Kenapa selepas cuti kita menjadi tertekan

Apabila tiba masanya untuk kembali selepas bercuti yang baik untuk bekerja, majoriti pekerja mengalami kemurungan selepas bercuti, keadaan yang menjadikannya sukar untuk masuk ke irama kerja yang biasa sekali. Bagi kebanyakan majikan, fenomena ini mahal - selepas cuti, pekerja kelihatan hanya direbus dan berkelakuan dengan sewajarnya.

Jadi, apakah ciri-ciri utama keadaan ini, mengapa ia timbul dan bagaimana untuk menghilangkannya?

Walaupun kebanyakan orang paling sering mengetahui post-depression seperti pengalaman peribadi mereka, perlu mengenal pasti punca-punca dan gejala tertentu untuk dapat mengawal keadaan mereka. Kadang-kadang kes rumit oleh fakta bahawa keinginan untuk memutuskan sepenuhnya dari pemikiran tentang kerja menyebabkan sesetengah orang mempunyai rasa bersalah yang luar biasa - Saya menghabiskan banyak masa bercuti, tetapi tidak ingat tentang kerja?

Untuk penutupan lengkap jangka pendek, anda boleh melakukan sukan ekstrem yang memerlukan rendaman maksimum dalam aktiviti yang dilakukan. Maka tidak akan ada masa lagi untuk pemikiran dan perasaan yang berbahaya, dan dalam masa yang singkat anda dapat berehat sepenuhnya.

Rehat yang tidak betul meningkatkan sindrom pasca pelepasan

Penyebab utama kemurungan apabila pulang dari bercuti ialah tekanan fisiologi dan emosi. Yang mungkin disebabkan oleh rehat yang tidak wajar seperti itu. Sebagai contoh, ramai orang sebelum cuti bermimpi mempunyai tidur yang baik, hampir setahun lebih awal. Mereka secara aktif menumpukan masa lapang mereka kepada tidur yang dirancangkan, melampaui badan - bukannya keriangan, seseorang mendapat perasaan berat di seluruh tubuhnya.

Kepala saya berkabut, segala-galanya menjengkelkan, saya tidak mahu melakukan apa-apa. Atas permintaan orang lain untuk melakukan sesuatu, orang itu bertindak sangat agresif - jadi saya tidak benar-benar bersantai, dan anda masih mahu saya menangis? Selepas pertengkaran emosi, seseorang bahkan boleh terjun ke keadaan apatis. Satu jenis lingkaran ganas terbentuk - keadaan keletihan kronik membawa kepada penyalahgunaan bentuk rekreasi pasif, yang pada akhirnya sekali lagi mewujudkan rasa keletihan.

Tidak mencari peluang untuk cepat menyertai irama kerja yang biasa, ramai pekerja meningkatkan peluang pembakaran profesional.

Kerja yang tidak diingini dan bentuk rekreasi yang dikenakan

Sekiranya anda telah menghabiskan percutian impian anda, maka kemurungan pasca pelepasan dapat dikurangkan oleh kesedaran yang anda harus pergi bekerja lagi. Bagi ramai orang, konsep kerja kegemaran tidak wujud. Ini adalah disebabkan sekurang-kurangnya hakikat bahawa mereka memilih profesion mereka atau pekerjaan semasa, hanya dipandu oleh faktor luaran. Sebagai contoh, upah tinggi, tekanan dari saudara-mara dan rakan-rakan, sokongan dari atasan. Setelah bekerja dengan cara ini untuk beberapa waktu, mereka mula memahami bahawa apa yang mereka lakukan bukan untuk mereka. Bekerja tidak lagi membangkitkan rasa pentingnya sendiri, hubungan dengan rakan-rakan mula merosot. Secara beransur-ansur, keinginan untuk pergi ke neraka dari pekerjaannya semakin jelas.

Tetapi pada refleksi, seseorang mula memahami semua risiko yang berkaitan dengannya. Tiada siapa yang menjamin bahawa selepas meninggalkan anda, boleh segera mencari pekerjaan yang akan diatur dalam semua aspek. Dalam keadaan sedemikian, orang-orang tidak sabar menunggu hujung hari bekerja setiap kali untuk cepat pulang ke rumah dari tempat kerja yang penuh kebencian. Mereka, seperti tidak ada orang lain, menjangkakan bahawa masa untuk bercuti akan datang tidak lama lagi. Selepas beristirahat, mereka memanjakan segala perkara yang serius untuk melupakan segala-galanya (terutamanya mengenai kerja).

Walau bagaimanapun, bentuk rehat oleh badan ini paling sering dianggap sebagai tekanan terkuat, yang mana ia akan bertindak balas dengan menjaga penyakit ini. Keadaan ini, disebabkan oleh mekanisme psikosomatik, cenderung menggiatkan sebelum bekerja. Oleh itu, kemurungan selepas pelepasan muncul dalam semua kemuliaannya - anda tidak mahu apa-apa dan apa-apa. Hanya ada pemikiran bahawa masa rehat adalah melampau pendek, dan sekali lagi tiada apa yang berlaku.

Atau mengambil situasi apabila pembuat cuti dipaksa untuk menghabiskan waktu luangnya. Dia tidak dibenarkan berehat, berbaring di sofa dan menikmati kedamaian dan tenang. Mereka mula pergi ke mana dia mahu pergi.

Kawan-kawan kembara, perjalanan alam semula jadi, jumlah alkohol yang tidak normal dan makanan yang tidak sihat. Anda boleh mengelirukan hari dengan malam - tidur di siang hari untuk bertiup sepanjang malam. Walaupun ia berlangsung selama cuti, tubuh tidak mempunyai masa untuk pulih dari masa perbelanjaan yang begitu sibuk, jadi kemurungan selepas kecemasan menunjukkan dirinya dalam semua keagungannya - dengan keengganan untuk tidak bekerja, tetapi hanya untuk melihat orang lain dan datang ke tempat kerja. Atau yang lain apabila roh memerlukan rehat aktif, perubahan tayangan, dan sebaliknya anda perlu memasang keperluan untuk melakukan rutin harian di rumah, tanpa meninggalkan empat dinding.

Keadaan seseorang dalam keadaan ini boleh dibandingkan dengan berjalan kaki dalam kasut yang sangat sempit dan tidak selesa, kepada acuan berbau atau sesuatu yang khusus. Anda mula terbiasa dengan hakikat bahawa kasut itu ketat, menghalang bau yang dahsyat yang berasal dari mereka. Sebaik sahaja anda berhenti memberi perhatian kepada kehadiran bau yang tidak menyenangkan, kasut lagi mula menuai liar dan menggosok kulit. Dalam kes ini, mereka tidak boleh menyingkirkannya, malah anda perlu tidur di dalamnya.

Bagaimana untuk keluar dari kemurungan selepas percutian

Untuk post-depression tidak jatuh semua beban pada jiwa anda, adalah disyorkan untuk melakukan perkara berikut. Terutama jika anda benar-benar bersenang-senang semasa bercuti dan gagasan bekerja tidak menyebabkan banyak semangat.

Ia perlu kembali ke rumah mereka selama beberapa hari sebelum memulakan kerja. Ini akan membantu untuk menyusun dan menguraikan perkara dengan tenang dan menerima tanggapan. Anda juga perlu menyesuaikan diri dengan perbezaan masa dan iklim (terutama jika anda sedang berehat di laut, ketika musim sejuk di kampung halaman anda).

Jangan cuba segera memahami segala-galanya dan perangkannya. Selama dua atau tiga minggu yang anda tidak berada di tempat kerja, dalam hal apapun, sesuatu terjadi di tempat kerja.

Yang paling mudah, apabila anda mula menjalankan tugas rasmi mereka pada hari-hari akhir minggu - Khamis atau Jumaat. Kemudian anda akan mempunyai beberapa hari untuk "swing", yang anda boleh menghabiskan memeriksa surat-menyurat kerja anda dan mengenali situasi di tempat kerja. Tetapi permulaan minggu depan boleh dipenuhi dengan penuh bersenjata - saya berkenalan, mengambil langkah, dan mula bertindak. Ia juga akan memberi manfaat kepada imej anda di mata rakan-rakan dan atasan.

Ingat kenyataan bahawa seseorang tidak mengalami kejadian itu sendiri, tetapi dari penilaian yang diberikannya kepada mereka? Kemurungan selepas percutian anda menjadi lebih lemah jika anda memberitahu diri anda bahawa anda telah kembali ke kehidupan normal anda, bahawa anda memerlukan seluruh organisasi, dan di samping anda, lebih baik bagi seseorang untuk melakukan kerja yang sukar itu. Meningkatkan harga diri anda sendiri biasanya mempunyai kesan positif terhadap keadaan minda.

