Berapa lamakah gejala skizofrenia seseorang tidak disedari?

Schizophrenia adalah salah satu penyakit mental yang paling biasa dengan kursus kronik dan progresif yang dicirikan oleh peningkatan perubahan dalam pemikiran, persepsi, perasaan, ucapan, dan aktiviti sosial.

Penyakit ini ditunjukkan oleh pembentukan kecelakaan skizofrenia - perpecahan (pemisahan) fungsi mental, "keperibadian berpecah" (skizofrenia, dalam terjemahan - pemisahan jiwa).

Bagaimana cara menentukan simptom skizofrenia

Tanda-tanda skizofrenia pertama kali diwujudkan pada usia muda dan muda (usia 15-25 tahun) jika penyakit itu diwarisi. Orang-orang di sekeliling menyedari keterujaan yang semakin meningkat dalam remaja, penyejukan emosi, penurunan aktiviti, dan kekurangan aktiviti yang bertujuan. Tanda-tanda ini tidak semestinya khusus untuk patologi ini (gejala serupa adalah ciri, misalnya, kemurungan).

Penyakit ini mempunyai banyak pilihan untuk kursus dan bentuk klinikal. Perwujudan utama skizofrenia adalah perkembangan psikosis. Penyalahgunaan alkohol atau narkotik boleh mencetuskan permulaan penyakit.

Gejala skizofrenia mungkin menjadi tidak diketahui oleh orang lain atau dicirikan oleh penampilan tiba-tiba dari semua gejala klinikal patologi pada masa yang sama:

  1. Apabila pertuturan mengalami gangguan, sukar bagi seseorang untuk membina frasa; Pesakit kehilangan minat dalam aktiviti dan aktiviti tersebut, yang sebelum ini digemari. Tiada apa-apa keseronokan.
  2. Kemusnahan reaksi emosi atau kekurangan mereka membawa kepada sikap tidak peduli terhadap keperibadian. Pada permulaan penyakit ini, rasa belas kasihan dan responsif berubah, altruisme muncul. Apabila patologi berlangsung, seseorang kehilangan perasaan hangat terhadap orang yang disayangi, minat dalam peristiwa-peristiwa yang berharga. Lingkaran sosialnya adalah miskin, ada kehilangan kawan, menentang latar belakang emosi yang bertentangan (bertentangan) berkembang: minat dan jijik, cinta dan kebencian. Ketidakupayaan untuk melaksanakan tugas muncul.
  3. Seorang pesakit skizofrenia tidak boleh menumpukan perhatiannya kepada apa-apa, dia akan keliru, kehilangan pemikirannya, tidak dapat memproses maklumat masuk. Man tidak melihat titik dalam mencapai matlamat. Dalam hal ini, dia mempunyai masalah di tempat kerja atau di sekolah.
  4. Kurangnya motivasi untuk bertindak, kehilangan keinginan, ketidakpedulian lengkap dan ketidakaktifan dapat berkembang. Pesakit dengan skizofrenia untuk masa yang lama senyap duduk dalam satu kedudukan atau berbaring di tempat tidur, berhenti mencuci, untuk mengekalkan diri mereka. Dalam kes-kes yang teruk, kebosanan dan ketidakupayaan lengkap berlaku.

Tanda-tanda utama halusinasi dalam skizofrenia

Halusinasi adalah tanda biasa skizofrenia. Selalunya pesakit mendengar suara (halusinasi pendengaran). Mereka boleh kedengaran di dalam kepala dan di luar.

Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan skizofrenia melihat penipuan pendengaran begitu jelas bahawa mereka tidak mempunyai keraguan tentang kewujudan sebenar mereka. Suara boleh memerintahkan seseorang, memarahi, mengulas tindakannya, mengejek. Kurang kerap, seseorang melihat, rasa, bau, menyentuh fenomena dan objek yang kelihatan kepadanya (visual, gustatory, penciuman, halusinasi sentuhan).

Yang paling berbahaya adalah suara yang memerintah. Mereka memaksa seseorang melakukan tindakan terhadap kehendaknya.

Halusinasi mudah (bunyi bising, hujan batu, bel) dan kompleks (perbualan, pelbagai adegan). Tanda-tanda skizofrenia dengan manifestasi visual dan auditori halusinasi:

  • Seseorang bercakap kepada dirinya sendiri, menjawab soalan seseorang, tiba-tiba berhenti bercakap, mendengar sesuatu.
  • Tawa yang tidak munasabah secara tiba-tiba.
  • Rasa cemas, bimbang.
  • Pesakit tidak boleh menumpukan perhatian kepada tugas tertentu.

Idea gila adalah pelik kepada orang yang sakit - kesimpulan atau kepercayaan berterusan yang tidak sesuai dengan realiti, sepenuhnya merebut fikiran manusia, yang tidak dipengaruhi oleh argumen dan bukti rasional. Mereka boleh menjadi kandungan yang berbeza, tetapi khayalan pengaruh dan penganiayaan sering berkembang. Pada masa yang sama, seseorang menyalahkan jiran dan orang rapat untuk masalahnya, dan setiap peristiwa dianggap sebagai berkaitan dengannya secara peribadi. Satu kebingungan umum kebesaran, pembaharuan, penemuan. Selalunya terdapat gangguan delusi, di mana seseorang yakin bahawa dia mempunyai patologi yang tidak dapat diubati yang teruk, memerlukan rawatan, pembedahan.

Orang yang lebih tua sentiasa boleh berfikir bahawa jiran menambah racun kepada makanan mereka, mereka mahu bertahan dari apartmen, merompak mereka, merosakkan benda-benda. Gejala skizofrenia dengan kelainan delusi boleh diiktiraf apabila gejala berikut muncul:

  • Pada manusia, terdapat kerahsiaan yang tidak munasabah dan permusuhan terhadap saudara-mara dan rakan-rakan.
  • Pesakit mengekspresikan kebimbangan yang tidak berasas untuk hidup dan kesihatannya, menyatakan rasa ketakutan, kecemasan.
  • Menolak makanan, berhati-hati memeriksa makanan.
  • Dia mengadu kepada pelbagai pihak berkuasa tentang jirannya, menulis kenyataan tidak berasas kepada polis.

Dalam skizofrenia, seseorang tidak dapat membezakan realiti dari dunia khayalan. Pesakit mungkin menunjukkan emosi yang tidak sesuai (senyuman di bawah keadaan sedih atau ketawa tanpa sebab).

Dalam bentuk penyakit yang lebih ringan, tanda-tanda skizofrenia dapat dikesan sebagai pelanggaran dalam satu bidang kehidupan. Ini termasuk masalah di tempat kerja, di sekolah, dalam kehidupan keluarga, dalam komunikasi, layan diri. Dalam sesetengah kes, seseorang kehilangan keupayaannya untuk bekerja dan tidak dapat memenuhi tugas hariannya.

Bagaimana anda tahu bahawa anda adalah skizofrenia

Kaedah terapi moden membolehkan untuk menghentikan manifestasi skizofrenia untuk masa yang lama.

Schizophrenia adalah masa sebenar kita. Dia menyelinap pada orang yang tidak dapat dilihat dan mengganggu realitinya. Malangnya, penyakit ini masih tidak dirawat, tetapi ia boleh dikawal. Benar, untuk ini anda perlu mengenalinya pada waktunya!

Sudah tentu, hanya pakar yang boleh membuat diagnosis seperti penyakit mental yang serius. Tetapi anda boleh lulus ujian cepat untuk memahami bahawa anda tidak perlu risau!

Apakah skizofrenia?

Schizophrenia mempunyai banyak bentuk dan variasi. Tetapi ciri utama gangguan mental yang kompleks ini adalah bahawa orang itu benar-benar mengubah idea realiti dan keperibadiannya sendiri.

Seluruh kesukaran untuk mendiagnosis skizofrenia terletak pada hakikat bahawa hanya sedikit orang yang dapat menilai dengan sempurna keadaan mental mereka. Skizofrenia benar benar yakin dia sihat. Lebih-lebih lagi, dia yakin tentang misi yang luar biasa dan istimewa di bumi.

Dan sebagainya ternyata ramai orang tidak sampai ke pakar. Sudah tentu, mereka mengesyaki bahawa ada sesuatu yang salah dengan mereka, tetapi mereka menolak keadaan "pelik" mereka untuk tekanan, keletihan, atau punca luaran. Sementara itu, penyakit berbahaya itu berkembang dan mengubah kehidupan mereka sepenuhnya.

