Negativisme, sebagai gejala krisis umur dan sebagai diagnosis psikiatri

Dalam psikologi, negativisme menunjukkan kekurangan prasyarat rasional untuk menahan seseorang terhadap pengaruh luar, walaupun walaupun kesejahteraannya sendiri.

Dalam erti kata yang lebih umum, konsep ini menunjukkan persepsi yang umumnya negatif tentang dunia sekeliling, keinginan untuk melakukan segala-galanya walaupun permintaan dan jangkaan.

Dalam pedagogi, istilah "negativisme" digunakan untuk kanak-kanak yang dicirikan oleh sikap bertentangan dengan orang yang harus menjadi kuasa bagi mereka (guru, ibu bapa).

Rintangan aktif dan pasif

Adalah lazim untuk membezakan dua bentuk negatif negativisme: aktif dan pasif. Negatifisme pasif dinyatakan dalam penghinaan mutlak permintaan dan permintaan.

Dengan bentuk aktif, seseorang menunjukkan pencerobohan dan menentang percubaannya dengan mendadak. Sebagai salah satu subspesies aktif negativisme, seseorang dapat membezakan paradoks, apabila seseorang melakukan segala sesuatu sengaja dengan cara yang lain, walaupun ia tidak sependapat dengan keinginannya yang sebenarnya.

Secara berasingan, terdapat manifestasi fisiologi murni dari keadaan ini, apabila seseorang enggan makan, praktis tidak bergerak, tidak berbicara.

Konsep yang berkaitan

Negativisme adalah sebahagian dari tiga manifestasi kompleks protes kanak-kanak.

Komponen kedua adalah degil, yang dapat dianggap sebagai bentuk negativisme, dengan satu-satunya amandemen yang keras kepala dalam mana-mana perkara mempunyai sebab tersendiri, sementara negatif adalah perlawanan yang tidak dimotivasi oleh apa pun. Apa yang menyatukan fenomena ini adalah bahawa kedua-dua satu dan yang lain timbul berdasarkan sensasi manusia semata-mata subjektif.

Salah satu fenomena yang paling dekat dengan negativiti (sebagai istilah psikiatri) adalah mutisme. Ini adalah keadaan di mana seseorang mengelakkan sebarang komunikasi melalui ucapan dan gerak isyarat. Tetapi, tidak seperti negativisme, mutism adalah terutamanya akibat pergolakan yang kuat.

Komponen ketiga adalah obstinasi, perbezaan dari keteguhan adalah bahawa ia tidak diarahkan bukan pada orang tertentu, tetapi secara umumnya pada sistem pendidikan, perkembangan peristiwa, dan sebagainya.

Penyebab dan faktor kompleks

Sebagai diagnosis psikiatri, negativisme paling sering diperhatikan dengan perkembangan sindrom catatonik (skizofrenia, pergolakan dan stupor), autisme, demensia (termasuk senile), dan beberapa jenis kemurungan.

Apabila negativisme dimaksudkan dalam konteks yang lebih luas, maka di antara sebab-sebab kejadiannya adalah kebiasaan untuk memanggil frustrasi yang disebabkan oleh ketidakpuasan yang panjang dan sangat kuat terhadap keadaan kehidupan dan persekitaran yang mengelilingi seseorang. Sebaliknya kekecewaan ini menimbulkan ketidakselesaan psikologi yang kuat, untuk mengimbangi mana seseorang berperang dengan kelakuan negativistik.

Satu lagi sebab yang mungkin untuk kemunculan rintangan mungkin menjadi masalah dengan komunikasi pada manusia. Dalam kes ini, keadaan yang sama timbul sebagai tindak balas hypercompensatory kepada masalah komunikasi sendiri.

Dalam bentuk kekejaman yang ganas, negativisme timbul sebagai tindak balas terhadap percubaan pada pengaruh luar yang menyimpang dari keperluan dan keinginan peribadi orang tersebut. Reaksi sedemikian adalah kerana keperluan seseorang dalam pendapatnya sendiri, ekspresi diri, kawalan ke atas hidupnya sendiri.

