Belajar dengan cepat mengenali kemiskinan skizofrenia

Kemunculan skizofrenia atau kambuh semula adalah tempoh di mana penyakit menjadi lebih aktif dan berbahaya, dan kritikan seseorang kepada keadaannya berkurangan atau bahkan hilang sepenuhnya, yang boleh membawa kepada akibat negatif bagi orang itu sendiri dan bagi orang di sekelilingnya.

Itulah sebabnya saudara-mara dan orang dekat dengan orang-orang skizofrenia perlu dapat mengenali kemunculan skizofrenia pada waktunya. Terima kasih kepada ini, anda akan dapat menyumbang kepada rawatan psikiatri yang tepat pada masanya yang akan memilih rawatan yang sesuai dan membantu mengatasi keterukan penyakit mental.

Gejala keterukan

Gejala kelahiran skizofrenia boleh menjadi pelbagai, saya akan menerangkan yang paling biasa.

Halusinasi (persepsi penipuan)

Simptom yang kerap timbul dari skizofrenia adalah penampilan halusinasi pendengaran ("suara"). Kadang-kadang pesakit sendiri boleh memberitahu tentang penampilan mereka, tetapi lebih sering mereka menyangkal kewujudannya.

Halusinasi boleh memberi komen (sebagai contoh, mengulas kelakuan pesakit), sifat bersifat neutral, tetapi halusinasi yang penting (perintah untuk bertindak) adalah yang paling berbahaya. Di bawah pengaruh halusinasi itu, seseorang boleh melakukan tindakan merosakkan diri atau membunuh diri, membahayakan orang lain.

Selalunya, pesakit merasakan bahawa "suara" terletak di suatu tempat di dalam kepala.

Untuk mengesyaki kehadiran halusinasi pada manusia boleh berdasarkan alasan berikut:

  • sentiasa mendengar sesuatu, berpaling;
  • bercakap dengan pengantara khayalan;
  • ketawa tanpa sebab.

Dengan kemunculan halusinasi pendengaran, pesakit boleh menjadi ditarik balik, mengelakkan hubungan dengan orang lain (ini menetapkan "suara" kepada mereka).

Dalam skizofrenia, bukan sahaja pendengaran, tetapi juga visual, sentuhan, halusinasi penciuman mungkin muncul. Oleh itu, adalah perlu untuk memberi perhatian kepada apa-apa kelakuan dalam tingkah laku: jika seseorang menghidu sesuatu, dia tidak suka sesuatu, jika dia mengadu tentang sensasi badan yang tidak dapat difahami, jika dia "melihat" seseorang atau sesuatu, dan lain-lain

Idea gila

Dalam kebanyakan kes, dengan skizofrenia, khayalan, setelah muncul, semakin menyerap kesadaran pasien. Kelengkungan sedikit logik atau akibat halusinasi, seperti kusut, terlalu besar dengan kesimpulan palsu - ini adalah idea gila dalam semua kemuliaannya.

Perbezaan utama idea khayal adalah ketidakmungkinan untuk menolak pesakit dari ketidakmungkinannya. Apa sahaja yang anda katakan, pesakit akan membuktikan kesnya, dia akan membawa argumen baru, pencerobohan yang tidak dibahagikan mungkin muncul.

Yang paling umum adalah idea-idea yang tidak sopan mengenai kandungan keagamaan, kosmologi (alien dari luar angkasa), pendedahan manusia dengan bantuan telefon bimbit, komputer, dan teknologi terkini. Pesakit sendiri mungkin mengadu bahawa seseorang "meletakkan" pemikiran di kepalanya, mengawalnya pada jarak jauh, atau menyebabkan pemikiran yang lengkap.

Idea yang biasa adalah idea-idea penganiayaan (contohnya, jiran selalu mengejar, ingin melakukan sejenis bahaya), penemuan (dalam usia kita kemajuan, idea gila untuk membuat alat-alat baru dan program komputer sering dijumpai).

Kemunculan halusinasi atau khayalan - gejala putus asa skizofrenia, yang berkaitan dengannya perlu secepat mungkin untuk mendapatkan nasihat dari doktor anda.

Tingkah laku yang salah, penampilan

Pembacaan skizofrenia membantu mengesyaki perubahan berikut:

  • mudah marah, agresif, fussiness;
  • pengasingan, keengganan untuk berkomunikasi dengan orang lain;
  • penampilan yang tidak pantas dari pesakit, kekacauan di rumahnya, rupa objek, inskripsi, makna yang mustahil untuk difahami;
  • kehilangan kepentingan terdahulu;
  • berkumpul;
  • gaya hidup antisosial.

Kadang-kadang semasa berulang skizofrenia, aktiviti seseorang dapat meningkat dengan ketara, disebabkan oleh pengalaman yang menyakitkan, sementara pesakit sendiri dapat mengambil inisiatif, mengatasi kesulitan, dan melakukan kerja yang sangat besar. Oleh itu, pada pandangan pertama, satu gejala positif kerana keinginan untuk beberapa jenis aktiviti juga harus menyebabkan beberapa hati-hati dalam saudara-saudara dari segi keterpaksaan penyakit mental.

Dengan keterlaluan skizofrenia kucingatonik, postur yang tidak normal, pergerakan mungkin muncul, dan bahkan kelengahan atau kegelapan catatonik mungkin berlaku. Bentuk skizofrenia hepatitis dicirikan oleh rupa pergerakan, kekejangan, dan kebodohan yang tidak disengajakan.

Perubahan dalam pemikiran dan ucapan yang mengiringi penyakit berulang

Semasa ketakselarasan, ketiadaan pemikiran mungkin muncul atau bertambah - sementara pesakit melompat dari satu topik ke topik yang lain, tanpa sebarang hubungan logik di antara mereka. Kebijaksanaan tidak berbuah boleh muncul, sementara orang itu bercakap tentang perkara yang sama, "menuangkan dari satu ayakan kosong," walaupun keseluruhan cerita, masalahnya dapat diberitahu dalam beberapa minit, bukan dalam setengah jam.

Salah satu manifestasi pengulangan skizofrenia mungkin munculnya neologism (kata-kata baru yang dicipta oleh pesakit): berdasarkan persatuan yang menyakitkan, sambungan, seseorang datang dengan kata-kata baru atau memanggil mereka objek yang terkenal.

Apabila masalah skizofrenia yang lembab berlaku lebih kerap, gejala-gejalanya lebih lancar, tidak ada masalah disfungsi, seperti bentuk lain penyakit, walaupun ada pengecualian.

Faktor Risiko untuk Eksacerbasi

Pematuhan yang kurang baik terhadap rejimen rawatan yang ditetapkan, sering difasilitasi oleh kritikan yang tidak mencukupi bagi pesakit untuk keadaan mereka (mereka menganggap diri mereka sihat dan menolak untuk menerima rawatan yang menyokong), sering menyumbang kepada keterlanjuran penyakit mental.

Peristiwa negatif dalam kehidupan pesakit, peningkatan pendedahan kepada faktor tekanan boleh mencetuskan suatu penyakit mental. Di dalam keluarga-keluarga di mana saudara-mara bersimpati dengan penyakit mental seorang ahli keluarga, mereka cuba membantu dan menyokongnya, kekerapan penderitaan jauh lebih rendah. Bagaimana untuk hidup dengan seseorang dengan skizofrenia, bagaimana untuk membantunya - cadangan terperinci dibentangkan dalam rencana yang berasingan.

Satu lagi faktor risiko untuk perkembangan pesat kesusahan skizofrenia ialah penggunaan bahan psikoaktif (ubat) yang bersamaan.

Masalah eksperimen skizofrenia juga mungkin disebabkan oleh masa tahun. Sesetengah ketetapan diperhatikan: pada musim gugur dan musim bunga, kambuh semakin biasa. Salah satu sebab untuk ini adalah perubahan panjang cahaya matahari, yang boleh mencetuskan kegagalan bioritma, dan dengan jiwa yang tidak stabil dapat membawa kepada peningkatan penyakit. Bagaimana untuk mencegah perkembangan kemelesetan dalam kes ini? Ambil penjagaan sokongan.

Dengan cara ini, bukan sahaja skizofrenia boleh memburukkan lagi musim gugur, tetapi juga ciri kemurungan.

Schizophrenia meninggalkan jejak kekal pada keperibadian seseorang, terdapat beberapa keanehan, tidak masuk akal dalam tingkah laku yang mesti diterima. Walau bagaimanapun, jika ada perubahan dalam tingkah laku pesakit yang membimbangkan anda, lihat dengan baik pada orang itu, menghabiskan lebih banyak masa berkomunikasi dengannya untuk membantu pesakit, pada masa yang tepat untuk mengenalpasti masalah mental dan menyumbang kepada penyediaan rawatan perubatan yang tepat pada masanya.

