Skizofrenia lembap

Terdapat psikiatri, terdapat masalah psikiatri - psikosis dan gangguan lain. Inilah yang berlaku apabila konsep "kemerosotan dalam kualiti hidup" memperoleh ciri-ciri sedemikian rupa sehingga ia menjadi nyata semasa peperiksaan visual biasa pesakit. Lihat sahaja untuk memahami keadaan. Dalam kebanyakan pesakit yang mengalami masalah serius, kualiti ini tidak dapat bertambah buruk. Pada masa yang sama, kehidupan orang lain berubah menjadi lebih teruk.

Segala-galanya haruslah mudah: ada psikosis - psikiatri, tetapi tidak - di tempat lain...

Pesakit boleh bertahan, mengisytiharkan bahawa dia benar-benar sihat dan berhubung dengannya mencipta beberapa jenis kesesatan. Hanya, jika di belakang bahu orang ini adalah perbuatan aneh dan dilaksanakan dengan kompleks pencerobohan dan protes, maka akan lebih baik bagi semua orang jika permohonan rejimen rawatan yang memadai dimulakan. Pada skala diagnosis, tahap penderitaan ditimbang. Dan ramalan, secara umum, perlu dibuat berhubung dengan tahap ini - peningkatan atau penurunannya.

Perkara yang buruk ialah beberapa neuroleptik, bersama-sama dengan penurunan aktiviti mental, juga dengan ketara dapat mengurangkan kebolehan mental dan fizikal, tetapi mereka dilantik pada hari sebelum permulaan terapi pesakit dengan kunci gas besar melemparkan roh jahat dari pipa atau melempar najis ke kereta api lulus di kepala.

Semuanya jelas. Terdapat penderitaan, dan ada sekurang-kurangnya beberapa kaedah pembebasan. Neuroleptik bukan gula-gula, tetapi dalam kes-kes psikiatri yang terpilih dan jelas, mereka perlu. Berdekatan ada lapisan lain. Ini adalah dunia personaliti yang tidak standard, pemikir autistik, para penatua ambivalen yang cantik dan yang jelek juga, kelakuan aneh, sihir dan mistisisme, seni avant garde dan dahaga untuk pembaharuan masyarakat. Campur tangan psikiatri adalah mungkin, kadang-kadang juga perlu, tetapi kriteria itu sendiri tidak boleh sama seperti dalam kasus skizofrenia paranoid yang terang-terangan. Ia bukan hanya mengenai kriteria untuk diagnosis, tetapi mengenai prinsip inisialisasi proses dan pendekatan kepadanya. Tidak mustahil untuk mengatakan bahawa tanda-tanda skizofrenia yang lembap pada lelaki dan wanita tidak sepatutnya mendapat perhatian psikolog secara umum, termasuk wakil-wakil ajaran agama. Sudah jelas bahawa ahli psikoterapi akan mempunyai sesuatu untuk bekerja dengan. Jangan merawat sesuatu, tetapi bekerjasama dengan sesuatu...

Skizofrenia laten, apa itu...

Kenapa dan mengapa WHO, yang mengawal proses kajian ICD, termasuk diagnosis skizofrenia laten dalam kelas V? Ia difahami bahawa pesakit sendiri menilai keadaannya sebagai negatif, menderita dari penderitaan dan panggilan untuk bantuan. Doktor tidak dapat memberikannya sama sekali tidak di Jerman, di Amerika Syarikat, atau di Rusia. Perlu diagnosis. Tapi mujurlah, blok F20 jauh. Kemudian blok F21 "Gangguan Schizotypal" telah dibuat. Terdapat dua jenis "persamaan." Ini adalah diagnosis bermula dengan "pseudo" - schizophrenia pseudo-neurotik dan pseudo-psychopathic, serta terpendam, "gejala miskin", gangguan personaliti schizotypal dan reaksi skizofrenia yang khusus.

Tanda-tanda skizofrenia laten mempunyai profil yang luar biasa bukan psikotik. Membezakannya dengan gangguan keperibadian skizotip dalam amalan hampir mustahil. Offhand boleh dipanggil tumit diagnosis dari kategori yang sama sekali berbeza, yang juga boleh pergi ke beberapa kes individu.

Apabila gangguan itu ditetapkan dan kadang-kadang masih dilambangkan dengan istilah "schizophrenia yang lembap." Ia berkaitan dengan dua fakta. Ini adalah penggunaan pendekatan untuk kesimpulan dalam PND semua yang tidak dapat diterima oleh pihak berkuasa dan dengan mencari prodroma skizofrenia paranoid biasa dalam beberapa bentuk yang lebih ringan.

Ada kemungkinan prodrom ini wujud. Tetapi hanya untuk mengatasi sikap yang betul terhadap keadaan, maka akhirnya perlu memahami apa "pemisahan kesedaran", dan kemudian melakukan tindakan. Untuk menerapkan beberapa jenis terapi kepada orang dengan pemisahan yang serius dari realiti adalah perlu sekarang. Dalam kes-kes lain, tergesa-gesa jauh daripada dikaitkan dengan membina rejimen terapi yang mencukupi.

Ia tidak begitu sukar untuk mewujudkan kehadiran psikosis.

Mari kita gambarkan gambar, bagaimana ia kelihatan betul dari segi praktikal. Ini adalah diagnostik blitz, yang dijalankan dari awal lagi. Bayangkan keadaan yang benar-benar aman. "Melawan", dengan knot, tusukan tepat di ambulans, menjerit, menyerahkan pesakit ke briged khas oleh pegawai polis - kami akan meninggalkannya, kerana keadaan itu bercakap untuk dirinya sendiri.

Biarkan ia menjadi psikiatri tempatan dan seorang lelaki yang datang sendiri. Apa yang ditanya oleh doktor terlebih dahulu? Satu set soalan biasa digunakan, dan jawapan menunjukkan keupayaan seseorang untuk menilai keadaan, keadaan, dan mengenal pasti dirinya. Kehadiran halusinasi, pseudo-guniaga dan khayalan ditubuhkan. Jika boleh, maklumat yang diperoleh dari pesakit yang dimaksudkan ditambah dengan maklumat dari saudara-mara. Walaupun dalam mod fasih, ini masih bukan sejarah hidup dan keadaan terperinci, tetapi hanya penjelasan tentang sifat sebenar kes itu. Pakar psikiatri juga akan bertanya mengenai kecederaan kepala, sebab lain kemungkinan perubahan organik.

Sama ada orang itu sendiri datang kepada pakar, sama ada saudara-mara itu dipujuk, sama ada mereka telah ditipu oleh penipuan, tetapi dalam masa 30 minit anda boleh menubuhkan intipati: ada psikosis atau tidak. Apa, bagaimana ia diteruskan, apa yang perlu dikecualikan, apa yang harus ditambah adalah semua yang ditentukan dalam masa pemerhatian yang panjang. Tiada psikosis? Bukankah anda pergi ke psikoterapi? Ia menyembuhkan jiwa dan mengambil masa yang agak murah.

Sekarang bayangkan keadaan dengan pelbagai perkara aneh.

  • Doktor, kadang-kadang pemikiran aneh datang ke fikiran saya. Nampaknya kepada saya bahawa dunia seolah-olah berada di tangan melawan saya.
  • Saya fikir bahawa pada masa lalu saya telah melakukan sesuatu yang dahsyat, dan sekarang saya tidak dapat tidak menunggu untuk mengira.
  • Saya tidak boleh tinggal bersendirian. Saya rasa dahsyat, seolah-olah dinding cuba memerah saya. Apa yang perlu saya lakukan?

Di belakang semua kenyataan ini boleh menyembunyikan pelbagai diagnosis. Inilah yang mengatakan tentang militia dunia terhadapnya - mungkin kita membiarkan dia bercakap lagi, dan dia akan mula memberitahu perkara-perkara seperti itu bahawa kita akan melihat tanda-tanda yang jelas tentang penipuan dan pengaruh. Tetapi, sekali lagi, dalam tafsiran psikiatri itu. Atau mungkin dia tidak mengalami depresi, dia sihat sepenuhnya dan tidak ada diagnosis di sini.

Oleh itu, psikosis dikesan mengikut kriteria sedemikian, yang secara tegas menunjukkan kehadirannya.

Ia lebih mudah untuk mendiagnosis gangguan tanpa gejala psikotik.

Pada tahun-tahun USSR, sudah cukup untuk melihat seorang lelaki yang telinga di telinga, rambut panjang dan jeans koyak. Gejala skizofrenia "lamban" dalam rangka psikosis tidak dapat dikesan. Oleh itu, diagnosis boleh dibuat kepada sesiapa, walaupun seseorang cuba untuk menipu dan akan beberapa kata.

Para saintis, doktor dan orang awam yang bertindak di WHO telah membuat unit berasingan di ICD untuk mendiagnosis semua keanehan bukan dari niat jahat. Ini hanya satu percubaan untuk mengawal selia aktiviti psikiatri dan psikoterapi dalam kes apabila bantuan diperlukan atau dikehendaki. Psikiatri adalah sejenis amalan perubatan khas. Diagnosis diikuti oleh rawatan. Semua nafsu haloperidal yang berkaitan dengan skizofrenia paranoid hampir selalu, dalam hampir semua kes, dibenarkan oleh keadaan itu sendiri. Sekurang-kurangnya, kita tahu bahawa suara semua bukan lelucon, dan mereka tidak kelihatan, tetapi merupakan sebahagian daripada "realiti" fikiran pesakit. Dan langkah-langkah perlu diambil... Mereka yang boleh mengurangkan tahap kerosakan dari gangguan itu.

Tetapi perkara-perkara ini, apabila terdapat beberapa jenis skizofrenia yang sederhana, keyakinan semacam itu terhadap pembenaran psikiatrik tidak diberikan.