Hubungan dengan umur

Krisis umur, yang mencirikan peralihan dari satu jangka hayat ke yang lain, sering disertai oleh perubahan dalam karakter dan pemikiran, dan perubahan mood yang kerap.

Pada masa ini, seseorang menjadi konflik dan walaupun sedikit agresif, didominasi oleh pandangan pesimis dunia di sekeliling kita. Negativisme hampir selalu merupakan gejala krisis seperti itu, yang ditunjukkan dalam situasi yang tertekan apabila seseorang itu paling rentan dan tidak berdaya.

Umur kritikal

Semasa hidup, seseorang mengalami beberapa krisis berkaitan umur, yang kebanyakannya berlaku pada usia sehingga 20 tahun:

  • krisis baru lahir;
  • krisis tahun pertama kehidupan;
  • krisis 3 tahun;
  • krisis 6-7 tahun ("krisis sekolah");
  • krisis remaja (dari kira-kira 12 hingga 17 tahun).

Pada masa dewasa, seseorang hanya menunggu dua tempoh kritikal yang berkaitan dengan peralihan dari satu umur ke yang lain:

  • krisis pertengahan umur;
  • tekanan yang berkaitan dengan persaraan.

Rintangan patologi pada kanak-kanak 3 tahun

Secara semulajadi, dua tempoh pertama yang negatif tidak menjadi ciri, tetapi sudah berusia tiga tahun, apabila anak mula menunjukkan keinginan untuk kemerdekaan, ibu bapa dihadapkan dengan manifestasi pertama ketegaran dan kategorisasi anak-anak.

Itulah sebabnya tempoh ini sering dirujuk sebagai "saya sendiri", kerana nama ini paling menggambarkan keadaan kanak-kanak tiga tahun. Kanak-kanak ingin melaksanakan kebanyakan tindakan secara bebas, tetapi pada masa yang sama, keinginan tidak bertepatan dengan kemungkinan yang menyebabkan kekecewaan, yang, seperti yang disebutkan di atas, adalah salah satu sebab utama untuk keadaan ini.

Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh mengelirukan negatif dan ketidakpatuhan seorang kanak-kanak. Apabila bayi enggan melakukan apa yang dia tidak mahu, ini adalah perkara biasa. Negativisme ditunjukkan dalam situasi tersebut apabila seorang kanak-kanak enggan melakukan apa-apa tindakan sekiranya ia ditawarkan kepadanya oleh orang dewasa.

Pandangan dari

Jika kita bercakap tentang istilah psikiatri, maka dalam kes ini, negativisme itu sendiri adalah satu gejala penyakit tertentu. Pada masa yang sama, bergantung pada bentuk (aktif atau pasif), ia dapat nyata dalam penolakan demonstrasi dan penolakan pasif kepada setiap permintaan dokter, yang dalam hal ini merupakan ciri yang paling penting.

Adapun negativisme dari sudut pandangan psikologi pedagogi atau umum, manifestasi luar utama dalam kes ini akan menjadi tanda ucapan dan tingkah laku:

  • kesukaran dengan komunikasi, interaksi dengan orang lain, bahkan orang terdekat;
  • konflik;
  • kegagalan untuk berkompromi;
  • keraguan dan ketidakpercayaan, bersempadan dengan paranoia.

Bagaimana rasanya dari dalam

Perasaan orang itu sendiri agak sukar untuk dijelaskan, terutamanya kerana orang tersebut jarang menyedari keadaan mereka sebagai tidak normal.

Keadaan dalaman akan dicirikan oleh tahap melampau dalam keinginan dan keperluan seseorang sendiri, konflik dengan diri sendiri, dan kadang-kadang serangan secara automatik.

Dalam kes ini, bentuk pasif boleh dirasai sebagai keterlambatan kesedaran, tahap kepincangan yang melampau terhadap semua perkara di sekeliling dan orang.

Bagaimana jika menyentuh keluarga anda?