Tidak semua pakar psikiatri dapat mendiagnosis skizofrenia dengan betul. Apa yang boleh kita katakan tentang orang biasa? Oleh itu, perhatikan tanda-tanda berbahaya pada diri sendiri atau rakan-rakan, sebaiknya jangan panik, tetapi dapatkan nasihat daripada pakar yang baik.

Bagaimana skizofrenia bermula?

Pasti mengenai sebab-sebab skizofrenia masih belum diketahui. Pakar psikiatri mengatakan bahawa genetik yang didarab dengan tekanan paling kerap disalahkan.

Biasanya, tanda awal skizofrenia muncul pada usia 18-35. Tetapi penyakit mental ini boleh berlaku pada mana-mana orang pada bila-bila masa sepanjang hidupnya. Dalam kes skizofrenia kanak-kanak, kehebatan tingkah laku sering dikaitkan dengan usia peralihan atau sifat-sifat keperibadian.

Tanda awal skizofrenia sukar untuk diperhatikan. Tetapi paling sering perkara berikut berlaku.

Seseorang menjadi mandiri, mengelakkan komunikasi dengan orang. Dia tidak dapat dihubungi dan kehilangan minat dalam segala perkara yang biasa membawa kegembiraan kepadanya.

Semua sensasi fizikal yang membosankan: orang-orang seperti itu tidak dapat melihat kelaparan, dan juga lupa untuk mencuci dan menukar pakaian dalam masa.

Seseorang mungkin menunjukkan emosi yang tidak mencukupi: sebagai contoh, soalan yang paling tidak bersalah menyebabkan dia kerengsaan dan agresif.

Penting: kelakuan ini tidak khusus kepada pesakit skizofrenia. Ini boleh jadi kanak-kanak yang mengalami trauma, seorang remaja pemberontak atau orang dewasa semasa kemurungan.

Oleh itu, jika anda melihat mana-mana gejala di atas, anda tidak seharusnya segera mengesyaki skizofrenia. Tingkah laku semacam itu hanya menunjukkan bahawa sesuatu sedang berlaku dalam jiwa manusia. Mungkin anda perlu berbincang dengannya dan meyakinkannya untuk menghubungi ahli psikologi untuk menghilangkan stres dan psychotrauma.

Skizofrenia ini tidak hanya ditunjukkan oleh tanda-tanda ini. Apabila membuat diagnosis, psikiatri juga memberi perhatian kepada dua jenis gejala klinikal: besar dan kecil.

Bagaimana mengenali skizofrenia: ujian cepat

Ujian pantas khas ini akan membantu anda secara bebas menilai risiko mengembangkan skizofrenia. Ingatlah bahawa keputusannya hanyalah alasan untuk berfikir tentang kesihatan mental anda dan beralih kepada profesional!

Jadi, untuk membuat diagnosis awal, berhati-hati mengkaji senarai gejala skizofrenia ini dan tandakan mental di mana anda bersetuju dengan perihalan.

Gejala bulatan besar

Halusinasi (suara, kurang sering visual). Seseorang dapat memahami bahawa suara di kepalanya hanya pelik, dan menganggap bahawa dia bercakap dengan seorang pengintip yang tidak dapat dilihat. Bahaya utama terletak pada hakikat bahawa suara itu bukan sahaja dapat mengatakan sesuatu, tetapi juga memberikan arahan. Sebagai contoh, memerintahkan mencederakan seseorang.

Echo pemikiran. Ini adalah perasaan istimewa bahawa pemikiran anda sendiri diulang atau bergema (tetapi tidak diucapkan dengan kuat) dengan selang kecil. Di samping itu, seseorang mungkin merasakan pemikiran "BUKA". Dalam kes ini, ia seolah-olah dia yang lain dapat mengetahui segala yang difikirkannya. Kadang-kadang pesakit berpendapat bahawa orang-orang di sekelilingnya secara khusus mengawal pemikirannya: mereka menghapusnya dari ingatan atau, sebaliknya, meletakkan mereka sendiri di kepalanya.

Pendedahan gila. Orang itu yakin bahawa seseorang atau sesuatu mengawalnya. Dia boleh memberitahu orang-orang di sekelilingnya bahawa dia telah dihipnotis, diprogramkan atau terjejas oleh beberapa sinar.

Idea gila. Schizophrenic benar-benar percaya pada MISInya yang hebat. Dia mesti mendedahkan konspirasi Masonik, menyelamatkan dunia dari makhluk asing, menguraikan mesej dari tamadun yang tidak diketahui, mencipta mesin masa, dan sebagainya. Selalunya skizofrenia datang kepada kesimpulan bahawa setiap orang di sekelilingnya tidak faham apa-apa, dia sendiri melihat KEBENARAN.

Gejala bulatan kecil

Membina ucapan yang pelik. Orang itu cuba menerangkan sesuatu yang sangat penting baginya, tetapi benar-benar DILAKUKAN kepada orang lain, kerana tidak ada hubungan logik antara frasa. Kadang-kadang perkataan digunakan bahawa dia sendiri dicipta, seperti: "Varkalos. Shy Shorki membersihkan diri mereka di atas tanah... ".

Reaksi yang menghalang. Seseorang berhenti bertindak balas kepada orang lain, boleh duduk lama dan melihat satu mata. Dalam sesetengah kes, ia jatuh ke bawah untuk melengkapkan immobility.

Ilusi yang berterusan. Mereka timbul apabila otak pesakit menyiapkan REALITIYA sendiri. Sebagai contoh, skizofrenia mungkin merasakan bahawa orang-orang mempunyai tanduk di jalan-jalan kadang-kadang bertumbuh, atau bahawa pada malam hari benda-benda itu akan hidup.

Gejala negatif. Mereka dipanggil jadi kerana seseorang secara beransur-ansur LOSES kemahiran atau kebolehan: menjadi kurang emosi, kehilangan minat dalam kerja, praktikalnya tidak berkomunikasi dengan orang lain, dll.

Hasil ujian cepat: skizofrenia MUNGKIN menunjukkan kehadiran sekurang-kurangnya satu gejala besar dalam kombinasi dengan dua kecil.

Sebagai contoh: halusinasi suara + corak ucapan yang aneh dan gejala negatif.

Walau apa pun, kehadiran mana-mana tanda-tanda ini adalah alasan yang tidak dapat dijangkau untuk mencapai psikiatrik untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku.

Bagaimana menangani skizofrenia

Setelah mendapati skizofrenia di sebelahnya, adalah penting untuk diingat bahawa beberapa bentuk penyakit ini membawa kepada keadaan yang lebih teruk. Pada masa ini, gejala-gejala penyakit itu menampakkan diri mereka dengan sangat kuat, dan orang itu sendiri kelihatannya jatuh dari realiti.

Oleh kerana pesakit tidak memahami apa yang dilakukannya, mustahil untuk meramalkan kelakuannya. Dalam senario kes terburuk, skizofrenik dapat menunjukkan pencerobohan, yang boleh diarahkan kepada orang lain dan pada diri mereka sendiri.

Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Hubungi ambulans! Sementara itu, doktor pergi, cuba untuk menubuhkan kepercayaan dan memberi jaminan kepada pesakit.

Tidak boleh membuktikan kepada skizofrenia bahawa semuanya sebenarnya tidak sama seperti cara dia berfikir. Dia bukan sahaja tidak akan mempercayainya, tetapi juga akan menuntun kamu di antara musuh-musuhnya. Dan anda perlukannya? Lebih baik cuba bermain bersama orang itu. Sebagai contoh, jika dia percaya bahawa dia mencipta mesin masa, mintalah dia membawa anda bersamanya ketika ia pergi ke masa lalu, kerana anda mempunyai banyak usaha yang belum selesai yang tersisa...

Ia juga berlaku bahawa seseorang sangat menyedari realiti, tetapi pada masa yang sama secara berkala menunjukkan gejala tertentu skizofrenia. Cuba untuk memujuknya (untuk ketenangan pikirannya sendiri). Untuk diperiksa oleh pakar psikiatri. Ia sukar, tetapi sangat diperlukan. Jika pesakit enggan pergi ke doktor, lakukan segala kemungkinan untuk memulakan rawatannya: jemput pakar ke rumah, hubungi klinik swasta, memberi motivasi dengan apa-apa

Kaedah terapi moden membolehkan untuk menghentikan manifestasi skizofrenia untuk masa yang lama. Oleh itu jangan teragak-agak untuk menghubungi para profesional tepat pada masanya!

