Kemurungan selepas bersalin: Punca, Pencegahan dan Rawatan Penyakit

Kelahiran anak sentiasa emosi positif ibu bapa, kasih sayang dengan tangan dan kaki kecil, kegembiraan senyuman pertama dan pergerakan bermakna. Walau bagaimanapun, dalam rangkaian terdapat banyak artikel, gambar, menyoroti kehidupan yang sukar seorang ibu muda, selalunya ini benar.

Wanita itu habis: dia tidak tidur banyak, makan dalam serpihan, dan selain menjaga kanak-kanak itu, dia cuba membuat seluruh isi rumah lebih selesa.

Kerosakan saraf menjadi lebih kerap, yang mempunyai kesan negatif terhadap hubungan keluarga. Agar tidak menuduh diri mereka menunjukkan emosi yang berlebihan, untuk tidak menyembunyikan mereka di dalam diri mereka sendiri, setiap ibu muda perlu tahu bagaimana menangani kemurungan postpartum, kerana ini adalah gejala beliau.

Sebabnya

Kehamilan dan melahirkan anak - ia adalah tekanan untuk badan wanita, tidak kira betapa halusnya bunyi itu. Walaupun melahirkan anak dan kelahiran dikandung oleh alam semula jadi, harus diakui bahawa wanita moden tidak bersedia menghadapi tugas-tugas ini dengan sendirinya.

Jika anda pernah mengamati kelahiran, sebagai contoh, kucing, anda mungkin mendapati bahawa dia tidak memerlukan bantuan obstetrik, dan doktor haiwan hadir semasa kelahiran dengan anak kucing yang jarang sekali. Sama ada wanita hamil moden tidak dapat mengelirukan sebelum bersalin bermula pada masa yang tidak sesuai? Ini tidak mungkin.

Kemurungan postpartum adalah keadaan patologi seorang wanita yang baru dilahirkan, dikaitkan dengan perubahan dalam tahap hormon, peningkatan tanggungjawab, kerja rumah, dan kebosanan hidup.

Ia memperlihatkan dirinya dengan pelbagai gejala: ini adalah perubahan mood yang tiba-tiba, dan kemarahan yang tidak dapat dikendalikan kemarahan, dan histeria, dan rasa bersalah yang tidak dapat difahami untuk semua perkara di atas.

Untuk ubat masa kita, keadaan ini adalah masalah besar, kerana ia tidak dikaji sedikit, dan gejalanya sama dengan jenis kemurungan dan psikosis yang lain.

Statistik menunjukkan bahawa kemurungan postpartum pada wanita berlaku dalam 10-15% daripada kes, tetapi hanya 3-4% daripada mereka yang mencari bantuan daripada ahli psikologi atau doktor.

Di samping penyebab fisiologi (perubahan hormon, keletihan, kesakitan, dan lain-lain), keadaan seorang wanita selepas bersalin ditentukan oleh penyebab emosi dan psikologi:

  • peningkatan tanggungjawab, persepsi yang tinggi terhadap dunia sekeliling;
  • kesedaran mengenai peranan sosial baru ("ibu bapa"), keinginan untuk memahami dan menerima tindakan ibu bapa mereka, yang secara tidak sengaja muncul dalam ingatan seorang wanita;
  • takut akan perubahan dalam badan anda sendiri (keuntungan berat bukanlah yang terakhir dari mereka);
  • percanggahan antara yang dikehendaki dan sebenar (jika mereka menunggu anak perempuan mereka, dan seorang anak lelaki dilahirkan, atau kelahiran itu sukar, dan sokongan rakan kongsi tidak diterima, seperti yang diharapkan).

Gejala kemurungan ibu muda

Sesetengah saintis tidak mengasingkan kemurungan postpartum dalam penyakit berasingan, memandangkan ini hanya satu jenis kemurungan yang memerlukan rawatan perubatan. Malah, manifestasi penyakit ini sama dengan kemurungan, psikosis.

Ia juga perlu untuk membezakan diagnosis seperti itu dengan tekanan biasa, yang dijelaskan oleh perubahan dalam kehidupan, gaya hidup dan kesukaran dalam berkomunikasi dengan saudara-mara.

Tekanan yang timbul selepas bersalin biasanya hilang dalam masa 2-3 minggu, sebaik sahaja ibu muda memperbaikinya setiap hari dan ketakutan terhadap bayi itu hilang, ketakutan untuk merosakkannya dengan pergerakan cuai.

Selain itu, ibu bapa yang baru dicuba menyesuaikan diri dengan keadaan hidup baru (ini mungkin kesulitan kewangan dan masalah yang bersifat intim), dan secara beransur-ansur semuanya masuk ke dalam rentaknya sendiri, tekanan merosot.

Jika tekanan yang disebabkan oleh kejadian baru berlangsung selama 2-3 minggu, berapa banyak kemurungan postpartum yang terakhir? Tidak ada jawapan yang tegas untuk soalan ini.

Dua daripada sepuluh wanita yang menderita penyakit ini berada dalam keadaan depresi walaupun selepas setahun selepas kelahiran anak, dan ada yang "tidak melepaskan" sehingga mereka pergi bekerja.

Gejala kemurungan tidak terhad kepada manifestasi emosi, tetapi juga mempengaruhi fisiologi:

  • kesengsaraan;
  • perubahan mood yang kerap;
  • keadaan tertekan;
  • peningkatan kecemasan;
  • kecenderungan untuk manifestasi histeris, keengganan untuk membuat hubungan dengan orang yang tersayang, keengganan untuk membantu;
  • perubahan dalam kerja semua organ dan sistem: denyutan jantung yang cepat, sesak nafas, selsema yang kerap;
  • mengurangkan imuniti;
  • kehilangan selera makan;
  • kehilangan minat dalam kehidupan: hobi terbengkalai, teman wanita dilupakan;
  • gangguan tidur: ketidakupayaan untuk tidur, walaupun ia pasti bahawa kanak-kanak itu selamat dalam menjaga bapa atau ahli keluarga lain;
  • takut tidak bertanggungjawab terhadap kanak-kanak, selalunya gejala ini diperparah oleh tekanan orang lain;
  • perubahan sikap terhadap kanak-kanak: penjagaan berlebihan untuknya atau pengabaian yang ditekankan.

Tanda-tanda kemurungan postpartum tidak sama untuk wanita yang berlainan, bilangan dan tahap manifestasi mereka bergantung kepada faktor-faktor yang memprovokasi, pada sikap individu ibu muda terhadap masalah yang timbul.

Doktor mengenal pasti beberapa keadaan sosial dan kehidupan, di mana risiko terkena sakit dengan jenis kemurungan ini meningkat:

  • taraf kehidupan yang rendah;
  • lekukan pada masa lalu, tidak berkaitan dengan kehamilan dan kelahiran;
  • kemurungan selepas melahirkan berlaku di ibu, nenek atau saudara perempuan ibu muda;
  • ketagihan kepada alkohol atau tabiat buruk yang lain;
  • kekurangan bantuan daripada orang lain di sekitar rumah dan penjagaan bayi;
  • pengetahuan yang tidak mencukupi mengenai proses melahirkan anak, tentang memastikan kehidupan bayi pada tahun pertama dalam hidupnya;
  • hubungan yang bertentangan dengan ibu anda sendiri semasa remaja atau bahkan pada masa dewasa.

Pencegahan kemurungan postpartum

Terlepas dari berapa lama kemurungan postpartum berlangsung selama beberapa hari atau lebih dari satu tahun, penampilannya boleh dan harus dihalang.

Kegiatan ahli sakit ginekologi, pakar obstetrik di hospital bersalin, doktor yang bersidang hendaklah ditujukan untuk menstabilkan keadaan psikologi wanita yang sedang bekerja, dengan berjaya menguasai peranan baru, untuk memenuhi tanggungjawab ibu bapa tanpa menjejaskan diri mereka dan hubungan peribadi dalam keluarga.

Dalam perundingan wanita, ceramah diadakan, yang menceritakan bagaimana kehamilan dan persalinan berlaku, bagaimana mempersiapkan kelahiran bayi, perubahan apa saja yang menanti badan wanita rapuh.

Beberapa jam dikhaskan untuk kemurungan postpartum: bagaimana untuk mengatasinya, bagaimana untuk menukar gaya hidup anda, untuk meredakan manifestasi dan menstabilkan keadaan.

Pencegahan kemurungan termasuk perbincangan dengan pasangan hidup peranan baru untuk bapa dan ibu, definisi bidang tanggungjawab. Contohnya, ayah dapat membantu mandi anaknya, bangun tidur pada waktu malam dan membawa bayi kepada ibu untuk memberi makan. Ia juga senang mempercayakan lelaki itu dengan berjalan kaki dengan kereta dorong: ini adalah perkara yang paling sukar, tetapi ibu muda mempunyai masa untuk dirinya sendiri.

Bicaralah perkara-perkara penting ini, psikologi menasihati sebelum dilahirkan. Ia akan berguna untuk membuat jadual, menandakan di sana, untuk apa masa yang ayah bertanggungjawab, dan untuk mana ibu.

Kemurungan selepas bersalin, sebab yang bervariasi, boleh berundur jika anda mengelakkan terlebih dahulu semua faktor yang mencetuskannya. Contohnya, jangan mengharapkan banyak daripada melahirkan anak, jangan menganggap kelahiran seorang kanak-kanak seks tertentu, jangan bersekolah dalam menyediakan bilik kanak-kanak dengan warna merah jambu atau biru.

Lebih baik jika pasangan belajar menguruskan emosi mereka, untuk melihat semua perubahan dalam kehidupan mereka sebagai positif, bersedia untuk sebarang kemungkinan.

Seorang wanita harus mempersiapkan hakikat bahawa melahirkan anak bukan proses yang mudah, tetapi tindakan penyelaras, doktor, obstetrik, wanita yang bekerja dan kanak-kanak, apabila anak dilahirkan, sakit fisiologi, rasa tidak nyaman dan banyak perasaan yang berlainan, dari rasa malu.

