salmonellosis dan E. coli. Walau bagaimanapun, seseorang yang mengalami ripophobia sentiasa mengutamakan kepentingan kesan negatif pelbagai mikroorganisma, dan saya yakin bahawa mereka berbahaya untuk apa-apa kesan yang berpotensi. Ripophobia adalah gejala umum kegelisahan dan gangguan obsesif-kompulsif, yang menyebabkan tindakan ganas dan pemikiran yang tidak diingini. Dalam beberapa kes, ripophobia dikaitkan dengan hypochondria - apabila terdapat ketakutan yang ketara terhadap jangkitan sebarang jangkitan. Dalam kebanyakan kes, ripophobia dianggap sebagai fobia tertentu.

Penyebab ripophobia

Pada dasarnya, sikap seperti itu terhadap alam sekitar dan ketakutan yang berlebihan terhadap kotoran dan mikroba pada masa kanak-kanak, dan ibu bapa kanak-kanak memainkan peranan penting dalam hal ini. Sudah tentu, latihan untuk kebersihan adalah sebahagian daripada pendidikan, tetapi kadang-kadang ibu bapa terlalu fokus pada bidang ini perhatian anak itu, memaksa dia takut untuk menyentuh mainan orang lain, buku, dan sebagainya. Pada akhirnya, jiwa kanak-kanak yang tidak stabil mula berkurang, dan bayi hanya mengetahui satu perkara - istilah bakteria, kotoran dan bahaya.

Juga, punca ripophobia sering merupakan pengalaman individu negatif yang diperoleh pada umur yang lebih dewasa, akibat peristiwa traumatik yang berkaitan dengan pencemaran, debu. Kadang-kadang tidak perlu mempunyai pengalaman negatif anda sendiri, anda hanya perlu tahu bahawa seseorang kawannya mendapat masalah yang serius berkaitan kekurangan kebersihan dan mikrob.
Perhatian khusus diberikan kepada rancangan televisyen dan filem. Kadang-kadang ia tidak berbahaya, dan lebih-lebih lagi, plot yang dicipta boleh menjadi kecenderungan untuk kekecewaan, menyebabkan kemurungan dan kekecewaan.

Ramai ahli psikologi percaya bahawa kenaikan mendadak dalam ripovobia, diperhatikan pada akhir abad ke-20, sering disebabkan oleh kebimbangan orang ramai mengenai penyakit serius seperti AIDS. Telah diketahui bahawa ripophobia mempunyai pengedaran kuat di Amerika. Di sana, semakin banyak orang menggunakan tali pinggang mudah alih untuk metro, memperoleh sejumlah besar pembasmian kuman, dan memberi perhatian yang besar kepada pemprosesan makanan yang bersih.

Tanda dan rawatan ripophobia

Jika ripophobia berlalu dalam bentuk yang ringan, maka orang tersebut mampu mengawal keadaannya, dan tidak memalukan orang lain di sekelilingnya dengan mengabaikan tangan dilanjutkan untuk jabat tangan. Tetapi jika berlaku gangguan, maka simptom-simptom khas yang benar-benar semua fobia diamati, walaupun mereka dapat memanifestasikan diri dalam pelbagai kombinasi. Untuk serangan serangan panik dicirikan oleh kehadiran sesak nafas, loya, palpitasi. Kepala ternganga, mulut kering, bernafas yang bernafas dan berpeluh berlebihan. Ripofob berasa tiba-tiba sakit, tangannya gemetar, dan ada kelemahan umum. Keadaan seperti itu dalam seseorang yang menderita fobia ini berlaku apabila dia percaya bahawa dia tercemar.

Telah terbukti bahawa ripophobia adalah batasan komunikasi manusia yang serius, dan mempunyai kesan yang besar terhadap gaya hidup. Apabila pesakit ripofobii mengelakkan menyentuh pemegang pintu, mengangkut pengangkutan, duduk di dalam bas atau kereta bawah tanah. Tidak menghadiri kafe, teater, kelab, dan tempat awam yang lain, kerana ada kesan sentuhan tangan orang lain di mana-mana. Akibatnya, individu itu bersetuju dengan langkah-langkah yang melampau. Hanya untuk mengelakkan situasi yang melanda dia. Ripofobiya adalah penyebab akibat sosial yang serius, selain itu, sukar bagi orang lain untuk memahami ripofoba, mereka menganggapnya sebagai orang jahat dan orang yang bermusuhan, yang menyumbang kepada pengasingan mereka.

Tetapi ripoobia, seperti kebanyakan kebimbangan fobia, boleh dirawat. Selalunya, doktor menggunakan teknik yang digunakan untuk merawat gangguan obsesif-kompulsif dan jenis fobia yang lain. Yang paling berkesan mempunyai terapi kognitif-tingkah laku. Dalam kes ini, kesannya adalah berdasarkan fakta bahawa seseorang belajar untuk berkomunikasi dengan ketakutannya. Contohnya, ripophobe melalui situasi seperti berjabat tangan dengan pesakit lain, menyentuh debu, dan sebagainya. Jika rawatan dilakukan dengan betul, selepas beberapa bulan, orang itu menjadi sihat sepenuhnya.

