Apakah paranoia dan bagaimanakah ia nyata?

Seringkali di televisyen, dalam pelbagai filem dan program, mereka menyebut perkataan seperti paranoia, kita mendengarnya berkali-kali, tetapi tidak pernah memikirkan apa paranoia itu? Anda akan terkejut, tetapi ramai yang menderita penyakit ini, kami tidak menyedari bahawa kami tidak pernah disentuh. Ia hampir mustahil untuk menyembuhkan penyakit, kerana sehingga kini doktor tidak faham mengapa ia muncul. Untuk membengkokkan gejala, pesakit dirawat oleh psikoterapis, tetapi mereka tidak memberikan jaminan 100% untuk menyingkirkan penyakit.

Gejala manifestasi penyakit ini

Apakah paranoia? Ini adalah penyakit mental yang rumit. Kadang-kadang ia disertai oleh pemikiran yang gila yang telah merampas minda pesakit. Sudah tentu tidak dapat menjawab persoalan apa yang paranoia. Gejala untuk penyakit ini boleh menjadi sangat berbeza, dalam kebanyakan kes, mereka tetap hidup. Ini tidak jelas kepada kita, kesedaran terbalik terhadap realiti. Ia boleh dinyatakan, sebagai contoh, dalam rasa takut yang berterusan, seseorang takut terhadap segala-galanya. Atau dia mengalami serangan cemburu yang tidak berkesudahan, obsesi dengan sesuatu atau seseorang, mania penganiayaan, dan lain-lain. Hal ini hampir mustahil untuk menghalang pesakit daripada apa-apa. Jika dia mendakwa bahawa dia adalah seorang asing atau tuhan, maka ia akan memastikannya sampai akhir. Seringkali pesakit menunjukkan ketidakpercayaan dan kemarahan yang jelas. Paranoid mula memberitahu bagaimana dia melihat benda atau benda yang tidak ada di sana.

Apakah paranoia dan bagaimanakah ia nyata? Tidak selalu dapat menjawab pertanyaan ini dengan segera. Kadang-kadang sangat mudah untuk mengenal pasti paranoiac walaupun tanpa campur tangan psikoterapis. Ramai orang yang menderita penyakit ini, sejak zaman kanak-kanak, menunjukkan tanda-tanda yang sangat mahal "Saya", mereka berfikir bahawa mereka adalah pusat alam semesta, mereka berfikir bahawa segala-galanya hanya perlu berputar di sekeliling mereka, mereka adalah penglihatan besar, pencipta, menganggap diri mereka sebagai pencari kebenaran. Kesemua simptom ini sejak zaman kanak-kanak menjejaskan persepsi orang-orang seperti dalam masyarakat, dan, sebagai peraturan, dalam kebanyakan kes mereka tidak disukai, yang seterusnya merumitkan gejala penyakit, dan selama bertahun-tahun ia berkembang menjadi bentuk kompleks paranoia.

Apa maksud paranoia

Sebarang komen daripada orang lain dianggap paranoid sebagai manifestasi iri hati. Rasa kecemburuan, kesengsaraan, ketidakpercayaan tumbuh selama bertahun-tahun. Semua ini membawa kepada perkembangan penyakit ini. Tetapi tanda-tanda yang jelas dapat bertahan pada tahap tertentu, dan penyakit itu secara senyap-senyap akan menunggu untuk mewujudkannya. Apa-apa peristiwa penting dalam kehidupan, kehilangan, kehilangan, dan lain-lain, yang boleh memburukkan lagi penyakit, boleh membangkitkan semula penyakit. Berikut adalah ringkas mengenai paranoia ini.

Konsep skizofrenia paranoiac dapat dikaitkan dengan ketabahan yang kuat, penolakan lengkap persepsi realiti seperti ketidakpercayaan, keadaan curiga, penghinaan terhadap orang tidak bersalah dan orang yang tidak bersalah. Orang-orang yang mengalami penyakit itu seolah-olah tertutup, terpisah dari dunia ini, mereka tidak mempunyai rasa sukacita dan keupayaan untuk bertindak balas terhadap humor. Mereka boleh bekerja dengan damai, tetapi hanya dengan kerja tangan tunggal, mereka akan sentiasa terlibat dalam pertengkaran dan pertengkaran dengan bos mereka dan membuktikan keunggulan mereka.

Mengenai jenis watak

Sifat paranoiia paranoiia itu sendiri dan skizofrenia paranoiak dibezakan dengan kursus yang lebih mudah. Di sini, pesakit tidak mempunyai halusinasi, khayalan, mereka boleh lebih atau kurang wujud dalam masyarakat dengan persepsi yang aman tentang realiti, tetapi berbeza dari semua idea mereka yang obsesif, kemurkaan atau kecemburuan yang tidak dapat dimengerti, di mana-mana mereka berusaha mempertahankan kepimpinan dan kemerdekaan mereka, dan jika mereka tidak bekerja balas dendam pelanggar.

Tetapi paranoia sendiri menampakkan diri dalam masa dewasa yang sedar, ia disertai dengan perasaan cemburu yang kejam, pemikiran yang berterusan terhadap penganiayaan. Orang-orang semacam itu sentiasa mencipta sesuatu, menganggap keperibadian mereka menjadi pusat segala sesuatu. Selalunya, semua fikiran dan idea orang-orang seperti ini tidak dapat dibandingkan dengan realiti yang berlaku dan mengejutkan. Paranoia boleh datang dari tahap yang lebih kompleks sifat paranoid.

Kenapa penyakit dahsyat ini muncul dan bagaimana menangani paranoia

Doktor percaya bahawa penampilan gangguan itu dikaitkan dengan proses metabolik yang merosot di otak. Tetapi sekarang tindak balas salah yang berterusan dari pesakit yang berpotensi ke mana-mana keadaan hidup, masalah, kerugian, masalah di tempat kerja boleh mencetuskan penyakit ini.

Pada peringkat awal, anda tidak mungkin membezakan orang tersebut dalam kerumunan orang, mereka benar-benar sosial, fasa pemikiran mereka masih belum terganggu. Masyarakat menyadari mereka cukup secukupnya, itulah sebabnya mengapa paranoid mula secara beransur-ansur menyedari pemikiran-pemikiran mereka yang tidak senonoh, ia mula kelihatan kepada mereka bahawa ini sama sekali tidak masuk akal, tetapi realiti sebenar. Semua kepercayaan dan tindakan mereka adalah asas khayalan. Pesakit di mana-mana melihat helah kotor dan pengkhianatan, orang-orang sedemikian tanpa mengira bahawa seorang isteri atau suami menipu, kanak-kanak merokok dan minum, pekerja di tempat kerja membina konspirasi, dan sebagainya.

Untuk merawat penyakit sedemikian adalah dalam sesi kumpulan, dan lebih baik jika pesakit datang bersama keluarganya. Ini adalah perlu untuk meningkatkan penyesuaian pesakit kepada realiti, untuk membantu beliau mencari tempatnya dalam masyarakat, untuk menghilangkan situasi yang trauma terhadap jiwa.

Bagaimana untuk mengatasi penyakit

Oleh kerana kaedah rawatan penyakit ini masih belum diketahui, cara yang paling berkesan dan satu-satunya adalah psikoterapi yang berterusan. Doktor pada

kemasukan cuba menjadi pasangan yang sakit, untuk mengajarnya bekerja dalam pasangan, untuk membantu penyesuaian lebih lanjut dalam masyarakat. Rawatan sedemikian tidak mudah, pesakit sangat kritikal dan enggan membuat sebarang hubungan, jangan menyatakan keyakinan.

Bagaimana untuk menangani paranoia? Pertama sekali, anda perlu menjalin hubungan dengan pesakit. Pada ketika itu, apabila pesakit benar-benar mula mempercayai psikoterapis, dia boleh bekerja dengannya dalam satu pasangan, rawatan itu boleh dianggap berjaya. Pesakit perlu sedar dan bercakap dengan kuat bahawa ahli terapi itu ingin dia dengan baik dan mahu membantu. Ini adalah proses yang sangat panjang, terutamanya untuk doktor, kerana dia harus menanggung banyak kebencian dan negatif yang diarahkan kepadanya dari pesakit, dan agak sukar untuk membawa semuanya ke keadaan yang selesa. Tetapi tidak mustahil.

Bagaimana untuk menjalin hubungan dengan pesakit?

