Rawatan pertahanan diri

Rawatan penyingkiran adalah masalah yang sangat penting bagi kebanyakan orang yang menderita pelanggaran kesadaran diri. Sekiranya kita tidak memulakan terapi, gangguan keperibadian, pemisahan tentang dirinya dan dunia sekeliling akan terus berkembang, keupayaan untuk mengawal pemikiran dan tindakan akan hilang.

Ini mungkin menandakan beberapa penyakit mental, akibat masalah belakang, gejala dystonia vaskular, atau akibat kejutan emosi. Psikoterapis perlu memahami semua sebab ini selepas menjalankan prosedur diagnostik khas.

Sifat sementara dan berlarutan gangguan itu

Oleh itu, gangguan mental adalah faktor-faktor yang agak umum yang menyebabkan terjadinya kesedaran tentang kesedaran.

Ini secara tradisi dikaitkan dengan:

  • gangguan panik dan bipolar;
  • skizofrenia dan keadaan schizopathic;
  • tegas;
  • sindrom kemurungan;
  • psikosis;
  • sindrom manik;
  • gangguan neurologi;
  • kecederaan fizikal.
  • ADMISI BANDAR (!)

Nah, apabila tempoh perpindahan berlaku jangka pendek. Lebih sukar untuk menanganinya untuk tempoh yang lama (TETAPI ITU MUNGKIN!). Akibat penyakit yang tidak dirawat atau sedang dirawat secara salah boleh menjadi sangat berbahaya. Sebagai contoh, pesakit mula menghadiri pemikiran bunuh diri, yang kadang-kadang dilaksanakan dalam amalan.

Perlu diingatkan bahawa persepsi yang terganggu dapat menjadi sejenis "pertahanan diri" dari tubuh manusia terhadap masalah mental yang serius, yang disebabkan oleh tekanan dan kejutan saraf. Ini adalah situasi yang sama sekali normal yang boleh berlaku kepada mana-mana orang yang sihat.

Walau bagaimanapun, jika perpindahan tidak dapat dihapuskan dalam masa beberapa hari atau keadaan mula berulang-ulang, anda perlu "membunyikan penggera".

  • Sifat gangguan mungkin berlarutan jika, untuk satu sebab atau yang lain, tiba-tiba kelenjar adrenal, reseptor serotonin, dan juga reseptor opioid tidak berfungsi dengan normal seperti yang sepatutnya.
  • Kemahiran emosi seseorang sangat lemah. Terlepas dari situasi kehidupan yang berlaku kepadanya, dia bertindak balas kepada semua yang sama-sama tidak peduli. Malah orang yang rapat, yang baru sahaja mengalami pesakit paling panas dan paling hangat, boleh menyebabkan apa-apa yang positif kepadanya.
  • Persepsi warna dan bunyi kelihatan lemah. Malah, pesakit secara beransur-ansur kehilangan realiti. Sukar untuk "sentuh" ​​dia dengan sesuatu - walaupun dengan apa yang dia suka dan suka.
  • Ciri-ciri taktil juga dilanggar, pemikiran kiasan semakin merosot, seseorang kurang berorientasikan pada masa, sensasi rasa dan ambang sakitnya dikurangkan.

Orang yang menderita penyakit seperti itu:

  • menarik balik diri mereka sendiri;
  • merasa kekosongan rohani;
  • sentiasa ditindas;
  • mereka tidak menganggap tubuh mereka sendiri sebagai mereka sendiri.

Tidak menghairankan bahawa pesakit mempunyai masalah dalam komunikasi, di tempat kerja, adalah mustahil untuk membina hubungan peribadi. Semua ini, sebaliknya, hanya memburukkan keadaan kesihatan.

Cara jangka panjang sindrom keperibadian membawa kepada perubahan lata dalam sistem reseptor. Tetapi ia tidak begitu penting. Adalah penting - anda perlu dirawat dengan serta-merta, apabila anda merasakan keadaan ini wujud, tidak kira berapa lama dahulu.

Bentuk penyesaran

Tanda-tanda pemerhatian biasanya diperhatikan dengan ketidakselesaan autopik. Adapun bentuk somatopikik, dalam hal ini tidak realitas sekitarnya terganggu, tetapi dunia batin.

Tubuhnya kelihatan seperti orang sakit seolah-olah menjadi "di luar realiti." Hampir tidak ada pengalaman emosi, menghalang reaksi terhadap perubahan suhu.

Bentuk autopikik mengandaikan tindakan automatik. Hubungan antara "I" dan realiti peribadi hilang. Terdapat dua jenis gangguan ini:

  • pengasingan dari realiti;
  • pewarna emosi kurang.

Tidak ada perasaan ketiadaan, tetapi dunia yang mengelilingi seseorang dianggap sebagai asing.

Akibatnya, semuanya membawa kepada hakikat bahawa individu itu kehilangan ciri-ciri peribadi, tidak lagi mempunyai pandangannya sendiri tentang hal-hal tertentu, menjadi tidak personal.

Satu keadaan kemurungan, satu perasaan yang melemahkan, kehilangan perasaan yang beransur-ansur mungkin berlaku.

Apakah rawatan yang diperlukan?

Kursus rawatan harus komprehensif, iaitu, bukan sahaja terdiri daripada ubat-ubatan, tetapi juga kaedah psikoterapeutikal khas.

Tanpa pakar perubatan, tentu saja, anda tidak boleh bertarung dengan gangguan sedemikian. Rawatan kemerosotan di rumah adalah mungkin, tetapi hanya dalam kes bentuk ringan dari gangguan dan dengan hubungan biasa dengan ahli psikoterapi.

Jika pesakit mengalami serangan panik, kecemasan akut berlaku, dan tindakannya menjadi tidak terkendali, kemungkinan besar, pakar perubatan akan menetapkan resepsi:

Ini akan membantu mengurangkan gejala dari masa ke masa, menangani punca utama gangguan ini. Pertama sekali, doktor sedang mencari hubungan antara ketidakselesaan peribadi, tanda-tanda yang diperhatikan dan sebab-sebab yang mungkin.

Keperibadian terapi melibatkan penyesuaian jiwa. Anticholinergics kadang-kadang termasuk dalam proses rawatan.

Jika sistem opioid tidak berfungsi dengan betul, doktor akan menetapkan ubat yang bertindak sebagai antagonis opioid. Contohnya, perencat serotonin yang sesuai, digabungkan dengan agen anticonvulsant.

Bentuk ringan penyakit dikaitkan dengan mengambil ubat yang mempunyai kesan merangsang kecil.

Akhirnya, kita tidak boleh lupa betapa bermanfaatnya terapi alternatif yang boleh dijadikan (yang sepatutnya digunakan sebagai tambahan):

  • urut;
  • prosedur pemulihan yang meningkatkan kepekaan;
  • latihan fisioterapi;
  • latihan terapeutik.

Lawatan berkala ke psikoterapi dan perbincangan dengannya juga penting. Tetapi anda harus memilih seorang doktor berpengalaman yang mempunyai banyak ulasan positif.

Apa yang berlaku kepada pesakit?

Sindrom penyesaran dan pengasingan adalah menyakitkan jika ia berterusan untuk masa yang lama dan tiada apa yang dilakukan untuk menyembuhkannya.

Orang yang menderita masalah ini, melihat diri mereka sebagai orang ketiga, tidak merasakan keperibadian mereka sendiri.

Sehingga pemulihan dicapai, adalah tidak masuk akal untuk menjangkakan dari pesakit beberapa emosi positif yang positif, simpati dan kegembiraan bersama mengenai apa-apa peristiwa yang penting bagi keluarganya dan saudara-mara.