Dalam sesetengah kes, jika perlu, kaedah perubatan digunakan, yang merupakan tambahan kepada rawatan utama, yang mempercepat proses penyembuhan dan melegakan gejala-gejala yang berlaku semasa eksaserbasi fobia. Tetapi perlu diingatkan bahawa ubat-ubatan boleh mempunyai kesan sampingan, jadi mereka tidak digunakan untuk jangka masa yang panjang.

Misophobia: faktor, gejala, rawatan kerana takut kotoran

Psikiatri terkenal GI Kaplan dan B.J. Benjamin memperuntukkan kebimbangan dan patologi yang membina. Kategori terakhir adalah fobia yang paling umum dari Amerika moden - misophobia. Konsep ini telah diperkenalkan ke dalam penggunaan saintifik oleh V. Hammond seawal akhir kurun ke-19, ketika ia mempelajari sindrom obsesif-kompulsif yang menunjukkan diri mereka pada manusia selama mencuci tangan yang kerap.

Mysophobia (dalam trans. Dari bahasa Yunani. Misos - pencemaran, kotoran, phobos - rasa takut) - ketakutan patologi terhadap seseorang pencemaran atau jangkitan, dan akibatnya - keinginan yang obsesif untuk mengelakkan kemungkinan hubungan dengan objek lain dan hubungan langsung dengan orang lain. Kadang-kadang ketakutan yang merosakkan ini dipanggil germphobia (dalam terjemahan dari kuman Inggeris - mikrob) atau ketakutan terhadap mikrob.

Seseorang yang mengalami fobia jenis ini membesar-besarkan kemungkinan bahaya terhadap kesihatan mikroorganisma yang mengelilinginya. Oleh kerana prejudis palsu ini, mizophobes cuba meminimumkan keperluan untuk berinteraksi dengan orang yang tidak dikenali dan mengelakkan menyentuh perkara yang berbeza (semua ini adalah potensi bahaya bagi mereka).

Baru-baru ini, misophobia menjadi lebih biasa bukan sahaja di kalangan penduduk Amerika Syarikat, tetapi juga di kalangan orang di negara lain. Sebab utama penggunaan fobia ini adalah media, yang menyiarkan pelbagai iklan yang mempromosikan produk kosmetik anti bakteria. Asas iklan tersebut adalah idea mencadangkan kepada orang bahawa alam sekitar, seperti bakteria patogen, sangat berbahaya bagi tubuh manusia, dan oleh itu perlu menggunakan pelbagai langkah perlindungan, termasuk "antiseptik" mereka.

Orang dengan misophobia percaya bahawa jika mereka membasuh tangan lebih kerap dan merawat objek sekitar dengan agen antibakteria, mereka akan dapat mengurangkan kemungkinan jangkitan. Tetapi dengan tindakan sedemikian, mereka hanya menguatkan fobia mereka dan, dengan itu, mengurangkan sifat perlindungan tubuh mereka sendiri.

Gejala Mysophobia

Misophobia mempunyai manifestasi fizikal (atau fisiologi), psikologi dan tingkah laku. Gejala fisiologi termasuk:

  • peningkatan kadar denyutan jantung dan nadi;
  • terjadinya sesak nafas dan sakit di dada;
  • gangguan sistem pencernaan, pening dan loya;
  • kekejangan otot dan gegaran.

Kesemua simptom ini muncul di kawasan berhampiran bahaya yang dirasakan. Untuk mizofoba, ia boleh seperti menyentuh pemegang pintu atau mendekati orang yang tidak dikenali kepadanya (terutamanya jika dia batuk dan bersin).

Antara manifestasi psikologi memancarkan:

  • peningkatan kecemasan;
  • gangguan perhatian;
  • tekanan dan kemurungan.

Mysophobes boleh diiktiraf oleh tindak balas dan tindakan tingkah laku mereka. Di bawah, dalam jadual, tindakan obsesif utama yang dijalankan oleh orang yang mengalami fobia yang merosakkan ini dibentangkan.

Phobias kotoran dan kuman

Pernahkah anda bertemu dengan orang yang, selepas hubungan dengan dunia luar, lebih cenderung untuk mencuci tangan? Ia adalah mizofobi. Persoalannya timbul: apakah nama fobia ketakutan terhadap mikrob? Dia dinamakan Mysophobia. Sudah tentu, tidak ada salahnya mahu mengikuti peraturan kebersihan diri. Walau bagaimanapun, apabila seseorang selepas berjabat tangan, menyentuh apa-apa objek dihantar ke paip dengan air - ini sudah menjadi patologi. Ini adalah fobia ketakutan kotoran. Apakah "binatang" ini?

Apakah itu misophobia?

Misophobia adalah keghairahan yang tidak keterlaluan, ketakutan terhadap kotoran, jangkitan oleh mikroorganisma, akibatnya seseorang dapat dijangkiti dengan penyakit sebenar atau khayalan. Intipati ketakutan bukan hanya terletak pada ketakutan, tetapi juga ketakutan untuk "menangkap" penyakit berjangkit selepas bersentuhan dengan dunia luar.