Agar tidak tersesat dalam sekumpulan kes terkumpul, cubalah menyusunnya mengikut senarai:

  • yang paling penting dan segera (yang perlu dilakukan secepat mungkin),
  • penting, tetapi tidak begitu mendesak;
  • tidak penting, prestasi yang boleh menunggu satu atau dua hari;
  • hal ehwal yang boleh ditangguhkan untuk beberapa waktu dan prestasi yang pada masa ini mengambil lebih banyak masa, tetapi tidak akan membawa kelebihan yang besar.

Simpan kenangan percutian anda dalam bentuk foto atau video, cenderamata lucu yang boleh diletakkan di desktop anda di pejabat anda. Sebaik sahaja anda tidak merasa sangat baik, perhatikan mereka dan anda segera berasa lebih baik. Galakkan diri anda dengan pemikiran bahawa kali seterusnya anda akan melakukan ini dan itu, supaya ingatan akan sama menyenangkan. Dan selepas kerja yang baik rehat yang baik agak normal. Beri diri anda persediaan yang anda akan melakukan pekerjaan yang hebat dan juga berehat.

Jika anda terbiasa dengan santai dengan lembut di dalam bilik mandi dengan buih wangi semasa selebihnya, tidak perlu sekaligus untuk meninggalkan pengalaman yang menyenangkan ini. Sebelum pergi bekerja, anda boleh mandi mandi kegemaran, lakukan senaman ringan dan biarkan diri anda menikmati teh herba coklat, berjemur dan wangi yang harum.

Ingat bahawa segala-galanya dalam hidup kita berlalu - dan masa kerja, dan masa bercuti. Nikmati semua yang anda lakukan, dan kemudian tiada kemurungan mengancam anda.

Kemurungan selepas bercuti

Siapa di antara kita, setelah meninggalkan cuti kerja, tidak mendapati bahawa kerja itu menjadi tidak menarik, rakan-rakan kita menjengkelkan, dan bos terlalu pemilih. Suasana pejabat selepas beberapa minggu keadaan santai secara harfiah tercekik. Menurut statistik, lebih daripada 80 peratus pekerja yang menulis surat peletakan jawatan tidak lama selepas mereka pulang dari bercuti.

Kebanyakan mereka memutuskan untuk mengubah kehidupan mereka, kerana mereka tidak dapat mengatasi kemurungan selepas cuti. Apa itu? Keadaan psikologi apabila badan perlu membina semula dari mod pelepasan cahaya ke jadual kerja keras. Semasa cuti, segala perubahan: mod hari, tabiat makanan, persekitaran, sangat kerap - iklim.

Bagi kebanyakan orang, proses mengembalikan badan ke "landasan lama" sangat menyakitkan. Dan kemudian ada permohonan untuk pemecatan, disebabkan oleh kembali bekerja selepas cuti. Pakar mengatakan: tidak ada sebab untuk panik, kemurungan selepas bercuti adalah fenomena biasa. Dan biasanya beberapa hari selepas kembali ke tempat kerja, ia pergi dengan sendirinya tanpa bantuan pakar atau rawatan perubatan.

Punca Sindrom Pasca

Malah, adalah mustahil untuk mengenal pasti hanya satu sebab. Biasanya ada beberapa faktor yang mempengaruhi pulangan berat dari bercuti. Tetapi dengan syarat, para pakar mengenal pasti tiga sebab utama kemurungan selepas bercuti.

Pertama, tempoh bercuti. Terlalu pendek bercuti tidak membenarkan anda berehat sepenuhnya dan mendapatkan semula kekuatan anda, dan bercuti panjang akan membuat proses memasuki irama bekerja menyakitkan. Para saintis telah mengira bahawa tempoh percutian optimum adalah tiga minggu. Minggu pertama, badan menyesuaikan diri dengan rejim baru, kedua - melegakan, dan ketiga - secara beransur-ansur bergerak ke mod biasa. Masa cuti minimum adalah dua minggu, lebih baik untuk tidak berehat kurang dari tempoh ini, badan itu berisiko jatuh ke dalam kemurungan pasca-hari yang sangat.

Alasan kedua adalah kegagalan irama biologi. Jam dalaman adalah reka bentuk yang sangat nipis dan sensitif. Dalam kehidupan biasa, kita tegas menindas semula jadi "saya mahu" semulajadi dengan "penting" awam. Oleh itu, "burung hantu" dalam kehidupan seharian terpaksa bangun awal pada jam penggera, dan bercuti ia mampu berendam di atas katil sama seperti semulajadi "burung hantu" semulajadi. Akan bekerja dan keperluan untuk memecah semula jam semulajadi adalah sangat menyakitkan dan mempengaruhi keadaan psiko-emosi dan kesejahteraan fizikal. Keperluan untuk kembali ke irama harian "tidak asli" untuk diri sendiri membawa kepada kemurungan.

Penyebab ketiga kemurungan post-depression adalah subjektif. Terlalu banyak perbezaan di antara masa percutian yang mudah dan irama kerja keras. Bercuti, terutamanya jika ia dibelanjakan di resort tepi pantai, perjalanan hidup di dalam suasana yang santai, di sekitar - mempunyai wajah gembira yang menyenangkan dari pelancong yang sama, dan masalah terbesar yang perlu diselesaikan adalah apa yang harus dipesan di restoran untuk makan tengah hari.

Keperluan untuk kembali dari kebahagiaan bahagia ke dunia di mana segala sesuatu adalah subordinasi terhadap keperluan pengeluaran, sekurang-kurangnya memburukkan mood, dan dalam kes terburuk - menimbulkan kemurungan. Percutian syurga digantikan oleh hari kerja yang keras.

Selalunya penyebab sindrom pasca-percutian adalah jangkaan percutian yang tidak wajar. Sebagai contoh, seorang lelaki akan berehat di Ibiza, bermimpi tentang ini selama setahun, dan terpaksa berehat di kampung dengan neneknya, yang terpaksa membantu kentang spud. Percutian sedemikian, jika dia tidak membawa emosi positif, mungkin akan menjadi punca kemurungan yang lama. Ia akan menjadi lebih teruk jika rakan-rakan mula bercakap tentang hari-hari percutian mereka yang bahagia dari rumah dan katil yang penuh kebencian. Envy adalah perasaan yang kuat, ia boleh mendorong seseorang ke dalam lubang kemurungan yang tidak berkesudahan.

Ia menambahkan bahan bakar kepada api dan keperluan untuk mencurahkan urusan kerja, untuk menggali serpihan yang telah terkumpul semasa cuti, lebih-lebih lagi kerana rakan-rakan menunggu anda untuk menggandakan kesan: semasa anda berehat, mereka terpaksa mengambil rap untuk anda.

Siapa yang lebih terdedah kepada kemurungan

Jika anda membuat senarai kumpulan yang berisiko dengan gabungan profesional, maka di antara mereka adalah orang dari pekerjaan yang tertekan secara tradisional: pemilik perniagaan sederhana dan kecil, pengurus, doktor, guru, wartawan, dan setiausaha. Kebanyakan pekerja perkhidmatan juga tertakluk kepada kemurungan selepas percutian: pelayan, vendor, pentadbir. Semasa cuti, mereka adalah objek perkhidmatan, mereka membawa makanan, membersihkan bilik mereka di belakang mereka, tersenyum sopan pada mereka dan menunggu tip. Dan sekarang - mereka sendiri harus melihat ke mata pelanggan dengan jangkaan tip. Bagi ramai, ia menjadi tidak tertanggung, moodnya rosak dan kerja seolah-olah menjadi bersalah.

Pakar psikologi telah menentukan bahawa tahap kerentanan kepada kemurungan selepas bercuti bergantung pada jenis psikologi orang. Ke tahap yang lebih besar melankolis dan femmatic mengalami masalah. Ini adalah orang yang lebih mencurigakan, dan mereka kembali bekerja untuk masa yang lama, sentiasa mengingati kenangan, melihat hanya yang baik pada masa lalu dan melihat hampir tiada yang baik pada masa kini.