Tanda-tanda skizofrenia yang lembap membolehkan sesiapa didiagnosis. Diagnosis keseimbangan skizofrenia "lembap" adalah mungkin hanya dari segi pemisahannya dari gangguan organik dan sindrom yang lebih serius yang berkaitan dengan kursus malignan. Dari segala yang lain, termasuk keadaan normal, untuk memisahkan atau sangat sukar atau mustahil dalam prinsipnya. Perbezaan antara skizofrenia "lemah" dan bentuk skizofrenia yang mudah hanya dalam fakta bahawa ini adalah dua diagnosis kontroversial, tetapi mereka mudah pada usia 14-20 tahun, dan "lembap" dalam mana-mana orang.

Anda, secara peribadi, anda boleh membuat diagnosis dalam masa 20 minit, dan membenarkan 10. Anda tidak boleh menolak bahawa jika ia tidak berfungsi sama sekali, maka tempoh peperiksaan boleh ditingkatkan hingga 40 minit. Tetapi dalam satu jam anda tidak akan ditinggalkan tanpa diagnosis. Tin? Apa yang anda mahukan jika gejala psikotik dikecualikan selepas fakta? Apa yang dipertimbangkan? Inilah rahsia utama... Apabila mendiagnosis, skizofrenia prepsychotic dan prodromal dikesan. Sehingga perdana, semua orang yang didiagnosis dengan skizofrenia paranoid adalah normal. Mereka diberi hak untuk memandu kenderaan bermotor, diambil untuk berkhidmat dalam struktur tentera dan negeri, mereka biasa, tidak berbeza dengan rakyat lain. Tetapi entah bagaimana semuanya berkembang di dalamnya... Perbezaan ini adalah "sebelum", "makanan"... Adalah cukup untuk melihat norma dari sudut yang berbeza, bagaimana ia akan menjadi sangat lamban, ringan, lembut dan skizofrenia seperti itu.

Ini tidak menafikan kewujudan masalah itu sendiri, tetapi bercakap tentang pendekatan kontroversi kepada pertimbangannya.

Pada masa yang sama, cukup aneh, tetapi segala yang dikatakan di atas bukan merupakan percubaan untuk menafikan adanya masalah skizofrenia yang sangat tanpa ciri utamanya. Negara prodromik tulen, jika diperhatikan oleh pesakit sendiri dan dinilai sebagai sumber ketidakselesaan, adalah akibat dari pelanggaran integral yang sama. Ia berkaitan metabolisme, metabolisme maklumat tenaga, ia berkaitan dengan diatesis awal, ia juga mengatakan bahawa pertukaran maklumat terganggu, dan ini entah bagaimana dihubungkan dengan ^

  • aktiviti sistem saraf yang lebih tinggi;
  • kerja jiwa;
  • ciri pemikiran.

Pada masa ketika pesakit berjaya melihat prodromality, hanya mengatakan bahawa pemikirannya "pecah". "Mekanisme" itu sendiri... Kadang-kadang dalam Ortodoks, fikiran disebut "mata" jiwa. Orang itu merasakan bahawa "mata" lebih buruk untuk "melihat." Untuk masing-masing ia dinyatakan dengan cara tersendiri. Bleuler menggambarkan kependaman ini bukan secara kebetulan, ia tidak secara kebetulan bahawa dia bercakap mengenai prodrome bentuk laten. Dan sebenarnya, semua ini boleh membawa kepada halusinasi. Tetapi anda hanya boleh merawatnya secara berbeza.

Halusinasi dan khayalan adalah cara untuk tidak sedarkan diri untuk membuat hubungan dengan kesedaran. Ini adalah tindak balas pertahanan dan, pada masa yang sama, cara jiwa untuk menyembuhkan dirinya sendiri. "Ia diperbaiki" pada masa aktivasi halusinasi, hanya keupayaan berfikir untuk mentafsir dan menyusun maklumat. Punca tidak sedarkan diri ke dalam kesedaran unsur-unsur konstruktif bahasa, walaupun mereka mempunyai rupa syaitan, adalah imej yang kaya, tidak ada yang lain, tetapi peranan mereka jauh lebih positif daripada yang mungkin kelihatan. Sudah tentu, kesedaran menafsirkan unsur-unsur yang tidak sedarkan diri sebagai sejenis fenomena - suara, kadal asing dan sebagainya. Tetapi ini semua dalam kes bentuk paranoid. Tanda-tanda dan tanda-tanda skizofrenia "lamban" - perkara-perkara yang lebih lembut, beberapa urusniaga maklumat yang tidak dapat dilihat dari yang tidak sedar kepada kesedaran. Prinsip umum tidak berubah. Proses pengawalan diri mental bermula, dan setelah ia dimulai, itu bukan dari awal. Rawatan skizofrenia "lamban" adalah cubaan sebenar untuk menyekat tindakan sistem imun badan.

Kelemahan Psikiatri

Salah satu kelemahan psikiatri ialah ia memperlihatkan sesuatu dalam bentuk gangguan itu sendiri, dan dengan rawatan ia bermakna penghapusan akibat. Ini adalah sama seperti merawat mendidih dengan menggunakan pembalut ketat itu sendiri - jika hanya setitik nanah tidak jatuh pada lembaran. Kenapa mereka bercakap banyak tentang tingkah laku dari segi "lembap" dan bentuk "cahaya" yang lain? Oleh kerana anda memerlukan sesuatu yang jelas... Tidak sama sekali benar untuk mempertimbangkan tingkah laku pesakit yang dianggap tidak standard dalam istilah luaran. Katakan saja - keperibadian yang paling ketara, yang asalnya, tidak begitu berkomunikasi, berpakaian, tidak melihat dunia dan mengatakannya. Otis, sebaliknya, bersembunyi di dalam lubang mereka, dan tiada siapa yang tahu mengenainya. Sebenarnya, autis lebih banyak daripada eccentrics dan pelakon di khalayak ramai.

Kejujuran psikiatri yang jelas adalah bukan hanya mengamalkan doktor biasa, tetapi juga saintis membiarkan diri mereka berfikir sama seperti orang-orang dari jalan. Prodroma dipanggil "loceng penggera" dan mereka percaya bahawa jika mereka mengatakan mereka mengenalinya dalam masa dan memulakan rawatan, maka bentuk yang lebih dalam dan lebih serius dapat dielakkan. Tetapi sungguh-sungguh mereka merasakan khayalan dan halusinasi, yang sebenarnya merupakan reaksi pelindung dan pemulihan jiwa dan seluruh organisma kepada gangguan yang terjadi di dalamnya. Hallucination adalah alat jiwa, bukan syaitan pada sapu. Dengan menyekat aktiviti mental di peringkat pendedahan kepada reseptor neurotransmitter, halusinasi hilang. Dalam beberapa kes - perlu. Tidak sedarkan diri - ia tidak boleh menghubungkan dengan sendirinya tahap campur tangannya dalam kesadaran. Aktivitinya agak mengingatkan elemen tersebut. Walau bagaimanapun, keseluruhan set elemen alat manusia berfungsi.

  1. Oleh kerana beberapa masalah, jiwa dan pemikiran dipindahkan ke rejim yang paling sesuai untuk mengekalkan daya hidup dalam keadaan yang melampau dalam gangguan metabolisme maklumat-tenaga.
  2. Proses penyesuaian diri, pelarasan, pelarasan di bawah keadaan timbul bermula. Semasa proses ini, mekanisme pemprosesan maklumat yang sedar dan tidak sedarkan diri sementara bergabung.
  3. Dengan sikap yang tepat terhadap apa yang sedang berlaku, cuba untuk tidak menghalang reseptor neurotransmiter, tetapi untuk memberikan sesuatu yang akan meningkatkan kebolehmampuan kebalnya, perdana menteri tidak melibatkan perkembangan kecacatan. Ini juga mungkin berlaku sekiranya tidak dilakukan secara biasa, tetapi apabila seseorang diletakkan dalam persekitaran yang tidak selamat.

Dalam konteks ini, persoalan sama ada skizofrenia lembap yang sembuh boleh disembuhkan kelihatan paling "pandai". Adakah mungkin untuk menghalang tindak balas yang terbaik dan paling jinak dari organisma dan jiwa untuk melanggar metabolisme, secara amnya tanpa khayalan dan halusinasi, sama seperti mereka menghalang halusinasi? Yeah. Ada kemungkinan... Ia mungkin untuk mencari bahan dan terapi sedemikian sehingga seseorang tidak dapat berfikir sama sekali. Semuanya agak nyata.

Dan tentang hujah pembunuh lain. Dianggarkan bahawa kira-kira 40% pesakit cuba membunuh diri. Oleh itu, kesimpulan bahawa jangka hayat dalam skizofrenia rendah intensiti rendah, jadi sesuatu mesti dilakukan dengan segera. Saya bercakap dengan satu penyokong teori Soviet masa Snezhnevsky. Secara berwibawa, dengan kuat membuktikan kehadiran skizofrenia yang lembap. Dan anda tahu, yakin. Apa gunanya? Dia tidak menyamakan istilah "lamban" dengan konsep "laten". Beliau menggambarkan sejarah kes-kes 3-4 yang paling biasa skizofrenia paranoid, tetapi tanpa peningkatan gejala, dengan perkembangan yang rendah. Mereka semua mempunyai halusinasi, kecemasan, penurunan kesan dan perutnya, tetapi mereka tidak menari telanjang di bawah Bulan, walaupun pesakit telah selesai dengan teruk. Berikut adalah contoh kefahaman istilah psikologi dari segi tafsiran. Ia perlu membuktikan kehadiran "lembab", kemudian berikan untuk paranoidnya. Ia tidak mengganggu keganasan episod itu sendiri. Sekolah lama psikiatri Soviet. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dinafikan bahawa skizofrenia paranoid boleh mengalir dengan perlahan. Hanya sesetengah orang lain yang tidak mendapatnya, hanya paranoid dengan kemajuan rendah patogenesis.

