Alasan untuk takut terbang pesawat dan bagaimana untuk mengatasinya

Ketakutan untuk terbang di atas kapal terbang adalah tindak balas semulajadi kepada keadaan luar biasa. Walau bagaimanapun, fobia, tidak seperti ketakutan biasa, adalah keadaan yang panik, tidak terkawal, akibatnya seseorang enggan menggunakan pengangkutan udara. Sebilangan besar orang tidak dapat menghadapi ketakutan, walaupun statistik terkenal mengenai keselamatan penerbangan.

Nama saintifik fobia itu

Kata-kata Yunani kuno ἀήρ - "udara" dan φόβος - ketakutan, membentuk istilah aerophobia, yang bermaksud takut pergerakan dengan bantuan pesawat. Gejala ini diperhatikan dalam 15% populasi aktif dewasa planet ini. Ia boleh muncul di mana-mana umur, sering selepas 25 tahun. Selain itu, seseorang boleh terbang secara senyap sebelum ini, dan pada suatu masa dalam hidup, pada umur 30, 40 atau 50 tahun, mula mengalami ketakutan patologi. Selain itu, kemunculan aerophobia pada usia yang lebih tua mungkin dikaitkan dengan ketakutan kematian. Wanita menderita ketakutan terbang lebih sedikit daripada lelaki.

Dasar aerophobia bukanlah naluri pemeliharaan diri. Tidak ada sebab sebenar untuk ketakutan, ia berdasarkan bahaya khayalan di masa depan. Fobia ini sering berlaku pada orang sebelum penerbangan pertama dalam hidup. Ketakutan yang tidak rasional sepenuhnya menyerap semua hujah yang munasabah.

Apa yang mempengaruhi perkembangan ketakutan

Aerophobia boleh menjadi gangguan bebas, atau gejala sesetengah negara yang cemas. Contohnya, acrophobia (ketakutan ketinggian) boleh menyebabkan ketakutan terbang, atau sesak nafas (ketakutan ruang terkurung) ketika dalam pesawat akan menimbulkan serangan panik. Akhirnya, aerophobia boleh menjadi cara untuk mengawal kecemasan dalaman anda yang disebabkan oleh punca individu yang berbeza, seperti kemurungan kronik atau tekanan. Risiko adalah: personaliti yang mencurigakan dan dipengaruhi, neurotik dan orang yang mempunyai masalah obsesif-kompulsif.

Pesawat itu memang kenderaan yang paling selamat, namun aerophobia adalah hampir fobia paling biasa. Pembangunan ketakutan ini secara aktif dipengaruhi oleh media. Setiap kemalangan mestilah dibincangkan secara terperinci dalam media dan, sememangnya, secara aktif dikenang oleh penduduk.

Perhatikan! Pada masa yang sama, sejak sepuluh tahun yang lalu, setiap tahun, antara 200 dan 1,000 orang di seluruh dunia mati akibat kemalangan udara. Kemalangan kereta membunuh 1.25 juta orang setiap tahun. Walaupun demikian, aerophobe itu lebih suka mengembara dengan kereta ke perjalanan udara.

Fobia itu menyatakan dirinya sebagai keadaan dan gejala psikologi dan somatik. Walaupun selepas aerophobe itu hanya mengetahui tentang penerbangan yang akan datang, dia mula berfikir yang obsesif, tidur mungkin merosot, mimpi buruk mungkin menyeksa dia. Dengan pendekatan saat pendaratan dalam pesawat, mual berkala ditambah, sehingga muntah, takikardia, sakit kepala. Apabila mendarat di pesawat dan semasa penerbangan, pengsan, berpeluh berlebihan, "kekosongan" di kepala, pembuangan air kencing yang berterusan untuk buang air kecil, menggeletar dan perasaan anggota "terkepang", serangan panik adalah mustahil. Semua ini menjadikan perjalanan udara ke neraka dan membuat orang mengelakkan terbang. Aerophobia mengganggu kerjaya yang berjaya dalam beberapa kes, dan juga menjadikannya mustahil untuk melakukan banyak perjalanan.

Antara lain, keturunan mempengaruhi pembangunan aerophobia. Ada penentuan genetik di sini, dan tidak perlu ibu bapa anda takut untuk terbang di atas kapal terbang. Apa-apa gangguan kecemasan di saudara-mara anda boleh menjadi faktor pengaruh.

Bagaimana untuk mengatasi rasa takut terbang di atas kapal terbang

Ramai orang yang bertugas perlu membuat penerbangan tetap. Jika seseorang mengalami gejala aerophobia yang kami jelaskan sebelum ini dengan setiap penerbangan, dan mereka tidak melemahkan, tetapi kelihatan stabil atau bahkan meningkat, maka ia patut dipertimbangkan dengan serius. Dalam kes ini, anda pasti akan meminta bantuan daripada psikoterapi. Menganalisis setiap keadaan individu, pakar akan menetapkan rawatan yang diperlukan.

  1. Psikoterapi. Seperti yang kita katakan, aerophobia boleh menjadi gejala dan masalah bebas. Dalam proses sesi psikoterapi, doktor akan menetapkan sebab peribadi anda dan akan bekerjasama dengannya.
  2. Rawatan dadah. Dalam kes yang lebih teruk, fobia dalam kombinasi dengan psikoterapi menggunakan persediaan khas. Sedatif dari sedatif herba kepada penenang yang kuat digunakan.

Bagi psikoterapi, seperti kebanyakan orang lain, fobia ini dirawat secara berkesan dengan bantuan terapi kognitif-tingkah laku. Pakar ini membantu anda memahami dan mengubah corak pemikiran (corak) pemikiran yang menyebabkan ketakutan. Rendaman pendedahan (salah satu kaedah terapi tingkah laku kognitif) sering digunakan ketika bekerja dengan aerophobia. Tugasnya adalah untuk meletakkan seseorang dalam stres, yang dia cuba untuk mengelakkan, pada masa yang sama ahli terapi mengajar teknik relaksasi.

Secara beransur-ansur, pelanggan memperoleh kawalan terhadap pemikiran dan tingkah lakunya, pembinaan semula kognitif berlaku (corak baru dicipta yang tidak membayangkan panik pada sensasi penerbangan). Untuk mencipta keadaan tekanan, kedua-dua imaginasi pelanggan dan penerbangan sebenar pada pesawat dengan kehadiran ahli psikoterapi digunakan. Teknologi moden membenarkan penggunaan peralatan untuk mewujudkan realiti maya, yang memungkinkan untuk menyelam ke atmosfera penerbangan.

Di samping kaedah kognitif dan tingkah laku dengan aerophobia, mereka berjaya bekerja dengan bantuan hipnosis dan pengaturcaraan neuro-linguistik.

Dalam videonya, seorang ahli psikologi klinikal, psikoterapis Veronika Stepanova bercakap mengenai sebab-sebab yang paling tidak dijangka di sebalik rasa takut terbang. Ini mungkin takut akan penilaian, malu, kehilangan kawalan. Itulah sebabnya ia sering tidak berlebihan untuk menjalani terapi mendalam, dengan bantuan psikoanalisis, psikologi analitis atau individu. Hanya dalam hal menyelesaikan konflik interpersonal dalaman, ada jaminan bahawa aerophobia tidak bermutasi kepada yang lain. Jika anda hanya melalui kursus kognitif-tingkah laku tanpa memahami sebab sebenar kebimbangan meningkat, kemungkinan anda tidak akan takut penerbangan, namun, masalah itu akan keluar dari gangguan lain, termasuk psychosomatics.

Apa yang perlu dilakukan jika anda mendapati ketakutan semasa penerbangan

Jangan menulis diri anda dalam aerophobes, jika tiba-tiba semasa penerbangan merasakan ketakutan, gegaran anggota badan, panik. Serangan sedemikian boleh diasingkan dan disebabkan oleh pelbagai sebab. Walau bagaimanapun, agar tidak kehilangan kesedaran dan melengkapkan perjalanan udara anda dengan lebih kurang, langkah-langkah tambahan perlu diambil.

Pertama sekali diperlukan untuk menghubungi atasan penerbangan. Semua pembantu dan pengurus penerbangan menjalani latihan, di mana mereka, termasuk belajar untuk berinteraksi dengan penumpang yang mengalami aerophobia. Oleh itu, petugas penerbangan akan mengambil semua tindakan yang perlu untuk menenangkan anda. Ini mungkin perbualan yang dapat menghilangkan ketakutan anda, dan penenang, seperti valerian atau motherwort, dan minuman beralkohol yang akan membantu anda berehat.

Pakar psikologi tidak mengesyorkan untuk terlibat dengan alkohol di atas kapal, namun alat ini membantu dan mereka digunakan dengan sangat berkesan.

Perkara utama bukanlah untuk menjadikannya cara biasa untuk menangani ketakutan, jika tidak, ia secara beransur-ansur akan berhenti membantu, dan bahkan akan memperburuk keadaan, menyebabkan pemikiran obsesif tambahan.