Etiologi penyakit itu belum dijelaskan sepenuhnya, namun ini tidak menghalang Mysophobia daripada menduduki garisan pertama dalam statistik mengenai kelaziman fobia. Dasar ketakutan adalah ketakutan untuk kehidupan mereka sendiri. Dari sudut pandangan perubatan, ketakutan ini dianggap sebagai gejala atau sejenis OCD (gangguan obsesif-kompulsif), juga dikenali sebagai gangguan obsesif-kompulsif. Walaupun tidak semua doktor memegang pendapat ini. Kebenaran terletak di suatu tempat di tengah-tengah. Dalam bentuk "bersih", di luar OCD, germofobia sangat jarang berlaku.

Apakah perbezaan antara ketakutan yang biasa dan fobia ketakutan terhadap mikrob?

Takut untuk kesihatan anda adalah perkara biasa. Sedikit rasa ketakutan menyebabkan kita menghindari tindakan berbahaya dan menjaga tubuh kita sendiri, tetapi apabila ia berkaitan dengan misophobia (berbeza, fobia kesucian dipanggil germophobia), terdapat beberapa ciri khusus:

  • Ketakutan tidak rasional. Seseorang memahami ketajaman kedudukannya, tetapi dia tidak dapat berbuat apa-apa dengan dirinya sendiri. Hujah logik tidak berfungsi.
  • Ketakutan adalah mengganggu. Semakin aktif pesakit meyakinkan dirinya tentang ketidaksamaan tindakannya, lebih jelas gejala misophobia. Takut menangkap manusia. Kita boleh bercakap mengenai kursus yang berterusan dari jenis OCD ini, atau, dalam beberapa kes, manifestasi fobia kuman adalah paroki. Menyingkirkan pemikiran patologi adalah mustahil, dia sekali lagi datang ke minda. Ini dicirikan oleh semua obsesi (pemikiran obsesif).

Di samping itu, orang yang sihat cukup untuk membawa argumen logik, dan dia menenangkan diri. Pesakit dengan OCD, untuk menenangkan adalah perlu untuk melakukan tindakan obsesif - paksaan. Hanya selepas itu ia menjadi lebih mudah baginya. Gejala OCD biasanya bertindih dalam misophobia, membentuk gabungan yang aneh.

Punca kuman

Pada peringkat perkembangan ini, psikiatri tidak tahu sebab-sebab yang tepat untuk pembangunan "fobia kesucian." Dasar pembentukan ketakutan obsesif adalah pelanggaran terhadap penghasilan dan penyitaan hormon-serotonin. Faktor-faktor yang melibatkan permulaan keadaan patologi hanya dapat diadili secara tidak langsung. Antaranya ialah:

  • Keadaan traumatik yang dialami pada masa lalu. Ini biasanya merujuk pada zaman kanak-kanak apabila jiwa yang paling lemah kepada pengaruh luaran.
  • Keturunan. Penyakit mental tidak dapat diwarisi, tetapi ciri-ciri struktur dari jiwa ditentukan secara genetik, jadi faktor keturunan memainkan peranan besar dalam pembentukan patologi. Jika salah seorang ibu bapa mengalami OCD dalam bentuk "fobia kotoran," kanak-kanak itu juga akan menjadi sakit dengan kebarangkalian 5%. Jika nenek dan / atau datuk sakit, kebarangkalian adalah 3%. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa keadaan memicu sering merupakan keadaan traumatik. Sebagai contoh, penyakit berjangkit yang terdedah sebelum ini mungkin menjadi keadaan sedemikian. Atau seseorang boleh menjadi saksi tentang bagaimana orang lain sakit.
  • Kemurungan dalam sejarah. Gangguan kemurungan meningkatkan risiko OCD.
  • Watak cemas. Pesakit dengan jiwa yang terdedah lebih cenderung mengalami penyakit mental.

Gejala Mysophobia

Seperti yang dikatakan, paling sering fobia kotoran adalah gejala itu sendiri dan dimasukkan ke dalam struktur OCD. Hermophobia mempunyai gejala berikut:

  • Pemikiran yang obsesif mengenai kemungkinan jangkitan oleh mikroorganisma patogen. Sebagai peraturan, pemikiran sedemikian salah.
  • Percubaan berterusan untuk mempertahankan terhadap ancaman khayalan, seperti mencuci tangan yang kerap, mandi, dll.
  • Mengelakkan situasi dan tempat yang pesakit dikaitkan dengan pengalaman patologi. Oleh itu, orang tersebut tidak akan menggunakan tandas awam, kerusi dalam pengangkutan awam, dan sebagainya.
  • Mengelakkan hubungan sosial. Dalam kes-kes yang teruk, gambaran klinikal boleh menjadi sangat jelas bahawa pesakit akan dihalang daripada dihubungi dengan orang ramai kerana takut jangkitan.
  • Keengganan untuk menggunakan perkara-perkara selepas penggunaan tunggal mereka. Seorang pesakit boleh mengambil sabun baru setiap kali, membuang cawan selepas seseorang minum dari itu, dan sebagainya.
  • Sekiranya misophobia dimasukkan ke dalam struktur OCD (yang berlaku dalam kebanyakan kes), pembentukan paksaan lain adalah mungkin, selain mencuci tangan yang kerap.