Orang sedemikian menjadi alat mekanikal yang tidak bermaya yang melakukan segalanya dengan inersia. Walau apa pun, dia menganggap dirinya seperti itu. Tidak peduli kepada kehidupan yang bertambah hingga ke tahap yang tidak mahu dimakan - tidak ada selera makan (psikoterapi itu mengumumkan, sebagai contoh, aduan seperti "tekak saya enggan meneruskan makanan"). Rasa juga berubah: cuba pahit, pesakit menganggapnya manis, cuba masam, dia memanggilnya, sebagai contoh, asin.

Kepuasan keperluan fisiologi juga berlaku tanpa banyak keinginan. Malah, anda tidak mahu tidur, dan akibatnya ada masalah dengan insomnia.

Tetapi, mujurlah, ketidaksosaan dirawat dan, oleh itu, anda tidak harus panik dan bimbang terlalu banyak. Setelah mendapati tanda-tanda yang serupa di dalam diri sendiri, adalah disarankan untuk berunding dengan doktor. Tanpa melakukan ini pada masa yang tepat, pesakit menghadapi risiko akibat yang serius.

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang yang menderita gangguan ini cuba mempelajari bagaimana untuk merawat ketidakselesaan dan pengasingan. Hanya hidup dengan pelanggaran seperti itu amat sukar dan menyakitkan. Sentiasa mengganggu adalah perasaan bahawa seseorang akan menjadi gila. Sudah tentu, dengan sensasi sedemikian, sesetengah orang malang berjaya hidup selama bertahun-tahun. Tetapi bolehkah ini dipanggil kehidupan bahagia?

Walaupun segala-galanya, pesakit terus berfikir secara kritis, menganalisis dan membuat alasan, iaitu, mereka dapat menyedari bahawa mereka mempunyai masalah dan harus dirawat. Benar, jiwa manusia diatur sedemikian rupa sehingga tidak selalu terburu-buru untuk mengenali penyakit itu, menyalahkannya pada kesan keletihan atau sesuatu yang lain.

Mengapa saya perlu berjumpa doktor?

Rawatan sindrom perbatasan dan penyemakan di rumah membayangkan pemeliharaan rutin harian normal, mengekalkan gaya hidup yang betul, memberikan tabiat buruk dan keyakinan yang berterusan.

Pemikiran kritis, jika mungkin, harus juga disimpan selama mungkin.

Tetapi seseorang tidak boleh berfikir bahawa seseorang boleh mengurus tanpa doktor. Ada kemungkinan gangguan itu tidak dikaitkan dengan fungsi perlindungan jiwa, tetapi dengan beberapa penyakit mental atau gejala IRR, osteochondrosis serviks, dan sebagainya. Hanya pakar perubatan yang berpengalaman yang dapat mengetahui semua ini.

Kita mesti bersedia untuk hakikat bahawa kursus rawatan akan termasuk bukan sahaja kaedah psikoterapi, tetapi juga pengambilan wajib ubat-ubatan tertentu. Dari gangguan kecemasan membantu Phenazepam (untuk masa yang lama tidak dapat mengambilnya, membiasakan diri). Dengan bantuannya, berjaya menghilangkan panik. Tetapi penggunaan ubat ini kadang-kadang disertakan dengan kesan sampingan:

  • pening kepala;
  • mual;
  • tekanan dikurangkan;
  • pedih ulu hati;
  • insomnia;
  • alahan.

Keadaan yang tertekan dirawat dengan antidepresan dan antipsikotik dengan komponen anti-kecemasan. Khususnya, doktor menetapkan penerimaan serentak Anafranil dan Seroquel. Akibatnya, kesan sinergistik yang kuat dicipta, yang menenangkan dan menstabilkan sistem saraf. Bagi kesan sampingan, pesakit mungkin mengalami:

  • berpeluh tinggi;
  • mengantuk;
  • pening kepala;
  • loya dan pengsan.

Ia akan mengambil ubat-ubatan yang mengurangkan kerentanan opioid, kerana penyakit ini mengganggu reseptor yang bertanggung jawab untuk pengeluaran endorphin (oleh itu kekurangan emosi pada pesakit). Mungkin ubat yang paling dicari adalah Naltrexone. Kesan sampingan semasa menggunakannya:

  • "Kulit angsa";
  • gegaran;
  • kemunculan kegelapan;
  • berasa mual.

Akhirnya, rawatan gejala depersonalisasi juga boleh menjejaskan pemulihan kerja kelenjar adrenal. Dalam kes ini, ubat hormon yang mengawal tahap hormon korteks adrenal akan membantu. Decortin akan membantu. Perkara utama adalah mengikuti preskripsi perubatan dan tidak melampaui dos, jika tidak terdapat bahaya untuk menghadapi:

  • tekanan tinggi;
  • berasa mual;
  • pankreatitis;
  • ulser gastrik.

Motivasi rawatan

Pesakit perlu memahami bahawa dia tidak mengalami gangguan seperti ini - semata-mata melihat Internet untuk membaca cerita orang-orang yang sakit atau sakit, menggambarkan gejala dan pilihan rawatan mereka di banyak forum yang ditujukan untuk pelanggaran persepsi. Sudah tentu, seseorang itu tidak sepatutnya mempercayai keseluruhan kontrak dari segi rawatan (seseorang harus memerhatikan dengan tepat apa yang disarankan oleh doktor), tetapi hakikat bahawa beribu-ribu malah jutaan orang yang berjaya menyelesaikan masalah ini patut mendapat perhatian.

Bagaimana untuk pulih dari ketidakseninaraan, jika ketidakamanan dalam kekuatannya sendiri telah mencapai titik kritikal dalam pesakit bahawa dia hanya tidak percaya pada kemungkinan kemenangan terakhir terhadap gangguan itu?

Dalam kes ini, doktor boleh memberi motivasi kepada pesakit melalui hipnosis. Sekali lagi, penekanan harus diberikan pada hakikat bahawa ini bukanlah suatu autoritarian, tetapi cadangan yang memotivasi. Pesakit mesti memastikan bahawa dia dapat mengalihkan perhatiannya sebaik sahaja kebimbangan, panik, atau keadaan pengasingan mengatasi dia.

Latihan autogenik juga membantu. Untuk memutuskan apa yang perlu digunakan - latihan autogenik atau sesi hipnosis - pakar perubatan akan dapat, berdasarkan kualiti peribadi pesakit.

Perlu diingatkan bahawa sesiapa sahaja - walaupun yang paling sihat - dapat mengenali gangguan tersebut. Itulah sebabnya mengapa semua orang tahu bagaimana untuk menyembuhkan ketidakselaran, bagaimana mengatasi pengasingan, menormalkan persepsi dunia sekitar dan mendapatkan kesedaran diri yang mencukupi.

Pemindahan; RAWATAN.

Dalam psikiatri, pengalaman penyesaran digabungkan dalam ICD-10 dengan perasaan pengasingan dalam bentuk unit nosologi:

"Sindrom pemisahan-pengasingan F 48.1"

Kriteria diagnostik (mengikut ICD-10).

Untuk diagnosis yang boleh dipercayai, gangguan itu mesti menggabungkan tanda pertama atau kedua, atau kedua-dua tanda ini digabungkan dengan tanda ketiga dan keempat:

1. Perpindahan. Pesakit itu mengadu bahawa dia telah menjauhkan diri atau "tidak benar-benar di sini." Sebagai contoh, pesakit boleh mengadu bahawa perasaan atau perasaan mereka dalam kehidupannya dipisahkan, tidak asing dengan mereka, bukan mereka sendiri atau hilang, atau perasaan bahawa emosi atau gerakan mereka tergolong dalam orang lain, atau mereka berasa seperti bermain di atas panggung.

2. Realisasi. Pesakit mengadu perasaan tidak senonoh. Sebagai contoh, mungkin aduan bahawa alam sekitar atau benda tertentu kelihatan tidak dikenali, diubah suai, rata, tidak berwarna, tidak bermaya, tidak menarik, atau serupa dengan tempat kejadian di mana semua orang bermain.