Orang yang ragu-ragu berfikir untuk jangka masa yang panjang sama ada mereka berehat dengan baik atau percutian mereka adalah alasan kekecewaan. Orang semacam itu mudah jatuh ke dalam kemurungan setelah mendengar kisah rakan sekerja pada hujung minggu yang indah. Dan cerita seseorang tentang percutian di luar negara dapat ditangguhkan, terutamanya jika perbandingan dengan percutian anda sendiri tidak akan memihak kepada kami: kami pergi dengan cara yang salah, membayar lebih, membeli mahal.

Pulangan yang kurang menyakitkan kepada perjalanan kerja sanguine dan choleric. Mereka yakin pada hari ini, dan tidak menyesal hari ini. Psikotip yang kuat juga melindungi daripada post-depression.

Bagaimana untuk mengelakkan kemurungan selepas bercuti?

Pertama sekali, belanjakan percutian anda dengan betul. Untuk melakukan ini, anda perlu mematuhi beberapa peraturan yang akan membantu membuat percutian sebagai bebas konflik yang mungkin dengan pulangan masa depan untuk bekerja.

Anda perlu berehat selama sekurang-kurangnya tiga minggu. Minggu pertama adalah penyesuaian, yang kedua adalah relaksasi, yang ketiga adalah penyesuaian untuk kembali. Percutian yang lebih pendek akan membawa anda cara yang langsung untuk kemurungan selepas percutian - badan akan sentiasa mengalami tekanan kerana hakikat bahawa ia tidak akan mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan rejim baru.

Tinggalkan komputer riba anda, iphone dan alat lain di rumah dengan mana anda boleh mengawal aliran kerja. Idealnya, anda tidak memerlukan telefon bimbit bercuti. Lupakan sepenuhnya kerja dan beralih untuk berehat.

Pilih tempat untuk rekreasi seperti yang anda suka, dan bukan rakan anda, pendapat umum, saudara atau rakan sekerja. Dalam perkara ini, anda perlu bersungguh-sungguh. Setelah pergi dari seseorang pada suatu kesempatan dan bercuti di mana anda tidak mahu, anda tidak akan menerima kepuasan moral sepenuhnya dari rehat.

Muda dan sihat, anda boleh dengan selamat pergi jauh dari rumah mengikut keinginan dan keupayaan kewangan. Orang tua lebih baik untuk berehat dalam keadaan iklim yang sama.

Komponen kedua pulangan dari cuti tanpa kemurungan - kemasukan yang teratur dengan betul ke dalam irama kerja. Gunakan petua mudah untuk tidak menderita ketika kembali bekerja.

Kembali dari bercuti sekurang-kurangnya dua hingga tiga hari sebelum kerja bermula. Maka akan ada sedikit masa untuk berubah dari percutian ke keadaan normal.

Pada hari-hari pertama, jangan biarkan diri anda dengan semua kerja, biarkan badan memasuki irama bekerja secara beransur-ansur.

Mulakan hari kerja anda dengan perancangan semua kes, jangan keterlaluan semasa membuat rancangan. Ingat bahawa Kozma Prutkov berkata dalam kes seperti itu: "Anda tidak boleh memahami kegelapan."

Rehat pada waktu bekerja selama lima minit setiap jam. Lebih baik dalam rehat ini tidak berhenti merokok.

Selepas pulang dari bercuti, jangan tergesa-gesa untuk memaklumkan semua tentang ini, hubungi semua rakan dan kenalan anda. Sesungguhnya semasa ketidakhadiran anda seseorang mengalami masalah, dan anda harus menyelidiki masalah orang lain. Berita buruk akan menjumpai anda.

Tonton mood anda. Anda mungkin bukan sahaja anda, yang baru pulang dari bercuti, mempunyai kesukaran, tetapi juga rakan sekerja anda yang terpaksa bekerja untuk anda. Senyum lebih kerap dan sabar kepada orang lain.

Cuba berjalan lebih jauh: pada waktu pagi, pada waktu makan tengah hari, sebelum waktu tidur. Cahaya matahari memberikan tenaga. Tidur selama sekurang-kurangnya tujuh jam, dan jika anda merasa mengantuk, tidur lebih banyak lagi.

Mulakan kompleks vitamin dan mineral anda.

Makan makanan yang meningkatkan mood: pisang, coklat. Tetapi jangan keterlaluan. Ramai orang mula merebut tekanan dan menaikkan berat badan sebaik sahaja mereka pulang dari bercuti.

Ambil aktiviti fizikal. Ia bukan hanya baik untuk kesihatan dan bentuk badan anda, ia akan memberikan kegembiraan otot, yang akan membantu melawan kemurungan. Ingat: atlet hampir tidak pernah mengalami kemurungan.

Dan akhirnya. Kembali untuk bekerja dari bercuti bukan kerja keras, tetapi proses yang biasa di mana semua orang pergi dan merupakan sebahagian daripada percutian. Mengetahui ini, anda tidak akan menghabiskan percutian anda dengan jangkaan kemurungan selepas percutian.

Dan jika masalah itu masih mengatasi anda, dan akan bekerja menjadi menyakitkan bagi anda, mungkin masalahnya dalam kerja? Dan lebih mudah untuk mengubahnya daripada berurusan dengan tidak suka untuknya?

Kemurungan selepas bercuti

Kemurungan selepas bercuti adalah fenomena yang agak normal, sejak rehat organisma dibina semula, ia mendapat masa untuk bangun lebih awal, wujud mengikut jadual, untuk makan pada waktu tertentu. Selepas bercuti, ketenangan dan kebebasan aksi, masa lapang yang menyenangkan dan kelonggaran mutlak diganti dengan kawalan penuh, keperluan untuk mengambil tanggungjawab, komitmen, ketergantungan kepada kakitangan komando, rakan sekerja, rakan kongsi. Semua ini menjana kecemasan dan kebimbangan yang besar, yang menjejaskan seseorang. Perubahan kitaran menyebabkan kegelisahan dan faktor tekanan, tanpa mengira bidang pekerjaan orang. Semua tertakluk kepada perasaan depresi dan tekanan.

Bagaimana untuk tidak menjadi tertekan selepas bercuti

Untuk lulus selepas percutian blues, anda perlu memahami apa yang menyebabkan kemurungan selepas percutian di laut. Kesedihan yang mudah untuk kembali ke kewujudan rutin adalah agak boleh diterima, bagaimanapun, apabila tidak ada keinginan untuk bangun pada waktu pagi, berinteraksi dengan persekitaran sosial dan menyertai irama kerja yang biasa, adalah perlu untuk mengetahui apa sebenarnya yang menimbulkan ketidakselesaan dan kekejaman emosi yang kuat.

Untuk melakukan ini, adalah disyorkan untuk menguraikan dan menganalisis hari bekerja pada saat itu. Sebagai contoh, keengganan untuk bangun awal, bersiap sedia untuk bekerja, berkomunikasi dapat ditimbulkan oleh keengganan untuk mematuhi jadual, melompati isyarat penggera "penggera". Untuk mengatasi masalah ini, memindahkan pemasa jam penggera hingga 5 tidak membantu. Sebaliknya, adalah lebih baik untuk menjadualkan untuk tempoh pagi beberapa aktiviti yang menyenangkan, yang mana anda harus bangun lebih awal. Ia adalah mustahil untuk memusnahkan tepi rejim, jika mereka sedikit berpindah. Sebagai contoh, setelah merancang perniagaan yang menarik untuk istirahat makan tengah hari atau untuk petang.

Jalan ke tempat kerja sehari-hari juga boleh menyebabkan penolakan. Kesesakan lalu lintas harian, pengangkutan yang mengalir, kekasaran pemandu, kekasaran penumpang, keramaian, perjalanan yang tidak selesa, lama menunggu pengangkutan awam - semua ini menimbulkan kerengsaan, keengganan untuk bekerja dan keletihan. Untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas, anda boleh menggunakan cadangan di atas, pergi lebih awal dan nikmati kopi pagi dan sarapan pagi yang enak di kafe yang selesa berhampiran kerja. Selain itu, anda boleh sedikit menyesuaikan laluan, menggantikan pengangkutan awam dengan basikal atau berjalan kaki.