Daripada output

Masalah gangguan pemikiran wujud... Ia boleh menyebabkan apa-apa, dari autisme dengan unsur-unsur agoraphobia hingga tingkah laku tanpa sengaja tanpa mengurangkan aktiviti sosial. Walau bagaimanapun, satu-satunya sebab untuk memulakan rawatan dari segi psikiatri adalah keinginan untuk pesakit itu sendiri. Diagnosis lebih masuk akal untuk dimasukkan secara umum apa-apa yang lain yang mengandungi perkataan "neurosis". Adalah lebih baik untuk menahan diri dari ubat-ubatan selagi mungkin.

Pengecualian adalah lebih baik untuk melakukan hanya antidepresan, jika pesakit mengalami kemurungan atau sesuatu yang berkaitan dengan kecemasan. Dalam semua aspek lain, psikoterapi adalah luas, mendalam dan kadang-kadang berkesan. Di sini adalah perlu untuk bersandar pada kaedahnya.

Skizofrenia lembap

Skizofrenia yang kerap adalah sejenis skizofrenia di mana gangguan mental semakin lemah dan perubahan keperibadiannya cetek. Patologi berkembang sepanjang hayat dan tidak mencapai tahap keterukan yang melampau. Penyakit ini tidak merata dengan tempoh pemecahan pada masa-masa tertentu dalam tahun atau selepas pendedahan kepada pencetus traumatik. Bentuk skizofrenia ini jarang berlaku - dalam 0.3% daripada semua kes.

Sebabnya

Penyebab sebenar pembentukan penyakit itu tidak diketahui. Terdapat empat teori asal usul penyakit ini.

  • Teori keturunan menyerahkan peranan penting dalam perkembangan skizofrenia kepada faktor genetik. Sekiranya salah seorang daripada ibu bapa sakit, maka kanak-kanak mempunyai kira-kira 10% kemungkinan mengalami gangguan ini. Apabila kedua ibu bapa sakit, kebarangkalian adalah 25-40%. Apabila salah satu kembar identik sakit, peluang gejala yang menunjukkan kedua adalah kira-kira 85%.
  • Teori biokimia. Pembentukan gangguan skizofrenia dikaitkan dengan dopamin metabolik, serotonin, asetilkolin, glutamat.
  • Teori tekanan. Gangguan ini dimulakan oleh trauma psiko-emosi yang kuat.
  • Hipotesis psikososial menghubungkan gangguan dengan tindakan alam sekitar dan persekitaran langsung, contohnya, tingkah laku dan jenis pemikiran ibu bapa.

Malah ada teori virus yang skizofrenia adalah proses perlahan progresif, seperti ensefalitis. Khususnya, diingat bahawa pada pesakit dengan skizofrenia, jumlah otak lebih kecil. Akibatnya, kini boleh dipertimbangkan bahawa gangguan itu adalah akibat daripada tindakan beberapa faktor.

Tanda-tanda

Tanda-tanda utama skizofrenia yang lembab adalah keterasingan, pemisahan mental, mengurangkan rasa hayat, aktiviti dan inisiatif. Ia berkembang dan berkembang sepanjang hayat. Tanda-tanda yang tidak mencolok pertama mungkin menunjukkan diri mereka sendiri pada zaman kanak-kanak, misalnya, jika seorang kanak-kanak mempunyai masalah dalam berkomunikasi dengan rakan sebaya dan direndam dalam realiti sendiri.

Gangguan boleh berlaku dalam keperibadian yang mantap dengan masa lalu yang makmur. Kemudian seseorang yang tidak mempunyai masalah dengan komunikasi, tiba-tiba pergi dari hubungan dengan masyarakat, misalnya, meninggalkan kedudukan pengurusan dan membatasi kalangan saudara-mara dan tahap tanggung jawab. Pesakit cuba mengatasi ketakutan dan fobia sendiri, tetapi sering menggunakan cara-cara ritual yang aneh dan tindakan yang tidak masuk akal, sebagai contoh, mengarang frasa tanpa arti yang tidak membantu dalam menyelesaikan masalah.

Gambar klinikal

Gangguan dalam skizofrenia intensiti rendah boleh dibahagikan kepada dua jenis: secara patologis produktif dan negatif. Gambar klinikal mungkin terjadi dengan kekuasaan yang produktif, iaitu obsesif-fobik, histeris, penyesalan, dll. Atau gangguan negatif akan berlaku, dan kemudian ia dipanggil skizofrenia yang mudah.

Penyakit ini boleh berlaku dengan jenis gangguan berikut:

  • gangguan obsesif-obsesif-fobik;
  • keperibadian keperibadian;
  • hypochondria;
  • manifestasi histeria atau histeria;
  • skizofrenia yang lemah dengan keperitan gangguan negatif.

Gangguan ini melalui tiga tahap pembangunan: tempoh laten, aktif dan stabil.

Dalam tempoh terpendam, pelanggaran hampir tidak kelihatan dan nyata hanya pada tahap tingkah laku. Sebagai contoh, kanak-kanak dan remaja dicirikan dengan keengganan untuk meninggalkan rumah atau mengambil peperiksaan, reaksi mengelakkan adalah mungkin, apabila aktiviti sosial diandaikan, kegagalan remaja.

Tempoh laten dicirikan oleh gangguan psikopat dan afektif, obsesi, maklum balas reaktif. Ciri-ciri Schizoid mendominasi daripada gangguan psikopat, mereka sering digabungkan dengan tanda-tanda yang menyerupai gangguan keperibadian jenis histeris, psikasthenik, paranoiak. Semua ini boleh disertai oleh kemurungan yang dihapuskan, hypomania yang berpanjangan. Pada permulaan penyakit ini, simptom menyerupai satu atau satu lagi gangguan, lebih kerap ia salah untuk psikopati atau neurosis. Sebab sebenar boleh disyaki di hadapan skizofrenia dalam sejarah keluarga.

Dalam tempoh yang aktif, gejala-gejala menunjukkan diri mereka sepenuhnya - dalam bentuk aliran berterusan, dalam bentuk serangan atau serangkaian serangan. Dicirikan oleh gabungan serangan dengan kursus berterusan. Dalam tempoh ini, serangan panik terhadap ciri-ciri atipikal mungkin, ritual yang dinyatakan dalam bentuk tabiat, tindakan dan operasi mental yang rumit. Pesakit dalam tempoh aktif sering berasa takut terhadap ancaman luaran, yang disertai dengan tindakan pelindung, ritual, yang diciptakan oleh dirinya sendiri. Dia mungkin mengalami fobia kandungan yang kontras, takut kehilangan kejelasan fikiran, kehilangan kendali diri, semua ini juga disertai dengan ritual dan pemeriksaan semula. Kemungkinan ketakutan yang tinggi, kegelapan, kesepian, ribut petir, kebakaran, dll.

Apabila skizofrenia yang lembab dengan fenomena penyeragaman menurunkan inisiatif, aktiviti dan rangsangan kepada kehidupan. Pesakit secara terpisahnya melihat realiti objektif, kecerdasannya kehilangan fleksibiliti dan ketajaman, kehilangan resonans emosi, nuansa perasaan dan keupayaan untuk merasakan keseronokan atau rasa tidak puas mungkin. Pesakit menyedari diri mereka tersentuh dan primitif, yang telah kehilangan kehalusan mental mereka.

Dalam keadaan hypochondriacal penyakit ini, sesuatu yang tidak pasti di permukaan badan atau di dalam organ dalaman (senesthopathy), gangguan dan fobik (kardiofobia, ketakutan terhadap jangkitan tidak diketahui, lawatan berterusan kepada doktor, dll.) Adalah mungkin.

Dalam kes skizofrenia yang lembap dengan manifestasi histeris, kelakuan itu memperoleh watak yang menakutkan: pesakit bertindak balas secara kasar, stereotaip, menunjukkan mutiara, demonstrasi hipertropi. Bentuk ini dicirikan oleh psikosis yang berpanjangan dengan gangguan histeris umum - pesakit mengalami stupefaction, halusinasi dengan visi misteri dan suara, jatuh ke dalam kegembiraan motor atau stupor. Pada peringkat akhir penyakit, gangguan psikiatri kasar, seperti adventurism, vagrancy, dan penipuan, muncul. Apabila penyakit malady berkembang, pesakit menjadi sama dengan ekorentrik yang jatuh, berpakaian dengan cara yang mencolok, solek penyalahgunaan wanita.

Skizofrenia lembap mudah mempunyai tanda-tanda dalam bentuk kelemahan autochronic. Mungkin ada kemurungan apatis dan asthenik, asthenia mental dan fizikal, mood tertekan, kehilangan kemampuan untuk mendapatkan kesenangan, keterasingan. Pesakit beransur-ansur meningkatkan kelambatan, kelambatan, ketegaran, terdapat masalah dengan tumpuan dan keletihan.

Bahaya ini terletak pada fakta bahawa pesakit berjaya menyembunyikan penyakitnya daripada ahli keluarga, dan hanya pakar yang dapat mengenali gejala. Kadang-kadang pesakit mencapai penyesuaian sosial dan profesional yang lengkap.

Tempoh penstabilan adalah meredakan apabila gejala utama gangguan itu mereda. Fasa ini boleh bertahan lebih daripada satu tahun.

Rawatan

Rawatan penyakit termasuk langkah-langkah perubatan dan psikoterapi. Daripada ubat, antipsikotik atau neuroleptik ditunjukkan bahawa menghalang interaksi reseptor dopamin. Neuroleptik mempunyai beberapa kesan sampingan seperti kekurangan kesedaran, ketegaran, dystonia otot, masalah dengan saluran gastrousus, oleh itu, apabila mereka ditetapkan, keadaan fizikal pesakit akan diambil kira.