3. Sikap kritikal pesakit kepada gejala-gejala perpindahan dan / atau pengasingan. Merasa sakit bahawa gangguannya adalah bersifat subjektif dan spontan, dan tidak dikenakan dari luar oleh seseorang atau sesuatu.

4. Bersihkan kesedaran. Tiada tanda kekacauan toksik atau epilepsi penyitaan.

Tahap keterukan subjektif pengalaman ini dapat difahami dari deskripsi berikut gangguan ini:

"Pasien kehilangan rasa semulajadi dari semua manifestasi mental mereka" Saya ", mereka mengatakan mereka berfikir, bertindak dengan cara yang satu atau yang lain semata-mata kerana dalam situasi seperti itu, orang lain bertindak dengan cara yang sama, mereka menyebut diri mereka sebagai" tidak bermaya "," automata " memberi kesan dari luar), memberi reaksi kepada segala sesuatu di sekeliling hanya anestesia psikik secara mekanikal, secara formal, dan menyakitkan yang menyakitkan boleh berkembang - rasa tidak peka terhadap rasa tidak peka, kehilangan belas kasihan, empati terhadap orang lain, terutama saudara dan orang dekat. Fenomena anestesia hanya muncul tanpa mengalami pengalaman subjektif yang menyakitkan sebagai perasaan diri sebagai sebahagian daripada diri. Tetapi lebih sering, fenomena penyesalan disertai dengan ketidakselesaan mental umum, walaupun pada masa yang sama, pesakit masih mengetahui bahawa "mereka" masih "mereka" ijazah mereka berjaya menyesuaikan diri dengan keadaan "disorganisir" yang serupa dengan "I." mereka sendiri. Di sesetengah pesakit yang mengalami kepahitan rasa perubahan dalam "I" mereka sendiri, boleh ada keadaan rangsangan dengan peningkatan kebimbangan, panik kekeliruan: "sesuatu yang berlaku kepada fikiran saya", "Saya akan gila sekarang." Dalam pesakit yang lain, masalah pendalaman gangguan pengalihan berkembang seolah-olah "bergerak," tanpa gangguan yang mendadak tindak balas emosi. Pesakit sedemikian mungkin mengatakan bahawa mereka telah kehilangan orientasi sepenuhnya dalam diri mereka sendiri, tidak ada yang tersisa daripada "I" mereka sendiri, semua yang mereka lakukan hanya "salinan" tingkah laku, mental mereka "Saya" telah hilang sepenuhnya, tiada apa-apa pada masa sekarang atau pada masa lalu tidak lagi berkaitan dengan "I" sendiri, oleh itu, mereka tidak sepenuhnya prihatin.. Secara klinikal, pesakit mengalami kesukaran dramatik dalam menghubungi orang lain, meningkatkan perasaan salah faham tentang tingkah laku orang, pesakit tidak lagi memahami ucapan yang ditujukan kepada mereka. Mereka melihat dunia seolah-olah dengan mata orang lain dan memerhatikan mereka dari sisi. Ramai pesakit sedemikian mempunyai perasaan subjektif bahawa mereka hanya "memainkan peranan", hanya "memasuki imej yang asing kepada diri mereka sendiri". Di masa depan, apabila penyakit itu berlanjutan, fenomena penyesaran kehilangan ketajaman, nuansa halus, kehilangan kejelasan, dan perasaan "ketidaksempurnaan" seluruh kehidupan emosi menjadi semakin jelas. Pesakit sedemikian bercakap tentang kehilangan spontan dan keunikan tindak balas emosi, bahawa emosi mereka "menjadi buatan", "kehilangan daya hidup dan kecerahan", bahawa "mereka hanya dipandu oleh sebab", mereka mempunyai "emosi rasional", mereka "tidak merampas mereka hidup "," tidak terbawa seperti dahulu "," tidak memberikan kegembiraan dan kegembiraan "," ketulusan perasaan dan perasaan hilang ". "

"Pesakit menyatakan aduan yang luar biasa: mereka tidak merasakan badan mereka, mereka tidak merasakan bahawa ia terdiri daripada bahagian yang berlainan (kepala, lengan, kaki), mereka tidak merasakan bahawa mereka mempunyai beberapa jenis pakaian. kepekaan pendengaran proprioceptive, terdapat juga gangguan pada "corak badan." Semua organ, semua bahagian badan berada di tempat, semua mempunyai dimensi dan perkiraan yang normal, tetapi perasaan yang mereka ada, bahawa mereka wujud, perasaan yang semula jadi, dalam pesakit tersebut tidak hadir Mereka mungkin tidak mengalami kelaparan atau kenyang, jadi makan untuk mereka menjadi "prosedur" yang tidak diingini, kadang-kadang bahkan menyakitkan. Mereka tidak mempunyai biasa, yang melekat pada mereka, kepuasan daripada pemenuhan keperluan semula jadi dari urutan fisiologi., semasa mencuci pagi, seseorang tidak merasakan bahawa air itu sejuk, menyegarkan, "basah", bahawa udara panas pada hari yang panas adalah "kering", "panas", bahawa perasa makanan adalah "panas", "menyenangkan"

Penerangan mengenai pengalaman pengasingan:

"Pesakit mengatakan bahawa dunia di sekeliling kita dianggap seolah-olah dipisahkan daripada mereka," ia luar biasa orang luar ", dilihat seolah-olah" melalui filem "," ditutup dengan kabut "," kerudung cahaya ", ia" tidak mencapai "kepada mereka. jam, waktu tidak dapat direalisasikan, pesakit-pesakit seperti ini sering berpaling kepada ahli-ahli oktat, ahli saraf dengan aduan gangguan visual Apabila diperiksa dalam kes-kes seperti itu, tidak ada patologi khusus yang boleh ditentukan. Dalam proses penangguhan lebih fokus, mudah untuk menentukan bahawa pesakit tidak mengandaikan penurunan ketajaman sesetengah jenis "kekaburan" dari imej objek, "tidak bermaya", "tidak bermaya" orang di sekelilingnya. Dalam sesetengah kes, pesakit pada masa yang sama mengadu tentang "tekanan" di mata mereka, "mampatan" di jembatan hidung, penyertaan dan penyeragaman pelbagai senesthopathy. "

4. Dalam beberapa kes, ubat nootropik.

Kesemua pencapaian industri farmaseutikal moden ini ditujukan untuk pembentukan "penghapusan seumur hidup". Selalunya, ini memerlukan psychopharmacotherapy "seumur hidup".

Ie pesakit terpaksa mengambil ubat psikotropik setiap hari sepanjang hayatnya untuk mengurangkan (tetapi, tidak semestinya mengubati) keterukan pengalaman gangguannya.

Pendekatan homeopati dalam rawatan sindrom keperibadian sentiasa bertujuan untuk menyembuhkan lengkap patologi pesakit.

Homeopati adalah sains perubatan terapeutik, yang berdasarkan fakta bahawa bahan yang boleh menyebabkan simptom tertentu pada orang yang sihat dapat, pada gilirannya, menyembuhkan gejala yang sama pada orang yang sakit.
Sistem ini dibangunkan oleh Samuel Hahnemann pada akhir abad ke-18 dan, dengan kejayaan, diamalkan oleh ramai doktor hari ini.

Untuk mendapatkan doktor ke ubat yang dikehendaki, dalam homeopathic repertory "Synthesis" terdapat rubrik (dalam "Minda" seksyen): "Kekeliruan", uraian yang bersesuaian dengan penjelasan dari pelbagai pelbagai gejala depersonalization.