Rawatan skizofrenia: trend utama, ubat-ubatan moden.

Semua tentang masalah skizofrenia

Hampir tidak ada orang yang menderita skizofrenia yang kebal dari penyakit yang tidak dijangkakan. Sesetengah pesakit menderita mereka agak kerap, sementara yang lain mungkin mempunyai tempoh kesejahteraan selama bertahun-tahun, tetapi agak sukar walaupun bagi doktor yang berpengalaman untuk meramalkan apabila penyakit itu akan muncul kembali.

Doktor membezakan dua jenis masalah skizofrenia:

  1. Utama (yang dikenali sebagai "debut") adalah episod psikotik yang pertama, selepas itu diagnosis biasanya dibuat. Dalam kes ini, tempoh pemisahan didahului oleh gejala yang tidak terlalu jelas, yang mana mungkin tidak diketahui oleh orang lain, tetapi semasa perkembangan psikosis, masalah dengan jiwa pesakit menjadi jelas kepada semua orang.
  2. Kambuhan penyakit yang didiagnosis kadangkala berlaku pada hampir semua pesakit dengan skizofrenia. Kekerapan episod tersebut bergantung kepada faktor yang sangat banyak dan boleh sangat berbeza di kalangan orang yang berbeza.

Sebagai peraturan, pemisahan skizofrenia tidak berkembang dengan tiba-tiba dan keluar dari biru, tetapi untuk beberapa waktu gejala meningkat, akhirnya berubah menjadi psikosis yang jelas. Biasanya, saudara-mara pesakit (terutamanya ketika datang ke kemunculan penyakit ini) memutuskan untuk menunjukkan kepada doktor yang sudah berada di tengah-tengah gejala yang menyakitkan, apabila keadaannya sudah cukup serius dan perlu dilakukan campur tangan medis.

Apa yang boleh disebabkan oleh pemisahan penyakit ini?

Masa-masa putus asa dalam skizofrenik boleh berlaku untuk pelbagai sebab. Sebagai contoh, tekanan yang serius boleh mencetuskan perkembangan psikosis, yang kadang-kadang berlaku kerana ketegangan saraf yang kronik dan berpanjangan. Ini berlaku, antara lain, kepada keadaan dalam keluarga, kerana hubungan sulit dengan saudara-mara juga boleh menjadi punca tekanan berterusan, yang secara beransur-ansur berkumpul dan membawa kepada pemburukan penyakit.

Cerita berasingan - tabiat buruk dan ketagihan. Kadangkala satu episod penggunaan dadah mungkin cukup untuk mendedahkan penyakit tersembunyi atau memburukkan yang sedia ada.

Alkohol bertindak lebih lama dan "lebih ringan", tetapi dengan penyalahgunaan yang berterusan, risiko psikosis meningkat dengan ketara. Tetapi merokok tidak boleh menjadi punca kemunculan skizofrenia, ataupun sebab bagi keterukannya. Sebaliknya, yang bertentangan adalah benar - pesakit merokok mengalami penyakit berulang sedikit kurang kerap, kerana merokok membantu mereka untuk mengurangkan tahap keseluruhan ciri kecemasan skizofrenia.

Pada wanita, episod-komplikasi putus-putus mungkin dikaitkan dengan perubahan hormon. Kehamilan, melahirkan anak, menopaus dengan serius boleh memburukkan keadaan pesakit. Lelaki kurang terdedah kepada turun naik dalam hormon, tetapi walaupun debutnya penyakit ini boleh berlaku, misalnya, pada masa remaja, apabila tubuh mengalami perubahan besar dalam tempoh masa yang agak singkat.

Dalam sesetengah bentuk skizofrenia, kambuhan penyakit yang bermusim juga mungkin. Biasanya mereka berlaku pada musim bunga atau musim luruh, tetapi kami akan memberitahu tentang faktor ini sedikit kemudian dan lebih terperinci.

Juga, skizofrenia boleh memburukkan semasa atau selepas penyakit yang serius, di latar belakang kecederaan kepala dan sebagainya. Apa-apa kejutan kepada badan skizofrenia berpotensi berbahaya dari segi gejala yang semakin meningkat dan kemungkinan mengembangkan psikosis. Ia tidak begitu penting sama ada kejutan itu adalah fizikal atau mental, kronik atau akut.

Tanda-tanda dan tanda-tanda pemburukan skizofrenia

Salah satu "loceng penggera" yang pertama di ambang kambuh akan menjadi perubahan dalam tingkah laku pesakit. Biasanya ini adalah peningkatan dalam gejala autisme, apabila seseorang masuk ke dalam dirinya sendiri, menjadi ditarik balik, mengelakkan komunikasi, emosinya menjadi luntur, kabur. Pada masa yang sama, kebimbangan mungkin meningkat, yang pada mulanya tidak disertai dengan khayalan atau halusinasi, tetapi memberi pesakit banyak ketidaknyamanan.

Gangguan tidur dan selera makan mungkin berlaku. Insomnia, kadang-kadang sangat berterusan, mimpi buruk pada masa ini secara literal mengejar pesakit. Berhubung dengan hubungan dengan makanan, skizofrenia boleh menolak makanan atau mengalami serangan gila yang tidak terkawal.

Tabiat dan kecanduan yang buruk semakin teruk. Di bawah pengaruh perubahan mental, pesakit boleh pergi ke pertarungan atau mula merokok banyak kali lebih banyak daripada biasanya.

Serangan lanjut pencerobohan berkembang, kadang-kadang dengan khayalan penganiayaan. Dari sudut ini, gejala-gejala biasanya bertambah cepat, merangkumi kecelaruan, halusinasi, sensasi pengaruh luar, pengawasan, dan sebagainya. Tingkah laku pesakit menjadi jelas tidak mencukupi. Dia boleh bercakap dengan dirinya sendiri, ucapan itu adalah berselang-seli dan tidak logik, idea-idea yang dinyatakan secara terang-terangan tidak senonoh.

Dalam kes-kes gejala kemurungan, seseorang yang tidak sihat secara mental boleh, sebaliknya, tinggal lama dalam satu kedudukan (selalunya sangat tidak selesa), tidak bertindak balas kepada rangsangan luar, dan khayalannya mungkin dikaitkan dengan rasa bersalah yang besar dan menafikan diri. Tidak dapat menahan perasaan sedemikian, sesetengah skizofrenia mungkin cuba membunuh diri.

Dengan cara ini, jika gejala-gejala manik mendominasi dalam gambaran klinikal skizofrenia, pesakit sering mencabar pencerobohannya bukan pada dirinya sendiri (seperti dalam mood kemurungan), tetapi kepada orang-orang di sekelilingnya. Melarikan diri dari "penindas" yang ada dalam bentuk halusinasi, atau mematuhi kehendak "suara", seseorang dalam keadaan psikosis boleh berbahaya bagi orang lain, dia mampu menyerang atau membunuh. Mujurlah, tidak semua pesakit skizofrenia adalah penjenayah yang berpotensi, kebanyakan mereka hanya memerlukan rawatan, tetapi tidak lengkap pengasingan dari orang-orang di sekeliling mereka.

Selain itu, perubahan suasana hati yang tidak dapat diramalkan, idea-idea kemakmuran seseorang sendiri, ekstasi keagamaan, peningkatan pertuturan dan aktiviti motor adalah ciri-ciri keperitan skizofrenia.

Gejala-gejala apa yang paling ketara pada masa kepahitan pada pesakit tertentu bergantung kepada bentuk penyakit dan ciri-ciri tubuh manusia. Kadang-kadang gejala boleh berubah dari satu lagi kepada yang lain, tetapi kadang-kadang tetap sama selama bertahun-tahun.

Ekspresi itu sendiri biasanya berlangsung 6-8 minggu, selepas itu gejala menjadi kurang jelas, secara beransur-ansur melembutkan. Harus diingat bahawa hampir selalu kambuhan penyakit tersebut memberi kesan negatif kepada pesakit, memburukkan keadaan, dan tanpa rawatan, serangan psikosis seperti itu dalam beberapa tahun membuat seseorang menjadi tidak sah, sepenuhnya memusnahkan keperibadiannya.

Kemusnahan bermusim dalam skizofrenia

Sekiranya seseorang, jauh dari ubat terpakai, ditanya soalan "kapan skizofrenia paling akut?", Dia kemungkinan besar akan menjawab bahawa pada musim bunga dan musim luruh. Bukan sahaja doktor tahu bahawa perubahan bermusim dalam proses mental dalam tubuh boleh mencetuskan perubahan mendadak dalam keadaan orang sakit mental.