Petua psikologi

Dalam memerangi aerophobia, adalah penting untuk tidak memulakan keadaan. Sekiranya seseorang terpaksa membuat penerbangan tetap, adalah disyorkan untuk menghubungi psikoterapi terlebih dahulu. Tidak semua pelanggan akan dapat menghilangkan fobia dalam masa yang singkat, jadi lebih baik tidak bermula satu minggu sebelum penerbangan. Seperti yang telah kita nyatakan, penyebab aerophobia boleh menjadi sangat berbeza, dan penyelesaiannya sangat penting untuk berfungsi dengan baik seseorang.

Di samping itu, orang-orang yang benar-benar cemas, neurotik, orang yang sensitif dapat diragui tidak disarankan untuk menonton filem bencana, membaca berita kemalangan pesawat dan perkara-perkara dahsyat yang lain. Sudah tentu, dalam kehidupan kita banyak yang dahsyat dan dahsyat, tetapi kepekatan negatif menyebabkan otak mengasingkannya dari ruang sekitarnya. Nampaknya tidak ada yang lain dan tidak. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang memanggil "pemikiran positif" tanpa berfikir dan jumlah pesimisme bukan penilaian yang mencukupi.

Petua! Pakar psikologi dinasihatkan untuk mendengar lebih banyak tentang diri sendiri, keinginan dan keinginan anda sekarang. Jangan lupa untuk menggembirakan diri sendiri, untuk memberi ganjaran dan melakukan dalam hidup anda bukan sahaja apa yang "perlu". Apabila anda berada dalam keharmonian dengan diri anda dan badan anda, akan kurang kebimbangan, ketakutan dan fobia.

Kesimpulannya

Ketakutan terbang di atas kapal terbang adalah beberapa darjah yang wujud dalam separuh yang baik dari semua yang terbang di atasnya. Di sini dan takut kecelakaan pesawat (kematian, kesakitan, panik), dan rasa kekurangan kawalan terhadap apa yang sedang berlaku, dan takut ketinggian. Bagaimanapun, kebanyakan mereka menghadapi masalah dengan ketakutan mereka. Aerophobic disyorkan menjalani kursus psikoterapi kognitif-tingkah laku, yang menggalakkan pembelajaran mengawal perasaan dan pemikiran mereka.

Di samping itu, adalah penting untuk memeriksa sama ada fobia bukan sekadar percubaan untuk mengawal kecemasan seseorang yang disebabkan oleh sebarang hubungan interpersonal. Dalam bentuk aerophobia teruk, rawatan perubatan digunakan, terutamanya yang terdiri daripada anxiolytics.

Takut pesawat: sebab, gejala, rawatan

Penaklukan langit - salah satu pencapaian manusia. Tetapi ramai yang tidak dapat menikmati sepenuhnya, kerana mereka mengalami ketakutan patologi kapal terbang: fobia kategori tidak membenarkan penggunaan pengangkutan udara. Dari mana asalnya? Dan bagaimana untuk menghilangkannya?

Apakah nama ketakutan pesawat itu?

Ketakutan untuk terbang di atas kapal terbang adalah kes paling terkenal aerophobia. Itulah nama takut terbang, dan ia terpakai kepada jenis pengangkutan udara lain - helikopter, menggantung glider, paraglider.

Perkataan "aerophobia" berasal dari bahasa Yunani kuno. Ia dicipta dengan menggabungkan dua istilah - "udara" (ἀήρ) dan "ketakutan" (φόβος). Secara harfiah - ketakutan udara. Sememangnya, aerophobe tidak mungkin mahu melompat dengan payung terjun atau naik belon. Keluar dari tanah terlalu menakutkan baginya.

Takut terbang sebagai komponen fobia yang lain

Dalam sesetengah kes, aerophobia adalah ketakutan bebas. Tetapi kadang-kadang ketakutan patologi dilengkapkan oleh gangguan fobik lain yang serupa. Antaranya ialah:

  1. Claustrophobia - ketakutan ruang tertutup dan ketidakupayaan untuk dengan cepat meninggalkannya (yang berada di dalam pesawat adalah berkaitan dengan "perangkap" yang tertutup).
  2. Acrophobia - ketakutan ketinggian (penerbangan pada tahap beberapa kilometer di atas tanah tidak akan meninggalkan acrophobe acuh tak acuh, memaksa dia takut pesawat).

Perhatian awam difokuskan pada aerophobia kerana keperluan kerap terbang di dunia moden: untuk menolak perjalanan atau meninggalkan kerana takut bukan taktik yang terbaik.

Gejala aerophobia

Tanda-tanda fobia sangat jelas sehingga mereka membuat penerbangan normal tidak mungkin. Gejala utama yang menunjukkan ketakutan:

  1. Ketakutan yang teruk beberapa hari sebelum penerbangan yang dimaksudkan.
  2. Keupayaan untuk membatalkan penerbangan dan kehilangan wang / masa, hanya untuk tidak mendaki tangga.
  3. Kajian mengenai maklumat tentang kemalangan itu berlaku.
  4. Pemikiran yang berterusan tentang malapetaka yang mungkin.
  5. Impian dahsyat mengenai kejatuhan pesawat.
  6. Gejala somatik semasa berlepas / penerbangan / pendaratan - sesak nafas, kekurangan udara, perubahan warna kulit, gegaran pada anggota badan, ketegangan otot, berpeluh.
  7. Keinginan untuk "lupa" dengan mengambil alkohol atau sedatif.

Kebimbangan sebelum penerbangan tidak selalu menunjukkan kekecewaan. Jika seseorang hanya gugup, tetapi dapat mengatasi dirinya sendiri, maka dia tidak mempunyai fobia. Patologi adalah kejadian seram tidak rasional, serangan panik, ketakutan yang kuat, "memujuk" yang tidak berfungsi. Sekalipun aerophobe memahami kealpaan pengalamannya, dia tidak dapat mengatasi ketakutan terbang di atas pesawat: bukan dia yang mengawal ketakutan, tetapi dia kepada mereka.

Punca aerofobia

Untuk mengatasi rasa takut terbang di atas kapal terbang, adalah perlu untuk memahami mengapa fobia berkembang sama sekali. Selalunya, ketakutan timbul atas sebab-sebab berikut:

  1. Kehadiran fobia yang berkaitan (claustrophobia, acrophobia).
  2. Pengalaman negatif pesawat (kematian orang yang disayangi dalam nahas kapal terbang, penyakit masa lampau semasa penerbangan, dan lain-lain)
  3. Banyak maklumat di media mengenai kemalangan pesawat.
  4. Ketiadaan, kecenderungan semula jadi untuk meningkatkan kecemasan, sikap negatif.
  5. Penyakit-penyakit fizikal yang boleh memburukkan semasa penerbangan.

Selalunya, orang yang berumur lebih dari dua puluh lima cuba untuk mengatasi ketakutan terbang di atas kapal terbang. Ia adalah pada masa ini bahawa fobia diaktifkan, dan kira-kira 15-30% daripada semua orang dewasa dalam satu cara atau yang lain menderita takut terbang.

Takut untuk terbang pesawat - fobia atau peringatan?

Terdapat pendapat bahawa ketakutan yang dialami sebelum penerbangan adalah pernyataan yang perlu anda dengar. Sudah tentu, intuisi belum dibatalkan. Tetapi jika ia "mengasah" sebelum penerbangan (dan sebelum setiap), maka kemungkinan besar kita bercakap tentang aerophobia.

Dan ia mesti diiktiraf. Walaupun lebih mudah untuk mempercayai kekuatan cemooh daripada mengawal diri dan mengatasi rasa takut terbang di atas kapal terbang. Walau bagaimanapun, semua orang bebas membuat keputusan untuk dirinya sendiri.

Bagaimana untuk mengatasi ketakutan terbang di atas kapal terbang di bawah bimbingan psikoterapis

Lebih baik melakukan terapi di bawah kawalan psikoterapis yang kompeten. Arah utama rawatan adalah untuk membenarkan seseorang "di bawah pengawasan" seorang pakar untuk membuat seberapa banyak berlepas dan pendaratan yang mungkin. Pada masa yang sama, pesakit harus mengamalkan relaksasi (dengan bantuan latihan bernafas, visualisasi, meditasi, pengiraan lambat, dan sebagainya)
Secara beransur-ansur, penerbangan itu akan dikaitkan bukan dengan seram, tetapi dengan relaksasi. Oleh itu, anda dapat mengatasi ketakutan terbang di atas kapal terbang, walaupun dalam kes yang paling terabaikan. Satu-satunya perkara adalah bahawa pada kejayaan pertama adalah perlu untuk bersedia untuk "melepaskan tangan" ahli psikoterapi dan pergi di atas kapal anda sendiri. Terdapat cerita apabila pesakit "terperangkap" dengan doktor mereka, meminta mereka untuk sentiasa terbang bersama mereka. Walaupun tidak ada masalah kewangan, senario seperti ini tidak diingini, kerana ia tidak membenarkan seseorang melihat ke dalam ketakutannya dan mengatasinya.