Cara terbaik untuk mencapai dialog adalah mempercayai hubungan dengan pesakit, bekerja bersama-sama, baik jika kedua-duanya menikmati jenaka, jika mereka berjaya membincangkan kebimbangan, kesilapan, perbuatan salah dan ketawa bersama. Paranoids tidak membiarkan apa-apa berlalu dengan sendirinya, tidak satu perincian akan berlalu tanpa disedari, pergerakan anda, menguap atau sesuatu yang lain - semua ini akan disuarakan oleh pesakit, adalah mustahil untuk menyembunyikan sesuatu dari mereka.

Sekitar orang sering membincangkan pernyataan dan tindakan pesakit sedemikian, ada yang boleh berkata kepadanya: "Kamu gila." Dengan doktor, segala-galanya perlu berbeza. Ia perlu untuk mengajarnya dengan tepat penggantian sensasi khayalannya dengan sebenar: bagaimana jika ia juga akan berlaku? Tetapi ia patut dilakukan dengan sangat hati-hati: jika pesakit menyedari pandangannya yang tidak menghiraukannya, ini akan membuat pemikirannya lebih paranoid dan rawatan itu dianggap tidak sah.

Paranoia: Gejala dan Rawatan

Paranoia - gejala utama:

  • Mania penganiayaan
  • Hallucinations
  • Brad
  • Pencerobohan
  • Kritikan diri yang berlebihan
  • Cemburu yang kuat
  • Sikap negatif terhadap orang
  • Perubahan Gait
  • Tukar dalam ekspresi wajah
  • Peningkatan aktiviti mental
  • Peningkatan aktiviti fizikal
  • Tiada keinginan untuk membuat hubungan
  • Tukar gerak isyarat

Paranoia adalah gangguan khusus dalam pemikiran yang berlaku pada manusia akibat kerusakan pada organ sentral sistem saraf manusia - otak. Ia adalah ciri patologi bahawa seseorang yang sakit dalam kebetulan rawak keadaan, pelbagai situasi sehari-hari, mula melihat komplot musuh-musuhnya. Dia mengesyaki semua orang bahawa mereka merancang terhadapnya. Buat pertama kalinya istilah "paranoia" diperkenalkan dalam kesusasteraan perubatan sudah pada tahun 1863. Untuk jangka masa yang panjang, keadaan patologi ini berkaitan dengan psikiatri klasik dan dianggap sebagai gangguan mental yang bebas.

Sehingga kini, penyebab sebenar perkembangan paranoia pada wanita dan lelaki masih belum ditubuhkan dengan tepat. Sekiranya penyakitnya ringan, maka doktor mengatakan bahawa seseorang telah mula mengalami gangguan personaliti paranoid. Sekiranya penyakit itu tidak dirawat dan keadaan pesakit tidak normal, maka terdapat risiko yang tinggi bahawa paranoia akan berubah menjadi tuduhan penganiayaan atau khayalan kemegahan. Tanda-tanda amaran ini menunjukkan gangguan terpencil delusi. Selalunya, paranoia diwujudkan pada lelaki dan wanita pada usia tua. Para saintis cenderung menganggap bahawa ia adalah kesalahan pelbagai proses patologi sifat degeneratif yang berlaku di dalam otak pesakit.

Faktor etiologi

Sebab-sebab mengapa ia diwujudkan paranoia pada manusia, belum ditubuhkan dengan pasti. Namun dalam pelbagai kajian, didapati bahawa penyebab patologi ini adalah proses degeneratif. Dalam kebanyakan keadaan klinikal, paranoia didiagnosis pada orang tua, tetapi manifestasinya tidak dikecualikan oleh orang-orang dari kumpulan umur pertengahan.

Punca kemajuan paranoia:

Sebab bagi bentuk paranoia yang akan datang boleh berfungsi sebagai penerimaan psychodisleptics. Ini termasuk:

  • ubat narkotik;
  • beberapa kumpulan farmaseutikal sintetik;
  • amphetamines;
  • dos besar minuman beralkohol.

Spesies

Psikiatri membezakan jenis paranoia berikut:

  • alkohol. Patologi jenis ini berlaku pada orang yang menderita alkohol. Psikosis adalah kronik. Manifestasi utamanya adalah rasa penganiayaan dan kecemburuan;
  • berjuang Perwujudan utama patologi adalah bahawa orang yang sakit selalu berjuang untuk hak-haknya, yang, pada pendapatnya, terjejas dengan ketara;
  • nafsu Ia memperlihatkan dirinya sebagai kecurangan erotik atau cinta;
  • invusian. Patologi jenis ini memanifestasikan dirinya dalam seks yang adil sebelum menopaus itu sendiri;
  • hypochondriacal. Pesakit yakin bahawa dia mempunyai pelbagai patologi somatik;
  • akut. Gejala ciri bentuk ini adalah kecelaruan, halusinasi dan kegelapan;
  • penganiayaan. Orang sakit mempunyai perasaan bahawa dia sentiasa diikuti. Juga tidak terkecuali adalah kemunculan kecelaruan;
  • luas yang tajam. Seseorang mempunyai khayalan bakat, kemegahan, dan kuasa;
  • sensitif - meningkatkan kecenderungan untuk mewujudkan situasi konflik, pesakit menjadi lebih terdedah dan sensitif;
  • hati nurani. Meningkatkan kecenderungan untuk membantah diri, mengkritik diri sendiri.

Tanda penyakit

Perhatikan tanda-tanda paranoia tidak sukar, kerana ia biasanya kelihatan dengan jelas. Orang yang sakit mempunyai idea-idea yang boleh dikendalikan (untuknya), yang secara beransur-ansur berkembang menjadi kehebatan kemegahan. Mereka menjadi alasan bahawa dalam semua situasi seseorang dapat melihat komplot musuh-musuhnya. Dia yakin sepenuhnya bahawa ada plot di sekelilingnya yang langsung diarahkan kepadanya. Dan dia menerangkan kepada orang lain secara logik. Dalam sesetengah kes, logik ini menyebabkan pesakit dipercayai oleh sanak saudara dan dengan itu menunda lawatan ke psikiatri. Tetapi tidak mustahil ini dilakukan. Sebaik sahaja tanda-tanda paranoia muncul, adalah penting untuk membawa pesakit ke hospital secepat mungkin untuk menjalani diagnosis lengkap dan untuk menetapkan pelan rawatan yang betul.

Dalam kebanyakan kes, saudara tidak percaya pesakit dengan paranoia. Dan itu adalah ketiadaan kepercayaan mereka terhadap ide-ide delusi dari pesakit yang menyebabkan perkembangan pelbagai konflik, termasuk yang domestik. Pesakit sendiri sangat tidak percaya kepada orang di sekelilingnya. Dia juga menjadi sensitif dan agresif.

Symptomatology

Gejala paranoia pada wanita dan lelaki adalah seperti berikut:

  • peningkatan kewaspadaan mental. Pesakit menilai keadaan dari sudut pandangan yang berbeza. Malah dalam perkara biasa dia melihat konspirasi, ancaman kepada dirinya sendiri dan sebagainya;
  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • kekurangan keinginan untuk membuat hubungan dengan orang lain;
  • pencerobohan;
  • sikap negatif terhadap saudara terdekat, kawan;
  • halusinasi pendengaran. Pesakit paranoid cenderung mendengar bunyi yang tidak benar-benar wujud;
  • halusinasi sentuhan dan visual;
  • gangguan sistem muskuloskeletal. Pesakit dengan paranoia sering berubah gaya lancar, ekspresi wajah dan gerak isyarat.

Peristiwa perubatan

Ia perlu untuk merawat paranoia hanya dengan pakar yang berkelayakan yang boleh menentukan punca sebenar manifestasi dan menetapkan kursus rawatan yang betul. Terapi penyakit mungkin agak rumit jika pesakit mula merasakan rawatan sebagai cara untuk memelihara atau mengendalikan fikirannya.

Rawatan paranoia adalah berdasarkan penggunaan antipsikotik dengan kesan anti-serpihan. Juga tidak kurang berkesan adalah psikoterapi. Kesan yang paling positif dicapai jika terapi psikoterapi dan terapi dipadukan.

Jika anda berfikir bahawa anda mempunyai Paranoia dan ciri-ciri gejala penyakit ini, maka anda boleh dibantu oleh doktor: ahli psikiatri, psikoterapis.