Perangkaan menyatakan bahawa bilangan pesakit di hospital psikiatri telah beransur-ansur meningkat sejak pertengahan Oktober. Perubahan musim luruh tidak selalu diterima dengan baik oleh orang yang sihat, malah pesakit - dan lebih-lebih lagi. Peralihan dari musim panas kepada kesejukan dan fros, landskap kelabu yang membosankan, pengurangan jam siang - semua ini adalah tekanan untuk badan. Tekanan, seperti yang kita tahu, adalah membimbangkan - dan gejala lain ciri-ciri penyakit mental datang selepas itu.

Juga ditambah adalah perubahan fisiologi murni dalam tubuh manusia. Sebagai contoh, kekurangan cahaya matahari menimbulkan penurunan dalam serotonin hormon, yang "bertanggungjawab" untuk keadaan kebahagiaan dan kepuasan di mana-mana kita. Sekiranya keseimbangan serotonin sudah terganggu, maka turun naik bermusim dalam hormon boleh membawa kepada peningkatan kemurungan dan penyakit mental yang lain.

Ia adalah pada musim bunga dan musim luruh yang pesakit dengan skizofrenia memerlukan perhatian khusus, kerana risiko pemisahan boleh menjadi sangat tinggi. Dengan cara ini, pesakit dengan bentuk skizofrenia seperti bulu, di mana keadaan manik bergilir-gilir dengan orang-orang depresi, menderita paling di luar musim.

Psikoterapis kategori tertinggi, Calon Sains Perubatan Alexander Galuschak membincangkan mengenai bermusimnya masalah skizofrenia dan kemungkinan cara pencegahan mereka

Adakah mungkin untuk mencegah kecederaan?

Seratus peratus - hampir tidak, tetapi anda boleh mengurangkan kemungkinannya. Langkah pencegahan yang paling penting adalah penerimaan ubat-ubatan yang tepat pada masanya oleh doktor. Apa-apa penyelewengan dari skim yang ditetapkan boleh mencetuskan perkembangan gejala psikosis, walaupun tanpa mengira musim atau kehadiran stres dalam kehidupan orang sakit mental.

Bercakap tentang tekanan, pesakit perlu dilindungi daripada mereka sebanyak mungkin sepanjang hayatnya. Ia sangat sukar, tetapi pada masa yang sama - perlu. Untuk memudahkan pesakit mengalami kejutan kehidupan yang mungkin atau hanya kekeliruan, dia harus dikelilingi oleh saudara-saudara penyayang yang menyokong suasana yang menyenangkan dalam keluarga.

Penggunaan alkohol dan dadah mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap penyakit ini. Sebaik-baiknya, ketergantungan ini harus dikecualikan sepenuhnya dari kehidupan pesakit.

Bagaimana untuk mengatasi skizofrenia semasa ketakutan

Perkara yang paling penting untuk dilakukan jika pesakit mempunyai tanda skizofrenia akut adalah pergi ke doktor secepat mungkin. Ini berlaku untuk kedua-dua tanda penyakit, seperti khayalan dan halusinasi, dan "tidak berbahaya" seperti autisme atau kekejaman emosi. Sekiranya rawatan bermula pada peringkat awal kambuh, mungkin tidak mungkin untuk mencapai gambaran klinikal penuh, gejala psikotik boleh dihentikan pada mulanya.

Bagaimana bercakap dengan skizofrenia semasa ketakutan? Pertama sekali - dengan tenang. Biasanya dalam psikosis pesakit berada dalam keadaan kebimbangan yang melampau, ia seolah-olah kepadanya bahawa seluruh dunia menentangnya. Dan sangat penting untuk cuba membuatnya memahami bahawa anda boleh melindungi dia dari kemungkinan bahaya. Sudah tentu, kesedaran gelap dari penyakit mental tidak selalu dapat melihat dengan secukupnya walaupun bantuan yang ditawarkan, tetapi muhibah dan ketenangan walaupun dalam kes ini adalah "dibaca" secara lisan, pada tahap naluri, dan pesakit juga dapat menenangkan diri untuk sementara waktu.

Sekiranya gejala psikotik terlalu jelas, pesakit adalah ancaman kepada orang lain atau kepada dirinya sendiri, ambulans perlu dipanggil segera. Dan sebelum ketibaan doktor, adalah perlu untuk mengasingkan pesakit supaya dia tidak boleh mencederakan dirinya sendiri atau orang lain (jika sudah tentu ia mungkin).

Bagaimana untuk merawat masalah skizofrenia

Rawatan gegap pada asasnya tidak berbeza dengan terapi pada permulaan penyakit ini.

Seorang pesakit yang keadaannya tidak menimbulkan ancaman kepada orang lain tidak perlu dimasukkan ke hospital dan boleh dirawat secara pesakit. Sekiranya penyakit itu telah mengambil bentuk yang serius, maka orang itu dimasukkan ke hospital psikiatri.

Antipsikotik dan neuroleptik digunakan untuk melegakan gejala akut. Menurut kesaksian kepada mereka dapat ditambahkan antidepresan, obat anti-kegelisahan, nootropics. Apabila gejala menurun, doktor mengurangkan dos ubat sehingga dos menjadi "menyokong" - yang perlu untuk pencegahan jangkitan jangka panjang.

Selepas menjalani rawatan utama, pesakit disarankan menjalani kursus psikoterapi, terapi sosial, terapi fizikal, fisioterapi. Semua langkah-langkah ini bertujuan untuk memastikan seseorang kembali ke kehidupan normal dengan lebih cepat dan lebih lengkap, dan penderitaan penyakit mengganggu dia jarang sekali mungkin.

Kesimpulannya

Eksaserbasi berlaku pada hampir semua pesakit mental, dan ini tidak hanya berlaku untuk skizofrenia. Walaupun selepas 10-15 tahun kesejahteraan, gejala membimbangkan mungkin tiba-tiba muncul semula. Tugas doktor dan pesakit itu sendiri adalah untuk membuat episod ini sebagai jarang dan serius mungkin supaya diagnosis tidak menghalang orang daripada menjalani kehidupan normal tanpa masuk ke dalam statistik hospital psikiatri.

Kenapakah penyakit mental dalam tempoh musim luruh?

Manusia, pertama sekali, makhluk biologi dan aktiviti penting tubuhnya tertakluk kepada irama sirkadian. Perubahan siang dan malam, musim - mempengaruhi proses dalaman, termasuk aktiviti mental tubuh manusia.

Sifat silika proses mental

Sifat siklik jiwa manusia diperhatikan tidak hanya normal, tetapi juga memperlihatkan dirinya dalam bentuk keterukan pelbagai penyakit endogen. Dengan bermulanya cuaca sejuk dan pemendekan siang pada musim gugur, bilangan pesakit mental di hospital meningkat. Penyakit mental adalah kronik, dengan fasa akut pada musim luruh musim bunga.

Menurut statistik, sejak awal bulan Oktober bilangan pesakit di klinik psikiatri telah meningkat sebanyak satu perempat. Orang-orang dengan emosi yang semakin tinggi semakin menyakitkan melihat peralihan dari cuaca panas menjadi sejuk dan hujan, pengurangan jam siang. Kemerosotan musim luruh penyakit mental juga disebabkan oleh pengaruh cahaya matahari, orang menghasilkan serotonin (hormon keseronokan), dan ketika hari-hari mendung datang, jumlah serotonin menurun. Ramai orang mempunyai kerengsaan, ketidakstabilan emosi. Warna-warna cerah musim panas digantikan oleh warna kelabu, langit mendadak yang "menghancurkan", perubahan tekanan atmosfera dan hujan sehari-hari membawa kepada fakta bahawa seseorang mempunyai perasaan putus asa, ada kesedihan, kecemasan untuk masa depan mereka.

Musim luruh adalah musim pemisahan bukan sahaja penyakit mental, tetapi juga penyakit kardiovaskular dan gastrointestinal. Penurunan tekanan atmosfera mempengaruhi sistem vaskular manusia dan peraturan neurovegetative organ-organ dalaman dan sistem. Pada musim gugur, penyakit seperti kemurungan, skizofrenia, psikosos afektif, epilepsi semakin memburukkan.

Klinik berulang bermusim

Pada musim luruh, bukan sahaja jumlah hospitalisasi pesakit dengan penyakit endogenik meningkat, tetapi juga doktor luar pesakit melaporkan peningkatan dalam aliran pesakit. Sesetengah penyakit yang berlaku dalam bentuk laten (laten), pada musim gugur, gangguan mental yang nyata sepenuhnya. Krisis ekonomi, ramalan penganalisis tentang kemerosotan kehidupan orang ramai pada akhir tahun, dan risiko kehilangan pekerjaan dan simpanan peribadi menyebabkan gelombang gangguan mental. Pesakit dengan neurosis dan serangan panik merasakan kemerosotan keadaan mereka, serangan yang kerap dalam epilepsi. Autumn "blues" adalah normal untuk semua orang, dalam pesakit psikiatri, keadaan depresi boleh menyebabkan bunuh diri.