Apakah skizofrenia dan bagaimanakah ia nyata?

Mana-mana penyakit adalah bahaya dan boleh membawa kepada hasil yang menyedihkan. Tetapi tidak ada maut, tetapi juga penyakit yang mengancam nyawa. Ini termasuk gangguan mental pelbagai jenis. Untuk bersedia untuk bertemu dengan penyakit yang boleh menjejaskan mana-mana orang, anda perlu tahu apa skizofrenia dan bagaimana ia menyedari dirinya.

Penyembuh kuno menulis tentang penyakit yang serius. Seseorang yang sakit selalu dilihat dengan berhati-hati oleh masyarakat, dan ini agak logik, kerana tiada siapa yang tahu apa yang akan dilakukannya untuk mengalami mental pada saat berikutnya. Ia adalah penyakit yang menyebabkan jenayah, konflik, keganasan. Pada berlakunya penyakit ini disusun keseluruhan legenda. Ini disebabkan oleh kuasa-kuasa jahat yang menembusi tubuh manusia, lokasi yang salah planet, cuaca buruk, makanan. Di Rusia, dianggap gila, tidak membuat bahaya kepada orang lain, bahagia. Ia dipercayai bahawa mereka dipenuhi dengan permulaan Ilahi dan bercakap bagi pihak kuasa yang lebih tinggi. Tetapi doktor tidak melepaskan dan mencari jawapan kepada soalan. Ia adalah mungkin untuk mengklasifikasikan, menentukan bentuk, kursus dan jenis penyakit hanya pada abad ke-20. Disebabkan ini, adalah mungkin untuk mengetahui jenis skizofrenia, mendiagnosis penyakit dan mengambil terapi yang mencukupi untuk menindas kejang dan gejala.

Punca penyakit

Mengenai berlakunya penyakit terdapat beberapa teori, dan masing-masing mempunyai asas untuk kewujudan.

  1. Psychoanalytic. Oleh kerana keadaan luar, "saya" sendiri ditindas dan perkembangan keperibadian peribadi berlaku. Dunia di sekeliling kita untuk pesakit menjadi objek bahaya, dia berusaha untuk masuk ke dalam dirinya, ke dalam dunia sendiri yang terhad, menjadi terpencil. Masalahnya diperparah oleh salah faham yang tersayang dan yang lain.
  2. Keturunan. Teori itu mendakwa kecenderungan genetik untuk skizofrenia. Bukti adalah statistik yang menyedihkan - dalam skizofrenia, sekurang-kurangnya 12% kes mempunyai ibu bapa. Jika kedua-duanya sakit, risiko meningkat kepada 40 peratus. Jika kembar identik dilahirkan dan salah seorang daripada mereka sakit, maka di 85% kes yang kedua juga sakit, jika kembar kembar mendapat 25% daripada risiko.
  3. Faktor serotonin. Sesetengah penyelidik berpendapat bahawa penyebab skizofrenia mungkin berlebihan aktiviti reseptor serotonin. Akibatnya, pengeluaran serotonin bertambah, dan impuls saraf mereput. Atas sebab ini, ubat neuroleptik nombor tertentu mengandungi bahan yang merangsang penghasilan hormon.
  4. Perlembagaan manusia. Setiap orang mempunyai kebolehan individu sendiri, jiwa. Tekanan, kemurungan, penyakit berjangkit dan lain-lain boleh memberi kesan yang berbeza pada keadaan badan. Menurut teori, skizofrenia berlaku pada seseorang sebelum gejala tertentu. Dia mempunyai rasa mementingkan diri sendiri, bertentangan, cepat marah, marah. Dan penyakit menimbulkan serangan yang tumbuh dan menjadi biasa.
  5. Disontogenetics. Seseorang yang mempunyai skizofrenia pada mulanya mempunyai keabnormalan struktur di dalam otak. Disebabkan oleh faktor-faktor yang memprovokasi, penyakit itu mula berkembang. Terutama, menurut saintis, jangkitan virus, suhu tinggi, keracunan dengan bahan-bahan toksik membawa maut kepada pesakit.
  6. Teori dopamin. Menurut konsep, penyebab gangguan mental adalah tahap dopamin yang tinggi, yang merangsang neuron. Mereka, pada gilirannya, tidak dapat menghasilkan impuls secara normal, terdapat gangguan dalam kerja otak.

Bagaimana untuk mengenali skizofrenia

Kami sering mengelirukan orang yang benar-benar normal dengan yang luar biasa bagi kami ciri-ciri sifat dengan pesakit. Cara kehidupan moden, politik, pelbagai kepentingan yang berbeza merangsang orang untuk melakukan tindakan yang tidak mencukupi, berfikir, dan cara berpakaian aneh. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui cara mengesan skizofrenia dalam diri seseorang. Untuk melakukan ini, terdapat senarai faktor tertentu yang menunjukkan penyakit.

Pertama sekali, untuk mengetahui penyakit "skizofrenia" dalam seseorang, adalah perlu untuk memberi perhatian kepada jenis pemikiran dan persepsi dunia. Kehidupan Schizophrenic di dunia sendiri, sukar untuk menavigasi dalam realiti, mungkin berbahaya. Mengenai "suapan" berita dan laporan jenayah yang dilakukan. Maniacs, perogol, pembunuh adalah orang yang mempunyai masalah mental.

Tanda-tanda awal skizofrenia pada manusia

Penyakit mental berkembang secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, gejala kelihatan hampir tidak diketahui. Sekiranya ia berlaku, orang-orang di sekeliling mempertimbangkan gejala sebagai akibat daripada kejutan, tekanan, keletihan, atau penyakit terdahulu. Masalah itu sendiri untuk mengenal pasti penyakit dan pesakit itu sendiri.

Penting: ia berlaku sehingga dalam masyarakat orang kurang upaya mental takut, cuba untuk memintas mereka. Kualiti hidup berubah secara radikal, seseorang merasakan orang yang tersisih. Dalam sesetengah kes, tingkah laku masyarakat itu wajar, tetapi tidak semestinya. Atas sebab ini, seseorang yang mempunyai penyakit mental sedang berusaha untuk menyembunyikan keadaannya, yang menimbulkan kemerosotan keadaan.

Di antara tanda pertama mungkin perkara-perkara berikut yang memerlukan perhatian:

  1. Kegagalan untuk mengikuti prosedur biasa. Sebagai contoh, pesakit enggan membasuh mukanya, kepala, membersihkan telinganya, mandi, kerana dia tidak melihat ini sebagai perlu.
  2. Jawapan kepada soalan memberikan monosilabik, bercakap dengan perlahan, ucapan terganggu.
  3. Tiada emosi, ekspresi jenis yang sama, pesakit tidak melihat ke mata ahli saling bicara.
  4. Lengkapkan minat terhadap aktiviti kegemaran sebelum ini.
  5. Ketidakupayaan untuk memberi tumpuan kepada item atau tindakan tertentu.

Kemudian datang tahap seterusnya, di mana pesakit menjadi lebih mencurigakan, eksentrik, emosional tidak mencukupi.

Tanda-tanda utama skizofrenia: bagaimana mengenali

Untuk memahami bahawa orang yang menderita skizofrenia terletak berhampiran, seseorang mesti memberi perhatian kepada butiran dan nuansa yang paling kecil yang secara langsung menunjukkan patologi.

Faktor utama adalah karut. Selalunya pesakit berasa tidak tertandingi, menekankan keperibadiannya. Semasa serangan itu, beliau menunjuk ke keunikannya, mendakwa bahawa dia datang ke dunia untuk keselamatan umat manusia, membayangkan dirinya seorang nabi. Jika pemikiran rakan anda bekerja di FSB, CIA atau perisikan lain muncul dalam perbualan, dia menderita dari mania penganiayaan, dia percaya bahawa orang asing menontonnya, roh jahat, dll. - sebelum anda adalah skizofrenia yang tipikal.

Bagaimana untuk membezakan skizofrenia dari kerosakan saraf

Tidak seperti seseorang yang menderita penyakit mental, neurotik adalah kritikal terhadap kelakuannya dan memahami bahawa sesuatu yang benar-benar salah dengannya. Dia akan mencari bantuan dari keluarga dan pakar.