Untuk pencegahan kemurungan postpartum, ia juga berguna untuk berbincang dengan ibu anda bagaimana buruhnya pergi, dan untuk menyuarakan dan menyelesaikan sekurang-kurangnya sebahagian daripada jangkaan, ketakutan dan masalah kanak-kanak.

Rawatan Depresi selepas bersalin

Sebagai keadaan semula jadi badan, kemurungan postpartum biasanya tidak memerlukan rawatan hospital. Jika seorang wanita tidak dapat mengatasi dirinya sendiri dan bantuan saudara-saudaranya tidak meringankan keadaan, tetapi memburukkan lagi prosesnya, disarankan untuk berunding dengan doktor.

Doktor yang kompeten akan mempertimbangkan sebab-sebab keadaan patologi, jika perlu, menjalankan diagnosis pembezaan, memilih rawatan ubat untuk kemurungan postpartum.

Tetapi dalam kebanyakan kes, pembetulan keadaan dengan bantuan tablet tidak diperlukan: perubahan gaya hidup yang cukup.

Untuk mengetahui bagaimana untuk keluar dari kemurungan postpartum, anda perlu memahami apa yang menimbulkannya, apa yang membimbangkan seorang wanita, dan mana-mana gejala yang paling ketara. Sebagai contoh, jika seorang wanita percaya bahawa hanya dia yang bertanggungjawab terhadap anak itu, maka secara beransur-ansur anda perlu memulakan pendelegasian hak kepada anggota keluarga yang lain.

Nenek boleh membaca bayi, dan ibu pada masa ini akan menjaga dirinya sendiri, mandi, membaca majalah kegemaran atau bercakap di telefon dengan rakan. Atau ayah akan berjalan dengan kereta dorong, dan seorang wanita pada masa ini akan pergi membeli-belah, akan melihat dirinya satu perkara baru yang bergaya.

Tidak perlu menjalani masalah ini sendiri dan tanya diri anda bagaimana untuk menghilangkan kemurungan postpartum. Jangan ragu untuk meminta bantuan suami anda. Adalah diketahui bahawa perbincangan masalah dan pengakuan fakta kewujudannya adalah separuh penyelesaiannya.

Adalah penting dalam tempoh ini untuk melihat gaya hidup yang sihat:

  • makan seimbang, pada masa yang sama, 5-6 kali sehari;
  • jangan mengabaikan sukan, mendaki, menghabiskan masa dalam alam semula jadi;
  • jangan lupa untuk menumpukan masa untuk diri sendiri, untuk menjaga penampilan anda, kerana dalam tubuh yang sihat ada fikiran yang sihat;
  • ia cukup untuk tidur dan berehat pada siang hari, jika tidur malam adalah sekejap dan tidak mencukupi dalam masa, cari beberapa jam untuk tidur siang serentak dengan bayi.

Sekiranya semua langkah-langkah ini dan yang serupa gagal, maka doktor boleh membuat keputusan mengenai pelantikan sedatif, antidepresan dan vitamin.

Benar, pemilihan rawatan dadah adalah terbatas kerana fakta bahawa sesetengah alat kontraindikasi dalam penyusuan susu ibu, dan kesan herba pada badan seorang wanita kejururawatan tidak difahami dengan baik.

Pakar mendapati bahawa selalunya krisis dalam keadaan wanita yang telah melahirkan berlaku di antara tiga dan sembilan bulan kehidupan kanak-kanak, dan penyakit boleh berlaku dalam mana-mana tempoh.

Tetapi, sejak kehamilan berlangsung selama 9 bulan, atau 40 minggu, kira-kira masa yang sama diperlukan bagi wanita untuk merealisasikan peranan baru mereka untuk mula mencukupi dengan secukupnya diri mereka dan tempat mereka dalam keluarga, dan oleh 9-10 bulan kehidupan kanak-kanak kemurungan secara beransur-ansur hilang untuk tidak.

Oleh itu, kemurungan selepas bersalin adalah keadaan fisiologi dan psikologi wanita yang biasa selepas kelahiran seorang bayi, dengan bantuan seorang doktor atau orang yang tersayang, ia berlalu tanpa jejak dan tidak boleh lagi diseksa semasa kelahiran berikutnya, kedua atau ketiga.

Jika anda mengesyaki keadaan sedemikian, anda perlu bertanya kepada doktor tentang cara mengatasi kemurungan postpartum, dan, untuk mengelakkan pengambilan ubat, dia akan mengesyorkan mengubah gaya hidup dan sikap anda terhadap masalah ini.

Tetapi perkara yang paling penting yang wanita boleh menentang depresi pelbagai jenis adalah mood yang baik, sikap positif, cinta kepada keluarganya dan gaya hidup yang sihat. Dan kemudian persoalan bagaimana manifestasi postpartum depression tidak lagi berlaku untuk anda.

Pengarang: Polina Toropova,
khusus untuk Mama66.ru

Tanda kemurungan postpartum pada wanita

Sering kali selepas bayinya dilahirkan, gambaran kebahagiaan sejagat dan kegembiraan dibayangi oleh masalah dalam keluarga yang disebabkan oleh ketidakstabilan, pada pendapat saudara, keadaan psiko-emosi ibu. Ya, sememangnya persekitaran wanita yang bekerja secara langsung menyebutnya keadaan kemurungan postpartum. Walau bagaimanapun, tidak semua orang tahu betapa seriusnya keadaan wanita baru-baru ini, apakah akibatnya untuk dirinya sendiri dan bayi, keluarga secara keseluruhan. Jadi, kemurungan postpartum, gejala-gejala berbeza dan kita akan bercakap tentang mereka.

Apakah kemurungan postpartum?

Bertentangan dengan hakikat bahawa ramai yang sangat remeh-temeh tentang ibu-ibu muda yang berantakan, berantakan, dan kadang-kadang juga cuba mengabaikan keadaannya, kemurungan postpartum sebenarnya merupakan gangguan mental yang memerlukan perhatian yang serius, serta rawatan dari pakar.

Sebahagian besar disebabkan oleh ketidakseimbangan, kepincangan, emosional yang melampau, yang luar biasa bagi seorang wanita sebelum, sebelum kelahiran, sering dianggap sebagai akibat rosak semasa hamil, minggu pertama kehidupan bayi, salah satu masalah utama di sini adalah diagnosis tepat pada masanya - pengesanan penyakit dan permulaan yang tepat pada masanya, rawatan yang berkesan.

Walaupun peratusan wanita yang mengalami kemurungan postpartum agak besar (kira-kira 60%), diagnosis dibuat, sebagai peraturan, hanya 3 daripada 100 orang yang digunakan. Saudara-mara diabaikan, dan ibu yang paling muda sering tidak mempedulikan masalahnya sendiri, sehingga hal itu menjadi lebih ambisius, tidak menjadi masalah bagi seluruh lingkaran batin.

Jadi, kemurungan selepas bersalin bukanlah satu kehendak mommy muda, bukan sesuka hati, tetapi gangguan mental yang serius, manifestasi yang jauh lebih dalam, lebih lama dan lebih cerah daripada manifestasi blues biasa tidak ada kena mengena.

Kemandulan biasa, membahayakan kecederaan, dan juga apa yang biasa dipanggil manifestasi watak feminin yang murni, lulus dengan masa, diletakkan keluar. Kemurungan, yang muncul selepas kelahiran seorang kanak-kanak, menyusun selama berbulan-bulan, dan kadang-kadang selama bertahun-tahun.

Apakah punca kemurungan postpartum?

Alasannya adalah semulajadi fisiologi - hormon. Sudah pada hari ketiga selepas kelahiran bayi, tahap estrogen dan progesteron pada wanita kembali ke tahap antenatal! Ini adalah tekanan yang hebat untuk tubuh, yang tidak dapat menjejaskan mood psiko-emosi seorang wanita. Walaupun hubungan langsung dengan perubahan hormon yang tajam terhadap badan dan kemurungan postpartum belum terbukti, sudah cukup untuk mengingatkan sekurang-kurangnya PMS yang halus (walaupun dalam kes ini semuanya lebih serius).

Psikologi, perubahan sosial dalam kehidupan seorang ibu muda juga harus diambil kira. Seorang wanita muda terbiasa dengan peranan yang paling penting dalam hidupnya, takut membuat kesilapan, melakukan sesuatu yang salah, membahayakan atau memberikan perhatian yang cukup kepada bayinya.

Pada masa yang sama, suami, saudara-mara masih perlu perhatian, mengekalkan hubungan pada tahap yang sama, yang, akibat beban penjagaan yang jatuh dan keadaan tubuh selepas kelahiran, menjadi hampir mustahil. Apakah hasilnya? Tekanan psikologi timbul: rasa bersalah, ketidakpastian, pencarian berterusan untuk penyelesaian, tekanan psiko-emosi, yang anda tidak dapat mengatasinya (secara bebas atau secara fizikal) dengan diri anda sendiri.

Menukar status sosial seorang wanita, mengubahnya menjadi suri rumah dan pengasuh (sekurang-kurangnya untuk masa yang singkat) juga meninggalkan tanda pada keadaan mama mental. Ramai yang takut untuk kekal sebagai "Klushami", tidak menyedari diri mereka sebagai individu, takut kehilangan sikap bekas masyarakat (profesional, sekular, jika anda mahu). Tidak semua orang dapat dengan mudah mengendalikan ini.

Badan baru, persepsi fizikal dan fisiologi diri sendiri, bagi sesetengah orang yang tidak menerima diri dalam rupa baru, status - bbw atau kurus (yang mendapatnya). Selalunya sukar bagi wanita untuk mencari bentuk lama mereka, dan ini juga menyerang.

Hubungan seksual. Mereka juga mendapat watak baru, nuansa, pewarna. Seorang wanita mula mengalami sensasi baru yang tidak diketahui dan, malangnya, tidak selalu membawa kegembiraan. Selalunya tidak ada keinginan seksual. Ia juga mencerminkan hubungan dengan suami, iklim psikologi umum keluarga.