Pesakit yang mengalami kemurungan dan pelbagai jenis psikosis boleh berbahaya pada tempoh musim gugur yang diperbetulkan bukan sahaja untuk diri mereka sendiri, tetapi juga untuk orang lain. Sesetengah pesakit mempunyai idea bahawa bahaya besar mengancam seluruh keluarga atau seluruh masyarakat secara keseluruhan. Terdapat kes psikiatri bahawa ibu yang sakit mental boleh membahayakan anak mereka.

Kemelesetan musim gugur skizofrenia berlaku lebih kerap pada lelaki. Mereka mempunyai gejala yang produktif - khayalan dan halusinasi. Memandangkan lelaki mengonsumsi alkohol lebih kerap dan dalam dos yang besar, keterukan penyakit mental di dalamnya lebih cerah. Dengan sifat biologi mereka, lelaki lebih agresif dan oleh itu masalah skizofrenia pada musim gugur dikaitkan dengan perbuatan menyalahi undang-undang, peningkatan jumlah kecederaan kepala.

Sesetengah pesakit skizofrenia mengadu kepada doktor semasa musim gugur bahawa mereka diserang oleh suara orang lain. Pegawai polis mencatatkan peningkatan bilangan rakyat yang mengadu tentang "pendaratan UFO di halaman" atau "hubungan lisan dengan orang asing". Ia adalah lelaki yang sakit mental yang menjadi peserta aktif dalam pelbagai demonstrasi, revolusi dan rampasan di negara ini.

Pencegahan berulang

Peranan utama dalam pencegahan pemisahan musim gugur dimainkan oleh penyertaan saudara-mara dan saudara-mara dalam kehidupan seseorang yang sakit. Orang yang mempunyai penyakit mental tidak dapat menilai dengan sempurna keadaan mereka, sesetengah pesakit berhenti mengambil ubat-ubatan, dan lelaki dengan skizofrenia terdedah kepada alkoholisme, yang memburukkan lagi penyakit endogen. Saudara-mara pesakit perlu menghantarnya ke rawatan pesakit dalam atau pesakit luar dalam mengenal pasti tanda-tanda awal penyakit mental kronik yang semakin memburuk.

Pesakit dengan kemurungan, psikosis, dan neurosis sering takut untuk menghubungi pakar psikiatri, cuba mengatasi gejala dan tanda-tanda penyakit. Ramai pesakit yang terlibat dalam rawatan diri, mereka minum pelbagai ubat-ubatan yang disarankan oleh rakan-rakan mereka kepada mereka atau mereka membaca maklumat di Internet. Perkara yang paling penting ialah berkonsultasi dengan pakar tepat pada masanya. Sesetengah pesakit memerlukan bukan sahaja bantuan perubatan, sebagai psikoterapi.

Untuk mengelakkan pemecahan musim kemurungan dan psikosis, seseorang memerlukan rehat tidur dan istirahat, pemakanan yang seimbang dan mengambil multivitamin. Senaman sederhana (berjalan, berenang) dan fisioterapi (mandi santai, douche Charcot). Orang harus menjauhkan diri dari minuman yang merangsang psiko - teh dan kopi. Pakar psikoterapi mesti meyakinkan pesakit bahawa keadaan tertekan hanya akibat pengaruh faktor semula jadi pada tubuh manusia.

Dalam tempoh musim luruh, disarankan untuk menjadi lebih segar di udara terbuka, berjalan (jika cuaca membolehkan), untuk mengubah keadaan, lebih kerap meninggalkan rumah, bukan untuk mengunci diri anda dan dalam fikiran anda, untuk melawat atau ke teater. Berkomunikasi dengan rakan dan kenalan akan membantu untuk mengalihkan perhatian dari pemikiran negatif. Sesetengah orang melarikan diri dari bandar yang tertekan pada musim gugur dan membeli perjalanan selama seminggu ke negara-negara yang hangat.

Pakar psikoterapi harus membantu pesakit mencari jalan untuk berehat, beralih kepada pemikiran positif dan aktiviti aktif pada musim luruh.

Punca dan gejala keterukan skizofrenia

Apabila skizofrenia bertambah buruk, gejala muncul sebagai ciri. Selalunya, keterukan adalah bermusim, tetapi mungkin timbul untuk sebab-sebab lain. Dalam kes ini, pesakit perlu dimasukkan ke hospital secepat mungkin di hospital psikiatri.

Schizophrenia: maklumat umum

Schizophrenia adalah penyakit mental yang bersifat endogen. Ini bermakna sebab dalaman tertentu adalah faktor dalam perkembangannya.

Penyakit ini dicirikan oleh kursus berterusan atau paroxysmal, yang mana perubahan personaliti berlaku.

Penyakit ini dicirikan oleh gejala berikut:

  1. Positif. Kumpulan ini termasuk tanda-tanda yang unik kepada orang yang sakit. Ini terutamanya mengenai khayalan dan halusinasi.
  2. Negatif. Kumpulan ini termasuk tanda-tanda bahawa, sebaliknya, adalah wujud dalam orang yang sihat, tetapi mereka jatuh dari pesakit. Ini termasuk gangguan emosi (penurunan atau kehilangan emosi lengkap), kelesuan, keinginan untuk melindungi diri daripada sebarang hubungan dengan dunia luar, kehilangan minat dalam hidup, perubahan mood, sindrom catatonik, sikap tidak peduli terhadap rupa mereka, ketidakupayaan untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat.
  3. Tidak teratur. Ia adalah kehilangan keupayaan untuk berfikir, bertindak dan bercakap secara logik. Pada pesakit, gejala-gejala ini ditunjukkan dalam ucapan dan pergerakan perlahan, melompat dalam perbualan dari satu topik ke topik yang lain, pemikiran yang tidak masuk akal atau tidak bermakna. Selalunya seseorang tidak memahami makna apa yang dilihat dan didengar setiap hari, tidak dapat membuat keputusan.

Schizophrenia adalah yang paling biasa dari semua penyakit mental.

Tempoh pemecahan skizofrenia

Fasa penyakit akut ditandakan dengan kemasukan orang sakit ke dalam keadaan psikosis akut. Sebaliknya, psikosis adalah perubahan mendadak dalam latar belakang emosi (keadaan) dan kelakuan pesakit. Gangguan ini merosakkan, bukan sahaja mempengaruhi pesakit dan kualiti hidupnya, tetapi juga orang-orang di sekelilingnya. Dalam keadaan terperanjat pada pesakit dengan skizofrenia:

  • tidak dapat mencukupi secukupnya dengan dunia luar dan diri mereka sendiri;
  • hilang sentuhan dengan realiti;
  • tidak faham apa yang berlaku di sekeliling;
  • tidak berorientasikan ruang, waktu;
  • tidak faham tempat mereka di dunia.

Secara umum, pesakit tidak memahami apa yang sedang berlaku kepada mereka. Keadaan ini diperburuk oleh emosi, delusi, halusinasi yang bercanggah, yang merupakan panduan untuk pesakit, mengikut mana dia bertindak. Adalah juga penting bahawa dalam keadaan putus asa semua perubahan mental yang berlaku dalam penyakit ini semakin dipergiatkan. Seseorang menjadi lebih ditarik balik, mencurigakan, mencurigakan, benar-benar kehilangan keupayaan untuk menilai secara kritis apa yang sedang berlaku, termasuk dengannya.

Di negeri ini, pesakit tidak dapat mengambil keputusan yang mencukupi, jadi tanggungjawab itu harus diambil oleh orang-orang dari kalangan dalam. Mereka sepatutnya bertindak balas terhadap masalah skizofrenia dalam pesakit dan dimasukkan ke hospital secepat mungkin di sebuah klinik psikiatri. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa dalam keadaan seperti pesakit negeri membawa bahaya yang berpotensi untuk diri mereka sendiri dan untuk orang-orang di sekeliling mereka, kerana mereka mampu melakukan tindakan anti sosial.

Gejala-gejala exacerbation of schizophrenia

Perlu diingat bahawa dalam keadaan tanda-tanda ciri-ciri psikosis muncul yang membenarkan seseorang melihat permulaan masalah. Ciri-ciri ini termasuk yang berikut:

  1. Perubahan tingkah laku. Seorang lelaki berkelakuan pretentiously dan eksentrik, menarik perhatian.
  2. Hallucinations Biasanya bersuara dengan sentuhan kritikan atau mengulas.
  3. Penutupan. Pesakit hanya memberi tumpuan kepada diri sendiri dan apa yang sedang berlaku di dalamnya.
  4. Latar belakang emosi. Di satu pihak, seseorang mengalami peningkatan kecemasan, tidak berdaya. Sebaliknya, emosinya saling eksklusif. Begitu juga dengan keinginan dan tindakan.
  5. Rasa pengaruh luaran. Nampaknya pesakit bahawa badan, fikiran, dan impuls mereka dipengaruhi oleh seseorang dari luar.

