/ Psycho / gangguan personaliti Organik akibat epilepsi

GOU VPO "Akademi Perubatan Negeri Perm Permata"

Jabatan Psikiatri, Narcologi dan Psikologi Perubatan

Ketua Jabatan Ph.D. Assoc. Tregubov L.Z.

Guru Shivirev N.A.

Nama penuh pesakit Vorobyov Sergey Vladimirovich

Umur 21 tahun, 06/26/1985

Diagnosis klinikal: gangguan personaliti organik akibat epilepsi

pelajar 501 kumpulan fakulti perubatan Miroshnichenko SV

Mei 22-27, 2006

Nama penuh Vorobiev Sergey Vladimirovich

Umur 21 tahun, 06/26/1985

Profesion: pembaikan peralatan elektrik rumah tangga.

Tempat kerja: tidak berfungsi

Alamat rumah Perm wilayah, Seni. Ladang, st. Meadow, 1a, persegi. 8

Nama penuh saudara dekat (ibu) Vorobyov Tatyana Petrovna, tel 8902-64-89152

Diarahkan oleh PDP, pakar psikiatri.

Tarikh kemasukan: 17. 04. 2006

Diagnosis: Penyakit personaliti organik akibat epilepsi.

Prihatin tentang sawan kejang. Baru-baru ini, perasaan kebimbangan loya, telah menjadi marah, dan epipripations telah menjadi kerap sehingga 1 kali seminggu. Sakit kepala berkala secara berkala.

Keturunan pada patologi mental tidak dibebani. Ibu berusia 50 tahun, bekerja sebagai pembersih di keretapi, bapanya meninggal dunia lapan tahun lalu akibat penyakit jantung, kakaknya berusia 29 tahun, dia sihat, dia akan berkahwin tidak lama lagi, dia hamil.

Dilahirkan dengan cerebral palsy, dengan penglihatan yang lemah - astigmatisme. Dia menjalani pembedahan di matanya, bercakap sehingga 6 tahun, menghadiri tadika Ciri-ciri nota pendidikan meningkatkan penjagaan, kasihan dari ibu, saudara dekat. Saya pergi ke sekolah pada usia 7 tahun, belajar pada 4 dan 3. Hubungan di dalam kelas adalah tegang - tertakluk kepada penghinaan oleh rakan sekelas, mengingati cemoohan, tidak mahu bercakap. Baru-baru ini, hubungan dengan bekas rakan sekelas telah merosot dengan ketara. Menamatkan kelas 9. Kemudian, beliau menerima pendidikan vokasional menengah dalam satu tahun khusus untuk juruelektrik untuk pembaikan peralatan rumah tangga di sekolah vokasional No. 25 di Perm. Dengan keistimewaan tidak berfungsi. Dia terlibat dalam perdagangan rangkaian Oriflame dalam kosmetik, kemudian bekerja di stesen Osentsy dari Perm cabang Keretapi SZD Rusia dari 1 Julai 05 hingga 04 April 2006 sebagai penjaga. Bekerja dengan bertanggungjawab. Hubungan dengan rakan kerja adalah baik. Diketepikan dari kerja kerana serangan yang kerap di tempat kerja.

Beliau tidak berkhidmat dalam tentera kerana epilepsi.

Hayat seks bermula pada usia 19 tahun. Hubungan dengan wanita adalah baik.

Dia tinggal bersama ibunya di apartmen yang selesa di dalam bilik yang berasingan, keselamatan bahan yang memuaskan. Bapa meninggal lapan tahun lalu. Kakak tidak tinggal bersamanya.

Penyakit yang ditangguhkan: cerebral palsy, ARVI. Dioperasikan pada zaman kanak-kanak untuk strobism amblyopic. Tiada kecederaan kepala sebelum permulaan epilepsi.

Penyitaan umum yang pertama berlaku pada usia 13 tahun. Pesakit sendiri mengaitkan permulaan serangan dengan kematian bapanya dia mengalami apa yang berlaku sangat menyakitkan. Dia dirawat di psikiatri daerah. Dosen fenobarbital kecil telah ditetapkan. Sepanjang tahun tidak ada serangan. Kemudian - pecahan remitan, sawan meningkat sehingga 1-2 kali sebulan. Beliau terus dirawat dengan phenobarbital, tidak menerima terapi anticonvulsant yang mencukupi. Pada Februari 2006, sawan meningkat sehingga 1 kali seminggu, dan oleh itu dirujuk untuk rawatan kepada PSPB. Mendapatkan carbamazepine 600 mg / hari. Semasa kemasukan ke hospital (38 hari) tidak ada serangan. Pada hari pertama selepas pulang dari klinik di rumah terdapat fitu. Pesakit, jatuh, memukul kepalanya di atas dapur. Secara keseluruhan, semasa mereka berada di rumah ada dua orang. Memasuki tiga minggu selepas pembuangan semula untuk menjalani ITU dan menubuhkan kumpulan kecacatan.

Nota bahawa kejang bermula lebih awal pada waktu pagi pada 8 - 9:00, selepas bangun. Kejang selalu bersifat umum, tanpa faktor-faktor yang mencetuskan luaran yang jelas, jarang dapat bermula dengan sakit kepala, gangguan psikosensori.

Diperiksa oleh ahli terapi 27.04

Pesakit dengan peningkatan pemakanan, dengan pemendapan lemak utama di belakang dan peha. Ketinggian 170 cm, berat 90 kg. Pada paha jalur peregangan merah dinyatakan, gynecomastia dinyatakan. Di dahi kanan terdapat jejak lelasan berukuran 2 * 3 cm selepas tajuk dengan serangan semasa serangan. Nada hati teredam, berirama. Tekanan darah adalah 125/80 mm Hg. Dalam paru-paru pernafasan vesikular, tiada mengi. Perut diperbesar dengan perbelanjaan PZHK, tanpa rasa sakit pada palpasi. Hati di pinggir gerbang kosta. SSV adalah negatif pada kedua-dua belah pihak.

Diagnosis: Sindrom Hypothalamic -?

Diperiksa oleh neurologi 1.03.06

Tiada gejala meningeal dan serebrum. Di pihak CHMN, terdapat lumpuh penumpuan (dikendalikan untuk strobisme OB amblyopic), paresis dari otot-otot meniru alam tengah.

Nada otot adalah fisiologi, D = S, tiada paresis. Dalam kedudukan Romberg stabil. Tremor sengaja apabila melakukan ujian koordinasi, D = S. Refleks tendon dipercepat, S> = D.

Kesedaran adalah jelas. Berorientasikan sepenuhnya. Dia membuat hubungan dengan rela. Dalam proses perbualan, dia terus yakin, agak menantang, cuba menunjukkan dirinya dalam cahaya yang lebih baik. Jawapan soalan secara terperinci, secara terperinci, memberikan maklumat biografi yang mencukupi, konsisten. Terperangkap pada topik penting untuknya. Alasan kemasukan ke hospital menjelaskan keperluan rawatan. Untuk kecacatan merujuk kepada ambivalen. Dari segi positif, terdapat penurunan bayaran untuk apartmen dan utiliti, faedah lain. Daripada sisi negatif - ketidakupayaan untuk bekerja, kekurangan wang. Rancangan untuk pendidikan dan kerja lanjutan. Terdapat kecenderungan untuk keberanian dan kebenaran diri.

Dia melihat keperibadian, badan, objek dan fenomena dunia sekelilingnya secukupnya. Tanda ilusi, sintesis deria sensitif, halusinasi tidak dapat dikesan.

Perhatian sewenang-wenangnya tidak stabil, tidak cukup dalam jumlah dan pengedaran. Kompleks gejala organik ciri dikesan. Proses penamaan tidak sekata. Fungsi nominatif dikurangkan, kadang-kadang sukar untuk memilih kata yang tepat, memberikan nama umum untuk sekumpulan objek. Perpindahan logis yang sukar.

Aktiviti Mnestic dikurangkan. Dinamika hafalan dipecahkan. Pengenalan memori pengantara tidak bertambah baik. Imej persatuan adalah konkrit, seperti pemandangan. Terdapat sedikit penurunan kecerdasan genesis organik.

Di antara ciri-ciri ciri-ciri, tanda-tanda perubahan keperibadian sepanjang jenis epileptoid dikenalpasti: ketegaran, inersia, kecenderungan untuk terjebak pada masa-masa hidup, ketegaran, berhati-hati dengan kecurigaan, tidak kritis terhadap diri sendiri dan masalah seseorang.