Nah, bidang aktiviti itu sendiri boleh menyebabkan penolakan yang paling besar. Ini adalah masa yang paling sukar, kerana agak sukar untuk mengubah pekerjaan. Seringkali, keengganan untuk melawat tempat pekerjaan menyebabkan momen yang bermasalah dalam interaksi dengan rakan sekerja, hubungan dengan atasan, yang perlu ditangani. Sekiranya keengganan untuk pergi ke tempat kerja menyebabkan ketidakpuasan dengan tanggungjawab sendiri, dengan kerja itu sendiri, maka alasannya mungkin bersembunyi sama ada dalam keletihan kronik atau terlibat dalam urusan yang tidak diingini. Tidak semestinya orang mempunyai masa untuk memulihkan rizab dan rehat semasa cuti. Permintaan yang berlebihan, banyak tanggungjawab, masalah domestik, lama tanpa percutian penuh menyebabkan stres. Oleh itu, perlu menyemak semula beban kerja dan gaya hidup secara keseluruhan.

Mengatasi tidak suka untuk bidang aktiviti adalah lebih sukar daripada menghapuskan tekanan yang disebabkan oleh keletihan. Melangkah ke pekerjaan yang membenci setiap hari mewujudkan tekanan yang berterusan, yang dipenuhi dengan kestabilan mental dan kesihatan.

Untuk mengatasi apa yang tidak disukai, adalah disyorkan sama ada untuk mengubah skop aktiviti, atau cuba mencari sisi yang menarik di dalam kerja. Sebagai contoh, kerja itu sendiri menjengkelkan, tetapi gaji yang tinggi.

Untuk kemurungan selepas percutian tidak akan dilancarkan oleh gelombang, adalah disyorkan untuk kembali dalam masa dari perjalanan. Ia perlu kembali dari perjalanan sedikit lebih awal daripada tarikh akhir untuk kerja, untuk membolehkan anda menyesuaikan diri dengan rutin harian. Dalam usaha untuk meregangkan hari cuti, orang membawa diri ke keadaan tertekan, apabila kembali. Kerana perlu mempunyai masa untuk membongkar beg pakaian, menelefon kerabat, teman, memutuskan pakaian mana yang akan pergi kerja, melihat diari, untuk mengingat perkara masa depan dan proses kerja. Kembali terlebih dahulu, anda boleh bertemu dengan teman wanita, melawat saudara-mara, membersihkan apartmen, berbaring di sofa kegemaran anda, merancang hari kerja yang akan datang.

Untuk mengelakkan selepas blues percutian disyorkan untuk menghabiskan hujung minggu lebih cerah. Sungguh memalukan, sudah tentu, bahawa cuti berakhir, tetapi ada hari, anda tidak boleh mengabaikannya. Tidak perlu menghibur diri anda pada hujung minggu di kampung halaman anda, anda boleh pergi ke penempatan berdekatan, melawat pemandangan.

Resort ini sentiasa dikelilingi oleh ramai orang, jisim kenalan baru. Kembali dari bercuti, anda mungkin tidak mempunyai komunikasi yang cukup dan kepelbagaian, tetapi ini bukan alasan untuk Kruchin, ini hanya menjadi alasan untuk bertemu dengan kawan-kawan, yang dapat memberitahu dalam semua warna mengenai semua ups dan downs yang berlaku semasa bercuti.

Kemurungan selepas bercuti di laut tidak akan datang jika seorang lelaki di pantai akan menunggu hobi kegemarannya. Dan sekiranya beberapa aktiviti semasa percutian itu tenggelam ke dalam jiwa, maka tidak ada yang mengganggu dengan mengulanginya di dalam habitat. Menyelam, mendaki gunung, menunggang kuda boleh diamalkan bukan sahaja semasa bercuti.

Tosca tidak dapat mengatasi jika pelawat akan makan dengan betul. Cadangan remeh ini sebenarnya memainkan peranan yang besar, kerana makanan secara langsung mempengaruhi keadaan minda dan kesejahteraan. Selepas penyerapan di resort buah-buahan terang yang enak, makanan laut yang lazat, hidangan yang lazat, kembali ke kentang biasa dan pasta hanya akan menimbulkan kerinduan dan mood yang tidak baik. Oleh itu, anda harus cuba mempelbagaikan diet dengan sayur-sayuran segar, buah beri terang, seperti semangka, raspberi, buah-buahan yang berair. Di samping itu, kita tidak boleh lupa bahawa bukan sahaja kentang tumbuk disediakan dari ubi kentang, tetapi juga kentang kaserol atau donat, dan dari pasta pedas anda boleh membuat pasta yang hebat. Hidangan laut kegemaran - jagung panas, sempurna disediakan di mana-mana dapur.

Bagaimana untuk mengatasi kemurungan selepas bercuti

Sesetengah subjek manusia bekerja sepanjang tahun untuk dapat pergi bercuti. Walau bagaimanapun, bercuti mempunyai kerangka waktu dan seseorang harus kembali kepada realiti sehari-hari. Dari sini dan keengganan untuk bekerja, walaupun individu itu mendapat keseronokan dari kerja, kesedihan, kesedihan dan kerinduan.

Mengapa kemurungan berlaku selepas bercuti, apa yang perlu dilakukan? Apabila seseorang pergi bercuti, terutamanya di tempat yang tidak diingini, dia lupa tentang masalah, daun-daun yang negatif di rumah. Bercuti, orang dewasa menjadi seperti kanak-kanak bercuti.

Orang-orang yang mempunyai masalah dengan kesedaran diri merasa agak akrab selepas distemper. Bagi individu tersebut, bercuti adalah sejenis jalan keluar dari persekitaran sehari yang tertutup. Orang seperti ini dinasihatkan agar tidak menunggu berlakunya cuti yang akan datang, tetapi untuk mula mengubah kehidupan mereka sendiri atau mengubahnya sekarang.

Asal-usul mood kemurungan yang datang selepas rehat terletak pada kontras antara hobi yang cerah dan kerja sehari-hari. Kebanyakan subjek lupa bahawa kebahagiaan adalah keadaan fikiran, bebas daripada keadaan luaran. Oleh itu, berapa banyak kehidupan kerja yang akan menjadi hujung minggu kelabu dan membosankan hanya bergantung kepada individu. Walaupun di sebuah bandar kecil, terdapat banyak hiburan yang tidak didokumentasikan, tidak sah.

Jadi kemurungan selepas cuti, apa yang perlu dilakukan? Pertama sekali, anda perlu mengetahui sama ada terdapat masalah kegelisahan dan kehilangan kekuatan selepas berehat. Ramai pelawat dalam masalah kembali ke kehidupan seharian, yang mengikuti perjalanan panjang dan menyenangkan, tidak melihat. Pada masa yang sama, tidak menyedari bahawa motivasi untuk ketidakselesaan mereka tepat pada masanya di atas.

Berikut adalah isyarat tubuh biasa yang, jika anda melihat bahawa anda berada di dalam diri anda, anda harus segera mengambil langkah-langkah untuk menghapuskan masalah seperti kemurungan post-holiday.

Pada giliran pertama, mungkin ada pelanggaran selera makan terhadap arah keuntungannya, atau sebaliknya, ketiadaan, keluhuran, air mata, kegelisahan, perasaan nostalgia, ketidakmampuan untuk melakukan tugas biasa, ketidakmampuan untuk fokus pada tugas yang sedang dilakukan. Dalam sesetengah individu, kemurungan selepas percutian mencetuskan kemarahan, terutamanya jika tidak dapat menyelesaikan kes-kes yang dirancang untuk cuti.

Agar tidak jatuh ke dalam mood depresi apabila kembali dari mengembara, anda perlu membenarkan diri anda menyedari bahawa kebahagiaan, suasana hati yang baik, teraan yang jelas di pintu keluar untuk bekerja tidak berakhir. Jika, semasa bercuti, seseorang belajar mengenai budaya lain, gaya hidup pelbagai negara, masakan, oleh itu, ia membuka jalan baru dalam kewujudannya. Peluang yang diberikan oleh pengetahuan baru bukan sebahagian daripada kehidupan lama. Adalah penting untuk menyimpan komponen ini bercuti, cuba untuk tidak membiarkannya mereda. Ini difasilitasi dengan melihat foto, video yang dibuat dalam perjalanan, mengintip cenderahati yang dibeli. Ini akan memulihkan kenangan, menyegarkan kesan anda, memberi banyak detik-detik yang menyenangkan dan mengenakan anda emosi positif.

Adalah disyorkan untuk mengingati bahawa saya lebih suka bercuti, dan cuba mengenal pasti budaya habitat negara dan budaya kawasan yang dilawati. Adalah mungkin untuk memindahkan budaya negara lain ke kehidupan seharian melalui menari, seni, belajar bahasa, menonton filem, memakai barang-barang almari pakaian.