Sebagai peraturan, fasa akut bermula dengan tanda-tanda ciri. Gejala-gejala berikut akan membantu mengiktiraf permulaan kambuh semula:

  1. Emosi. Orang itu cemas, gelisah, mula tergesa-gesa.
  2. Abaikan. Pesakit terpencil dari masyarakat, contohnya, menutup bilik, tidak menjawab jika orang lain berpaling kepadanya, dsb.
  3. Sindrom Catatonic. Pesakit boleh membekukan postur yang tidak alami dan tidak selesa untuk masa yang lama atau, sebaliknya, berada dalam keadaan rangsangan.
  4. Aggressiveness. Seseorang menjadi marah, bahkan punca terkecil boleh menyebabkan marah dan agresif.
  5. Tidur terganggu dan selera makan. Pesakit mungkin mengalami insomnia, mengalami mimpi buruk, kehilangan selera makan.
  6. Tabiat buruk. Sekiranya pesakit merokok atau minum alkohol, tabiat ini menjadi lebih teruk. Jika mereka tidak wujud sebelum ini, seseorang boleh mula meminum arak atau asap.
  7. Aktiviti ucapan. Pesakit mula bercakap dengan dirinya, datang dengan perkataan yang tidak bermakna. Ucapan menjadi tidak masuk akal dan tidak logik.

Pesakit dalam tempoh pemisahan sering merasakan bahawa mereka mempunyai beberapa jenis kemampuan supernormal, misalnya, boleh membaca minda, melihat masa depan, dan lain-lain. Mereka juga boleh merasakan bahawa mereka berada di dunia atau dimensi lain, mereka menganggap diri mereka sebagai status sosial; merasakan bahawa seseorang menontonnya, menonton, cuba melakukan sesuatu yang buruk.

Pesakit mempunyai perubahan mood yang mendalam. Kebimbangan boleh, tanpa alasan, digantikan dengan kesenangan dan kegembiraan yang tidak terkawal; perasaan kemahakuasaan dan kesempurnaan boleh berubah secara bersalah, dan sebagainya.

Tempoh masa pembesaran adalah dari 6 hingga 8 minggu, tetapi ia boleh bertahan lebih lama. Lebih cepat pesakit diberikan bantuan berkelayakan di hospital, semakin cepat keadaannya akan stabil.

Punca-punca kepahitan skizofrenia

Malah punca terkecil boleh membawa kepada penyakit semula. Inilah kesukaran untuk mencegah ketakutan. Antara punca-punca yang paling biasa di kalangan doktor adalah seperti berikut:

  • tekanan;
  • konflik atau persekitaran keluarga yang tidak stabil;
  • penyalahgunaan alkohol;
  • rangsangan luar, seperti bunyi keras, cahaya terang juga.

Iaitu, faktor-faktor di mana orang yang sihat tidak memberi perhatian, pesakit boleh "mengetuk" serius. Penyakit ini boleh bertambah teruk semasa kehamilan, disebabkan perubahan hormon di dalam badan.

Faktor lain adalah bermusim. Perangkaan perubatan telah membuktikan bahawa pada musim gugur dan musim bunga, jumlah pesakit yang didiagnosis dengan skizofrenia di institusi perubatan khas semakin meningkat.

Pertambahan musim gugur dan musim bunga lebih mudah terdedah kepada pesakit yang mengalami penyakit seperti bulu atau paroxysmal-progresif. Apabila tempoh perubahan siang, bioritma badan, cara hidup biasa, juga berubah. Reaksi tubuh seseorang yang sakit itu dijelaskan oleh fakta bahawa pelanggaran biorhythm segera mempengaruhi kerja sistem saraf pusat dan pengeluaran hormon yang mengatur kerja seluruh organisma.

Malah orang yang sihat tertakluk kepada perubahan mood bermusim. Dengan satu-satunya perbezaan seseorang yang sihat dapat mengawal emosinya, beralih kepada aktiviti yang menarik, tanpa membiarkan dirinya jatuh ke dalam kegelisahan. Tidak seperti orang yang sihat, pesakit mental tidak mampu melakukannya.

Pada musim gugur dan musim bunga, pesakit mengalami perubahan mood.

Ini dijelaskan oleh fakta bahawa skizofrenia bulu bulu dicirikan oleh penurunan mood dari depresi ke keadaan manik. Faktor bermusim semakin meningkatkan manifestasi negeri-negeri ini. Dalam amalan psikiatrik, turun naik bermusim ini dipanggil gangguan afektif bermusim atau ATS.

Entah bagaimana mencegah ketakutan bermusim skizofrenia adalah mustahil. Persekitaran yang segera dan pesakit itu sendiri semestinya menjadi perhatian khusus dengan pendekatan musim luruh dan musim bunga. Ia perlu memantau sebarang perubahan dalam keadaan pesakit untuk memberi respons kepada mereka dalam masa yang singkat. Ia sangat penting untuk tidak menimbulkan kesakitan. Sebaliknya, pesakit, mengetahui tentang penyakit dan tanda-tandanya, juga boleh berkongsi dengan saudara-mara jika ada perubahan dalam persepsi gambar dunia dan gejala-gejala lain yang menjadi ciri awal terjadinya kambuh semula.

Pembacaan skizofrenia pada musim bunga

Tiada hubungan istimewa antara cuaca atau musim dan risiko episod itu bermula. Malah, di hospital psikiatri semasa tempoh demosial, terdapat sedikit peningkatan dalam jumlah masuk ke hospital, tetapi tidak terlalu besar untuk membincangkan mengenai kemunculan skizofrenia pada musim bunga atau musim luruh. Alasan untuk permulaan manifestasi dalam skizofrenia dengan kursus seperti bulu juga boleh menjadi pemikiran yang tiba-tiba muncul di dalam pesakit. Faktor-faktor fizikal juga mempunyai kesan yang sama - bunyi tajam dan kuat, cahaya yang tajam dan terang, sejenis kecederaan kecil dan sejenisnya. Tetapi ini tidak bermakna bahawa orang itu telah gila dari cahaya terang, atau bahawa ada masalah musim semi skizofrenia, dan bahkan berbeza dari musim sejuk yang diperparah. Dengan cara ini, jumlah pengambilan hospital juga meningkat semasa cuti, terutamanya semasa cuti Tahun Baru. Dan sebabnya bukan dalam Santa Claus, tetapi pada hakikatnya pada masa ini kebarangkalian minum lebih tinggi. Pada hari Tahun Baru, parti dan kerajaan dengan murah hati memberikan rakyat dengan peluang untuk membuat pembawaan selama dua minggu penuh, yang membawa kepada kemunculan beberapa jenis kecelaruan di sesetengah orang.

Kenapa skizofrenia meningkat pada musim bunga, jika ia masih ternyata seperti itu?

Skizofrenia musim semi, sebagai imej stabil, muncul kerana fakta bahawa:

  • pada musim bunga perubahan cahaya selama dua jam;
  • ia melambangkan pembaharuan, dan sukar bagi orang kita memperbaharui diri mereka kerana mereka dalam konflik;
  • hanya menukar suhu udara.

Ini menimbulkan keadaan tekanan yang tidak diketahui orang yang sihat. Sihat dan sihat untuk menikmati musim bunga, dan skizofrenik apa? Mereka benar-benar terlupa bagaimana untuk bergembira beberapa hari sebelum perdana. Pada musim sejuk, semua makhluk hidup dipelihara. Beruang hibernate, rumput tidak tumbuh. Ramai orang juga, walaupun mereka suka sukan musim sejuk, tetapi di jalan mereka masih menghabiskan sedikit masa. Pemeliharaan ini mudah untuk yang sakit. Mereka berusaha untuk bersembunyi di suatu tempat... Dan kemudian sudah waktunya untuk aktiviti umum yang tidak disukainya. Mereka seolah-olah dinyatakan oleh fakta bahawa mereka tidak diaktifkan bersama-sama dengan yang lain. Ini semua berlaku pada tahap isyarat maklumat yang halus dan perubahan halus dalam emosi. Nipis mereka untuk semua orang, dan untuk pesakit mereka sangat ketara. Ini sememangnya tidak bermakna bahawa gejala-gejala tanda-tanda tanda-tanda skizofrenia muncul pada musim bunga. Adalah sukar untuk mengisytiharkan sesuatu yang pasti dalam perkara ini, tetapi boleh dikatakan dengan kebarangkalian yang tinggi bahawa sebarang percubaan untuk menarik pesakit keluar dari rawa itu boleh mencetuskan kekecohan.