Fikiran membunuh diri, tindakan tidak diperhatikan.

PENYELIDIKAN TAMBAHAN DAN KHAS.

Hemoglobin 126 g / l, lei - 3.8 * 10 * 9, Eo - 1, segmen - 48, limf - 50, monoc - 1, ESR - 8.

OAM dari 18.04 Kuning, telus, protein adalah negatif, leuke - 1, epitol - 2-3.

HBs - Ag, antibodi kepada HCV - tidak dijumpai pada 04/21/06

Analisis biokimia darah dari 04.20.06: gula - 5.16, bilirubin - 5.13 mmol.

Rw adalah negatif, dari 20 04. 06

Mikroreaction negatif dari 04.04.06

Radiografi tengkorak dari 02/17/06:

Struktur tulang dipelihara, pelana Turki tidak diperpanjang. Sinus pneumatisation.

EchoES dari 02/20/06

Lebar M-Echo adalah 4 mm. Offset M-Echo tidak dikesan.

9. EchoES dari 04.20.06

Lebar M-Echo 6 mm.

10.EEG bertarikh 02/15/06

Tanda-tanda EEG menurun dalam tahap kesan penghambaan korteks terhadap latar belakang hiperaktif bahagian-bahagian bahagian bawah batang otak.

11.EKG dari 04.19.06

Sinus irama, kadar jantung 84 denyut / min, betul. Paksi elektrik jantung adalah vertikal, repolarization terjejas di dinding posterior.

9. DIARY OF CURATION

Kesedaran adalah jelas, berorientasikan sepenuhnya. Suasana tenang, walaupun. Gejala produktif tidak dikesan. Tiada serangan.

Kesedaran adalah jelas, berorientasikan sepenuhnya. Suasana itu baik. Gejala produktif tidak dikesan. Tiada serangan.

DIAGNOSIS DAN JUSTIFIKASI

Diagnosis klinikal: gangguan personaliti organik akibat epilepsi.

Diagnosis ini disokong oleh data dari anamnesis epilepsi jangka panjang pesakit (selama 8 tahun). Meningkatkan sawan hingga 1 kali seminggu. Kemerosotan hubungan dengan bekas rakan-rakan, kemunculan kerengsaan dan kesabaran.

Di samping itu, dari ciri-ciri ciri yang dikenalpasti yang menyokong diagnosis ini, ketegaran, ketidakmampuan proses mental, ketelitian, kecenderungan untuk terjebak di mana-mana titik dalam kehidupan, ketegaran, berhati-hati dengan kecurigaan, tidak kritis terhadap diri mereka dan masalah mereka adalah petunjuk.

Diagnosis disahkan oleh data EEG bertarikh 15 Februari 2006, di mana tanda-tanda EEG menurun dalam tahap kesan penghambaan korteks pada latar belakang hiperaktivasi bahagian bawah batang otak ditentukan.

AKTIVITI PERUBATAN, CADANGAN UNTUK EKSTRAK

Semua langkah terapeutik untuk epilepsi boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan:

1) ubat terapi, 2) organisasi yang betul rejim kerja dan rehat, dan terutama diet (dietoterapi), dan 3) terapi pekerjaan.

1) Pesakit menerima phenobarbital untuk masa yang lama, terhadap latar belakang yang penyakitnya berkembang.

Ubat pilihan dalam rawatan epilepsi dalam pesakit ini adalah carbamazepine (tegretol, finlepsin, stazepin, dan sebagainya), yang menunjukkan kesan anticonvulsant dan psikotropik. Oleh kerana sifat psikotropiknya, ubat ini berkesan tidak hanya sekiranya kejang kejang besar, tetapi juga dalam keadaan tekanan emosi, dysphoria, ia mempunyai kesan melembutkan dalam kehadiran ciri-ciri sifat epilepsi dan mengaktifkan proses pemikiran. Dalam kes terpencil, ubat ini boleh menyebabkan psikosis tegretolovye yang dipanggil dalam bentuk keadaan-keadaan satuiris seperti klinik seperti klinik skizofrenia, halusinasi pendengaran, dan lain-lain. Kadang-kadang anorexia, loya, muntah, mengantuk, masalah koordinasi, tindak balas alahan berlaku. Perubahan darah juga mungkin.

Semasa rawatan dengan carbamazepine, dalam dos harian 600 mg (200 mg 3 kali sehari), keadaan emosi pesakit bertambah baik, tiada kejang yang sembelit berlaku, kesan sampingan yang diterangkan di atas tidak dipatuhi.

2) Pertubuhan rejim dan terapi diet. Cara dan pemakanan yang disusun dengan betul sangat penting bagi pesakit yang mempunyai epilepsi. Untuk tujuan terapeutik, pesakit dengan epilepsi ditawarkan empat jenis diet: kelaparan, bebas garam, dengan sekatan tajam cecair dan apa yang dipanggil ketogenik (pengurangan protein dan karbohidrat dengan penggantian mereka dengan lemak). Hampir semua rejimen makanan ini, terutama sekali untuk masa yang lama, sukar untuk dilaksanakan, tetapi pesakit dengan epilepsi harus mematuhi peraturan berikut dalam makan: 1) untuk menyekat cecair, dan oleh itu tidak makan makanan pedas dan asin; 2) untuk menganjurkan makanan protein, terutamanya daging, jika boleh dengan tegas mengikuti diet susu-sayur; 3) Jangan gunakan minuman keras (teh dan kopi yang kuat) dan tidak termasuk semua minuman beralkohol.

Untuk pesakit ini, pematuhan kepada diet akan terus menyumbang kepada pencegahan gangguan metabolik dengan kehadiran sindrom hipotalaminya.

3) Terapi pekerjaan. Pesakit yang menghidap epilepsi adalah dilarang bekerja berhampiran jentera yang bergerak, tinggi, berdekatan dengan api dan air. Walau bagaimanapun, jika epilepsi pada masa depan dengan terapi penyelenggaraan akan diteruskan tanpa serangan yang kerap, maka disyorkan supaya tenaga fizikal dan mental dapat dilaksanakan.

Ia melalui kerja, dipilih secara khusus dengan keadaan yang ketat tentang keadaan dan ciri-ciri individu pesakit (dengan pengecualian keadaan yang kondusif untuk mengatasi masalah dan terlalu banyak kerja), bahawa langkah penting seperti pemulihan sosial pesakit dengan epilepsi dilaksanakan sepenuhnya. Hal ini sangat penting untuk dipertimbangkan ketika menyerahkan kecacatan kepada satu kumpulan.

Sepanjang hayat, ia adalah agak baik, tertakluk kepada langkah berjaga-jaga dan mencegah berlakunya serangan sawan di tempat awam, di tempat yang mengalami peningkatan risiko kecederaan.

Untuk kerja - tidak menguntungkan. Persoalan menubuhkan kumpulan kecacatan ketiga untuk pesakit ini sedang dipertimbangkan.

Sejarah Kes, F-20

Bahagian pasport.

Nama:
Jantina: lelaki
Tarikh lahir dan umur: 15 September 1958 (45 tahun).
Alamat: berdaftar di TOKPB
Alamat sepupu:
Status Perkahwinan: Single
Pendidikan: khusus menengah (geodesist)
Tempat kerja: tidak bekerja, orang cacat kumpulan II.
Tarikh kemasukan: 6.10.2002
Arah diagnosis untuk ICD: Schizophrenia Paranoid F20.0
Diagnosis akhir: Skizofrenia Paranoid, jenis aliran paroxysmal, dengan kecacatan personaliti yang meningkat. Kod pada ICD-10 F20.024

Sebab kemasukan.

Pesakit memasuki TOKPB 6.10.2002 untuk "ambulans". Sepupu pesakit itu meminta pertolongan kerana tingkah laku yang tidak mencukupi, iaitu pada minggu sebelum kemasukan dia agresif, minum banyak, bertentangan dengan saudara-mara, disyaki bahawa mereka mahu mengusirnya, untuk melucutkan dia apartmen. Saudari pesakit itu menjemputnya untuk melawat, perhatian yang teralih perhatian, menjadi tertarik pada gambar kanak-kanak, dan menelefon ambulans.