Untuk membantu dengan cepat menyesuaikan diri dengan kehidupan sehari-hari biasa, perlu mengambil "kebersihan diri", cara di mana terdapat banyak. Pertama sekali, kerja perlahan perlahan. Adalah lebih baik apabila keluar ke tempat kerja jatuh pada hari Khamis, kerana ia lebih hampir hujung minggu. Adalah perlu untuk cepat kembali ke cara biasa kewujudan dan rutin biasa, sebagai contoh, untuk meneruskan kelas kecergasan, pertemuan dengan saudara-mara atau rakan-rakan.

Ia juga disyorkan untuk mengambil masa untuk tidur malam yang sihat. Adalah lebih baik untuk kembali dari perjalanan pada siang hari, supaya badan dapat menyesuaikan dengan lebih mudah.

Kemurungan selepas bercuti. Bagaimana untuk mengatasi sindrom selepas berundur.

Nampaknya anda kembali dari bercuti, di mana anda benar-benar "mengecas semula bateri anda", mendapat kekuatan dan semangat, anda harus siap untuk memindahkan gunung, dan sebaliknya anda diliputi oleh keletihan, kesedihan, kesedihan, suasana menghampiri sifar, anda terganggu, bersedia untuk memecahkan, terdapat gangguan tidur, selera makan, aktiviti harian dan kebimbangan yang kelihatan hebat kepada anda atau diberi kesukaran yang besar, pemikiran pemecatan daripada kilat kerja "tidak diingini", saya ingin berhenti dan...

Jangan membuat pergerakan secara tiba-tiba dan tidak tergesa-gesa untuk teruskan tentang penasihat berbahaya ini, tidak begitu buruk.

Kami berkenalan - sindrom poslepuskny.

Lebih dari satu pertiga daripada senegara kita, yang kembali dari bercuti, berhadapan dengan keadaan fizikal dan mental yang sama, yang dikenali sebagai "sindrom pasca pengeluaran" (kemurungan selepas lulus, limpa). Di luar negara, bahkan datang dengan istilah yang lebih melodi - Post Vacation Blues, dikaitkan dengan perasaan nostalgia yang istimewa setelah berpengalaman.

Adalah diketahui bahawa keterukan manifestasi sindrom pasca-retret berkait rapat dengan tempoh dan kualiti rehat, serta emosi dan tanggapan yang diperoleh semasa itu. Yang lebih bahagia, "cerah", "tidak dapat dilupakan" dan yang lebih lama adalah yang lain itu sendiri, semakin sukar bagi seseorang untuk kembali kepada "biasa", atau lebih tepatnya.

Sebab-sebab penampilan selepas perjalanan.

Semasa hari cuti, tubuh kita melegakan. Di rehat, kita mengubah irama biologi dan psikologi hidup yang biasa - pemakanan, tempoh tidur, usaha mental dan fizikal, latar belakang emosi. Sering kali, ada perubahan zon waktu dan iklim untuk waktu rehat, dan kebiasaan negara kita "berehat", seperti penyalahgunaan alkohol, sudah menjadi legenda di resort asing. Adalah logik bahawa ramai orang tidak mampu menukar suis segera ke "mod kerja", dan proses penyesuaian mengambil sedikit masa.

Di samping itu, ciri-ciri peribadi (predisposisi kepada kemurungan), ketidakpuasan tertentu terhadap kerja atau kehidupan mereka secara keseluruhan sebelum cuti boleh menjadi faktor yang memburukkan lagi (ia adalah selepas rehat "baik" yang majoriti "hubungan cuti" dipecahkan) kemusnahan (contohnya musim luruh). Dalam kes sedemikian, dan terutamanya jika keadaan seperti ini berlangsung selama lebih dari 2 minggu atau menjadi lebih buruk, bantuan pakar (ahli psikologi, psychotherapist) mungkin diperlukan.

Bagaimana untuk mengelakkan sindrom post-retreat.

Untuk meminimumkan manifestasi penyakit ini, anda perlu merancang jadual percutian anda dengan betul, dengan mengambil kira masa penyesuaian dan penyesuaian psikologi untuk kembali dari situ. Rata-rata, masa yang diperlukan untuk percutian berkualiti adalah 2-3 minggu, dan penyesuaian dan kembali ke kehidupan selanjutnya dapat mengambil sedikit lebih. Telah terbukti bahawa orang-orang yang pulang dari kerja beberapa hari sebelum berangkat untuk bekerja, serta para pelancong yang "rekod jejaknya" tidak mempunyai sebarang penyalahgunaan makanan, alkohol atau hiburan, dan yang paling dekat dengan mereka rhythm kehidupan biasa (rutin harian).

Di samping itu, satu faktor penting ialah persiapan untuk percutian, ketika anda masih bekerja - pilihan terbaik adalah jika transaksi utama atau laporan selesai sebelum keberangkatan anda, maka setelah kembali, anda tidak perlu menyerang barikade dari bisnis yang belum selesai, dan anda akan dapat dengan lancar masuk aliran kerja.

10 cara untuk menangani kemurungan selepas percutian.

1. Pengetahuan adalah kuasa! Kesedaran tentang keadaan anda, punca dan gejalanya sudah memberi anda kelebihan dalam perjuangan.

2. Rancang jadual kerja anda, diselaraskan untuk penyesuaian, jangan sekali-kali tidak tergesa-gesa ke dalam "peperangan" dengan semua kekuatan anda, mulakan kecil, menetapkan keutamaan, meningkatkan beban secara beransur-ansur.

3. Kawal diri dan emosi anda, menangguhkan membuat keputusan penting kemudian, berhati-hatilah dengan tergesa-gesa.

4. Ambil sokongan keluarga, rakan, rakan sekerja. Berkongsi dengan mereka emosi dan tanggapan positif anda tentang yang lain.

5. Mengembalikan diet dan tidur anda yang standard - cuba tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, dan makanan seimbang dan mengandungi vitamin yang mencukupi.

6. Luangkan lebih banyak masa di luar, jangan menghadkan diri anda di bawah sinar matahari, senaman (gimnastik, joging pagi, gim).

7. Tambah hobi baru untuk hidup anda atau terlibat dalam sesuatu yang selalu membawa anda kegembiraan.

8. Belajar pelajaran, memahami apa yang baru yang anda pelajari, apa idea dan fikiran yang anda sampaikan semasa cuti, melihat apa yang berlaku sebagai pengalaman yang menarik (dan bukan yang terakhir dalam hidup anda).

9. Jangan menganggap apa yang berlaku sekarang dengan anda sebagai manifestasi apa-apa kelemahan, pertimbangkan sindrom pasca pengeluaran hanya sebagai corak objektif yang sama, dengan wujudnya anda tidak bersalah.

10. "Segala-galanya akan lulus... dan ini juga!" Frasa yang paling besar ini, yang ditulis pada cincin Raja Sulaiman, seharusnya menjadi slogan anda, kerana kini anda tahu bahawa akan ada kemenangan, anda perlu menunggu lebih lama lagi.

Untuk bekerja selepas cuti: rahsia motivasi

Hanya mereka yang bekerja dengan baik secara produktif. Ini adalah fakta! Tetapi bagaimana, selepas bercuti panjang, cepat terlibat dalam aliran kerja? Cari petunjuk dalam artikel penulis kami Natalia Maikova.

Sudah tentu, terdapat workaholics di dunia yang tidak suka bercuti dan menunggu, mereka tidak akan menunggu hari kerja pertama selepas berehat yang sewajarnya. Tetapi kita fikir bahawa golongan minoriti itu. Setiap badan memerlukan rehat. Dan adalah wajar bahawa ini bukan sekadar rest pasif, tetapi perubahan pemandangan. Oleh itu, ramai orang cenderung pergi ke suatu tempat pada hari cuti mereka: di laut, dalam lawatan berpandu di mana-mana negara, untuk melawat rakan-rakan di bandar lain, ke kampung ke saudara-mara dan ke tempat lain yang sama menarik. Seseorang meninggalkan sendirian, seseorang dengan kawan atau saudara mara, atau dengan setengah yang lain.

Walau bagaimanapun, percutian itu berlalu dengan cepat, kita juga akan berkata: lalat oleh. Dan sekali lagi perlu pergi bekerja. Kadang-kadang sangat sukar untuk menyesuaikan diri dengan rentak kerja dan rutin lain. Bagaimana hendak menjadi? Kami akan memberi anda petua mengenai cara hidup selepas bercuti, supaya senyuman anda ikhlas, dan mood sentiasa maksimal.