Sehingga dia duduk di tempat kediamannya, ditumbuhi lumpur, tidur di dalam pakaian, makan dengan buruk, ditumbuhi, tidak dicukur. Dan di sini datang seorang saudara kepadanya. Dan dia mula memarahi, memalukan, membuat pesanan, menyeka tandas, membaiki apa yang rusak dan memperbaiki apa yang mungkin, dan lebih baik untuk membuat pembaikan. Dan semua di bawah moto "Pegang diri sendiri!" Apa yang awak buat pada awak? " Selama beberapa jam, dia juga cuba melakukan sesuatu. Kemudian dia letih, dan dia mengumumkan bahawa dia tidak akan membantunya jika dia akan duduk pasif.

Akibatnya, dia mempunyai kelemahan yang jelas. Diuraikan kes sebenar... Ia tidak berlaku kerana dia letih. Dia mula mengalami hakikat bahawa dia "melancarkan dirinya sendiri," "menyerah pada dirinya sendiri," dan kemudian semuanya berjalan mengikut undang-undang masa paranoid. Secara teorinya, ia masih mungkin untuk mendapatkan seseorang daripada kemurungan yang sederhana, tetapi dengan orang-orang dari blok ini, anda tidak perlu berkelakuan seperti ini jika anda tidak perlu menghidap skizofrenia.

Keluarga dan rakan...

Pada dasarnya, adalah realistik untuk mengatur keadaan sedemikian rupa sehingga dalam keadaan remisi pesakit akan cukup tertahankan dalam penampilan dan bahkan dari dalam. Hanya jangan masalah yang tidak dapat diselesaikan. Saudara-mara perlu memahami beberapa perkara.

  • Sekiranya anda memberitahu seorang pesakit dengan gangguan khayalan bahawa dia telah membiarkan dirinya turun, maka tahap intelek anda sendiri membuat anda menginginkan sesuatu yang lebih baik. Ya, mereka dipecat. Jika perlu, ahli psikiatri bersedia untuk mengesahkannya dengan mendokumentasikan, supaya tiada siapa yang dalam hal ini mempunyai sebarang keraguan.
  • Jika anda mencela orang yang sakit, kemudian bayangkan mereka menjadi legless. Dan dirinya sendiri dalam peranan seorang lelaki yang mengejek tanpa kaki kerana hakikat bahawa dia tidak dapat menjalankan 100 meter.
  • Jika anda melihat bahawa pesakit tidak melakukan apa-apa, maka anda perlu bersukacita. Dan kemudian bagaimana untuk memulakannya, maka anda akan tahu.

Untuk membantah apakah tanda-tanda pemburukan skizofrenia tidak masuk akal. Schizophrenia didiagnosis mengikut beberapa kriteria. Aliran boleh berterusan dan walaupun, ia boleh berterusan dan progresif, ia boleh menjadi seperti bulu. Sekiranya gangguan telah berlaku, sebagai manifestasi baru dipanggil, maka tanda-tanda gejala harus dilihat. Bukan hanya satu, tetapi banyak. Jika seseorang telah mendengar suara di kepalanya, maka ini tidak mengejutkan jika dia mempunyai diagnosis. Persoalannya ialah faktor tingkah laku yang disertai oleh, apa hubungannya dengan suara dan pesakit itu sendiri. Jika setiap orang yang dilepaskan dan di bawah pengawasan pesakit untuk kembali ke hospital kerana setiap halusinasi, maka mereka dan tidak perlu dilepaskan. Beberapa faktor residual sindrom berterusan dalam kebanyakan kes.

Schizophrenia: Berapa lamakah masa percambahan dan bagaimana ia bermula?

Sebanyak dia berjaya. Tiada bingkai masa boleh ditentukan di sini. Regimen bulanan standard adalah berdasarkan fakta bahawa pada masa ini antipsikotik mempunyai masa untuk menghentikan gejala. Ini tidak selalu berlaku. Sebaliknya, tempoh ini harus dianggap sebagai salah satu nilai nominal. Sekiranya "pencerahan" tidak dipatuhi, maka istilah tersebut akan dilanjutkan.

Kadangkala skizofrenia kadang-kadang berlaku sangat licik. Premiere boleh meningkatkan gelombang. Pertama, satu saat berlaku dengan ungkapan sedikit kecacatan mental. Tiba-tiba, seseorang sedar sesuatu. Katakan begitu... "Sesuatu yang saya rasa tidak selesa entah bagaimana. Ia menyakitkan sesuatu, tugas, saya tidak faham. Jadi putuskan atau mati. Dan mungkin untuk lebih baik. Itulah seolah-olah saya telah mati, "fikir pesakit. Kemudian ia buat sementara waktu. Dan kemudian, tiba-tiba, seseorang yang berada dalam ketakutan hampir merasakan secara fizikal idea bahawa dia telah meninggal dunia. Idea ini tumbuh dan memperoleh apa-apa ciri mewah.

Antara momen debut pemikiran pertama dan peringkat pertumbuhan, sering terdapat jurang mengenai pemikiran biasa. Pada ketika ini, pesakit, terutama jika dia telah dirawat, mungkin mempunyai masa untuk merealisasikan apa yang sedang berlaku sebagai khayalan. Bahawa dia adalah tugas - hanya perasaan subjektif. Siapa yang bukan tugas untuk kita? Pikiran yang dia mungkin mati adalah tidak diingini. Tetapi siapa yang boleh mengatakan bahawa mereka tidak benar? Kita semua pernah mati dan tidak tahu bila. Tetapi idea bahawa dia telah meninggal dunia - orang yang sihat akan mempunyai imaginasi yang buruk, dan orang yang sakit akan menjadi tidak masuk akal. Perbezaan antara orang yang sihat dan yang sakit adalah bahawa mereka mempunyai banyak gejala yang berbeza. Atau satu, tetapi sangat besar yang lebih daripada gajah, tidak perasan tidak akan berfungsi. Sihat imaginasi anda hanya tatal ke kepala anda. Dan pesakitnya dengan mudah membuat idea-idea super.

Kes nyata juga diterangkan. Pesakit memutuskan bahawa dia telah mati, tetapi dia akan berakhir di dunia lain jika dia membunuh diri. Keraguan yang menyebabkan itu - dunia itu akan menjadi lebih baik atau lebih teruk lagi, jadi dia berlama-lama.

Satu lagi sebab untuk kepercayaan ini dalam bermusim dalam proses individu proses itu. Remisi seseorang berlangsung kira-kira satu tahun, seseorang kira-kira enam bulan. Akibatnya, seolah-olah seperti musim bunga, dia berada di hospital. Tidak ada... Dan yang lain, seperti musim panas, dan yang lain-lain - dengan bermulanya musim sejuk. Ia hanya tiba masanya dan kebangkitan berakhir.

Dalam semua ini, tidak ada apa-apa yang salah, tetapi penyiaran keyakinan bahawa firasat yang berlaku pada musim bunga atau musim luruh membawa kepada fakta bahawa orang mula menunggu dia dan dengan itu mencederakan diri mereka sendiri. Terdapat kepercayaan bahawa pada musim bunga sesuatu masalah baru akan berlaku. Menurut statistik, lebih sering manifestasi bermula pada latar belakang penggunaan alkohol, dan bukan kerana rumput hijau dan matahari bersinar.

Sakit yang Sayang! Pintu-pintu hospital mental boleh dibuka pada bila-bila masa. Jika anda benar-benar memerlukan, jangan tunggu musim bunga. Datang pada musim sejuk. Anda akan dipenuhi oleh jururawat responsif dan doktor yang baik.

Berapa masa apabila orang yang tidak sihat secara mental semakin teruk?

Bilakah kejadian itu berlaku semula?

Ia dianggap sebagai puncak kemelesetan penyakit mental pada musim bunga dan musim gugur.Ini disebabkan oleh banyak faktor.Meningkatkan atau menurunkan siang hari Perubahan iklim, hujan digantikan oleh matahari.Untuk pesakit yang terutama ganas, perubahan keadaan mental dapat menyebabkan apa-apa.Dari pandangan asing dalam arahnya, Sekiranya ada orang sakit yang tinggal di kawasan anda, maka anda perlu berhati-hati sepanjang masa. Kami belajar ini dari pengalaman kita sendiri. Jiran tetangga yang tinggal di atas kita sakit skizofrenia. masa dan usaha untuk mengenal pasti membawanya ke hospital di bawah pusingan pengawasan jam vrachey.Tak sebagai orang yang hidup bersendirian dan kanak-kanak tidak diikuti uhoda.Tak betul di sini ia mungkin membuat bingung apa-apa.