Semasa rawatan, terapi sosial ditunjukkan, kerana penting bukan sahaja untuk menghapuskan gejala utama, tetapi juga untuk mengembalikan pesakit ke kehidupan yang penuh dan berinteraksi dengan orang lain. Pesakit disarankan latihan dan program khas untuk pemulihan sosial, dia memerlukan sokongan dan pemahaman orang yang disayangi. Semasa tempoh diperparah, pesakit boleh ditempatkan di hospital mengikut urutan langkah-langkah yang melampau, tetapi proses pemulihan berjalan sebaik-baiknya dalam persekitaran rumah yang biasa dan dalam persekitaran keluarga. Terutama, terapi seni, aktiviti kreatif, lawatan pameran dan acara kebudayaan.

Prognosis untuk rawatan skizofrenia yang lembap adalah baik. Jika semua cadangan perubatan diikuti, pesakit boleh mencapai tempoh kestabilan yang panjang tanpa manifestasi patologi, menjalani kehidupan yang normal dan menghadapi kesukaran dan tanggungjawab.

Artikel ini disiarkan semata-mata untuk tujuan pendidikan dan bukan bahan sains atau nasihat perubatan profesional.

Tanda-tanda, tanda-tanda dan rawatan skizofrenia yang lembap

Skizofrenia yang lemah adalah penyakit yang menyebabkan para saintis membantah dan tidak difahami sepenuhnya. Walau bagaimanapun, ia pasti diketahui bahawa ia tidak jarang berlaku di dunia moden. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui apa penyakit itu, apakah tanda-tanda dan tanda-tandanya, supaya jika seseorang mempunyai skizofrenia yang disyaki, janganlah membawa penyakit ini ke peralihan ke tahap lanjut.

Skizofrenia lembap. Apa itu? Punca

Skizofrenia yang lemah, terpendam, atau rendah. Ciri utama skizofrenia jenis ini adalah kemajuan perlahan penyakit ini dan, sebagai peraturan, kehadiran hanya manifestasi klinikal tidak langsung: perubahan neurosis, psiko-seperti, afektif, hypochondriacal, dan lain-lain, dan perubahan personaliti cetek. Walau bagaimanapun, dalam senarai ICD-10 diagnosis "schizophrenia yang lembap" tidak.

Jelas menentukan sebab skizofrenia agak sukar. Pada masa ini, terdapat beberapa versi sumber gangguan ini:

  • kecenderungan genetik;
  • Kegagalan aktiviti biokimia neurotransmiter dalam otak;
  • kesan negatif tekanan berterusan;
  • kehadiran faktor sosial tertentu yang menjejaskan pendidikan (pembentukan jiwa) seseorang.

Tahap, pilihan dan bentuk penyakit

Perhatikan! Apabila penyakit tersebut adalah skizofrenia yang lembap, peringkat berikut penyakit ini dibezakan:

  1. Laten ("debut"). Sebarang penyimpangan tidak ketara atau halus. Daripada ciri-ciri yang biasa untuk peringkat ini, mungkin ada satu fakta bahawa seseorang biasanya dalam keadaan kemurungan, dia boleh bertindak balas secara berlebihan secara emosional terhadap keadaan-keadaan yang tertekan. Juga, seseorang menjadi lebih ditarik balik, dia mungkin mempunyai pelbagai idea yang obsesif. Dalam kes ini, pesakit masih bersentuhan dengan dunia luar.
  2. Aktif (nyata). Tahap perkembangan penyakit, gejala secara beransur-ansur menjadi lebih jelas. Orang yang sakit mungkin mempunyai kebimbangan, ketakutan, mania tanpa sebab. Juga, seseorang mungkin mengalami khayalan, dia boleh mengembangkan psikopati dan paranoia. Pada tahap ini, pesakit dapat melihat persamaan umum: kebiasaan yang tidak biasa, insurans semula berterusan, mengurangkan kerentanan kepada rangsangan luar. Seseorang yang sakit tidak peduli pada apa yang sedang berlaku di sekelilingnya, dia mungkin mengalami penurunan yang jelas dalam tahap kecerdasan.
  3. Penstabilan. Pesakit tidak menunjukkan gejala tahap aktif, tingkah lakunya benar-benar normal dan normal. Tahap ini boleh bertahan lama.

Terdapat pelbagai pilihan dan bentuk skizofrenia yang lembap:

  1. Versi penyakit Asthenik. Asthenia mental adalah ciri tanpa seseorang yang mempunyai penyakit sebenar - sebab objektif untuk perkembangannya. Pesakit telah meningkat keletihan, dia cepat-cepat letih dengan perkara-perkara mudah yang sebelum ini mudah dilakukan. Orang yang berkomunikasi dengan orang yang kurang sosial.
  2. Bentuk skizofrenia yang lembap seperti bentuk neurosis. Ia menyerupai neurosis obsesif, tetapi dicirikan oleh ketiadaan konflik personaliti. Ia berlaku bahawa seseorang yang sakit melakukan apa yang disebut "ritual" sebelum melakukan apa-apa tindakan.
  3. Bentuk histeria penyakit. Ciri-ciri untuk wanita, terletak pada histeria "egois" dan "sejuk".
  4. Satu bentuk skizofrenia "lembut" dengan tanda-tanda penyesalan. Mengecewakan frustasi dalam persepsi diri manusia. Bukan kejadian jarang berlaku di kalangan remaja.
  5. Skizofrenia tersembunyi dengan manifestasi dysmorphomania. Seseorang datang dengan kompleks untuk dirinya sendiri tanpa sebab sebenar (dia mungkin tidak mempunyai kelemahan luaran).
  6. Skizofrenia hipokondria (baca juga apa neurosis hipokondria). Seseorang sentiasa prihatin bahawa dia sakit atau mungkin sakit dengan apa-apa penyakit somatik.
  7. Bentuk Paranoiac. Mengingatkan sisihan personaliti paranoiac.
  8. Satu bentuk skizofrenia, apabila gangguan afektif berlaku. Disifatkan oleh subdepression dengan peningkatan perhatian kepada analisis diri atau hipomania.
  9. Pilihan dengan gangguan yang tidak produktif. Bagi pesakit dicirikan oleh gejala negatif.
  10. Skizofrenia laten. Tiada gejala psikotik diperhatikan. Pengalaman schizophrenic laten "gangguan patologi ringan."

Gejala dan tanda-tanda penyakit

Bentuk skizofrenia yang tersembunyi, sebagai jenis gangguan skizofrenia, mencadangkan pembentukan kecacatan personaliti yang dipanggil seseorang. Kecacatan ini terdiri daripada 7 gejala:

  1. Manifestasi ketidakpedulian, "pemiskinan" emosi.
  2. Keinginan untuk melindungi dari dunia luar.
  3. Menukar dan menyempitkan pelbagai kepentingan mereka sendiri.
  4. Negeri nyawa.
  5. Glitches dalam pemikiran.
  6. Gangguan pertuturan.
  7. Kehilangan keterampilan penyesuaian biasa kepada dunia luar.

Tanda-tanda ini adalah ciri skizofrenia yang lembap, satu-satunya soalan adalah berapa lama selepas permulaan penyakit yang mereka nyatakan kepadanya.

Tanda-tanda skizofrenia yang lembap pada lelaki

Menurut statistik, jenis gangguan skizofrenia pada lelaki bermula pada usia yang lebih awal daripada pada wanita. Pada lelaki, terdapat kemajuan penyakit yang lebih cepat, lelaki sakit memerlukan rawatan lebih lama. Adalah ditubuhkan bahawa jumlah maksimum orang sakit jatuh pada usia 19 - 28 tahun.

Simptom berikut penyakit pada lelaki boleh dibezakan:

  • penurunan pesat dalam jumlah emosi yang dinyatakan;
  • pelanggaran keterkaitan ucapan;
  • semangat apati;
  • kadang-kadang khayalan dan halusinasi.

Ia juga perlu diperhatikan bahawa skizofrenia yang lembap dan alkohol dalam lelaki berkait rapat. Pesakit, merasakan apa-apa perubahan mental, cuba meredakan gejala-gejala penyakit ini, selalunya meminum alkohol dalam kuantiti yang besar, yang membawa kepada perkembangan ketergantungan alkohol (yang juga boleh menyebabkan psikosis alkohol). Dan penggunaan alkohol membawa kepada perkembangan penyakit itu - lingkaran ganas.

Gejala skizofrenia lembap pada wanita

Gejala dan tanda-tanda pada wanita sangat mirip dengan lelaki yang mempunyai beberapa perbezaan. Tanda-tanda penyakit berikut yang tersendiri dapat dibezakan:

  • perubahan dalam penampilan: kecerobohan, tidak kemas, solek cerah dan kesat;
  • "Plyushkin syndrome": seorang wanita menyerbu rumah pelbagai sampah daripada membersihkan rumah;
  • perubahan mood;
  • manifestasi serangan penyakit ini.

Rawatan, prognosis dan pencegahan

Skizofrenia tersembunyi memerlukan terapi yang lama dan teratur. Rawatan dilakukan dengan menggunakan neuroleptik dos rendah generasi baru, psikostimulan, antidepresan, ubat nootropik, penenang.

Aspek yang sangat penting dalam rawatan skizofrenia, sebagai tambahan kepada terapi dadah, adalah psikoterapi dan sokongan pesakit untuk kerabat dan kerabatnya. Agar kehidupan seseorang yang sakit menjadi lengkap dan dia boleh terus bekerja, perlu melakukan pelbagai latihan khusus yang difokuskan pada pemulihan kualiti profesional pesakit.