Aduan:
1) untuk mimpi buruk: tertidur selepas mengambil chlorpromazine dengan baik, tetapi sentiasa bangun di tengah malam dan tidak dapat tidur lagi, masa berlakunya gangguan ini tidak diingati;
2) untuk sakit kepala, kelemahan, kelemahan, yang berkaitan dengan pengambilan ubat, dan dengan peningkatan tekanan darah (angka maksimum - 210/140 mm Hg. Art);
3) lupa nama dan nama keluarga.
4) tidak dapat menonton TV untuk masa yang lama - "mata menjadi letih";
5) sukar untuk bekerja "di sebelah", pening;
6) "tidak boleh melakukan perkara yang sama";

Sejarah gangguan ini.
Dari kata-kata saudara-mara, adalah mungkin untuk mengetahui (melalui telefon) bahawa keadaan pesakit berubah 1 bulan sebelum masuk: dia menjadi marah, secara aktif terlibat dalam "aktiviti keusahawanan". Dia mendapat pekerjaan sebagai janitor di koperasi dan mengumpulkan 30 rubel daripada penyewa. sebulan, bekerja sebagai pemuat di kedai, dan berulang kali mengambil makanan di rumah. Saya tidak tidur pada waktu malam, atas permintaan saudara-mara untuk pergi ke doktor, saya terasa jengkel dan meninggalkan rumah. Ambulans itu dipanggil oleh sepupu pesakit, kerana selama seminggu sebelum kemasukan dia menjadi rewel, minum banyak, mula bertempur dengan saudara-mara, menuduh mereka mahu diusir dari apartmen. Selepas dimasukkan ke TOKPB, dia menyatakan beberapa idea mengenai hubungan itu, tidak dapat menjelaskan alasannya untuk dimasukkan ke hospital, menyatakan bahawa dia bersetuju untuk tinggal di hospital selama beberapa hari, berminat dengan tarikh kemasukan ke hospital kerana dia mahu terus bekerja (tidak mengumpul wang dari semua orang). Perhatian sangat tidak stabil, tekanan pertuturan, ucapan dipercepat dengan pantas.

Sejarah psikiatri.
Pada tahun 1978, ketika bekerja sebagai ketua sebuah parti geodesik, dia mengalami rasa bersalah yang jelas, mencapai pemikiran bunuh diri yang disebabkan oleh gajinya lebih tinggi daripada rekan-rekannya, sedangkan tugasnya kurang memberontak (menurut pendapatnya). Walau bagaimanapun, ia tidak datang ke cubaan bunuh diri - ia berhenti cinta dan kasih sayang untuk neneknya.

Pesakit telah menganggap dirinya sakit sejak tahun 1984, apabila dia mula-mula pergi ke hospital psikiatri. Ini berlaku di bandar Novokuznetsk, di mana pesakit tiba "untuk bekerja". Dia kehabisan wang, dan untuk membeli rumah tiket, dia ingin menjual beg kulit hitamnya, tetapi tiada siapa yang membelinya di pasaran. Berjalan di jalan, dia merasa bahawa dia sedang dikejar, dia "melihat" tiga lelaki yang "memerhatikannya, mahu mengambil beg itu." Ketakutan, pesakit berlari ke balai polis dan menekan butang panggilan polis. Sarjan polis yang muncul tidak melihatnya, memberitahu pesakit itu untuk tenang dan kembali ke balai polis. Selepas panggilan keempat, polis membawa pesakit ke balai polis dan "mula memukul". Ini adalah dorongan untuk memulakan serangan afektif - pesakit mula bertarung, menjerit.

Pasukan psikiatri menelefon pesakit ke hospital. Dalam perjalanan, dia juga berperang dengan urutan. Di hospital psikiatri Novokuznetsk, dia tinggal selama enam bulan, selepas itu dia "secara bebas" (menurut pesakit) pergi ke Tomsk. Di stesen itu, pesakit itu ditemui oleh awak ambulans, yang membawa dia ke hospital psikiatri serantau, di mana dia tinggal selama setahun lagi. Daripada ubat-ubatan yang dirawat, pesakit mengingati satu chlorpromazine.

Menurut pesakit, setelah kematian neneknya pada tahun 1985, ia pergi ke kota Biryusinsk, Wilayah Irkutsk, kepada kakaknya yang tinggal di sana. Walau bagaimanapun, semasa salah satu pertengkaran dengan kakak sesuatu terjadi (pesakit menolak untuk menentukan), yang menyebabkan keguguran kakak dan kemasukan pesakit di hospital psikiatri Biryusinsk, di mana dia tinggal selama 1,5 tahun. Rawatan adalah sukar untuk ditentukan.

Harus diingat bahawa, menurut pesakit, dia "minum banyak, kadang-kadang terlalu banyak.
Rawatan hospital berikut di hospital - pada tahun 1993. Menurut pesakit, semasa salah satu konflik dengan pamannya, dalam kemarahan, dia berkata kepadanya: "Atau anda boleh menggunakan kapak di kepala!" Paman saya sangat takut dan oleh itu "kehilangan saya pendaftaran saya". Selepas pesakit sangat menyesal dengan kata-kata, bertaubat. Pesakit percaya bahawa ia adalah konflik dengan bapa saudara yang menyebabkan kemasukan ke hospital. Pada bulan Oktober 2002, kemasukan ke hospital sebenar.

Sejarah somatik.
Penyakit kanak-kanak tidak ingat. Nota penurunan ketajaman visual dari gred 8 hingga (-) 2.5 diopter, terus ke hari ini. Pada usia 21 tahun, dia mengalami bentuk tuberkulosis pulmonari yang terbuka, dirawat di ubat pendispersi tuberkulosis, dia tidak mengingat dadah. Lima hingga enam tahun yang lalu, menandakan kenaikan tekanan darah secara berkala pada maksimum 210/140 mm. Hg Art., Disertai dengan sakit kepala, tinnitus, lalat berkilat. Yang biasa bagi mereka sendiri menganggap nombor-nombor HELL 150/80 mm. Hg st.
Pada November 2002, semasa TSCB, mengalami radang paru-paru kanan akut, terapi antibiotik dilakukan.

Sejarah keluarga.
Ibu
Ibu pesakit teringat dengan buruk, kerana dia menghabiskan banyak masa untuk rawatan pesakit di hospital psikiatri daerah (menurut pesakit, dia mengalami skizofrenia). Dia meninggal dunia pada tahun 1969, ketika pesakit berusia 10 tahun, dia tidak tahu punca kematian ibu. Ibunya mengasihi dia, tetapi dia tidak dapat mempengaruhi pengasuhan anaknya - pesakit itu dibesarkan oleh nenek ibunya.
Bapa
Ibu bapa bercerai apabila pesakit berusia tiga tahun. Selepas itu, bapanya pergi ke Abkhazia, di mana dia memulakan keluarga baru. Pesakit bertemu bapa hanya sekali pada tahun 1971 pada usia 13, selepas pertemuan itu pengalaman yang menyakitkan dan tidak menyenangkan kekal.
Sib.
Keluarga itu mempunyai tiga orang anak: adik perempuan dan dua saudara lelaki.
Kakak perempuan adalah guru sekolah rendah yang tinggal dan bekerja di bandar Biryusinsk, Wilayah Irkutsk. Penyakit mental tidak menderita. Hubungan antara mereka adalah baik, ramah, pesakit berkata bahawa dia baru-baru ini menerima kad dari kakaknya, menunjukkan kepadanya.
Saudara saudar biasa yang berusia 12 tahun menderita skizofrenia, orang cacat dari kumpulan II, sentiasa dirawat di hospital psikiatri, pada masa ini pesakit tidak mengetahui apa-apa tentang abangnya. Sebelum bermulanya penyakit ini, hubungan dengan abang saya adalah mesra.

Sepupu pesakit juga kini berada di TOCB untuk skizofrenia.
Saudara-mara lain.

Pesakit dibesarkan oleh kakek dan kakaknya. Beliau mempunyai perasaan yang paling lembut untuk mereka, bercakap dengan penyesalan tentang kematian datuk dan neneknya (datuknya meninggal pada tahun 1969, neneknya - pada tahun 1985). Walau bagaimanapun, pilihan profesion dipengaruhi oleh bapa saudara, yang bekerja sebagai juru ukur dan juru ukur.