Masalah musim semi skizofrenia

Sebelum ini, para saintis telah berulang kali meyakinkan bahawa faktor seperti musiman menjejaskan perjalanan skizofrenia, dan pembengkakan schizophrenia musim bunga berlaku agak kerap. Walaupun terdapat keraguan doktor, fenomena ini telah disahkan terima kasih kepada kajian statistik tahun-tahun kebelakangan ini. Seperti yang diketahui, pada musim bunga, dan juga pada musim luruh, kemasukan ke hospital secara intensif orang yang menderita penyakit mental telah diperhatikan. Oleh itu, tidak ada lagi keraguan bahawa pada musim semi skizofrenia diperparah. Perkara yang sama boleh dikatakan tentang penyakit mental yang lain. Tetapi terutamanya, kemerosotan musim bunga adalah tipikal bagi penghidap bentuk skizofrenia seperti bulu.

Dalam kes ini, serangan berlaku lebih kerap, mereka dinyatakan oleh keadaan depresi, apabila mood diturunkan, dan keadaan manik, yang dicirikan oleh suasana yang tinggi. Perubahan turun naik bermusim dalam keseimbangan mental yang berlaku pada orang yang mengalami penyakit berpenyakit dipanggil gangguan afektif bermusim. Sekarang saintis telah membuktikan bahawa orang-orang dengan skizofrenia merasakan keadaan semakin buruk apabila hari itu meningkat dua jam, seperti yang berlaku pada musim bunga, dan pada musim gugur, ketika hari itu berkurang pada waktu yang sama. Fenomena semacam ini adalah disebabkan oleh irama penghambatan kehidupan, dengan irama biologi dalaman terkena.

Dalam tempoh ini, seseorang yang sihat dicirikan oleh keletihan, prestasi berkurang. Walau bagaimanapun, ramai orang menjadi marah, mereka tidak dapat mengatasi perasaan negatif ini, terus menjalani kehidupan yang normal. Pesakit yang menderita skizofrenia mempunyai masalah penyakit ini, dan ini tidak menghairankan. Lagipun, gangguan irama sentiasa digambarkan dalam kerja sistem saraf, menjejaskan sekresi hormon yang mengawal selia kerja badan. Umumnya, ketidakstabilan emosi, yang sering mengubah mood, terdedah kepada gangguan afektif bermusim. Bagi skizofrenia, keadaan ini dianggap biasa.

Pencegahan pemisahan musim bunga

Bagi kebanyakan orang yang menderita penyakit ini, masalah yang sangat penting ialah pencegahan pemisahan musim bunga. Pakar mengesyorkan untuk melindungi diri mereka dari pengaruh pengaruh luaran, dan ini terutama berlaku bagi mereka yang tidak menyenangkan, menyebabkan emosi negatif. Isu spring skizofrenia di Israel dikesan dengan sangat cepat, kerana ahli psikiatri Israel berpengalaman dengan nuansa penyakit yang sedikit, menggunakan kaedah diagnostik moden. Kini diketahui bahawa pemisahan di musim bunga boleh disebabkan oleh sebarang perubahan kecil. Walaupun tekanan kecil boleh menjejaskan keadaan pesakit. Sebagai contoh, terdapat kes-kes apabila lonjakan penyakit itu hanya disebabkan oleh cahaya terang yang tiba-tiba, atau bunyi tajam.

Pakar percaya bahawa pesakit dengan penyakit mental ini mesti menerima rawatan pencegahan khas pada musim bunga, walaupun pada satu ketika tidak ada masalah. Perlu diingatkan bahawa dalam diri mereka manifestasi seperti itu agak berbeza, jadi bagi setiap pesakit pendekatan khusus, yang sama sekali berbeza diperlukan. Dalam kes tertentu, terdapat kesukaran untuk membezakan skizofrenia daripada penyakit lain yang berkaitan dengan gangguan mental. Seperti yang anda ketahui, kajian yang lebih serius mengenai penyakit ini, saintis hanya bermula pada abad kesembilan belas, pada akhirnya. Oleh itu, setakat ini, skizofrenia dipenuhi dengan banyak misteri, dan setakat ini saintis tidak mempunyai jawapan kepada banyak soalan yang berkaitan dengan skizofrenia, hanya membuat andaian yang belum disahkan.

Schizophrenia adalah penyakit mental endogen yang mula berkembang untuk sebab dalaman. Kursus penyakit ini berterusan, tetapi sangat kerap berlaku. Mereka menunjukkan diri mereka dalam bentuk perubahan personaliti yang dinyatakan dalam kecacatan skizofrenia. Khususnya, ia mengurangkan aktiviti mental, pengasingan, pemikiran yang merosakkan, penderitaan emosi. Terdapat gangguan tertentu yang biasa berlaku untuk skizofrenia. Ini adalah halusinasi, karut. Tetapi pada masa yang sama, pesakit mengekalkan kebolehan akal, dipanggil formal, iaitu memperoleh pengetahuan, ingatan.

Ciri-ciri pemisahan musim bunga

Oleh itu, pada musim bunga penyakit skizofrenia sering terjadi, oleh sebab itu, saudara-saudara dari pesakit tersebut harus menunjukkan perhatian khusus. Pada masa ini, tingkah laku manusia boleh menjadi lebih tidak mencukupi, dan apa saja boleh berlaku, dari kecurian kereta untuk bunuh diri. Tempoh masa ini, yang paling sukar bagi pesakit dengan skizofrenia, berlangsung sepanjang musim bunga. Di Israel, masalah musim luruh skizofrenia dikaitkan dengan peralihan cuaca musim sejuk yang lebih stabil, untuk hujan musim bunga, cair, cuaca cerah. Di samping itu, doktor Israel menekankan bahawa penurunan emosi bergantung kepada panjang hari, keadaan semula jadi.

Kemerosotan musim bunga sensitiviti jiwa mempunyai hubungan langsung dengan faktor biologi. Dengan peningkatan cahaya matahari, aktiviti matahari meningkat, oleh itu, di bawah pengaruh radiasi dan kesan magnet, sensitiviti sistem saraf berubah ke atas. Proses hormonal menjadi lebih aktif, jadi tidak menghairankan bahawa kerosakan tertentu berlaku di dalam tubuh orang yang sakit, pemisahan musim semi hampir semua penyakit berlaku, dan dalam hal ini, skizofrenia tidak terkecuali.

Statistik menarik disediakan "Komsomolskaya Pravda". Mengikut data ini, kira-kira satu perempat daripada semua pelawat yang lebih suka bersembang di laman temu janji mengalami pelbagai gangguan mental. Dan pada musim bunga bahawa orang-orang ini benar-benar membuang aliran pemikiran depresi dan emosi negatif kepada orang-orang di sekeliling mereka, kerana ia mudah dilakukan secara dalam talian, dan juga menjadi orang asing. Menurut ahli psikologi, pada masa lalu, orang seperti itu melemparkan diri di bawah roda pada musim bunga, melompat dari tingkap. Sekarang mereka mencari "outlet", memulakan novel maya.

Bilakah berakhirnya "musim saliran"?

Manusia, pertama sekali, makhluk biologi dan aktiviti penting tubuhnya tertakluk kepada irama sirkadian. Perubahan siang dan malam, musim - mempengaruhi proses dalaman, termasuk aktiviti mental tubuh manusia.

Sifat silika proses mental

Sifat siklik jiwa manusia diperhatikan tidak hanya normal, tetapi juga memperlihatkan dirinya dalam bentuk keterukan pelbagai penyakit endogen. Dengan bermulanya cuaca sejuk dan pemendekan siang pada musim gugur, bilangan pesakit mental di hospital meningkat. Penyakit mental adalah kronik, dengan fasa akut pada musim luruh musim bunga.

Menurut statistik, sejak awal bulan Oktober bilangan pesakit di klinik psikiatri telah meningkat sebanyak satu perempat. Orang-orang dengan emosi yang semakin tinggi semakin menyakitkan melihat peralihan dari cuaca panas menjadi sejuk dan hujan, pengurangan jam siang. Kemerosotan musim luruh penyakit mental akibat fakta.

Pada waktu pagi, saya tidak mahu seseorang menyentuh, tetapi saya menghidupkan muzik dengan latar belakang, kemudian lebih kuat.

Saya berjalan banyak, saya memakai kasut getah dan saya melompat melalui lumpur dan lopak, semua orang menonton, seperti, ini bodoh, tetapi saya suka, semua orang berjalan di sekitar lopak, dan saya mengikuti mereka dari seluruh, menolak matahari dan sinar dituangkan ke dalam cincin seluruh lopak!

Saya juga mula menari, hanya di rumah.