Bagaimana untuk mengatasi rasa takut pesawat dengan rendaman dalam realiti maya

Banyak yang dapat mengatasi ketakutan terbang dengan bantuan teknologi komputer. Untuk tujuan ini, terapi Terapi Pameran Maya.

Juga berguna akan semua jenis simulator di mana pemain bertanggungjawab untuk juruterbang. Dengan cara ini, anda boleh memahami secara mendalam bagaimana berlarutan / pendaratan berlaku dan memastikan bahawa semuanya berada di bawah kawalan seseorang yang berpengalaman.

Bagaimana untuk mengatasi ketakutan terbang di kapal terbang dengan kaedah pemasangan positif

Pada aerophobe di kepala tidak ada pemikiran yang paling menyenangkan, secara konsisten dikaitkan dengan bahaya penerbangan. Tetapi mereka boleh diganti. Anda perlu membuat sendiri beberapa pengesahan mudah, sebagai contoh:

  1. "Saya suka terbang."
  2. "Penerbangan di atas kapal terbang benar-benar selamat."
  3. "Saya berasa santai ketika terbang."
  4. "Ia sangat mudah bagi saya untuk memanjat tangga."
  5. "Saya suka kapal terbang."

Pemasangan sesuai dengan apa-apa. Perkara utama adalah mengulangi mereka sesering mungkin untuk "beban" ke dalam kesedaran.

Untuk mengatasi ketakutan pesawat - bermakna untuk menemui kehidupan baru. Sekatan pengangkutan - perkara terakhir yang harus menjejaskan rancangan seseorang. Dan anda tidak harus menangguhkan terapi untuk kemudian: rawatan harus dimulakan dengan segera setelah menyedari masalah - maka itu akan menjadi yang paling produktif.

Manifestasi terbang pesawat

Pada ketinggian yang tinggi, setiap orang mempunyai perasaan yang kuat: seseorang itu euphoric, dan seseorang takut. Terdapat ketakutan, yang ditunjukkan oleh pengalaman penting sebelum berlepas di pesawat untuk pertama kalinya, dan terdapat juga rasa takut panik terbang di pesawat. Gangguan mental ini dipanggil aerophobia dan boleh berlaku pada usia apa pun.

Aerophobia - ketakutan untuk terbang di atas kapal terbang

Maklumat am

Ramai orang tahu aerophobia itu. Ketakutan adalah tindak balas pertahanan tubuh terhadap perengsa tertentu. Seseorang harus takut dalam keadaan berbahaya yang mengancam kesihatannya.

Fobia muncul sebagai akibat daripada rasa ketakutan yang berlebihan akibat persepsi yang salah terhadap keadaan. Dalam kes aerophobia, seseorang mula takut pada sebarang situasi yang berkaitan dengan perjalanan udara, untuk mengelakkan dari melawat lapangan terbang.

Penyebab utama aerophobia

Ketakutan terbang di atas kapal terbang muncul pada orang sejurus selepas penampilan pesawat pertama.

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan fobia:

  • insiden traumatik yang mungkin tiada kaitan dengan penerbangan, tetapi boleh menjadi asas yang baik untuk pembentukan fobia;
  • persatuan dengan pengalaman negatif kenalan dan rakan-rakan;
  • menonton filem yang berkaitan dengan kemalangan pesawat;
  • claustrophobia - ketakutan ruang tertutup;
  • ketidakupayaan untuk mengawal keadaan;
  • ketakutan serangan panik, mengusik penyakit bergerak;
  • takut terbang malam;
  • takut jatuh ke dalam zon pergolakan;
  • takut kecederaan akibat kemalangan.

Tanda-tanda aerophobia yang pertama

Gejala pertama aerophobia adalah ketakutan. Jika seseorang, naik ke jambatan yang tinggi, berasa pening, mual, berkelip panas, serangan panik bermula, kemungkinan besar perkara yang sama akan berlaku kepadanya dalam pesawat. Ketakutan terhadap terbang menampakkan dirinya sebagai ketidakupayaan untuk berehat sambil tinggal di pesawat, pergolakan kecil adalah satu cabaran yang nyata. Tanda-tanda ini menunjukkan bermulanya fobia yang berterusan, yang pasti anda perlu berjuang.

Ramai aerophobes mengadu bahawa perasaan ketakutan, kebimbangan mula melawat mereka untuk beberapa waktu sebelum keperluan untuk membuat jalan ke atas pengangkutan udara. Serangan panik boleh bermula 2-3 hari sebelum penerbangan, dan dalam beberapa kes sebulan. Kebimbangan ditemani oleh pemikiran yang obsesif tentang ketidakamanan dari kaedah pergerakan ini. Pada masa menaiki gejala menjadi lebih cerah.

Dalam sesetengah individu, manifestasi fobia sangat kuat sehingga mereka mungkin kehilangan kesedaran semasa penerbangan atau mati akibat serangan jantung.

Mekanisme pembangunan aerophobia pada manusia

Psikologi menerangkan perkembangan sistematik gejala penyakit dalam urutan berikut:

  • kecemasan;
  • imaginasi terlalu ganas;
  • pembentukan fobia secara langsung;
  • serangan panik di dalam pesawat.

Untuk memahami bagaimana untuk mengalahkan aerophobia, anda perlu menangani sistem pembentukan ketakwaan yang tidak rasional. Kebimbangan adalah salah satu gejala pertama fobia. Orang yang ragu-ragu cuba melakukan segala-galanya sebelum penerbangan untuk mengetahui maklumat mengenai syarikat penerbangan itu.

Selepas tahap kegelisahan, imaginasi badai mula berfungsi, menggambar gambar dari filem, buletin berita. Statistik yang mengejutkan mula memancarkan mata saya.

Persepsi patologis tentang situasi telah terbentuk, dan fobia dapat berkembang. Pada tahap ini, aerophobes cuba mengelakkan bukan hanya penerbangan dengan pengangkutan udara, tetapi juga untuk menjauhkan diri dari lapangan terbang.

Ketakutan terbang boleh memberi kesan buruk terhadap kesihatan pesawat aerophob itu sendiri dan orang-orang di sekelilingnya pada masa penerbangan. Serangan panik boleh menjadi teruk sehingga seseorang akan kehilangan kesedaran, kejang epilepsi boleh bermula.

Aerophobe mungkin menjadi histeris di atas kapal

Bagaimana untuk mengatasi rasa takut terbang

Sebelum anda menyingkirkan ketakutan untuk terbang di pesawat, anda perlu mula bekerja pada diri anda dan persepsi anda. Anda boleh meminta bantuan daripada ahli psikologi. Jika kaedah minimum untuk mengatasi ketakutan untuk terbang pesawat tidak membantu, anda perlu mengambil langkah yang lebih serius (mengambil pil tidur sebelum penerbangan dan rawatan yang lebih mendalam di bawah pengawasan ahli psikologi).

Bagaimana untuk membantu diri anda sendiri

Rawatan aerophobia pada peringkat awal boleh dilakukan secara bebas.

  1. Perlu mengkaji statistik kemalangan di laut, di darat dan di udara. Anda akan memahami bahawa kemalangan pesawat mempunyai peratusan terkecil dari semua kemalangan. Mana-mana orang mempunyai lebih banyak peluang untuk melancarkan dalam kereta api daripada jatuh pada pesawat.
  2. Menyingkirkan ketakutan terhadap pesawat itu akan membantu pendidikan diri dalam bidang aerodinamik. Panik rakyat bermula kerana mereka tidak dapat mengawal proses penerbangan dan tidak tahu bagaimana pesawat itu direka (semua sistem liner diinsuranskan dengan 4 pendua).

Kesilapan besar banyak aerophob sedang berusaha mengatasi ketakutan terbang dengan bantuan alkohol. Apabila badan berada di bawah tekanan, alkohol bertindak rangsangan dan tidak menenangkan. Tidur sihat akan membantu mengatasi panik. Ini adalah perjuangan yang paling berkesan menentang tekanan. Semak dengan doktor anda mengenai kemungkinan mengambil pil tidur.

Tidur dalam penerbangan akan membantu mengatasi ketakutan

Bantuan pakar

Untuk menampung penerbangan yang panjang akan membantu nasihat ahli psikologi.

  1. Cari gangguan untuk diri sendiri jika anda tidak dapat tidur (teka-teki silang, sebuah buku).
  2. Lihatlah orang lain, cuba merasakan tenang mereka.
  3. Takut untuk terbang dalam kapal terbang boleh diatasi dengan bercakap dengan jiran, jika anda melihat orang itu membuat hubungan, anda boleh memberitahu dia mengenai ketakutan anda.

