Paranoia dan Schizophrenia: Perbezaan

Skizofrenia paranoid adalah salah satu daripada jenis gangguan yang paling biasa ini. Ia mempunyai beberapa varian ekspresi yang boleh dianggap sebagai tahap patogenesis. Versi klasik perkembangan gangguan mempunyai skim seperti itu.

Tahap cara yang besar

  1. Tempoh permulaan atau permulaan. Ia mungkin dikaitkan dengan gejala yang berlaku dalam beberapa gangguan lain, seperti kemurungan. Pada masa ini, pesakit tidak boleh bersiar-siar, tidak mengalami halusinasi, tetapi pemikiran pelik sudah teringat. Kepada masing-masing mempunyai...
  2. Tempoh Paranoiac. Ini sebenarnya, debutnya. Pada peringkat ini, pesakit sudah ghairah, namun delirium belum diiringi oleh halusinasi atau tanda-tanda otomatisme. Ia perlu membuat tempahan. Halusinasi, sering pendengaran, masih boleh berlaku. Kadang-kadang ia berlaku pada waktu tidur atau ketika kebangkitan yang tidak dijangka. Tetapi ia masih tidak mempunyai pengaruh yang kuat terhadap kesedaran pesakit.
  3. Tempoh paranoid. Tahap apabila delirium kelihatan jelas. Selalunya ia adalah berbilang subjek, dan idea-idea tidak dapat disatukan. Jumlah pesakit yang banyak mempunyai halusinasi - pendengaran, kurang kerap - visual. Kemungkinan dan sindrom Kandinsky - Klerambo, yang mewakili idea kesan. Sesetengah pesakit berfikir bahawa seseorang memasukkan pemikiran ke kepala mereka atau mencuri mereka. Di sini sudah jelas apa yang membezakan paranoia dari skizofrenia - tidak ada, ia adalah salah satu jenis keseluruhan kompleks sindrom skizofrenia.
  4. Tempoh perenggan. Bentuk gangguan paling teruk. Ini halusinasi dan kandungan hebat karut. Pesakit "bergerak" ke dalam dunia persepsi yang menyimpang dari diri mereka, orang lain dan fenomena dunia ini.

Semua sindrom di atas memasuki skizofrenia paranoid. Pada satu ketika, ahli psikiatri cuba mengasingkan paraphrenia ke dalam jenis gangguan yang berasingan, tetapi kemudian masyarakat saintifik sampai pada kesimpulan bahawa ini tidak munasabah.

Paranoia dan skizofrenia adalah kedua-dua Rusia dan wajah kewarganegaraan Rusia. Terdapat bentuk skizofrenia yang boleh dipisahkan menjadi blok berasingan, tetapi jika terdapat tanda-tanda utama dalam bentuk khayalan dan halusinasi, maka kita boleh membicarakan sindrom paranoid dengan selamat.

Patogenesis ini berakhir dengan berlakunya kecacatan schizophrenic yang berterusan dan ketara. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa sifat gangguan ini tidak dapat diramalkan dan pembahagian menjadi sah hanya sebagai garis panduan am, yang membolehkan kita memahami apa yang sedang berlaku dengan pesakit dan bagaimana untuk menanganinya. Dalam amalan, peringkat boleh:

  • meregangkan masa untuk bertahun-tahun;
  • terbang dengan cepat;
  • tidak pernah berubah sama sekali.

Sebagai contoh, watak paranoid mungkin tidak berubah menjadi istilah. Di samping itu, jika kita bercakap tentang pesakit, ia bermakna mereka sedang mengambil atau pernah mengambil ubat, dan mereka menghentikan gejala tertentu.

Untuk mengatakan bahawa paranoia adalah skizofrenia adalah untuk mengatakan apa-apa, kerana sifat sangat manifestasi gangguan itu boleh menjadi apa-apa. Selain itu, tempoh paranoia pada pesakit tertentu boleh bertahan seumur hidup dan tidak pernah mendapat khayalan yang serius atau halusinasi dan visi pendengaran. Akibatnya, kita akan mendapat orang yang sangat luar biasa, dengan kompleksnya kebahagiaan dan kesedihannya sendiri, tetapi tiada siapa yang mempunyai hak moral atau undang-undang untuk mengenakan kesan stigmatik pada identifikasi gejala dan diagnosis.

Ambivalensi dalam skizofrenia

Jika anda mengambil khayalan dan halusinasi, maka paranoia, skizofrenia - apa ini? Apa yang akan dia teruskan? Sejak kehidupan dan kerja pengarang istilah, orang yang pertama kali menggambarkan kompleks skizofrenia dan yang memperkenalkan konsep itu sendiri, Eigen Bleuler dengan jelas menunjukkan bahawa ini adalah ambivalensi. Ia dinyatakan dalam membuat keputusan, dan dalam emosi, dan dalam proses pemikiran. Lelaki pada masa yang sama mahu dan tidak mahu, mengelakkan dan berusaha untuk sesuatu dan sebagainya. Pada masa yang sama fikiran berputar sangat pelik. Oleh itu skizofrenia paranoid boleh dinyatakan. Tambahan pula, kecurigaan, pengasingan, malah beberapa sifat agresif. Ia akan menjadi sangat kontroversial untuk mendakwa bahawa ia adalah penyakit atau penyakit. Ini satu lagi perkara jika seseorang mengalami penganiayaan mania dan kecelaruan adalah sifat persekolahan, dan dia menderita. Dia memahami ini atau tidak. Dia mungkin menderita dari fakta bahawa seseorang mengejarnya, menurut pendapatnya, tetapi sebenarnya dari idea-ideanya, persepsi yang menyimpang tentang realiti dan keselamatan. Sudah tentu, dia memerlukan bantuan, tetapi dalam rangka tidak menyeberangi sempadan etika.

Bagi orang-orang yang berfikir bahawa beberapa paranoia dan skizofrenia boleh mempunyai perbezaan, mereka boleh dikejutkan. Jika seseorang berfikir demikian, maka dia tidak biasa dengan intipati masalah, tetapi ini sudah menjadi kejayaan besar. Dan jangan... Teruskan berfikir begitu.

Apa yang membezakan psikosis paranoid daripada skizofrenia

Paranoid paranoid dan skizofrenia adalah gangguan mental yang biasa yang mempunyai simptom yang sama. Inilah yang sering menyebabkan kesukaran dalam diagnosis dan rawatan patologi berikutnya. Apakah perbezaan antara psikosis paranoid dan skizofrenia? Terdapat beberapa perbezaan satu fenomena dari yang lain, yang mesti diambil kira ketika membuat diagnosis.

Kesamaan

Patologi-patologi ini mempunyai tanda-tanda yang serupa berikut:

  1. Kedua-dua penyakit mempunyai asal genetik, iaitu punca utama kejadian mereka adalah kecenderungan genetik.
  2. Kedua-dua patologi ini dicirikan oleh tempoh kemurungan dan tempoh keceriaan yang meningkat, pencerobohan: peringkat ini berlaku seli.
  3. Dalam kedua-dua skizofrenia dan psikosis, perubahan berlaku di peringkat organik: kawasan tertentu dari korteks serebrum terjejas.

Apa yang membezakan paranoid daripada skizofrenia: tanda-tanda utama

Schizophrenia adalah penyakit di mana pelbagai penyakit delusi juga boleh berlaku (seperti dalam psikosis jenis paranoid). Walau bagaimanapun, ia adalah dalam psikosis bahawa delirium adalah berterusan, ia tidak tertakluk kepada apa-apa perkembangan yang dinamik, ia sentiasa bersetuju dengan sistematik berterusan (sindrom paranoiak yang dipanggil).

Dalam psikosis, terdapat plot penindasan dan kecemburuan yang tidak terkawal, sementara fenomena hallucinogenic tidak tipikal untuk patologi seperti ini (ini adalah satu lagi perbezaan dari gangguan skizofrenia).

Dalam kebanyakan kes, psikosis jenis paranoid berlaku pada pesakit muda, berkaitan dengan skizofrenia, ia boleh berlaku di mana-mana peringkat kehidupan.

Dengan pengecualian yang jarang berlaku, psikosis tidak menunjukkan gejala yang berkaitan dengan skizofrenia (automatisme dan sikap tidak peduli). Mengetahui perbezaan asas ini, pakar psikiatri dapat membezakan satu penyakit dari yang lain apabila melakukan pelbagai ujian semasa diagnosis.