Saya boleh dan saya menghidupkan.

sila beritahu saya apabila psikos mempunyai masalah musim bunga, ia sangat diperlukan

Dengan ketibaan musim panas. Secara umum, "psikos" - orang tidak dapat diramalkan! Pergolakan musim bunga di dalamnya boleh ditangguhkan sehingga musim luruh! Anda tahu... Rakan saya adalah bekas pelakon... Selesai Pike.. Berjaya dimainkan di teater Drama kami... Dan kemudian dia melawat SHIZA.. Dia mengambil halohup dan... diangkat dari tingkat ke 5... MENCIPTAKAN DUNIA... Terjebak ke semak.. Hanya tumitnya patah... Lulus 10 tahun, dan secara berkala terletak pada musim bunga di Durka.. sebulan...
Jadi di sini. IT jauh lebih normal daripada beberapa orang di sekitar... Bantuan dan kecacatan secara rasmi.. Dan anda boleh bercakap dengannya mengenai apa-apa.... Adalah buruk bahawa psikos yang tinggal di antara kita tidak mempunyai bantuan atau manfaat... dan gangguan mereka tidak dapat diprediksi.. Tidak kira masa tahun. Sekiranya anda menelepon ambulans, mereka akan meletakkannya di hospital selama sebulan. Percayalah, mudah-mudahan jika anda adalah orang bodoh mudah, lebih mudah 02 dan dengan serta-merta licin dan gebu, menjelang Jun, ia akan berakhir).

Berdasarkan status pengguna rangkaian sosial, negara sedang menunggu musim bunga yang terdesak. Tiada apa-apa yang tinggal. Bagaimanapun, siapakah yang bersedia untuk kebangkitan semula musim bunga - keceriaan dan kecemasan yang meningkat, percubaan membunuh diri, letusan pencerobohan, kemurungan?

Sergei Klyuchnikov, pengarah Pusat Psikologi Praktikal, bercakap mengenai pelanggan pada bulan-bulan musim bunga. Tempoh ini sukar dialami oleh orang yang sensitif. Ini adalah orang yang membuat kesilapan dan berfikir tentang apa yang perlu dilakukan, siapa yang tidak faham di mana mereka ditarik, dan siapa yang cuba mencari jawapan kepada soalan yang muncul. Malah Pushkin tidak suka musim bunga. Oleh itu, adalah perlu untuk menangani kesihatan mental.

Punca keadaan tekanan pada musim bunga awal

Dan seorang penumpang yang cuba menyeludup masuk barang-barang terlarang yang tinggal di platform. Mereka akan diperiksa oleh pegawai keselamatan pengangkutan dengan peralatan khas. Sebagai contoh, dengan bantuan penganalisis mudah alih khas kandungan bekas kaca, mereka akan memeriksa jenis cecair yang ingin dibawa oleh penumpang dengan mereka.

Contohnya, dengan saiz bilah, perlu mengisytiharkan koleksi dan memburu senjata untuk pengangkutan. Terdapat sekatan terhadap bahan berbahaya dan mudah terbakar yang berbahaya, kata pihak akhbar. Kakitangan unit keselamatan pengangkutan berhasrat memberi kuasa untuk memeriksa penumpang, serta polis.

Tetapi tidak jelas di mana sebenarnya mereka boleh.

Pemutihan musim bunga penyakit kronik Bukanlah rahsia untuk sesiapa sahaja bahawa beberapa penyakit dengan kursus kronik cenderung memburuk pada musim bunga, sebagai akibat gejala ciri muncul, keadaan umum bertambah buruk, penyakit ini mungkin maju dan bahkan membawa kepada perkembangan komplikasi.
Dan jika penyakit kronik semakin memburuk pada musim luruh musim bunga, maka bentuk akut mungkin muncul pada masa ini, dan kemudian memperoleh kursus kronik, sekali lagi dengan permasalahan musiman. Mengapa ini berlaku, penyakit apa yang paling kerap diburukkan lagi dalam tempoh ini, adakah mungkin untuk menghalangnya, dan bagaimana untuk mengelakkan ketakutan?


Kenapakah penyakit itu bertambah buruk?


Tidak ada jawapan yang jelas mengenai persoalan mengapa timbulnya penyakit-penyakit tertentu. Terdapat banyak teori yang menerangkan fakta ini, antara faktor yang paling penting termasuk:
1. Stressor.

Pada pertengahan bulan April, imuniti tahunan Kabinet Menteri Vladimir Groisman tamat. Perdagangan dan permainan di belakang telah dimulakan sekitar tarikh ini. "Batkivshchyna" pada bulan Februari cuba mendaftarkan peletakan jawatan Perdana Menteri, tetapi pengerusi Rada Verkhovna, Andrei Paruby, menyekat proses itu. Menurut penceramah, satu-satunya cara untuk memecat perdana menteri adalah untuk menyatakan tidak percaya kepada kerajaan, dan sekurang-kurangnya 150 timbalan dikehendaki melancarkan prosedur ini. Tidak jelas di mana untuk mendapatkan mereka sekarang, walaupun blok Oposisi menyertai "Batkivshchyna", yang mengancam menuntut peletakan jawatan kerajaan dan pembubaran Rada Verkhovna untuk penyebab kepala SFS, Roman Nasirov. Puak-puak kecil lain - "Sendiri", radikal dan kumpulan timbalan - tidak dikehendaki dengan serius oleh darah Groisman, oleh itu "pembaharuan muda dari Vinnytsia" sebenarnya boleh ditolak hanya dengan persetujuan penaungnya.

Dan Groysman masih boleh menjadi mangsa keinginan Poroshenko untuk menunjukkan kemunculan perubahan. Oleh presiden telah banyak terkumpul.

Kami membeli apartmen pada tahun 2007, pada tahun 2008 kami telah membuat kerja-kerja baik pulih utama dan gembira. Tetapi kami tidak menyelesaikan dua loggias enam meter, kami tidak mempunyai cukup wang. Dan entah bagaimana kawan kami mengucapkan frasa berikut: Anda tidak boleh melakukannya sekaligus - anda tidak akan melakukannya lagi! Oleh itu, saya cuba menyelesaikan kekurangan kecil di apartmen setakat ini, tetapi loggias masih berdiri sedih dan lusuh sehingga musim luruh ini, seperti yang kita dapat dari pemilik sebelumnya.

Sepanjang kehamilan keseluruhan, saya disiksa oleh pemikiran: bagaimana Ksyushka dapat melihat rupa saudara lelaki? Bagaimana untuk menembusi cemburunya, yang pasti? Bagaimanakah saya dapat mengedarkan perhatian saya, masa lapang, cinta antara dua anak dan suami saya? Saya membaca pelbagai artikel, mengambil perhatian pengalaman ibu dengan dua atau lebih kanak-kanak. Saya akan memberitahu anda apa yang keluar dari semua ini.

Dalam kehidupan kita masing-masing, sekali terdapat peristiwa-peristiwa yang mengubah kehidupan kita. Dan saya bukan pengecualian. Itulah yang saya mahu beritahu orang lain. Ia adalah tahun 2006 di halaman. Saya telah.

Bercakap dengan orang asing yang tidak mencukupi tentang cuaca, dan jika sakit mentalnya mengancam, jangan pergi ke ahli psikiatri, tetapi kepada pihak polis.

Mengenai kegelapan musim bunga, mereka menakutkan. Tetapi bagaimana untuk bertindak, jika ada, seolah-olah anda sakit mental? Bagaimana jika mood adalah sifar dan pemikiran merayap dalam: mungkin ia tidak baik dengan saya? Soalan-soalan ini dan lain-lain dijawab oleh Dr med. Sci, Professor, Ketua Jabatan Psikiatri dan Perubatan Psikosomatik, Institut Penyelidikan Sosial dan Forensik Psikiatri dan Narkotik Oleg Chaban.

Sekiranya mood rendah musim bunga - tanda penyakit ini?

- Dalam dirinya, mood - bukan penunjuk. Ramai orang terdedah kepada limpa musim bunga, yang bukan penyakit. Terdapat hormon yang mengejutkan badan, meningkatkan beban, komunikasi yang lebih banyak (pada musim sejuk kita menjimatkan tenaga, "dalam hibernasi"). Mungkin badan tidak segera menyesuaikan diri. Sebaliknya, pada musim bunga kebanyakan penyakit semakin teruk. Dan bukan hanya mental. Badan juga boleh menjejaskan.

Spring adalah masa yang istimewa untuk kanak-kanak. Sentiasa mengubah cuaca, beriberi dan beban latihan membawa kepada hakikat bahawa kesukaran yang baru atau memburukkan lagi keadaan dengan tingkah laku dan aktiviti kognitif. Guru secara tradisi merayakan kekeliruan musim bunga dan kesukaran menumpukan perhatian kepada pelajar mereka. Kanak-kanak yang lebih muda telah menyatakan masalah dengan kesejahteraan dan tingkah laku. Musim yang rendah menyebabkan mereka meningkatkan kecemasan dan ketakutan, yang sangat sukar dikendalikan. Bergantung pada keadaan sistem saraf dan ciri-ciri keperibadian kanak-kanak.