Sejarah peribadi.
Pesakit adalah seorang kanak-kanak selamat datang di dalam keluarga, tidak ada maklumat mengenai tempoh perinatal dan kanak-kanak awal. Sebelum memasuki sekolah teknikal, dia tinggal di kampung Chegara di daerah Parabel di rantau Tomsk. Dari rakannya, dia mengingati "Kolka", dengan siapa dia cuba mengekalkan hubungannya hingga kini. Permainan pilihan di syarikat, merokok sejak 5 tahun. Saya pergi ke sekolah tepat pada masanya, saya suka matematik, fizik, geometri, kimia, dalam mata pelajaran lain yang saya terima "tiga" dan "dua". Selepas sekolah dengan rakan-rakan, "pergi minum vodka," keesokan harinya, "sakit dengan mabuk." Dalam syarikat itu dia menunjukkan usaha untuk kepimpinan, adalah "pendorong". Semasa pergaduhan, dia mengalami rasa takut fizikal terhadap kesakitan. Nenek menaikkan cucunya tidak terlalu ketat, tidak dikenakan hukuman fizikal. Subjek tiruan adalah bapa saudara pesakit, juru ukur penjurit, yang kemudian mempengaruhi pemilihan profesion. Selepas tamat 10 kelas (1975) memasuki kolej geodetik. Dia belajar dengan baik di sekolah teknik, dia suka profesion masa depannya.

Dia berusaha untuk berada dalam satu pasukan, cuba untuk mengekalkan hubungan baik dengan orang, tetapi dengan kesulitan mengendalikan perasaan marahnya. Saya cuba mempercayai orang. "Saya percaya seseorang sehingga tiga kali: jika saya menipu saya - saya akan memaafkan, saya akan menipu kali kedua - saya akan memaafkan, yang ketiga akan menipu saya - Saya sudah fikir apa jenis orang itu." Pesakit diserap dalam kerja, mood dikuasai oleh yang baik, optimis. Terdapat kesukaran dalam berurusan dengan kanak-kanak perempuan, tetapi pesakit tidak memberitahu tentang sebab-sebab kesukaran ini.

Beliau mula bekerja pada usia 20 tahun dalam bidang kepakarannya, menyukai kerja, hubungan baik dalam kolektif kerja, memegang jawatan eksekutif kecil. Dia tidak berkhidmat dalam tentera kerana tuberkulosis pulmonari. Selepas hospital pertama di hospital psikiatri pada tahun 1984, dia berulang kali menukar pekerjaan: dia bekerja sebagai jurujual di kedai roti, tukang kebun, dan beranda.

Kehidupan peribadi.
Dia tidak berkahwin, pada mulanya (sehingga usia 26 tahun) menganggap "bahawa ia masih awal", dan selepas tahun 1984 ia tidak menikah kerana (menurut pesakit) "apa gunanya orang bodoh?". Dia tidak mempunyai pasangan seksual tetap, dia berhati-hati tentang topik seks, enggan membincangkannya.
Sikap terhadap agama.
Beliau tidak menunjukkan minat terhadap agama. Baru-baru ini, bagaimanapun, mula mengenali kehadiran "kuasa yang lebih tinggi" dari Tuhan. Menganggap dirinya seorang Kristian.

Kehidupan sosial.
Dia tidak melakukan tindakan jenayah, dia tidak dibawa ke mahkamah. Dadah tidak digunakan. Smokes dari 5 tahun, pada masa akan datang - 1 pek sehari, lebih baru-baru ini - kurang. Sebelum dimasukkan ke hospital, saya aktif menggunakan alkohol. Dia tinggal di apartmen dua bilik dengan keponakan, suaminya dan anaknya. Dia suka bermain dengan kanak-kanak itu, menjaga dia, dan mengekalkan hubungan baik dengan anak saudaranya. Konflik dengan saudara perempuan. Tekanan terakhir - pertengkaran dengan sepupu dan paman sebelum dimasukkan ke hospital tentang apartmen, masih mengalami. Di hospital, tiada sesiapa yang melawat pesakit, saudara mara meminta doktor supaya tidak memberinya peluang untuk menghubungi rumah.

Objektif sejarah.
Tidak mustahil untuk mengesahkan maklumat yang diterima daripada pesakit kerana tidak ada kad pesakit luar, sejarah perubatan arkib, atau hubungan dengan saudara-mara.

Status somatik.
Keadaan yang memuaskan.
Bina normostenichesky. Ketinggian 162 cm, berat 52 kg.
Kulit adalah warna biasa, sederhana lembab, turgor disimpan.
Membran mukus yang kelihatan warna biasa, pharynx dan tonsil tidak hiperemik. Lidah lembap, putih di belakang. Sclera adalah hyperemia konjunktivik, subjektik.
Kelenjar getah bening: nodus limfa submandibular, servikal, kelenjar axillary 0.5-1 cm saiz, elastik, tidak menyakitkan, tidak disalurkan kepada tisu sekitarnya.

Thorax normostenicheskogo bentuk, simetri. Supra- dan subclavian fossae ditarik balik.. Ruang intercostal lebar biasa. Sternum tidak berubah, sudut nakal 90.
Ototik ini dimajukan secara simetri, ke tahap yang sederhana, normotonik, kekuatan kumpulan simetri otot anggota badan yang dipelihara dan yang sama. Tiada kesakitan semasa pergerakan aktif dan pasif.

Sistem pernafasan:

Lampu terikat bawah
Kiri kanan
Ruang peralihan V ruang intercostal -
Garis pinggang Midclavicular VI -
Anterior axillary line VII rib VII rib
Mid axillary line VIII rib VIII rib
Belakang axillary line IX rib IX rib
Garisan garisan X pinggir X tepi
Garis Paravertebral Th11 Th11
Auskultasi paru-paru Dengan tamat tempoh paksa dan pernafasan yang tenang dengan auscultation paru-paru dalam baji dan kedudukan ortostatik yang bernafas di bahagian periferal paru-paru adalah vesikular keras. Kengerian kering "mengejut", sama rata di sebelah kanan dan kiri, didengar.

Sistem kardiovaskular.

Perkusi jantung
Border Relative Dullness Absolute Dullness
Kiri Dalam barisan pertengahan clavicular di ruang intercostal V, Knuthri adalah 1 cm dari garis pertengahan clavicular di ruang intercostal V.
Top III tulang rusuk Top edge IV rib
Ruang IV ruang intercostal kanan 1 cm ke luar dari tepi kanan sternum Dalam ruang intercostal IV di tepi kiri sternum
Auscultation jantung: nada yang teredam, berirama, tiada bunyi sampingan telah dikenalpasti. Nada Accent II pada aorta.
Aliran darah arteri: 130/85 mm. Hg st.
Pulse 79 denyutan seminit, pengisian yang memuaskan dan ketegangan, berirama.

Sistem pencernaan.

Perut lembut, tidak menyakitkan pada palpation. Tudung hernia dan tiada bekas luka. Nada otot dinding abdomen anterior dikurangkan.
Hati di pinggir gerbang kosta. Hujung hati ditunjuk, licin, permukaan halus, tidak menyakitkan. Saiz mengikut Kurlov 9: 8: 7.5
Gejala Kera, Murphy, Courvoisier, Pekarsky, frenikus-gejala negatif.
Kerusi itu biasa, tidak menyakitkan.

Sistem genitourinary.

Gejala Pasternack negatif di kedua-dua belah pihak. Urinasi biasa, tidak menyakitkan.

Status neurologi.

Trauma tengkorak dan tulang belakang tidak. Bau disimpan. Slits mata adalah simetri, lebar berada dalam julat normal. Pergerakan bola mata penuh, nystagmus skala kecil.
Sensitiviti kulit dalam julat normal. Tidak ada asimetri wajah, lipatan nasolabial dan sudut mulut bersifat simetris.
Bahasa di barisan tengah, rasa dipelihara. Tiada gangguan pendengaran telah dikenalpasti. Gait dengan mata terbuka dan tertutup lancar. Dalam kedudukan Romberg stabil. Ujian Paltsenosovaya: tidak ada gimbal. Paresis, kelumpuhan, atrofi otot tidak.
Kawasan sensitif: Kesakitan kesakitan dan sentuhan pada tangan dan badan disimpan. Rasa dan tekanan sendi dan otot pada anggota atas dan bawah dipelihara. Stereognosis dan perasaan spatial dua dimensi disimpan.