Saudara-mara orang sakit harus memantau perubahan dalam tingkah laku mereka. Hanya rawatan komprehensif dengan ubat, terapi psikologi dan psikoterapi, bantuan pekerja sosial dan orang tersayang akan membolehkan pesakit dengan skizofrenia tersembunyi menjalani kehidupan yang normal.

Sekiranya seseorang mempunyai tahap aktif (manifes) penyakit, kemasukan ke hospital mungkin diperlukan. Pada masa yang sama, saudara-mara dan pesakit sendiri mesti memahami kepentingannya dan tidak menolak bantuan doktor di hospital. Walau bagaimanapun, pesakit tidak boleh tinggal di sana secara buatan untuk masa yang lama (contohnya, atas permintaan saudara-mara). Kehadiran jangka panjang seseorang di dinding hospital boleh menjejaskan perjalanan penyakit dan memimpin, sebaliknya, kepada kemerosotannya.

Satu lagi aspek penting dalam merawat gangguan ini ialah melibatkan pesakit dalam aktiviti kreatif, terutama jika dia sendiri benar-benar mahukannya.

Sebagai contoh, terdapat terapi seni yang berbeza. Pakar psikologi mengatakan bahawa prosedur sedemikian menyumbang kepada penyakit yang menggalakkan. Di samping itu, pesakit dalam apa-apa hal tidak perlu mengunci rumah, teragak-agak untuk membawanya ke luar kerana sedikit kelakuan aneh. Ia perlu melibatkan pesakit dalam kehidupan budaya. Berikan dia peluang untuk merealisasikan diri.

Skizofrenia yang lemah adalah penyakit yang mempunyai prognosis yang menggalakkan. Dengan rawatan yang betul, penampilan serangan dalam pesakit akan berlaku sangat jarang. Seseorang akan kekal menjadi ahli masyarakat yang aktif, dia akan dapat melaksanakan fungsi buruhnya.

Untuk mengurangkan risiko manifestasi serangan seterusnya penyakit itu, pencegahan perlu. Ia terdiri daripada rejimen rawatan individu yang dipilih dengan betul, yang mana pesakit mesti mematuhi. Lagipun, seringkali seseorang berhenti mengambil ubat-ubatan, yang membawa kepada gegaran. Juga sangat penting dalam pencegahan adalah untuk mengurangkan kekerapan konflik dalam keluarga dengan orang yang sakit sekurang-kurangnya.

Persoalan skizofrenia dan bentuk latennya diperiksa dalam video pendeknya oleh psychotherapist Andrei Yermoshin. Beliau secara ringkas berkongsi pendapatnya mengenai sifat penyakit itu dan bagaimana untuk merawatnya.

Ia menyedihkan untuk menyedari, tetapi skizofrenia lembap - penyakit masih tidak dapat diubati. Sebab penampilannya banyak. Oleh itu, di bawah skopnya adalah sebilangan besar orang. Dan, jika orang itu masih sakit, jangan putus asa. Ia perlu melakukan rawatan yang komprehensif. Ini akan membantu pesakit menjalani kehidupan yang penuh.

Skizofrenia lembap

skizofrenia lembap adalah sejenis skizofrenia di mana penyakit ini sedang berjalan dengan baik, tidak ada tanda-tanda produktif, manifestasi klinikal ciri sahaja tidak langsung (neurosis, psikosis, menjejaskan, idea-idea terlebih nilai, hypochondriasis), dan perubahan personaliti cetek, sangat mengingatkan gangguan personaliti keterlaluan-kompulsif.

Sejarah skizofrenia

Untuk pertama kalinya pada tahun 1896, pakar psikiatri terkenal E. Bleuler menggambarkan skizofrenia yang lembap. Lebih lanjut, skizofrenia yang lembap oleh Profesor V.P. Serbsky disebabkan oleh bentuk geofrenen ringan pada tahun 1902, dan pada tahun 1905 pakar psikiatri E.V. Erickson menyatakan skizofrenia yang lembap sebagai demensia awal yang lembap.

G. Mayer tidak dapat menyembunyikan masalah ini pada tahun 1908, C. Pascal pada tahun 1911, dan K. Jaspers pada tahun 1913. Istilah ini pertama kali digunakan dalam diagnosis pembezaan kanak-kanak dan remaja skizofrenia pada tahun 1933, seorang pakar psikiatri, GE Sukharev. Kemudian pada tahun 1955, R. A. Nadzharova menyifatkan skizofrenia yang lembap sebagai bentuk skizofrenia yang berasingan. Tetapi Profesor A.V. Snezhnevsky pada tahun 1969 mendedahkan masalah ini paling banyak. Penerbitannya berfungsi untuk membuat diagnosis yang digunakan secara meluas dalam amalan perubatan.

Punca skizofrenia yang lembap

Terdapat versi yang skizofrenia mempunyai kecenderungan genetik yang meningkat. Penyokong provokatif seterusnya adalah psychotrauma, gaya hidup, tekanan

Tanda-tanda Schizophrenia Lambat

Skizofrenia lamban terutamanya dicirikan oleh keterasingan, kesedaran tentang perubahan dunia dalaman, pemusnahan mental, penurunan daya hidup, aktiviti dan inisiatif. Mungkin ada persepsi terlepas dari realiti dan keterukan akal. Jika kemurungan yang berlarutan telah menyertai tanda-tanda skizofrenia yang lembap, maka terdepan adalah kekurangan emosi emosi dan nuansa perasaan, kehilangan keupayaan untuk merasakan keseronokan. Dengan perkembangan penyakit itu ada perasaan kesadaran yang diubah, kehadiran tanda-tanda kebodohan, primitivisme, ketiadaan kehalusan mental. Sekiranya berlaku skizofrenia yang lembap, bentuk briten dan dibesar-besarkan akan ditambah kepada manifestasi histeris dalam bentuk demonstrasi, keragaman, kerinduan, sikap dan keabsahan pemacu.

Diagnosis skizofrenia untuk doktor adalah peti mel rahsia di mana semua penyakit yang tidak sesuai untuk penyakit mental lain telah jatuh. Masalah skizofrenia yang lembap ialah diagnosis jelas ditakrifkan pada ketinggian penyakit, dan tempoh pra-sakit itu sendiri sering kali bertahan selama bertahun-tahun. Melihat seorang lelaki, tidak ada yang akan mengkhianati penyakitnya yang baru, kecuali mungkin sifat eksentriknya. Oleh itu, sukar bagi doktor untuk menentukan diagnosis yang betul.

Skizofrenia lamban - gejala

Gejala skizofrenia yang lembap sering kali mula mengingatkan diri mereka pada masa remaja, tetapi manifestasi yang jelas dijumpai kemudian.

Perkembangan jangka panjang penyakit ini disertai dengan kecacatan beransur-ansur keperibadian, tetapi banyak pesakit dapat mempertahankan tahap adaptasi sosial yang diperlukan sepanjang hidup mereka.

Garis antara skizofrenia biasa dan perlahan agak nipis. Skizofrenia yang licin dicirikan oleh dominasi neurosis seperti gangguan psikopat. Dan dalam skizofrenia biasa, terdapat pelanggaran pemikiran bersekutu: penurunan dalam mempengaruhi, autisme, pelanggaran persatuan, dan ambivalensi (kedamaian hubungan). Memandangkan ambivalensi sebagai ciri utama skizofrenia, tiga jenisnya dipertimbangkan: emosi, keberanian, bidang intelektual.

Lingkaran emosi merangkumi perasaan positif dan negatif untuk seseorang atau peristiwa.

Sisi kehendak merisaukan orang sakit dengan turun naik tak berkesudahan antara keputusan menentang dan ketidakupayaan untuk memilih, oleh itu mereka sering enggan membuat keputusan sama sekali.

Bidang intelektual terdiri daripada penggantian, serta percanggahan pertimbangan serentak dan idea-idea yang saling eksklusif.

Terdapat pilihan berikut untuk kombinasi skizofrenia yang lembap:

• kelaziman pelanggaran negatif.

A.V. Smulevich mengenalpasti tahap seperti dalam perkembangan skizofrenia yang lemah: tahap laten, tahap stabilisasi aktif.

Tempoh laten termasuk gangguan psikopat dan afektif, obsesi, labil reaktif. Schizoid, histeria, psychasthenic, dan juga gangguan kepribadian paranoid diguna pakai.

A. B. Smulevich percaya bahawa gangguan mental dalam tempoh terpendam hanya dapat dilihat pada tahap tingkah laku. Sebagai contoh, dalam penolakan remaja untuk mengambil peperiksaan, meninggalkan rumah, mengelakkan masyarakat (fobia sosial).

Tempoh aktif, serta tempoh penstabilan.

Dalam tempoh yang aktif, gabungan serangan terang dengan kursus yang lembab dianggap sebagai ciri perkembangan skizofrenia yang lembap.

Simptomologi penyakit itu menyatu dengan gangguan obsesif-fobik dan dicirikan oleh manifestasi dan obsesi yang mencemaskan fobik seperti ritual, serangan panik, kebiasaan yang berlebihan, perbuatan, operasi mental, ketakutan terhadap ancaman luaran, ketakutan kegilaan dan kehilangan kawalan, fobia kandungan yang kontras, ketakutan merugikan diri sendiri dan orang lain, keraguan obsesif, ritual dengan pengulangan semula, takut ketinggian, bersendirian, kegelapan, ribut petir, kebakaran, ketakutan pada orang awam, kebakaran

Rawatan skizofrenia lembap

Jaminan bahawa mana-mana orang yang dekat tidak akan menghadapi masalah merawat skizofrenia, malangnya, kecil. Dan masyarakat sangat kejam kepada orang-orang seperti itu dan orang-orang yang sakit tidak dapat hidup. Sekeliling orang-orang seperti itu mengelakkan, saudara-mara berputus asa kegagalan rawatan, dan skizofrenia tidak memahami apa yang sedang berlaku kepada mereka. Ia adalah satu kesilapan untuk mempercayai bahawa orang dibahagikan kepada penyakit mental dan mental yang sihat. Siapa yang boleh menetapkan had untuk normal? Sering kali, kebolehan intelektual orang yang menderita skizofrenia adalah suatu perintah magnitud yang lebih tinggi daripada orang biasa. Apa yang dilihat, dan juga merasakan sakit skizofrenia? Apakah cara berkesan untuk mengurangkan keadaan mental orang sakit? Pesakit dengan skizofrenia hidup dalam realiti mereka, tetapi khayalan.