Proses laktasi dan nuansa yang berkaitan. Semasa menyusu bayi, mungkin terdapat stasis susu di payudara, yang mana wanita mengalami kesakitan yang teruk. Tidak berpengalaman, ibu yang tidak berpengetahuan, sebagai peraturan, panik, masa tunda, meminta nasihat tentang saudara-mara dan sahabat yang lebih tua, tanpa mengetahui bahawa hari itu adalah yang pertama untuk menyelamatkan hari - dua boleh menjadi anak atau suami tercinta: anda hanya perlu menghisap susu. Kadang-kadang protes kanak-kanak, memerlukan cara makan yang berbeza, dan ibu pergi kepadanya tentang. Dan anda tidak boleh melakukan ini: bayi tidak akan mati akibat kelaparan, hanya akan mendapat keputusan dan, akhirnya, akan keselamatan anda.

Sekiranya payudara baik dan kerap dipenuhi dengan susu, dan bayi tidak mempunyai masa untuk makan segala-galanya atau atas sebab tertentu anda melompat makan atau tidak berhenti, kes-kes seperti ini boleh diulang. Secara semulajadi, keadaan sedemikian tidak menjejaskan. Walau bagaimanapun, bersabarlah dan jangan menyerah kepada keadaan. Kadang-kadang berlaku bahawa susu untuk beberapa waktu hilang atau ia datang terlalu sedikit. Kanak-kanak juga tidak berpuas hati, beraliran, mama, juga. Tetapi adakah anda tahu bahawa dalam kes ini juga, ia sering berguna untuk hanya menunggu, terus menerapkan Lala ke dada saya. Bersabar - dan susu akan muncul semula.

Walau bagaimanapun, mudah untuk menulis, tetapi tidak selalu mudah untuk menangani masalah-masalah ini, dengan masalah besar dan biasa. Terutama jika ada kecenderungan genetik untuk ini. Keturunan mencadangkan bahawa seorang ibu muda mengamalkan tindak balas tertentu terhadap situasi masalah dengan kanak-kanak dan keluarga secara umumnya dari ibunya. Ini berlaku agak kerap tanpa mengira masalah kedalamannya. Saudara-mara sering memburukkan keadaan emosi di sini, tidak mengerti kedalaman dan keseriusan masalah dan, dengan itu, hanya memperburuk keadaan.

Ciri-ciri individu watak seorang ibu muda juga boleh "berkhidmat": manifestasi keegoisan. Ini mungkin nyata dalam penantian tentang kekurangan perhatian kepada ibu dan anak. "Saya baru sahaja melahirkan anak. Saya mempunyai bayi di tangan saya. Saya tidak tidur, semuanya peduli. Saya letih, tiada kekuatan. Tiada siapa yang memahami saya, tidak ada pertolongan! "- hujah-hujah tersebut sering didengar, selalunya tidak wajar. Lagipun, sebagai peraturan, ibu dan anak dikelilingi dengan segala jenis penjagaan, membantu, mereka memberikan hadiah. Tetapi memberi tumpuan kepada keadaan sendiri tidak memberi peluang kepada mama untuk melihat, menghargai, merasakannya. Wanita itu menjadi terpencil, menjadi gugup, histeris, dan kadang-kadang agresif. Malangnya, keletihan fizikal, serta masalah lain, tidak diberikan kepada semua orang untuk terus bertahan dan optimis.

Kadang-kadang membingungkan pihak kewangan. Jika keluarga bermakna sederhana bekerja sebelum kelahiran kanak-kanak, maka sekarang perlu untuk menghadkan keperluan mereka, termasuk yang berkaitan dengan penyediaan anak. Tidak semua wanita memahami bahawa untuk kanak-kanak kecil pada bulan pertama kehidupan, perkara utama adalah pakaian bersih semula jadi (tidak semestinya berjenama), pemakanan yang baik dan berjalan kaki biasa di udara segar. Di sinilah situasi konflik juga mendorong wanita menjadi kemurungan. Keluarga muda belum dapat menyesuaikan diri dengan status baru mereka dan membiasakan diri dengan beban kewangan yang baru.

Faktor lain juga boleh menyumbang kepada kemurungan postpartum. Sebagai contoh, jika seorang wanita melahirkan satu, tanpa suami, anak itu dilahirkan dengan ketidakupayaan, terdapat situasi konflik dalam keluarga, selepas melahirkan, masalah di tempat kerja dan sebagainya.

Tanda dan gejala penyakit

Bagaimanakah kemurungan postpartum dapat dilihat sendiri? Ini adalah penyakit yang boleh berlaku pada wanita yang berlainan dengan cara yang berbeza. Pakar mengenal pasti beberapa bentuk gangguan ini, masing-masing dicirikan oleh ciri-ciri tertentu.

Jika kita bercakap mengenai kemurungan postpartum pada wanita, gejala umum gangguan mental ini, maka secara ringkas, ia menyatakan dirinya dalam perkara berikut:

  • ledakan emosi, perubahan mood;
  • peningkatan keletihan, kelemahan umum;
  • keghairahan yang berlebihan, kesunyian;
  • tidak melihat tujuan, motif untuk tindakan dalam kehidupan seharian, berhubung dengan bayi, suami;
  • perubahan dalam selera makan yang luar biasa untuk seorang ibu muda: dia sama ada berlebihan atau diturunkan;
  • gangguan tidur yang dicirikan oleh insomnia atau, sebaliknya, mengantuk melampau;
  • mengurangkan minat dalam kehidupan, dunia di sekeliling;
  • sakit kepala yang kerap, gangguan gastrousus;
  • mencari berterusan untuk situasi masalah, menunggu perkembangan terburuk peristiwa;
  • kewaspadaan yang berlebihan, berhati-hati;
  • kerosakan memori, kadang-kadang reaksi tidak mencukupi;
  • pengasingan berlebihan;
  • naluri ibu lemah, selalunya kekurangan minat pada kanak-kanak.

Dengan bentuk penyakit yang mendalam dalam kepala seorang wanita muda, pemikiran membunuh diri dan membahayakan kanak-kanak boleh berputar.

Manifestasi yang paling umum keadaan ibu yang tertekan direkodkan dari 3 hingga 9 bulan kehidupan bayi.

Harus diingat bahawa dalam tempoh masa ini mereka adalah yang paling terang dan paling penting. Selepas simptom-simptom itu mungkin agak teredam, namun mereka tidak hilang, mereka tidak berkurangan sehingga wanita dapat menjalani aktiviti kehidupan yang penuh. Manifestasi kegelisahan, kerengsaan yang berlebihan terus menjadi sahabatnya, prospek yang suram, realiti sekitarnya tidak membawa kegembiraan dan kepuasan, termasuk kanak-kanak itu.

Di sini saya ingin menekankan sifat berlarutan senarai tanda-tanda tanda-tanda yang berterusan dalam keadaan kemurungan postpartum. Ini adalah sesuatu yang harus diberi perhatian khusus kepada saudara-mara, saudara-mara dan harus mendorong mereka untuk mendapatkan bantuan daripada pakar.

Seperti yang telah kami katakan, blues biasa atau mood buruk yang berlangsung selama beberapa hari adalah berbeza dengan gangguan kemurungan di luar jangkauan spektrum manifestasi, kedalaman mereka dan (penting!) Dalam sifat berlarutan mereka.

Bentuk penyakit

Mari kita mulakan dengan gejala kemurungan postpartum neurotik. Manifestasinya adalah khas terutama bagi wanita yang sudah mengalami gangguan neurotik, dan dalam hal ini kita kemungkinan besar akan mendapatkan pilihan hiperbolik (yaitu, lebih akut).

Manifestasi pertama kemurungan postpartum jenis neurotik telah diperhatikan semasa kehamilan, yang tercermin dalam perubahan mood, kerengsaan yang berlebihan, permusuhan terhadap orang lain, ledakan pencerobohan dan kemarahan. Keadaan seperti ini diiringi oleh seorang wanita yang mengalami gejala takikardia, berpeluh meningkat. Keadaan ini dipengaruhi oleh kecurigaan, pemikiran yang luar biasa tentang keadaan "sedih" mereka, kesihatan, serta masalah seksual, yang tidak dapat dielakkan dalam kes ini. Seorang wanita, sebagai peraturan, berada dalam keadaan kegelisahan berterusan, sering menangis, menjangkakan sesuatu yang buruk. Pada penghujung hari, manifestasi seperti itu semakin cerah.

Pada wanita dengan bentuk kemurungan neurotik selepas melahirkan anak, ciri ciri adalah keletihan yang berterusan, kekurangan kekuatan untuk melakukan sesuatu, yang melibatkan meremehkan harga diri, keterlaluan rasa ketidakmampuan diri. Selalunya perasa baru-baru ini merasakan emosi. Dan bukan dari orang yang rapat, tetapi dari keadaannya sendiri, iaitu, ia menjadi norma untuknya.
Selain gangguan neurotik yang sedia ada, jenis kemurungan postpartum ini boleh berdasarkan pengalaman buruh lalu, komplikasi yang berkaitan dan masalah berikutnya.

Bentuk kemurungan postpartum yang akan datang, mengenai tanda-tanda yang ingin kita bicarakan, agak berat, disertai dengan melankolia, manifestasi kecemasan. Wanita, sebagai peraturan, perlahan, merasakan rasa bersalah mereka sendiri, insolvensi. Terdapat kecenderungan bunuh diri.

Kadang-kadang seorang wanita "meninggalkan" begitu mendalam dalam dirinya bahawa dia mungkin tidak mengenali orang yang disayanginya. Keistimewaan bentuk gangguan kemurungan selepas melahirkan anak adalah halusinasi yang dahsyat, pemikiran dan idea yang lazim, selalunya berkaitan dengan bayi, perubahan mood yang tajam dan kerap.

Tanda-tanda bentuk kemurungan ini adalah yang paling biasa di kalangan wanita dengan gangguan mental bipolar dan cukup jelas dinyatakan dalam minggu pertama selepas bersalin. Insiden penyakit itu adalah sehingga kira-kira 0.4%.

Kemurungan bersempadan dengan manifestasi neurosis menampakkan diri terhadap latar belakang gangguan somatik, yang telah kami sebutkan (palpitasi jantung, gangguan gastrointestinal, sakit kepala, dan lain-lain) dan, sebagai peraturan, disertai oleh insomnia yang meletihkan. Kebimbangan yang berlebihan, kewaspadaan terhadap kanak-kanak, ketakutan yang keterlaluan, ketakutan akan berlaku.