Khususnya, terdapat subkeplikasi: "Kesalahpahaman dalam keperibadian seseorang, berkaitan dengan diri sendiri", di mana kira-kira tiga puluh ubat dipersembahkan (yang mana doktor homeopati klasik hanya memilih satu yang paling sesuai untuk pesakit tertentu).

Di samping itu, terdapat rubrik tambahan: "Pikiran: kekeliruan, seperti dalam mimpi, seperti dalam mimpi," yang juga mempunyai kira-kira dua puluh ubat.

Gabungan tajuk data dengan tajuk bahagian lain dari repertory (dalam rangka "Psyche" yang sama) membolehkan anda mencari yang diinginkan. Atau sebagai homeopaths mengatakan, similium adalah rupa mutlak. Itulah satu-satunya ubat yang akan menyembuhkan pesakit; menghilangkan perlunya rawatan psikotropika sepanjang hayat.

Sebagai contoh jenis homeopati, saya akan memberikan keterangan tentang Alumina ubat yang diberikan oleh R. Shankaran (ubat Alumina dalam tajuk "Kesalahpahaman dalam keperibadiannya sendiri" dalam tahap gejala ketiga menurut Repertory Sintesis):

"Alumina, dia tidak dibenarkan mempunyai keperibadian identiti sendiri, orang lain membuat keputusan untuknya, di sini dia bingung, masalahnya adalah diri sendiri, dan dalam Jadual Berkala ini sepadan dengan barisan ketiga Dalam siri ini kita dapati cara Alumina, utama satu gejala yang "Kekeliruan terhadap keperibadiannya sendiri, dia tidak suka paksaan paksa, dia mahu" lebih lembut. "Softer bukan emosi, ia tidak boleh menjadi khayalan Itu adalah perkataan yang tidak sesuai dengan konteks pengalaman manusia.tidak masuk akal dari mana ia tidak mungkin untuk memahami pengalaman, persepsi atau emosi manusia, yang digambarkan dengan istilah yang lembut. Satu orang lebih suka mengharapkan dalam konteks ini apa yang dikatakan seseorang: "Dia sepatutnya mengatakan ini secara berbeza." Tetapi perkataan yang lembut itu sangat spesifik. tidak mempunyai konteks manusia, ia dipinjam dari sesuatu yang lain di alam semula jadi Ia terhubung langsung ke sumber Alumina adalah tanah liat tulen, bahan lembut dan lembut. "

"Keperibadian lelaki Alumini sangat tertekan sehingga dia tidak lagi mengenali siapa dia, dia sangat malu kerana dia cuba melakukan apa yang dia tidak. Ini adalah salah satu cara yang paling penting dalam kekeliruan di Materia Medica kami. Sebagai contoh, Alumina boleh timbul dari konflik antara ibu bapa dan kanak-kanak, di mana kanak-kanak tidak dibenarkan untuk mendedahkan keperibadiannya. Tidak kira apa yang dilakukan oleh anak, dia diberitahu:

"Tidak, itu bukan!" Keperibadian dan keperibadiannya telah musnah. Apa pun yang dikatakan oleh anak itu tidak betul, anda tidak ada, anda tidak tahu apa-apa. "Kemudian putus asa datang:" Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, saya tidak tahu bahawa saya adalah saya, saya tidak tahu apa yang saya mahu, yang saya mahu jadi saya sangat kecil, malu dan benar-benar bergantung kepada ibu bapa. "

Alumina disenaraikan di bawah tajuk: "Kebencian, kebimbangan dan ketakutan," "Kesalahpahaman, kepunyaan kepunyaan orang lain." Pesakit tidak tahu siapa, kepunyaannya. Nampaknya seolah-olah orang lain memikirkannya, dan dia sendiri tidak boleh berfikir untuk dirinya sendiri. Nampaknya seolah-olah orang lain mendengar atau mengatakan sesuatu ketika dia mendengar atau mengatakannya.

Identiti sebenar beliau ditindas supaya dia terpaksa mengukir dirinya mengikut apa yang dikehendaki orang lain. Kadang-kadang kawalan ibu bapa sangat kuat sehingga anak kehilangan keperibadiannya dan menjadi impulsif, misalnya, dia dapat meraih tangan seseorang, atau melakukan tindak kekerasan yang impulsif. Dalam kes kegagalan, Alyumina mempunyai rasa putus asa yang kuat sehingga membunuh diri:

"Impuls yang tidak sihat untuk menembak," Dorongan untuk membunuh dirinya sendiri walaupun ia telah menghindari pemikiran ini. "Ia menunjukkan impulsif, tindakan merosakkan, kebimbangan, keputusasaan dan ketakutan.. Kawalan adalah topik besar Alumin. anggota badan, impuls, ketakutan kehilangan kawalan.

Oleh kerana mental akan dilemahkan (gejala: "Kekurangan akan"), oleh itu kehendak itu juga hilang dari otot juga, dan ia tidak boleh bergerak dengan betul, ia tidak mempunyai keseimbangan.

Pada masa yang sama. Aluminium suka mengawal keadaan. Sebagai mineral, terdapat juga unsur organisasi, ketelitian. Seseorang yang telah kehilangan keperibadiannya, adalah teliti, mesti melakukan segala-galanya sebagai orang lain, jika tidak, dia merasa sangat dihina dan selesai. Dia merasakan bahawa dia mesti menjadi sukar dan sukar untuk mengekalkan keperibadiannya pada tahap tinggi, jadi dalam keadaan seperti itu pesakit Alumina boleh menjadi sangat keras dan sukar.

Satu kes Alumin, yang saya ingat dengan baik, adalah seorang pesakit yang bercakap tentang dirinya sebagai subjek, atau seolah-olah dia membaca ramalan cuaca. Dia terdengar menyendiri, tidak menggunakan kata ganti peribadi "I" dan "My." Sebagai contoh, beliau berkata: "Sensasi gatal itu hampir liar, ia menjadi ciri kekal di muka, terdapat banyak cecair melekit apabila menyikat, ia kelihatan dan wajahnya menjadi merah terang, ia lebih teruk daripada cahaya matahari." Dia juga berhujah banyak, hampir tanpa henti, seolah-olah untuk mewujudkan keperibadian mereka sendiri dalam pertikaian.

Apabila seseorang berhujah tanpa henti, ia adalah untuk mencipta dan mengekalkan keperibadian yang dia percaya dia tidak memiliki. Alumina boleh menjadi ubat yang baik untuk kanak-kanak kidal yang terpaksa menulis dengan tangan kanan mereka. Mereka terpaksa kehilangan keperibadian mereka dan mereka tidak tahu sama ada mereka adalah tangan kanan atau tangan kiri. Apabila anda memaksa kanak-kanak menjadi orang lain, dan bukan siapa dia secara semula jadi, anda menggalakkan keadaan Alumina. "

Alumina (Alumina) - alumina (aluminium oksida).

PSYCHE
Lelaki itu membosankan, membosankan. Puzzled. Sedih, takut kehilangan fikirannya.
Disorientasi peribadi. Tergesa-gesa, fussiness.
Perasaan bahawa masa berlalu terlalu perlahan. Kebolehubahan Mood. Peningkatan pada petang.
Kecenderungan pemikiran bunuh diri di sisi darah dan pisau.
Plak kening, luka air mata apabila teruja.

1. Artikel internet, tanpa atribusi (http://www.psyportal.net/385/depersonalizatsiya/).

2. Klasifikasi penyakit dalam psikiatri dan narkologi; ICD-10.

3. Materia Medica.

4. Reptory Homeopathy sintetik.

Bagaimana untuk merawat ketidakselesaan di rumah

Soalan dari: Anonymous

Saudaraku telah diberi ubat untuk merawat gangguan seperti kemerosotan. Bolehkah anda menambah rawatan di rumah dengan beberapa resipi yang popular? Jika ya, apakah kesan rawatan tambahan yang berkesan?