Salah satu ciri skizofrenia adalah keupayaan untuk membina kompleks, serta struktur logik yang sempurna. Perkara utama dalam rawatan skizofrenia yang lembap - untuk terus hidup dengan bahagia, tidak memberi perhatian kepada penglihatan itu. Rasa duniawi mudah membantu dengan sangat baik - cinta, yang kurang berkhasiat.

Perasaan (kebencian, cinta, kesedihan, kegembiraan, cemburu) dalam skizofrenia tidak hilang dan minda pesakit menderita di tempat pertama. Kehidupan orang sakit bergantung pada kejayaan terapi dan pemahaman saudara-mara, hasrat untuk berkongsi pengalamannya.

Menurut ubat, penyakit ini tidak dapat disembuhkan, tetapi dalam setiap kes penyakit itu dirawat secara individu mengikut skema sendiri dan banyak faktor yang mempengaruhi perjalanannya. Bagi mereka yang rapat dengan anda, dengan hati-hati merawat orang dengan skizofrenia. Pesakit perlu difahami, berhati-hati, menerima ia untuk apa itu. Untuk rawatan skizofrenia yang lembap, adalah penting untuk membantu mencari rangsangan untuk yang sakit, supaya mereka mahu menjadi sihat dan bahagia.

Dalam skizofrenia intensiti rendah, gangguan metabolik berlaku di otak (serotonin, dopamin, norepinephrine). Pada masa ini, skizofrenia dirawat dengan ubat psikotropik - neuroleptik atipikal yang bertindak pada reseptor otak. Tetapi antipsikotik mempunyai kelemahan. Sesetengah menyumbang kepada kenaikan berat badan, yang lain menyebabkan gegaran anggota badan dan drooling. Dan hanya pilihan ubat yang kompeten dapat mengurangkan manifestasi ini. Neuroleptik perlu diambil di bawah rejimen rawatan yang ketat dan tanpa jurang. Ingat bahawa kesan positif tidak datang dengan serta-merta, bersabarlah. Kegagalan yang tidak dibenarkan dapat memperburuk keadaan pesakit. Dan jangan takut untuk mendapatkan bantuan daripada pakar, anda tidak boleh mengatasi diagnosis seperti itu sendiri. Tugas doktor untuk membantu mengekalkan kejelasan pemikiran dan keupayaan bekerja.

Secara selari dengan rawatan perubatan, adalah berkesan untuk menggunakan kaedah terapi seni, terapi buruh dan tingkah laku. Mengekalkan sebahagian daripada masyarakat adalah faktor penting dalam merawat skizofrenia. Ini merujuk kepada kerja, melawat tempat berpenduduk budaya. Langkah seterusnya dalam rawatan pesakit adalah kebangkitan rasa untuk hidup, untuk kesenangan yang sederhana. Ia adalah perlu untuk membantu orang yang sakit untuk tidak terjebak dalam pengalaman yang merosakkan. Dan jika pesakit itu telah terpisah, acuh tak acuh, tidak mahu berkomunikasi, serta berbuat apa-apa, bersabarlah dan jangan tersinggung dengannya. Menarik pesakit dengan hobi baru yang akan menarik minatnya. Tetapi ingat bahawa penjagaan yang berlebihan, serta kawalan, boleh menyebabkan kerengsaan kepada orang yang sakit, serta penarikan diri. Cari psikiatri yang baik yang akan secara objektif menilai keadaan dan pilih model komunikasi yang dikehendaki dengan pesakit. Dan hanya dengan pendekatan ini, orang yang menderita skizofrenia mengekalkan hubungan keluarga, kawan, dan bekerja.

Langkah penting seterusnya dalam rawatan adalah kreativiti. Terdapat pendapat bahawa skizofrenia adalah berbeza, asing kepada kebanyakan orang persepsi tentang dunia sekeliling.

Kebanyakan orang yang sakit mental bangun untuk kreativiti - ini seni, keupayaan sastera. Doktor mengesyorkan menggalakkan kreativiti.

Ingat bahawa terapi hanya sebahagian daripada kejayaan rawatan. Adalah penting bagi orang yang sakit untuk mengetahui bahawa keluarganya terus mencintainya dan ingin pulih.

Bagaimana keadaan skizofrenia yang lembap dan dirawat

Skizofrenia yang lemah adalah salah satu jenis skizofrenia, yang dicirikan oleh perkembangan penyakit yang lemah, ketiadaan simptom produktif yang biasa, terdapat hanya tanda-tanda klinikal tidak langsung dan perubahan keperibadian kecil.

Patologi jenis ini juga dipanggil "skizofrenia progresif rendah", "gangguan personaliti schizotypal."

Pengklasifikasian penyakit antarabangsa tidak mengandung diagnosis "schizophrenia yang lembab".

Buat pertama kalinya, penyakit tersebut telah diterangkan secara terperinci oleh psikiater Snezhnevsky, yang menubuhkan rangka kerja diagnostik khusus untuk penyakit itu. Diagnosis jenis ini secara aktif digunakan dalam psikiatri represif Soviet. Dia sering dijadikan untuk membenarkan kegilaan pembangkang. Selain itu, diagnosis hampir selalu tidak berasas dan tidak betul.

Di dalam amalan perubatan yang biasa, diagnosis "skizofrenia yang lembap" dibuat bukan sahaja kepada pembangkang, tetapi juga kepada semua pesakit lain (kedua-dua lelaki dan wanita) yang tidak mempunyai gejala biasa skizofrenia biasa, tetapi ada kelainan seperti keperibadian, jenis depresi, neurotik dan neurosis..

Tanda penyakit

Skizofrenia yang lemah, tanda-tanda dan tanda-tanda yang digambarkan hanya dalam edisi Rusia Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, tidak menerima pengedaran diagnostik yang luas di negara-negara Barat. Sejak masa USSR, diagnosis yang sama hanya dibuat di negara-negara Eropah Timur, sedangkan di Barat mereka tidak mengenali penyakit tersebut.

Ia diterima untuk mendiagnosis patologi pada orang dewasa dan kanak-kanak di negara kita berdasarkan 7 gejala berikut dan tanda skizofrenia yang lembap:

  1. Suasana yang tidak mencukupi dalam situasi yang berbeza, kebodohan emosi. Pesakit biasanya telah menafikan detasmen dari apa yang berlaku, kekecewaan dengan kehidupan secara umum atau dengan beberapa perkara kecil semasa. Sangat sukar untuk mendapat respons emosi yang mencukupi daripada pesakit.
  2. Pesakit cuba mengubah penampilan dan ciri-ciri tingkah laku mereka supaya mereka di sekelilingnya dianggap pelik, sipi, tidak mencukupi. Itulah sebabnya pesakit dengan penyakit seperti itu dapat dengan mudah dibezakan oleh penampilan dalam kerumunan orang yang sihat dari sudut pandang mental.
  3. Pesakit cenderung kesepian, dan keinginan untuk ini dinyatakan dengan jelas. Sesetengah kelihatan lesu dan terlepas dari kehidupan. Ada bentuk sosiopati pertengahan atau tertinggi, pesakit tidak mahu dihubungi dengan orang asing dan orang asing.
  4. Pesakit tidak mengakui bahawa pemikiran atau kepercayaannya mungkin salah, dia akan mempertahankan pandangannya kepada yang terakhir, walaupun ia benar-benar salah dan bertentangan dengan akal sehat dan hujah-hujah yang dikemukakan. Tingkah laku seperti ini dalam psikiatri biasanya dipanggil pemikiran ajaib - pesakit percaya bahawa fikirannya adalah satu-satunya yang betul. Dia berfokus pada diri sendiri, menentang prinsip moral dan norma moral awam. Ia boleh bertindak balas terhadap ucapan dan pertikaian dengan ketawa histeris, agresif, ia sering boleh memasuki keadaan yang memberi kesan tanpa sebab yang jelas.
  5. Kepura-puraan, kebiasaan ucapan, kesungguhannya diperhatikan. Pesakit menganggap diri mereka sebagai "guru", cuba memaksa orang lain untuk mengikuti pandangan mereka. Ucapan pesakit itu boleh menjadi mandat, watak afektif. Pada masa yang sama, aliran ucapan logik tidak hilang - ia tidak berpecah dan tidak pecah.
  6. Gejala-gejala skizofrenia yang lembap juga boleh dikaitkan dengan paranoia (mungkin lemah atau teruk, semuanya dengan cara yang berbeza), agresif terhadap orang yang tidak dikenali, doktor dan saudara-mara, kecurigaan, dan sindrom hypochondriacal yang kerap.
  7. Refleksi sukarela, sering kali pemikiran pesakit begitu penuh dengan pencerobohan atau gairah seksual yang perlu ditempatkan pesakit di hospital dan menggunakan sedatif khusus. Pesakit dengan skizofrenia yang lembap sentiasa memberi reaksi terhadap sebarang komen dan tindakan orang lain dengan cara menuduh.

Juga, banyak doktor tempatan melihat kehadiran segala macam halusinasi yang berlaku tanpa pengaruh apa-apa rangsangan dan spontan. Halusinasi biasanya pendek, hampir selalu bunyi, tetapi kadang-kadang visual.

Adalah dipercayai bahawa skizofrenia yang lembap disebarkan secara genetik.