Pesakit dengan bentuk kemurungan postpartum ini kadang-kadang mempunyai psikosis manic-depressive (gangguan personaliti di mana fasa mania dan depresi bergantian dengan jalur pencerahan). Di sini, dorongan untuk manifestasi gejala-gejala ini seringnya kematian seseorang yang mendekati seorang wanita semasa kehamilan.

Yang paling kerap (sehingga 20% wanita dalam buruh) bentuk kemurungan selepas melahirkan berlarutan. Tanda-tanda ciri-ciri gangguan ini adalah keletihan, kekurangan tenaga dan tenaga untuk kewujudan setiap hari, air mata, kesakitan mama.

Apa-apa manifestasi kecemasan bayi, penyakitnya, walaupun kolik, cirit-birit, wanita yang dianggap sebagai beban kesalahan dan kelemahannya sendiri. Selalunya seorang wanita cuba untuk menunjukkan penjagaan yang berlebihan, meningkatkan untuk orang yang sedikit, yang tidak memberikan kegembiraan kepadanya, tidak membawa kepuasan, tetapi hanya meninggalkan kompleks sendiri yang rendah diri. Sebagai tindak balas pertahanan terhadap keadaan sendiri, percubaan wanita untuk menyembunyikannya.

Kemurungan postpartum yang panjang adalah ciri-ciri, terutamanya wanita histeris, dengan fobia yang menimbulkan kemudaratan kepada anak dengan tindakan mereka sendiri, serta wanita yang, demi satu sebab atau yang lain, tidak mengalami pengalaman cinta dan penjagaan ibunya sendiri dengan betul. Yang terakhir sering dicirikan oleh manifestasi bercanggah tanda-tanda pencerobohan, kesedihan, kesulitan dengan menggabungkan peranan ibu untuk anak dan pasangan seksual untuk suaminya. Kehormatan diri yang rendah, rasa berlebihan diri yang berlebihan, tidak selamat - faktor-faktor yang mempunyai manifestasi gangguan kemurungan jenis ini.

Di bawah sedar seorang wanita dalam kes ini, dua imej ibu secara sukarela disambungkan - dia sendiri dan ibunya. Oleh itu, konflik dalaman berkembang di kepala, menimbulkan gejala kemurungan postpartum, yang baru kita sebutkan.

Seorang ibu muda menarik kepalanya sebagai pola yang disebut yang benar-benar bertentangan dengan imej negatif masa lalu, tetapi sangat sukar bagi seorang wanita untuk menyesuaikan diri dengan bentuk "ibu yang teladan" yang dikandungnya terutamanya kerana harga dirinya sendiri yang rendah, percanggahan khayalan kepada ideal yang dicipta.

Apakah masalahnya?

Tujuan utama penerbitan kami adalah untuk memberi perhatian, terutamanya kepada saudara-mara, suami, persekitaran dekat ibu muda dengan adanya masalah yang tidak dapat dikaitkan dengan keletihan postpartum, penstrukturan semula tubuh. Pendekatan seperti "melampaui batas. Masa menyembuhkan "di sini tidak berkesan, tetapi penuh dengan akibat yang serius bagi ibu dan bayi, keluarga secara keseluruhan. Itulah sebabnya kami tinggal begitu lama pada sebab-sebab dan tanda-tanda kemurungan postpartum.

Sebab-sebab yang telah kami jelaskan sekurang-kurangnya harus membuat anda lebih prihatin terhadap wanita, memberikan sokongan tepat pada masanya, dan dapatkan bantuan profesional.

Gejala, tanda-tanda kemurungan postpartum pada wanita dinyatakan di sini supaya anda, pembaca yang tersayang, dapat menyedari, memahami keseriusan situasi, dan, yang paling penting - KETERSEDIAAN! dan kedalaman masalah.

Kebahagiaan, kesihatan kepada keluarga anda. Baiklah, perhatikan orang yang anda cintai.

Kemurungan selepas bersalin: Gejala dan Rawatan

Kemurungan selepas bersalin - gejala utama adalah:

  • Swing Mood
  • Kelemahan
  • Gangguan tidur
  • Cirit-birit
  • Kerosakan
  • Menangis
  • Ketidakstabilan emosi
  • Kerosakan memori
  • Rasa bersalah
  • Tertekan
  • Aggressiveness
  • Sindrom Kelesuan Kronik
  • Sindrom nyeri
  • Gangguan makan
  • Detasmen dari alam sekitar

Kemurungan postpartum, menurut statistik, adalah satu keadaan yang mempengaruhi sekitar 5-7 wanita daripada 10 selepas melahirkan. Kemurungan postpartum, gejala-gejala yang diamati pada wanita dari kumpulan utama umur pembiakan, meningkat sensitiviti, yang, pada gilirannya, ditunjukkan dalam keseluruhan "sejambak" manifestasi yang sepadan. Mengenai ciri kemurungan postpartum dan bagaimana untuk mengatasinya - artikel kami hari ini.

Penerangan umum

Sudah menjelang akhir kehamilan, dan walaupun pada awal kelahiran, ibu hamil menjadi pasif, kehilangan kawalan ke atas keseluruhan keadaan yang mengiringi keadaannya, menghadapi sensasi yang luar biasa, yang, malangnya, lebih setanding dengan kebimbangan. Penderita postpartum seperti ini semakin membesar ketika bayi dilahirkan dan rasa kecemasan diperkuatkan lagi dengan hakikat bahawa dengan keinginannya, ibu yang baru buatan itu tidak mampu, melawan latar belakang keadaannya, agar sesuai dengan "gambar" yang lazimnya mengenal pasti rupa bayi yang ditunggu-tunggu.

Pasti, pembaca sekarang mempunyai imej yang teladan seperti "gambar": mumia bercahaya dengan kegembiraan, melimpah dengan kelembutan, senyuman manis yang tersembunyi, suami yang sama bahagia di sebelahnya, dan sebagainya. Semua ini boleh dilengkapkan tanpa henti, tetapi kelahiran bayi dengan bertentangan dengan gambar seperti ini bukan sesuatu yang menghancurkan, tetapi membetulkan dengan serius. Ini tidak menghairankan, kerana sejak saat ini kehidupan keluarga berubah sepenuhnya, dan walaupun dengan kesediaan untuk munculnya anak di dalamnya, beberapa perkara perlu diatasi, membuat usaha yang serius untuk ini. Dan walaupun artikel kami, pada umumnya, tertumpu pada wanita, yang disebabkan oleh penangguhan keadaan kemurungan postpartum dalam hubungan langsung mereka dengan proses ini, itu juga menyangkut lelaki. Dan titik di sini bukan hanya di dalam cadangan umum, yang anda juga boleh mengekstrak lebih lanjut untuk diri sendiri, tetapi juga pada fakta bahawa keadaan kemurungan postpartum khusus untuk lelaki tidak kurang relevan.

Jadi, apakah kemurungan postpartum pada wanita? Malah, walaupun perbezaan sikap terhadapnya, ia adalah penyakit yang agak serius, yang pada gilirannya dapat menjadi asas untuk keadaan yang lebih serius lagi. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa kemurungan postpartum bukan sekadar "blues" yang timbul dalam beberapa minggu pertama selepas kelahiran bayi. Untuk keadaan "kemurungan" ini, ciri-cirinya dapat mengalami keadaan-keadaan tertentu (kegelisahan, kesunyian, gangguan tidur dan selera makan, perubahan mood, dsb.), Tetapi rasa kebahagiaan dari keadaan baru dan kemunculan anak khususnya ada. Khandra menyusul selepas beberapa minggu, lebih-lebih lagi, dia tidak memerlukan apa-apa rawatan. Perkara lain - kemurungan postpartum.

Kemurungan postpartum berkembang, biasanya dalam beberapa bulan pertama selepas bayi dilahirkan, walaupun ia dapat nyata pada setiap masa pada tahun pertama selepas kejadian tersebut. Tanda-tanda kemurungan postpartum tidak hanya berlaku lebih lama (di sini sudah beberapa bulan, dan dalam bentuk yang lebih teruk dan bertahun-tahun), tetapi juga dalam intensiti yang lebih besar, yang melanggar kemampuan untuk melakukan apa-apa tindakan. Keadaan ini bukanlah suatu fad atau analog dekat blues, tetapi gangguan jiwa, yang manifestasinya sama dengan jenis kemurungan yang lain.

Secara beransur-ansur, manifestasi utama jenis kemurungan ini akan mati, tetapi ini hanya menunjukkan kecenderungan mengubahnya menjadi bentuk aliran kronik. Sebabnya ini adalah sikap kepada kemurungan postpartum pada ibu sendiri dan orang-orang di sekelilingnya, yang khususnya menyangkut pengiktirafan penyakit ini dengan demikian dan, dengan itu, menolak perlunya rawatannya. Oleh itu, kemurungan selepas bersalin adalah dengan cara yang tersendiri yang menyamar, kerana fakta yang hampir tidak dapat dipertikaikan adalah "gambar" yang disebut di atas keadaan bahagia di mana seorang wanita harus disebabkan oleh mempunyai anak, yang dia harus menyokong dengan cangkuk atau oleh penjahat. Pada masa yang sama, kira-kira 20% wanita kekal di negeri kemurungan utama walaupun satu tahun selepas penghantaran.

Harus diingat bahawa dalam beberapa kes, kemurungan postpartum berlaku juga pada latar belakang keguguran atau latar belakang kelahiran janin yang mati pada seorang wanita.

Ciri kemurungan postpartum juga dalam kenyataan bahawa kelahiran seorang kanak-kanak menjadi alasan untuk mengenal pasti seorang ibu dengan ibu bapanya sendiri dengan cubaan untuk memikirkan bagaimana mereka pernah mengatasi fungsi mereka selepas kelahirannya. Berdasarkan analisis ini, keibuan menjadi punca, akibat reaktivasi yang berlaku (iaitu, pengaktifan semula) kecederaan dan konflik yang tidak cukup berhasil di zaman kanak-kanak dan remaja.