Kami juga mencadangkan menggunakan perkhidmatan diagnostik penyakit dalam talian kami, yang memilih penyakit mungkin berdasarkan gejala yang dimasukkan.

Schizophrenia, menurut statistik, adalah salah satu penyebab utama ketidakupayaan di dunia. Schizophrenia sendiri, gejala-gejala yang dicirikan oleh masalah serius yang berkaitan dengan proses pemikiran dan tindak balas emosi, adalah penyakit mental, yang kebanyakannya terjadi pada masa remaja.

Sistem saraf adalah salah satu komponen yang paling penting dalam tubuh manusia, dan pentingnya fungsinya tidak boleh dipandang remeh. Dan apa-apa kegagalan dalam karyanya boleh membawa kepada akibat yang sangat tidak menyenangkan, yang kemudian akan mempengaruhi kerja seluruh organisma. Salah satu penyakit serius yang berkaitan dengan sistem saraf pusat ialah korea Huntington. Penyakit ini berbahaya, terutamanya kerana ia menjejaskan jiwa manusia, yang membawa kepada gangguan yang serius dan kemerosotan keupayaan mental. Lebih-lebih lagi, rawatan berkualiti tinggi yang ada hari ini tidak dapat mengatasi masalah ini hingga akhirnya.

Hypercalcemia ditakrifkan sebagai penyakit yang dicirikan oleh kepekatan tinggi kalsium dalam darah, di mana penunjuknya melebihi tanda 2.6 mmol / l. Hypercalcemia, gejala-gejala yang sering tidak hadir dalam pesakit, dikesan melalui ujian darah. Bagi sebab utama kejadiannya, ia biasanya ditentukan atas dasar pertanyaan pesakit mengenai ubat-ubatan dan makanan yang mereka gunakan. Sementara itu, penentuan sebab-sebab hiperkalsemia terutamanya turun untuk menjalankan pemeriksaan sinar-X dan ujian makmal untuk ini.

Enfalopati hepatik adalah penyakit yang ditandai dengan proses patologi yang berlaku di hati dan mempengaruhi sistem saraf pusat. Hasil penyakit ini adalah gangguan neuropsychiatrik. Penyakit ini dicirikan oleh perubahan personaliti, kemurungan dan kecacatan intelektual. Untuk menangani encephalopathy hepatik sahaja tidak akan berfungsi, tidak boleh dilakukan tanpa campur tangan perubatan.

Psikosis adalah proses patologi, disertai dengan pelanggaran keadaan mental dan gangguan karakteristik aktiviti mental. Pesakit mempunyai gangguan dunia nyata, ingatan, persepsi dan pemikirannya terganggu.

Dengan latihan dan kesederhanaan, kebanyakan orang boleh melakukan tanpa ubat.

Paranoia

Paranoia adalah gangguan mental yang menyebabkan seseorang merasa tidak berani. Penyakit seperti ini tidak dapat dikaitkan sepenuhnya dengan patologi, paranoia mempunyai keupayaan untuk menunjukkan dirinya sebagai gejala patologi mana-mana dan merupakan pecahan kecil, sebahagian penyakit, misalnya, skizofrenia. Dan jika paranoia adalah satu-satunya gejala, maka ia wujud dalam paranoid yang sangat sihat, yang dipanggil individu, dengan radikal ketakutan. Individu akan mengalami dan sentiasa menganggap yang paling teruk, bimbang dan tidak akan ketinggalan. Dalam persekitaran sosial, hampir semua orang mempunyai orang seperti itu. Orang-orang seperti ini lebih cenderung kepada perkembangan obsesi kerana paranoidnya yang semula jadi, melalui prisma di mana mereka merenungkan alam sekitar.

Apakah paranoia?

Paranoia mempunyai tafsiran yang berbeza, tetapi semuanya berasal dari bahasa Yunani, salah satunya bermaksud paranoia sebagai pemikiran, "pasangan" berbeza, dan "noos" bermaksud fikiran atau fikiran, dan oleh itu benar-benar terobosan. Di satu pihak, definisi paranoia yang lebih biasa adalah gangguan dari segi psikik, yang mengimbangi atau mencurigakan sendiri, kecenderungan untuk mendedahkan niat jahat dalam segala-galanya. Inilah yang kita maksudkan apabila kita bercakap tentang paranoid individu. Ia tidak membayangkan penyakit mental seperti itu, hanya ciri individu. Orang-orang seperti ini mencurigakan, mengesyaki semua orang dalam setiap butiran, dan mereka tidak mempunyai peluang.

Tetapi pada hakikatnya, paranoia mempunyai satu lagi makna yang hebat yang pernah diambil kira dalam psikiatri. Untuk pertama kalinya, patologi ini telah dikenalpasti oleh ahli psikiatri terkenal Kalbaum, yang mengamati banyak kes seperti itu di kalangan orang tua. Penemuan ini berlaku pada abad ke-19, tetapi diagnosis ini tidak ditetapkan sekarang. Dan dia memanggil khayalan paranoia dan semua gangguan belaka, dia mengenal pasti bahaya mereka terhadap alam sekitar dan kesan negatif kehadirannya pada pesakit itu sendiri. Kemudian, Kraepelin terlibat dalam paranoia dan menunjukkan bahawa hanya dalam sedikit peratusan gejala tersebut terletak paranoia itu sendiri. Walaupun dalam ICD 9, patologi ini adalah jenis psikosis yang jarang berlaku. Kini ICD 10 mempunyai pangkalan data yang luas yang membolehkan diagnosis dibuat dengan pasti berdasarkan prinsip sindrom dan nosologi. Namun perlu diperhatikan bahawa paranoia akan ragu-ragu hilang dari penggunaan perbendaharaan kata umum kerana keaslian ungkapan, yang membolehkan untuk menekankan identiti individu.

Bercakap tentang epidemiologi penyakit itu, adalah penting untuk menetapkan bahawa gangguan paranoid itu sendiri, sebagai definisi kedua idea-idea delusi, diperhatikan hanya pada 0.5% pesakit, dan ke arah mengurangkan pekali. Tetapi pada masa yang sama, sifat kepribadian paranoid dalam arti yang lebih sempit adalah wujud dalam bilangan individu yang jauh lebih besar. Cukuplah, menurut kajian sosial, lelaki lebih mudah terdedah kepada kumpulan patologi dan jenis tingkah laku peribadi ini. Paranoia pada lelaki, mengambil keseluruhan kumpulan penduduk, adalah kira-kira 13%, yang melebihi kontinjen wanita. Paranoia pada wanita adalah kira-kira 6% dalam populasi.

Punca-punca paranoia

Paranoia dibentuk mengikut prinsip-prinsip yang berlainan dan pada asasnya mempunyai penyakit yang sama sekali berbeza, yang memberi kesan yang signifikan kepada kedua-dua gejala dan keselamatan individu. Ia berkembang kerana gangguan neurotransmitter, khususnya dengan gangguan dopamin.

Jika ia adalah paranoia, sebagai jenis tingkah laku peribadi, maka ia terbentuk dari zaman kanak-kanak kerana ciri-ciri pendidikan tertentu. Mana-mana individu menghasilkan tindak balas tertentu kepada tekanan, yang sukar diubah. Ia adalah orang yang menentukan jenis reaksi terhadap segala sesuatu yang sedang berlaku adalah baru dan tidak dapat difahami.

Situasi hidup memainkan peranan utama dalam pembentukan paranoia Jika seseorang itu adalah jenis paranoid, dia mempunyai sekurang-kurangnya sekali mendapat kebenaran peribadi untuk dirinya sendiri dalam keadaan di mana dia paranoid, dia akan lebih yakin tentang konspirasi di sekelilingnya dan akan lebih patologis menafsirkan segala-galanya. Seringkali pencerobohan diri, iaitu, diarahkan ke dalam, individu melemparkan orang lain, tidak menyedari ini sebagai akibat dari mekanisme pertahanan dalaman. Ia boleh menjadi mekanisme pertahanan yang berbeza, contohnya, unjuran atau penafian, individu itu sendiri tidak sedar dan menderita sangat. Jika keperibadiannya berkembang menjadi jenis paranoid, maka sukar untuk kembali dan dengan usia semakin memburuk. Sering kali, peningkatan individu individu dimasukkan dalam proses ini. Secara umum, individu sedemikian bermusuhan dengan semua orang.