Kemurungan selepas bercuti: adakah ini normal?

Bagi sesetengah orang, kemurungan tidak bermula selepas cuti, tetapi juga pada hari-hari terakhirnya, apabila ia kelihatan tidak lama lagi akan kembali bekerja. Dalam kes ini, orang itu hampir tidak mempunyai masa untuk berehat. Semua orang tahu bahawa percutian tidak begitu indah kerana jangkaannya. Begitu juga bercuti. Betapa hebatnya untuk berfikir dan bermimpi tentang percutian, ketika belum mulai! Tetapi jika ia bukan hanya bermula, dan tidak lama lagi, maka anda tidak boleh sedih, tetapi, sebaliknya, cuba untuk mendapatkan emosi positif dan teraan baru selama beberapa bulan lebih awal.

Namun, kemurungan selepas bercuti di laut atau di tempat lain: adakah ini normal? Ia bergantung pada apa yang perlu dilaburkan dalam konsep ini. Secara umum, kemurungan adalah istilah perubatan yang menggambarkan gangguan mental yang sangat kompleks. Tetapi kita digunakan untuk agak melebih-lebihkan dan memanggil kemelesetan mood buruk yang berlarutan, kehilangan kekuatan, penurunan prestasi dan keinginan untuk tidak melakukan apa-apa, walaupun ini tidak sepenuhnya betul. Oleh itu, jika seseorang prihatin tentang masalah-masalah tertentu, maka keadaan semacam itu selepas hari cuti agak normal dan mudah difahami.

Semasa bercuti, kami berehat, cuba untuk tidak berfikir tentang kerja, berjalan dan perjalanan, jangan bangun pada jam penggera dan berbaring bila-bila masa yang kami suka, bersenang-senang, dan juga mengubah diet kami. Semasa bercuti, kami berhubung dengan alam semula jadi, berehat dari bandar dan situasi setiap hari, cuba menyerap sinar matahari hangat setiap hari, nikmati laut yang lembut, menangkap setiap langkah pada foto, membeli makanan yang menyenangkan kepada rakan dan keluarga. Sememangnya, mood dapat berkurang secara mendadak jika anda kehilangan semua ini hanya dalam satu hari sahaja.

Jika kita bercakap tentang kemurungan sebenar, maka tidak ada masa untuk bercanda: tiba masanya untuk menghubungi pakar (ahli psikologi, psikoterapi). Walaupun, mungkin, penyebab kemurungan dalam hal ini tidak akan bercuti sama sekali, tetapi di sisi lain.

Kembali bekerja selepas percutian sukar. Tetapi perlu!

Adakah kehidupan selepas cuti?

Kami mewujudkan suasana hati kita sendiri, kita membuat diri kita bahagia. Sama seperti kita bebankan diri dengan masalah dan jatuh ke dalam kemurungan yang dicipta. Oleh itu, jika seseorang berfikir bahawa hayat berakhir, maka orang ini pasti memerlukan bantuan psikoterapi yang serius. Kami tidak akan membincangkan wacana panjang tentang makna kehidupan secara umumnya, tetapi kami ingin mengatakan: sangat penting untuk menghargai setiap hari yang berlalu, cuba mencari momen positif walaupun dalam kehidupan sehari-hari yang paling buruk, senyum dan bergerak ke hadapan sahaja.

Apa yang perlu dilakukan jika kemurungan berlaku sepanjang tempoh buruh dan tepat pada masanya? Tukar pekerjaan. Jika tidak, apa-apa. Sukar untuk memaksa diri anda untuk mencintai urusan yang tidak diingini. Tetapi untuk pergi setiap hari ke mana tidak ada yang dikehendaki, juga, tidak berbaloi. Hidup terlalu pendek untuk menderita begitu banyak, terutamanya kerana wang. Dan hidup hanya dari percutian ke percutian sangat sukar.

Bagaimana untuk menetapkan diri anda untuk bekerja selepas cuti?

Kami ingin memberi beberapa petua tentang cara "memperluaskan" percutian anda dan secara beransur-ansur menyesuaikan diri dengan mod kerja.

  • Adakah anda menyukai masakan yang luar biasa di tempat anda beristirahat? Jadi, anda boleh menguasainya, sekurang-kurangnya sebahagiannya, dan memanjakan diri dengan hidangan "luar negeri" sekali sehari. Bahan-bahan untuk hidangan yang lazat pasti akan ditemui di pasar raya, dan Internet akan memberikan arahan langkah demi langkah tentang cara menyediakannya. Kedua-dua saudara dan rakan sekerja akan terkejut.
  • Berkongsi dengan rakan anda di rangkaian sosial emosi anda. Anda tidak perlu memuat naik 500 foto jenis yang sama: ia tidak menarik untuk sesiapa sahaja. Tetapi tayangan slaid ke muzik dari bingkai terbaik atau filem mini dari video pendek adalah apa yang anda perlukan. Memilih dan melihat foto, anda akan kembali ke tempat asal anda.
  • Buat kolaj foto dengan gambar yang paling lucu dan menghiasi bilik anda dengannya. Ia akan menjadi baik untuk bangun pada waktu pagi dan melihat diri anda dari ceria dan riang. Anda sentiasa mahu kelihatan seperti ini selalu.
  • Susunkan pesta kecil di tempat kerja, di mana semua orang akan berkongsi tanggapan mereka tentang percutian terakhir mereka. Dan mereka yang akan berehat, biarkan mereka bercakap tentang rancangan mereka.
  • Beristirahat dari acara yang akan datang yang sama yang menyenangkan: ulang tahun kanak-kanak, perkahwinan rakan, ulang tahun nenek, Tahun Baru, selepas semua. Dan berapa banyak kes yang perlu dilakukan sebelum acara ini!
  • Cuba jangan marah bekerja dengan tipis, tumpukan hanya kepada yang baik dan gembira.
  • Pastikan untuk mengawasi kesihatan anda: latihan pagi, joging malam, kecergasan beberapa kali seminggu, sebuah studio tarian tidak penting, kerana pergerakan dan kehidupan adalah konsep yang tidak dapat dipisahkan.
  • Rehat setiap hujung minggu, sekurang-kurangnya setengah hari. Tidak, pembersihan mingguan apartmen, laporan di dunia luar dan perjalanan ke Auchan bukanlah rehat. Ini adalah rutin yang sama di mana mood merosot dan keinginan untuk membuat hilang. Berjalan, keluar dari bandar, lawatan ke konsert, muzium dan pameran, lawatan untuk melawat - memberi kesan positif baharu, yang perlu anda gunakan.
  • Sekiranya anda sakit, duduk di hospital. Percayalah, syarikat anda tidak akan tutup kerana ini, dan Bumi tidak akan turun dari paksi. Anda diberitahu bahawa anda tidak boleh sakit, jika tidak, anda akan dipecat? Jalankan dari pekerjaan ini: perkara yang paling penting untuk menghargai adalah kesihatan anda, jika tidak, anda tidak akan memerlukan apa-apa kerja.
  • Laksanakan tugas mereka dengan jelas, tidak terganggu oleh hal ehwal pihak ketiga. Melumpuhkan Facebook di komputer kerja anda akan menjimatkan masa kerja beberapa jam, dan kemudian anda boleh pulang ke rumah tepat pada masanya.
  • Baca setiap fiksyen setiap hari. Ini adalah peluang yang baik untuk melakukan perjalanan dan belajar perkara-perkara baru tanpa meninggalkan rumah anda.
  • Mulakan merancang percutian baru dan bermimpi mengenainya. Ia amat penting apabila langkah seterusnya dirancang dalam setiap kes.

Adakah anda mempunyai rahsia bagaimana untuk kembali ke trek kerja selepas cuti? Kongsi mereka dalam ulasan ke artikel kami!

Top 5 Tips untuk Mengatasi Kemurungan selepas Percutian

Waktu berlalu, dan bahkan percutian terpanjang dan paling menarik berakhir. Ramai di antara kita mengalami kesukaran dalam proses kerja selepas cuti. Bagaimana untuk memberi motivasi kepada irama harian kerja pejabat? Nasihat kami boleh membantu anda mengatasi kemurungan selepas percutian!

Bagaimana untuk mengatasi kemurungan selepas percutian dan menyertai alur kerja

Waktu berlalu, dan bahkan percutian terpanjang dan paling menarik berakhir. Ramai di antara kita mengalami kesukaran dalam proses kerja selepas cuti. Bagaimana untuk memberi motivasi kepada irama harian kerja pejabat? Nasihat kami boleh membantu anda mengatasi kemurungan selepas percutian!