Rawatan keperibadian di rumah dikurangkan kepada penghapusan faktor psiko-traumatik, jika ia yang menyebabkan keadaan seperti ini, memerhatikan rutin harian, menganjurkan latihan fizikal sederhana dan menguasai teknik-teknik relaksasi.

Sindrom ini sering menjadi gejala penyakit mental yang serius:

  • skizofrenia;
  • gangguan bipolar;
  • gangguan neurologi kongenital.

Ia juga boleh menjadi akibat tekanan dan kejutan yang sengit dari jiwa.

Pertahanan menampakkan diri sebagai pelanggaran identifikasi diri, apabila seseorang tidak menyedari "I" sendiri, melihat segala yang berlaku kepadanya seolah-olah dari luar. Tahap keadaan ini boleh berbeza-beza, sehingga kehilangan sensasi sentuhan, kemerosotan penglihatan dan pendengaran, kehilangan minat penuh dalam kehidupan anda dan orang yang rapat.

Sindrom penyesaran boleh menjadi sementara dan berfungsi sebagai sejenis perlindungan jiwa dari beban semasa tekanan yang teruk. Dalam kes ini, semua gejala hilang sendiri.

Sebagai peraturan, seorang pakar psikiatri dan pakar neurologi bersama-sama mengenal pasti punca-punca patologi ini, ijazahnya dan menetapkan rawatan. Yang paling biasa dijadikan penenang, sesi psikoterapeutikal, ubat anti-keresahan, nootropik. Dari cara bukan farmakologi, gunakan fisioterapi, urut, terapi fizikal, aktiviti yang bertujuan memulihkan kerja pancaindera.

Ahli keluarga harus merawat pesakit dengan memahami, mengatur rejimen yang betul pada hari itu, tidur yang baik, dan diet seimbang. Anda boleh menawarkan kepadanya aktiviti sukan bersama, serta mengadakan meditasi, melawat bilik urut. Dengan pendekatan yang sistematik yang betul, sindrom pengisaran boleh dirawat dengan baik, tetapi doktor harus menentukan taktik rawatan.

Apakah ketidakselesaan dan bagaimana untuk merawatnya

Keperibadian personaliti adalah gangguan persepsi seseorang sendiri. Dalam kes ini, perasaan "saya" dalam seseorang berubah atau hilang sepenuhnya. Patologi ini sama dengan pengasingan.

Maklumat am

Disisialisasikan adalah sindrom. Seseorang melihat pemikiran dan perasaannya seolah-olah dari sisi. Dia berhenti mengaitkan keperibadiannya dengan tubuh.

Pertahanan diri hampir selalu menjadi tanda gangguan bipolar, kemurungan, atau skizofrenia. Selalunya keadaan ini disertai oleh pengasingan atau anestesia mental.

Patologi ditakrifkan dalam psikologi sebagai perasaan subjektif. Pengasingan yang dialami oleh orang yang tidak berpendidikan membezakan gangguan ini daripada sindrom otomatisme mental.

Pesakit sedar bahawa keadaannya tidak boleh dipanggil normal. Patologi ini berbeza dengan gangguan lain.

Tidak selalu patologi

Sindrom penyesalan tidak selalu menjadi gangguan mental patologi. Gejala episodik berlaku di lebih daripada 70% orang. Nampaknya seseorang yang tidak tergolong dalam dirinya untuk masa yang singkat.

Biasanya, keadaan ini diwujudkan semasa pembentukan kesadaran diri seseorang. Walaupun dengan kejadian sistematik kes-kes penyesaran tidak dianggap sebagai patologi. Dengan bentuk stabil sindrom pemulian penyingkiran memerlukan intervensi perubatan awal.

Bentuk asas

Terdapat pelbagai bentuk gangguan ini:

  1. Pembedahan Autopsi.
  2. Suntikan psikoanalisis.
  3. Penyimpangan allopsychic.
  4. Ketidakselesaan anestetik.

Mempunyai ketidakselesaan autopsi

Dalam keadaan ini, pesakit kehilangan keupayaan untuk merasa secukupnya. Paradoks adalah bahawa mereka mengalami kesakitan ini.

Kehilangan reaksi emosional terhadap penghinaan, penyakit orang yang disayangi atau berita baik menyumbang kepada kekosongan rohani. Kadang-kadang pesakit secara khusus pergi ke konflik untuk merasakan apa-apa, tetapi ia tidak berguna.

Selalunya, ketidakselesaan ini berlaku dalam gambar klinikal sindrom kemurungan.

Ciri-ciri ketidakselesaan somatopsychiatric

Ciri-ciri pesakit dengan gangguan ini agak spesifik. Persepsi manusia terhadap manifestasi fisiologi dan tubuh berkurang. Terdapat aduan bahawa bahagian badan "telah menjadi berbeza."

Dalam keadaan yang ringan, orang yang sihat, tetapi sangat letih boleh bertahan dengan keadaan yang sama.

Seseorang yang mengalami ketidakselesaan somatopik tidak berasa lapar. Tetapi apabila dia duduk tidak ada kenyang sama ada. Dia mungkin mengadu bahawa makanan itu tidak enak, dan pengambilan makanan tidak memberi kesenangan kepadanya.

Proses pembuangan buang nampaknya pesakit belum selesai sepenuhnya. Kepuasan selepas itu dia tidak merasakan. Kepuasan semasa hubungan seks tidak berlaku.

Unsur-unsur di negeri ini mungkin terdapat dalam kerosakan otak organik sisa.

Ciri-ciri ketidakselesaan allopsychic

Sindrom penyesaran dicirikan oleh kehadiran pengalaman subjek yang menyakitkan. Terdapat juga pemisahan tindakan mental yang berkaitan dengan objek luaran yang penting secara peribadi. Ini terpakai kepada keinginan biasa, minat, perasaan dan semua yang dikaitkan dengan rasa aman dan kestabilan.

"Menanggung" hubungan dengan orang tersayang. Sesetengah pesakit mula pulang. Selalunya ibu bapa menjadi objek permusuhan terdalam.

Sikap gembira seorang ibu atau bapa dianggap tidak mencukupi. Nampaknya pesakit bahawa ibu bapa menceroboh keselamatan dan kebebasannya. Dia semakin bergerak dari orang yang tersayang, menutup, menjadi sakit hati, dan kadang-kadang kejam.

Mempunyai ketidakselesaan anestetik

Bentuk kekacauan ini dicirikan oleh perasaan penyimpangan emosi yang menyakitkan. Pesakit mengeluh tentang:

  • kekurangan empati;
  • tidak bermaya di sekeliling dunia;
  • kebodohan rasa;
  • "Kekakuan" di kepala.

Juga, keadaan ini dicirikan oleh kekurangan lampiran, emosi emosi. Ibu sedar bahawa dia mesti menyayangi anaknya, tetapi tidak merasakan apa-apa untuknya.

Peredaran anestetik adalah sukar, sukar untuk dirawat. Selalunya, patologi dikaitkan dengan gangguan schizotypal.

Sekiranya kecemasan berlaku di dalam gambar klinikal, gangguan ini diklasifikasikan sebagai sindrom penyesaran dan pengasingan.

Mengapa sedang membangunkan

Adalah dipercayai bahawa tanda-tanda tertentu lebih mungkin muncul pada wanita muda yang telah melampaui penghalang selama tiga puluh tahun. Terdapat lebih banyak kes mendiagnosis patologi ini pada masa remaja.

Sebab-sebab mengapa penyesaran berlaku agak berbeza.

Hampir selalu, gangguan ini dikaitkan dengan keadaan tekanan yang berulang. Psikologi manusia mula menentang, perhatiannya ditukar kepada pandangan "dari luar." Ini membantu mengurangkan tekanan emosi.