Sekiranya anda kelihatan bahawa sesetengah saudara-saudara anda mempunyai tanda-tanda negatif dalam tingkah laku, maka, pertama sekali, anda harus menghubungi psikologi atau ahli psikoterapi untuk menyelesaikan masalah dalaman yang menyebabkan keadaan seperti itu, kerana sikap tegas seperti itu adalah akibatnya Oleh itu, untuk mengatasinya, adalah perlu untuk bekerja dengan punca utama.

Antara kaedah psikoterapi, kanak-kanak prasekolah dan anak muda paling sesuai untuk bermain terapi, terapi seni, terapi dongeng, dan lain-lain.

Untuk remaja dan orang dewasa yang negatif, terapi kognitif-tingkah laku telah mencadangkan dirinya terbaik. Ia juga penting untuk tidak melupakan sikap anda sendiri terhadap orang yang anda sayangi. Psikoterapi akan berjaya sebaik mungkin jika anda mengusahakan masalah ini dalam satu pasukan.

Untuk membetulkan tingkah laku negatif dan, jika boleh, untuk mengelakkan sebarang konflik, perlu menunjukkan kebijaksanaan. Ini terutama berlaku kepada kanak-kanak.

Ia adalah perlu untuk mengecualikan apa-apa tekanan psikologi pada kanak-kanak; dalam hal tidak ada ancaman atau hukuman fizikal - ini hanya akan memperburuk keadaan. Anda perlu menggunakan apa yang dipanggil "kuasa lembut" - untuk berunding, menyesuaikan diri, membuat kompromi.

Adalah dinasihatkan untuk mengelakkan situasi di mana timbul konflik.

Tugas utama anda adalah untuk memastikan kanak-kanak itu mula mengikuti corak komunikasi yang positif dan berinteraksi dengan orang lain. Jangan lupa memuji dia setiap kali dia melakukan sesuatu yang baik, membuat konsesi, membantu anda, berkomunikasi dengan orang lain dengan tenang. Dalam mengatasi negativisme, mekanisme pengukuhan positif memainkan peranan penting.

Mencegah adalah cara terbaik tetapi kadang-kadang sukar.

Untuk mengelakkan perkembangan keadaan yang sama pada kanak-kanak dan orang tua, perlu terlebih dahulu mengelilingi mereka dengan perhatian dan perhatian.

Adalah penting untuk memastikan bahawa sosialisasi dan integrasi kanak-kanak ke dalam masyarakat diteruskan dengan jayanya dan dengan lancar yang mungkin, dan kemahiran komunikasi itu tidak hilang pada orang tua.

Anda tidak boleh memberi tekanan kepada orang-orang (dari mana-mana umur) dan mengenakan pandangan anda tentang sesuatu pada mereka, memaksa mereka untuk melakukan apa yang mereka tidak mahu.

Adalah perlu untuk memastikan bahawa tidak ada perasaan frustrasi, anda perlu memantau keadaan anda dengan teliti. Kekecewaan - langkah pertama kepada negatif.

Perkara yang paling penting untuk diingati tentang semua perkara di atas: negativisme bukan punca, tetapi akibatnya. Anda boleh menghilangkannya hanya dengan menyingkirkan masalah yang menyebabkannya.

Ia juga penting untuk diingat dan tidak mengelirukan istilah, yang dalam psikologi dan pedagogi menunjukkan rintangan irasional terhadap sebarang pengaruh dengan ketegasan yang mudah dan wujud dalam semua ketidakpatuhan kanak-kanak.

Tingkah laku seseorang dengan negativisme berjaya disetujui oleh pembetulan. Dalam kes ini, adalah dinasihatkan untuk berunding dengan doktor profesional.

Kanak-kanak dan negativisme remaja. Kaedah pembetulan

Negativisme difahami sebagai sikap negatif terhadap dunia di sekelilingnya, diwujudkan dalam penilaian negatif orang dan tindakan mereka. Gejala ini diperhatikan dalam krisis berkaitan umur, depresi, gangguan mental, penagihan dadah dan alkohol.