Manifestasi patologi tentang ketakutan kotoran diamati di kompleks dan jarang ada dalam pengasingan dari satu sama lain.

Diagnosis dan pembezaan diagnosis penyakit

Pakar psikoterapi terlibat dalam pemeriksaan dan merawat pesakit dengan "fobia ketenteraman dan kebersihan" (tidak dikelirukan dengan ahli psikiatri). Dari sudut pandangan diagnosis, mizophobia bukan masalah besar. Ia cukup untuk ahli psikoterapi untuk mengenal pasti aduan pesakit, kerana gambar itu segera "muncul". Lebih banyak perhatian memerlukan diagnosis pembedahan. Perkara yang paling penting adalah membezakan bentuk OCD yang sama dari skizofrenia paranoid, gangguan schizotypal dan bentuk skizofrenia seperti neurosis. Dalam kes pertama, ia adalah satu kesilapan, pada kedua dan ketiga - semua mengenai obsesi yang sama.

Fakta menarik: OCD boleh menjadi sebahagian daripada struktur skizofrenia.

Perbezaan utama antara pemikiran delusi dalam skizofrenia paranoid:

  • Watak yang tidak dapat dielakkan.
  • Kehadiran kompleks ritual yang tidak masuk akal.
  • Kuasa ke atas jiwa pesakit.
  • Kemustahilan pujukan.
  • Kurang kritikan terhadap negeri ini.

Di samping itu, skizofrenia paranoid dicirikan oleh perkembangan pseudo-halusinasi dan gangguan emosi-volumen yang mendalam.

Walau bagaimanapun, dalam gangguan skizotipikal, ia bukan masalah kecemasan, tetapi obsesi, walaupun dengan kekuatan paksaan.

Perbezaan utama antara delirium dan obsesi adalah kekurangan kritikan terhadap keadaan seseorang. Sekiranya berlaku misophobia, kritikan itu dipelihara, pesakit menyedari bahawa dia bertindak tidak masuk akal. Kesukaran adalah hakikat bahawa dalam proses berterusan kritikan itu hilang. Ini serius merumitkan diagnosis.

Rawatan

Rawatan misophobia dalam bentuk "tulen" yang terpencil, dan simptomatik dalam OCD, psikoterapi. Terutama berkesan adalah terapi perilaku kognitif. Rawatan ini mengambil masa beberapa minggu dan berakhir selepas 8-12 sesi. Setiap kali doktor mengambil pesakit melalui jalan-jalan belakang masalah, merumitkan tugas. Sebagai contoh, buat kali pertama, doktor boleh menawarkan pesakit untuk duduk dan tidak membasuh tangannya, dalam sesi seterusnya - berjabat tangan, dll.

Jika kita bercakap mengenai OCD, maka kita tidak boleh melakukan tanpa mengambil ubat. Prozac, Fluoxetine, Sertralin dan lain-lain mempunyai kesan anti-obsesif yang berkesan. Dalam kes-kes yang teruk, antipsikotik lemah ditetapkan. Walau bagaimanapun, ini bukan ubat penawar, ia adalah mustahil untuk menyembuhkan fobia mikroba dengan ubat sahaja. Keutamaan diberikan kepada psikoterapi, dan ubat-ubatan menjadi alat rawatan tambahan.

Di samping terapi perilaku kognitif, juga ditetapkan:

  • Hipnoterapi.
  • Terapi emosi-kajian.

Di peringkat akhir, lebih sukar untuk menyembuhkan fobia ketakutan kotoran dan kuman. Adalah penting bahawa pesakit sendiri bekerja pada dirinya sendiri. Sebagai persembahan amalan, degil tidak mengendahkan pemanduan dan pemikiran patologis adalah yang terbaik.

Akibat misophobia

Penyakit ini membawa kepada beberapa kesan kompleks:

  • Menolak hubungan dengan orang lain.
  • Penebat Sendiri.
  • Penyesuaian sosial am.

Jika anda tidak menyelesaikan masalah tepat pada waktunya, faktor-faktor ini hanya akan menjadi lebih rumit.

Misophobia biasanya merupakan gejala, bukan penyakit bebas. Tidak perlu cuba mengendalikannya sendiri. Rundingan dengan psikoterapi diperlukan.

Gejala dan rawatan misophobia

Kesedaran manusia kadang-kadang menjadi hyperbolizes apa yang berlaku di sekitar, yang membawa kepada pengukuhan tindak balas badan tertentu, sebagai contoh, takut beberapa keadaan. Takut kotoran adalah salah satu daripada manifestasi patologi seperti di bahagian depan otak, apabila tindak balas terhadap kotoran, kuman dan kemungkinan jangkitan dipertingkatkan sehingga sejauh mana ia membawa kepada kelakuan aneh dari orang-orang sekitarnya.