Dengan kejang neurotik, keperibadian seseorang sepenuhnya dipelihara, walaupun kelemahan dan mood yang tertekan. Semasa serangan schizoid, pesakit kehilangan keperibadiannya, menjadi benar-benar lengai, tidak peduli, memudaratkan emosi, dan perencatan berkembang.

Penting: serangan neurotik adalah gangguan akut, tetapi sentiasa boleh diterbalikkan. Selepas masalah, orang itu dipulihkan sepenuhnya. Neurosis, sebagai peraturan, timbul kerana ketidakupayaan untuk menahan tekanan dan kesukaran.

Mengiktiraf skizofrenia pada manusia boleh disebabkan oleh kecacatan sepenuhnya keperibadiannya. Patologi sentiasa meningkat, kecukupan turun. Dari masa ke masa, pesakit akan berhenti melihat realiti, untuk mengenali orang yang disayangi, gejala mungkin menjadi berbahaya bagi orang lain.

Bagaimana untuk mengenali skizofrenia dalam diri anda

Sekiranya penyakit itu telah mengatasi anda, maka anda tidak akan terlepasnya. Perhatikan faktor berikut yang mungkin terdapat dalam tingkah laku anda. Jika sekurang-kurangnya salah seorang daripada mereka disahkan - segera berjumpa doktor dan mengambil rawatan yang mencukupi.

  1. Terdapat perasaan bahawa pemikiran anda tergolong dalam makhluk asing. Atau ada syak wasangka bahawa anda telah dijadikan cadangan, telepati, dll.
  2. Anda sentiasa terdengar oleh seseorang, atau kata-kata jiran yang dinyatakan adalah pilihan yang terdengar.
  3. Kepala anda adalah saluran siaran, saluran radio, set televisyen, skrin, pemikiran boleh dicuri dan menjadi objek tontonan orang ramai.
  4. Sebarang tindakan anda - adalah hasil daripada pengaruh luar.
  5. Mana-mana pemikiran anda adalah pemikiran seorang yang telah masuk ke dalam badan anda.
  6. Anda sentiasa seseorang mengejar.
  7. Anda mahu membunuh, berusaha untuk menyinggung perasaan, melumpuhkan.
  8. Lihat dalam setiap saat mesej dari atas.
  9. Anda percaya bahawa anda mempunyai keupayaan supernormal: tahu bagaimana untuk meramalkan masa depan, berkomunikasi dengan orang asing, anda boleh meramalkan bahaya.
  10. Anda boleh melakukan keajaiban, menyebabkan api, gempa bumi, banjir, memberi inspirasi kepada orang luar.

Penting: anda tidak boleh berfikir bahawa detik-detik itu kekal. Mereka muncul dan hilang tiba-tiba. Jika anda tidak ingat apa yang berlaku kepada anda semasa serangan, dengar orang yang anda sayangi, mereka tidak akan menipu. Terutama jika terdapat halusinasi - persepsi yang mengganggu realiti, orang itu kelihatan dalam mimpi. Dia boleh bercakap dengan seorang pengantara yang tidak wujud.

Mengiktiraf skizofrenia juga boleh melalui ucapan. Ia menjadi bahasa melengkung, tidak dapat difahami, dan bahasa mengalahkan anda, dan ia semakin buruk setiap hari. Penunjuk penyakit adalah jenis tabiat aneh: postur yang luar biasa semasa tidur, semasa duduk.

Apakah ekspresi skizofrenia pada kanak-kanak

Walaupun "kontinjen" psikiatri utama adalah orang berusia antara 15 hingga 35 tahun, masih terdapat kes-kes penyakit mental pada kanak-kanak. Tanda-tanda bayi adalah jelas: mereka tidak tahu bagaimana bercakap, mereka menjadi mandiri, berkelakuan tidak mencukupi. Kanak-kanak yang sakit makan kurang, makanan jatuh dari mulut, bayi tidak belajar kebersihan, ketinggalan di belakang rakan-rakannya dalam pembangunan. Bagi yang lebih tua yang menghidap penyakit, di sini orang dewasa perlu sangat prihatin:

  1. Kanak-kanak berulang kali bercakap mengenai bunuh diri.
  2. Dia menjadi terpisah, berhenti berkomunikasi dengan rakan sebaya.
  3. Dia berhenti menjaga dirinya, mandi, memotong kuku, menyikat rambutnya, dan lain-lain.
  4. Tiba-tiba ada serangan histeria, pencerobohan, kemarahan.
  5. Seorang kanak-kanak tanpa alasan menangis atau ketawa.
  6. Berlaku tidak mencukupi: di pemakaman boleh ketawa, menangis di pesta yang menyeronokkan.

Bagaimana untuk mendiagnosis penyakit

Patologi mental yang lebih cepat didedahkan, lebih mudah untuk mencegah ketegangan yang serius. Pada gejala pertama, anda mesti berjumpa pakar. Doktor menjalankan pemeriksaan visual, membawa perbualan dengan saudara-mara pesakit, kemudian bersamanya.

Terdapat beberapa soalan khas yang boleh mendedahkan skizofrenia dan peringkatnya. Penyakit mental juga boleh disebabkan oleh penyakit berjangkit, AIDS, sifilis, dan sebagainya. Oleh itu, doktor mengarahkan pesakit untuk mengambil ujian untuk kajian. Kursus terapi termasuk ubat, psikoterapi, dalam kes-kes yang sukar, campur tangan pembedahan digunakan.

Cara menentukan skizofrenia dalam manusia: kaedah dan teknik

Schizophrenia adalah penyakit yang paling biasa, dicirikan oleh kursus kronik dan progresif, dengan perubahan beransur-ansur dalam keperibadian seseorang dan pelanggaran adaptasi sosial.

Pengesanan penyakit yang tepat pada masanya membantu untuk menetapkan rawatan tepat pada waktunya, jadi soalan penting ialah bagaimana menentukan skizofrenia pada manusia.

Bilakah penyakit itu dilahirkan?

Untuk pertama kalinya skizofrenia berlaku pada usia muda (dari 15 hingga 25 tahun). Kecenderungan keturunan biasanya dikesan.

Tutup orang mula melihat perubahan dalam watak, seorang remaja menjadi mandiri, menjadi terasa emosi, dan kehilangan minat dalam hobi terdahulu.

Oleh kerana gejala-gejala ini tidak mempunyai permulaan yang tajam, mereka mungkin tidak dikenali selama beberapa waktu.

Schizophrenia boleh mempunyai banyak pilihan untuk perkembangannya. Kadang-kadang penyakit ini perlahan dan tidak ada tanda-tanda jelas sebelum berlakunya perubahan personaliti. Mungkin penampilan tiba-tiba dari semua gejala. Ia boleh mencetuskan permulaan penggunaan dadah, alkohol atau keadaan tekanan.

Mengendalikan diagnostik perbezaan

Mendiagnosis skizofrenia adalah proses yang agak rumit, dan dalam membuat diagnosis, penyakit yang boleh berlaku dengan gejala yang sama harus dikecualikan. Untuk pesakit ini, doktor diperhatikan selama enam bulan, menjalankan perbualan dan berkomunikasi dengan saudara-mara.

Untuk menjelaskan beberapa perkara, kajian tambahan dijalankan:

  1. MRI Membolehkan anda untuk mengecualikan kehadiran tumor di dalam otak, serta mengenal pasti ciri-ciri struktur otak yang menunjukkan beberapa penyakit.
  2. EEG. Ia membantu memahami sama ada terdapat perubahan dalam aktiviti elektrik, terutamanya peningkatannya, yang mungkin dengan epilepsi.
  3. Tidak termasuk penyakit vaskular (aterosklerosis, pengaliran keluar vena yang merosot).
  4. Pesakit itu menjalani ujian psikologi tertentu, yang membolehkan untuk menilai keadaan ingatan, pemikiran, gangguan struktur otak tertentu.
  5. Keadaan sistem badan semua dinilai, termasuk analisis cecair serebrospinal.

Pada masa ini terdapat ujian yang membolehkan anda membuat diagnosis dengan hampir 100% kepastian. Ia berdasarkan bagaimana untuk mengesan skizofrenia di mata.

Ia telah lama diperhatikan bahawa pesakit dengan skizofrenia tidak lancar melihat objek yang bergerak dengan perlahan. Ia adalah satu kesukaran untuk dia memusatkan pandangannya pada objek tetap untuk masa yang lama.