Dasar untuk kemunculan sikap negatif terhadap orang lain mungkin pendidikan keluarga yang tidak wajar, penekanan watak, pengalaman psiko-emosi dan ciri usia. Negativisme sering muncul dalam keperibadian, iri hati, emosi yang pelik.

Konsep negativisme dan hubungannya dengan umur

Sikap negatif terhadap realiti di sekitarnya ditunjukkan dalam tiga ciri utama:

Terdapat juga tiga jenis manifestasi negatif:

Bentuk pasif dicirikan dengan mengabaikan, tidak terlibat, tidak aktif, dalam erti kata lain, seseorang semata-mata tidak menjawab permintaan dan komen orang lain.

Kesan negatif yang aktif menampakkan diri dalam pencerobohan lisan dan fizikal, dalam menentang, tingkah laku demonstrasi, tingkah laku antisosial dan tingkah laku yang menyimpang. Jenis tindak balas negatif ini sering dilihat semasa remaja.

Negativisme kanak-kanak adalah sejenis pemberontakan, protes terhadap ibu bapa, rakan sebaya, guru. Fenomena ini sering diperhatikan semasa krisis usia, dan, seperti yang anda ketahui, usia kanak-kanak kaya di dalamnya daripada tahap lain. Secara umum, dari lahir hingga remaja ada 5 umur di mana krisis itu muncul:

  • tempoh yang baru lahir;
  • satu tahun;
  • 3 tahun - krisis "saya sendiri";
  • 7 tahun;
  • remaja (dari 11-15 tahun).

Di bawah krisis usia memahami peralihan dari satu umur ke yang lain, yang dicirikan oleh perubahan dalam bidang kognitif, perubahan mood yang tajam, agresif, kecenderungan bertentangan, penurunan kemampuan kerja dan penurunan aktiviti intelektual. Negatifisme tidak wujud dalam semua peringkat umur perkembangan kanak-kanak, lebih kerap diperhatikan pada usia tiga tahun dan remaja. Oleh itu, kita dapat membezakan 2 fasa negatif kanak-kanak:

  • Fasa 1 - tempoh 3 tahun;
  • Fasa 2 - remaja.

Dengan ketidakpuasan jangka panjang kekurangan keperluan penting berkembang, yang menyebabkan ketidakselesaan psikologi keperibadian. Untuk mengimbangi keadaan ini, seseorang akan melakukan manifestasi emosi negatif, pencerobohan fizikal dan lisan, terutamanya dalam masa remaja.

Tempoh usia pertama di mana sikap negatif terhadap orang lain timbul adalah usia 3 tahun, usia prasekolah yang lebih muda. Krisis zaman ini mempunyai nama lain - "Saya sendiri", yang membayangkan keinginan anak untuk bertindak secara bebas dan memilih apa yang mereka inginkan. Pada usia tiga tahun, proses kognitif baru mula terbentuk - kehendak. Kanak-kanak itu mahu melakukan tindakan bebas tanpa penyertaan orang dewasa, tetapi selalunya keinginan tidak bertepatan dengan kemungkinan sebenar, yang membawa kepada penampilan negatif pada kanak-kanak. Kanak-kanak itu menentang, pemberontak, dengan tegas enggan memenuhi permintaan, dan lebih lagi perintah orang dewasa. Pada zaman ini, ia dilarang keras untuk mengatasi otonomi, orang dewasa harus diberikan peluang untuk bersendirian dengan pemikiran mereka dan cuba bertindak secara bebas, dengan mengambil kira akal sehat. Jika ibu bapa sering menentang langkah-langkah bebas anak-anak mereka, ia mengancam bahawa bayi tidak lagi berusaha untuk melakukan sesuatu dengan sendirinya. Perwujudan sikap negatif terhadap orang dewasa bukanlah wajib di zaman kanak-kanak, dan dalam kebanyakan kes bergantung pada ciri-ciri pendidikan keluarga dan kecekapan ibu bapa dalam hal ini.