Keupayaan untuk alasan secara logik pesakit tidak akan hilang. Persepsi sensitif terhadap dunia ini membosankan, seseorang mula refleks.

Faktor-faktor yang memprovokasi utama

Pengembalian dan ketidaksuaian muncul di latar belakang:

  1. Gangguan kelenjar pituitari.
  2. Epilepsi.
  3. Schizophrenia.
  4. Kehadiran tumor di dalam otak.
  5. Penyalahgunaan alkohol.
  6. Penggunaan alat yang menjejaskan jiwa.
  7. Gangguan kelenjar adrenal.

Selalunya didiagnosis depersonalisasi dengan neurosis. Gejala-gejala tertentu ditemui pada orang yang mempunyai masalah obsesif kompulsif.

Faktor ramalan

Gejala penyembuhan dan ketidakselesaan berlaku kerana:

  1. Penyakit neurologi.
  2. Dystonia vaskular Vegeto.
  3. Pengsan kerap.
  4. Peningkatan tekanan darah secara tetap.

Betapa nyata

Tanda-tanda berikut menunjukkan adanya pelanggaran persepsi fizikal yang mencukupi tentang realiti di sekelilingnya:

  • sindrom kesakitan;
  • menurunkan persepsi sejuk, panas;
  • kekurangan rasa.

Bunyi kelihatan tidak jelas kepada manusia. Memberitahu doktor tentang perasaannya, dia mengatakan bahawa dia melihat dirinya seolah-olah dia "di bawah air." Objek tidak mempunyai sempadan yang jelas, kelihatan kabur. Cat menjadi kelabu pucat. Terhadap latar belakang ini, kadang-kadang kebutaan warna berkembang.

Gejala dengan VSD

Pengasingan di dalam IRR ditunjukkan:

  • kekurangan oksigen;
  • peningkatan suhu;
  • mood yang tertekan;
  • pening kerap;
  • migrain.

Dystonia digabungkan dengan keletihan kronik, kelemahan. Seseorang boleh mengadu sakit sedikit pada kaki bawah. Ramai pesakit menjadi meteorologi.

Perbezaan dari penyakit mental

Untuk memahami bahawa seseorang tidak mengalami gangguan mental yang teruk, tetapi hanya dalam kehelan, tidak sukar.

Serangan tidak disertai dengan halusinasi. Untuk satu darjah atau yang lain, seseorang boleh mengawal kelakuannya. Dunia di sekeliling kita seolah-olah tidak nyata kepada pesakit, tetapi ditentukan olehnya dengan betul. Dia sedar bahawa ada sesuatu yang salah dengannya. Orang sakit mental tidak faham perkara ini.

Penjelasan diagnosis

Doktor mula merawat ketidakselesaran hanya selepas mendirikan diagnosis yang tepat. Ujian diazepam Nuller membantu membezakan gangguan, kemurungan dan kecemasan ini.

Untuk melakukan ini, pesakit diberikan dari 20 hingga 30 mg. Penyelesaian Diazepam. Doktor menjangka 3 reaksi:

  • membimbangkan;
  • kemurungan;
  • penyesalan.

Apabila tindak balas cemas dengan cepat menghilangkan tanda-tanda afektif. Mereka memberi laluan kepada euforia. Dengan tindak balas depresi, gejala tidak berubah. Pesakit cepat jatuh ke dalam mimpi. Apabila tindak balas penyesalan selama 20 minit menghasilkan kesan positif. Patologi boleh dikurangkan sepenuhnya atau sebahagiannya.

Bagaimana saya boleh membantu?

Rawatan penyingkiran bergantung kepada keparahan gejala. Jika tanda-tanda tidak hadir untuk masa yang lama, pesakit dihantar untuk psikoanalisis. Kaedah terapeutik tambahan termasuk:

  1. Penggunaan antidepresan.
  2. Rawatan urut.
  3. Akupunktur
  4. Laluan prosedur fisioterapeutik.

Rawatan pesakit dalam

Sekiranya keperibadian hanya diperburuk, rawatan dilakukan di hospital. Kompleks langkah-langkah terapeutik dikurangkan kepada kemusnahan sumber ketakutan, yang memprovokasi "pemotongan" individu.

Dalam kes-kes yang teruk, pesakit diresepkan penggunaan sedatif kuat, neuroleptik, penenang dan ubat neurotropik.

Bantuan psikologi

Bagaimana untuk menghilangkan ketidakselesaan, pesakit akan diberitahu semasa sesi psikoterapi. Jika dia tidak mempunyai patologi lain dalam sejarah, rawatan itu diarahkan secara khusus pada gangguan ini.

Pelajaran bermula dengan penjelasan tentang sifat patologi. Juga, seorang pakar bercakap tentang cara untuk menanganinya. Kaedah psikologi yang diberikan adalah merangkumi perhatian pesakit dari pengalaman mereka kepada dunia di sekelilingnya.

Doktor berjanji untuk mengajar pesakit bagaimana dengan harmoni berinteraksi dengan realiti di sekelilingnya. Kaedah terapeutik yang paling berkesan termasuk:

  • teknik saran motivasi;
  • autotraining;
  • hipnosis.

Ini melemahkan gejala-gejala. Apabila selesai rawatan psikoterapi, pelanggaran dihapuskan, dan keadaan pesakit stabil.

Terapi ubat

Rawatan ubat membantu menghilangkan gejala patologi. Pesakit ditetapkan ubat seperti:

Ubat-ubatan ini diambil secara serentak dengan vitamin C. Jika gangguan itu digabungkan dengan kemurungan, penggunaan nootropik dengan kesan antioksidan ditetapkan. Ubat-ubatan terbaik adalah Cytoflamin dan Cavinton.

Untuk menormalkan kerja fungsi opioid otak, penggunaan Naloxone, Naltrexone ditetapkan. Untuk melegakan kebimbangan dan panik, penggunaan Seroquel dan Anafranil adalah disyorkan. Menghapuskan adrenal disfungsi dengan Decorten.

Penggunaan serotonin reuptake inhibitors juga ditetapkan.

Kaedah bantuan diri

Semua orang harus tahu bagaimana untuk menghilangkan keperibadian sendiri. Ini boleh membantu untuk menghentikan gejala di rumah dengan segera, tanpa penggunaan ubat-ubatan.

Ia perlu untuk berehat sebanyak mungkin, untuk bernafas lebih lancar, lebih tenang. Kemudian anda perlu memberi tumpuan kepada idea bahawa ini adalah keadaan sementara. Ia berjaya dirawat dan tidak lama lagi gejala akan hilang.

Perhatian pesakit harus difokuskan pada sebarang fenomena atau subjek. Tidak perlu melihat setiap butiran. Kemudian anda perlu cuba memberi tumpuan kepada pemikiran neutral.

Langkah-langkah pencegahan

Seseorang mesti mematuhi gaya hidup yang sihat, dapat mengatasi kesan keadaan tekanan dan menjalani gaya hidup yang aktif. Senaman sederhana yang sangat berguna. Ia perlu tidur sekurang-kurangnya 8 jam. Sebelum waktu tidur, berguna untuk berjalan-jalan dan mengudara di bilik.

Gejala-gejala dan rawatan terhadap ketidakselesaan

Apabila keadaan depersonalisasi berlaku, rawatan boleh panjang dan sukar. Pendekatan individu digunakan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira ciri-ciri dan tahap gangguan psikotiknya. Manifestasi yang ringan dari penyesalan kadang-kadang berlaku pada banyak orang. Mereka lulus begitu cepat bahawa seseorang tidak mempunyai masa untuk memberi perhatian kepada mereka.

Keadaan patologi didiagnosis dalam kes di mana ketidakselesaan tidak berhenti lama. Pesakit menderita dari keadaannya yang luar biasa, tetapi tidak dapat menyingkirkannya.