Gejala utama

Untuk penghantaran diagnosis seperti skizofrenia, terdapat kriteria diagnostik, penyakit itu disahkan jika terdapat satu atau dua manifestasi yang tidak jelas:

  1. Pesakit percaya bahawa seseorang mendapat kepalanya dan mengawasi pemikirannya, serta melabur orang lain.
  2. Seseorang mempunyai pandangan yang jelas bahawa seseorang mempengaruhi dia dari luar dengan memaksa dia melakukan tindakan tertentu atau berfikir dalam arah yang diberikan.
  3. Pesakit menganggap perkataan dan isyarat orang lain secara tidak betul, dan melihat di dalamnya makna rahsia, yang sebenarnya tidak wujud.
  4. Terdapat halusinasi watak pendengaran. Suara-suara yang dia dengar ada di kepalanya atau bahagian-bahagian badan yang lain.
  5. Sentiasa timbul dan mengulangi pemikiran atau khayalan yang boleh dipercayai.
  6. Pemikiran dipatahkan, dan ucapan - sekejap. Pesakit dihalang daripada menumpukan pemikiran orang lain, yang dimasukkan ke dalam kepalanya dari luar.

Membuat diagnosis skizofrenia mengambil masa yang lama dan merupakan proses yang kompleks.

Skizofrenia kanak-kanak

Schizophrenia paling kerap dikesan pada masa remaja dan dewasa. Tetapi sebagai pengecualian boleh berlaku pada kanak-kanak. Bagaimana untuk menentukan penyakit ini pada kanak-kanak supaya tidak terlepas patologi dan memulakan rawatan dengan tepat pada masanya?

Dalam diagnosis di tempat pertama adalah simptomologi. Harus dialamatkan kepada gangguan yang berkaitan dengan tingkah laku bayi dan perubahan dalam wataknya. Penyakit ini dicirikan oleh ketidakpedulian, pasif dan kelesuan, kekurangan inisiatif, ketidakupayaan yang lengkap. Dalam versi lain kursus ini tidak berasas ketakutan, kecurigaan, kebimbangan berkembang.

Untuk menjelaskan, adalah perlu untuk mengecualikan penggunaan ubat-ubatan yang boleh memberikan gambar yang sama, seperti pada anak dengan skizofrenia, atau kerosakan pada tisu otak.

Ciri-ciri skizofrenia kanak-kanak di mana ia sering bermula dengan manifestasi kecil, yang secara beransur-ansur membawa kepada perubahan dalam watak dan tingkah laku.

Oleh itu, jika saudara-mara melihat sebarang keanehan, mereka tidak dapat memahami apa yang sedang berlaku dengan bayi mereka. Proses ini berterusan tanpa gangguan, dan tanpa bantuan pesakit, kemerosotan pesakit dengan cepat bermula.

Tentukan Skizofrenia

Dengan tepat menentukan skizofrenia hanya boleh menjadi doktor dengan pemerhatian sepenuh masa seseorang selama beberapa hari dan menjalankan kajian khusus pada masa ini. Doktor kami dengan pengalaman diagnostik dan rawatan yang luas menjalankan diagnostik perbezaan. Pada perundingan, seorang doktor boleh menentukan skizofrenia dengan tepat pada orang yang mempunyai kemungkinan 60-75%. Pada masa akan datang, doktor menjalankan kajian mendalam mengenai penyakit ini, ini membolehkan untuk mengetahui punca sebenar pembentukan penyakit, penyebab ketidakstabilan, bentuk kursus dan ciri manifestasi. Semua data ini penting untuk penyediaan dan pelaksanaan pelan rawatan.

Seorang doktor boleh menentukan skizofrenia dalam diri seseorang dengan beberapa ciri luaran: gaya hidup tertutup dan detasmen dalam komunikasi, penampilan yang tidak mantap dan kebosanan ucapan.

Faktor-faktor penaksiran tambahan: emosi yang tidak mencukupi atau ketiadaan mereka, dan pada masa yang diperkatakan - pernyataan-perdebatan, mendengar suara, pudar atau rangsangan, dan kelakuan aneh lain pesakit.

Rawatan skizofrenia di klinik Transformasi dilakukan menggunakan kaedah pemulihan semula jadi moden. 8 (495) 632-00-65

Selalunya Sindrom Kandinsky-Clerambo berkembang dalam skizofrenia, sindrom halus-halus dengan tanda-tanda otomatisme mental. Tanda-tanda:

  • kecelaruan pengaruh atau penganiayaan, apabila ia kelihatan kepada pesakit bahawa dia sedang diawasi atau cuba mempengaruhi pemikiran, mimpi, perasaan, ucapan, mood dan tubuh;
  • sensasi keterbukaan pemikiran, pemikiran bunyi di kepala, gema pemikiran - apa yang dikatakan orang di sekeliling mereka adalah pantulan pesakit itu sendiri;
  • Pseudo-hallucinations adalah halusinasi yang selalu di dalam kepala, yang didakwa disebabkan oleh sebab luaran dan hanya bertujuan untuk orang ini.

Perlu diingat bahawa tanda-tanda keabnormalan mental ini boleh terjadi dalam bentuk yang tidak lengkap dan dalam patologi mental yang lain. Atau sebaliknya, dalam beberapa bentuk skizofrenia, tidak ada penipuan persepsi dan gejala delusi, dan hanya sindrom apato-abulik yang dinyatakan - kelemahan kehendak dan pemiskinan emosi. Oleh itu, hanya psikiatri mengenai perundingan dalaman boleh membuat diagnosis yang betul. Dan dalam kes skizofrenia, pemantauan jangka panjang oleh sekumpulan doktor di hospital mental diperlukan.

Bagaimana skizofrenia diketahui?

Pada mulanya, pertengahan dan akhir perkembangannya, skizofrenia memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza. Bergantung kepada bentuk, penyakit ini mungkin bermula dengan cara yang berbeza. Skizofrenia paranoid dan catatonik boleh nyata sebagai manifestasi gangguan psikotik akut pada umur yang agak muda. Bentuk sederhana mempunyai kursus yang beransur-ansur dan selalunya ketiadaan gejala dan halusinasi yang lengkap.

Seseorang secara beransur-ansur menarik diri ke dalam dirinya, kehilangan hubungan sosial.

Dengan kehadiran khayalan, di tengah-tengah penyakit, omong kosong sistematis - gambar menghubungkan imej-imej semacam, difahami oleh pesakit, logika. Pada akhir penyakit itu, kod kritikan kepada kerajaan tidak praktikal, dan ada tanda-tanda kepincangan keperibadian - karut menjadi koyak, iaitu tidak sistematik. Kerumitan kandungan gila dipermudahkan, halusinasi kehilangan kecerahan dan arah mereka. Kekurangan minat di dunia luar menyebabkan kemiskinan dan kedamaian batin.

Kemajuan mana-mana jenis skizofrenia lambat laun membawa kepada kemusnahan keperibadian, kewujudan tanpa tujuan dan kehilangan minat, baik kepada dunia dan kepada dirinya sendiri. Rawatan ubat-ubatan yang lebih awal dimulakan, semakin besar kemungkinan mempertahankan keperibadian dan berusaha untuk melakukan kegiatan sosial. PreservationCenter "Transformasi Klinik" menawarkan untuk menjalani rawatan pesakit luar dan pesakit di Moscow. Jika perlu, anda boleh menghubungi pakar psikiatri di rumah. Pesakit boleh menghadiri kumpulan pemulihan sosial dan psikologi dan belajar memahami diri mereka sendiri dan ruang luaran.

Cara menentukan skizofrenia pada manusia dan haiwan

Skizofrenia dan penyakit mental endogen yang lain tidak hadir sepenuhnya pada haiwan. Sekiranya haiwan peliharaan mengalami neurosis, selepas mengalami tekanan yang teruk atau ketidakselesaan yang berpanjangan, maka haiwan liar tidak mempunyai gangguan neurotik. Apa maksudnya? Hakikat bahawa hewan tidak terdedah kepada aktiviti mental dan fizikal yang tidak produktif.