Kenapa sesetengah orang sangat takut dengan kotoran, virus, kuman, bahawa mereka sudah bersedia untuk mengasingkan diri dari masyarakat atau menjadi orang buangan, mengambil kedudukan individualisasi lengkap. Untuk menjawab soalan, anda perlu memahami apa yang menyebabkan fobia dan apa gejala menunjukkan bahawa seseorang memerlukan bantuan pakar.

Ciri-ciri ketakutan kotoran

Takut kotoran dalam bahasa sains dipanggil "misophobia." Perkataan itu berasal dari bahasa Yunani dan berasal dari dua asas mysos - kotoran atau pencemaran, phobos - ketakutan, ketakutan. Secara harfiah, ketakutan menjadi kotor (dirtying), tetapi bukan hanya dengan kotoran dalam erti kata literal, tetapi juga dengan kuman, virus yang boleh membahayakan tubuh. Sudah tentu, terdapat pembezaan sempit antara ketakutan kotoran dan ketakutan kuman. Ketakutan mikrob dipanggil germphobia, dari perkataan germ bahasa Inggeris - mikroba.

Pengertian "misophobia" ditafsirkan sebagai ketakutan patologi terhadap sebarang punca pencemaran, yang membawa kepada idea obsesif bahawa menarik diri dari kemungkinan bahaya akan membantu memelihara kesihatan dan mengelakkan akibat yang serius, bahkan kematian.

Takut kepada kotoran atau kuman, kerana mereka memanggil masalah yang serius, menyebabkan seseorang sengaja mengelakkan hubungan dengan orang lain, walaupun tanpa ketiadaan sumber ketakutan.

Perhatikan! Jabat tangan, sentuhan, keperluan untuk menyentuh objek (tombol pintu, pengangkutan awam, perabot di mana-mana institusi) boleh menyebabkan mizofobe menjadi keadaan yang mustahil.

Ia perlu memasuki bangunan itu, tetapi pemegang pintu menyebabkan ketakutan yang kuat terhadap kotoran bahawa fobia tidak akan membenarkan orang melakukan gerakan mudah ini. Tempat kesesakan massa, di mana setiap orang dilihat oleh mizofobe sebagai bahaya, menyebabkan masalah besar.

Adalah sukar untuk hidup dengan masalah seperti ini, kerana debu, bakteria, virus, sumber pencemaran lain sentiasa wujud di alam sekitar, jika bukan bilik steril, terpencil dari sebarang penembusan.

Gangguan mental telah dikenal pasti sejak abad ke-19, apabila orang ramai, kerana takut mendapat kotor, dijangkiti, sering membasuh tangan dan ini terbukti kerana seseorang yang mempunyai fobia seperti itu membersihkan tangannya selepas hubungan dengan objek atau orang.

Masyarakat moden secara buatan menyuntik maklumat mengenai ancaman virus, bakteria, kuman yang hanya "menggeram" di mana saja, jika tidak ada prosedur pembasmian telah dilakukan. Jika seseorang yang mempunyai jiwa yang stabil dan pemikiran rasional sedar bahawa ini adalah iklan, maka orang yang mencurigakan akan membuat lebih banyak permukaan steril di sekeliling mereka.

Ia penting! Takut kotoran adalah gejala gangguan mental yang memerlukan rawatan segera. Kaedah rawatan bergantung kepada tahap fobia dan gejala penyakit.

Punca Mysophobia?

Sebab-sebab ketakutan kotoran atau jangkitan tidak difahami sepenuhnya. Andaian utama adalah konsep "tangan kotor", apabila anak itu diberitahu tanpa henti tentang betapa berbahayanya itu tidak membasuh tangannya dan berapa banyak kuman pada kulit dan di bawah kuku. Jika kita mengabaikan peraturan kesucian dan menarik tangan ke muka atau mulut, bakteria akan tergesa-gesa ke dalam badan dan menimbulkan penyakit usus atau pernafasan. Pemeliharaan kebersihan adalah jaminan kesihatan dan kehidupan yang panjang.

Kebanyakan orang mendengar cadangan kebersihan, dan mencuci tangan mereka kotor, tetapi tanpa fanatik. Jika tidak mungkin untuk melakukan prosedur, seseorang yang tidak mempunyai gejala ketakutan kotoran tidak akan bimbang.

Misophobe akan mencari peluang untuk menjaga kebersihan tangan anda. Untuk melakukan ini, dalam senjata seseorang dengan ketakutan kotoran selalu ada lap basah atau cairan antibakteria dalam botol.

Sumber-sumber permasalahan ini selalu dari masa kanak-kanak, apabila ibu bapa atau saudara-saudara yang kurang mencuri memberitahu anak tentang bahaya kotoran dan segala yang berkaitan dengannya.