Tanda-tanda skizofrenia khusus

Untuk membezakan antara manifestasi paranoid dan schizoid, anda perlu mengetahui gejala penyakit schizophrenic yang berterusan, yang akan membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat. Ini adalah gejala utama:

  1. autisme (seseorang tidak boleh berinteraksi dalam masyarakat, dia hidup dalam dunia fiksyen sendiri);
  2. pengurangan keadaan afektif (kemiskinan emosi, rasa tidak peduli);
  3. gangguan pemikiran (pelanggaran persatuan yang mencukupi);
  4. perasaan gangguan oleh orang luar dalam proses pemikiran;
  5. kekurangan emosi, melakukan perbuatan tidak masuk akal, tidak aktif secara berterusan.

Ciri-ciri rawatan penyakit-penyakit ini

Sejak delusi paranoid dicirikan oleh kegigihan manifestasi mereka, tidak seperti skizofrenia, rawatan sering tidak berkesan. Pakar menugaskan ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan, terutama ubat-ubatan psikotropik diperlukan untuk agresif yang teruk pesakit.

Bagi masalah skizofrenia, keadaan ini sering ditimbulkan oleh perasaan depresi, rasa tidak peduli, dan sindrom kucingatonik (gangguan aktiviti motor, kelesuan, atau pergerakan tidak). Untuk menghapuskan gejala ini, seorang pakar boleh menetapkan perangsang untuk mengaktifkan bahagian-bahagian tertentu otak.

Komplikasi yang mungkin

Jika anda tidak memulakan terapi dalam masa untuk psikosis dan skizofrenia, penyakit ini akan berkembang dengan cepat. Akibatnya, terdapat niat bunuh diri yang berterusan, pesakit dapat menunjukkan pencerobohan yang tidak terkawal terhadap orang lain, yang menjadikannya berbahaya bagi masyarakat.

Di peringkat akhir penyakit ini, pesakit tidak dapat berkhidmat sendiri dan makan, jadi mereka memerlukan penjagaan yang tetap. Sekiranya anda mendiagnosis patologi pada peringkat awal dan menetapkan ubat yang berkesan dalam kombinasi dengan psikoterapi, semasa pengampunan, pesakit dengan mudah boleh menjalani kehidupan sosial dan mengekalkan keadaan mental yang normal pada pesakit luar.

Langkah-langkah utama untuk penjagaan pesakit dengan skizofrenia dan psikosis

Dalam serangan akut, pesakit mesti memastikan yang berikut:

  1. pengawasan berterusan dan pencegahan tindakan yang mungkin berbahaya secara sosial;
  2. interaksi dengan pesakit mengenai prinsip-prinsip kerjasama dan persefahaman bersama;
  3. mengawal pengambilan ubat secara tetap;
  4. pengesanan kesan sampingan dari terapi dadah tepat pada masanya.


Pada peringkat berikutnya, matlamat utama rawatan adalah untuk memulihkan keupayaan pesakit untuk bekerja dan memberikannya pemulihan sosial yang mencukupi. Ia perlu untuk meyakinkan pesakit untuk meneruskan terapi penyelenggaraan, yang akan membolehkannya menormalkan keadaannya.

Semasa tempoh remisi, adalah penting untuk melibatkan pesakit dalam aktiviti buruh yang mungkin untuknya dan untuk mengekalkan tahap aktiviti sosial yang diperlukan. Di peringkat ini, terapi sokongan juga diamalkan, yang akan menghalang permulaan tahap akut.

Oleh itu, psikosis paranoid dan gangguan skizofrenik adalah penyakit yang mempunyai gejala dan manifestasi yang serupa. Walau bagaimanapun, mereka berbeza dalam nuansa rawatan, jadi diagnosis harus dilakukan oleh pakar psikiatri yang berpengalaman setelah melakukan pelbagai ujian dan perbualan dengan pesakit, serta setelah menganalisis gejala somatik. Dalam kebanyakan kes, rawatan dua patologi dijalankan dalam keadaan pegun, sementara pesakit diberi ubat antidepresan dan ubat psikotropik.

Apakah perbezaan antara paranoia dan skizofrenia?

Apakah perbezaan yang signifikan?

Saya bersetuju dengan ulasan penulis. Skizofrenia mempunyai keinginan yang besar untuk melaksanakan tindakan atau gagasan yang mungkin dan tidak mungkin. Paranoiac itu lebih mudah, dia mempunyai satu idea yang sebenar. Orang paranoid selalu berfikir bahawa dia dikelilingi oleh banyak orang yang membincangkan dan mengikuti dia, skizofrenia adalah sebaliknya, dia mengejar semua orang dan membincangkan semua orang, tidak ada yang baik baginya, segala-galanya buruk dan menyeramkan. Semua simptom ini berlaku pada peringkat awal dan kemajuan. Singkatnya, jika seseorang itu dipukuli, maka semuanya takut kepada paranoia. Sekiranya seseorang sangat marah, agresif, banyak yang timbul, ini bermakna peringkat pertama skizofrenia.

Jenis kursus dan prognosis untuk skizofrenia paranoid

Di antara semua kemungkinan masalah dengan jiwa, skizofrenia menduduki tempat yang istimewa.

Ini adalah penyakit kronik di mana seseorang mengganggu persepsi tentang realiti dan keperibadiannya sendiri, reaksi emosi.

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis. Bentuk skizofrenia paranoid yang paling biasa.

Apakah skizofrenia yang lembap? Anda akan mendapati konsep di laman web kami.

Konsep umum

Skizofrenia Paranoid - apa itu? Skizofrenia paranoid (atau paranoid) dicirikan terutamanya oleh halusinasi dan khayalan.

Walau bagaimanapun, tanda-tanda skizofrenia lain, seperti ucapan yang tidak berkaitan, gangguan pergerakan (catatonia), jika ada, boleh dikatakan tidak dapat dilihat.

Skizofrenia paranoid adalah versi berdiri skizofrenia paranoid dengan sindrom delusi monotematik yang sistematik yang berlangsung selama tempoh yang panjang.

Sejarah ringkas

Penyebutan skizofrenia pertama ditemukan di Mesir purba pada abad keenam belas SM. Kemudian, pada Zaman Pertengahan, Avicenna menyifatkan penyakit ini dalam tulisannya.

Dalam skizofrenia gangguan mental bebas yang dipilih oleh psikiatri Jerman Emil Kraepelin.

Pada abad ke-20, ia secara jelas dibezakan dari tremens delirium, psikosis manic-depressive dan gangguan mental yang lain.

Pada masa ini, istilah "skizofrenia" sendiri berasal, berasal dari bahasa pemisahan "Yunani". Penyebab dan kaedah merawat skizofrenia masih menjadi subjek kajian oleh ahli psikiatri.

Apa yang dicirikan oleh?

Bergantung kepada gejala penyakit yang paling ketara, skizofrenia paranoid terbahagi kepada delusional dan halusinasi.

Kursus halus skizofrenia paranoid. Dengan jenis penyakit ini, halusinasi adalah manifestasi penyakit yang paling jelas.

Halusinasi itu sendiri dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • halusinasi visual asas - nyata sebagai kilauan cahaya, garis, bintik-bintik;
  • subjek - seseorang melihat pelbagai objek, yang mungkin keduanya memiliki prototipe dalam realiti, dan sepenuhnya menjadi akibat dari kesadaran pasien;
  • zoopsy - halusinasi dalam bentuk burung dan haiwan;
  • halusinasi autoskopik - melihat diri dari sisi atau kembar seseorang;
  • extracampine - seolah-olah pesakit bahawa dia melihat objek yang berada di luar bidang penglihatannya;
  • senesthopathy - rupa rupa, kadang-kadang menyakitkan, sensasi tanpa sebab sebenar;
  • pendengaran - apa yang dipanggil "suara", yang kadang-kadang memberitahu pesakit apa yang perlu dilakukan.

Kurang biasa adalah rasa atau halusinasi olfactory.

Gila untuk skizofrenia paranoid. Dalam varian ini, pesakit telah melihat perkembangan berterusan pelbagai khayalan. Ini mungkin satu penipuan penganiayaan, apabila pesakit yakin bahawa dia dipantau oleh perkhidmatan khas, kecemburuan, omong kosong, dan lain-lain.

Apakah ciri-ciri skizofrenia hepatitis? Ketahui tentang ini dari artikel kami.

Perbezaan antara paranoia dan skizofrenia

Apakah perbezaan antara paranoia dan skizofrenia?

Paranoia adalah keadaan minda yang disertai oleh kecelaruan. Dalam pesakit dengan skizofrenia, khayalan paranoid adalah salah satu gejala, kadang-kadang yang paling ketara.

Walau bagaimanapun, tidak semestinya kehadiran paranoia bercakap mengenai skizofrenia.