Oleh itu, untuk meringkaskan, menurut data tertentu, kira-kira 10-15% ibu berhadapan dengan satu bentuk episod kemurungan yang biasa, dan hanya dalam 3% adalah penubuhan diagnosis ini diikuti dengan rawatannya. Malah, keadaan kemurungan yang memainkan peranan penting dalam kehidupan ibu, dari segi kejadian, sepadan dengan kadar yang lebih tinggi, jika kita bercakap mengenai nombor tertentu.

Lebih-lebih lagi, seperti yang dijangkakan, peranan gangguan ini secara langsung ditunjukkan dalam kanak-kanak dalam rangka tempoh awal hidupnya. Sebahagian daripadanya, bergantung kepada tahap dan ciri-ciri manifestasi postpartum depression pada ibu, keadaan ini juga boleh bertindak sebagai faktor penentu untuk masa depan anak yang belum lahir, khususnya, ia melibatkan pelbagai bentuk gangguan. Di samping itu, disebabkan kemelesetan kemurungan postnatal pada ibu, perasaan bahawa dia tidak mampu mengatasi anaknya terganggu oleh keharmonian umum yang perlu untuk interaksi yang berjaya di masa depan.

Selain daripada ciri-ciri ini, tanda-tanda umum kemurungan postpartum dikurangkan kepada hakikat bahawa ibu itu secara mutlak enggan mencari bantuan. Alasannya adalah kemunculan perasaan bersalah dalam diri, yang pada gilirannya muncul dari kesulitan yang berkaitan dengan menjaga anak. Akibatnya, hubungan antara ibu dan anak berada dalam lingkaran setan, yang kemudiannya menjadi penyebab, akibat kemurungan dan masuk ke dalam bentuk kroniknya. Terhadap latar belakang ini, kesan buruk yang akhirnya mengiringi perkembangan bayi itu dipertingkatkan. Tidak perlu dikatakan, pasangan, ahli keluarga dan orang dekat yang tidak selalu dapat menerima dan memahami sikap terhadap mereka, juga "berkongsi" bahagian mereka pengaruh tersebut.

Kemurungan selepas bersalin: Punca

Jika, secara amnya, kita mempertimbangkan sebab-sebab perkembangan kemurungan postpartum pada wanita, maka generalisasi dapat menentukan hubungan rapat antara keadaan seorang wanita dan perubahan dalam hidupnya yang berlaku bukan hanya pada tahap psikologi, tetapi juga pada tahap sosial, fizikal dan kimia. Segala aspek ini tidak dapat dielakkan menjadi relevan selepas kelahiran bayi. Perubahan kimia khususnya adalah berdasarkan perubahan mendadak dalam tahap hormon yang berkembang sejurus selepas lahir.

Sementara itu, haruslah diperhatikan bahawa para saintis, hingga sekarang, tidak memberikan penjelasan yang jelas tentang hubungan yang ada antara kemurungan postpartum dan tahap hormon. Walau bagaimanapun, ini tidak semestinya alasan untuk membuang faktor ini - kesan hormon pada keseluruhan badan dan perkembangan keadaan sedemikian tidak dapat dinafikan. Fakta yang sebenarnya diketahui adalah maklumat mengenai jumlah hormon. Oleh itu, semasa mengandung, tahap progesteron dan estrogen meningkat sebanyak 10 kali, sedangkan setelah lahir penurunan pesat dalam indikator ini diperhatikan. Bayangkan apa perubahan besar-besaran dengan penunjuk seperti itu berlaku di dalam badan, jika diketahui juga bahawa selepas hanya tiga hari selepas kelahiran anak, hormon-hormon dalam jumlah tertentu berubah kepada penunjuk di mana mereka berada sebelum kehamilan!

Sekali lagi, dalam kombinasi dengan perubahan hormon, perubahan psikologi dan sosial yang berkaitan secara umum pada kelahiran anak dan perubahan yang sama dalam kehidupan ibu bapanya dan ibu khususnya tidak boleh dikecualikan. Semua ini juga menentukan risiko yang serius untuk perkembangan kemurungan postpartum.

Terdapat juga beberapa sebab yang juga menyumbang kepada kemunculan kemurungan postpartum, kami membezakannya secara berasingan:

  • Keturunan. Dalam kes ini, keturunan merujuk kepada keunikan tindak balas yang diterima pakai oleh ibu-ibu baru dari ibu bapa mereka, yang timbul sebagai tindak balas kepada situasi tekanan yang sebenar. Dengan cara ini, tekanan selepas kelahiran kanak-kanak berlaku agak kerap, tanpa mengira besarnya peristiwa itu, mereka disertai, dan ini tidak menyebut hakikat bahawa kelahiran adalah tekanan untuk seorang wanita, kerana ia tidak jelas.
  • Perubahan hormon dalam tempoh selepas bersalin, dikaitkan dengan penurunan mendadak dalam tahap hormon wanita (sudah dibincangkan di atas). Selain itu, penyebab fizikal, yang bertindak sebagai perubahan hormon, adalah penurunan tajam dalam pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, terhadap latar belakang yang ada perasaan "kehilangan diri" dan keletihan yang teruk, yang seterusnya menyebabkan kemurungan. Untuk mengatasinya, ia tetap untuk menambah perubahan dalam tahap metabolisme, perubahan dalam jumlah darah dan tekanan selepas penghantaran, yang juga mempengaruhi keadaan mental ibu.
  • Takut tidak konsisten dengan jangkaan orang lain dan harapan mereka tentang imej "ibu super" yang ada, yang pada masa yang sama, semua orang di mana-mana boleh terus bersaing, berada dalam keadaan yang betul dan dalam keadaan bahagia yang tidak terhingga. Sebenarnya, agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan semua ini, maka, pada gilirannya, ada perasaan ketidakberdayaan sendiri dan "kebelakang" yang tidak memungkinkannya dicapai. Ini, seperti yang jelas, menentukan perkembangan kemurungan seterusnya dalam ibu.
  • Kurangnya masa yang mencukupi untuk pemulihan moral dan fizikal selepas bersalin. Ia juga perlu menambah gabungan tugas isi rumah yang perlu dilakukan, dengan sensasi yang menyakitkan akibat kontraksi rahim, serta dengan sensasi yang menyakitkan yang mengiringi penyembuhan jahitan dalam perineum atau penyembuhan luka pada perut (seperti yang anda ketahui, penghantaran).
  • Pembentukan laktasi. Khususnya, kita bercakap tentang masalah yang berkaitan dengan proses ini, oleh itu, keperluan untuk mengekspresikan susu tanpa mengira masa hari (yang menentukan kerosakan yang sesuai dengan rehat malam) dipertimbangkan. Terdapat juga retak di puting susu, pembentukannya juga disertai dengan rasa sakit tertentu. Ini adalah krisis laktasi (yang ditakrifkan sebagai pengurangan sementara dalam pengeluaran susu, yang berlaku terutamanya selepas penyusuan telah ditubuhkan), pengulangan yang berlaku pada selang 1.5-2 bulan, dan penampilan pertama telah dinyatakan setelah tempoh 3-6 minggu dari saat melahirkan anak. Dan akhirnya, kemunculan tapak genangan susu boleh dipertimbangkan sebagai masalah.
  • Ciri sifat gudang ibu. Ada kemungkinan alasan sedemikian mungkin mengejutkan pembaca, bagaimanapun, dalam perkembangan postpartum depression, relevansinya tidak jarang. Khususnya, sifat mementingkan diri tersirat, terutamanya apabila ia datang kepada seorang ibu primipara. Oleh itu, tidak setiap wanita yang mempunyai sifat yang sama mampu berilmu dalam persepsi tentang keperluan untuk menyusun semula makanan dan gaya hidup yang sudah ditetapkan bagi keperluan yang disebabkan oleh kemunculan anak. Di samping itu, selalunya wanita semata-mata tidak bersedia untuk keperluan untuk "pemisahan" daripada kanak-kanak dari bahagian perhatian yang sebelum ini diberikan dari orang lain dan dari dirinya sendiri hanya kepadanya. Seperti yang jelas, semua ini menyebabkan persaingan dalam beberapa cara, yang memberi kesan kepada keadaan umum ibu. Di sini, sebagai tambahan, ketidakupayaan ibu untuk mengambil tanggungjawab yang sesuai untuk anaknya sendiri juga diperhatikan.
  • Perubahan penampilan. Ramai wanita secara harfiah panik, melihat apa perubahan penampilan yang membawa kepada kelahiran dan bagaimana mereka mempengaruhi bahagian tubuh. Lebih-lebih lagi, bergantung kepada imej diri dan rupa sebelum kehamilan, perubahan itu boleh menjadi tamparan sebenar.
  • Sisi kewangan, yang mengehadkan dalam situasi tertentu kemungkinan penyediaan anak yang mencukupi, yang, sekali lagi, menjadi alasan yang tidak cukup menampung peranan ibu.
  • Perubahan hubungan seks dengan rakan kongsi. Di sini, pelbagai aspek dipertimbangkan, dari segi keterbatasan fisiologi dan keletihan, yang mana libido wanita berkurangan dan berakhir dengan permusuhan lengkap yang berlaku walaupun pada pemikiran seks semasa tempoh yang dipertimbangkan.
  • Lain-lain Pada ketika ini, anda boleh menyenaraikan beberapa keadaan yang, pada dasarnya, tidak memerlukan penjelasan dari segi bukti hubungan mereka dengan perkembangan kemurungan postpartum. Oleh itu, ini termasuk sikap acuh tak acuh dan kekejaman di pihak pasangan atau kerabatnya, kurang sokongan dari segi bantuan isi rumah dan sokongan psikologi, alkoholisme, keganasan rumah tangga dalam keluarga dan faktor-faktor lain.