Pada usia 7 tahun, fenomena seperti negativisme juga dapat menunjukkan dirinya sendiri, namun kebarangkalian kejadiannya jauh lebih kecil daripada pada usia 3 dan remaja.

Remaja itu sendiri adalah tempoh yang sangat sensitif dalam kehidupan setiap kanak-kanak, krisis usia seseorang menunjukkan dirinya secara berlebihan, dan seseorang hampir tidak menyadari detik-detik negatif. Negativisme di kalangan remaja sebahagian besarnya bergantung kepada persekitaran di mana kanak-kanak hidup, gaya keluarga yang dibesarkan dan pada tingkah laku ibu bapa, yang ditiru oleh kanak-kanak. Sekiranya seorang kanak-kanak dibesarkan dalam keluarga yang mempunyai konflik yang berterusan, tabiat buruk, pencerobohan dan tidak hormat, maka sikap negatif terhadap realiti di sekeliling akan muncul pada masa akan datang.

Krisis remaja diwujudkan dalam penurunan aktivitas intelektual, kepekatan rendah perhatian, berkurangnya kemampuan kerja, perubahan mood yang mendadak, peningkatan kecemasan dan agresif. Fasa negatif dalam kanak-kanak perempuan mungkin berkembang lebih awal daripada kanak-kanak lelaki, namun, ia adalah lebih pendek dalam tempoh. Menurut kajian ahli psikologi terkenal L. S. Vygotsky, negativisme dalam remaja perempuan lebih kerap dinyatakan dalam masa pramenstruasi, dan lebih sering bersifat pasif dengan kemungkinan manifestasi agresif verbal. Kanak-kanak lelaki sendiri dengan sifat mereka lebih agresif, dan sifat kelakuan sedemikian sering bersifat fizikal, diwujudkan dalam pergaduhan. Remaja itu berubah dalam segala-galanya: baik dalam tingkah laku dan dalam manifestasi emosi, beberapa waktu lalu dia berkelakuan menantang dan bersemangat tinggi, dan selepas lima minit mood jatuh dan keinginan untuk berkomunikasi dengan seseorang hilang. Kanak-kanak seperti ini tidak mempunyai masa di sekolah, tidak sopan kepada guru dan ibu bapa, mengabaikan komen dan permintaan. Negatifisme di kalangan remaja berjalan dari beberapa bulan ke setahun atau tidak muncul sama sekali, tempohnya bergantung kepada ciri personaliti individu.

Harus diingat bahawa remaja mengubah anak bukan sahaja secara psikologi, tetapi juga secara fisiologi. Proses dalaman secara aktif berubah, tulang dan otot tumbuh, alat kelamin diubah suai. Perubahan fisiologi dalam tubuh remaja berlaku secara tidak sekata, yang boleh menyebabkan peningan yang kerap, peningkatan tekanan dan keletihan. Sistem saraf tidak mempunyai masa untuk memproses semua perubahan yang berlaku dalam tubuh yang semakin meningkat, yang sebahagian besarnya mewajarkan kegelisahan, peningkatan rangsangan dan kerengsaan. Masa umur ini sangat sukar dalam kehidupan seseorang, jadi tidak menghairankan bahawa seorang remaja menjadi agresif, cepat marah dan menunjukkan negatif, jadi dia mempertahankan dirinya.

Pembetulan psikologi terhadap kanak-kanak negatif

Yang paling berkesan dalam psikoterapi terhadap kanak-kanak adalah permainan, kerana jenis aktiviti ini adalah yang utama pada usia ini. Dalam masa remaja, terapi kognitif-tingkah laku boleh digunakan, kerana ia kaya dengan pelbagai latihan dan, selain menghapuskan negatifnya sendiri, menjelaskan sebab kejadiannya sebagai fenomena.

Bagi kanak-kanak kecil dan kanak-kanak prasekolah, jenis psikoterapi yang berikut adalah agak berkesan: terapi dongeng, terapi seni, terapi pasir, dan terapi permainan.