Terdapat beberapa penyakit mental yang lain yang turut disertai dengan khayalan. Misalnya, fasa manik gangguan afektif bipolar boleh mengakibatkan psikosis, disertai dengan tuduhan penganiayaan.

Dalam gangguan paranoid, tidak ada perpecahan keperibadian yang wujud dalam skizofrenia.

Oleh itu, di hadapan paranoia, diagnosis "skizofrenia" akan dibuat hanya apabila pesakit mempunyai gejala lain.

Gejala dan tanda-tanda

Selalunya, manifestasi pertama penyakit ini muncul pada usia 20-25 tahun, pada wanita sedikit lebih lambat daripada pada lelaki.

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, yang boleh bertahan selama beberapa tahun, pesakit mempunyai idea-idea yang obsesif, persepsi yang menyimpang dari keperibadiannya.

Seseorang menjadi cemas, mencurigakan, marah, boleh menunjukkan pencerobohan. Gejala-gejala ini memperlihatkan diri mereka secara sporadis, selalunya pada tahap ini penyakit itu tetap tidak disedari.

Dari masa ke masa, pelbagai kepentingan pesakit sempit, sukar untuk menarik minat sesuatu.

Mungkin ada penurunan emosional, yang ditunjukkan dalam keadaan dingin, tidak peduli pada masalah orang lain.

Kadang-kadang walaupun kematian seseorang yang tersayang tidak menyebabkan sebarang emosi dalam skizofrenia.

Pesakit boleh mengalami gejala-gejala catatonik, yang ditunjukkan dalam aktiviti motor yang berlebihan atau, sebaliknya, penderitaan. Pada peringkat terakhir perkembangan penyakit, khayalan, halusinasi muncul. Kursus penyakit menjadi kronik.

Baca tentang rawatan kerosakan kognitif di sini.

Sebabnya

Skizofrenia paranoid berlaku akibat pelanggaran interaksi antara neuron otak, mengakibatkan masalah dengan penghantaran dan pemprosesan maklumat.

Pada masa ini, ahli psikiatri tidak datang ke kesimpulan yang tidak dapat dipertikaikan, yang membawa kepada perkembangan skizofrenia dalam pesakit.

Menurut kajian, kemunculan gangguan jiwa ini menyumbang kepada gabungan beberapa faktor:

  1. Keturunan. Penyakit ini diwarisi. Kecenderungan genetik adalah salah satu faktor risiko utama. Kehadiran saudara dekat yang menderita diagnosis ini meningkatkan kemungkinan untuk berkembang
    penyakit sebanyak 10%.
  2. Penyebab neurobiologi. Interaksi antara sel saraf otak dilakukan dengan bantuan bahan kimia tertentu.

Pecahan pengeluaran neurotransmitter seperti dopamin, serotonin, norepinephrine dan asetilkolin dalam tubuh menyebabkan perkembangan pelbagai gangguan mental, termasuk skizofrenia.

  • Masalah perkembangan kanak-kanak prenatal, iaitu penyakit berjangkit yang diderita ibu semasa kehamilan atau diet tidak wajar seorang wanita dalam tempoh ini.
  • Tekanan. Dengan kehadiran kecenderungan, tekanan teruk boleh menjadi pencetus bagi perkembangan penyakit ini.
  • Penggunaan bahan psikotropik (dadah, alkohol).
  • kepada kandungan ↑

    Jenis penyakit

    Terdapat beberapa pilihan untuk menjalani skizofrenia paranoid. Kursus gangguan ini mungkin berterusan dan episodik. Sebaliknya, episod itu dibahagikan kepada aliran dengan kecacatan yang semakin meningkat, dengan kecacatan yang stabil dan remis episod.

    Bagi skizofrenia yang berterusan, ia dicirikan oleh peningkatan secara beransur-ansur dalam gejala gangguan mental dan kemudiannya keparahan yang berterusan selama bertahun-tahun.

    Apabila kursus episod serangan penyakit bergantian dengan tempoh remisi.

    Dalam kes skizofrenia dengan kecacatan yang stabil, keparahan gejala kekal pada tahap yang sama dari serangan ke serangan, sedangkan dengan kecacatan yang semakin meningkat, gejala negatif terus meningkat.

    Ia juga boleh dilakukan kursus pengulangan episodik skizofrenia paranoid, di mana ia boleh membawa pesakit ke dalam pengampunan yang agak stabil.

    Ketidaksetaraan kognitif - apakah perkataan mudah? Ketahui jawapan sekarang.

    Diagnostik yang berbeza

    Dengan penampilan awal serangan skizofrenia, diagnosis perubatan umum diperlukan untuk menolak penyakit lain. Pesakit memerlukan MRI, kerana beberapa tumor otak dapat menunjukkan tanda-tanda yang serupa dengan skizofrenia.

    Gambar yang sama dapat dilihat dengan ensefalitis, epilepsi, gangguan endokrin dan penyakit sistem saraf pusat.

    Doktor mengumpul maklumat tentang kelainan tingkah laku ahli keluarga dan kemungkinan diagnosis mental dari saudara-mara, sejak kecenderungan genetik memainkan peranan yang besar.

    Antara gangguan mental, terdapat juga sejumlah penyakit yang serupa dengan gejala schizophrenia (gangguan afektif bipolar, psikosis pasca trauma, gangguan schizoaffective, penyalahgunaan bahan).

    Oleh itu, untuk diagnosis yang tepat mengenai "skizofrenia", psikiatri memerlukan pemerhatian jangka panjang pesakit - dari enam bulan hingga setahun.

    Dan asas untuk diagnosis akan menjadi kehadiran beberapa gejala sekaligus, yang termasuk halusinasi, khayalan paranoid, ketiadaan ucapan, manifestasi autisme, kekurangan emosi.

    Kaedah rawatan

    Serangan akut skizofrenia paranoid memerlukan kemasukan ke hospital dan pemerhatian wajib oleh doktor dalam keadaan hospital.

    Rawatan ubat mengambil neuroleptik yang mengawal pengeluaran dopamin dan serotonin. Ubat yang digunakan secara tradisional seperti haloperidol, teasercin, aminazin.

    Dadah generasi baru - clozapine, aripiprazole, rispolekpt dan lain-lain.

    Kerana skizofrenia adalah kronik, untuk mengelakkan rheumatik berulang, adalah perlu untuk menggunakan dos penyelenggaraan ubat walaupun selepas keluar. Di samping rawatan dadah, sesi psikoterapi diadakan.

    Ramalan

    Malangnya, sekarang tidak mustahil untuk menyembuhkan sepenuhnya skizofrenia.

    Skizofrenia paranoid boleh membawa kepada perubahan personaliti yang serius dan ketidakupayaan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes adalah mungkin untuk mencapai pengampunan jangka panjang.

    Banyak faktor yang mempengaruhi prognosis penyakit. Skizofrenia keturunan lebih sukar untuk dirawat. Pada lelaki, penyakit ini biasanya lebih keras daripada pada wanita.

    Sekiranya buat pertama kalinya gangguan mental menampakkan diri dalam fenomena akut, bukan fase laten, dan pesakit diberikan penjagaan psikiatri yang tepat pada masanya, kemungkinan kenaikan prognosis yang baik.

    Skizofrenia paranoid dalam psikiatri: sejarah kes.

    Walaupun skizofrenia paranoid adalah bentuk gangguan mental yang teruk, kaedah rawatannya sentiasa diperbaiki dan kualiti kehidupan yang baik boleh dicapai dengan rawatan yang dipilih dengan baik.

    Skizofrenia paranoid - apakah diagnosisnya? Penjelasan dalam video ini adalah:

    Bagaimana paranoia berbeza dengan skizofrenia

    (E. Bleuler, K. Kolle, W. Mayer-Gross, dan lain-lain; beberapa pengarang dalam negeri)

    Mari kita beralih kepada kajian arah kedua, apabila paranoia dianggap dalam siri psikosis endogen. Walaupun persamaan pandangan tentang genesis penyakit ini, penyokong trend ini mematuhi pandangan yang berbeza mengenai gabungan nosologi, batas paranoia. Pertama sekali berikut

    untuk memikirkan kerja-kerja di mana kemerdekaan paranoia dinafikan, dan majoriti kes yang asalnya dikaitkan dengan E. Kraepelin untuk penyakit ini dianggap dalam kerangka skizofrenia yang berlaku secara akademik.