Sfera refleks: refleks dengan bisep dan otot trisep bahu, lutut dan achilles dipelihara, walaupun, sedikit revitalisasi. Refleks abdomen dan plantar tidak dikaji.
Palma peluh. Dermographism adalah merah, tidak stabil.
Disebabkan gangguan extrapyramidal tidak dikesan.

Status mental.

Di bawah ketinggian purata, badan asthenik, kulit gelap, rambut hitam dengan kelabu muda, penampilan sesuai dengan usia. Menonton dirinya: kelihatan kemas, berpakaian kemas, rambut disikat, kuku bersih, dicukur bersih. Pesakit dengan mudah membuat hubungan, bicara, tersenyum. Kesedaran adalah jelas. Berorientasi di tempat, waktu dan diri. Semasa perbualan, dia melihat pengulas, menunjukkan minat dalam perbualan, merangsang sedikit, pergerakan cepat, agak rewel. Beliau secara berkala berkomunikasi dengan doktor, ramah dalam perbualan, mudah bercakap mengenai pelbagai topik mengenai saudara-mara beliau yang banyak, bercakap positif daripada mereka, kecuali pamannya, yang dia ambil sebagai contoh pada masa kanak-kanak dan yang dia dikagumi, tetapi kemudian menjadi curiga terhadap sikap buruk terhadap dirinya sendiri, ruang hidupnya. Dia menceritakan tentang dirinya secara selektif, hampir tidak mendedahkan sebab-sebab kemasukan ke hospital di hospital psikiatri. Pada siang hari, membaca, menulis puisi, mengekalkan hubungan baik dengan pesakit lain, membantu kakitangan dalam bekerja dengan mereka.

Persepsi. Gangguan persepsi pada masa ini tidak diturunkan.
Suasana itu pun, dalam proses perbualan tersenyum, mengatakan bahawa dia berasa sihat.
Ucapan dipercepat, bercerita, diartikulasikan dengan betul, frasa tatabahasa dibina dengan betul. Secara spontan meneruskan perbualan, meluncur ke topik lain, mengembangkannya secara terperinci, tetapi tidak menjawab soalan itu.
Pemikiran dicirikan oleh ketelitian (jisim keterangan yang tidak ketara, butiran yang tidak berkaitan dengan soalan yang dipersoalkan, jawapannya adalah meluas), kemerosotan, pengemaskinian tanda-tanda menengah. Sebagai contoh, soalan "Kenapa paman saya mahu menghalang anda mendaftar?" Dia menjawab: "Ya, dia mahu mengeluarkan cap saya dalam pasport. Anda tahu, setem pendaftaran, ia begitu segi empat tepat. Apa yang kamu ada? Pendaftaran pertama saya adalah... tahun di... alamat. " Proses bersekutu dicirikan oleh paralogikaliti (contohnya, tugas "tidak termasuk kelebihan keempat" dari senarai "bot, motosikal, basikal, kereta" tidak termasuk perahu mengikut prinsip "kekurangan roda"). Makna makna kiasan difahami dengan betul, dia menggunakannya dalam ucapannya sebagaimana yang dimaksudkan. Pemikiran gangguan besar tidak dapat dikesan. Perhatian boleh tertumpu, tetapi ia mudah mengganggu, ia tidak boleh kembali ke topik perbualan. Memori jangka pendek agak berkurangan: nama kurator tidak dapat diingat, ujian "10 perkataan" tidak menghasilkan sepenuhnya, dari persembahan ketiga dengan 7 kata, selepas 30 minit. - 6 perkataan.

Tahap intelektual sepadan dengan pendidikan, gaya hidup yang diterima, yang dipenuhi dengan buku bacaan, menulis puisi tentang alam, tentang ibu, kematian saudara-mara, tentang hidupnya. Puisi sedih di padang.
Harga diri dikurangkan, dia menganggap dirinya lebih rendah: apabila ditanya mengapa dia tidak menikah, dia menjawab, "apakah kegunaan orang bodoh untuk menghasilkan?"; berhubung dengan penyakitnya, pengkritik tidak lengkap, yakin bahawa pada masa ini dia tidak memerlukan rawatan lagi, ingin pulang, bekerja, dibayar. Dia bermimpi pergi ke bapanya di Abkhazia, yang tidak pernah dilihatnya sejak tahun 1971, untuk memberi dia madu, kacang pain dan sebagainya. Secara objektif, tidak ada tempat untuk kembali kepada pesakit, kerana saudara-saudara kehilangan dia pendaftaran dan menjual apartmen di mana dia tinggal.

Kelayakan status mental.
Gangguan pemikiran tertentu menguasai status mental pesakit: slippage, paralogicality, realisasi tanda-tanda menengah, ketelitian, gangguan perhatian (gangguan gangguan patologi). Kritikan terhadap keadaannya berkurang. Membuat rancangan yang tidak realistik untuk masa depan.

Data dan nasihat makmal.

Pemeriksaan ultrabunyi pada organ rongga perut (18 Disember 2002).
Kesimpulan: Perubahan berlainan hati dan buah pinggang. Hepatoptosis. Suspek dua kali ganda buah pinggang kiri.
Jumlah darah lengkap (07/15/2002)
Hemoglobin adalah 141 g / l, leukosit 3,2x109 / l, ESR 38 mm / h.
Alasan peningkatan ESR adalah kemungkinan tempoh radang paru-paru yang didiagnosis pada masa ini.
Analisis air kencing am (07/15/2003)
Urine telus, kuning muda. Mikroskopi sedimen: 1-2 sel darah putih dalam bidang pandangan, eritrosit tunggal, kristaluria.

Justifikasi diagnosis.

Diagnosis: "skizofrenia paranoid, kursus episodik dengan peningkatan kecacatan, pengampunan tidak lengkap", kod ICD-10 F20.024
Dihantar berdasarkan:

Anamnesis penyakit ini: penyakit itu bermula dengan akut pada usia 26 tahun, dengan khayalan penganiayaan, yang mengakibatkan kemasukan ke rumah sakit di hospital psikiatri dan rawatan yang diperlukan selama satu setengah tahun. Plot kecemasan: "tiga lelaki muda dalam jaket hitam menonton saya dan mereka mahu mengambil beg hitam yang saya mahu jual." Selepas itu, pesakit telah beberapa kali dirawat di hospital psikiatri mengenai kemunculan gejala produktif (1985, 1993, 2002). Semasa tempoh pemulihan antara hospitalisasi khayalan, dia tidak menyatakan, tidak ada halusinasi, bagaimanapun, pemikiran, perhatian dan gangguan ingatan ciri skizofrenia berterusan dan berkembang. Apabila dia dimasukkan ke hospital di TOKPB, pesakit berada dalam keadaan penganiayaan psikomotor, menyatakan beberapa idea belas kasihan, menyatakan bahawa "saudara-mara ingin mengusirnya dari apartmen."

Sejarah keluarga: keturunan dibebankan oleh skizofrenia pada ibu, abang, dan sepupu (dirawat di TOKPB).
Status mental sebenar: pesakit dijumpai pelanggaran pemikiran yang berterusan, yang mewakili gejala skizofrenia: ketelitian, paralogikaliti, kemerosotan, pengesahan tanda-tanda menengah, tidak kritis terhadap keadaan mereka.

Diagnosis perbezaan.

Antara pelbagai disyaki diagnosis dalam menganalisis status mental pesakit boleh dianggap: gangguan bipolar afektif (F31), gangguan mental akibat kerosakan organik otak (F06), termasuk keadaan akut - tremens kecelaruan (F10.4) dan kecelaruan organik (F05).

keadaan akut - alkohol dan kecelaruan organik - seseorang mungkin mengesyaki pada mulanya selepas dimasukkan ke hospital, apabila mereka bercakap idea delusional berpecah-pecah rujukan dan reformisme, dan ini telah disertai oleh aktiviti, mencukupi untuk menyatakan idea-idea, dan psikomotor pergolakan. Walau bagaimanapun, selepas melegakan gejala psikotik akut pada pesakit dalam kepupusan latar belakang gejala produktif adalah tipikal skizofrenia mewajibkan gejala: pemikiran yang tidak normal (paralogous, tidak produktif, gelongsor), memori (penetapan amnesia), perhatian (terganggu), disimpan gangguan tidur. Data untuk genesis alkohol gangguan ini tidak - gejala, terhadap yang biasanya berlaku pengsan meracau, data tentang besar pesakit penyalahgunaan alkohol, kecelaruan adalah ciri-ciri perjalanan beralun dan gangguan persepsi (halusinasi benar). Selain itu, kekurangan data mengenai sebarang patologi organik - trauma terdahulu, mabuk, neuroinfeksi - tempat dengan keadaan fizikal yang memuaskan pesakit, membolehkan untuk mengecualikan kecemasan organik semasa dimasukkan ke hospital.