Belajar untuk bermeditasi. Pengekstrakan dari rangsangan luar adalah cara yang pasti untuk mengatasi penyakit ini. Ia perlu belajar bagaimana untuk melakukannya terlebih dahulu, di rumah, ini akan membantu mengatasi ketakutan pada masa akan datang, dan akhirnya menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Dari pertama kali tiada siapa yang boleh berehat.

Ambil kedudukan yang paling selesa, nafas dalam, berehatlah otot, muka, leher. Bernafas pada rentak anda sendiri, perhatikan nafas anda, tumpukan perhatian anda ke atasnya, rasakan bagaimana udara mengisi setiap sel badan, menjadikannya tanpa berat, mudah, dan otak hilang, emosi yang tidak perlu hilang.

Datang tenang dan damai. Latihan mudah seperti dalam kapal terbang akan membantu jika anda tidak tidur, sekurang-kurangnya berehat sistem saraf anda, dan dari masa ke masa anda akan melihat bagaimana ketakutan terbang di atas kapal terbang secara beransur-ansur akan mula surut.

Kaedah rawatan baru

Menghapuskan aerophobia pada kaedah baru adalah sangat mudah. Rawatan ini berlaku dalam beberapa peringkat dan kelihatan seperti ini:

  • Latihan airphobia pada struktur pesawat;
  • nasihat ahli psikologi;
  • hanya kawalan diri yang ketat (keupayaan untuk mengawal pemikiran dan perasaan seseorang) akan membantu mengatasi penyakit ini;
  • pada peringkat terakhir rawatan, pesakit ditempatkan dalam keadaan yang tertekan, meniru pergolakan dan situasi tidak normal lain pada simulator.

Mereka yang takut untuk terbang di atas kapal terbang boleh mengakibatkan kehilangan kesedaran, penyitaan epilepsi atau serangan jantung, dinasihatkan untuk menjalani kursus terapi dadah terlebih dahulu. Ini adalah sedatif asas pada herba: Valerian, Persen, Fitoed, dan lain-lain. Dalam kes-kes yang teruk, penenang dan pil tidur yang kuat ditetapkan.

Fobia penerbangan di pesawat boleh disembuhkan hanya jika anda melakukan segala-galanya di kompleks.

Kajian mengenai struktur pesawat akan menghilangkan ketakutan

Kesimpulannya

Aerophobia dan bagaimana untuk mengatasinya? Perjuangan menentang penyakit ini harus termasuk kerja pada diri anda dan pandangan dunia anda, persepsi pesawat itu sendiri, juruterbang dan lain-lain. Jangan terlalu bergantung kepada ketakutan anda. Anda juga dapat menyingkirkannya sendiri: memerhati kawalan diri, lakukan teknik pernafasan yang kompleks.

Anda boleh melawan penyakit itu dengan bantuan ubat-ubatan dan kerja psikologi. Salah satu jenis rawatan moden adalah mendaftar untuk kursus memandu yang melampau atau sekolah untuk juruterbang, di mana anda akan diarahkan mengenai kemalangan di udara. Di sini anda akan mengenali peranti pesawat, dan kemudian akan lebih mudah untuk mengatasi ketakutan penerbangan yang akan datang.

Takut untuk terbang pesawat atau aerophobia: definisi, sebab dan kesan fobia

1. Punca 2. Gejala 3. Jika tidak dirawat

Ramai di antara kita takut terbang di kapal terbang. Ketakutan terbang adalah jenis fobia yang paling biasa di dunia moden.

Aerophobia adalah ketakutan untuk terbang, dan dalam erti kata yang lebih luas - ketakutan terhadap udara sejuk dan draf.

Aero (eng.) - udara, fobia (eng.) - fobia, ketakutan, ketakutan. Psikologi mengenal pasti satu lagi jenis fobia - aviophobia. Avia - Penerbangan, yang berkaitan dengan pesawat. Konsep-konsep aerophobia dan aviophobia hampir makna, sehingga mereka paling sering digunakan, menyiratkan satu format ketakutan - ketakutan penerbangan.

Menurut statistik, kira-kira 25% penduduk berusia lebih 25 tahun takut terbang.

Dalam hal ini, ramai orang menyangkal diri mereka dengan senang melihat dunia, melawat orang yang tersayang, menukar tempat kediaman mereka, dan sebagainya. Alasan utama yang menimbulkan kemunculan dan perkembangan aerophobia adalah ketakutan terhadap kemungkinan kemalangan pesawat. Pada waktu menaiki pesawat dan semasa penerbangan, orang-orang tersebut mengalami tekanan yang teruk, yang hanya boleh dialami lagi jika perlu.

Sering kali, ketakutan penerbangan ada pada seseorang bersama fobia yang serupa: ketakutan terhadap ruang tertutup, ketinggian, kebakaran, dan kematian. Orang ramai tidak takut terbang seperti keadaan di mana penerbangan berlaku. Oleh itu, ia dianggap sebagai gejala, bukan penyakit.

Sebabnya

Disebabkan kelaziman ketakutan terbang, psikologi secara aktif meneroka jenis fobia ini. Dan, sebelum merawat rawatan, perlu memahami sebab-sebab keadaan panik. Mereka adalah individu, tetapi ada sebab-sebab yang paling umum untuk majoriti penduduk:

  1. Tekanan yang berpanjangan semasa penerbangan sering menimbulkan kemunculan fobia. Ini boleh berlaku dalam tempoh pergolakan yang kuat, pendaratan yang sukar, keadaan cuaca yang buruk. Pada masa ini, seseorang menjunam ke dalam persatuan negatif, mewakili kemalangan kapal terbang, kematian orang. Ketakutan boleh menjadi begitu kuat bahawa ia "tetap" dalam jiwa, ia menjadi menakutkan untuk terbang.
  2. Benar-benar berlaku kemalangan kapal terbang, diliputi oleh media. Pada masa Soviet, maklumat sedemikian telah dirahsiakan, jadi kami fikir pesawat kami tidak jatuh. Sekarang, setiap peristiwa semacam ini dibincangkan secara aktif di televisyen, di akhbar dan majalah. Dan dengan perkembangan Internet, menyembunyikan keruntuhan telah menjadi hampir tidak nyata. Psikologi kita diatur sedemikian rupa sehingga apa-apa maklumat yang membawa negatif disimpan di bawah sedar, membentuk sikap waspada terhadap penerbangan.
  3. Takut reaksi badan anda sendiri. Selalunya, sebab ini ketakutan terbang adalah pada orang yang mempunyai sistem kardiovaskular yang lemah. Pesawat itu naik ke langit ke ketinggian kira-kira 14.000 meter, sehingga kapal itu akan menahan beban yang sama dan terbang dengan kecepatan tinggi, tekanan di dalam menurun, dan ketika mendarat ia bangkit kembali. Dari kesan sedemikian, tekanan seseorang berubah.

Orang yang tidak yakin dalam kesihatan mereka harus mempunyai pil dan ubat-ubatan yang menyokong tekanan normal, kerana sebagai tambahan kepada rasa tidak sihat dan pendarahan, terdapat risiko serangan jantung.

  1. Sebab dalaman, psikologi. Ini termasuk kekurangan kawalan ke atas mesin, keperluan untuk mempercayai juruterbang. Lebih sering daripada yang tidak, orang yang berdikari dan berjaya mampu melakukan perniagaan dan menguruskan beratus-ratus dan beribu-ribu bawahan yang pada pandangan pertama tidak takut kepada siapa pun. Kepercayaan diri dan tanggungjawab yang berlebihan tidak membenarkan mereka membenarkan seseorang untuk mengurus dan mempengaruhi kehidupan mereka. Ketakutan terbang mungkin satu-satunya ketakutan dalam kehidupan mereka, tetapi mempunyai kesan yang serius.

Berdasarkan apa aerophobia dan mengapa orang begitu takut terbang, psikologi membahagikan ketakutan untuk terbang ke beberapa jenis, bergantung kepada sebab dan kelaziman yang mendasari:

  • Takut kepada malapetaka, takut kematian - jenis ketakutan yang paling biasa untuk perjalanan;
  • Takut ketinggian. Terdapat jenis fobia yang berasingan (acrophobia), dan berkaitan dengan penerbangan. Orang yang menderita ketakutan jenis ini juga takut bangunan tinggi, jambatan, lif, dan sebagainya;
  • Takut ruang terkurung, atau sesak kekotoran;
  • Takut mempercayai orang lain, kehilangan kawalan terhadap keadaan;
  • Kecenderungan kepada keadaan panik dan obsesif;
  • Takut kehilangan kawalan diri;
  • Takut pergolakan. Biasanya dikaitkan dengan orang buta huruf teknikal, ketidaktahuan undang-undang fizikal;
  • Takut kepada orang ramai yang besar.