    Anggapan perpaduan paranoia dan skizofrenia dinyatakan oleh E. Bleuler seawal tahun 1911, dan dia menerangkan dengan lebih terperinci dalam monograf yang kemudian "Kesan, kesamaan dan paranoia" (diterjemahkan dari bahasa Jerman, 1929). Bercakap paranoia, E. Bleuler bermakna penyakit tidak boleh diubati untuk "merasionalisasikan" sistem delusional yang tidak goyah dibina atas dasar penyakit digunakan untuk orang segala-galanya bahawa yang sedang berlaku di alam sekitar; penyakit ini tidak disertai dengan kemerosotan pemikiran dan kehidupan afektif yang ketara, hasil tanpa halusinasi dan demensia seterusnya.

    "Kebodohan" yang berlaku dengan paranoia harus dibezakan dari demensia. Sebaliknya, ia menyerupai keadaan orang yang terlibat dalam kerja-kerja berat sebelah, berfikir dan mengamati pemerhatian dalam satu arah. Yang penting dalam pembangunan paranoia, penulis melekat pada struktur yang memberi kesan, lebih banyak pengaruh mempengaruhi logik. Kesan paranoid paranoia terlalu besar untuk kekuatan persatuan logik, dan pada masa yang sama ia kekal (bertentangan dengan labil histeris).

    Beralih kepada persoalan kemerdekaan nosologi paranoia dan hubungannya dengan skizofrenia, penulis membezakan antara dua aspek, dan akibatnya, dua cara untuk menyelesaikan masalah ini. Berdasarkan keperluan praktikal, perlu dibezakan konsep "paranoia" dan "skizofrenia." Ini adalah dari pertimbangan berikut. Dalam kes-kes krepelinovskoy paranoia di luar sistem delusi tidak ada gangguan bersekutu dan anomali kasar lain, dan di atas semua tidak ada demensia. Keadaan ini amat penting dalam erti penentuan prognosis, kerana ia menunjukkan kemungkinan hasil yang tidak dapat disamakan dengan lebih baik dalam kes-kes paranoia berbanding dengan psikosis yang tidak disengajakan.

    Walau bagaimanapun, jika penyakit ini dikenalpasti dari semua yang lain (selain daripada penilaian gambaran gejala dan kepentingan praktikal), pandangannya, dari aspek teori umum, maka fakta-fakta yang dikutip tidak cukup untuk penilaian tentang kemerdekaan nosologi paranoia. Sebaliknya, ia seolah-olah sah untuk mentakrifkan paranoia sebagai sindrom yang, menurut E. Bleuler, harus dipertimbangkan dalam kerangka skizofrenia, dan "skizofrenia yang sangat kronik" yang "sangat ringan" sehingga ia belum dapat menimbulkan ide gila yang tidak masuk akal. Lain-lain, gejala yang kurang ketara, sangat sedikit menyatakan bahawa kita tidak dapat membuktikan kehadiran mereka. "Jika penyakit itu berlanjutan, maka ia membawa kepada demensia, dan demensia yang terhasil mempunyai watak tertentu." Tetapi, sebagai E. Bleuler menegaskan lagi, "penyakit ini tidak perlu berkembang."

    Oleh itu, perkembangan proses skizofrenia boleh ditahan di mana-mana peringkat, juga. akibatnya, walaupun demensia masih belum dapat dilihat. Dari ini berikut pernyataan E. Bleuler bahawa ketiadaan demensia dalam paranoia tidak boleh berfungsi sebagai tanda diagnostik pembezaan untuk membezakannya daripada skizofrenia. Pada masa yang sama, perpaduan predisposisi memberi kesaksian kepada hubungan paranoia dengan skizofrenia. Schizophrenia dan paranoia nampaknya berasal dari akar tunggal. Kecenderungan Schizoid adalah prasyarat untuk kemunculan kedua-dua penyakit. Perbezaannya hanya dikurangkan kepada tahap schizopathy dan, oleh itu, pada dasarnya sudah ada dalam tempoh ini kuantitatif, bukan teduhan kualitatif. Paranoid masa depan menunjukkan keanehan yang sama seperti potensi "skizofrenia" dan saudara-mara mereka.

    Mekanisme khayalan di paranoia adalah sama dengan skizofrenia. Proses skizofrenia dapat menyebabkan kelemahan hubungan asosiatif, yang disebabkan oleh sedikit peningkatan kesadarannya mempunyai kesan patogenik pada pemikiran, tanpa menyebabkan gangguan logik kasar yang terakhir. Oleh itu, menyimpulkan E. Bleuler, konsep skizofrenia berpotongan dengan konsep paranoia, dan beberapa, walaupun jarang, pemerhatian di mana kita hanya melihat gambar paranoia untuk masa yang lama masih boleh menjadi asas untuk mendiagnosis proses skizofrenia (dalam hal ini E. Bleuler juga menganggap "kes Wagner" diberikan oleh R. Gaupp).

    Sesetengah pengikut sekolah Heidelberg yang meneruskan tradisi klinik E. Kraepelin, serta psikiatri, yang, ketika mengembangkan masalah paranoia, mengikuti pandangan E. Bleuler, mematuhi kelayakan ini paling konsisten. Kelayakan paranoia sebagai gambaran gejala yang dipunyai oleh E. Bleuler juga dicerminkan dalam beberapa kajian lain (R. Kjambach, 1915; G. Eisath, 1915; O. Magenau, 1922).

    K. Kolle dalam karya awalnya (1931) membuktikan kedudukannya mengenai masalah paranoia, berdasarkan data pemeriksaan susulan terhadap pesakit yang dijelaskan sebelumnya oleh E. Kraepelin, dan pemerhatiannya sendiri. Pandangan-pandangan ini dikembangkan lebih lanjut dalam kajian-kajian selanjutnya penulis (1955, 1957). K. Kolle menafikan paranoia sebagai penyakit bebas. Sebilangan kecil pemerhatian yang E. Kraepelin sekali dikaitkan dengan kumpulan psychogenias (omong kosong Querulans) dianggap oleh Kolle dalam rangka psikopati. Dalam semua kes lain, pada pendapatnya, ia adalah persoalan skizofrenia. Untuk menyokong pandangan ini, K. Kolle memetik hujah-hujah berikut. Gejala utama penyakit ini - tidak masuk akal - oleh sifatnya, selain daripada interpretasi psikologi dan pendekatannya dari segi sains semulajadi, tidak psikopatologi berbeza daripada skizofrenia.

    "Primacy", psikologi tanpa dedikasi dari khayalan dan merupakan kriteria utama, menunjukkan perpaduan paranoia dan skizofrenia. Perbezaannya, bagaimanapun, meremehkan bahawa dalam kes-kes yang berkaitan dengan paranoia, sepanjang penyakit ini, delirium menjadi satu-satunya gejala, dan dalam skizofrenia, delirium mendahului beberapa gejala lain (halusinasi, autisme, "keperibadian personaliti", dan lain-lain). Tambahan pula, menekankan K. Kolle, pesakit dengan khayalan yang terpencil, memelihara dari awal hingga akhir sifat sistem yang tertutup, yang koheren, adalah pengecualian, seperti yang ditunjukkan bukan hanya oleh pengalaman klinikal, tetapi juga oleh data statistik. Oleh itu, antara 30,000 pesakit yang diteliti pada satu masa oleh E. Kraepelin, K. Kolle mendapati hanya 19 pesakit tersebut (tetapi dalam 9 daripadanya, terdapat tanda-tanda Schizophrenia yang pasti pada masa akan datang). Joche antara 13531 pesakit yang diperiksa pada tahun 1953-1955, mencatatkan hanya 8 pesakit yang sama. Oleh itu, kes-kes yang berkaitan dengan paranoia adalah berbeza daripada skizofrenia hanya dengan dinamika khusus proses itu, yang bukan tanda nosologi sendiri dan mungkin menunjukkan, dalam pendapat K. Kolle, hanya mengenai jenis skizofrenia yang istimewa. Sebaliknya, penulis mengutip beberapa tanda positif yang menunjukkan kemungkinan penyebab penyakit yang lebih baik dalam "paranoid", berbanding pesakit "biasa" dengan skizofrenia. Untuk sebab-sebab ini, K. Kölle memberikan kemudian umur permulaan, endomorph dan endomorph-Athletic, keunikan personaliti premorbid (kelaziman di kalangan Sinton dan cyclothymic mata pelajaran "paranoid", serta sensitif dan aneh) dan, akhirnya, baik (berbanding dengan " klasik "manifestasi demensia awal) buruj keturunan.