Paranoia pada kanak-kanak biasanya disebabkan oleh pembiakan yang tidak wajar, yang menyebabkan tidak perlu, membahayakan ketakutan kanak-kanak.

Paranoia boleh memasuki struktur skizofrenia, yang mempunyai aspek manifestasi yang sedikit berbeza, tetapi sangat berbahaya bagi orang itu sendiri dan bagi orang-orang di sekelilingnya. Tidak dalam semua bentuk skizofrenia, paranoia adalah sindrom ciri, sindrom ini masih paling wujud dalam bentuk paranoid dengan nama yang sama.

Paranoia pada wanita sering dibentuk di bawah pengaruh sistem endokrin, terutama pada usia menopaus. Patologi ini dianggap sebagai paranoid invasif.

Paranoia pada lelaki (kurang kerap pada wanita) sering dicetuskan oleh mabuk alkohol. Kurang biasa, ia mungkin dadah atau sebarang bahan toksik. Tetapi dengan penggunaan alkohol jangka panjang tentu akan membentuk paranoid alkohol. Banyak penyakit boleh memberi gejala-gejala seperti paranoia atau ciri paranoid, khususnya, mereka adalah penyakit demam yang tidak senonoh jika gejala psikotik bercampur dengan mereka.

Paranoid boleh menyebabkan penyakit Alzheimer, korea Huntington. Parkinsonisme dan juga penyakit vaskular boleh menyebabkan paranoia syndromik. Paranoia boleh menjadi ciri tersembunyi seseorang yang menunjukkan dirinya dalam keadaan putus asa, kematian seseorang yang disayangi, proses perceraian, atau banyak tekanan. Paranoia boleh dibentuk sebagai proses neurotik walaupun pada orang yang sihat di zaman kritikal, misalnya, dengan perjalanan berterusan, semasa perang, dengan perjalanan kereta api yang panjang. Orang buta dan pekak kadang-kadang boleh membentuk perasaan bahawa setiap orang sedang membincangkan dan memfitnah mereka. Juga, paranoia boleh menyerang individu yang "rapat" yang hidup dengan orang yang tidak sihat secara mental yang sudah mempunyai paranoia, mengikut cara khayalan yang disebabkan.

Gejala dan tanda-tanda paranoia

Paranoia adalah satu keadaan yang mempunyai asal-usulnya dalam pelbagai patologi, dan gejala-gejala tersebut akan timbul. Itulah sebabnya pertikaian paranoia paranoia. Jika ini adalah ciri-ciri ciri keperibadian, maka idea-ideanya akan menjadi jenis yang sangat berharga, iaitu, individu itu tidak akan sepenuhnya diserap di dalamnya. Ia mungkin untuk mengalihkan perhatiannya dari idea-idea ini, dan juga meyakinkan sebahagian daripada mereka. Pada masa yang sama, dalam semua aspek lain, fungsi individu sepenuhnya tanpa kegagalan dan tidak menunjukkan keanehan. Iaitu, tanpa menjejaskan sebarang topik konspirator yang menyakitkan, adalah mungkin untuk bekerja tanpa sebarang masalah dan wujud dengan individu. Tetapi individu-individu seperti ini dengan usia mempunyai risiko menjadi tidak tertanggung. Paranoia pada lelaki dengan usia sering dapat menampakkan diri dalam kecemburuan yang tidak masuk akal.

Jika ini adalah manifestasi skizofrenia, maka idea paranoid akan terbentuk kerana halusinasi dan komposisi mereka akan berbeza-beza bergantung kepada jenis halusinasi. Pada masa yang sama, sindrom paranoid mempunyai ciri-ciri yang jelas dipelajari. Pertama, sindrom keterbukaan pemikiran, langsung atau songsang, di mana individu itu yakin bahawa dia dapat membaca pemikiran orang lain atau, sebaliknya, fikirannya dibaca. Pada masa yang sama, individu merasa bahawa dia dipengaruhi oleh peralatan fizikal, contohnya, mereka dipanggang oleh sinar atau oleh pelbagai mekanisme yang mereka letakkan idea-idea di kepalanya. Selain itu, dengan sindrom sedemikian, automatisms sentiasa wujud, mereka boleh menjadi motor, ideatorial dan deria, apabila individu menyedari bahawa pemikiran, perasaan atau tindakannya mengawalnya. Ia juga boleh menjadi idea yang memudaratkan apabila individu mengadu kerosakan material atau moral. Di sini, halusinasi motor-ucapan Segla mungkin muncul, sebagai subtipe automatisme motor. Dalam kes ini, individu melekat lidahnya, membuat pergerakan aneh dengan mulutnya dan bercakap bahasa yang tidak wujudnya. Jika paranoia dimunculkan hanya dalam konteks gangguan delusi, maka delirium adalah monomatik dan kristal untuk masa yang lama.

Paranoia pada kanak-kanak mempunyai watak kurang patologi, ia lebih seperti ketakutan kanak-kanak. Kanak-kanak akan takut tidur bersendirian, akan berhujah bahawa terdapat sesuatu di bawah katil. Kanak-kanak pada umumnya adalah personaliti yang sangat menonjol, jadi mana-mana bayangan mungkin kelihatan seperti "wanita jahat" kepada mereka, yang boleh menyebabkan ketakutan pada waktu malam.

Paranoia pada wanita sering dinyatakan dalam idea-idea kehilangan, bahawa seseorang melakukan kerosakan material. Juga, wanita sering boleh terlibat dalam kebajikan dan querulantism. Paranoia pada wanita juga sering menyebabkan kecelaruan cinta, maka wanita itu mengejar seorang lelaki, mendakwa bahawa dia jatuh cinta padanya.

Paranoia, sebagai idea gila, terbentuk dalam beberapa peringkat. Pada mulanya, ini hanyalah perasaan yang mencurigakan, mengalir ke dalam penafsiran yang tidak tepat mengenai keadaan itu, tetapi individu itu tidak dapat menunjukkan apa yang salah, dia hanya merasakannya. Kemudian, karut mengikis dan menampakkan diri dalam bentuk idea monothemik gila, biasanya penganiayaan. Selepas itu, sindrom hallucinatory-paranoid, yang diterangkan di atas, muncul apabila delusi dimodifikasi bergantung pada halusinasi. Seterusnya, dia meneruskan fase pengaprasaan, yang berakhir dengan kebingungan tertentu.

Jenis paranoia

Adalah masuk akal untuk menetapkan jenis-jenis idea-idea delusi, merujuk mereka kepada paranoia, jika kita bercakap mengenainya, sebagai ciri Calbaum. Satu kumpulan idea yang sangat besar mengenai urutan pic, yang tepat adalah ide-ide penganiayaan, iaitu paranoid. Ini adalah idea-idea hubungan, apabila pesakit mula menyedari bahawa dia adalah buruk, berat sebelah, tidak menghargai aktivitinya, menginginkan dia jahat dan, lebih-lebih lagi, semuanya sama sekali. Di sekeliling musuh-musuh, membawa padat negatif, berbahaya untuk berkomunikasi. Idea pengaruh mempunyai beberapa subspesies, pengaruhnya boleh menjadi fizikal, sementara gelombang elektromagnet, ultraviolet atau ultrasound, radiasi, atau penyinaran juga terlibat. Dengan pengaruh mental, orang itu yakin bahawa fikirannya dipengaruhi oleh alat khas, yang menyebabkan tindakan tidak dapat diperbaiki di kepalanya. Idea kerosakan, moral, apabila seseorang yakin bahawa dia dihina dalam beberapa cara atau bahan yang belum pernah terjadi sebelumnya, apabila individu itu mendedahkan kerosakan dalam hal-halnya. Idea dysmorphic juga digunakan untuk paranoia. Paranoia pada kanak-kanak sering dimanifestasikan oleh mereka, dan kanak-kanak yakin bahawa tubuhnya tidak baik dan ini datang ke titik kebodohan: kepala tidak melewati pintu, satu kaki adalah dua kali ganda saiz yang lain, dan lain-lain.