Gejala

Dalam kebanyakan kes, seseorang tidak menyedari bahawa dia cenderung takut terbang. Pada mulanya, dia mendiagnosis sedikit kebimbangan dalam dirinya, yang dia menyalahkan tekanan, keletihan, kesan baru, dan sebagainya. Dari masa ke masa, gejala menjadi lebih dan lebih, orang selalu mengambil sedatif dalam perjalanan. Sekiranya penyakit itu diperburuk - perlu menetapkan rawatan yang menggabungkan ubat dan bekerja dengan psikologi.

Aerophobia, seperti mana-mana penyakit mental lain, menunjukkan dirinya sendiri, tetapi juga mempunyai gejala umum, yang mana ia ditentukan

  1. Fisiologi. Ini termasuk semua manifestasi tubuh:
    • Ketegangan pada otot, gemetar lengan dan kaki, ketika sukar untuk membuat gerakan mudah - dalam bentuk tali kasut mengikat;
    • Pernafasan menjadi keliru, ia menjadi pesat, satu gejala dapat mewujudkan dirinya sebagai kekurangan udara;
    • Kesakitan dada, jantung berdebar;
    • Ketidakselesaan perut, mual;
    • Melemparkan peluh, ia menjadi panas;
    • Kelemahan, kelemahan muncul, sebarang pergerakan dibuat dengan kesukaran;
    • Mulut kering;
    • Wajah merah atau pucat.
  1. Psikologi:
    • Panik lama sebelum penerbangan, sukar bertukar perhatian;
    • Gambar-gambar negatif yang tidak masuk akal dalam fikiran, dalam imaginasi ditarik oleh nahas kapal terbang, kematian orang tersayang;
    • Perhatian yang berlebihan terhadap apa-apa tindakan kru, keadaan teknikal pesawat, mencari negatif;
    • Memori semakin merosot, semua fikiran difokuskan hanya pada penerbangan yang akan datang;
    • Seseorang mengkaji secara terperinci semua kes-kes kemalangan udara, memberi perhatian kepada mereka;
    • Keinginan untuk melarikan diri dari lapangan terbang, membatalkan perjalanan.

Dalam kebanyakan kes, jika tidak mungkin untuk mengambil sedatif, orang cenderung untuk melawan panik melalui alkohol. Ia mengaburkan otak, mengurangkan kecemasan dan takut terbang. Dalam tempoh masa yang lalu, media menerima banyak maklumat mengenai penghasut pertengkaran dan pergaduhan di atas kapal terbang akibat mabuk alkohol yang teruk. Psikologi tidak mengesyorkan menggunakan kaedah sedasi ini - pelepasan adalah sementara dan membawa banyak ketidakselesaan kepada penumpang dan anak kapal, dan juga boleh menjejaskan tubuh manusia.

Jika tidak dirawat

Dalam manifestasi yang melampau, aerophobia berbahaya kepada manusia. Keadaan mental dengan setiap penerbangan menjadi semakin tidak stabil, seseorang mula merasakan keadaan panik lebih kerap, bahkan ketika ia berada di lapangan. Dia dihantui oleh mimpi buruk di mana pesawat itu jatuh, membunuh semua penumpang di atas kapal. Akibatnya, insomnia mungkin berlaku, pesakit menjadi gugup, mudah marah, dan berhenti melakukan tugas harian. Hubungan dengan orang yang rapat merosakkan, masalah timbul di tempat kerja. Cuti adalah sama, di dalam rel atau jalan raya. Dari segi kesihatan - gambar tidak kelihatan lebih baik. Phobias sering mengalami masalah dengan sistem kardiovaskular badan. Mereka lebih cenderung untuk mengalami strok dan serangan jantung dan menjalani rawatan oleh pakar neurologi.

Sekiranya seseorang yang menderita ketakutan panik terbang, masih terpaksa menggunakan jenis pengangkutan ini, dan tidak mengenali pil itu - maka satu-satunya cara untuk melepaskan penggera ialah alkohol. Penggunaan yang kerap boleh menyebabkan alkohol, rawatan yang jarang berkesan, jika tidak menghapuskan punca. Itulah sebabnya kalangan alkohol banyak peratusan orang yang menderita pelbagai jenis ketakutan.

Dan kesimpulannya

Walaupun anda mendapati diri anda dalam kebanyakan gejala ini - jangan panik. Memahami aerophobia adalah, dari mana ia berasal dan mengapa ia mempunyai pengaruh yang kuat akan menjadi kelebihan dalam perjuangan untuk kesihatan mental dan fizikal. Aerophobia adalah fenomena yang sangat umum, terutamanya dalam dunia yang bermasalah, semasa peperangan dan serangan pengganas. Ia boleh dikaitkan dengan jenis ketakutan yang lain, seperti ketakutan ketinggian, ruang terkurung, orang ramai, dan lain-lain, dan ia juga boleh wujud secara bebas. Peristiwa yang tidak menyenangkan yang berlaku dalam penerbangan dengan kenalan, orang rapat, penangguhan penerbangan, maklumat tentang masalah teknikal, sahabat negatif yang ditala, dan lain-lain boleh menjejaskan fobia.

Anda perlu menyingkirkan aerophobia - mengatasi ketakutan anda sendiri atau dirawat oleh ahli psikologi, kerana dari masa ke masa, ia akan mula menjejaskan gaya hidup.

Terdapat contoh apabila personaliti yang berjaya dan terkenal berhenti melakukan usaha pada diri mereka sendiri dan kehilangan projek yang menjanjikan, peluang kerjaya, atau orang yang rapat kerana ketakutan mereka. Tidak perlu takut kapal terbang - selepas semua, mengikut statistik, kebarangkalian kemalangan udara sangat minima, dan dalam kemalangan, ratusan atau ribuan orang mati setiap hari. Aerophobia, seperti ketakutan lain, tidak harus mengganggu hidup yang penuh dan kaya.

Takut pesawat dipanggil

Lipas itu adalah penghuninya yang sangat kuno di planet ini, lebih daripada tiga ratus juta tahun yang wujud di Bumi. Ramai wakil dunia haiwan dan tumbuhan telah hilang, tetapi tidak lipas! Mereka bertahan banyak, kerana mereka hebat hebat. Salah satu fobia yang paling biasa yang dikaitkan dengan serangga ini, dan mempunyai nama blattophobia, yang bermaksud - ketakutan terhadap kecoa. Nampaknya mereka tidak berbahaya bagi manusia, tetapi mengapa ramai orang takut makhluk ini sebelum panik? Pertimbangkan apa yang menjadi subjek ketakutan ini.

Jenis kecoa telah lama dipilih untuk kediaman manusia penyelesaiannya, yang mewakili sinanthropus. Sebagai contoh, anda boleh membawa kecoa hitam, atau kepala merah, dipanggil prusak. Terdapat jenis lain yang jatuh ke negara-negara dengan iklim yang sederhana, bersama dengan produk-produk tropika, dan ia berlaku, sekali dalam bilik yang panas, mereka menjadi akar.

Tidak syak lagi, kecoa menyebabkan masalah tertentu. Mereka boleh merosakkan penjana buku, rumah atau rumah hijau, barangan kulit, produk. Banyak lipas yang memakan tong sampah secara eksklusif, dan juga najis, oleh itu mereka boleh bertolak ansur dengan penyakit berjangkit seperti disentri. Terdapat maklumat yang menurutnya, kecoa boleh digunakan sebagai ubat dalam resipi ubat tradisional, yang kebanyakannya dirujuk sebagai lipas hitam. Selalunya orang menggunakan lipas untuk hiburan, seperti lipas Madagascar, yang berukuran besar, adalah peserta dalam lipas.

Bagaimanakah bluttophobia bermula?

Tidak ada rahsia dalam asal usul blattophobia, dan saintis telah membuktikan bahawa penyakit itu berasal dari beberapa keadaan kehidupan ketika ada ketakutan yang kuat. Sebagai peraturan, ia adalah pengalaman traumatik, dan ia mempunyai hubungan automatik dan konsisten dengan lipas. Bagaimana keadaannya? Sering kali ini berlaku apabila seorang kanak-kanak melihat bentuk reaksi yang negatif dan ketara di kalangan lipas orang lain, selalunya ibu bapa. Adalah semulajadi bahawa dia mula meniru orang dewasa yang dia percayai sepenuhnya.

Tetapi seringkali kanak-kanak itu mendedahkan pengalamannya sendiri tentang ketakutan terhadap kecoa. Tidak mustahil untuk tidak mengambil kira filem seram, di mana adegan dengan lipas gergasi sangat popular. Ini adalah semua jenis serangga asal makhluk asing, lipas pembunuh, dan banyak lagi.