Skizofrenia yang kerap, 7 gejala yang kita nyatakan di atas, mempunyai gejala yang tidak produktif, sehingga doktor yang berpengalaman tidak dapat dengan tepat menunjukkan masa kira-kira permulaan patologi. Gejala awal skizofrenia yang lembap adalah dalam banyak hal yang serupa dengan gejala beberapa gangguan psiko-emosi dan neuropsychiatrik yang lain. Gambar klinikal pada pesakit berkembang sangat perlahan, adalah laten. Pesakit sendiri tidak menyedarinya. Tutup orang juga mungkin tidak mematuhi apa-apa penyelewengan ketara dalam tingkah laku dan pandangan dunia seseorang selama beberapa bulan atau bahkan tahun perkembangan penyakit.

Oleh kerana patologi mental ini memburukkan lagi, bilangan kepentingan seseorang berkurangan, kadar emosional emosionalnya meningkat. Tutup orang dan kawan-kawan mungkin menyaksikan sedikit kelainan dalam pakaian dan tingkah laku. Seseorang juga mula bercakap dengan cara berbunga, megah, tidak menerima pandangan orang lain, dia mencatatkan kehebatannya terhadap pemikirannya terhadap penciptaan orang lain. Untuk bercakap dengannya menjadi tidak menyenangkan. Pada peringkat ini dalam perkembangan penyakit, pakar psikiatri yang berpengalaman mungkin sudah mengesyaki dan mengiktiraf skizofrenia yang lembap.

Pada peringkat seterusnya perkembangan penyakit manusia, semua jenis fobia mula menang, dicipta olehnya. Pada masa yang sama, fobia boleh secara spontan muncul dan juga tidak disangka-sangka diketepikan tanpa sebarang tindakan. Juga, pesakit berkata:

  • Keadaan mudah dan pendek depresif.
  • Tingkahlaku histeria.
  • Takut kepada sesuatu yang tidak dapat dijelaskan.
  • Fikiran yang tidak masuk akal.
  • Perkembangan khayalan, bertentangan dengan akal sehat.

Bergantung pada tahap perkembangan penyakit pada masa ini dan bagaimana sebenarnya orang menunjukkan tanda-tanda klinikal skizofrenia yang lembap, adalah kebiasaan untuk membezakan jenis penyakit berikut:

  1. Neurosis seperti. Dengan perkembangan jenis penyakit ini, adalah kebiasaan untuk perhatikan gangguan obsesif-fobik yang ketara, yang ditunjukkan oleh ketakutan pesakit yang berada di kawasan awam (pesakit takut menangkap virus atau jangkitan dan sakit). Fobia boleh berkembang dengan ketara, yang membawa kepada penahanan diri pesakit dalam dinding rumah mereka sendiri. Terdapat keanehan yang tidak dapat dijelaskan dan juga tidak masuk akal dalam tindakan seseorang yang, dengan jangkitan dan virus, menanggung perang yang sebenar: dia sentiasa membasuh tangannya, menyeka kasutnya dan membersihkan pakaian, menyeka benda, memakai seluar baru sahaja. Kerana ini, seseorang meninggalkan rumah atau bekerja, cuba untuk tidak meninggalkan apartmen atau rumahnya, mengunci dirinya di kediaman, sentiasa di rumah. Sekiranya tidak ada yang dapat menjaga seseorang dengan skizofrenia seperti neurosis yang lembap dan menghantar rawatan yang sewajarnya, maka kemungkinan kematian yang tidak dapat dielakkan sangat bagus.
  2. Psikopat. Jenis penyakit ini boleh dicirikan oleh keadaan pesakit yang sangat luar biasa, sama dengan bentuk kemurungan yang mendalam yang berkaitan dengan keperibadian keperibadian. Orang yang meminimumkan hubungan dengan orang di sekelilingnya, menutup diri, menilai setiap tindakannya, menganalisis apa yang sedang berlaku, tidak memberi perhatian kepada ucapan yang ditangani. Tambahan pula, pengukuhan pemisahan "I" sendiri dicatatkan, di mana seseorang kelihatan seolah-olah dari sisi. Oleh itu, pesakit, walaupun memandang dirinya sendiri di cermin, tidak dapat mengenali dirinya sendiri (sebagai contoh, dia boleh mengatakan bahawa dia sendiri sudah mati dahulu, dan refleksi dalam cermin adalah orang lain yang atas sebab tertentu meniru dirinya kepadanya).

Kerana kelemahan gejala, pesakit sering keliru mendiagnosis skizofrenia laten, gejala-gejala yang dalam banyak hal mirip dengan penampilan yang lamban. Seseorang secara umumnya tidak berminat dalam realiti di sekitarnya, tidak bertindak balas kepada rangsangan luar dalam apa jua cara.

Pada peringkat akhir perkembangan penyakit, pesakit kelihatan seperti mayat hidup. Mereka boleh mula berkeliaran, terlibat dalam pengumpulan. Sekiranya seseorang tidak meninggalkan rumahnya, maka rumah itu dengan cepat dipenuhi pelbagai perkara.

Dalam sesetengah kes, cinta yang tidak normal untuk haiwan berkembang, jadi seseorang mula mengumpul semua anjing dan kucing, yang sebahagiannya merupakan percubaan untuk mengimbangi kekurangan hubungan dengan orang lain dan dunia secara keseluruhannya.

Pakar pakar yang memeriksa dan mendiagnosis pesakit menghadapi tugas yang agak bermasalah - mereka perlu membezakan skizofrenia yang agak lembap, memisahkannya dari lain-lain jenis gangguan personaliti dan neurosis, yang mempunyai ciri-ciri serupa dalam manifestasi klinikal.

Oleh itu, sebagai ciri utama yang membolehkan anda membuat pilihan yang memihak kepada skizofrenia yang perlahan-lahan, lazimnya memilih gejala produktif:

  • Idea paranoid, pemikiran delusi.
  • Halusinasi spontan yang tidak munasabah.
  • Pemakaman.
  • Gangguan deria, dsb.

Juga, doktor perlu mendiagnosisnya adalah sejenis penyakit yang lambat, membezakannya daripada skizofrenia laten dan lain-lain jenis patologi. Neurosis fobik yang sama juga mempunyai simptom yang sama (keadaan pesakit adalah sama, tetapi aktiviti mental tidak menjadi tidak masuk akal, tetapi tetap objektif atau kurang).

Pelbagai gangguan personaliti sering disalah tafsir. Tetapi simptom-simptom dari semua jenis gangguan personaliti mula menunjukkan diri mereka seawal zaman kanak-kanak - kanak-kanak kecil atau remaja menyembunyikan, lari dari rumah, mencari tempat yang tenang dan terpencil. Kanak-kanak secara sosial menutup diri mereka di hampir semua bidang kehidupan mereka, mereka mempunyai keletihan, sikap acuh tak acuh terhadap apa yang sedang berlaku. Pada masa yang sama, pada orang yang sakit skizofrenia yang lemah, tidak ada yang seperti ini dicatat pada zaman kanak-kanak dan remaja. Oleh itu, peranan penting dalam diagnosis juga dimainkan oleh sejarah dan kad dari klinik kanak-kanak. Sekiranya diagnosis yang sesuai dibuat, seseorang diberi kecacatan.

Perbezaan dari neurosis

Tahap awal skizofrenia yang lembab adalah penting untuk fakta bahawa dalam perjalanan kursus mereka, penyakit itu tidak boleh dibedakan dengan neurosis biasa. Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor perlu berulang kali bercakap dengan pesakit dan sanak saudaranya, untuk mengkaji sejarah.

Perbezaan utama, seperti yang disebutkan di atas, adalah adanya simptomologi produktif dalam bentuk halusinasi yang dapat didengar, visual dan bahkan sentuhan (misalnya, seseorang mungkin merasakan seseorang merangkak melalui tubuhnya di bawah pakaian).

Selalunya, diagnosis salah "schizophrenia pseudo-neurotik" dibuat, yang juga mempunyai persamaan yang serius kepada neurosis.

Rawatan dadah

Sering kali, bentuk skizofrenia yang biasa disertai dengan peningkatan keagresian seseorang terhadap dunia luar, saudara-mara, rakan, doktor. Dengan perkembangan bentuk perlahan tingkah laku pesakit kurang agresif, maka doktor sering menetapkan antipsikotik. Dos dan jenis ubat ditentukan mengikut bentuk patologi. Biasanya, dalam kes ini, doktor biasanya menetapkan dos ubat yang tidak penting, tetapi pesakit harus dirawat mengikut skim ini untuk tempoh yang cukup lama.

Menyembuhkan penyakit skizofrenia sepenuhnya tidak berjaya, tetapi dengan bantuan neuroleptik mungkin akan memperlahankan perkembangan patologi. Juga berkurangnya gejala dan manifestasi penyakit, yang mempunyai kesan positif terhadap kesejahteraan pesakit.

Jika neuroleptik digunakan sebagai ubat utama, maka kaedah rawatan ini juga melibatkan penggunaan penenang. Di samping itu, ubat-ubatan juga boleh diresepkan oleh doktor untuk menormalkan fungsi sistem saraf. Dalam kes ini, anda perlu berhati-hati mendengar cadangan doktor:

  • Anda tidak boleh membatalkan atau menetapkan ubat secara bebas daripada kategori "neuroleptik" dan "penenang." Ubat-ubatan tersebut boleh ditetapkan hanya selepas pemeriksaan penuh pesakit dan mengambil kira semua ciri-ciri individunya.
  • Anda tidak boleh secara bebas menukar dos ubat yang ditetapkan oleh doktor (tanpa mengira peningkatan atau pengecilan simptom penyakit). Mengubah dos mungkin hanya selepas berunding dengan doktor.