Paranoia pada lelaki sering mengandungi idea-idea yang bersemangat dalam strukturnya, dan, lebih-lebih lagi, sangat berbahaya dan tidak masuk akal. Lelaki cemburu itu mengatakan bahawa seorang isteri menipu mereka melalui dinding dan sejenisnya. Yang paling umum adalah idea penganiayaan, di mana seseorang mendakwa dikejar oleh musuh, spec. perkhidmatan, peminat, sebenarnya, sesiapa pun, walaupun bekas isteri. Tetapi semua pernyataan ini tidak masuk akal, anda boleh mendengar jam berapa kenapa watak ini memerlukan istimewa. perkhidmatan. Idea keracunan juga dirujuk sebagai perisik, manakala individu tidak makan di rumah sama sekali, membeli crouton dan makanan yang dimeteraikan supaya tidak diracuni. Delirium terindikasi adalah spesies yang sama sekali berasingan yang muncul, seolah-olah diilhamkan oleh individu dengan jiwa yang tidak sihat kepada seseorang dari persekitarannya. Biasanya, watak yang terdedah kepada kecelaruan mempunyai beberapa penurunan intelektual, dan ini juga berlaku pada kanak-kanak. Pada masa yang sama, watak itu mula mengatakan bahawa saudara seimannya sedang dikejar dan cuba membunuh. Karut konformal mempunyai ciri-ciri yang sangat individu, sebagai individu, misalnya, bermaksud bahawa dia sedang diracuni, tetapi apabila dia cuba mencari tahu bagaimana dia mendapatnya, dia akan melahirkan idea itu kepada seseorang di sekelilingnya, contohnya: "Ini adalah teman sekamar di wad yang memberitahu saya bahawa mahu racun. " Dengan idea-idea delusi, kurang ciri paranoia, tetapi masih memerlukan menyebut, termasuk hipokondria, nihilisme, tuduhan diri, berdosa, penindasan diri, serta idea kebesaran, kekayaan, pembaharuan, inventif dan asal khas.

Rawatan Paranoia

Untuk rawatan paranoia adalah pendekatan bersepadu. Paranoia pada lelaki dengan komplikasi alkohol dihentikan dengan membuang dari keadaan pergantungan, hanya penyakit itu perlahan-lahan hilang. Dalam wanita menopaus, paranoia memerlukan beberapa penyesuaian hormon dan, dalam beberapa kes, antipsikotik siang hari, seperti Eglonil. Pada kanak-kanak, paranoia tidak diselia dengan bantuan rejimen hari biasa yang lembut, senaman yang betul dengan anak, kerja seorang ahli psikologi dan terapi seni, dan dalam keadaan tidak, seseorang harus menakutkan kanak-kanak.

Dalam kes-kes yang teruk, jika paranoid mempunyai sifat psikotik yang jelas, iaitu, terletak pada struktur skizofrenia atau gangguan delusi, ia mesti dirawat dengan sewajarnya. Neuroleptik dengan kesan sedatif apabila pengujaan digunakan: Aminazin, Teasercin, Truksal, yang mempunyai kesan anxiolytic. Oleh kerana delusi adalah sindrom produktif, antipsikotik dengan kesan yang sesuai, iaitu Haloperidol, Triftazin, Mezheptil, digunakan untuk melegakan produk psiko. Antipsikotik atipikal boleh menjadi cara terbaik untuk mengekalkan keadaan biasa: Azaleptil, Risperidone, Rispaxol, Konstapolept, Kveteron, Queteapin, Solian, Soleron, Solex, Sardinol, Serdolect. Dalam skizofrenia, khususnya dengan kehadiran kecacatan, antipsikotik boleh digunakan: Fluantsol, Sonapaks, Eglonil, Sulirida, Frenolon. Prolipiridon, Haloperidol deconate, Depot Moniten, Depot Klopiksol, Arap, Imap juga digunakan untuk pemanjangan.

Jika ini adalah etiologi yang disebabkan paranoid atau mana-mana punca saraf lain, maka penenang digunakan, kedua-dua siri benzodiazepine dan kumpulan lain. Mereka termasuk: Sibazon, Relium, Fenazepam, Tazepam, Seduxen, Reladorm, Noofen, Beefren, Adaptol, Afobazol, Gidazepam, Xanax. Ini memusnahkan bahagian biologi halangan itu. Sebagai keperluan, psikoterapi dan penyesuaian sosial digunakan di sini, yang mengeluarkan bahagian psikologi dan sosial dari halangan saraf.

Paranoia

Paranoia adalah gangguan mental yang ditunjukkan oleh kecurigaan yang berlebihan, kecenderungan untuk melihat niat jahat dalam peristiwa rawak peristiwa dan untuk membina teori-teori konspirasi. Pada masa yang sama, pesakit mengekalkan kecukupan persepsi dan pemikiran logik dalam bidang yang tidak berkaitan dengan idea-idea yang menyakitkan. Paranoia dapat dilihat dalam bentuk gangguan personaliti paranoid, berkembang dalam beberapa penyakit mental dan lesi otak degeneratif. Paranoia jangka pendek boleh berlaku semasa mengambil bahan psikoaktif tertentu. Diagnosis dibuat berdasarkan gejala dan data anamnesis. Rawatan - farmakoterapi, psikoterapi.

Paranoia

Paranoia adalah pelanggaran pelik yang pelik, disertai dengan pembentukan idea-idea yang boleh dikendalikan dan diskriminasi sambil mengekalkan keupayaan pemikiran logik biasa di kawasan yang tidak berkaitan dengan subjek khayalan atau idea-idea yang dapat dikendalikan. Pesakit dengan paranoia biasanya memasuki hubungan sosial yang produktif dan dilihat oleh orang lain sebagai orang yang sihat mental (kadang-kadang dengan beberapa "keanehan"), yang menyebabkan rayuan lewat bantuan perubatan.

Seringkali, pesakit pertama mula mendapat perhatian doktor hanya selepas kemerosotan serius dalam keadaan sosial mereka dan kemunculan konflik yang parah dengan orang lain. Jika pesakit yang mempunyai paranoia mempunyai kuasa yang mencukupi dalam keluarga atau di tempat kerja, saudara-mara, rakan sekerja dan orang bawahannya boleh mempercayai sistem delusi dan berkongsi pendapat pesakit (tidak masuk akal), yang menjadikannya lebih sukar untuk mengenal pasti gangguan itu. Diagnosis dan rawatan paranoia dijalankan oleh pakar dalam bidang psikiatri.

Punca-punca paranoia

Alasan untuk perkembangan paranoia adalah gangguan metabolik tertentu di otak dalam kombinasi dengan ciri-ciri personaliti awal yang dibangunkan dari stereotaip kanak-kanak tafsiran situasi tertentu, cara biasa untuk menanggapi tekanan dan keadaan hidup yang buruk. Pesakit yang menderita paranoia, dari kegagalan bertahan dengan usia awal. Mereka terdedah kepada harga diri yang tinggi, sering menunjukkan rasa tidak puas hati, tidak tahu bagaimana untuk memaafkan, terlalu berani bertindak balas terhadap apa-apa soalan yang berkaitan atau didakwa berkaitan dengan hak peribadi, mengganggu fakta, menafsirkan tindakan yang neutral dan mesra orang lain sebagai bermusuhan.

Dengan paranoia, transformasi kompleks impuls agresif sendiri berlaku dan penyebab impuls ini kepada orang lain, hanya dalam bentuk yang berbeza, diubah tanpa pengiktirafan. Proses ini melibatkan mekanisme perlindungan seperti unjuran, pembentukan reaktif dan penolakan. Sebagai contoh, pesakit dengan paranoia merasakan cinta kepada orang lain, tetapi merasakan keperluan untuk menafikannya. "Saya sayang dia" menjadi pembentukan reaktif "Saya benci dia" dan kerana unjuran memasuki kesedaran dalam bentuk "dia membenci saya".

Semua perkara di atas menyebabkan konflik berterusan dengan orang lain. Satu jenis lingkaran setan yang timbul - pesakit yang menderita paranoia, dengan sikapnya menimbulkan tindakan agresif kepada orang lain, dan kemudian menganggap pencerobohan ini sebagai fakta yang mengesahkan gambarnya di dunia. Seorang pesakit dengan paranoia membentuk sistem idea yang mantap: "orang benar-benar bermusuhan, anda perlu sentiasa berjaga-jaga, anda perlu melindungi diri anda, termasuk mendedahkan" idea-idea gelap "mereka, sehingga mereka dapat menerjemahkan rancangan mereka menjadi realiti.