Daun percutian, kemurungan tiba

Bagi ramai, percutian adalah pemisahan dari realiti, apabila anda tidak boleh berfikir tentang apa-apa, hidup tanpa berfikir tentang esok. Tetapi masa sedih akan pulang ke rumah. Dan walaupun pulang ke rumah bagi kebanyakan daripada kita juga gembira, apabila mereka kembali, orang yang paling kerap menjadi bingung, saraf atas tipis, mengalami tekanan dari perubahan persekitaran, menikmati perasaan nostalgia untuk percutian yang lalu.

Kemurungan selepas percutian mempunyai banyak persamaan dengan amnesia pra-percutian, apabila orang juga hilang sebelum permulaan bercuti, mereka tidak boleh menumpukan perhatian kepada kerja-kerja dalam menjangkakan percutian. Tetapi, pra-amnesia mempunyai emosi yang positif di belakangnya, sedangkan kemurungan selepas percutian adalah yang paling sering dikaitkan dengan akibat negatif.

Tips untuk menghilangkan kemurungan selepas bercuti

Walau bagaimanapun, kehidupan terus berjalan, dan anda tidak boleh hidup selama-lamanya, mengingati percutian. Ia adalah masa untuk bergerak! Kami mengesyorkan agar anda mencuba petua ini untuk masuk ke dalam proses kerja tanpa ancaman keletihan moral sepenuhnya.

Gunakan output sebagai tempoh peralihan.

Kita semua berbeza, dan akhir cuti mempengaruhi semua orang dengan cara yang berbeza. Seseorang selepas hujung percutian memasuki rut dan segera kembali ke rutin kehidupan, yang lain bertenang dan mengalami masa dan masa lagi.

Kesedihan anda dapat dikurangkan jika anda mempersiapkan terlebih dahulu. Jangan bermula dengan perkara-perkara yang mustahil untuk anda. Merancang percutian anda supaya anda akan mempunyai sekurang-kurangnya satu hari untuk kembali ke pengalaman anda bercuti, untuk berehat selepas penerbangan, untuk menyesuaikan diri, jika perlu.

Jaga kerja rumah biasa pada hari ini. Jadi, tubuh anda akan memahami bahawa tidak semuanya adalah menakutkan seperti yang dijangkakan, dan akan mula menyesuaikan diri dengan persekitaran biasa. Jika anda mahu, anda boleh membuat senarai tugasan yang perlu dilakukan sebaik sahaja kembali. Kerja rumah ini mengalihkan perhatian anda dari pemikiran buruk yang berkaitan dengan kembali dari bercuti.

Kongsi kesan anda

Jika anda sudah kembali bekerja, tetapi masih mengalami nostalgia untuk cuti, maka sudah tiba masanya untuk berkongsi tanggapan anda dengan rakan sekerja tentang perjalanan anda! Tunjukkan foto dan beritahu bagaimana kerena anda menghabiskan masa anda bercuti. Bercakap tanggapan anda, anda mengalami semula emosi positif yang dapat menyelamatkan anda daripada kemurungan.

Selepas pulang ke rumah, menyusun dan memproses foto dan video anda. Siarkan mereka jika anda mahu di rangkaian sosial, atau cetak foto terbaik dan pasangkannya ke album keluarga anda.

Dapatkan senaman

Semasa cuti, kita semua suka membiarkan diri kita terlalu banyak, dan kalori tambahan mempengaruhi tubuh kita. Jika anda bermain sukan secara teratur, maka anda tidak akan sukar untuk kembali ke gym. Jika anda tidak memberi perhatian kepada sukan, fikir, mungkin sekarang ini adalah saat yang tepat apabila anda perlu bermula? Memotivasi diri anda untuk bersukan!

Tukar hidup dengan lebih baik

Kembali dari bercuti, jangan biarkan diri anda berfikir bahawa dunia runtuh, dan membawa anda ke dalam jurang. Hanya anda boleh menukar diri anda dan cara pemikiran anda. Pertimbangkan bahawa selepas pulang dari bercuti, anda memulakan kehidupan baru. Jangan berharap untuk esok, mulailah sesuatu yang baru dan menarik yang selalu anda buat sehingga nanti!

Bercuti dengan anda hanya satu beg pakaian, tetapi anda merasa hebat dengan beberapa perkara dan objek yang terhad. Mungkin sudah tiba masanya untuk berubah dan menjadikan kehidupan anda lebih mudah? Semakin banyak ruang bebas yang ada di rumah, semakin banyak kebebasan yang anda miliki! Dan tidak kurang, menyimpan banyak wang untuk membeli perkara-perkara yang tidak perlu.

Semasa hari cuti, anda jarang menggunakan telefon bimbit anda, menikmati percutian anda dan jarang memanggil keluarga dan rakan anda, bukan sahaja kerana perayauan mahal, tetapi juga kerana telefon itu seolah-olah anda sesuatu yang tidak perlu. Dapatkan kebiasaan menggunakan telefon anda seperti yang diperlukan, dan bukan sebagai pemegang tempat untuk masa lapang. Begitu juga dengan TV.

Merancang percutian anda yang seterusnya

Tidak ada yang lebih baik untuk merancang percutian, berfikir laluan, mencari tiket murah, melihat muzium yang boleh anda pergi. Jika anda berfikir tentang percutian yang menanti anda, maka anda pasti tidak akan tertekan selama bercuti yang telah berakhir. Sekiranya anda berada dalam belanjawan, plan bagaimana anda boleh menyimpan wang untuk membiarkan diri anda menghabiskan seminggu atau dua di tepi pantai atau menonton pemandangan.

Kemurungan dikalahkan, dan bercuti hanya emosi positif

Jangan tinggalkan masa lalu, hidup sekarang! Dan kemudian bercuti akan hanya emosi positif, tanpa gram kesal. Mimpi, dan kemudian anda mampu melakukan perjalanan baru untuk kebahagiaan!

Jangan lupa untuk berkongsi nasihat kami di rangkaian sosial atau menulis sendiri komen! Langgan artikel baru melalui e-mel, serta membaca artikel lain dalam kategori "motivasi".

Kemurungan selepas bercuti

Tidak lama dahulu, kemurungan selepas percutian dianggap sebagai penciptaan orang yang malas yang secara mutlak tidak mahu kembali ke hari kerja, bagaimanapun, kini para doktor kini lebih sering menggunakan istilah ini dalam kerja mereka dengan pesakit.


Nampaknya baru-baru ini anda memilih resort, membeli diri anda dengan baju renang dan sandal untuk bercuti, tetapi kini kisah dongeng yang indah ditinggalkan, meninggalkan tempat untuk hari kelabu, membosankan. Anda mengalami semua gejala-gejala kemurungan biasa: kegelisahan, keletihan, mengantuk, dan ketidakpuasan.


Saya ingin kembali ke pantai yang cerah sekali lagi dan melupakan kerja, tugas domestik, kesesakan lalu lintas, kesibukan bandar besar dan semua "kegembiraan" yang lain dalam kehidupan seharian. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku, dan anda semakin tenggelam dalam merindukan hari-hari indah di pangkuan alam semula jadi.


Percayalah, anda tidak bersendirian dengan masalah ini. Cobalah untuk mengambil apa yang sedang berlaku kepada anda, dengan tenang, kerana keadaan anda agak alami: cuma fikirkan bagaimana kontras yang tajam adalah laut hangat dan dinding sejuk di pejabat! Perkara utama - jangan panik dan mula bekerja pada diri sendiri.


Kami menawarkan anda beberapa cara untuk pulih dari percutian anda dan membuat pulangan anda bekerja dengan minimally menyakitkan.

1. Jangan berlebihan

Sudah tentu, semasa ketidakhadiran anda banyak kes telah terkumpul, bagaimanapun, anda tidak boleh cuba untuk segera menangani mereka semua - jika tidak, anda hanya panik dan anda tidak akan tahu apa yang harus diambil.

Cuba secara beransur-ansur meningkatkan beban dan biarkan masalah, penyelesaiannya yang masih boleh menderita sedikit, untuk masa depan. Jangan mengatasi projek baru, terutamanya jika mereka sangat berskala besar - anda masih mempunyai masa untuk bekerja.