Mengapa gangguan ini muncul dan bagaimana untuk menghilangkannya?

Apa penyesalan

Kesedaran adalah cara universal untuk menyesuaikan diri dengan alam sekitar. Ia membantu untuk memahami dunia dan peranannya di dalamnya. Oleh itu, seseorang membentuk idea dirinya sebagai individu dengan kesadaran diri sendiri. Pemisahan adalah gangguan psikotik di mana pelanggaran kesedaran diri berlaku, seseorang tidak lagi dapat melihat dirinya sebagai orang. Hilang keperibadiannya.

Istilah "depersonalization" diterjemahkan sebagai "depersonalization." Terjemahan seperti yang paling tepat menggambarkan keadaan pesakit. Dia merasakan dirinya terpisah dari tubuhnya, menyaksikan dirinya dari sisi. Keadaan ini biasa bagi ramai orang. Jadi terkadang reaksi pertahanan dalam keadaan yang tertekan. Apabila sesuatu yang tidak menyenangkan berlaku kepada seseorang, lebih mudah baginya memindahkan tekanan tanpa merasakan dirinya pengaruh. Pandangan sisi membolehkan seseorang untuk menilai dengan teliti situasi dan membuat keputusan terbaik untuk keluar dari situasi kritikal. Keadaan sementara sedemikian bukanlah tanda penyakit atau penolakan.

Walau bagaimanapun, bagi sesetengah orang, tindak balas terhadap tekanan atau kerja keras teruk adalah berlebihan. Seseorang boleh "terjebak" dalam keadaan tidak berpeluang. Di samping tekanan, kejutan epilepsi, kecederaan kepala, skizofrenia, patologi endokrin, pembedahan neurosurgikal, strok, tumor otak atau patologi kongenital sistem saraf pusat boleh mencetuskan gangguan patologi.

Faktor yang menentu bagi berlakunya ketidakselesaan adalah: peningkatan tekanan darah, trauma kelahiran, penyakit serius dengan penunjuk suhu badan yang rawan, kehilangan kesedaran jangka pendek.

Bagaimanakah gangguan itu dapat dilihat?

Perpindahan peribadi kekal menyakitkan. Pesakit berhenti bercakap tentang dirinya sebagai orang. Dia boleh membincangkan dirinya dan tindakannya kepada orang ketiga atau menyebut dirinya "ini." Pada masa yang sama, sensasi dan pengalaman individu hilang. Manusia melihat dirinya sebagai peranti mekanik yang tidak bermaya, yang bertindak oleh inersia. Dia kehilangan simpatinya walaupun kepada rakyatnya sendiri, dan ini menyebabkan dia menderita. Walaupun kadang-kadang ada pesakit yang tidak peduli tentang ketidakpentingaan mereka sendiri, kerana keadaan mereka tidak menyebabkan mereka kecemasan khas.

Tidak peduli kepada semua manifestasi kehidupan boleh menghalang pesakit keinginan untuk mengambil makanan. Mereka mungkin mengadu bahawa "tekak itu menolak untuk menolak makanan." Sensasi rasa mereka berubah begitu banyak sehingga manisnya kelihatannya masam kepada mereka, dan asin pahit. Pesakit kehilangan kerentanan mereka terhadap suhu, mereka tidak mempunyai keinginan untuk tidur dan memenuhi keperluan fisiologi.

Realiti nampaknya menjadi mimpi yang dilihat oleh pesakit melalui kaca tudung atau kaca membosankan. Bagi mereka, semua orang tidak berwajah, dan bunyi yang membesar dan tidak nyata. Penghidap penyesalan berasa keliru, mereka kurang berorientasikan di ruang yang akrab dan tepat pada waktunya. Ia kelihatan kepada mereka bahawa seluruh dunia menentang mereka. Kebimbangan sangat kuat sehingga pesakit takut menjadi gila. Mereka mungkin mengalami sensasi sedemikian selama bertahun-tahun. Keamatan gejala secara berkala meningkat atau berkurang.

Ciri ciri gangguan yang membezakannya daripada penyakit lain ialah pemeliharaan pemikiran kritikal oleh pesakit. Mereka biasanya menyedari keadaan mereka dan ingin menyingkirkannya.

Rawatan dadah

Sebelum anda mula mengubati penyakit ini, doktor akan mengetahui sebabnya.

Jika keadaan itu disebabkan oleh penyakit lain, maka ia dirawat. Apabila patologi komorbid tidak diturunkan, keperibadian dianggap sebagai penyakit bebas.

Disisialisasikan adalah gangguan tahan ubat. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan moden dengannya berjaya ditangguhkan.

Sekiranya pesakit diseksa oleh kecemasan yang teruk, dia berada dalam keadaan panik, dia diberi dosis besar penenang. Dia telah membuktikan dirinya dalam rawatan pesakit dengan Phenazepam penyesalan. Dia dapat dengan cepat mengeluarkan perasaan kecemasan dan ketakutan pada pesakit. Walau bagaimanapun, di kalangan kesan sampingannya mungkin pening, loya, pedih ulu hati, tekanan darah rendah, insomnia, dan reaksi alergi.

Dalam kes di mana pesakit mengalami kemurungan, doktor menetapkan antidepresan dan antipsikotik dengan komponen anti-kebimbangan. Peningkatan yang signifikan dalam keadaan pesakit diperhatikan selepas penggunaan clomipramine (Anafranil) dan quetiapine (Seroquel) pada masa yang sama. Kedua-dua ubat ini, meningkatkan sifat satu sama lain, mempunyai kesan sedatif yang kuat dan menstabilkan keadaan sistem saraf. Hasilnya mengambil ubat ini, mengantuk, pening, pengsan, berpeluh, loya dan muntah kadang-kadang berlaku.

Oleh kerana penyakit ini disertai dengan gangguan sistem opioid otak (reseptor otak yang bertanggungjawab terhadap kesan-kesan opiat otak semulajadi, endorfin), pesakit dengan ketidakselarasan diberi ubat yang mengurangkan kerentanan reseptor opioid. Naltrexone yang paling biasa digunakan. Semasa mengambil ubat ini, sindrom penarikan opioid mungkin muncul. Pesakit mempunyai "tulang lebam", ketakutan, myalgia, mual, kelemahan umum dan gegaran.

Pada orang yang mengalami ketidakselesaan, gangguan kelenjar adrenal telah dikenalpasti. Oleh itu, mereka juga menetapkan ubat hormon yang memulihkan tahap hormon korteks adrenal yang diperlukan. Sebagai contoh, Decortin. Dengan pengambilan dadah yang besar dalam jangka masa panjang, tekanan darah tinggi, loya, muntah, toleransi glukosa menurun, pankreatitis dan ulser perut boleh muncul.

Psikoterapi

Apabila rawatan psikoterapi disesuaikan, disyorkan. Ia hampir mustahil untuk menyembuhkan penyakit hanya dengan kaedah psikoterapeutik, tetapi dalam kombinasi dengan rawatan perubatan, ia memberikan hasil yang luar biasa.

Pertama sekali, psychotherapist menerangkan kepada pesakit bahawa keadaan mereka tidak unik: ramai orang menghadapi fenomena ini dan berjaya mengatasinya. Penjelasan seperti ini mengurangkan rasa takut pada pesakit. Dan ini adalah langkah pertama untuk pemulihan, kerana kebimbangan menyumbang kepada perkembangan pecah saraf.

Ahli psikoterapi meyakinkan pesakit bahawa pemulihannya bergantung kepadanya. Dengan menukar perhatiannya ke dunia luar, dia akan membantu dirinya untuk menyingkirkan keadaan yang menyedihkan itu. Setelah mendapat nasihat sedemikian, pesakit secara aktif terlibat dalam perjuangan psikologi dengan gangguan mereka. Suasana seseorang dan kesanggupannya untuk dirawat membuat psikoterapi lebih berjaya.