Predisposisi kepada kemurungan postpartum

Jika kita menganggap persoalan siapa yang terdedah kepada kemurungan selepas melahirkan, di sini ia dapat diperhatikan bahawa tidak ada "parameter" tertentu untuk ini. Oleh itu, umur, ciri luaran, kewarganegaraan, dan lain-lain - semua ini tidak dapat diandalkan menunjukkan perkembangan kemurungan postpartum yang tidak dapat dielakkan dalam wanita atau, sebaliknya, keadaan itu. Di samping itu, kecenderungan untuk kemurungan tidak bergantung pada ketika wanita pertama kali menjadi ibu dan sekali lagi ia menjadi. Bergantung kepada keadaan-keadaan tertentu, bagaimanapun, mungkin ada satu kumpulan risiko tertentu yang berkaitan dengan kemungkinan perkembangan kemurungan postpartum dalam wanita:

  • Predisposition Di sini, sekali lagi, keturunan dianggap, tetapi kali ini ia tidak menyentuh mengenai spesifik tindak balas terhadap situasi yang tertekan, tetapi secara langsung kerentanan kepada depresi (tanpa mengira jenisnya, iaitu kepada tekanan rendah, dan kemurungan postpartum).
  • Pengalaman masa lalu kehamilan, penyelesaiannya disertai dengan perkembangan kemurungan postpartum.
  • Bentuk PMS yang teruk (sindrom pramenstruasi).
  • Memindahkan semasa kehamilan suatu bentuk tekanan yang serius atau pemindahan selepas penghantaran.
  • Kehadiran seorang wanita penyakit mental.

Akibat kemurungan postpartum untuk kanak-kanak

Adalah penting untuk memahami bahawa, dengan syarat ibu mengembangkan kemurungan postpartum, dia tidak akan dapat memberikan anaknya dengan berhati-hati sama dengan penjagaan seorang wanita yang sihat mampu. Selain itu, seorang wanita dengan gangguan ini mungkin enggan menyusu, dia mungkin tidak merasakan hubungan emosional yang rapat dengan anak itu, yang juga merumitkan keadaan.

Akibatnya, seperti yang telah kita ketahui, sikap ibu boleh menjejaskan kanak-kanak ini, ini berlaku dalam semua arah sekaligus, mulai dari perkembangan dan pertumbuhan, masalah dengan aktiviti yang tertunda, tidur dan tingkah laku, dan berakhir dengan masalah masa depan dalam bentuk gangguan mental tertentu (predisposisi kemurungan khususnya).

Pada usia muda, sangat penting untuk menjalin hubungan kulit ke kulit, secara semulajadi, komunikasi dengan anak dan penjagaan adalah penting. Pelaksanaan bidang ini diberikan kepada ibu dengan kemurungan postpartum dengan kesulitan yang besar, jika mungkin. Oleh itu, mekanisme pertahanan diri, kepekatan dan perkembangan ucapan pada seorang kanak-kanak menderita, dia tidak merasa selamat. Selanjutnya, terhadap latar belakang ini, kebimbangan dan kesulitan yang berkaitan dengan mengekspresikan perasaan seseorang juga ditentukan pada kanak-kanak, kerana "hit" utama kemurungan ibu jatuh pada lingkungan emosi.

Akibat kemurungan postpartum dalam ibu yang menampakkan diri dalam kanak-kanak dalam bentuk ciri-ciri tertentu. Oleh itu, kanak-kanak ibu-ibu seperti ini pada masa akan datang jarang menunjukkan emosi positif mereka, minat pada objek dan orang dari pihak mereka kurang jelas. Apabila menghubungi ibu, tingkah laku tidak disegerakkan kerana ia adalah tipikal untuk kanak-kanak yang ibu-ibu telah mengatasi keadaan kemurungan atau tidak mengalaminya sama sekali. Di samping itu, kanak-kanak dengan ibu yang tertekan menunjukkan kurang puas hati dengan penyapuan tertentu (berbanding kanak-kanak lain yang bertindak balas dengan sewajarnya). Sebaliknya, terdapat percubaan untuk "meninggalkan" daripada berkomunikasi dengan ibu dalam kemurungan, tidak puas hati dengan keadaannya. Pada masa yang sama, taktik tingkah laku ini dilaksanakan di alamat hubungan dengan orang luar, tinggal di keadaan biasa dan lokasi, tanpa kemurungan.

Kemurungan selepas bersalin pada wanita: gejala

Kemurungan postpartum boleh berlaku dalam beberapa bentuk bentuk, yang dicirikan oleh gejala tertentu mereka sendiri, kami akan mempertimbangkan ciri-ciri mereka di bawah.

  • Kemurungan neurotik

Ini jenis kemurungan postpartum biasanya berkembang pada wanita yang sudah mempunyai gangguan neurotik tertentu. Kes-kes ini disertai oleh masalah yang timbul dalam tempoh kehamilan. Khususnya, ini adalah manifestasi yang berterusan dari gangguan dysphoria - gangguan mood, di mana terdapat kerentuhan gelap pesakit, perasaan luar biasa permusuhan terhadap orang di sekeliling mereka, peningkatan kerengsaan, kemarahan kemarahan dan pencerobohan. Ini adalah gangguan somatik, yang ditunjukkan dalam bentuk serangan panik, denyutan jantung cepat (takikardi), berpeluh, gangguan selera makan, tidak puas hati dengan keadaan fizikal seseorang sendiri.

Ia juga termasuk gangguan tidur, gangguan fungsi seksual, sakit (sakit kepala, sakit jantung), hypochondria (kebimbangan yang tidak munasabah untuk kesihatan seseorang, pemikiran tentang penyakit khayalan, dan selalunya, pesakit sepatutnya tidak dapat diubati). Terdapat juga rasa putus asa, menangis secara sistematik, pesakit diserap sepenuhnya dalam keadaan dengan ketakutan yang obsesif, dan ketakutan-ketakutan ini mencapai tahap manifestasi ekstrem pada akhir hari.

Dalam kes ini, keletihan dan rasa tidak konsisten adalah ciri khas kemurungan. Pesakit mendadak merendahkan harga diri, mereka terdedah kepada keadaan pergantungan emosi, sering digabungkan dengan keinginan mereka sendiri untuk kezaliman. Neurosis boleh berdasarkan pengalaman masa lalu kehamilan, di mana melahirkan anak adalah sukar atau ada ancaman kematian dalam proses mereka, dan juga ancaman melahirkan anak yang lebih rendah atau mati.

Penghampiran kelahiran seterusnya boleh digabungkan dengan kemurungan yang telah pun bermula dengan kombinasi kegelisahan, mimpi buruk yang sering berlaku dan kemunculan ketakutan obsesif yang berkaitan dengan keperluan tidur. Punca keadaan ini adalah aktualisasi masa lalu, berdasarkan, masing-masing, berdasarkan pengalaman genera masa lalu.

  • Melankolis dalam kombinasi dengan unsur-unsur delusi

Gejala-gejala bentuk kemurungan postpartum ini terdiri daripada kemunculan keletihan dan rasa bersalah di kalangan pesakit, mereka berasa tidak dapat dipertahankan. Idea yang bertujuan untuk pemusnahan diri diguna pakai, yang menentukan hubungan dengan niat bunuh diri. Terdapat juga pelanggaran orientasi, pesakit mungkin tidak mengenali orang yang disayangi. Perubahan mood berubah-ubah, tingkah laku biasanya pelik. Terdapat juga halusinasi kandungan yang agak suram, yang kemudiannya memperlihatkan diri mereka dalam ide-ide jahat yang muncul, kali ini ditujukan kepada kanak-kanak itu. Bentuk kemurungan postpartum ini agak sukar dalam manifestasinya, walaupun jarang diperhatikan (sehingga 4 kes per 1000) dalam tempoh dua minggu pertama selepas kelahiran anak. Keadaan ini biasanya ditakrifkan sebagai psikosis selepas bersalin, dan gejala-gejalanya amat biasa pada pesakit dengan gangguan bipolar atau gangguan schizoaffective.

  • Kemurungan digabungkan dengan konstituen neurotik

Gejala utama adalah gangguan somatik (diserlahkan oleh kami di atas), bentuk insomnia yang stabil, penurunan berat badan. Dalam sesetengah kes, terdapat ketakutan obsesif yang dikaitkan dengan tindakan yang boleh membahayakan kanak-kanak. Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan bentuk kemurungan ini adalah kecenderungan kepada perkembangan sindrom manik-depresi, ketiadaan seorang suami, kehilangan mana-mana saudara seimannya selama kehamilan.

  • Bentuk kemurungan postpartum yang berlanjutan

Varian postpartum kemurungan yang paling terkenal di kalangan wanita. Dalam kebanyakan kes, kemurungan ini tidak dapat didiagnosis, walaupun terdapat banyak wanita yang terdedah kepadanya (menurut pelbagai sumber dari 10 hingga 20%). Dalam kes-kes yang kerap, gangguan yang dipersoalkan itu disamarkan di bawah nama kesukaran yang berkaitan dengan membesarkan anak, perkembangannya berlaku secara beransur-ansur, bermula dengan blues postpartum biasa yang berterusan selepas wanita itu pulang ke rumah. Symptomatology adalah perasaan keletihan dan keletihan yang lengkap, yang disebabkan oleh melahirkan anak. Terdapat kekasaran dan keluhan ibu. Adalah sukar baginya untuk bertolak ansur dengan air mata seorang bayi yang baru dilahirkan, sementara dia merasa bersalah dan menafikan dirinya kerana mengurusnya dengan teruk. Menjaga kanak-kanak dan secara umum segala-galanya yang berlaku dan mengelilingi tidak memberi kegembiraan dan kesenangan. Seorang wanita menyindir dirinya untuk segala-galanya, dan, di atas semua, untuk kesangsiannya sendiri, digabungkan dengan kekurangan keseronokan dan minat, dia cuba menyembunyikan aspek negatif dari persepsi beliau.

Dua jenis personaliti utama terdedah kepada kemurungan postpartum yang berlarutan: 1) keperibadian neurotik dengan kecenderungan semasa untuk membangunkan reaksi histeris atau orang yang obsesif - iaitu individu yang mempunyai ketakutan yang obsesif untuk melakukan sesuatu sedemikian rupa sehingga hasilnya akan membahayakan kanak-kanak itu; 2) wanita, sebahagiannya atau sepenuhnya dilucutkan pada zaman kanak-kanak dengan kasih sayang lembut pada ibu.