Semakin kebencian, penghinaan dan perasaan seperti itu pesakit dengan paranoia "melihat" di dunia sekeliling, semakin dia "membela diri terhadap musuh" dan semakin tidak menyenangkan suasana di mana dia ada. Dengan usia, paranoia bertambah buruk, pesakit menjadi dendam, cemburu, dan mencurigakan. Dengan gangguan personaliti paranoid, penstabilan sering berlaku pada peringkat ini.

Dalam gangguan mental, mabuk kronik dan penyakit degeneratif otak, corak perubahan paranoia. Pada masa remaja dan usia pertengahan, sifat kepribadian paranoid mungkin tidak dapat diucapkan atau ringan. Oleh kerana perkembangan penyakit mendasar berlangsung, sifat pesakit secara beransur-ansur merosot. Biasanya paranoia disebabkan oleh penyakit lain dan keadaan patologi, berkembang pada separuh kedua kehidupan. Penyebab kejadiannya mungkin penyakit Alzheimer, penyakit Huntington, penyakit Parkinson, aterosklerosis kapal cerebral, ketagihan dadah, alkoholisme kronik atau mengambil ubat tertentu.

Paranoia boleh dikurangkan di bawah pengaruh sebarang keadaan kehidupan yang buruk: kemerosotan hubungan dengan pasangan, perceraian, kematian orang yang disayangi, masalah di tempat kerja, kesulitan kewangan, hasil buruk dari proses kehakiman, dan sebagainya. Atas dasar keadaan traumatik, seorang pesakit dengan paranoia membentuk suatu ide yang terlalu banyak penilaian atau sistem delusi. Pada masa yang sama, idea-idea paranoid sering mempengaruhi hanya satu bahagian kehidupan, dalam soalan lain pesakit mengekalkan kecukupan tingkah laku dan penghakiman logik. Ini, serta keupayaan untuk membenamkan keadaan sebenar ke dalam sistem persepsi paranoidnya, membangkitkan kepercayaan orang lain, dan pesakit dengan paranoia (biasanya dengan bentuk gangguan yang agak baik) telah lama cuba membawa sistemnya hidup tanpa menarik perhatian pakar.

Gejala paranoia

Pada mulanya, idea-idea yang boleh diketengahkan terbentuk yang dikaitkan dengan keadaan tertentu kehidupan pesakit. Seorang pesakit dengan paranoia mungkin menunjukkan kecemburuan yang berlebihan, percaya bahawa rakan-rakannya bersekutu dan sengaja menghalangnya daripada memajukan dalam perkhidmatan, bahawa bos itu merancang untuk menghancurkan reputasi profesionalnya atau tidak sengaja mengenali pencapaiannya yang luar biasa. Paranoia sering menimbulkan konflik dengan jiran-jiran, utiliti dan wakil-wakil struktur rasmi.

Pesakit yang menderita paranoia mungkin mengesyaki jiran bahawa mereka merancang untuk bertahan hidup dari apartmen dan secara khusus menjalankan pelbagai tindakan sabotaj. Ketidaksahaman, ketekunan dan kekerasan yang tidak mencukupi dalam hal-hal hak individu kadang-kadang menjadi punca litigasi, di mana pesakit dengan paranoia membuat aduan kepada pelbagai pihak berkuasa, memulakan litigasi undang-undang dan pertikaian keputusan kehakiman.

Pesakit dengan paranoia merasakan ketidaksintingan yang sedikit, mudah mengenali percubaan untuk menyembunyikan sesuatu. Kerana orang jarang sekali jujur, dan pesakit menafsirkan kekurangan ketulusan dengan sistem paranoid mereka, mereka dengan cepat dapat mengumpulkan sejumlah besar "kotoran" pada orang lain. Apabila gangguan itu berlangsung, pesakit dengan paranoia mula "tanpa henti" bertarung dengan bos, cuba untuk mengutuk suami atau isteri yang tidak setia, dsb.

Bersama-sama dengan pembentukan idea-idea yang boleh diketengahkan, ada perubahan lain dalam watak dan tingkah laku. Pesakit yang menderita paranoia, memberi kesan sejuk, terasing. Kemampuan yang ketara untuk empati, kekurangan empati (dengan pengecualian dari kepentingan tertentu). Pesakit dengan paranoia mendapati sukar untuk bekerja dalam satu pasukan, mereka sentiasa mempertahankan kemerdekaan mereka dan menolak kuasa. Pada masa yang sama, mereka dapat melihat hubungan sosial dan peribadi dalam kumpulan dan melihat pautan-pautan ini dalam konteks idea-idea mereka yang terlalu tinggi.

Idea yang terlalu tinggi telah berkembang dan berubah menjadi kecelakaan yang menganiaya atau kecurigaan kebesaran. Untuk khayalan kemegahan dicirikan oleh gagasan kuasa, jenius, kuasa luar biasa. Dengan paranoia, khayalan semacam itu sering dimanifestasikan dengan keyakinan dalam kebolehan luar biasa mereka (profesional, kreatif, kreatif). Pada masa yang sama, pesakit dengan paranoia yakin tentang konspirasi orang-orang di sekelilingnya yang dalam setiap cara yang mungkin menghalang pendedahan kebolehan ini (mereka tidak sengaja mencetak karya-karyanya, tidak mengenali ciptaan-ciptaannya, dan sebagainya).

Kandungan khayalan persecutory adalah kerosakan, kemudaratan atau penderitaan yang didakwa disebabkan oleh pesakit oleh orang lain. Seorang pesakit dengan paranoia percaya bahawa dia sentiasa dipantau dengan beberapa tujuan tertentu yang jelas jahat. Pada masa yang sama, tidak seperti pesakit yang mempunyai kecenderungan kehebatan, pesakit dengan khayalan yang menganiaya sangat enggan berkongsi syak wasangka mereka dengan orang lain. Sistem delusi boleh disembunyikan sepenuhnya dari orang lain atau diketahui hanya kepada orang terdekat (pasangan atau anak). Tutup hubungan persepsi menyimpang, saudara-mara pesakit dengan paranoia dengan dia "terjun" ke dalam sistem delusiinya, mereka mengembangkan khayalan yang disebabkan.

Dalam kes yang teruk, paranoia menggalakkan pesakit mengubah gaya hidup mereka dan memerlukan penurunan status sosial. Pesakit boleh melangkau pekerjaan atau keluar untuk menjejaki pasangan, boleh menghabiskan masa mereka berjalan di sekitar pihak berkuasa, dan semua wang mereka untuk membayar peguam. Dengan keadaan hidup yang menggalakkan, gejala paranoia menjadi kurang jelas. Dalam keadaan yang buruk, keadaan pampasan sukar dicapai, walaupun dengan sokongan berterusan ahli psikoterapi atau pakar psikiatri, kerana pesakit dengan paranoia sangat mencurigai orang (termasuk doktor), dan mereka mengubah sikap dan kepercayaan mereka.

Diagnosis dan rawatan paranoia

Dalam proses diagnosis, pesakit psikiatri dengan teliti meneliti bukan sahaja keghairahan pemikiran paranoia pesakit, tetapi juga sebab-sebab kemunculan gagasan yang boleh dikendalikan atau diskriminasi, prinsip pembentukannya, serta kesimpulan logik pesakit. Untuk menyelesaikan masalah ini, doktor bercakap dengan pesakit dan berhati-hati mengumpul anamnesis (jika mungkin, bukan sahaja dari kata-kata pesakit, tetapi juga dari kata-kata saudara-mara). Di dalam rangka paranoia, seseorang harus membezakan antara gangguan kepribadian paranoid (dengan kehadiran idea yang terlalu banyak nilai) dan gangguan delusi yang terasing (dengan kehadiran khayalan). Paranoia mesti dibezakan daripada khayalan paranoid dalam skizofrenia.

Bergantung pada keparahan gejala, paranoia dirawat secara pesakit luar atau di hospital psikiatri. Rawatan utama untuk paranoia adalah farmakoterapi. Pesakit diberi antipsikotik dengan kesan antibredem. Sekiranya perlu, gunakan penenang dan antidepresan. Perlu diingatkan bahawa dalam kebanyakan kes, pesakit dengan paranoia sangat enggan bersetuju untuk melakukan langkah-langkah terapeutik, kerana mereka percaya bahawa dengan cara ini saudara cuba mengendalikan tingkah laku mereka.