Blattofobiya adalah pelik kepada ramai orang yang tidak boleh dipanggil lemah dalam semangat atau watak yang lemah, dan di antara mereka keperibadian seperti Peter I. Dia berasa takut terhadap lipas. Untuk menamakan alasan yang menjelaskan keadaannya adalah mustahil. Lagipun, kecoa bukan tentera musuh, tidak membunuh orang tersayang, seperti dalam filem. Pada masa itu di Rusia mereka tidak memberi perhatian khusus kepada kecoa, lebih-lebih lagi, dipercayai bahawa lipas lebih banyak di rumah, semakin besar kemakmuran. Walau bagaimanapun, jika Petrus terpaksa bermalam di sebuah rumah yang tidak dikenali, maka secara menyeluruh menyapu lipas itu adalah mandatori. Peter sangat sombong, tetapi tiada apa yang boleh menyebabkan dia lebih jijik daripada kecoa. Sekiranya dia tidak sengaja melihat serangga ini, dia segera meninggalkan bilik itu.

Orang yang menderita blattophobia menganggap kecoa bukan sahaja menjadi kacau ganggu dari mana ia adalah wajar untuk menyingkirkan. Kemunculan kecoa adalah penyebab ketakutan panik. Tingkah laku manusia berubah secara dramatik, dan sebagai tambahan kepada fobia yang tidak rasional, tanda-tanda seperti keganasan yang hebat, panik, berdebar-debar, dan pening kelihatan. Kaki dan lengan Blatofoba gemetar, terdapat kelemahan di seluruh tubuh. Mungkin ada juga yang mengejek, mengasyikkan, kerana kelihatannya pesakit itu gila, dia tidak dapat menavigasi kawasan tersebut. Kejadian reaksi sedemikian adalah mustahil untuk diramalkan, ia tidak terkawal, dan sudah tentu, penyakit itu adalah halangan yang serius dalam kehidupan seseorang itu.

Keanehan itu adalah bahawa pesakit sendiri sedar bahawa ketakutannya tidak berasas, tetapi, bagaimanapun, seseorang tidak boleh mengubah keadaan itu sendiri. Walaupun melihat lipas dalam gambar, atau di TV, pesakit mengalami kegembiraan yang luar biasa, dan serangan panik boleh berlaku. Kadang-kadang ia kelihatan seperti blatofobu bahawa dia boleh mati dari pengalamannya. Malah, tindak balas ini boleh menjadi sangat serius, pelbagai manifestasi blattophobia bermula dari keadaan yang sangat ringan, apabila penyakit itu berlalu dalam bentuk ringan, sehingga lumpuh.

Untuk menyelamatkan seseorang dari blattophobia, doktor boleh memilih satu kaedah yang menganggap yang paling berkesan. Keputusan yang baik dalam rawatan fobia memberikan hipnoterapi. Ia membolehkan pengaturcaraan program-program tertentu dari bawah sedar seseorang yang berkaitan dengan ketakutan yang diberikan. Apabila apa yang disebut "program pemasangan" berlaku, tanda-tanda fobia hilang. Tetapi masalahnya adalah bahawa ramai pesakit tidak menyukainya apabila gangguan berlaku di bawah sedar mereka, dan mereka tidak bertolak ansur dengan perasaan kehilangan kawalan. Dalam semua kes lain, dengan bantuan hipnoterapi, anda boleh mendapatkan hasil yang sangat baik, dan yang paling penting, penyembuhan berlaku dengan cepat.

Terapi kognitif dianggap sebagai satu lagi kaedah yang terkenal untuk merawat fobia. Terapi ini berfungsi sedemikian rupa sehingga melalui latihan praktikal, dilakukan secara teratur, perubahan dalam tingkah laku berlaku. Juga menggunakan kaedah desensitisasi, atau terapi pendedahan. Ia terletak pada hakikat bahawa pesakit secara tidak langsung terdedah kepada objek ketakutan, dalam kes ini, lipas, dan orang itu secara beransur-ansur mula mengawal keadaan. Sebagai kesimpulan, impak langsung boleh dibenarkan, tetapi ini mesti dikawal. Perlu ditekankan bahawa blattophobia merujuk kepada gangguan fobik yang tidak dirawat dengan buruk, tetapi sangat berbahaya kepada jiwa manusia. Oleh itu, patologi ini mesti mula sembuh, dan jangan menunda untuk masa yang lebih sesuai.

Takut pesawat: jangan risau, ini biasa...

Setelah terbang dalam enam pesawat dalam satu bulan, saya menyedari satu perkara yang sangat menyedihkan: Saya sangat takut terbang...

Dan memandangkan dalam beberapa minggu saya akan mempunyai 2 penerbangan, dan 4 lagi - dalam satu setengah bulan, tidak hairanlah bahawa saya sangat hairan dengan bagaimana, jika tidak untuk mengatasi ketakutan, sekurang-kurangnya mengurangkannya.

Untuk bermula, ternyata terdapat aerophobia berasingan, dan secara berasingan - ketakutan untuk terbang:

Aerophobia adalah apabila anda hanya takut satu jenis pesawat. Jika kapal terbang terbang ke atas anda, anda tidak akan jatuh ke tanah dengan tangan anda ditutupi dengan kepala anda, sudah tentu, tetapi anda tidak akan bersetuju untuk terbang di sana untuk apa-apa harga. Serangan panik hanya tidak akan membolehkan anda melangkah ke tanjakan. Ini sudah dipanggil penyakit, dan doktor merawatnya...

Takut penerbangan merosakkan perjalanan, tetapi tidak membatalkannya. Lebih-lebih lagi, setiap orang keenam mengalami masalah ini, jadi ini adalah perkara biasa. Biasanya, apabila seseorang takut terbang - kerana penerbangan itu luar biasa untuk orang, dan pelbagai filem bencana membantu mencadangkan satu senario yang lebih buruk daripada yang lain...

Dengan cara ini, menurut beberapa kajian, orang selepas 30 tahun menderita akibat terbang. Di sini, ubat tradisional lebih suka berdiri di luar, memberi laluan kepada ahli psikologi dengan latihan mereka.

Tanda? Oh, mereka semua boleh didapati:

Palpitasi jantung (apabila perjalanan ini selesai, saya akan pergi ke ahli kardiologi!) Sepanjang penerbangan keseluruhan, ditambah dengan microinfarcts pada pengangkut dan pendaratan dan semasa pergolakan. Dan tangan, dengan cara itu, gementar!

Mendengar terus-menerus terhadap motosikal dengan matlamat yang tidak baik mendedahkan bunyi yang mencurigakan di dalamnya. Dan menjaga para petugas penerbangan untuk mencari tanda-tanda panik dalam tindakan mereka.

Tidak bersikap minda - dan bagaimana anda dapat menumpukan perhatian kepada sesuatu sekiranya anda mendengar motor dan hatimu sendiri dan mengintip kehadiran para pemandu?

Mual Tanda terakhir tidak mengancam saya, kerana pada saat-saat ketika semua penumpang perut memerah dan melompat ke kerongkong, hati saya sudah berdebar-debar...

Adakah anda takut terbang juga?

Bagaimana untuk menangani ketakutan ini?

Perkara yang paling penting adalah tidak cuba "mengisi" ketakutan dengan mata anda dengan alkohol. Pertama, ia tidak membantu, dan kedua, loya akan menjadi lebih kuat. Sayanglah petugas penerbangan!

Ia adalah yang terbaik untuk hanya terganggu. Sebaik-baiknya, penerbangan itu harus bermalam - maka anda hanya merindui seluruh penerbangan. Penerbangan terbaik saya adalah penerbangan enam jam malam dari Abu Dhabi ke Bangkok - Saya telah benar-benar tidur sepanjang perjalanan, sebelum saya terkejut. Dan, dengan cara ini, saya telah mengembangkan sejenis refleks - sebaik sahaja saya duduk di tempat duduk pesawat, saya segera mula mengantuk.

Adakah anda terbang pada siang hari? Kemudian selesaikan kata-kata silang kata, baca buku, berbual dengan rakan-rakan dalam pelbagai topik, seperti bagaimana melaporkan kehamilan. Jika anda mula bercakap pada topik terakhir dengan suami anda, maka jantung berdebar-debar dan gegaran tangan akan muncul bersamanya - huru-hara! Anda tidak bersendirian sekarang!

Agar tidak mendengar motor, dengar muzik. Dengan cara ini, fon kepala, dan juga penyumbat telinga biasa, akan melindungi telinga anda daripada meletakkan, yang juga menjengkelkan dan menjengkelkan ramai orang.

Kawalan pernafasan anda, ambil sedikit nafas dalam hidung anda, nafas dengan mulut anda. Meditasi akan membantu mereka yang tahu bagaimana untuk melakukannya...

Dan jika anda "menutupi" sepenuhnya, mintalah bantuan daripada pramugari. Tentunya, mereka mempunyai ubat penenang selain daripada kata-kata yang baik tentang kebolehpercayaan syarikat penerbangan itu dan kesakitan para juruterbang.