Dalam kes yang kedua, wanita tidak perlu merasa selamat, mereka dicirikan oleh kemunculan kecenderungan yang tidak konsisten di alam, terutama yang sadis dan agresif. Aspek tertentu berkaitan dengan bersalin dan seksualiti dibanding dan diterima oleh mereka dengan kesukaran. Kehidupan wanita sedemikian disertai dengan kehadiran berterusan rasa tidak selamat dan meremehkan diri mereka, dicirikan oleh rasa tidak berharga mereka sendiri, yang, seterusnya, menentukan kecenderungan untuk kemurungan.

Oleh kerana regresi (kembali ke masa lalu) yang dipicu oleh ibu, terdapat perbandingan dengan ibu yang tidak berpuas hati pada masa ini. Oleh kerana "tekanan" tersebut, sangat sukar bagi wanita tersebut untuk menjadi "ibu yang baik", atau bahkan tidak mungkin, kerana khayalan dan tidak dikecualikan dengan corak sedemikian.

Beberapa wanita, seperti yang telah disebutkan, beralih kepada seorang pakar untuk nasihat berdasarkan kemurungan postpartum, yang disebabkan oleh kurang praktikal kesedaran tentang masalah ini. Oleh itu, bersalin boleh mengalir mengikut dua skim berikut:

  • "Ringan". Dalam kes ini, terdapat kemunduran kemurungan pada ibu dalam keadaan di mana dia merasakan bahawa dia tidak dapat menjaga bayi yang baru lahir berdasarkan prinsip ideal yang dia sendiri juga terbentuk apabila hasilnya sesuai dengan imej seorang ibu yang sempurna. Pada masa yang sama, dia membayangkan kesetiaan mutlak kepada anaknya yang "sempurna", apabila dia dipisahkan darinya, moodnya berubah menjadi lebih teruk.
  • "Pengawal trafik." Dalam hal ini, ibu berharap anaknya akan beradaptasi dengan kehidupan normal. Kerana peranan baru keibuannya, setiap perkara kecil itu terkejut, apabila apa-apa aktiviti terhenti, penindasan timbul, dan keperluan untuk tinggal di rumah adalah mengecewakan. Adalah dipercayai bahawa apabila seorang wanita tertekan, tidak mampu menubuhkan komunikasi dua hala yang mencukupi dengan kanak-kanak itu, keadaan depresinya sendiri tidak menunjukkan apa-apa kecuali kemarahan yang disamarkan dan berubah menjadi bentuk gangguan ini. Wanita itu, menuduh dirinya menjadi ibu yang buruk, cuba, bagaimanapun, untuk mengelakkan kemarahan terhadap anak itu.

Gejala biasa kemurungan postpartum
Berdasarkan pertimbangan pelbagai pilihan untuk kemurungan dan ciri ciri mereka, mari kita menyerlahkan gejala utama kemurungan postpartum yang mengiringi:

  • kekurangan mood, mood yang berubah-ubah;
  • kelemahan;
  • air mata;
  • kurang motivasi, tenaga untuk melakukan apa-apa tindakan;
  • gangguan selera makan (peningkatan selera makan atau kekurangannya);
  • gangguan tidur (insomnia atau, sebaliknya, tidur yang terlalu panjang);
  • rasa tidak berharga;
  • kemustahilan kepekatan dan membuat keputusan;
  • bersalah;
  • gangguan ingatan, dalam beberapa kes - persepsi terhadap realiti;
  • kekurangan minat pada perkara biasa atau kegemaran, kekurangan kesenangan dalam sesuatu;
  • kegigihan masalah yang berkaitan dengan kerja usus, sakit kepala dan kesakitan jenis lain;
  • detasmen dari komunikasi dan persekitaran yang biasa, dari orang yang rapat.

Dalam bentuk yang lebih ketara, gejala-gejala kemurungan selepas melahirkan anak digabungkan dengan pemikiran tentang mencederakan diri sendiri dan bayi. Berhubungan dengan kanak-kanak itu terdapat kekurangan minat.

Ia juga penting untuk diperhatikan bahawa kemerosotan yang ditandakan dalam mood ibu adalah yang paling penting dalam selang masa antara 3 dan 9 bulan selepas kelahiran kanak-kanak. Selalunya, ia adalah dari bulan ketiga bahawa kemurungan perasaan ibu, kerengsaan dan kebimbangannya direkodkan. Selepas tiga, sembilan, dan lima belas bulan, gejala juga mempunyai manifestasi yang sama. Gejala, secara amnya dikaitkan dengan kemurungan, digabungkan dengan ketidakupayaan untuk menjalankan aktiviti harian, masa depan adalah suram.

Pertimbangkan kemungkinan kemurungan postpartum, bukannya blues yang telah ditandakan sebelum ini, sekiranya ia tidak hilang dalam tempoh dua minggu pertama selepas bersalin, disertai dengan gangguan yang secara umum wujud dengan keadaan yang menarik.

Kemurungan selepas bersalin pada lelaki: gejala

Sebab-sebab yang menimbulkan kemurungan seperti ini pada lelaki mempunyai wajah yang sama dengan "penyebab wanita." Walau bagaimanapun, faktor-faktor tertentu hanya khusus kepada mereka dalam keadaan ini. Khususnya, ini merangkumi perubahan dalam keluarga peranan sosial mereka, serta masalah mendesak yang berkaitan dengan keperluan untuk mengambil sisi emosi hubungan yang dibentuk dengan anak. Di sini juga, konfrontasi dengan kanak-kanak timbul kerana perasaan bahawa pasangan itu tidak perlu, yang timbul akibat rendaman lengkapnya dalam merawatnya. Bukan peranan terakhir diberikan kepada pihak kewangan, kerana kos, sebagaimana yang jelas, semakin meningkat, berdasarkan keadaan keluarga dan situasi di tempat kerja mungkin diperburuk secara umum, yang juga dikaitkan dengan tekanan tambahan. Untuk mengatasinya, ia masih lagi untuk menambah masalah yang berkaitan dengan seksualiti, yang mungkin tidak hadir sepenuhnya kerana pemulihan isteri yang berpanjangan atau disebabkan kurangnya kekurangan waktu.

Dengan cara ini, ia adalah kehidupan seksual yang sering memainkan peranan penting dalam kemurungan postpartum lelaki, yang terutama kebimbangan, jika tidak paradoks, minggu pertama dan bulan selepas kelahiran anak. Faktanya ialah perubahan global yang mempengaruhi semua bidang kehidupan, menentukan lelaki keperluan untuk kestabilan, sekurang-kurangnya dalam perkara ini, yang, dalam kebanyakan kes, tidak dapat dicapai.

Jika seorang wanita menolak keintiman, skema ini berfungsi seperti berikut: lelaki marah kepadanya, kemudian pada bayi yang baru lahir, dan kemudian pada dirinya sendiri untuk perasaan yang timbul atas dasar ini, yang hanya memperburuk keadaan umum. Perlu difahami bahawa seorang lelaki, tidak seperti ibunya, membawa dan menyusukan anak, tertakluk kepada sentuhan emosi dengannya dengan kesulitan yang besar. Tambah kepada kemarahan dan kerengsaan ini kerana kekurangan perhatian dan aspek lain hubungan yang muncul - dan anda akan memahami bahawa untuk mencapai ini adalah jauh lebih sukar daripada yang sepertinya.

Kemurungan postpartum terutamanya yang bermasalah menjadi apabila seorang lelaki mengalami episod kemurungan pada masa lalu, dengan kerapuhan umum dan masalah sebenar dalam perkahwinan, dengan bapa untuk kali pertama, dengan harga diri yang rendah dan apabila terpaksa menerima ketidakcekapannya sendiri dalam hal-hal yang berkaitan dengan pendidikan.

Gejala kemurungan lelaki selepas bersalin adalah tipikal untuk kemurungan secara umum. Di sini kita dapat melihat keletihan, masalah dengan potensi, kemurungan, ketidakmampuan, kerengsaan, masalah tidur dan selera makan. Faktor-faktor berbahaya dalam pembangunan negara ini menentukan jarak dari keluarga dan pasangan, aksi yang melulu, penolakan untuk berkomunikasi dengan lingkungan yang biasa, penolakan seks. Dalam beberapa kes, pampasan untuk keadaan yang sedia ada dicapai oleh lelaki dengan perbelanjaan alkohol, bahan narkotik, atau "mengetuai" untuk bekerja.

Tanda-tanda kemurungan sering diperhatikan oleh orang-orang dari persekitaran lelaki, yang dijelaskan oleh penjagaan pasangan dalam menjaga anak, di mana gejala-gejala dan tanda-tanda keadaannya jelas tidak diperhatikan.

Seperti kemurungan postpartum pada wanita, kemurungan pada lelaki boleh membawa kepada akibat negatif, dan ini terpakai untuk tempoh jangka pendek dan tempoh jangka panjang, dengan syarat keadaan ini mengatasi serius dan untuk jangka masa yang panjang. Dengan kemurungan yang demikian, hubungan emosi dengan bayi semakin buruk, kemudian penyertaan penuh dalam pendidikan juga dikecualikan. Akibatnya, kepercayaan dan hubungan yang mencukupi dengan anak yang lebih tua / dewasa akan tetap rumit atau tidak mungkin sepenuhnya.

Bagaimana untuk mencegah kemurungan postpartum?

Seperti yang anda dapat lihat dari artikel kami, kemurungan postpartum dan akibat yang berkaitan dengan keadaan ini boleh menyebabkan kos terlalu banyak untuk ibu, bayi, dan seluruh keluarga. Oleh itu, adalah mustahil untuk membiarkan masalah ini berlaku. Kami menganggap kemurungan postpartum adalah, berapa lama ia boleh berlaku juga dapat difahami secara umum. Oleh itu, jika anda tidak merancang untuk meninggalkan kehidupan untuk beberapa bulan akan datang, atau bahkan tahun yang diperuntukkan untuk ini bukanlah keadaan yang menyenangkan, dan jika anda ingin mengalami semua pesona yang benar-benar mungkin semasa ibu, maka beberapa penyesuaian diperlukan sekarang..