  • Seorang kanak-kanak mungkin tidak dibenarkan bermain di kotak pasir, berkomunikasi dengan kanak-kanak yang mempunyai simptom yang sejuk, mengambil mainan atau benda orang lain, kerana bayi tidak akan menariknya ke dalam mulutnya. Ibu, dalam ketegangan tentang kesihatan kanak-kanak, mengenakan kepadanya corak tingkah laku misophobe.
  • Sebab-sebab ketakutan patologi terhadap kotoran termasuk pengalaman hidup seseorang apabila, menggunakan contoh sebenar, dia melihat akibat yang tidak menyenangkan dalam hubungan dengan mikroflora patogenik atau kotoran. Keadaan ini menimbulkan imaginasi sehingga tekanan psikologi menyebabkan otak membentuk tabiat baru dan keinginan untuk menarik diri dari masyarakat, di mana terdapat banyak bahaya terhadap kehidupan.
  • Trauma dari jiwa kanak-kanak itu boleh membawa kepada neurosis dalam bentuk ketakutan kotoran, jika ibu bapa sentiasa menghukum anak itu untuk kebodohan, keengganan untuk membiasakan diri dengan periuk, makan dengan alat makan, dan bukan dengan tangannya. Kanak-kanak itu membesar, tetapi kompleksnya kekal, dan ketakutan melakukan sesuatu yang salah menjadikan kita tanpa henti mengekalkan kemurnian penampilan dan ruang di mana orang ini hidup atau bekerja.
  • Pengembangan yang berterusan dalam keadaan di sekeliling penyakit-penyakit serius yang tidak sesuai untuk rawatan, dalam semua sumber maklumat yang ada. Jika anda mengikuti peraturan kebersihan, mungkin untuk mengelakkan jangkitan, pertimbangkan mizofobi. Ini betul, tetapi ia tidak bernilai untuk mencapai neurosis, sebagai orang yang mempunyai mikrobobia.

Perhatikan! Orang yang mempunyai ketakutan patologi terhadap kotoran dan kuman kadang-kadang membawa diri kepada tekanan mental sedemikian sehingga mereka mula melihat tanda-tanda penyakit yang tidak wujud. Tahap fobia yang melampau adalah penyakit sebenar yang dipikirkan oleh mizofobe dan di tengah-tengah histeria melemahkan tubuh sehingga virus yang paling tidak berbahaya menimbulkan komplikasi.

Bagaimana ketakutan kotoran berbeza dari jijik?

Orang yang tidak dikenali dengan konsep "misophobia," biasanya merasakan orang yang panik dari mana-mana jenis habuk, bersin atau batuk seseorang, menyentuh, untuk orang yang squeamish. Di luar, ini adalah bagaimana ia kelihatan, kerana seseorang yang mempunyai fobia "ketakutan kotoran" sentiasa mencuci atau menyeka tangannya dengan agen antibakteria, menyimpan jarak jauh, mengelakkan kontak langsung. Sekiranya orang yang squeamish hanya menyatakan tidak mengendahkan segala perkara yang asing kepada dunia, maka orang yang mengalami masalah mental merasai segala yang berkaitan dengan kotoran dan mikroba sebagai ancaman langsung terhadap kehidupan mereka.

Gejala ketakutan kotoran, sebagai penyakit patologi jiwa, lebih ketara daripada rasa tidak puas hati:

  • Terdapat kebimbangan, ketegangan, jika germophob dihadapi dengan sumber bahaya - kotoran, debu, bersin. Jika bilangan orang sakit dari kalangan alam sekitar bertambah, orang yang takut akan jangkitan semestinya memakai topeng dan membasmi tempat kerja, tangan, sering mengudarakan bilik.
  • Ketegangan berkembang menjadi keadaan tingkah laku yang tidak terkawal, apabila perhatian seseorang tersebar, otak tidak dapat menumpukan perhatian dalam menjalankan tugas, jika kotoran, virus, mikrob berada dalam jarak berjalan kaki.
  • Seorang rakan sekerja atau kenalan mula berkelakuan secara berasingan, tidak membenarkan anda menggunakan perkara anda, termasuk bekalan pejabat atau objek lain. Sekiranya anda perlu menggunakan peralatan pejabat umum, mizofobe akan membasuh tangan anda dengan teliti atau mengelap objek agar tidak kotor.
  • Orang yang takut kepada kotoran sering menjadi kebiasaan, takut keluar. Mereka mempunyai kebersihan steril di rumah mereka, yang mereka terus-menerus mengekalkan dan cuba untuk menjaga orang luar keluar dari jalan. Mania kesucian dan ketenteraman datang kepada orang-orang ini untuk panik, yang boleh diklasifikasikan sebagai skizofrenia. Keadaan ini berbahaya dan memerlukan rawatan khas.
  • Penolakan seseorang untuk melakukan perjalanan dengan pengangkutan awam, membeli-belah, tempat perhimpunan besar-besaran. Microbophobic tidak akan pergi ke tandas awam, kerana takut pencemaran melebihi keperluan semula jadi.
  • Di peringkat fisiologi, kerana takut kotoran, seseorang mengadu denyut nadi, melompat dalam tekanan darah, pening, mual, memerah mata, kekakuan badan.
  • Kadang-kadang orang yang takut kepada kotoran atau jangkitan tiba-tiba berhenti kerja mereka, berhenti berkomunikasi dengan orang yang rapat dan menutup diri dari realiti di sekitarnya.