Semua tingkah laku binatang itu membina dan mengarahkan sama ada untuk mendapatkan pengalaman atau untuk memastikan aktiviti pentingnya. Selain itu, kehadiran sebab dan emosi kompleks dibuktikan dalam haiwan yang lebih tinggi. Mereka tidak mempunyai pendidikan yang salah, konflik sukar dikawal atau kesedihan abadi tentang yang hilang. Semua soalan diselesaikan dan dibawa ke kesimpulan logik. Haiwan yang tidak menyesuaikan diri kesat sama ada mati atau terbiasa dengan kewujudan bersendirian. Kesedihan dilupakan, luka sembuh, tulang tumbuh bersama - dan binatang itu diaktifkan semula untuk hidup.

Definisi Schizophrenia

Schizophrenia adalah patologi yang serius dalam bidang perilaku-kognitif, yang dikaitkan dengan pelanggaran yang mendalam hubungan dengan diri sendiri dan dunia. Perubahan generasi menghantar satu jenis ke satu gaya tingkah laku tertentu, membetulkannya pada tahap gen. Dalam skizofrenia, berfikir, perhatian, bidang emosi dan niat berubah secara tidak berubah. Tetapi meluruskan perubahan dan belajar bagaimana menguruskan kesihatan mental anda adalah mungkin dengan psikoterapi jangka panjang dan mendalam.

Adakah terdapat skizofrenia dalam haiwan?

Tidak Dan ini memberi kami pemahaman bahawa tidak terdapat perubahan struktur dalam otak dalam penyakit ini, tetapi terdapat persepsi yang menyimpang dari diri sendiri dan sekitarnya. Ini bercakap mengenai kemungkinan mengubati skizofrenia. Tetapi kehidupan seseorang tidak selalu cukup untuk menyembuhkan penyakit generik. Tetapi dengan setiap usaha baru, keadaan akan menstabilkan, dan penyakit akan berkurang.

Bagaimana untuk menentukan skizofrenia

Skizofrenia memberi kesan kepada hampir semua bidang aktiviti mental manusia.

Diploma daripada Dana Perlindungan Hak Pengguna Rusia - "Klinik Terbaik Rusia"

Bagaimana untuk mengenal pasti skizofrenia? Manifestasi skizofrenia dapat diakui oleh parameter berikut:

  • Sikap apatis terhadap dirinya dan dunia luar ditunjukkan dalam kecuaian dan gaya pakaian yang aneh, kekurangan penjagaan diri. Pesakit sering tidak dicukur dengan rambut kotor. Kehilangan minat dalam kerja, kehilangan kepentingan terdahulu, tidak ada kekuatan dan keinginan untuk memperoleh pengalaman baru dan belajar.
  • Pesakit schizophrenic berhenti berkomunikasi dengan orang. Ia semakin sejuk dengan rakan-rakan dan saudara-mara, dia tidak mempercayai orang. Dalam penafsirannya yang tidak senonoh, dia tidak lagi memerlukan pengantaranya.
  • Pemikiran menjadi patah, dan ucapan tidak masuk akal; walaupun frasa mempunyai kata kerja yang betul secara rasmi - intipati cerita yang hilang; Neologisme dicipta - kata-kata baru, tanpa makna.
  • Emosi sama ada bercanggah dan tidak mencukupi, atau diratakan. Pada pesakit dengan skizofrenia pada masa eksaserbasi, keadaan pudar dalam postur yang luar biasa adalah mungkin. Mental dan motor kegelisahan. Seringkali momen pencerobohan digantikan dengan tempoh yang baik dan penyerahan. Kebimbangan kerana ketidakupayaan untuk mengawal keadaan menyebabkan gangguan tidur dan kebimbangan umum. Kemurungan dalam skizofrenia tidak mempunyai sebab dan biasanya tidak jelas.
  • Perubahan dalam tingkah laku ditunjukkan oleh hobi yang luar biasa, sifat eksentrisis dan pretentiousness, sebagai sosialis dengan alkoholisme awal, melarikan diri dari sekolah, kecurian. Pesakit yang mengalami halusinasi mendengar sesuatu, menyembunyikan, menjadi mencurigakan.

4 ujian skizofrenia mudah

Bagaimanakah doktor faham bahawa mereka menderita skizofrenia? Menurut tanda-tanda luar, tidak selalu mungkin untuk menentukan "shizu", jadi pakar menggunakan beberapa ujian. Yang paling popular dibentangkan di bawah.

1. Ujian topeng

Arahan (penting!): Apabila menjawab soalan, dipandu oleh sensasi, bukan logik.

"Cembung topeng di sebelah atau dua?"

Jawapan yang betul ialah:

Topeng yang ditunjukkan dalam imej adalah cembung pada satu sisi sahaja.

"Adakah topeng berputar dalam satu arah atau kedua-duanya?"

Jawapan yang betul ialah:

Topeng berputar hanya ke sebelah kanan.

Analisis hasil

Sekiranya anda menjawab kedua-dua soalan dengan tidak betul - hurray, anda benar-benar sihat! Bentuk tiruan dan bayang-bayang dalam gambar menyesatkan otak, dan ia memaparkan reaksi yang sihat - ia "menyelesaikan" realiti dan, oleh karenanya, adalah salah. Memihak kami :).

Jika jawapan yang betul diberikan kepada kedua-dua soalan... Otak skizofrenia tidak boleh menganalisis keseluruhan gambar dan melengkapkan realiti. Hasilnya, seseorang hanya melihat topeng kerana ia benar-benar. Orang semacam itu, tentu saja, tidak sihat.

Tetapi jangan tergesa-gesa untuk membuat kesimpulan! Mari lihat. Anda benar-benar tidak melihat apa-apa kecuali cembung dan berputar di satu bahagian topeng? Ada kemungkinan anda menjawab secara rawak atau melihat ilusi, tetapi masih memutuskan untuk mendapat jawapan yang betul, melihatnya untuk masa yang lama dan membuat kesimpulan. Di samping itu, ilusi optik tidak akan berfungsi jika anda mabuk atau di bawah pengaruh ubat.

Terdapat kesimpulan ketiga - anda... genius! Seorang lelaki genius mempunyai pemikiran skizofrenia yang sihat dan berpenyakit, dan dapat bertukar dengan cepat antara mereka. Dalam kes kita, jenius akan melihat ilusi (tindak balas yang sihat), tetapi dia akan dapat mengetahui apa yang sedang berlaku dan di mana topeng berputar (reaksi skizofrenik). Lebih-lebih lagi, jika dia mahu, dia hanya akan berhenti menganggap penipuan sekali dan untuk semua!

Nota penting: keputusan semua ujian pada halaman ini tidak mendiagnosis anda dengan ketepatan 100%, hanya boleh dilakukan oleh pakar atau konsultasi perubatan yang berkelayakan. Tolong tunjukkan hasilnya sebagai maklumat untuk refleksi, dan bukan sebagai diagnosis!

... Belum lama dahulu, di UK, ujian baru untuk skizofrenia telah dikembangkan - "The Chaplin Mask". Lihat imej di bawah dan katakan - adakah topeng di cembung atau cekung?

Jawapan yang betul ialah:

Orang yang sihat akan melihat bahawa topeng di bahagian belakang adalah merah jambu dan cembung. Seperti pada contoh terdahulu, ilusi optik berlaku di sini (otak disesatkan oleh bentuk bulat dan bayang-bayang).

2. Ujian Luscher

Kaedah ini dibangunkan pada tahun 1940-an. Psikologi Switzerland Max Luscher. Ahli sains mendapati bahawa, bergantung kepada keadaan psiko-emosi, seseorang melihat warna secara berbeza.

Ujian Luscher wujud dalam dua versi: pendek dan penuh.

Versi ringkas: pesakit datang kepada doktor pada siang hari (kerana pencahayaan semulajadi diperlukan). Doktor memastikan pencahayaan seragam dan ketiadaan cahaya matahari. Pesakit ditawarkan kad berjumlah lapan warna - hitam, coklat, merah, kuning, hijau, kelabu, biru, dan ungu. Tugasnya adalah untuk mengedarkan kad mengikut keutamaan peribadi pada saat ini, dan tidak ada yang lain.

Versi penuh termasuk 73 warna (pelbagai warna kelabu, lapan warna yang disebutkan di atas dan campuran empat warna utama - merah, hijau, biru dan kuning). Mereka dikumpulkan ke dalam jadual yang diluluskan satu demi satu kepada pesakit. Tugasnya adalah memilih dari setiap meja satu warna yang paling disukainya. Selepas beberapa minit, ujian diulang semula. Jadi doktor akan memahami keadaan pesakit sebenarnya, kerana buat kali pertama seseorang memilih warna untuk keadaan di mana dia ingin menjadi.