Mari bermula dengan cuba untuk mencegah kemurungan. Amaran, seperti yang anda tahu - ini bermakna bersenjata. Oleh itu, mengikut undang-undang yang tidak tertulis ini, adalah penting untuk mengetahui jika kemurungan telah berlaku dalam apa-apa bentuk (dan khususnya selepas bersalin) dalam keluarga anda, bukan sahaja dengan ibu anda, tetapi juga dengan saudara terdekat anda, kerana faktor keturunan dapat bermain di sini bukan yang terakhir peranan. Seterusnya, anda perlu menjalani perundingan awal dengan doktor - dia akan membantu anda mengenal pasti kemungkinan faktor yang menentukan risiko ke arah ini.

Cuba untuk mengawal keadaan anda sendiri dari segi perubahan yang dikaitkan dengan harga diri - turun naik negatif dan ke arah ini tidak boleh dibenarkan. Jika anda merasakan bahawa "ada sesuatu yang salah", jangan berpaling daripada masalah itu dan jangan menuliskannya, mengenali atas alasan anda sendiri yang boleh menyebabkannya. Ingat bahawa bantuan, tanpa mengira keadaan sebenar untuk anda selepas melahirkan, adalah biasa dan perlu. Ingat satu lagi peraturan umum bahawa lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada terus merawatnya. Kemurungan selepas bersalin adalah penyakit, dan seperti mana-mana penyakit, ia juga perlu dirawat.

Bagaimana untuk mengatasi kemurungan postpartum?

Mari cuba untuk menyerlahkan beberapa cadangan. Sesetengah daripada mereka mungkin kelihatan primitif atau terlalu jelas, tetapi penting untuk diingat bahawa ia adalah petua yang jelas "di permukaan" yang sering diabaikan.

Jadi, untuk permulaan membantu. Sekiranya perlu, seperti yang telah diketengahkan, anda perlu melawat doktor yang akan membantu dengan pelarasan tertentu, menetapkan ubat, jika terdapat alasan yang sesuai. Dengan cara ini, jangan lupa bahawa rawatan dadah bebas bukan sahaja semasa kehamilan boleh berbahaya, tetapi sekarang juga, apabila anda menyusukan bayi anda, perlu menyelaras dengan mana-mana doktor, walaupun mereka tidak berkaitan dengan keadaan yang berkenaan.

Bantuan juga diperlukan dan pihak ketiga. Jangan menganggap ini sesuatu yang memalukan, kerana pada mulanya, terutama jika ini adalah anak pertama, ia akan menjadi sangat sukar bagi anda, dan jika anda akan mempunyai "penguatan" dengan sebahagian daripada kehidupan yang sama, ini dapat menjejaskan keadaan keseluruhan dan keadaan khususnya. Lebih baik jika anda mencari pembantu (kakak, teman wanita, ibu atau ibu mertua) terlebih dahulu, tidak menunggu anda mencapai keadaan had.

Sama pentingnya untuk berkongsi apa yang berlaku kepada anda, sememangnya, dalam alasan, dan kepada orang-orang yang benar-benar harus tahu mengenainya - persekitaran langsung anda. Nampaknya anda bahawa keadaan anda dan cara anda bersikap semuanya dapat dimengerti dan bahkan dapat dijelaskan, tetapi dalam kenyataannya ini mungkin jauh daripada kes itu, oleh itu anda tidak boleh melakukan tanpa penjelasan. Sesetengah petikan dan pemahaman yang sepadan mengenai keadaan itu, tentu saja, juga harus menjadi sebahagian daripada saudara-saudara - petunjuk yang anda perlukan untuk menarik diri bersama atau sikap tidak adil terhadap mereka tidak begitu sesuai dalam keadaan sedemikian, ibu muda adalah cinta penting, tahap penghiburan dan bantuan sebenar dalam isi rumah.

Adalah baik untuk bersetuju dengan suami tentang "percutian" untuk diri sendiri. Sauna, kolam renang, kafe atau berjalan kaki ke tempat kegemaran anda - sebarang pilihan akan sesuai kerana kemungkinan meninggalkan rumah dan mengubah keadaan.

Titik yang berasingan merangkumi seks. Topik ini, satu cara atau yang lain, perlu dibincangkan dengan suami saya. Keengganan untuk melakukan seks dijelaskan dengan bijak dan dengan hujah yang sesuai, dan mereka, seperti yang anda faham, wujud. Oleh itu, adalah perlu untuk menangguhkannya untuk tempoh 4-6 minggu - kira-kira sebanyak masa mesti lulus selepas penghantaran, sebabnya adalah fisiologi yang ketat. Pada masa yang sama, perlu diingat bahawa seks sering merupakan cara yang berkesan untuk keluar dari kemurungan, tetapi segala-galanya tentu saja adalah individu dan berdasarkan kesejahteraan umum dalam bidang ini.

Malah, kelahiran seorang kanak-kanak bukanlah suatu batasan dalam hidup, tetapi dengan mereka, sama saja, ibu membandingkan "kehidupan baru" mereka. Sebaliknya, dengan organisasi rasional kehidupan anda sendiri, anda boleh menambah banyak momen positif untuk hidup anda, semuanya bergantung kepada pendekatan.
Sedikit jauh dari dapur anda akan dapat menumpukan lebih banyak masa kepada diri sendiri dan kanak-kanak, dan ini lebih penting sekarang daripada hidangan masakan. Fikirkan tentang apa alternatif yang sesuai dalam diet, mungkin ia adalah produk separuh siap berkualiti atau bahkan makanan siap sedia, pilihan tertentu ditentukan berdasarkan kemungkinan.

Cuba tidur lebih banyak - anda mempunyai syarikat yang baik untuk ini. Menggunakan monitor bayi akan membolehkan anda berada di luar zon kawalan langsung bayi, dan, dengan itu, untuk menumpukan masa kepada urusan lain atau diri anda.

Juga, tidak perlu bertukar, secara kiasan bercakap, ke dalam "baji". Alih keluar dari program TV, dari buku masakan, kerana walaupun waktu makan boleh digunakan sedikit berbeza, sebagai contoh, untuk membaca buku secara selari (tentu saja, jangan lupa tentang anak, hubungi yang sama pentingnya).

Berjalan dengan bayi juga akan menjadi masa yang sangat baik untuk mengubah keadaan. Apabila dia semakin tua dan terbiasa dengan peranannya, serta manipulasi penting, anda akan dapat menguasai jarak jauh - seperti yang mereka katakan, akan ada keinginan!

Cobalah untuk mengisi diet dengan makanan dengan kalsium dan vitamin C - di dalamnya, dan bukan dalam antidepresan, kini tubuh yang paling dibutuhkan. Lebih-lebih lagi, keadaan di mana anda berada disingkirkan dengan tepat dengan mengimbangi kekurangan mereka di dalam badan.

By the way, sekarang adalah masa, cukup aneh, untuk kemunculan hobi atau untuk kembali kepada yang lama.

Dalam mana-mana petua ini, seperti yang anda lihat, tindakan dikurangkan kepada perubahan persekitaran, kepada aktiviti yang fleksibel dan dengan tidak adanya "pemburukan", yang boleh berlaku di tengah-tengah keadaan huru-hara, lampin, lampin dan empat dinding. Ia adalah monotoni dan kekakuan yang ketara yang bertindak sebagai sokongan serius bagi perkembangan kemurungan. Cadangan mudah, yang dijalankan walaupun secara paksa, boleh menjadi penyelesaian yang berkesan.

Rawatan

Rawatan kemurungan postpartum, serta diagnosis terdahulu keadaan ini, berdasarkan pemeriksaan, pengesanan dan perbandingan simptom. Untuk menentukan tahap hormon akan membolehkan ujian darah yang sesuai - ini akan membolehkan anda mendapatkan gambaran menyeluruh tentang keadaan. Ciri-ciri rawatan adalah berdasarkan kedalaman keadaan di mana wanita berada (dan lelaki juga, jika rawatan kemurungan dianggap pada lelaki).

Daripada ubat ini boleh digunakan antidepresan, tertumpu pada rawatan jenis kemurungan ini, ini adalah inhibitor serotonin reuptake selektif, kerana pengambilannya, keseimbangan hormon dijaga. Kesan sampingan ubat-ubatan tersebut tidak penting, tidak ada risiko untuk kanak-kanak itu masuk. Ciri-ciri lain kebaikan dan keburukan perlu dipertimbangkan dengan doktor anda.

Penyelesaian tambahan dalam rawatan mungkin psikoterapi. Pada perbelanjaannya, ada kemungkinan untuk menyusun semula paradigma pemikiran tradisional dalam kombinasi dengan perubahan corak tingkah laku yang ada dan sebagai tindak balas terhadap situasi yang timbul. Apabila berunding dengan doktor tete-tete, anda boleh mencapai hasil yang benar-benar berkesan dalam rawatan.

Anda boleh mendaftar dalam usaha menentang kekecewaan dan sokongan sosial. Ini adalah kumpulan komuniti atau perkhidmatan yang memberi tumpuan kepada masalah yang dihadapi oleh ibu bapa muda. Di dalamnya, bersama mereka yang juga menghadapi masalah kemurungan postpartum, anda boleh berkongsi cerita anda dan mencari penyelesaian untuk beberapa masalah masalah sebenar. Dalam apa jua keadaan, adalah penting untuk tidak membiarkan situasi itu berjalan, berusaha untuk menjalani kehidupan yang normal, serta memahami diri sendiri, hubungan anak dan keluarga, mengambil langkah aktif untuk ini - hanya dengan cara ini, masalah kemurungan dapat diselesaikan.

Sekiranya anda mempunyai gejala yang berkaitan dengan kemurungan postpartum, anda boleh menghubungi doktor atau pakar pediatrik anda untuk mendapatkan nasihat, serta terus kepada psikoterapi atau ahli psikologi.

Jika anda berfikir bahawa anda mempunyai kemurungan postpartum dan gejala penyakit ini, maka anda boleh dibantu oleh doktor: pakar pediatrik, psikoterapis.

Kami juga mencadangkan menggunakan perkhidmatan diagnostik penyakit dalam talian kami, yang memilih penyakit mungkin berdasarkan gejala yang dimasukkan.