Tingkah laku ini, dengan kehadiran gejala yang dinyatakan di atas, harus diperingatkan, kerana mesophobia, atau ia juga dipanggil ripophobia, boleh membawa kepada masalah yang serius pada tahap psikologi.

Kaedah menangani fobia

Seseorang yang takut kotoran atau kemungkinan jangkitan, memerlukan bantuan psikiatri profesional. Misofobia (ketakutan kotoran dan kuman) adalah gejala gangguan mental pada tahap bawah sedar. Pengamal umum tidak dapat membantu pesakit dengan gejala germrafobia (ketakutan kuman) atau ripophobia (takut pencemaran), kerana ubat tidak dapat menyelesaikan masalah.

Rawatan misterius yang berkesan hanya dengan pendekatan bersepadu, dimiliki oleh ahli terapi. Doktor, untuk menghapuskan ketakutan kotoran, mempunyai senjata pelbagai amalan pujukan, untuk mengembalikan tindakan yang tidak rasional seseorang untuk mengawal minda. Orang yang menderita ketakutan akan memahami bahawa ketakutan mereka dibuat, tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa dengan diri mereka sendiri.

Perhatikan! Rawatan diri untuk penyakit takut kotoran, yang dipanggil misophobia, tidak memberikan hasil yang positif.

Hanya kursus latihan psikologi yang panjang, cadangan auto, bahawa semua masalah pencemaran dan pencemaran dibuat, akan membantu menghilangkan kebergantungan kebersihan dan ketakutan kotoran.

Kesimpulan

Manusia jika sering membasuh tangannya - itu adalah jijik atau mania untuk mengambil penyakit yang serius dan menderita? Menurut satu tanda, mustahil untuk ditentukan. Sekiranya tidak ada keadaan lain yang menyebabkan kebingungan masyarakat, dapat diasumsikan bahwa seseorang berpegang pada prinsip-prinsip kebersihan.

Jika, sebagai tambahan kepada mencuci tangan yang kerap, ada individu yang tajam, detasmen dari dunia luar, ketakutan sentuh, takut berjabat tangan, maka rakan sekerja atau orang yang dikasihi memerlukan bantuan - ini adalah gejala perubahan patologi pada tahap kesedaran, lebih tepatnya, ketakutan kotoran.

Rawatan awal benar-benar boleh menghapuskan rasa takut kotoran atau mengajar seseorang untuk menangani emosi dan tindak balas fisiologi mereka, mengatasi ketakutan.

Takut kuman

Takut kuman sering dipanggil kes khas zoophobia. Sesetengah orang memanggil ketakutan mikroba - hermaphobia (takut jangkitan atau jangkitan), dan bacilophobia (ketakutan cacing, serangga berjangkit). Kadang-kadang ia dipanggil mikrofobia, atau delusi kesucian. Mungkin, anda tahu orang yang mencuci tangan 50 kali sehari, mungkin ini adalah anda. Fikiran-fikiran yang obsesif mengenai pembasuhan tangan yang tetap, membawa kepada hakikat bahawa seseorang sentiasa terasa kotor dan ingin mandi dan mencuci.

Kebiasaannya, mereka mencuci tangan mereka, akibatnya, fobia tidak hilang, dan keinginan untuk membasuh tangan menjadi lebih kuat, dan menjadi lebih obsesif. Dalam beberapa kes yang tidak diingini, jumlah pencucian tangan boleh mencapai sehingga 600 kali sehari, kulit dari pencuci sentiasa menjadi kering dan mula retak. Disinfektan, digunakan setiap hari, dan semakin mengukuhkan fobia. Selalunya, germofobi merasa kotor kerana beberapa masalah psikologi. Ramai orang terkenal yang mengalami penyakit kuman. Tetapi kotoran (debu) juga tidak jarang dianggap sebagai penyebab penyebaran penyakit mikrob. Takut kepada pencemaran dipanggil - misofobia (dari mysos - kotoran, pencemaran, penodaan, dan fobia takut), ia juga dikenali sebagai fobia dari rifos Greek - kotoran. Pendek kata, ketakutan terhadap mikrob boleh dipanggil secara berbeza, tetapi intipati tidak berubah. Dia adalah ketakutan khusus untuk kesihatan.

Mikroba sering meninggikan risiko jangkitan dari kuman, percaya bahawa sebarang potensi risiko adalah berbahaya dan mengancam nyawa. Mereka bermata dan kemas. Tetapi bersih tanpa perlu. Oleh kerana mikrob juga boleh masuk ke dalam kulit retak tangan, ia sering berlaku kepada mereka juga, tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa. Kebanyakan memahami bahawa terdapat mikroorganisma bermanfaat - bakteria yang membantu kita mencerna makanan, ada juga yang berbahaya, seperti virus, ada yang berbahaya hanya dalam keadaan tertentu, tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa dengan diri mereka sendiri.