Baru-baru ini saya meluluskan ujian pada satu laman web, nama yang saya tidak akan katakan lagi. Mereka berjanji untuk menghantar cadangan tentang bagaimana untuk memerangi ketakutan terbang, berdasarkan jawapan saya. Sekiranya anda menghantar, dan jika cadangan itu waras, maka, tentu saja, saya akan menceritakan tentang laman web ini. Tetapi mereka tidak akan menghantar, saya tidak akan ingat dia...

Dan bagaimana anda menenangkan saraf semasa penerbangan?

Takut kerja - apa nama fobia?

Sesungguhnya ramai orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka telah mendengar mengenai ergofobii. Dan sesetengah orang, setelah mengetahui makna istilah ini, bahkan dapat dijumpai dalam makna banyak kehidupan untuk diri mereka sendiri. Lagipun, ergofobiya - ini adalah ketakutan untuk bekerja, untuk meletakkannya dalam kata-kata mudah. Ia tidak timbul dari awal, tetapi mempunyai prasyarat yang berat. Walau bagaimanapun, topik ini adalah kepentingan khusus, jadi ia sepatutnya memberi sedikit perhatian kepada pertimbangannya.

Asal nama

Terdapat orang yang benar-benar mempunyai ketakutan untuk bekerja. Apa yang dipanggil fobia, mereka sedar. Ini adalah ergophobia. Yang sering juga dipanggil ergaziophobia. Tetapi istilah ini menerangkan bentuk manifestasi gangguan yang sedikit berbeza, menimbulkan kebencian untuk bekerja. Walau bagaimanapun, setiap konsepnya berasal daripada dua perkataan Yunani. Ergo bermakna kerja, dan phobos bermaksud ketakutan.

Ketakutan kerja boleh berkembang pada seseorang kerana banyak sebab. Salah satu yang paling serius ialah kemurungan yang berpanjangan. Seorang individu yang kehilangan minat dalam hidupnya lupa tentang insentif pekerjaan.

Juga, punca itu mungkin neurosis obsesif. Seseorang yang mengalami disfungsi neurologi tidak dapat terlibat dalam aktiviti berfaedah yang bermanfaat. Dia terhalang oleh keasyikan dengan pemikiran yang obsesif dan percubaan untuk mengatasi kebimbangan kronik.

Gangguan panik juga merupakan sebab yang serius. Ada orang yang berada dalam persekitaran kerja menyebabkan kecemasan yang menjadi panik.

Gangguan post-traumatik juga boleh menyebabkan ketakutan bekerja. Pengalaman di tempat kerja terdahulu boleh menjadi menyedihkan bagi individu, malah mengejutkannya. Kenangan adalah halangan yang kuat untuk mencari pekerjaan baru, juga menimbulkan ketakutan. Tiba-tiba pengalaman sedih akan berlaku lagi?

Ini bukan semua alasan untuk takut bekerja. Sesetengah orang, sebagai contoh, mempunyai fobia di tempat kerja mereka. Salah satu contoh yang tidak terkira banyaknya: seseorang boleh menjadi mandor dan takut ada sesuatu yang akan jatuh di kepalanya pada satu saat.

Kebosanan boleh menjadi prasyarat. Sekiranya seseorang memulakan kerjayanya dengan kerja yang membosankan, maka kemungkinan kesan bahawa aktiviti berbuah tidak boleh menjadi menarik adalah hebat.

Sindrom burnout yang dipanggil juga sering menimbulkan kemunculan ergofobii. Seseorang hanya bosan dengan apa yang dia lakukan. Kerja-Nya menjadi rutin, dan setiap hari - seperti yang sebelumnya. Semangat dan keinginan untuk bekerja hilang. Orang-orang profesion kecakapan kreatif diwujudkan dalam ketiadaan idea dan inspirasi baru.

Juga, ergophobia sering diiringi oleh ketakutan penolakan. Biasanya mereka menderita orang yang pada masa lalu telah lama bekerja dengan berkesan untuk kepentingan mana-mana institusi, tetapi kemudian dipecat. Akibatnya, mereka mempunyai ketakutan untuk mendapatkan pekerjaan, disertai oleh ketakutan pengurangan yang mungkin. Ini sama dengan pengalaman sedih. Dipecat sekali, jadi mengapa tidak boleh berlaku lagi?

Pakar percaya bahawa ketakutan kerja - fobia yang kompleks. Selalunya, ia hanya satu daripada banyak gejala masalah mental yang lain. Selalunya fobia ini adalah ciri orang yang didiagnosis dengan skizofrenia. Tidak menghairankan, kerana penyakit ini sering menimbulkan kemunculan ketakutan terhadap situasi sosial. Yaitu, itu adalah proses pekerjaan dan kerja.

Penggunaan ubat-ubatan tertentu, yang sering diresepkan oleh doktor untuk mengatasi tekanan dan insomnia, juga boleh menimbulkan ergofobiyu. Lagipun, kesan sampingan ubat-ubatan tertentu adalah keletihan, kemurungan, dan keletihan. Semua ini tidak sesuai dengan buruh yang produktif.

Juga, ergophobia sering mengiringi tahap kecemasan individu yang tinggi. Seseorang yang tahu mengenai produktiviti rendahnya, takut tidak dapat mengatasi tugas buruh. Dan bagi sesetengah orang, ketakutan dikaitkan dengan kewajipan untuk menghubungi orang lain (rakan sekerja, atasan, pelanggan).

Nah, semua perkara di atas membolehkan anda memahami secara mendalam tentang ketakutan kerja. Apakah nama negeri ini mudah diingat? Tetapi anda masih perlu memahami bahawa ergofobiya tidak sinonim dengan kemalasan atau keengganan untuk bekerja. Ini penyakit. Agar tidak menjadi keliru, anda harus membiasakan diri dengan gejala.

Seseorang yang mengidap penyakit ini, sering mengalami serangan panik akut. Dia juga dicirikan oleh berdebar-debar jantung, berpeluh berlebihan, pening kepala yang menyakitkan dan ketidakupayaan untuk menumpukan perhatiannya.

Ramai orang yang takut akan kerja baru dan bekerja secara umum, tidak tahu bagaimana untuk mengatasinya. Dan mereka sering mencari peluh dalam dadah, alkohol, perjudian, dan bahan toksik. Secara semulajadi, ini hanya memburukkan keadaan. Akibatnya, senarai masalah dan fobia diisi semula dengan pergantungan.

Manifestasi fizikal

Ergophobia bukan sahaja disertai oleh perubahan mental. Manifestasi fizikalnya juga dapat memberikan banyak masalah.

Penyakit ini disertai dengan gegaran ringan, menggigil, kesakitan di bahagian perut dan kepala, masalah pernafasan, kelemahan umum, penderitaan. Semua ini menunjukkan bahawa seseorang benar-benar menderita dari fobia, dan tidak mengalami kebimbangan biasa yang wujud di kebanyakan kita pada saat yang penting. Terdapat perbezaan. Selepas pelaksanaan tindakan (contohnya, bercakap awam) dalam seseorang yang mengalami kebimbangan dan kegembiraan, semua perkara di atas hilang. Tetapi ergofoba "gejala" berterusan untuk masa yang lama.

Serangan-serangan ini begitu kuat sehingga mereka dapat mengganggu kegiatan individu, melumpuhkannya. Malah tindakan biasa (seperti pernafasan) berhenti menjadi automatik, dan dia harus menumpukan perhatian untuk sekurang-kurangnya menormalkan sesuatu.

Ketakutan kehilangan kerja, seperti bentuk ergophobia lain, adalah penghalang yang signifikan kepada sosialisasi individu. Kerana masalah mental ini, seseorang tidak boleh membuat rancangan, mencapai matlamat, sepenuhnya wujud dalam masyarakat. Pakar yang berpengalaman mampu menangani fobia. Di bawah kepimpinannya, seseorang boleh menghilangkan ketakutan.

Doktor yang menghadiri biasanya berbaris dengan beberapa kaedah sekaligus. Dia menggunakan meditasi, kelonggaran, psikoanalisis, terapi tingkah laku, dan menetapkan ubat, memilih antidepresan dan sedatif, dengan mengambil kira ciri-ciri individu pesakit.

Juga digunakan secara meluas adalah kaedah desensitization, yang digabungkan dengan kelonggaran otot dalam. Pertama, pesakit benar-benar melegakan, dan kemudian dia secara konsisten direndam dalam beberapa situasi yang dimodelkan khas, yang mencetuskan manifestasi ergofobii. Prinsip kecanduan diaktifkan. Seseorang secara beransur-ansur menyesuaikan diri untuk bekerja pada tahap bawah sedar, manifestasi yang mengganggu akan menjadi lemah. Kemudian, dalam kehidupan sebenar, dia lebih cepat terbiasa dengan realiti baru, yang mencerminkan keadaan yang sama, sebelum ini "bekerja".