Pesakit yang menderita paranoia menganggap psikiatri atau psikoterapi sebagai wakil "kem bermusuhan", oleh itu psikoterapi sering tidak berkesan atau tidak berkesan. Mencapai sekurang-kurangnya tahap minimum kepercayaan antara doktor dan pesakit dengan paranoia mengambil masa yang lama. Keputusan mengenai kesesuaian psikoterapi dibuat secara individu. Dengan paranoia, pelbagai kaedah psikoterapi individu (termasuk terapi tingkah laku kognitif), serta terapi keluarga digunakan.

Prognosis dalam kebanyakan kes agak tidak menguntungkan. Biasanya paranoia adalah keadaan patologi sepanjang hayat. Dalam kes gangguan personaliti paranoid, penstabilan jangka panjang negara mungkin, tetapi dengan usia, ciri-ciri watak menjadi lebih tajam, seperti zaman penuaan, idea-idea yang terlebih nilai menjadi lebih jelas. Dengan paranoia sekunder yang disebabkan oleh kerosakan otak, keadaan pesakit bergantung kepada perjalanan penyakit yang mendasari. Paranoia alkoholisme kronik biasanya berterusan. Paranoia meneruskan yang paling baik disebabkan oleh penggunaan bahan psikoaktif tunggal atau jangka pendek - dalam kes ini, manifestasi patologis, sebagai peraturan, cepat hilang.

Paranoia: apa itu, gejala, apa maksudnya

Lelaki moden kerap menghadapi banyak tekanan, tekanan dan keletihan kronik pada dirinya. Selalunya, jiwa manusia tidak dapat menahan beban dan gangguan yang berlebihan. Pelbagai neurosis, depresi berkembang, fobia muncul.

Seseorang juga boleh dikunjungi oleh paranoia - gangguan jiwa, salah satu yang paling kompleks dan misteri. Apakah paranoia dan bagaimana ia nyata, adalah orang yang berbahaya kepada orang-orang di sekeliling kita - mari kita pergi ke rahsia jiwa manusia.

Paranoia adalah salah satu gangguan mental paling misteri.

Paranoia apa itu

Gangguan paranoid adalah pelanggaran khas pemikiran dan persepsi terhadap realiti. Penyakit ini disertai dengan kemunculan idea-idea delusi dan overvalued untuk pesakit. Tetapi pada masa yang sama, seseorang yang menderita paranoia mengekalkan kejelasan penalaran logik di kawasan yang tidak ditangkap oleh idea-idea delusi.

Orang paranoid adalah orang yang boleh dilihat oleh orang lain sebagai sihat dan sempurna. Orang ramai melihat "beberapa kelakuan" dalam tingkah laku, tetapi tidak melampirkan apa-apa kepentingan untuk ini. Paranoid mengekalkan hubungan sosial dan membangunkannya secara produktif.

Ciri seperti manifestasi penyakit paranoid adalah berbahaya bagi pesakit. Sesungguhnya, dalam bidang paranoid pakar perubatan biasanya jatuh hanya selepas kemerosotan mendadak dalam keadaan ketika patologi berkembang menjadi tahap yang teruk.

Kesukaran dalam mengenal pasti penyakit ini berlaku dan jika pesakit itu menduduki kedudukan tertentu dalam masyarakat, dihormati di kalangan orang tersayang. Bawahan dan kerabat mendengar paranoid dan berbagi, mendukung pandangan dan gagasannya yang sakit.

Tanda-tanda gangguan personaliti paranoid

Orang-orang di sekeliling memahami bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan seseorang apabila kekurangan tertentu dalam kelakuannya, disertai oleh konflik yang serius. Apabila gangguan itu sudah berkembang ke tahap yang tidak dapat dipulihkan.

Bagaimana paranoia berkembang

Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan perlahan, beransur-ansur. Sangkaan ringan yang muncul pada peringkat awal penyakit secara beransur-ansur berkembang menjadi fobia kekal. Untuk memahami siapa paranoiac itu, bayangkan seorang yang mencurigakan yang kekal, suram dan tidak percaya. Pesakit melihat dalam semua niat jahat yang tersembunyi, orang-orang di sekelilingnya menganggap sebagai musuh yang berpotensi.

Paranoia kaya dengan manifestasinya. Tetapi perkembangan semua jenis penyakit berlaku dalam dua tahap utama:

Cadangan sendiri. Ini adalah peringkat awal perkembangan patologi, apabila gejala-gejala tersebut belum terlihat oleh orang lain. Paranoia baru mulai berkembang dalam kesedaran individu.

Gejala gangguan itu

Perkembangan idea yang tidak disengajakan dan kepekatan lengkap pesakit di atasnya. Tahap kedua adalah sangat panjang. Dalam proses pembangunan, paranoid menjadi lebih mudah marah dan mencurigakan. Pada peringkat ini, tidak lagi mungkin untuk mengatasi gangguan itu. Kini penyakit ini berkembang seperti berikut:

  1. Apa-apa peristiwa negatif, kemalangan, menghangatkan asas-asas paranoid dalam pesakit, menghidupkan penyakit.
  2. Paranoid menciptakan di bawah sedar sendiri beberapa "teori konspirasi", yang dia lihat di mana-mana.
  3. Orang sakit mula mengaitkan segala perkara dengan sangat kritikal, melihat di mana-mana pengesahan bahawa intrigu memukulnya.
  4. Secara beransur-ansur, keperibadian paranoid semakin tenggelam di dunia dalam, bergerak jauh dari realiti. Manusia kini wujud dan menyedari dirinya hanya di kalangan karut ilusi sendiri.
  5. Membangun megalomania. Paranoid merasakan bahawa seseorang sedang mengejarnya, meningkatkan kecurigaan, yang mengambil bentuk yang menyakitkan.

Apabila seseorang berada dalam keadaan yang sama, hampir mustahil untuk "menjangkau" kepadanya. Dia tidak menganggap spekulasi yang munasabah, yang bercanggah dengan persepsi pesakitnya. Perkembangan penyakit ini memerlukan masa yang panjang. Pada mulanya, apabila gejala-gejala belum terwujud, pesakit dengan paranoia bersama-sama secara diam-diam dalam masyarakat, berkomunikasi, pergi bekerja.

Ciri penghidap paranoid

Idea paranoid belum lagi menjadi umum. Dengan tenang diam di kedalaman alam bawah sedar, mereka sesuai dengan kehadiran rutin harian pesakit dan meyakinkan dia lebih banyak kebenaran ilusi. Penyakit ini perlahan-lahan berkembang. Idea gila kini boleh menjadi serangan paranoia.

Gejala utama gangguan ini

Rawatan paranoia yang produktif boleh berlaku hanya pada peringkat awal penyakit ini. Gangguan yang progresif, berpanjangan sukar untuk dibetulkan. Tanda-tanda awal patologi hampir tidak dapat dilihat, tetapi masih ada. Simptom paranoia berikut boleh menjadi panggilan penggera:

  • bangun dalam ucapan, perbuatan megalomania;
  • kemunculan halusinasi (visual atau auditori);
  • perkembangan kesengsaraan, kadang-kadang sampai kepada permusuhan yang tiba-tiba;
  • meningkatkan cemburu, ia menjadi lebih kuat dan sering menimbulkan konflik dalam keluarga;
  • pembentukan ketajaman yang jelas, bahkan lelucon yang tidak berbahaya boleh menjadi penyebab konflik;
  • penurunan perhatian kepada diri sendiri, kecerobohan dalam pakaian, penurunan kritikan diri;
  • Pengurangan perbualan yang kerap ke mana-mana satu idea, yang membicarakan mana, pesakit datang untuk membangkitkan semangat.

Apakah patologi berbahaya?

Bercakap mengenai maksud paranoia, takrif penyakit boleh diberikan berdasarkan banyak jenis penyakit mental. Sesungguhnya, terhadap latar belakang sindrom paranoid, masalah lain yang berbahaya berkembang. Lebih sering paranoia menimbulkan perkembangan:

  • neurosis;
  • halusinasi;
  • serangan panik;
  • lekukan teruk;
  • gangguan antisosial.

Angedonia, salah satu penyakit mental yang paling teruk dan misterius, menjadi sahabat paranoia yang setia. Anhedonia dicirikan oleh ketidakupayaan individu untuk manifes emosi.

Anhedonia dicirikan oleh perkembangan keadaan apatis. Seseorang yang benar-benar kehilangan minat dalam kehidupan, tidak dapat menikmati apa-apa tindakan.