Diagnosis keseimbangan dengan gangguan mental organik, di mana terdapat juga gangguan pemikiran, perhatian dan ingatan: tidak ada data untuk kerosakan traumatik, berjangkit, toksik sistem saraf pusat. Sindrom psychoorganic, yang membentuk asas kesan jangka panjang lesi otak organik, tidak hadir dalam pesakit: tidak ada peningkatan keletihan, kelainan vegetatif yang disebut, dan tiada gejala neurologi. Semua ini, ditambah dengan kehadiran gangguan pemikiran ciri skizofrenia, perhatian membolehkan seseorang untuk mengecualikan sifat organik gangguan yang diperhatikan.

Untuk pembezaan skizofrenia paranoid dalam pesakit tertentu dengan episod manik dalam gangguan afektif bipolar perlu diingat bahawa pesakit pada kemasukan didiagnosis hypomanic episod skizofrenia (terdapat tiga kriteria untuk hypomania - peningkatan aktiviti, peningkatan talkativeness, mudah terganggu dan sukar menumpukan perhatian). Walau bagaimanapun, kehadiran sikap dan perhatian yang tidak teratur yang tidak sesuai untuk episod manik dalam gangguan afektif hubungan delusi memanggil soalan seperti diagnosis. Paralogy, tergelincir, pemikiran yang tidak produktif, yang tersisa selepas menghentikan manifestasi psikotik, lebih cenderung memihak kepada kecacatan skizofrenia dan gangguan hipomania daripada memihak kepada gangguan afektif. Kehadiran susulan terhadap skizofrenia juga membolehkan untuk mengecualikan diagnosis seperti itu.

Rasional untuk rawatan.
Resep ubat neuroleptik untuk skizofrenia adalah komponen penting dalam terapi dadah. Memandangkan sejarah khayalan, pesakit telah ditetapkan bentuk neuroleptik terpilih (haloperidol decanoate). Memandangkan kecenderungan untuk pergolakan psikomotor, pesakit telah ditetapkan aminazin neuroleptik sedatif. Pusat M-holinoblokator tsiklodol digunakan untuk mencegah perkembangan dan mengurangkan keterukan kesan sampingan neuroleptik, terutamanya gangguan ekstrapyramidal.

Diary of Curation

10 September
t˚ 36.7 kadar jantung 82, BP 120/80, NPV 19 per minit. Kenalan dengan pesakit. Kondisi pesakit adalah memuaskan, aduan insomnia - saya bangun tiga kali di tengah malam, berjalan melalui jabatan. Suasana itu tertekan kerana cuaca, pemikiran tidak produktif, paralogik dengan kerap kerap, teliti. Dalam bidang perhatian - gangguan gangguan patologi Haloperidol decanoate - 100 mg / m (suntikan dari 4.09.2003)
Aminazin - per os
300 mg-300mg-400mg
Litium karbonat per os
0.6 - 0.3 - 0.3 g
Cyclodol 2 mg - 2 mg - 2 mg

11 September
t˚ 36.8 pulse 74, BP 135/75, NPV 19 per minit. Kondisi pesakit adalah memuaskan, aduan tidur yang kurang baik. Suasana itu juga, tiada perubahan dalam status mental. Pesakit sungguh gembira dengan buku catatan yang diberikan kepadanya, dan dengan keseronokan membaca ayat-ayat yang ditulis olehnya. Penerusan rawatan yang ditetapkan pada 10 September

15 September
t˚ 36.6 pulse 72, BP 130/80, NPV 19 per minit. Keadaan pesakit itu memuaskan, tiada aduan. Suasana itu juga, tiada perubahan dalam status mental. Pesakit senang bertemu, membaca puisi. Tachyphrenia, tekanan pertuturan, tergelincir ke minda yang patah. Tidak dapat mengecualikan item tambahan keempat dari set yang dibentangkan. Penerusan rawatan yang ditetapkan pada 10 September

Peperiksaan.
Pemeriksaan buruh Pesakit diiktiraf sebagai orang cacat kumpulan II, pemeriksaan semula dalam kes ini tidak diperlukan, memandangkan tempoh dan keparahan gangguan yang diperhatikan.
Pemeriksaan forensik. Hypothetically, dalam hal melakukan perbuatan sosial yang berbahaya, pesakit akan diisytiharkan tidak siuman. Mahkamah akan membuat keputusan mengenai pemeriksaan psikiatrik forensik yang mudah; Memandangkan keterukan gangguan, komisen boleh mencadangkan rawatan pesakit wajib di TOKPB. Keputusan akhir mengenai isu ini akan menjadikan mahkamah.
Kepakaran tentera. Pesakit tidak direkrut ke dalam angkatan bersenjata Persekutuan Rusia untuk penyakit dan umur yang mendasari.

Ramalan.
Dalam aspek klinikal, remisi separa, pengurangan simptomologi produktif dan gangguan afektif telah dicapai. Pesakit mempunyai faktor yang berkaitan dengan prognosis yang baik: permulaan yang teruk, kehadiran momen provokatif pada permulaan penyakit (pemecatan dari kerja), kehadiran gangguan afektif (episod hipomania), usia terlambat (26 tahun). Walau bagaimanapun, prognosis dari segi penyesuaian sosial tidak menguntungkan: pesakit tidak mempunyai perumahan, komunikasi dengan saudara-mara dipecahkan, pelanggaran berterusan pemikiran dan perhatian berterusan, yang akan mengganggu aktiviti kerja dengan khusus. Pada masa yang sama, kemahiran buruh asas pesakit dipelihara, beliau gembira dapat mengambil bahagian dalam aktiviti kerja nosokomial.

Cadangan.
Pesakit memerlukan rawatan jangka panjang yang berterusan dengan ubat-ubatan terpilih dalam dos yang mencukupi yang mana pesakit telah dirawat selama setahun. Pesakit disyorkan untuk tinggal di hospital kerana fakta bahawa hubungan sosialnya pecah, pesakit tidak mempunyai kediaman sendiri. Pesakit menunjukkan terapi oleh ekspresi kreatif mengikut ME. Keganasan, terapi pekerjaan, kerana dia sangat aktif, aktif, mahu bekerja. Aktiviti buruh yang disyorkan - apa-apa, kecuali intelektual. Cadangan kepada doktor - bekerjasama dengan saudara-mara pesakit untuk meningkatkan hubungan keluarga pesakit.

1. Avrutsky G.Ya, Neduva A.A. Rawatan sakit mental (Panduan untuk Pakar Perubatan).- M.: Perubatan, 1981.-496 ms.
2. Blacher V.M., Kruk I.V. Kamus penjelasan istilah psikiatri. Voronezh: Rumah penerbitan NPO "MODEK", 1995.-640 p.
3. Vengerovsky A.I. Ceramah mengenai farmakologi untuk doktor dan ahli farmasi. - Tomsk: STT, 2001.-576 ms.
4. Gindikin V.Ya., Gurieva V.A. Patologi peribadi. M.: Triad-X, 1999.-266 ms.
5. Zhmurov V.A. Psikopatologi Bahagian 1, Bahagian 2. Irkutsk: Penerbitan Irkut. Universiti, 1994
6. Korkina M.V., Lakosina N.D., Lichko A.E. Psikiatri Moscow - "Perubatan", 1995.- 608 p.
7. Kursus kuliah di psikiatri untuk pelajar fakulti perubatan (pensyarah - Ph.D., profesor bersekutu SA Rozhkov)
8. Bengkel psikiatri. (Manual pendidikan-kaedah) / disusun oleh: Eliseev A.V., Raizman E.M., Rozhkov S.A., Dremov S.V., Serikov A.L. di bawah pengeditan umum prof. Semina I.R. Tomsk, 2000.- 428 p.
9. Psikiatri Ed. R. Shader. Per. dari bahasa Inggeris M., "Amalan", 1998. -485 ms.
10. Psikiatri. Uch. pos. untuk stud. madu sekolah menengah. Ed. V.P. Samokhvalova - Rostov n D.: Phoenix, 2002.-576 p.
11. Manual mengenai Psikiatri. Oleh A.V. Snezhnevskogo. - T.1. M:: Perubatan, 1983. -480 ms.
12. Churkin A.A., Martyushov A.N. Panduan ringkas mengenai penggunaan ICD-10 dalam psikiatri dan narkologi. Moscow: Triad-X, 1999.-232 h.
13. Schizophrenia: kajian pelbagai disiplin diedit oleh Snezhnevskogo A.V. M:: Perubatan, 1972.-400 p.