Video dengan ujian Luscher:

Apa warna yang dipilih skizofrenia?

Selalunya, mereka lebih suka warna kuning. Pesakit dengan skizofrenia dalam bentuk lembab tidak peduli pada warna dan keliru warna, dalam bentuk progresif mereka melihat hitam dan merah negatif.

Di samping itu, doktor yang baik akan melihat warna pakaian pesakit semasa ujian. Anda harus waspada apabila memerhatikan ekstrem: warna yang tidak jelas dan membosankan atau cerah dan tidak serasi.

3. Ujian Rorschach

Satu lagi ujian yang sangat baik dari ahli psikologi Switzerland (mereka tahu di sana di Switzerland mereka pakar dalam "schizo"!). Pesakit diperlihatkan 10 kad dengan gambar dalam bentuk hitam-dan-putih dan kelabu warna, mereka dibentangkan dalam susunan yang ketat. Doktor menetapkan tugas itu dengan berhati-hati, perlahan-lahan untuk melihat kad itu dan menjawab soalan "Apa rupanya?". Teknik ini sangat dihargai oleh pakar - mereka tidak hanya melihat gambaran keseluruhan psikopatologi orang tertentu, tetapi juga menerima jawapan kepada banyak soalan peribadi.

Berikut ialah ujian pada contoh satu gambar:

Dan di sini adalah versi penuh dengan ulasan:

4. Uji lukisan

Ujian sangat menunjukkan. Schizophrenics, seperti yang dinyatakan di atas, mengelirukan warna dan warna: matahari mungkin hitam (tanda ketakutan dan kemurungan), pokok-pokok - ungu, dan rumput - merah.

Gambar boleh dibuat dengan warna-warna pudar, pudar, tetapi akan ada kilat terang di atasnya. Cat pudar - tanda persepsi yang tidak berwarna di dunia, spek warna yang tidak dijangka - mengenai serangan itu. Kemurungan emosi dipindahkan ke kertas sebagai blotches kecil pelbagai warna. Sekiranya terdapat banyak warna merah dalam gambar, ini adalah keadaan maniacal; jadi pesakit melukis imej dari halusinasi. Warna putih adalah "bertanggungjawab" untuk kecelaruan dan "gangguan" yang bersifat keagamaan.

Ujian kecenderungan skizofrenia

Schizophrenia adalah salah satu diagnosis yang paling berbahaya dan menakutkan yang boleh dihadapi seseorang. Dalam amalan mereka, psikiatri berjaya menggunakan ujian khas untuk mendiagnosis dan merawat penyakit. Sesetengah jenis ujian direka untuk mengesan tanda-tanda awal gangguan. Ada yang membolehkan anda menetapkan tahap perkembangan patologi.

Pakar menyarankan mencuba kecenderungan untuk skizofrenia di bawah keadaan tanpa nama. Ini meningkatkan jumlah jawapan yang jujur ​​dan kualiti keputusan akhir - selepas semua, hasil yang mungkin dan diagnosis yang menakutkan tidak memainkan peranan dalam keperibadian yang suram.

Ujian Schizophrenia membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal

Bagaimana ujian boleh membantu?

Bagi doktor untuk mengenal pasti dan mendiagnosis seseorang dengan gangguan skizofrenia, ujian sahaja tidak mencukupi. Keputusan itu hanya berbunyi selepas pemeriksaan komprehensif lengkap seseorang, termasuk penilaian gejala klinikal dan fungsi otak normal.

Ujian untuk kecenderungan untuk skizofrenia pertama kali dinasihatkan untuk dijalankan oleh orang yang orang tua mempunyai kecenderungan untuk pelbagai bentuk neurosis dan psikosis. Ujian pertama membolehkan anda mengenal pasti tahap kecenderungan untuk gangguan itu.

Jika orang ujian mendapat keputusan yang positif, dia perlu menghubungi psikiatri yang berkelayakan. Skizofrenia awal membantu mengambil langkah-langkah yang tepat pada masanya untuk menghentikan gejala gangguan dan untuk melindungi pesakit dari perkembangan penyakit berbahaya.

Apabila membuat keputusan untuk menguji, seseorang harus tahu bahawa walaupun ujian diri positif tidak memberikan jawapan yang tepat. Walaupun skizofrenia sudahpun dipelajari dengan baik, namun pakar-pakar terkemuka masih mengalami kesukaran untuk membuat diagnosis yang tepat. Ini berlaku atas sebab-sebab berikut:

  1. Schizophrenia mempunyai manifestasi yang berbeza - jenis dan bentuk.
  2. Gejala gangguan mental ini sering menyerupai manifestasi gangguan mental yang lain.
  3. Untuk diagnosis yang tepat, adalah perlu bahawa gejala gangguan skizofrenia dapat dilihat pada orang yang diberikan untuk masa yang lama (dari enam bulan).

Ujian untuk definisi skizofrenia hanya satu kaedah untuk lebih memahami diri sendiri dan memberi perhatian kepada keadaan kesihatan sendiri. Doktor tidak akan mendiagnosis skizofrenia, bergantung kepada keputusan positif walaupun ujian klinikal yang paling tepat dan diluluskan.

Ujian Rorschach

Hermann Rorschach adalah psikoterapis yang terkenal di Switzerland. Beliau memasuki sejarah psikiatri kerana ujian individu yang dibangunkan secara individu untuk kehadiran gangguan mental. Kemudian, ujian yang dicipta olehnya mula berjaya digunakan untuk menentukan gangguan mental kesedaran seseorang. Ujian yang paling terkenal dipanggil "Rorschach noda".

Ujian Rorschach: satu set gambar blots

Cara menggunakan ujian

Noda Rorschach adalah koleksi kad. Selalunya ia termasuk sepuluh gambar dalam bentuk dakwat dakwat. Tempat pembiakan tertentu, apabila diperiksa dan dianalisis oleh pesakit, menyebabkan persatuan individu. Doktor, menganalisis ujian untuk skizofrenia yang diluluskan oleh seseorang dalam gambar, mendedahkan tahap kemerosotan kesedaran dan jiwa.

Doktor, menganalisis ujian, bergantung pada persatuan-persatuan tersebut (dengan objek, objek, proses) yang menyebabkan gumpalan dalam ujian. Sebagai contoh, ketika memeriksa gambar, subjek melihat:

  1. Orang yang ceria yang melompat dan menari.
  2. Kelawar atau naga melambaikan ekornya dengan cara yang mesra.
  3. Makhluk jahat yang sekarang menyerang dan memakan saya, mereka berbahaya bagi semua orang di sekeliling mereka (hanya berbahaya bagi saya).
  4. Makhluk asing yang meragukan, merancang untuk merebut seluruh bumi. Dalam pada itu, mereka sedang duduk di rumah mereka dan sedang mempertimbangkan rancangan serangan.

Orang yang diuji hendaklah menerangkan perasaannya kepada setiap gambar sebagai terperinci yang mungkin. Terdapat sejumlah sepuluh cacat. Keistimewaan ujian Rorschach adalah bahawa blots ini hitam dan putih dan tidak menyerupai sebarang imej yang dapat dikenali. Oleh itu, ujian ini membolehkan anda menilai imej-imej patologi sedia ada.

Ujian Luscher

Ia adalah mungkin untuk lulus ujian psikologi untuk skizofrenia dengan bantuan persepsi warna asal. Kaedah ini telah dibangunkan pada pertengahan abad yang lalu oleh psychotherapist Switzerland Max Luscher. Selama lebih dari satu abad, penggunaannya telah menunjukkan dan membuktikan sambungan yang dipantau dengan baik antara latar belakang psiko-emosi seseorang dan persepsi warna.

Pengasas ujian, Max Luscher, menciptanya untuk menilai dan mengenal pasti tahap kemahiran komunikasi, kecenderungan untuk tekanan dan kehadiran kemurungan dalam orang yang diuji.

Untuk menganalisis keadaan mental subjek, Luscher menggunakan persepsi warna. Ujian ini terdiri daripada beberapa kad, masing-masing dicat dalam warna tertentu. Semasa menjalankan ujian keperibadian, disarankan untuk memilih kad warna yang paling menarik setiap kali.

Kaedah ujian Luscher

Selama berabad-abad berlatih dan aktifitasnya, Max Luscher menarik kesimpulan penting: untuk setiap kepribadian, persepsi warna adalah universal, dan persepsi emosional adalah satu-satunya perkara yang secara individu. Iaitu, persepsi warna mungkin berubah di bawah pengaruh sebarang faktor.