Biasanya, orang-orang yang takut kuman membawa perbualan di rumah tentang kemungkinan penyakit, kemungkinan sakit, pembasuh tangan yang berterusan untuk diri mereka sendiri, dan membuat mereka membasuh dan mencuci tangan anggota keluarga yang lain dengan teliti. Jangan bertolak ansur dengan kekeliruan, dan debu sedikit pun. Kanak-kanak dibesarkan semangat microbolt. Kanak-kanak ibu bapa bertanya jika mereka boleh bermain dengan anak-anak lain, adakah mereka menular? Jika sabun jatuh, ia sering dibuang, kerana ia terletak di lantai, dan mereka tidak boleh mencuci tangan lagi. Sekiranya pakaian jatuh, walaupun di rumah dari kerusi, mereka dibawa ke dobi. Sebelum mendapatkan pakaian keluar dari mesin, mereka juga mencuci tangan mereka, dan sememangnya sebelum dan selepas apa-apa aktiviti. Sikap miskin terhadap hakikat bahawa rumah telah diadakan berhampiran pakaian luar, kerana mikrob dari jalan boleh mendapatkan pakaian rumah. Singkatnya, kebersihan datang ke titik kebodohan.

Punca ketakutan mikroba

Sering takut kepada mikrob, mereka yang mengalami masalah psikologi yang tidak dapat diselesaikan, seperti rogol, atau pencerobohan berterusan ruang peribadi orang lain, dan juga akibat kesan tekanan, ketakutan atau kebimbangan yang berterusan. Selalunya, ketakutan kuman dapat ditemui pada mereka yang, dengan sifat aktiviti mereka, berhadapan dengan penyakit yang disebabkan oleh mikrob, atau saudara-mara atau rakannya meninggal dunia akibat jangkitan tersebut. Kadang-kadang keadaan ini timbul kerana takrif yang salah tentang sempadan ruang seseorang, atau sempadan badan sendiri, misalnya, apabila berkongsi pangsapuri dengan keluarga yang lain, atau semasa mendapat berat badan secara tiba-tiba atau kehamilan, atau pengguguran. Takut kepada mikrob, tidak boleh diabaikan, kita harus berusaha untuk bekerja, dan mengenal pasti punca-punca yang menyebabkannya. Walaupun prasyarat untuk kemunculan ketakutan ini adalah biologi, faktor sosial lebih sering menjadi punca sebenar. Jika anda merasakan masalah dan tidak dapat menangguhkan diri anda, rujuk ahli psikologi. Takut kepada mikrob, anda tidak boleh lari. Proses yang terlalu mendalam, akan menghilangkan ketakutan ini sangat lama.

Ketakutan kuman semakin hari ini. Ketakutan mikroba biasanya berlaku di Amerika Syarikat, dan sesetengah pakar membuat kesimpulan bahawa sebab utama fobia ini adalah kita hidup jauh dari persekitaran yang selamat. Takut kuman juga boleh dikaitkan dengan reinfeksi daripada kuman. Germophobia boleh muncul selepas menonton filem mengenai jangkitan dengan mikrob.

Tanda-tanda ketakutan terhadap kotoran, bakteria dan pencemaran

    Anda mencuci tangan anda, sekurang-kurangnya 10 kali sehari dengan sabun, atau buang 3 kali.
    Jangan pergi ke hospital kepada rakan dan saudara mara, kerana anda takut dijangkiti.
    Jangan mengambil apa-apa dari tanah, atau lantai pengangkutan awam.
    Dan secara umum, cuba jangan pergi ke tempat awam, dan jangan pergi dengan pengangkutan awam.
    Anda takut menyentuh pagar di rumah-rumah, dan pegangan di bas atau kereta bawah tanah.
    Buang barangan peribadi dan barangan lain yang digunakan sebelum ini, walaupun mereka dibasuh dan dibasmi kuman.
    Jangan pergi melawat, kerana orang yang paling terkenal, ada yang squeamish.
    Jangan risau berjabat tangan dengan orang yang tidak dikenali
    Anda tidak boleh memakai pakaian pada hari kedua.
    Basuh rambut anda sekurang-kurangnya sekali sehari.
    Cuba untuk tidak menjemput tetamu, dan selepas mereka meninggalkan anda mencuci seluruh rumah dengan peluntur.

Sekiranya anda melihat tanda-tanda 4-5 dalam diri anda, atau 1-2 sangat jelas, lebih baik segera pergi ke ahli psikologi (psychotherapist), dan jangan menunggu untuk berkembang. Semakin lama anda mengabaikan manifestasi, semakin banyak ia akan berkembang. Menghapuskan fobia ini dengan hipnosis dan psikoterapi kognitif. Sesi rawatan awal untuk germofobi mungkin dikaitkan dengan jabat tangan, tanpa mencuci tangan pertama, dan kemudian dengan jabat tangan yang lebih panjang.