Psikoterapi sering menggunakan hipnosis untuk memotivasi mangsa. Cadangan itu bukanlah autoritarian, tetapi memberi motivasi. Ia melengkapi terapi penjelasan. Pesakit diilhamkan dengan keyakinan terhadap keupayaan mereka untuk menukar perhatian semasa keadaan kecemasan. Mereka disesuaikan dengan fakta bahawa suis sedemikian akan melegakan mereka daripada kebimbangan dan ketakutan, dan ketidakselesaan akan hilang.

Cadangan yang sama dibuat dalam proses latihan autogenik. Psikoterapi menentukan mengikut kualiti peribadi pesakit yang mana kaedahnya lebih baik - latihan hipnosis atau autogenik.

Dalam proses bekerja dengan pesakit, doktor menganalisis ciri-ciri individu, hubungan keluarga dan perindustriannya. Analisis ini memungkinkan untuk mengenal pasti masalah yang menyebabkan perkembangan gangguan itu.

Psikoterapi membantu pesakit mengembangkan tingkah laku tingkah laku dalam keadaan sukar untuknya. Pembelajaran datang dari mudah dan sukar. Secara beransur-ansur, pesakit mengatasi semua tugas yang dicadangkan, tanpa memberi reaksi terhadap mereka dengan susah payah.

Merasai peningkatan yang ketara, pesakit diilhamkan untuk rawatan lanjut.

Gejala utama dan punca penyesaran

Sesetengah gangguan mental boleh menyebabkan ketidakseimbangan dan gejala yang berkaitan dengannya. Pembuangan diri adalah pelanggaran kesadaran diri sendiri, di mana seorang individu merasakan dirinya berada dalam dua komponen: bahagian pemerhatian dan tindakan. Menderita dari penyakit ini nampaknya dia mengawasi dirinya dari sisi. Pada masa yang sama, dia tidak dapat mempengaruhi bahagian kedua dalam apa jua cara, ia seolah-olah bebas dan bebas.

Tanda-tanda kesedaran diri yang tidak realistik

Tanda-tanda awal keperibadian personaliti hanya diperhatikan oleh pesakit sendiri. Beliau mempunyai kesedaran yang sangat jelas, tetapi pada masa yang sama dia memahami bahawa dunia di sekelilingnya tidak dianggap seperti yang sepatutnya. Gejala seperti itu membingungkannya, dan kadang-kadang menakutkan dia. Sekeliling objek seolah-olah tidak wujud, seolah-olah mereka dilihat dalam mimpi. Dari ketidakupayaan untuk mengawal perasaan mereka, individu menjadi putus asa, dan untuk alasan ini penyakit itu mulai berkembang.

Rasa bereaksi terhadap sensasi dalaman, pesakit hampir tidak memberi perhatian kepada semua rangsangan luar. Mana-mana keadaan yang boleh menyebabkan ribut emosi dalam keadaan normal dilihat hanya sebagai yang diberikan dan tidak menyebabkan apa-apa reaksi.

Mood tidak baik atau buruk, hampir mustahil untuk mempengaruhi. Kesemua perasaan tidak sedarkan diri:

  • kegembiraan
  • kesalahan;
  • keputusasaan;
  • kemarahan;
  • kesedihan;
  • belas kasihan.

Bagi seseorang yang menderita penyakit ini, semuanya berlaku seolah-olah dalam mimpi, dan dia memerhatikan segala-galanya dari sisi. Oleh itu, perselisihan semula jadi yang tidak semestinya berlaku. Ia mungkin kelihatan kepada seseorang yang secara serentak di dua tempat. Dalam bentuk teruk, sikap acuh tak acuh kepada faktor fizikal: kepada makanan, suhu dan ketidakselesaan fizikal. Pesakit boleh tinggal lama dalam keadaan tidak selesa, sementara tidak mengalami sebarang ketidakselesaan. Persepsi masa dan ruang terganggu. Kehilangan minat dalam kehidupan, seseorang "masuk ke dalam dirinya sendiri."

Apakah sebab pelanggaran itu

Penyebab yang paling biasa penyesalan keperibadian adalah penyakit mental yang sedia ada. Skizofrenia yang dikaitkan dengan pelbagai fobia, gangguan panik, gangguan bipolar dan lekukan teruk boleh memainkan peranan penyakit sedemikian. Pada gilirannya, gangguan panik dan lekukan sering didahului oleh tekanan yang teruk dan berpanjangan. Dalam semua kes, perpindahan adalah konflik personaliti yang teruk, membahagikannya kepada dua bahagian. Sebagai tambahan kepada perkara di atas, faktor-faktor berikut boleh menyebabkan kecemasan:

  • sindrom manik;
  • kesan operasi neurosurgi;
  • tumor otak;
  • pengasingan individu yang berlebihan;
  • epilepsi;
  • patologi CNS kongenital;
  • trauma mental;
  • trauma emosi yang teruk.

Seperti yang dapat kita lihat, terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan gangguan personaliti. Selain itu, tidak ada sebab yang objektif. Dalam kes ini, penyakit itu diklasifikasikan sebagai "gangguan penyisaran yang berasingan" atau "sindrom penyingkiran-pemisahan". Keadaan ini boleh berlaku pada individu yang sangat sensitif, walaupun dengan gangguan tekanan ringan. Diagnosis, antara lain, membayangkan penentuan sebab penyesalan dan rawatan ditetapkan mengikut data yang diperolehi.

Bagaimana untuk memulihkan keharmonian dalaman

Untuk menangani ketidakselesaan, penyebab penyakit itu mesti dijelaskan terlebih dahulu. Selepas diagnosis dibuat, bukan sahaja rawatan manifestasi gangguan itu sendiri, tetapi juga sebab-sebab yang menyebabkannya. Jika keadaan cukup serius, rawatan pesakit boleh ditetapkan. Selain fisioterapi dan urutan yang menenangkan, pesakit terapi ubat yang ditetapkan:

  1. Penenang.
  2. Antidepresan.
  3. Neuroleptik.
  4. Pil tidur.
  5. Menenangkan dan sedatif.

Kaedah homeopati juga digunakan. Di rumah, anda boleh menggunakan teh herba yang menenangkan (motherwort, pudina, dan sebagainya). Sekiranya penyakit itu tidak dikaitkan dengan penyakit lain, ia dianggap lebih berjaya, dan peluang pemulihan jauh lebih besar. Dalam kes ini, rawatan ditujukan terutamanya kepada pemulihan psikologi pesakit. Tugas psikologi adalah untuk menanamkan pada seseorang idea bahawa tidak ada yang mengerikan, dan sensasi semacam itu dapat mengunjungi orang yang benar-benar sihat.

Ini dilakukan untuk menukar perhatian pesakit dari sensasi dalaman mereka ke dunia luar. Sekiranya keperibadian tidak dikaitkan dengan penyakit serius, maka ia boleh berkembang hanya dengan bantuan pesakit itu sendiri. Sebagai contoh, perpindahan yang dikaitkan dengan tekanan sementara mungkin telah berakhir dengan yang terakhir.

Walau bagaimanapun, pesakit yang terobsesi dengan penyakitnya, memberikannya semua gegaran baru untuk pembangunan.

Ia mewujudkan satu lingkaran setan, hanya memecahkan yang benar-benar boleh menyingkirkan penyakit ini. Pakar pencegahan penyakit mengesyorkan yang paling biasa: untuk mengelakkan tekanan, bimbang kurang, menjalani gaya hidup tanpa muatan, terutama emosi. Pemakanan yang betul dan tidur yang sihat juga akan mewujudkan beberapa perlindungan di dalam cara penyakit ini. Bagaimanapun, pada tanda-tanda awal penyakit, masih perlu menghubungi institusi perubatan.