Jenis ujian

Selama bertahun-tahun penerapan ujian Luscher yang berjaya, ahli psikoterapi telah mengembangkan asasnya dua jenis ujian, yang membolehkan lebih tepat menentukan tahap gangguan psiko-emosi:

  1. Versi penuh ujian. Pesakit dijemput untuk menganalisis tujuh jadual warna dengan lebih daripada 70 warna warna.
  2. Ujian pendek. Seseorang dijemput untuk menganalisis hanya lapan warna.

Tetapi analisis yang meragukan dan bahkan yang positif tidak cukup untuk diagnosis skizofrenia. Untuk memastikan seseorang mengalami gangguan mental, selepas ujian dilakukan, dia diberikan beberapa penyelidikan perubatan yang mendalam.

Uji "Masker Chaplin"

Dalam kalangan perubatan, satu lagi ujian ingin tahu untuk skizofrenia diketahui secara meluas - ujian Chaplin. Ujian ini mula diperkenalkan oleh ahli psikiatri Richard Gregory - seorang saintis terkenal, profesor neuropsychologist. Seorang saintis, yang mempelajari perbezaan antara realiti yang sedia ada pada individu yang sihat dan sakit, sampai pada kesimpulan bahawa persepsi seseorang bergantung pada pemikiran, yang berdasarkan pengalaman.

Lebih banyak pengetahuan tentang orang tertentu mengenai situasi, semakin kurang kesedaran diri mereka memerlukan pemprosesan dan penerimaan informasi baru.

Ujian adalah berdasarkan ilusi optik. Subjek dijemput untuk melihat wajah berputar pelawak legenda selama 2-3 minit. Dan kemudian beritahu saya jika terdapat sesuatu yang aneh dalam paparan yang bergerak dari Chaplin. Lihatlah:

Sekiranya seseorang itu sihat. Orang yang cukup mental, ketika berhadapan dengan beberapa informasi baru, sudah menggunakan pengalaman yang sudah ada untuk memprosesnya. Orang yang sihat mempunyai ilusi optik apabila pengetahuan dan pengalamannya yang sudah mantap tentang subjek tertentu tidak sesuai dengan keadaan.

Orang yang tidak mengalami gangguan skizofrenia, wajahnya akan kelihatan cembung dan dari sisi yang salah.

Pada mulanya, seseorang melihat topeng Chaplin tiga dimensi biasa. Apabila wajah berputar, sistem visual seseorang yang sihat tidak dapat melihat bahagian dalam topeng sebagai kosong. Orang yang mencukupi melihat muka tiga dimensi yang lain di sana. Ini disebabkan oleh nuansa berikut:

  1. Otak orang yang sihat tidak cukup menganggap permainan cahaya / bayang-bayang di dalam topeng.
  2. Pengalaman manusia menentukan pengetahuan otak tentang bagaimana wajah mempunyai wajah. Ini adalah pengetahuan "ke bawah".
  3. Di dalam otak terdapat percanggahan dengan isyarat deria.
  4. Tetapi dalam orang yang sihat, pengetahuan menurun sentiasa mempunyai kelebihan yang jelas.
  5. Wajah cekung di sebelah rusuk topeng keperibadian yang sihat kelihatan besar.

Jika seseorang sakit. Salah satu gejala utama skizofrenia ialah kegagalan semua fungsi kognitif. Schizophrenics tidak dapat melihat apa-apa ilusi optik. Seseorang yang menderita skizofrenia tidak akan menemui sebarang pelik dalam topeng berputar. Bagi orang yang sakit, penampilan Chaplin akan tetap cekung.

Sebab-sebab di mana orang-orang dengan gangguan skizofrenia tidak dapat melihat ilusi optik belum difahami sepenuhnya. Ada teori bahawa persepsi seperti ini bergantung kepada cara memproses maklumat visual pada orang sakit.

Perbandingan otak seseorang yang sihat dan pesakit skizofrenia

Sekiranya anda tidak dapat melihat muka merah jambu tiga dimensi di belakang topeng, bawa ke doktor. Tetapi jangan putus asa! Ilusi optik juga tidak dilihat oleh orang di bawah pengaruh dadah, alkohol dan tekanan yang teruk.

Ujian pergerakan mata

Ciri-ciri ujian ini adalah ketepatan yang tinggi dalam menentukan skizofrenia yang mungkin. Psikiatri dunia yang terkemuka telah lama mempelajari reaksi pergerakan bola mata pada orang yang mengalami pelbagai masalah mental.

Hasil penelitian bertahun-tahun telah menjadi kaedah pengesahan skizofrenia optik. Para saintis dari Scotland, Philippe Benson dan David Claire, yang telah mengamati kelakuan pesakit untuk masa yang lama, mencipta ujian. Apabila sindrom skizofrenia untuk pesakit dicirikan oleh:

  1. Ketidakupayaan pesakit untuk memberi tumpuan kepada objek tetap.
  2. Ia juga sukar untuk skizofrenia untuk menahan pandangannya pada objek yang bergerak pada kelajuan perlahan.

Bagaimana ujian itu

Kesimpulan terakhir mengenai kehadiran gangguan skizofrenia dalam seseorang diberikan berdasarkan hasil kombinasi tahap berikut:

  1. Penjejakan licin.
  2. Pergerakan bebas.
  3. Memperbaiki pandangan.

Ujian mata dengan kepastian 97-98% mendedahkan kehadiran skizofrenia dalam peringkat awal. Kesahihan kaedah itu disahkan oleh saintis penyelidikan saintifik Universiti Aberdeen.

Pelbagai gambar dan objek (bergerak dan pegun) seli diletakkan di hadapan subjek. Tugas pesakit adalah memantau objek secara terus menerus.

Disebabkan ciri-ciri dan gangguan tertentu yang berlaku di dalam otak, sukar bagi pesakit skizofrenia untuk menumpukan pandangannya dan memberi tumpuan dengan betul.

Di tengah-tengah gangguan pergerakan normal bola mata di skizofrenia adalah kegagalan dalam pengaliran neuron berjalan di sepanjang pusat-pusat otak. Penyakit ini juga mengganggu interaksi yang mencukupi antara reseptor periferi (termasuk saraf optik) dan subkorteks otak.

Bagaimana skizofrenia berkembang?

Gejala yang membimbangkan adalah:

  • ketidakupayaan seseorang untuk mengesan objek bergerak untuk masa yang lama;
  • apabila memajukan di belakang subjek itu, mata pesakit kelihatannya ketinggalan di belakang subjek.

Kaedah akupunktur mengesan skizofrenia kini dianggap sebagai satu kaedah untuk diagnosis awal patologi. Tetapi para saintis merancang untuk membangunkan dan meningkatkan ujian, yang membolehkan untuk menentukan tidak hanya kehadiran penyakit itu, tetapi juga cara perkembangan penyakit itu.

Nuansa ujian

Dalam skizofrenia, kesukaran dengan penetapan visual yang mencukupi dinyatakan dalam pelbagai cara. Untuk lebih tepat menilai keputusan ujian, pakar membangun jadual keserasian berasingan antara pergerakan mata dan norma nosologi yang telah ditetapkan.

Ramai pakar utama terlibat dalam penambahbaikan dan peningkatan ujian mata:

  1. Pakar psikiatri Dr. Benson, mengkaji reaksi mata yang tidak mencukupi dalam skizofrenia, datang dengan skala khusus. Skala ini memudahkan penentuan akhir ujian yang dilakukan.
  2. Psikoterapi St. Clair. Ahli sains terkemuka, ahli psikoterapi telah menumpukan perhatiannya pada tempoh masa yang dibelanjakan semasa ujian. Orang yang sakit tidak boleh duduk dalam kedudukan yang sama untuk masa yang lama semasa ujian. Profesor membangunkan teknik asal yang mengurangkan masa yang diperuntukkan untuk diagnostik ujian.

Ujian skizofrenia, berdasarkan pemerhatian pergerakan murid mata, kini hanya digunakan di beberapa klinik psikiatri terkemuka di Eropah. Kaedah ini masih di peringkat ujian. Hanya selepas ujian telah dilaksanakan secara menyeluruh dan dinilai di bawah keadaan praktikal, ia boleh disyorkan untuk digunakan dalam amalan massa.