Pakar psikologi telah mengenal pasti beberapa teknik yang boleh dilakukan ibu bapa. Pertimbangkan kaedah asas untuk pembetulan negatif di kalangan kanak-kanak:

  • Tidak mengutuk anak itu sendiri, tetapi tingkah laku jahatnya, menjelaskan mengapa tidak mustahil untuk melakukan itu;
  • menawarkan kanak-kanak itu untuk berdiri di tempat orang lain;
  • beritahu bagaimana ia perlu untuk bertindak dalam keadaan konflik atau tidak menyenangkan, apa yang harus dikatakan dan bagaimana untuk bertindak;
  • ajarkan anak anda untuk meminta pengampunan sebelum dia terluka.

Negativisme

Negativisme adalah tingkah laku tertentu apabila seseorang meluahkan atau melakukan demontrasi yang bertentangan dengan apa yang diharapkan. Negativisme boleh menjadi sifat keadaan atau keperibadian. Dasar psikologis untuk perwujudan pola negativisme adalah sikap subjektif terhadap penolakan dan ketidaksetujuan dengan harapan, permintaan, dan pandangan dunia individu dan kelompok sosial. Negativisme boleh ditunjukkan atau mempunyai manifestasi tersembunyi. Kanak-kanak menunjukkan tingkah laku yang sama dalam ketegaran, konflik, penentangan terhadap kuasa, tingkah laku yang menyimpang.

Pada mulanya, negativisme adalah istilah psikiatri. Negatifiviti aktif dinyatakan dengan sengaja bertentangan dengan permintaan untuk tindakan, dengan ketiadaan reaksi secara umum pasif. Rujuk kepada gejala skizofrenia, mungkin sebagai manifestasi autisme.

Negativisme dalam psikologi adalah ciri tingkah laku.

Apakah itu negatif?

Negativisme dalam psikologi adalah penentangan terhadap pengaruh. Dari lat. "Negativus" - penafian - pada mulanya digunakan untuk menunjukkan keadaan psikiatrik patologi, secara beransur-ansur istilah itu dipindahkan ke dalam konteks ciri-ciri tingkah laku di bawah keadaan psikiatri yang normal, dan juga digunakan dalam konteks pedagogi.

Negativisme adalah satu gejala krisis. Ciri ciri fenomena ini dipanggil tidak munasabah dan tidak berasas, ketiadaan alasan yang jelas. Setiap hari, negativisme menunjukkan dirinya apabila berhadapan dengan pengaruh (lisan, bukan lisan, fizikal, kontekstual) yang bertentangan dengan subjek. Dalam sesetengah keadaan, ini adalah tingkah laku pertahanan untuk mengelakkan konfrontasi secara langsung.

Dengan analogi dengan kegunaan negatif mula dibentangkan dalam dua bentuk - aktif dan pasif.

Bentuk negatif negatif yang dinyatakan dalam tindakan bertentangan dengan yang diharapkan, pasif - keengganan untuk melakukan tindakan secara umum. Biasanya, negativisme dianggap manifestasi situasi yang bersifat episodik, tetapi dengan penguatan bentuk tingkah laku ini, ia boleh menjadi stabil dan menjadi sifat keperibadian. Kemudian mereka bercakap mengenai sikap negatif terhadap dunia, penilaian negatif orang, peristiwa, konfrontasi berterusan walaupun dengan kerosakan kepada kepentingan peribadi.

Negativisme boleh menjadi tanda krisis berkaitan umur, kemurungan, permulaan penyakit mental, perubahan berkaitan dengan usia, ketagihan.