Kebimbangan profesional muda

Bentuk cahaya ergofobii boleh menjadi pelik kepada pelajar semalam. Ramai graduan institusi pendidikan takut memulakan aktiviti profesional mereka. Adalah penting untuk cepat menangani kecemasan ini. Kerana dasar itu dianggap oleh para ahli hampir sebagai tanah yang dijanjikan untuk pembangunan ergofobii nyata.

Kajian menyeluruh mengenai tempat kerja masa depan dapat membantu. Ia harus akrab dengan semua aspek, bermula dengan kod etika institusi dan berakhir dengan pasukan. Ramai selepas "pencegahan" sedemikian boleh menyelaraskan cita-cita mereka dengan visi bersama pasukan majikan.

Ergophobia adalah penyakit serius, dan mengabaikan ia boleh membawa kepada beberapa komplikasi. Dan kesihatan mental, mereka akan membimbangkan sekurang-kurangnya.

Dari masa ke masa, seseorang yang tidak bekerja "terlalu banyak" dengan hutang, sehingga kemudian dia dapat memberikan simpanan, harta benda dan juga perumahan untuk pembayaran balik mereka. Ada yang mula mencari cara untuk menjadi kaya dengan cepat, mereka diterima untuk membida, membeli tiket loteri, bermain di kasino. Pada akhirnya, ini membawa kepada ketagihan dan hutang tambahan.

Juga, seseorang mula mengabaikan dirinya. Dia mengganggu apa saja, pakaian dalam pakaian yang buruk, lupa tentang kebersihan. Lagipun, semua ini memerlukan wang. Dan dalam bentuk ini, sukar untuk mengesan majikan.

Ergophobia memusnahkan perkawinan dan keluarga, memperburuk hubungan dengan teman dan keluarga, membatasi skop komunikasi. Akibatnya mungkin beramai-ramai. Oleh itu, sangat penting untuk mula merawat penyakit tertentu dalam masa untuk mengelakkan semua perkara di atas.

Takut kepada badut - kerana fobia ini dipanggil

Di dunia terdapat sejumlah besar fobia. Kita boleh mengatakan bahawa setiap orang takut sesuatu. Seseorang menyembunyikan ketakutan mereka, dan seseorang, sebaliknya, bercakap dengan terang tentang mereka. Terdapat juga fobia yang jarang berlaku sebagai coralrophobia. Ini adalah ketakutan yang tidak terkawal ketika bertemu dengan badut. Sesetengah takut bukan sahaja orang yang menyamar sebagai badut, tetapi juga imej mereka dan segala macam mainan, patung dan simbol lain. Sekumpulan saintis terkemuka dari England melakukan kajian, yang mengakibatkan kebanyakan badut menakutkan kanak-kanak antara umur 4 dan 16 tahun.

Tetapi dalam beberapa kes, orang dewasa yang berjaya juga boleh mengalami fobia yang luar biasa. Apa yang paling menarik, ia tersebar hanya pada akhir abad yang lalu. Oleh itu, ketakutan ini dipanggil fobia abad ke-21.

Banyak kajian sosial yang dijalankan di World Wide Web juga menunjukkan bahawa semua responden, lebih daripada separuh orang takut, atau sekurang-kurangnya hanya tidak suka artis dalam kostum pentas lucu. Pada masa yang sama, orang-orang usia yang sama sekali berbeza mengambil bahagian dalam pemilihan. Ramai di antara mereka telah berkomentar mengenai permusuhan yang menyebalkan oleh hakikat bahawa ia adalah badut yang mempunyai humor yang sangat bodoh, bodoh dan tidak sesuai.

Tidak hairanlah bahawa banyak pencipta filem moden cuba menambah filem-filem seram mereka sebagai watak utama - badut, yang berdagang dalam perbuatan kejam dan darah dahsyat.

Apa yang menyebabkan ketakutan terhadap badut pada kanak-kanak dan orang dewasa?

Dengan cara ini, ia merupakan helah para penulis hingga ke tahap tertentu yang mempengaruhi penyebaran fobia ini di kalangan orang dewasa. Sekarang, di wajah wajah dicat dengan hidung buih, imaginasi seseorang sering menarik pisau, kapak atau alat pembunuhan yang dahsyat di tangannya.

Dalam beberapa tahun sahaja, satu siri gambar-gambar kengerian datang dalam sewa, watak utama yang tepat adalah badut. Dan selalunya cerita muncul dalam berita apabila penjenayah, pedophile dan maniac cuba menyembunyikan di bawah topeng badut.

Dengan cara ini, di negara kita fobia ini muncul lebih lama daripada di Barat, kerana badut selalu kelihatan lucu, lucu dan lucu di negara kita. Kostum dan make-up mereka berbeza dengan tajam dari luar negara.

Terdapat sebab-sebab ketakutan yang serius

Kenapa anak-anak takut badut

Sudah tentu, kanak-kanak kecil tidak takut kerana filem-filem menakutkan yang mereka lihat. Di sini sebabnya agak berbeza. Kanak-kanak sering kali takut dengan sesuatu yang tidak biasa dan baru. Terutamanya orang asing. Dan lebih-lebih lagi mereka boleh ketakutan oleh orang dewasa yang tidak dikenali dengan kecantikan yang cerah dan aneh, yang berteriak dengan kuat, berkeringat dan menggerakkan tangannya.

Ternyata dalam berbulu beberapa saat yang menakutkan digabungkan sekali gus. Tambahan lagi, gambar ini diingati oleh kanak-kanak itu, dan dia mungkin juga menjadi takut kepada gambar atau patung-patung yang menggambarkan pelawak.

Di samping itu, kanak-kanak itu dapat mengingati perjalanan yang tidak berjaya ke sarkas, di mana dia meletakkannya dalam kedudukan yang tidak selesa. Sebagai contoh, mereka diminta untuk mengambil bahagian dalam jenaka atau undian yang tidak berjaya. Terutama jika kanak-kanak ini diambil dari ibu dari auditorium ke panggung.

Ia juga menjadi misteri kepada kanak-kanak, seks apa yang badut dan apa yang ada di hadapannya untuk makhluk asing. Dia tidak mempunyai tanda-tanda wanita atau lelaki. Dan, sebagai tambahan kepada ini, memakai pakaian terang yang cerah dari bentuk dan saiz yang tidak dapat difahami.

Dan sudah tentu, adalah untuk mengatakan tentang emosi. Ia adalah anak-anak muda yang merasakan keikhlasan orang lain yang terbaik. Oleh itu, senyuman yang dicat dan tawa yang dicipta dapat menakutkan mereka dan menolak mereka dari orang itu.

Bagaimana menangani masalah ini

Dari fobia ini, serta dari sebarang ketakutan, sangat penting untuk menyingkirkannya pada waktunya. Sudah tentu, anda hanya boleh berhenti masuk ke sarkas dan segala macam hiburan, dan juga mengabaikan program tersebut di TV. Tetapi badut boleh didapati dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, pada mana-mana cuti kanak-kanak atau semasa tindakan pengiklanan di jalan bandar. Oleh itu, sangat penting untuk melawan fobia anda dan menghilangkan anaknya.

Salah satu cara adalah untuk bertemu dengan badut secara peribadi dan hadir semasa pakaiannya berubah dan mengeluarkan solek badut terang. Ia perlu memahami diri sendiri dan menerangkan kepada anak bahawa ini adalah orang biasa, sama seperti orang lain dengan tugas dan kebimbangannya.

Hanya kerana profesinya, dia harus berpakaian dalam pakaian pelik dan cuba membuat orang tertawa sedemikian rupa.

Anda juga boleh cuba memakai badut kepada salah seorang ahli keluarga anda untuk menjelaskan bahawa watak ini boleh menjadi sangat menyenangkan dan positif. Terutama berpakaian akan berkesan untuk kanak-kanak kecil.

Satu lagi cara adalah untuk membuat kesan buruk pada mesyuarat. Sebagai contoh, menonton kartun atau filem dengan penyertaan badut yang baik, cantik, menyenangkan dan cantik. Ini mestilah filem dan program di mana pelawak adalah watak-watak yang tepat yang membawa kegembiraan dan kebaikan kepada orang. Sekiranya anda ingin gambar-gambar seperti itu di Internet, anda boleh menemui sejumlah besar. Gambar-gambar badut, menyebabkan emosi positif yang menyenangkan, juga akan berfungsi.

Juga, untuk melindungi anak anda daripada terjadinya fobia sedemikian, adalah penting untuk segera memilih sarkas dan pertunjukan badut untuknya. Ia mestilah artis - profesional dalam bidang mereka. Ia juga patut diperiksa sama ada program sarkas itu bertujuan untuk penonton dari semua peringkat umur. Ia berlaku bahawa dia secara eksklusif dewasa. Opsyen ini lebih baik untuk dikecualikan terlebih dahulu.

Dan tentu saja, jangan menonton filem seram. Emosi dari melihat mereka tidak akan membawa apa-apa yang baik, tetapi hanya akan menyumbang kepada perkembangan ketakutan dan fobia baru.