Hasil akhir sindrom adalah kemunculan kemurungan teruk dan pemikiran bunuh diri. Untuk mengelakkan manifestasi kecenderungan berbahaya, anda perlu tahu apa yang sebenarnya menyebabkan perkembangan sindrom.

Punca-punca paranoia

Faktor-faktor yang tepat yang menimbulkan gangguan paranoid, doktor tidak ditubuhkan. Dalam proses kajian yang panjang, hubungan antara perkembangan penyakit dan pelanggaran metabolisme protein sel-sel otak telah diturunkan. Sebab-sebab ketidakseimbangan ini belum dikenal pasti, para pakar cenderung kepada faktor keturunan dan terjadinya masalah-masalah negatif yang negatif.

Hierarki Gangguan Paranoid

Sebab utama untuk menyebabkan gangguan mental yang serius ini termasuk faktor-faktor berikut:

  1. Keturunan.
  2. Kecederaan otak traumatik yang teruk.
  3. Keadaan tekanan yang berterusan.
  4. Ketagihan dadah / alkohol.
  5. Penyakit yang mengganggu fungsi otak.
  6. Trauma psikologi yang diterima pada zaman kanak-kanak.
  7. Pengasingan paksa, menafikan seseorang yang dikenali sebagai komunikasi.

Umur Kajian perubatan menunjukkan bahawa paranoia adalah penyakit berkaitan dengan usia. Mengungkapkan hubungan langsung antara perkembangan penyakit dan usia pesakit.

Sekiranya paranoia yang berlaku pada orang muda berkembang dalam masa yang lama, maka pada generasi yang lebih tua, penyakit ini dengan pesat melepasi fasa yang sukar.

Lebih kerap, gangguan paranoid pada usia tua berlaku terhadap latar belakang penyakit kronik yang sedia ada dan gangguan mental. Ini adalah:

  • aterosklerosis otak;
  • Penyakit Parkinson, Alzheimer, Huntington.

Senario paranoia (kelibat) berkembang pesat, membawa seseorang untuk menyelesaikan kegilaan. Paranoia melampau dengan ketara mengurangkan kehidupan pesakit.

Tanda-tanda Gangguan Paranoid

Penerimaan ubat. Jangka panjang, pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal juga boleh menyebabkan kekecewaan paranoid. Paranoia memprovokasi penggunaan:

  • amphetamines;
  • psychodisleptics;
  • ubat narkotik.

Ciri-ciri Keperibadian. Paranoia "suka" orang yang dibezakan oleh kecurigaan kongenital dan kelemahan watak, emosi, sensitif. Orang seperti dari zaman kanak-kanak mengalami kegagalan walaupun kecil. Mereka mempunyai kecenderungan paranoid yang semula jadi.

Paranoid masa depan cenderung menonjolkan keperibadian mereka sendiri. Mereka benar-benar tidak boleh memaafkan. Mereka adalah ahli maksimal dengan rasa bernilai tinggi.

Kumpulan risiko orang

Memandangkan sebab-sebab yang membawa kepada perkembangan gangguan paranoid, kita boleh membezakan sekumpulan orang yang terdedah kepada penyakit ini. Ini adalah:

  1. Lelaki berusia lebih dari 30 tahun.
  2. Orang tua (dari umur 55 tahun).
  3. Mangsa penderaan fizikal.
  4. Mempunyai sifat predisposisi paranoia.
  5. Penderitaan daripada ketagihan alkohol dan dadah.
  6. Mempunyai saudara, pesakit dengan apa-apa penyakit mental.

Jenis Gangguan Paranoid

Ciri utama paranoia adalah kehadiran idea gila dan obsesif. Paranoid suka sangat berbeza, kadang-kadang perkara yang tidak dijangka. Dalam hal ini, doktor membahagikan penyakit kepada beberapa jenis:

  1. Persecutory (ketakutan terhadap penganiayaan). Negeri ini disertai oleh kecelaruan.
  2. Paranoia nafsu (di tengah-tengah hubungan cinta). Penyakit ini diwujudkan oleh khayalan erotik / cinta.
  3. Alkohol (patologi berkembang pada latar belakang alkohol). Keadaan ini dicirikan oleh manifestasi cemburu yang melampau dan penganiayaan.
  4. Hypochondria (ketakutan penyakit). Paranoid yakin bahawa dia mempunyai penyakit yang tidak dapat diubati. Gangguan jenis ini disertai oleh halusinasi, khayalan.
  5. Paranoia hati nurani. Penyakit ini menampakkan diri dalam sikap yang terlalu ketat terhadap keperibadian seseorang. Pesakit menyalahkan dirinya untuk semua dosa dan menderita walaupun untuk kesalahan yang sedikit keliru.
  6. Involusioner. Selalunya, jenis paranoia ini dibentuk pada wanita pada malam menopaus. Gangguan ini berkembang dalam bentuk akut, disertai dengan khayalan dan halusinasi.
  7. Ekspansif (kreativiti). Seseorang menganggap dia seorang artis, penyair, pemikir, pemuzik yang hebat. Tanpa menerima pengiktirafan, pesakit menunjukkan bentuk tingkah laku yang agresif dan teruk.
  8. Sensitif. Paranoia sensitif disebabkan oleh kerosakan fizikal kepada otak. Penyakit ini menimbulkan keinginan paranoid untuk mewujudkan konflik, untuk bertengkar. Pertelingkahan itu disertai dengan penjelasan yang mendalam mengenai hubungan itu, mencapai perjuangan.

Kaedah Rawatan untuk Gangguan Paranoid

Paranoia dalam fasa yang telah dibangunkan, sudah ditubuhkan, sangat sukar untuk dirawat. Apa yang perlu dilakukan kepada orang yang dihadapi dengan manifestasi gangguan itu pada orang yang disayangi? Dapatkan pakar psikiatri yang berpengalaman.

Doktor mesti dapat memperoleh kepercayaan orang sakit. Untuk melakukan ini dengan obsesi obsesi paranoid (terutamanya berkaitan dengan mengejar) adalah sangat sukar.

Apabila melakukan langkah-langkah psikoseksual, psikiatri akan bekerjasama dengan pesakit mengenai tugas-tugas berikut:

  • kembalinya kegembiraan kepada kehidupan;
  • menghentikan kecurigaan yang berlebihan;
  • pemulihan kedudukan hidup yang sihat;
  • menjadikan orang-orang di sekeliling mereka seperti mereka;
  • keupayaan untuk mencari kebaikan walaupun dalam minit kehidupan yang menekan;
  • perencatan perkembangan persepsi yang nyata terhadap realiti dalam pesakit.

Ahli terapi menggabungkan kursus terapeutik psikoterapi dengan ubat serentak. Apabila paranoia ditetapkan sebagai kursus neuroleptik, penenang dan antidepresan, melegakan kegelisahan dan melegakan kejang kecemasan.

Rawatan Paranoia

Malangnya, bentuk gangguan gangguan paranoid tidak dapat diterima walaupun untuk rawatan jangka panjang. Mereka akan terus maju pada orang yang lebih tua. Gangguan dan gangguan yang disebabkan oleh alkohol adalah sukar untuk dirawat.

Prognosis penyakit ini

Dalam kebanyakan kes, prognosis gangguan paranoid (terutamanya dengan jangka panjang penyakit) tidak menguntungkan. Paranoia adalah keadaan patologi, sepanjang hayat. Dalam masa terapi, keadaan pesakit boleh meningkat dengan ketara. Penstabilan gangguan itu berlangsung lama, tetapi dengan usia penyakit itu pulih.

Hasil terapi sangat bergantung pada kerja bersama dokter, pesakit dan saudara-mara. Kerja bebas dengan syarat-syarat berikut juga diperlukan:

  • penuh, rehat tetap;
  • aktiviti fizikal yang berterusan;
  • diet yang direka dengan baik;
  • mengelakkan situasi yang tertekan, menarik;
  • penolakan ketagihan yang berbahaya (alkohol, merokok).

Ingat perkara utama: diagnosis paranoia bukan ayat. Perubatan moden sedang berkembang pesat, membuka semua ubat baru yang berkesan. Tidak dapat dikuburkan beberapa dekad yang lalu, banyak gangguan mental yang kini dirawat dengan baik. Pada masa ini apabila paranoia mula menyusu kepada rawatan di mana-mana peringkat perkembangan penyakit itu tidak jauh.