Sekiranya histeria wujud dalam tingkah laku pesakit, terdapat perpecahan, keperibadian keperibadian, keadaan kebimbangan yang teruk dan ketakutan, serta gangguan neurotik dan psiko-emosi yang lain, maka keadaan asas untuk rawatan dalam situasi seperti itu adalah penempatan schizophrenic di hospital. Apa-apa manifestasi skizofrenia yang ketara perlu dipantau dan dianalisis oleh seorang doktor - ini akan membolehkan untuk menjalankan terapi yang diperlukan pada masa yang tepat dan memilih ubat-ubatan yang sesuai.

Rawat pesakit biasanya ditunjukkan untuk wanita dan lelaki, gejala dan tanda-tanda skizofrenia intensiti rendah, yang menunjukkan peringkat akhir penyakit. Dalam situasi sedemikian, pesakit tidak dapat memberikan aksinya yang mencukupi tentang tindakannya, oleh itu, dia mesti sentiasa dipantau. Dengan ciri ini, mudah untuk membezakan peringkat awal dan lewat penyakit ini.

Jika penyakit itu, berdasarkan gejala, berada di peringkat awal, maka pesakit tersebut tidak diletakkan di hospital - rawatan mereka adalah pesakit luar.

Pemulihan

Ramai pakar dalam negeri mendesak untuk merawat skizofrenia yang lembap dengan bantuan kaedah pemulihan. Ini adalah arah baru dalam perubatan Rusia moden, yang mempunyai kecekapan yang tinggi. Terapi jenis ini dijalankan untuk memulihkan kedudukan sosial biasa pesakit.

Dalam kes ini, kaedah rawatan berikut boleh digunakan:

  • Sesi psikoterapi keluarga. Ini adalah jenis psikoterapi yang istimewa, yang digunakan secara aktif dalam bidang psikiatri moden. Sesi jenis ini bertujuan terutamanya untuk membetulkan hubungan interpersonal, dalam menghapuskan gangguan emosi yang dinyatakan dalam orang tertentu dalam keluarga. Semasa rawatan (tempoh kursus boleh dari beberapa minggu hingga beberapa tahun), terapi bertahap digunakan. Peringkat utama adalah: diagnosis, resolusi konflik, pembinaan semula hubungan, sokongan.
  • Kelas kumpulan dengan psikoterapis. Ramai pakar mempertimbangkan sesi kumpulan dengan psikoterapi sebagai jenis terapi yang paling berkesan untuk pembetulan psikologi. Membentuk sekumpulan orang yang bertemu dengan ahli terapi yang berpengalaman. Pada masa yang sama, tugas utamanya ialah penghapusan pelbagai masalah psikologi, penghapusan ketegangan, konflik dalaman. Penekanan dalam kaedah rawatan ini adalah pada dinamika kumpulan, yang jika skizofrenia lambat boleh menjadi pemicu yang sangat baik untuk pemulihan seseorang. Banyak skizofrenia yang takut berhubungan dengan orang lain, takut tidak membenarkan mereka menghadiri kelas kumpulan itu.
  • Perjalanan Menyembuhkan skizofrenia yang lembap dengan bantuan perjalanan, tentu saja, tidak akan berfungsi, walaupun perjalanannya sangat panjang. Pada masa yang sama, kesan baru dapat mengurangkan gejala penyakit. Rawatan spa juga boleh dimasukkan ke dalam kategori ini.
  • Buruh fizikal. Matlamat utama terapi jenis ini adalah untuk memuatkan orang sakit dengan senaman yang teratur. Doktor yang menasihati kaedah terapi ini, memastikan bahawa pendekatan ini membolehkan anda mengurangkan penyakit, melancarkan gejala manifestasi, mengurangkan keperitan perubahan keperibadian. Untuk mendapatkan kesan terbaik terapi, ia juga boleh ditambah dengan ubat.

Pemulihan dengan diagnosis seperti ini boleh didapati di banyak pusat khusus, yang terletak di kawasan yang berbeza di negara kita. Dalam proses pemulihan psikososial, pemulihan atau pembentukan sumber-sumber emosi dan motivasi baru, sebelum ini hilang akibat perkembangan penyakit, terjadi. Pesakit di pusat pemulihan diajar untuk mengatasi pelbagai masalah yang timbul, dan juga membangunkan rancangan untuk integrasi selanjutnya ke dalam kehidupan sosial. Terapi yang digunakan di pusat pemulihan memastikan autonomi orang yang sakit dan kecekapan sosialnya.

Dalam proses pemulihan, tempat yang istimewa diberikan kepada keupayaan untuk mengawal tingkah laku, sensasi dan pemikiran sendiri. Pesakit diajar untuk merawatnya dengan betul dan mengenali kehadiran penyakit yang didiagnosis, yang menjadikannya mudah untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan dalam keadaan yang ada sekarang.

Terapi keluarga pasti dilakukan, di mana saudara-mara pesakit, sahabat dan pihak ketiga mengambil bahagian, yang juga mempunyai orang dalam keluarga mereka dengan diagnosis yang sama. Dalam sesi psikoterapi, saudara-mara diberitahu tentang keanehan perkembangan penyakit, bagaimana dengan betul membezakan gejala skizofrenia yang lembab, dan bagaimana cara mengatasi gejala-gejala yang digunakan.

Ramalan masa depan dengan skizofrenia yang lembap tidak mudah diberikan. Pertama, adalah perlu untuk menentukan kemajuan rawatan yang diterima oleh pesakit. Jika ada trend positif berterusan dan dapat dilihat bahawa terapi semasa memberikan hasil, maka ramalannya menggalakkan. Ini biasanya benar jika penyakit itu dapat dikesan pada peringkat awal pembangunan. Dengan perkembangan pesat skizofrenia yang lembap, neuroleptik yang kuat dan penenang seringkali tidak dapat memberi kesan apa pun yang ketara. Dalam kes ini, doktor berhati-hati dengan ramalan, tetapi masih terdapat peluang tertentu untuk orang itu kembali ke kehidupan normal.

Rawatan oleh kaedah rakyat

Kaedah terapeutik ini sangat meragukan. Oleh itu, jika doktor membenarkannya menggunakannya, maka hanya sebagai tambahan kecil kepada rawatan utama. Ramai orang menggunakan ubat-ubatan:

  • Kulit Viburnum.
  • Akar Comfrey.
  • Pelbagai alkohol.
  • Rumput foxglove.
  • Berwarna dari rumput Zyuznik.

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan skizofrenia yang lembap juga boleh dikaitkan dengan cadangan utama mengenai pemeliharaan rejimen harian dan pembentukan diet yang tepat untuk manusia. Agar penyakitnya berjalan dengan lebih perlahan, adalah disyorkan untuk mematuhi cadangan-cadangan berikut:

  • Bilik di mana pesakit berada dalam kebanyakan hari harus disiarkan secara sistematik. Sekiranya anda boleh, anda juga perlu tidur dengan tingkap terbuka, walaupun cuaca di luar tingkap - ini akan membolehkan anda menembusi badan manusia dengan oksigen.
  • Setiap hari anda perlu berjalan di sepanjang jalan (sekurang-kurangnya untuk masa yang singkat).
  • Untuk meminimumkan manifestasi emosi negatif dalam pesakit, jangan memberikan alasan untuk gangguan itu. Ia perlu memilih buku, filem, muzik, dan juga sahabat dengan betul. Jangan berikan alkohol.
  • Cuba jangan memakai pakaian yang diperbuat daripada kain sintetik (pilihan yang terbaik adalah bahan semulajadi), supaya kulit tidak teriritasi, tidak ada pembakaran dan gatal-gatal, yang berpotensi membawa kepada serangan pencerobohan, histeria dan akibat yang tidak menyenangkan lainnya.
  • Ia disyorkan untuk mengecualikan sepenuhnya dari kehidupan pesakit apa-apa perkara yang menyebabkan dia kecemasan, ketakutan, keseronokan yang berlebihan dan sensasi yang tidak diingini yang lain (ini boleh menjadi radio, telefon, TV, haiwan kesayangan, bunyi yang tidak menyenangkan dari bilik-bilik jiran atau dari jalan, dan sebagainya).
  • Adalah penting untuk membuat jadual yang jelas pada hari itu. Sebagai contoh: pada pukul 6 pagi pada waktu pagi, pada 7 - sarapan pagi, pada 9 - berjalan kaki, pada 11 - kelas dengan ahli psikoterapi, pada 13 - makan tengahari, pada tidur 14 hari, dan sebagainya.
  • Ia juga disyorkan untuk menubuhkan diet tertentu (cadangan tentang ini diberikan oleh ahli nutrisi).

Sudah tentu, pematuhan kepada tip-tip ini tidak akan menyembuhkan penyakit ini, tetapi ia dapat mengurangkan gejala-gejala dan mengurangkan kemungkinan histeria dan keadaan neurotik berbahaya yang lain.

Prognosis dan pencegahan

Sekiranya doktor dapat mengenal pasti dan mendiagnosis skizofrenia yang lembap pada seseorang, penyakit dalam kes ini memerlukan terapi jangka panjang dan berterusan. Semua cadangan doktor tentang jenis ubat yang digunakan, mengikut dos, tempoh ubat harus dipatuhi sepenuhnya. Mana-mana penyelewengan dalam kursus ini boleh meminimumkan potensi kesan positif terapi.

Untuk mengurangkan risiko terjadinya pelbagai manifestasi dan gejala patologi yang teruk, profilaksis diperlukan, yang terdiri daripada rejimen terapeutik yang dipilih secara peribadi, yang juga tidak dapat dikurangkan.

Pada masa ini, skizofrenia yang lembap adalah penyakit yang tidak dapat diubati. Tetapi dengan rawatan yang kompleks, seseorang yang sakit mungkin menjalani kehidupan yang normal dan memuaskan.