2. Mengekalkan badan anda

Selepas cuti, anda mengalami bukan sahaja emosi, tetapi juga tekanan fizikal, jadi "kuil jiwa" anda memerlukan sokongan. Ikuti jadual hari - cuba tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari. Ambil vitamin dan mineral, dan juga memberi perhatian khusus kepada diet anda: baik untuk makan pisang, oren, pic, hazelnut dan coklat untuk melegakan simptom kemurungan.

3. Rehat

Selepas bekerja, cari masa untuk berbual dengan rakan-rakan, pergi ke pawagam, boling, biliard. Baca buku yang menarik atau ambil lukisan. Hujung minggu, juga, cuba membuat tepu - menghilangkan kerja rumah anda dan memandu dengan rakan atau orang yang tersayang di luar bandar, sebagai contoh, menunggang basikal.

4. Adakah sukan

Selepas cuti, tahap endorfin, hormon kegembiraan, telah menurun secara dramatik. Aktiviti fizikal akan membantu mengisi jurang yang menjengkelkan ini: mula berjalan pada waktu pagi atau mendaftar untuk kelas yoga. Perkara utama adalah untuk memulakan, walaupun kelihatannya anda bermain sukan kini hanya menjadi beban.

Semua petua ini akan membantu anda kembali normal dengan kerugian minima. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, percutian bukan sahaja melanggar cara hidup anda yang biasa, tetapi juga memberikan anda peluang untuk menetapkan keutamaan dengan cara yang baru dan memahami apa yang anda mahukan.


Mungkin, apabila anda kembali ke desktop anda, anda tiba-tiba menyedari bahawa anda wujud dalam rangka kerja masyarakat yang dikenakan kepada anda dan hari kerja 9 jam di komputer, melaporkan, merundingkan - semua ini bukan sesuatu yang dapat buat awak gembira? Dan mungkin anda sedar bahawa anda tidak mahu tinggal di metropolis yang bising, dengan kesesakan lalu lintas, kabut dan orang ramai yang selalu bergegas ke suatu tempat?


Cuba memahami garis antara keengganan sepenuhnya semulajadi untuk bekerja selepas rehat dan wawasan: kesedaran bahawa anda tidak hidup dalam kehidupan yang anda inginkan. Kemungkinan besar kemurungan selepas percutian anda adalah berkaitan dengan fakta bahawa pada satu ketika anda memahami dengan jelas untuk diri sendiri: anda menginginkan sesuatu yang lain. Dalam kes ini, ia dikategorikan secara contraindicated untuk anda terjun semula ke dalam kewujudan rutin dengan ketenangan dan cahaya yang jarang ditemui.


Jangan takut untuk mengubah sesuatu dalam hidup anda, jangan takut untuk mengambil peluang dan mencuba sesuatu yang baru - mengubah pekerjaan anda, membuat pembaikan di apartmen, mendaftar untuk tarian oriental atau bahkan berfikir tentang menjual sebuah apartmen di bandar dan membeli sebuah rumah di kampung. Semua laluan terbuka, jangan lepaskan peluang anda untuk mengubah hidup menjadi lebih baik!

Kemurungan selepas bercuti: bagaimana untuk mengatasi

Percutian, kebanyakan kita melihat sebagai keselamatan dari rutin harian. Ini adalah peristiwa gembira yang sering kita tunggu sepanjang tahun.

Oleh itu, sama sekali tidak menghairankan bahawa kembali dari kerja kembali ke tempat kerja adalah satu peristiwa yang begitu suram sehingga ia membawa kepada kemurungan sebenar.

Bagaimana jika selepas percutian anda tertekan? Berikut adalah beberapa petua yang mudah tetapi berkesan.

Kandungan:

Penyebab yang paling kerap kemurungan musim gugur dan blues

Penyebab umum kemurungan musim luruh Musim luruh bukan masa yang mudah untuk semua orang. Pada masa ini tahun, alasan untuk blues, sebagai peraturan, lebih daripada biasa. Jadi, merosakkan suasana boleh dan memudar alam semula jadi, dan sangat kecil berbanding dengan musim-musim lain, jumlah cuti dan hari cerah. Kesemua keseronokan musim panas telah ditinggalkan jauh di belakang, dan, sebagai peraturan, jalan keluar dari cuti adalah kejatuhan terakhir dari jalan.

Kemurungan selepas percutian dicirikan oleh gejala yang sama seperti yang lain. Ini adalah nada yang berkurang dan keengganan untuk mengambil pekerjaan ini, kemurungan dan kemurungan, sering insomnia atau, sebaliknya, mengantuk yang berlebihan. Seseorang mengalami sikap tidak peduli, tiada apa yang dikehendakiinya, kecuali kenangan tentang betapa baiknya ia berehat. Namun, ini juga bermakna bahawa jenis blues ini boleh ditangani sama seperti yang lain. Ia hanya perlu untuk merealisasikan masalah dan segera mengambil penyelesaiannya.

Beberapa cara untuk menghadapi kemurungan kerana akhir percutian

  1. Bagaimana untuk mengatasi kemurungan selepas bercuti Jika satu-satunya perkara yang merosakkan suasana hati anda ialah bercuti tidak dapat ditarik balik, dan tiada apa-apa di hadapan kita kecuali untuk hari-hari kerja tanpa harapan, cuba menyelami kenangan tentang kebaikan anda hanya beberapa minggu lalu. Enumerate foto dari percutian anda, menggabungkannya ke album foto berasingan, menyediakan hidangan yang telah anda cuba semasa perjalanan. Ini akan membolehkan anda untuk mengalihkan perhatian dari mood yang tidak baik dan sebahagiannya mengalahkan blues.
  2. Percutian anda sudah berakhir, tetapi ini tidak bermakna anda tidak lagi boleh mengambil peranan pelancong. Menyedari hujung minggu untuk mencari tempat-tempat baru dan luar biasa di bandar anda. Ini boleh menjadi sebuah taman yang indah atau sebuah kafe yang selesa di mana anda tidak pernah sebelum ini. Jangan lupa untuk selalu berseronok dengan diri anda sendiri.
  3. Rancang bercuti seterusnya Rencanakan percutian anda yang seterusnya. Pilih tempat di mana anda akan pergi bersama keluarga anda, baca ulasan pelancong tentangnya, buatlah senarai tarikan-tarikan yang ingin anda lawati. Ini akan membolehkan anda mengisi hari-hari dengan harapan yang menyenangkan yang akan membawa suasana yang tidak baik.
  4. Jangan lupa mengambil vitamin yang akan menguatkan imuniti anda, dan juga cuba makan secukupnya. Seperti yang anda ketahui, tubuh yang letih dan keletihan lebih mudah terdedah kepada stres. Jangan lupa untuk menggembirakan diri anda dan antidepresan semulajadi seperti coklat, pisang atau oren.
  5. Berehat lagi! Sertakan sihat yang sihat dalam rutin harian anda. Dalam kes ini, adalah wajar bahawa ia secara bertentangan menentang pekerjaan anda. Jadi, sebagai contoh, jika anda terlibat dalam kerja mental di pejabat, lebih baik memilih beberapa jenis aktiviti fizikal aktif sebagai rehat. Contohnya, berbasikal atau luncur.
  6. Di samping itu, pakar juga menyarankan agar tidak terjatuh dari percutian segera untuk bekerja. Tinggalkan beberapa hari sebelum kembali bekerja untuk hanya tinggal di rumah. Dapatkan tidur yang cukup, berbual dengan keluarga dan rakan-rakan. Alihkan masa untuk jenis penyesuaian, yang diperlukan tidak hanya pada awal cuti, tetapi juga setelah selesai.
  7. Suka kerja anda. Suka kerja anda. Jika anda terlibat dalam perniagaan yang dekat dengan anda, maka kembali ke tugas kerja anda tidak akan menjadi beban bagi anda. Sebaliknya, rehat dan momen kerja akan menggantikan satu sama lain sepenuhnya tanpa tekanan, dan anda akan menantikan setiap peristiwa ini.

Apabila kembali dari bercuti, ramai orang melihat penurunan yang ketara dalam suasana hati. Dan hakikatnya adalah bahawa sensasi sedemikian adalah norma dan bukannya penyimpangan. Oleh itu, jangan salahkan diri anda untuk kemurungan permulaan. Lebih baik memberi diri anda masa untuk membiasakan diri untuk kembali ke tempat kerja dan minda ke dalam jenis rekreasi yang masih menunggu untuk anda.

Cuti-cuti yang menarik di masa depan dan mood yang baik!