    W. Mayer-Gross, merujuk kepada paranoia kepada skizofrenia delusional, dalam laporannya kepada World Congress of Psychiatrists di Paris (1950) menegaskan bahawa percubaan untuk memenuhi paranoia sebagai penyakit bebas tidak sia-sia. Pada masa yang sama, penulis menekankan bahawa dengan perkembangan proses secara beransur-ansur, psikosis boleh mengakibatkan tingkah laku paranoid, yang secara luaran kelihatan seolah-olah ditentukan oleh keadaan hidup. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, nampaknya terdapat permulaan yang halus, disertai perubahan personaliti yang sepadan. Dalam had perubahan ini, integrasi tingkah laku paranoid dengan keadaan di sekeliling berlaku. Oleh itu, "tidak dapat difahami secara psikis" karut cemburu, karut sensitif hubungan, dan sebagainya.

    E. Verbeck (1959) juga menganggap paranoia sebagai variasi skizofrenia. Pada masa yang sama, beliau menekankan terutamanya peranan kecenderungan, yang, pada pendapatnya, menentukan keunikan kursus penyakit tersebut. Dalam kes-kes paranoia, ia adalah persoalan skizofrenia yang berlaku di tanah heteronomi - pada orang yang mempunyai kecenderungan hyperthymic. Pada masa yang sama, hipertim perlu dibezakan dari cyclothymic. Cyclothymics termasuk orang yang kecenderungan afektif utama tidak stabil dan mood mereka bergantian sama ada tertekan atau bergembira. Hypertimik dicirikan oleh kesan langsung yang berterusan, mereka dicirikan oleh aktiviti, keupayaan kerja yang tinggi, ekspansi, kesesuaian yang baik, semangat tinggi. Ia adalah hyperthymics yang terdapat dalam keluarga paranoids yang dipanggil. Sebaliknya, kecenderungan hyperthymic jarang terdapat pada pesakit skizofrenia. Menurut E. Verbeck, kecenderungan hyperthymic dan mempunyai fungsi perlindungan. Oleh itu, dengan perlembagaan sedemikian, proses skizofrenia tidak nyata dengan serta-merta, tetapi jika orang itu "menyerang", maka penyakit itu mesti diandaikan, akan diteruskan dengan tidak sengaja, tanpa gangguan yang jelas.

    R. Lemke (1951, 1960), seperti K. Kolle, cenderung untuk merujuk kepada paranoia kepada paraphrenia, dan yang terakhir dipertimbangkan dalam kumpulan skizofrenia, bersama-sama dengan bentuk paranoid, hepephrenia dan catatonia.

    Perlu ditekankan bahawa sebilangan penulis dalam negeri menganggap psikosis kronik yang kronik yang berkaitan dengan paranoia, dalam rangka skizofrenia.

    V.I. Finkelstein (1934) dan K.A. Novlyanskaya (1937) menggambarkan psikosis paranoiac rendah yang progresif, manifestasi awal yang sepadan dengan "pergeseran" sifat-sifat keperibadian karakteristik individu, tetapi kemudiannya perubahan gejala-gejala ini menjadi formasi yang boleh dikendalikan yang sesuai. Para penulis mengaitkan keunikan gejala psikopatologi dan perkembangan penyakit dengan proses skizofrenia yang perlahan.

    A. 3. Rosenberg (1939) menentang kemerdekaan nosologi salah satu jenis psikosis delusi kronik - paranoia involusioner. Beliau membuat kesimpulan bahawa tidak ada psikosis yang tidak senonoh secara fizikal, dan kebanyakan pemerhatian yang diperiksa oleh K-Kleis t (1913) dan beberapa ahli psikiatri lain (P. Seelert, 1915; A. Serko, 1919) dalam rangka paranoia invusional, atau paraphrenia, sebagai penyakit bebas, harus dikaitkan dengan skizofrenia lewat. Seperti yang ditekankan oleh A. 3. Rosenberg, dalam beberapa kes psikosis terlambat dalam sejarah, adalah mungkin untuk mengesan patah yang tidak disertai oleh kadang-kadang perubahan yang mendalam dalam garis kehidupan keperibadian, tetapi menandakan permulaan trend baru yang dinyatakan secara luaran dalam pemisahan beransur-ansur pesakit dari masyarakat. Ia adalah perubahan yang telah berlaku akibat skizofrenia, dan bukannya proses paranoid yang khusus, yang menggalakkan perkembangan kecenderungan yang terdapat dalam keperibadian yang sihat, dan mewujudkan semula prasyarat untuk khayalan.

    A. I. Molochk (1944), mengkaji keadaan skizofrenia akhir, menunjukkan bahawa ia adalah pemerhatian hasil psikosis (dan bukan debutnya) yang memungkinkan untuk menghilangkan beberapa penyakit delusi yang kronik dari kemerdekaan nosologi. Pada masa yang sama, A. I. Molochek menyatakan bahawa kajian susulan yang menyeluruh terhadap pesakit yang didiagnosis dengan paranoia menunjukkan bahawa diagnosis ini hanya masuk akal sehingga tahap tertentu dalam perkembangan penyakit itu; pemerhatian berikutnya menunjukkan bahawa keseluruhan kompleks gejala kepunyaan skizofrenia. Keistimewaan perjalanan bentuk tersebut dijelaskan oleh fakta bahawa perkembangan skizofrenia paranoid, seperti semua proses biologi lain, tidak hanya dalam satu cara - perpecahan berterusan rectilinear yang membawa kepada demensia skizofrenia; cara lain adalah mungkin - dalam arah transformasi lanjut dasar-dasar paranoid perlembagaan keperibadian. Selaras dengan ini, penulis menerangkan, sebagai salah satu daripada varian skizofrenia, perkembangan proses dengan secara perlahan meningkatkan perubahan kepribadian yang beretika dan berfaedah dan kecacatan intelektual (jenis kelemahan yang disatukan); sistematisasi delirium lebih lanjut adalah mungkin, walaupun di negeri akhir tidak tertakluk kepada kerosakan.

    Perkembangan kecelakaan dalam kes-kes seperti itu, bermula, akan kelihatan dari motif sebenar, keadaan dan reaksi yang berlebihan, kepada kecelakaan tertutup, tetap, autisial, secara beransur-ansur kehilangan pergantungannya di dunia luar.

    G. N. Sotsevich (1955) di kalangan pesakit dengan skizofrenia paranoid membezakan satu kumpulan di mana delusi sistematis diperhatikan sepanjang perjalanan penyakit ini, dan gambaran klinikal dan kursus di sini sebahagian besarnya sepadan dengan perihalan psikosis yang diketahui dalam kesusasteraan di bawah nama paranoia.

    Sebagai tanda-tanda yang menunjukkan legitimasi mendiagnosis skizofrenia dalam kes-kes seperti itu, G. N. Sotsevich menunjuk kepada penurunan mental yang dicirikan oleh pengosongan emosional yang progresif, penurunan secara beransur-ansur dalam keupayaan bekerja dan, akhirnya, gangguan pemikiran yang berterusan dalam bentuk tidak produktif, ketelitian, kelikatan.

    GA Rothsheitn (1961) secara langsung mengenal pasti paranoia hypochondriacal tempoh prenosologi dengan schizophrenia paranoiac. Pada masa yang sama, dia, seperti G. N. Sotsevich, bercakap tentang skizofrenia bukan sahaja apabila, selepas tempoh yang lama bertahun-tahun, ditentukan oleh hipokondria sistematik, paranoia hypochondriac digantikan oleh paraphrenia hypochondriac (iaitu dan sebagainya. Dalam rangka skizofrenia, ia juga menganggap kes-kes dengan cara yang lebih baik, di mana gangguan paranoiac berterusan selama beberapa dekad, dan kadang-kadang untuk kehidupan. Kemunculan gagasan hipokondria monotematik sering dikaitkan dengan beberapa fenomena somatik yang kecil, selepas itu pesakit mempunyai keyakinan yang mendasar dengan kehadiran penyakit serius (sifilis, kanser, dan lain-lain). Lama kelamaan, ketegangan delirium berkurang, tetapi idea hypochondriacal tidak hilang dan tidak diperbetulkan.

    Keadaan paranoid yang mengalir secara kronik dengan delirium tafsiran, tidak disertai dengan penipuan persepsi, dijelaskan dalam kerangka skizofrenia dan beberapa penulis lain (N. G. Romanova, 1964; L. M. Shmaonova, 1965-1968; EG Zhislin, 1966, L. D. Giessen, 1965). Oleh itu, LM Shmaonov membezakan antara pesakit dengan skizofrenia yang mengalir dengan sekumpulan kumpulan dengan keperitan gangguan paranoiak; kerana sifat yang baik dari proses itu, walaupun preskripsi penyakit itu, majoriti pesakit-pesakit ini berada di hospital tidak lebih dari 1-2 kali, dan yang lain tidak pernah melakukannya. Penulis menekankan bahawa dalam kes-kes seperti itu, diagnosis pada peringkat awal penyakit sering tidak melampaui negara sempadan. Hanya kemudiannya perubahan keperibadian yang tidak dapat dilihat pada permulaan (kelesuan, pengasingan, monotoni, penurunan kepentingan dan inisiatif), menunjukkan proses skizofrenia yang perlahan. Diagnosis sedemikian tidak bertentangan dengan penyesuaian sosial dan profesional yang terkenal yang diperhatikan pada pesakit ini, kerana kursus yang perlahan dan progresif membolehkan manifestasi terbaik kemungkinan pampasan.