Sejarah kes. Psikiatri Diagnosis: Psikopati Hysterical

1. Nama penuh - xxx, 42 tahun

2. Tempat kerja: didaftarkan di Pusat Pekerjaan

3. Profesion: penenun

4. Alamat Rumah: xxx

5. Tarikh penerimaan: 2 September 1999, tiba pada masa ke-4.

6. Dihantar: Furmanov CRH untuk rawatan

Anamnesis kehidupan dari kata-kata pesakit

1. Keturunan. Ibu pesakit (67 tahun) bekerja di ladang kolektif sebagai seorang gadis susu dari usia 20 tahun, tidak menyalahgunakan alkohol, tidak seimbang dengan alam semula jadi. Bapa meninggal dunia pada usia 60 tahun dari strok, menyalahgunakan alkohol selepas datang dari tentera; tenang, kemas, tidak suka syarikat bising. Pesakit tidak menyedari gangguan mental pada ibu bapa. Saudara lelaki dan dua anak perempuan pesakit tidak mengalami penyakit mental. Bunuh diri, penyakit somatik yang teruk, sifilis dalam keluarga tidak menyedari.

2. Maklumat mengenai perjalanan kehamilan. Menurut pesakit, dia hamil 2 kali, melahirkan anak tanpa patologi.

3. Pembangunan pesakit pada zaman kanak-kanak. Grew dan berkembang mengikut umur, tanpa berlengah-lengah. Berjalan dan bercakap bermula pada masanya. Dalam pasukan kanak-kanak itu pandai bergaul, suka menjadi pusat perhatian

4. Ciri pendidikan. Perhatian kecil diberikan untuk membesarkan seorang anak dalam keluarga, bapa menjaga anak perempuannya lebih daripada ibu. Ibu sering bertengkar dengan suaminya, berkali-kali berkumpul dan menyimpang. Pesakit menyelesaikan 10 kelas sekolah yang komprehensif, kelas tidak ditiru. Saya menghadiri sekolah secara sukarela, saya belajar "baik" dan "cemerlang". Dalam masa lapang dia suka bermain. Selepas tamat pengajian, dia bekerja di kedai berputar selama 2 tahun. Pada tahun 1985, beliau memasuki Institut Seni Tashkent, menyelesaikan dua kursus, kemudian keluar sekolah kerana konflik berterusan dengan suaminya.

Aktiviti buruh - dari 17 tahun. Profesi utama adalah tukang tenun. Di tempat kerja, beliau sering bercanggah dengan atasannya, yang, "takut kehilangan kerusinya," didapati bersalah dengan segala yang dilakukannya untuk "membakarnya pada waktu yang tepat." Berulang kali difailkan di mahkamah. Dari tahun 1995 hingga 1998, dia bekerja sebagai janitor di tadika. Kehidupan seks - dari 15 tahun. Menses tidak teratur - kelewatan sehingga 10 hari. Sehingga kini, dia tinggal di sebuah rumah persendirian dengan dua anak perempuan - 10 dan 16 tahun. Suami saya bercerai kira-kira 3 tahun. Keselamatan bahan adalah rendah. Prestasi mental dan fizikal tidak dikurangkan. Kualiti yang kuat adalah cukup. Apabila kesukaran timbul, ia cenderung untuk mengatasi mereka, tetapi ada "kerosakan" yang dia cuba untuk menenggelamkan dengan bantuan alkohol. Daripada penyakit berjangkit yang lalu, ARVI, selesema. Dalam sejarah - lebam berulang kepala dengan kehilangan kesedaran. Pesakit menderita dari panas, sejuk, turun naik tekanan atmosfera.

Sejarah perubatan penyakit mengikut pesakit

Rumah sakit pertama adalah pada tahun 1975, yang dikatakan selepas kecederaan semasa terjun payung terjun: "suara", "perintah", "penglihatan" muncul. Dia dirawat di hospital ini. Simptomologi manifestasi penyakit itu adalah (mengikut keterangan) histeris. Pada tahun 1989 ia memohon kepada psikiatri CRH menuntut agar dia dikeluarkan dari pendaftaran psikiatri untuk memasuki fakulti undang-undang IVSU. Telah dihantar untuk pemeriksaan pesakit: pesakit tidak dikeluarkan dari daftar. Beliau menerangkan kemasukannya sebelum ini ke hospital ini dengan simulasi, menafikan kehadiran kecederaan kepala, dan menolak kenyataan terdahulu. Dia menghubungkan kehadirannya dengan trauma mental selepas kebakaran, akibatnya rumahnya dibakar. Dia menjadi gelisah, mudah marah, agresif (dia tiba-tiba boleh menerkam seseorang), sakit kepala yang kuat mula, penglihatan kabur, tidur yang kurang baik (mendengar suara yang dia menjawab dengan kuat pada waktu malam). Sekarang keadaannya bertambah baik selepas rawatan:, sakit kepala tidak diperhatikan.

Anamnesis kehidupan dan penyakit mengikut suami

Maklumat yang dikemukakan oleh pesakit umumnya adalah benar, tetapi dia tidak memasukkan beberapa perkara: Bapa isteri menyalahgunakan alkohol, tetapi secara alamiah adalah tenang, berhemah. Ibu - aneh, tidak berani, "dia tidak tahu apa yang dia mahu." Nenek isteri sentiasa minum, di dalam rumah sentiasa minum sahabat. Tiada seorang pun yang dirawat oleh pakar psikiatri. Sejak zaman kanak-kanak, pesakit berusaha memimpin, disukai menjadi pusat perhatian, berbeza dengan imaginasi yang kaya. Sekolah itu berbeza ketidakstabilan kepentingan (teater, balet, payung terjun, dan lain-lain). Selepas kematian bapanya, pesakit mengambil alkohol dalam masa yang lama. Pada tahun 1981, dia melahirkan anak pertamanya, yang meninggal dunia pada usia 1 bulan (kecederaan kelahiran). Pada tahun 1982, dia dirawat di hospital psikiatri "Zinovo" - di hadapan suaminya, dia melompat ke dalam air di tempat cetek, didakwa kerana kecaman neneknya kerana kematian seorang anak. Sepanjang tahun-tahun kebelakangan, beliau telah merayu kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi dengan aduan dan pendedahan pentadbiran. Sehubungan dengan kegiatan litigious semua urusan rumah tangga diteruskan kepada suaminya.

Ekstrak dari sejarah penyakit, pelbagai sijil yang mencirikan pesakit dan penyakitnya.

Ciri-ciri dari tempat kerja: Dia bekerja di kilang Furmanov daripada pengecas bateri 5.10.80, dari tahun 1985 - penenun. Semasa kerja itu menunjukkan dirinya dari sisi negatif. Persembahan tidak tinggi, tidak teliti, kerap, perbualan telefon panjang semasa waktu bekerja, pelanggaran keselamatan, ketidakhadiran. Sebagai orang - tidak mesra, tidak dihalang dan tidak sopan dengan rakan-rakannya, mudah dendam, mengeluh semua orang dan segala-galanya.

Keadaan umum adalah memuaskan, kedudukannya aktif, kesedarannya jelas. HELL - 115/80 mm. Hg st. Dengan organ dan sistem - tanpa patologi.