    Sergey Morozov

    Buku dan Artikel

    Paranoia dan Schizophrenia

    Paranoia dan Schizophrenia

    Dalam rangkaian sosial, lawan dipanggil "skizofrenik" dan "paranoid."
    Oleh kerana istilah-istilah tersebut digunakan semata-mata sebagai menyinggung, seperti "fasis" atau "liberal", dan secara beransur-ansur kehilangan maknanya, idea itu timbul untuk menyelaraskannya sedikit.
    Doktor tidak tahu apa skizofrenia. Ada juga yang mahu menghapus istilah ini kerana kerumitan dan kekaburannya. Bab wiki mengenai topik ini ada di sini.
    Kehadiran bab ini hampir merosot seluruh artikel.
    Tetapi jika anda mengurangkan skizofrenia kepada manifestasi yang paling mudah, ia adalah mustahil untuk menanganinya. Seperti yang mereka katakan, ini sudah cukup untuk usianya, dan kemudian doktor akan memikirkannya. Nah, atau tidak fikirkan...

    Tidak skizofrenia
    Mulailah dengan lebih baik dengan mengulangi frasa yang terkenal:
    "Manusia bukanlah sesuatu yang rasional, tetapi merasionalisasikan."
    Kehadiran rasionalisasi tidak bermakna skizofrenia. Tetapi skizofrenia dan paranoia sentiasa diiringi dengan rasionalisasi. Di sebalik rasionalisasi ini boleh menjadi penyakit dan kekurangan data, i.e. masalahnya mungkin tidak dalam pemprosesan maklumat, tetapi di premis yang salah.

    Mengapa guruh dan kilat? Adakah Nabi Elia menunggang atau melakukan pelepasan elektrik?
    Jika kesilapan tidak dalam memproses maklumat oleh otak, tetapi di premis, maka ini bukan penyakit.

    Wiki telah mengumpulkan banyak tanda. Tetapi mereka semua menimbulkan keraguan, jika kita mengambilnya sebagai faktor penentu untuk penyakit. Di samping itu, banyak tanda-tanda skizofrenia dan paranoia hadir dalam penerangan mengenai kedua-dua penyakit. Ini bukan salah satu artikel dalam wiki, ia adalah kecacatan psikiatri moden.

    Atas sebab tertentu, wiki tidak menunjukkan halusinasi negeri di mana-mana sahaja. Ini, sebagai contoh, apabila seseorang berfikir bahawa dia sakit atau melakukan sesuatu yang buruk. Salah satu halusinasi negeri ini adalah cinta. Cinta mempunyai tanda-tanda yang serupa dengan gangguan mental yang mungkin, dan boleh mencapai tahap gangguan mental - terdapat obsesi dan persepsi yang tidak mencukupi tentang realiti. Bagi sesetengah orang, ternyata malah mematikan. Di sesetengah negara, di China, misalnya, ia dianggap sebagai penyakit mental yang serius tetapi boleh dirawat. Kebanyakan orang tahu tentang perasaan cinta, dan ia membantu memahami apa yang terasa gila. Untuk membayangkan negara lain, anda boleh mengingat cinta dan meletakkan sesuatu yang lain di tempatnya. Sebagai contoh, bukan cinta, ketakutan diganti, dan bukan objek, Medvedev. Dan yang lain adalah sama.

    Selalunya disebut sebagai "suara di kepala," yang memberi perintah. Tetapi seseorang mungkin tahu bahawa suara-suara ini adalah gangguan jiwa beliau, dan tidak memberi perhatian kepada suara-suara. Jadi "suara" boleh dibezakan dalam gangguan berasingan. "Suara", seperti gangguan halusinasi yang lain, seperti "pendedahan radiasi" (pautan), boleh menyebabkan skizofrenia atau paranoia, tetapi boleh dianggap sebagai gejala penyakit dan tidak diendahkan.

    Sering dikatakan mengenai logik yang patah dan kehilangan kendali diri. Dalam kes-kes dengan kedua-dua penyakit, ini bukan gejala: logik mungkin berfungsi, atau mungkin tidak berfungsi. Psikosis eksplisit dengan kehilangan kawalan diri mungkin atau mungkin tidak.
    Selalunya merujuk kepada respons emosi yang berkurangan. Tetapi ini boleh menjadi orang yang sihat. Walaupun apabila gejala lain skizofrenia atau paranoia diperhatikan, tindak balas emosi berkurangan. Tetapi tindak balas emosi berkurangan semasa penyakit, dan bukan sebelum ini.

    Perbezaan antara skizofrenia dan paranoia

    Jika satu obsesi menonjol, ia adalah paranoia.
    Jika ia tidak menonjol, ia adalah skizofrenia.

    Jika idea itu adalah satu dan mudah - ia adalah paranoia.
    Sekiranya idea itu kompleks atau banyak idea - ia adalah skizofrenia.

    Sekiranya anda dilahirkan, ia adalah paranoia.
    Sekiranya anda mengintai seseorang, ini adalah skizofrenia.

    Jika mereka mempunyai organisasi rahsia, ini adalah paranoia.
    Jika anda mempunyai idea yang terlalu tinggi, ini adalah skizofrenia.

    Jika anda memberi perhatian kepada seseorang - ia adalah paranoia.
    Jika anda tidak memberi perhatian yang cukup - ini adalah skizofrenia.

    Jika Napoleon berada di sekitar - it's paranoia.
    Jika anda adalah Napoleon, ini adalah skizofrenia.

    Jika orang melihat anda seperti najis, ia adalah paranoia.
    Jika anda melihat orang lain sebagai najis - ini skizofrenia.

    Tetapi semua perbezaan ini muncul hanya pada peringkat awal. Apabila penyakit itu berlanjutan, idea paranoid mengganggu persepsi dunia, meletakkannya sendiri, akibatnya, dunia juga menjadi skizofrenia. Dan sebaliknya - skizofrenia membawa kepada penyelewengan dunia, penampilan akibat ketakutan akibat rasionalisasi, dan lebih jauh lagi kepada rupa paranoia.

    Dalam perkembangan, paranoia dan skizofrenia menjadi satu dan penyakit yang sama - skizofrenia paranoid. Ini kemungkinan besar psikiatri yang menyesatkan.
    Gangguan mental umumnya ingin pergi syarikat besar.

    Sekiranya anda mencipta mesin gerakan kekal - ini adalah skizofrenia.
    Tetapi jika mereka mahu mencuri projek gerakan kekal anda, ini sudah menjadi skizofrenia paranoid.

    Jika anda mencuri kertas tandas - ia adalah paranoia.
    Sekiranya anda mencuri kertas tandas daripada iri hati untuk anda - ini sudah menjadi skizofrenia paranoid.

    Pada peringkat lanjut skizofrenia, seseorang sering tidak lagi melihat jeneral, dan notis hanya perincian umum jeneral. Hentikan melihat hutan untuk pokok. Kemusnahan kesedaran membawa kepada kemusnahan gambar dunia.
    Kucing berubah menjadi satu set bahagian - http://www.netlore.ru/Louis_Wain
    Ini adalah bagaimana cita rasa Kotek berakhir.

    Tanda skizofrenia idiotik adalah karut tidak logik. Seseorang lupa apa yang dia katakan atau tulis. Pada masa yang sama, rasionalisasi berfungsi, dan seseorang dengan bantuannya mengurangkan segala-galanya kepada satu set sambungan yang telah dipupuk dalam ingatan. Dari luar kelihatannya seseorang menderita demensia ringan.

    "Crypto Yahudi di Rusia adalah 70%. Mereka memalsukan pilihan raya. "
    "Orang-orang Yahudi, mereka tahu Kebenaran sebenar mengenai Eugenics, dengan semangat mengamati kebersihan kaum mereka - mereka tidak bercampur dengan makhluk asing, dan oleh itu mereka memerintah. Mereka melampirkan wanita Yahudi mereka di bawah semua penguasa bukan Yahudi... "
    "Putin merosakkan Rusia. Putin, pergi! Mari kita kumpulkan tanda tangan di bawah surat kepada Putin supaya dia dapat membantu kita... "

    Skizofrenia idiotik boleh dikurangkan kepada ingatan yang lemah, yang tidak membolehkan anda terus mengekalkan gambaran yang sama dan bersambung di dunia. Akibatnya, pemecahannya berlaku. Tetapi harus diperhatikan bahawa dalam tamadun dunia menjadi begitu rumit sehingga kebanyakan orang tidak dirancang untuk kerumitan sedemikian.

    Skizofrenia idiotik mempunyai banyak darjah, bergantung kepada keadaan ingatan. Dalam bentuk yang lemah, skizofrenia idiotik sangat banyak diwakili dalam rangkaian sosial; Terdapat sangat sedikit orang yang mengaku percanggahan dalam frasa, tetapi sangat banyak mengakui percanggahan dalam jawatan yang berbeza, yang mudah diingati.

    Kadang-kadang ada kes skizofrenia idiotik pada orang yang telah mencapai hasil yang signifikan dalam mana-mana bidang aktiviti. Mereka adalah intelektual dan geniotes. Ini boleh dikaitkan dengan pengambilan semula semula hubungan otak semula jadi, apabila kebanyakan sambungan dibuat ke satu bahagian otak, dan bukan ke bahagian otak yang lain.

    Skizofrenia idiotik biasanya tidak berkembang.
    Skizofrenia idiotik boleh dibuat sebagai diagnosis. Tetapi harus diingat bahawa gangguan itu tidak muncul dengan sendirinya, tetapi ketika berinteraksi dengan lingkungan yang kompleks. Jika lelaki ini tinggal di sebuah kampung zaman pertengahan, kekecewaannya tidak akan diperhatikan, dan tiada apa yang akan mengganggunya atau orang lain. Tetapi dalam tamadun, terdapat terlalu banyak data, dan percubaan untuk memprosesnya membawa kepada tekanan (tekanan yang sama muncul dalam kerumunan orang ramai apabila mereka bertemu dengannya). Tekanan ditambah kekurangan kuasa pengkomputeran otak secara menyeluruh dan memberikan skizofrenia idiotik.

    Rusia telah membangunkan persekitaran skizofrenia. Lebih-lebih lagi, melalui media, dasar skizofrenisasi lanjut diteruskan. Ini menyebabkan peningkatan dalam pesakit dengan apa-apa bentuk skizofrenia, tetapi terutamanya orang-orang dengan skizofrenia idiotik menjadi lebih aktif.

    Terdapat skizofrenia, skizofrenia, dan terdapat skizofrenia. Kurginyan, sebagai contoh, skizofrenia. By the way, dia juga menerangkan proses skizofrenia. Dia sendiri tidak takut, kerana skizofrenianya tidak akan mampu membuat kesimpulan awal dari teori murninya. Kerana bodoh.

    Pembongkaran seseorang (orang) memerlukan menghalang orang dari satu tujuan bersama ("idea"). "Ketawa Abadi" menyedari jurang ini, pemisahan "I", iaitu skizofrenia, pengaktifan hipostasis gelap dan penindasan cahaya. Kesedaran yang tidak disengajakan memerlukan penggunaan dadah. Jatuh pada jarum ini menjadi "terobosan". (c) Kurginyan.

    Dengan perkembangan masyarakat massa, kaedah pengurusan psikologi digantikan oleh orang-orang psikiatri. Dan ini adalah benar dari segi teknologi, kerana kualiti jatuh dan terdapat lebih ramai pesakit, lebih banyak lagi yang mereka mula memainkan peranan penting dan kemudian menjadi peranan sosial yang menentukan dalam kehidupan masyarakat. Kerana aktif di atas purata.

    Penyakit adalah apabila masalah timbul. Sekiranya terdapat reptiloid dengan Nibiru, tetapi tidak ada masalah, ini bukan penyakit. Dan jika reptiloid dengan Nibiru juga menjual dengan baik, maka ini bukan penyakit sama sekali.

    Terdapat pendapat popular bahawa "mereka pergi satu demi satu, mereka hanya mendapat selesema bersama." Ini berlaku untuk komuniti yang sihat, tetapi dalam masyarakat yang degeneratif terdapat banyak orang dengan skizofrenia idiotik yang terdedah kepada psikosis, jadi jika ada skizofrenia asas - idiosis - psikosis dapat ditularkan. Psikosis, tetapi bukan penyakit. Terdahulu, "ketakutan terhadap Medvedev" telah dijadikan contoh, yang sangat popular dengan penyokong konsep skizobasheness Kremlin itu. (pautan Kasdim)

    Dan satu lagi masa. Gangguan yang paling popular di Rusia adalah tingkah laku pampasan berdasarkan rasionalisasi keutamaannya sendiri. Semasa tingkah laku pampasan, seseorang boleh sangat mirip dengan skizofrenia atau paranoid, kerana gagasan pampasan adalah sedikit mengganggu dan mengganggu dunia.

    Sindrom Paranoiac - sebab, gejala, jenis dan rawatan khayalan

    Paranoia adalah penyakit mental yang berlaku dalam bentuk kronik. Patologi berkembang pada pesakit pertengahan umur.

    Disifatkan oleh kemunculan khayalan monotematik logik. Tiada perkembangan gejala negatif.

    Ubat neuroleptik dan psikoterapi digunakan untuk rawatan.

    Patogenesis gangguan itu

    Ramai saintis menganggap paranoia sebagai bentuk gangguan mental yang bebas. Patologi dicirikan oleh khayalan yang semakin berkembang yang berterusan tanpa halusinasi visual atau pendengaran. Tetapi selalunya penampilannya disertai oleh kenangan palsu. Lama kelamaan, delirium menjadi berterusan.

    Suasana pesakit dalam hubungan rapat dengan idea-idea obsesif. Dalam kes-kes tertentu, ia boleh menjadi tertekan, luas atau dinaikkan. Dalam kes ini, patologi tidak disertai oleh perubahan ketara dalam kemampuan mental. Dalam pemikiran, terdapat kecenderungan untuk terperinci dan menyeluruh. Tingkah laku pesakit mungkin tidak berubah lama.

    Faktor menyedihkan

    Penyebab sebenar penyakit pada masa ini, saintis tidak dikenalpasti. Tetapi pakar telah mengenal pasti beberapa faktor yang secara signifikan meningkatkan risiko mengembangkan patologi. Ini termasuk:

    • keturunan;
    • pelanggaran metabolisme protein;
    • trauma psikologi yang diterima pesakit pada zaman kanak-kanak;
    • penyakit neurologi dan mental;
    • kemurungan yang berpanjangan;
    • neurosis;
    • tinggal berpanjangan secara berasingan dari masyarakat;
    • keadaan hidup yang sukar;
    • ubat-ubatan jangka panjang, dadah atau alkohol.

    Kumpulan risiko termasuk pesakit yang menderita Alzheimer dan Parkinson.

    Sindrom Paranoiac dan gangguan yang sama

    Sindrom Paranoiac adalah gangguan jiwa yang dicirikan oleh kehadiran delusi sistematik. Keadaan ini berkembang dengan perlahan dan dari masa ke masa sistem kesenjangan rumit terbentuk di pesakit.

    Penyakit ini digambarkan pada tahun 1863 oleh Emil Kraepelin. Walau bagaimanapun, sedikit kemudian, pada tahun 1912 beberapa bentuk patologi telah dikenal pasti, seperti delusi paranoiac dan skizofrenia paranoiac. Di psikiatri Soviet dan Rusia, juga adat untuk memisahkan konsep-konsep ini, kerana mereka berbeza dalam skema pembangunan dan ciri-ciri klinikal.

    Tidak seperti paranoia, sindrom paranoia dicirikan oleh kehadiran beberapa idea yang tidak tepat. Penyakit ini adalah salah satu peringkat perkembangan skizofrenia paranoid, dalam kes-kes yang jarang berlaku diperhatikan dengan perkembangan pelbagai gangguan mental yang lain.

    Skizofrenia Paranoiac adalah patologi yang dicirikan oleh dominasi sindrom paranoiak. Gejala meningkat secara beransur-ansur, tetapi paranoia tidak diperhatikan.

    Penyakit ini diasingkan pada tahun 1912 sebagai gangguan mental yang bebas. Sebelum tempoh ini, ia dipercayai bahawa skizofrenia paranoiak hanya satu bentuk paranoia.

    Tidak seperti paranoia, pesakit mengekalkan rasa realiti. Pada masa yang sama tidak ada halusinasi dan khayalan sistematik. Patologi dicirikan oleh tempoh remisi dan pemisahan.