Pemeriksaan neurologi. Semua warna dibezakan dengan betul. Halusinasi visual tidak diperhatikan. Reaksi murid ke cahaya (langsung dan mesra) agak mencukupi. Bukaan mata lebar seragam di kedua-dua sisi. Pergerakan bola mata di pelbagai arah dilakukan secara penuh. Murid bentuk bulat, lebar biasa, seragam di kedua-dua belah pihak. Strabismus no. Double di mata pesakit tidak perasan. Reaksi penumpuan tidak mencukupi (D = S). Penginapan tidak rosak (D = S). Pada rehat, frontal, lipatan nasolabial, fissures palpebral adalah seragam. Persepsi bunyi dengan telinga kiri dikurangkan sebagai hasil perubahan organik selepas proses keradangan yang ditangguhkan pada tahun 1978 (D> S). Lidah di mulut dan menonjol terletak di sepanjang garis median. Skop pergerakan bahasa tidak dikurangkan. Tendon jerks hidup (D = S). Dalam kedudukan Romberg stabil. Kepekaan tidak dikurangkan.

Pesakit rapi, menonton penampilannya. Kelakuan menantang, agak manne. Hubungan sukar kerana kehilangan pendengaran. Semasa perbualan itu lambat, bezinitsiativna, membosankan, keberatan untuk menjawab soalan, mengatakan bahawa dia mendengar dengan buruk. Panas-marah, sensitif, rentan berbohong untuk muncul dalam cahaya yang menggalakkan. Banyak fantasi. Dengan sentuhan hubungan sekeliling. Kesedaran tidak gelap. Orientasi di tempat, waktu dan diri disimpan. Tiada gangguan sensasi dan persepsi. Pemikiran tidak produktif, mengikut kadar - agak perlahan, tidak ada pelanggaran pemikiran dari segi kandungan. Kritikan separa. Memori peristiwa masa lalu tidak dikurangkan. Ujian tidak mendedahkan keabnormalan. Tahap aktiviti mental sepadan dengan umur, pendidikan dan status sosial. Fungsi sintetik sintetik tidak terjejas. Menarik baik. Latar belakang emosi dikurangkan. Monotone, hypomimichna, terdapat beberapa sikap tidak peduli kepada peristiwa masa lampau. Tiada gangguan perhatian. Hospitalisasi tidak. Kritikan agak dikurangkan, menganggap dirinya sakit mental (sebelum ini menafikannya). Jangkaan untuk mendapatkan kecacatan.

Kaedah penyelidikan makmal dan khas

Ujian berikut telah diambil:

• Lengkapkan jumlah darah

• Biokimia darah (gula, bilirubin).

Analisis patologi ini tidak diturunkan.

• EchoEG: tanpa perubahan dan perubahan fokus

• EEG: pilihan piawai

• Radiografi paru-paru: varian norma

Kesimpulan ahli neuropatologi: Pada masa ini, tiada data untuk penyakit organik sistem saraf pusat. Gejala neurologi fokus tidak dikesan.

Diagnosis, rasionalnya

Diagnosis: Psikopatika histeris. Decompensation.

Diagnosis dibuat berdasarkan tingkah laku pesakit, perubahan dalam wataknya, dan juga mengambil kira data tentang anamnesis. Pesakit adalah demonstratif, terdedah kepada fantasi, untuk muncul dalam cahaya yang menggalakkan. Apabila bermimpi (mendengar suara), dia mengejar minatnya sendiri - dia mahu mendapatkan kecacatan. Pesakit panas, marah, tanpa inisiatif. Terdapat perubahan dalam bidang emosi (penurunan latar belakang umum, tetapi pada masa yang sama ia dapat menerkam orang lain tanpa sebab yang jelas). Dia berusaha untuk menjadi pusat perhatian, cenderung untuk bermegah (dia menunjukkan gambarnya dengan nikmat), mahu menyebabkan kekaguman daripada orang lain. Dari anamnesis: dia dibesarkan dalam suasana konflik, sejak zaman kanak-kanak berusaha untuk memimpin, disukai menjadi pusat perhatian, fantasi, minat yang tidak stabil, penipuan, demonstrasi. Sering berubah pekerjaan kerana pengabaiannya. Mencabar pentadbiran dianggap sebagai "penganiayaan politik." Berulang kali dirawat di hospital psikiatri, sekali - selepas percubaan bunuh diri demonstrasi terhadap sifat pemerasan. Konflik. Baru-baru ini, terdapat keadaan yang semakin teruk (dua kali tahun ini dirawat). Semua data objektif yang ada dari sejarah perubatan menunjukkan bahawa pesakit telah menyatakan dan mengganggu penyesuaian sosial ciri-ciri watak psikopat sepanjang hayatnya.

Penyakit ini harus dibezakan dari: 1. Skizofrenia psikopatia yang lemah dengan manifestasi histeris. Umum dicatat dalam perubahan dalam bidang emosi: penurunan latar belakang emosi, kekurangan inisiatif, hipomimetik, monotoni; pesakit sentiasa memainkan peranan yang sama (mainan, bakat yang tidak dapat ditandingi dalam mana-mana bidang). Tidak seperti skizofrenia, tidak ada gangguan pemikiran dalam bentuk "tergelincir", resonans, ucapan pesakit adalah logik. Pesakit dengan psikopati terus terlibat dalam kerja, belajar, kerja rumah (tidak ada watak diperhatikan), fantasi adalah munasabah. Psikopatia histeris berlaku pada zaman kanak-kanak dan muncul dengan serta-merta, semasa skizofrenia, manifestasi pertama berlaku pada usia yang lebih muda.2. Gangguan mental dalam trauma craniocerebral (diberikan bahawa pesakit mempunyai TBI) Tidak seperti patologi ini, psikopati tidak mendedahkan perubahan dalam otak (berdasarkan hasil kaedah penyelidikan tambahan), tidak ada tanda-tanda neurologi, tidak ada pengurangan ingatan, kecerdasan, tiada perubahan dalam pemikiran.

Ramalan dan kepakaran

Prognosis untuk kehidupan adalah baik, dengan pengecualian situasi psiko-traumatik adalah mungkin untuk meningkatkan adaptasi sosial, jika ini tidak berlaku, prognosis sosial tidak menguntungkan. Dengan penyakit ini, pesakit dilepaskan dari perkhidmatan ketenteraan, diakui sebagai tidak sesuai untuknya. Sekiranya pesakit melakukan kesalahan - mahkamah mendapati dia waras. Kapasiti dan keupayaan untuk berfungsi disimpan. Tiada data untuk kecacatan.

Pesakit disyorkan rawatan berikut: • Kursus relanium (2 kali sehari) • Sonapaks • Terapi vitamin • Glukosa dengan asid askorbik • Terapi pekerjaan • Psikoterapi individu (penjelasan) • Psikoterapi keluarga - dengan tujuan menormalkan hubungan keluarga • Psikoterapi kumpulan dengan matlamat mengubah sikap personaliti.

xxx, lahir pada tahun 1956, yang tinggal di alamat: Wilayah Ivanovo, telah dirawat sejak 2 September 1999 di DCP dengan diagnosis psikopatia histeris, dekompensasi. Di rumah sakit 4 kali ke arah psikiatri daerah. Nota kemerosotan kira-kira 1 bulan yang lalu, apabila rumahnya dibakar. Pada kemasukan, pesakit mengadu sakit kepala yang sengit, pening, penglihatan kabur. Kajian berikut dijalankan: • Lengkapkan jumlah darah • Urinalisis lengkap • Biokimia darah (gula, bilirubin) Ujian ini tidak mendedahkan sebarang patologi. Kaedah instrumen: • Echo EEG: tanpa meresap dan perubahan fokus • EEG: variasi biasa • X-ray pulmonari: variasi biasa. Telah dirujuk oleh pakar neurologi: tidak ada data untuk penyakit organik sistem saraf pusat. Gejala neurologi fokus tidak dikesan Rawatan dijalankan: • Kursus relanium (2 kali sehari) • Sonapaks • Terapi vitamin • Glukosa dengan asid askorbik. Pada latar belakang rawatan, keadaan pesakit agak baik: dia tidur dengan baik pada waktu malam, dia tidak melihat sakit kepala. Adalah disyorkan untuk mengelakkan faktor-faktor persekitaran yang buruk yang mewujudkan persekitaran traumatik.

1. MV Korkina, N. D. Lakosina, A. E. Lichko "Psikiatri" Moscow "Perubatan" 1995.2. Weiner G., Levitt L. Neurology Moscow, Perubatan GEOSTAR 1998.3. Mashkovsky MD Cara perubatan.- M.: Perubatan, 1994.- T. 1, 2.