    Sejarah diagnosis

    Sindrom paranoia mula dikaji dengan lebih terperinci selepas penyakit tersebut dikenali sebagai bebas. Pada tahun 1915, beberapa saintis membuktikan bahawa patologi disertai oleh khayalan tafsiran dan selalunya semua pemikiran seseorang pesakit telah disatukan.

    Kemudian, sudah pada tahun 1934 dalam karya V.M. Morozov, ia terbukti bahawa pesakit membangunkan pemikiran delusi yang stabil dari masa ke masa. Semua kesimpulan mempunyai sistem khas dan pesakit yakin bahawa mereka betul.

    Juga dalam karya A. B. Smulevich dan M. G. Shchirina pada tahun 1972, didapati bahawa dalam beberapa kes penyakit berkembang mengikut jenis pencahayaan, akut dan tiba-tiba.

    Klasifikasi ICD-10

    Dalam klasifikasi antarabangsa penyakit yang dimaksudkan untuk digunakan di Rusia, gangguan delusi adalah kod F 22.01. Ia juga termasuk pembangunan paranoiak.

    Juga, gangguan keperibadian yang lain, termasuk bentuk querulant, tergolong dalam bahagian di bawah kod F28.8 dan F28.88. Dalam ICD-10 rasmi, paranoia tidak tergolong dalam seksyen berasingan dan ia sepadan dengan gangguan delusi, kod yang mana F22.0.

    Dalam kes patologi ringan, gangguan paranoid dikatakan, kod yang sesuai dengan ICD-10 F60.0. Dalam kes ini, istilah "paranoid" bermaksud persamaan paranoia.

    Di samping itu, terdapat satu lagi bentuk gangguan personaliti, serupa dengan paranoia. Skizofrenia Paranoid. Dalam ICD, disesuaikan untuk digunakan di wilayah Rusia, ia tergolong dalam tajuk F22.03 - skizofrenia paranoid.

    Ciri-ciri pesakit biasa

    Pesakit yang menderita paranoia adalah tidak percaya dan mencurigakan orang lain. Ini ditunjukkan dalam khayalan sistematik. Lelaki itu selalu percaya bahawa selebihnya mempunyai niat yang tidak baik dan mempunyai konspirasi terhadap mereka. Mereka boleh bercakap tentang syak wasangka mereka dengan kepercayaan. Tetapi, jika orang ini membenarkan dirinya meragui keaslian pesakit, dia segera jatuh ke dalam lingkaran konspirator.

    Dalam kes lain, orang melihat plot di mana sekumpulan orang terlibat. Ini adalah apa yang pesakit memberitahu semua orang yang dia jumpa dan boleh percaya. Oleh itu, dia mahu melindungi dirinya dan memberi amaran kepada orang lain tentang niat jahat.

    Seseorang yang mempunyai sindrom paranoiac percaya bahawa mereka cuba menipunya atau menggunakannya untuk tujuan mereka sendiri. Walau bagaimanapun, tiada bukti wujud. Hubungan semacam itu bukan sahaja merangkumi hubungan peribadi, tetapi juga profesional, tanpa menghiraukan persekitarannya.

    Gambar klinikal

    Tanda-tanda paranoia dapat menampakkan diri dalam pelbagai tingkat keterukan, jadi gejala utama sindrom paranoid termasuk:

    • pengurangan dalam aktiviti mental;
    • ketidakupayaan untuk menganggap kritikan secara mencukupi;
    • syak wasangka;
    • permusuhan;
    • halusinasi, sering auditori;
    • khayalan kemegahan;
    • ketajaman;
    • cemburu adalah malar dan tidak munasabah;
    • kecenderungan untuk memberikan fantasi untuk realiti.

    Di samping itu, terdapat kebimbangan yang berterusan dan ketakutan. Pesakit mengalami kemurungan dan psikosis yang berpanjangan. Seringkali mereka mula memfailkan aduan kepada pelbagai pihak berkuasa terhadap orang yang mereka anggap sebagai musuh mereka dan mereka yang terlibat dalam konspirasi.

    Perkembangan patologi

    Sindrom Paranoiac berkembang dalam dua peringkat. Yang pertama dicirikan oleh kerahsiaan tuduhan dalam tingkah laku dan tindakan pesakit. Tetapi watak mula berubah secara beransur-ansur, kecurigaan muncul. Pesakit menyesuaikan hidupnya dengan fantasi-fantasinya, mengambilnya untuk realiti.

    Tahap kedua dicirikan oleh peningkatan penyimpangan delusi. Pesakit menderita halusinasi pendengaran. Paranoiac sentiasa melihat pengawasan, suara orang lain yang menyebutnya dan mengenakan kebenaran mereka.

    Sering kali, orang-orang itu meminta bantuan daripada pihak yang menyiasat kerana mereka sedang mendengar perbualan telefon. Pesakit mula mengatasi rasa takut, panik, kegelisahan. Dia merasakan dalam lingkaran konspirasi. Dia bercakap tentang rancangannya dengan berhati-hati.

    Hanya seorang doktor yang boleh menghentikan perkembangan gangguan mental, psikosis, kemurungan dan kengerian yang berterusan.

    Jenis aliran

    Dalam perubatan, terdapat beberapa jenis paranoia, yang berbeza dengan tanda-tanda dan sebab-sebabnya, ini termasuk:

    1. Alkohol. Berada di latar belakang pengambilan minuman beralkohol panjang. Salah satu tanda adalah cemburu patologis. Juga dimanipulasi mania penganiayaan.
    2. Involusioner. Dicirikan oleh khayalan penganiayaan, kebesaran, cemburu. Berusia 45-60 tahun.
    3. Megalomaniac Khayalan sistematik keagungan. Sering kali, pesakit berasa seperti perintis atau pembaharu.
    4. Brad cemburu. Pesakit sentiasa berfikir bahawa pasangan itu tidak setia kepadanya.
    5. Agama. Idea gila kandungan agama.
    6. Persecutory. Idea sistematik pendakwaan.
    7. Erotik. Membangun lebih kerap pada wanita 40-50 tahun. Dicirikan oleh dominasi delusi erotik.
    8. Senile Ia berlaku pada usia tua.
    9. Pedas Ia dimanifestasikan oleh karunia kiasan, hubungan, atau penganiayaan secara tiba-tiba.
    10. Juga memancarkan paranoia yang luas. Imej delirium juga muncul tiba-tiba. Selalunya bersifat keagamaan.

    Kriteria diagnostik

    Diagnosis ditubuhkan berdasarkan aduan dari pesakit dan sanak saudaranya. Seringkali pesakit tidak menyedari bahawa mereka memerlukan bantuan. Doktor juga meminta beberapa soalan dan meneliti sejarah pesakit untuk menentukan punca penyakit tersebut.

    Ujian psikologi khas juga boleh dilakukan untuk mengenal pasti tahap gangguan dan jenis penyakit. Kaedah khas diagnosis instrumental tidak dijalankan.

    Kompleks langkah-langkah terapeutik

    Rawatan boleh dilakukan di dalam pesakit dalam dan di luar pesakit, bergantung kepada keadaan pesakit. Terapi melibatkan mengambil neuroleptik, sedatif dan antidepresan. Dadah hanya ditetapkan oleh doktor selepas pemeriksaan dan semua ujian psikologi.

    Terdapat juga perbualan yang berterusan dengan pesakit untuk mengubah pemikirannya. Untuk rawatan penyakit, petunjuk utama digunakan: psikoterapi keluarga, psikoterapi kognitif-tingkah laku, kerja individu dan kumpulan. Melalui pendekatan ini, pesakit boleh menguruskan emosi mereka. Sokongan dan pemahaman orang rapat juga penting.

    Adalah sukar untuk menghilangkan paranoia sepenuhnya, kerana kecurigaan pesakit itu dilanjutkan kepada doktor yang hadir, dan psikoterapi yang ditetapkan dianggap sebagai percubaan untuk mengekalkan pemikiran dan tindakannya terkawal.

    Tanpa rawatan, kemurungan yang berlarutan berlaku. Pesakit sentiasa berasa takut, kebimbangan. Keadaan ini menyebabkan berlakunya pemikiran bunuh diri. Sering kali, pesakit menjadi agresif dan berbahaya kepada orang lain.

    Sindrom Paranoiac adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh penyakit mental dan berlakunya delusi. Penyebab patologi setakat ini belum ditubuhkan. Terdapat beberapa faktor yang meningkatkan risiko paranoia. Rawatan terdiri daripada kawalan berterusan ke atas pesakit dan perubahan dalam kesedarannya.