Sebagai manifestasi sikap negatif, ia boleh disiarkan di peringkat lisan, tingkah laku, atau intrapersonal. Komunikatif - ekspresi verbal terhadap pencerobohan dan perselisihan, penolakan untuk melakukan yang diperlukan atau demonstrasi melakukan sebaliknya, dalam hal bentuk tingkah laku. Dalam varian yang mendalam ada rintangan yang tidak disiarkan di luar, apabila sebab objektif atau subjektif protes itu terbatas pada pengalaman dalaman, misalnya, jika seseorang bergantung pada objek yang mempunyai dampak. Bentuk ini kadang-kadang boleh dinyatakan dalam senyap mulia. Manifestasi dapat dikaitkan dengan masyarakat secara umum, kumpulan tertentu atau individu. Ia seolah-olah manusia bahawa mereka menindas keperibadian dan ada keinginan untuk melakukan sebaliknya.

Negativisme juga mungkin berkaitan dengan persepsi kehidupan. Orang itu melihat kehidupan itu sendiri, organisasinya dengan demikian, memaksa individu untuk mematuhi undang-undangnya, untuk menjadi "wakil biasa". Kewujudannya sendiri dicirikan sebagai masalah, konflik, kecacatan. Ini memperlihatkan dirinya sebagai kritikan yang berterusan terhadap ketertiban dunia pada tahap yang berbeza dari global ke situasi sehari-hari. Dalam istilah yang melampau, penolakan menyeluruh terhadap kesadaran sosial adalah mungkin, sebagai cara untuk menahan penindasan.

Punca Negatif

Asas kemunculan negativisme boleh menjadi cacat dalam pendidikan, termasuk senario sikap keluarga terhadap kehidupan, menonjolkan ciri-ciri akal, masa krisis, dan situasi psiko-traumatik. Biasa kepada semua faktor adalah infantilisme intrapersonal, apabila sumber untuk menyelesaikan masalah, keupayaan untuk keluar dari konflik, untuk mempertikaikan kedudukan mereka, atau mengabaikan percubaan untuk mengganggu di sempadan mereka seseorang membuat ilusi untuk menafikan keperluan untuknya. Sekiranya bentuk persepsi ini bersifat episodik, maka ini mungkin peringkat pengiktirafan dan mengatasi yang baru, tidak diketahui dan menakutkan. Tetapi jika corak tingkah laku sedemikian memperoleh aliran malar, maka kita boleh bercakap tentang pembentukan watak, senario tingkah laku. Ia adalah satu bentuk pertahanan patologi ego, penafian faktor yang menarik perhatian. Alasannya boleh dipanggil rasa tidak selamat dalaman, tidak berdaya, kurang pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengatasi masalah masalah.

Semasa krisis, negatif sebagai gejala kerap kali adalah reaksi terhadap perubahan dalam keadaan sosial, akibatnya seseorang tidak boleh bergantung pada pengalaman sebelumnya dan memerlukan pengetahuan baru. Oleh kerana mereka tidak berada di sana, ketakutan untuk tidak mengatasi menyebabkan reaksi rintangan. Biasanya, setelah menerima pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan, orang itu bergerak ke tahap pembangunan diri yang baru. Pembangunan melibatkan kerja tertentu, tempoh menguasai dan mengatasi. Sekiranya seseorang mengelakkan proses ini, maka ia akan dipertahankan pada tahap perlawanan, menolak pembangunan dan penekanan yang tidak dapat diatasi diisytiharkan sebagai tidak diingini. Semasa tempoh krisis zaman kanak-kanak, alasannya adalah senario untuk meningkatkan penjagaan kesihatan dan ibu bapa tidak membenarkan kanak-kanak melalui fasa mengatasi sendiri, cuba mengurangkan kekecewaannya (sebenarnya, sendiri) dari kekaburan.

Tanda-tanda negatif

Tanda-tanda negatif boleh disebut degil, kekasaran, pengasingan, demonstrasi mengabaikan hubungan komunikatif atau permintaan individu. Secara lisan, ini dinyatakan dalam perbualan yang terus tertindas, menderita, perangsang, pernyataan yang agresif berhubung dengan pelbagai perkara, terutama yang berharga kepada masyarakat secara amnya atau para pengadu khususnya. Kritik adalah mengenai orang yang bercakap secara positif atau neutral terhadap penekanan negatif. Refleksi terhadap struktur negatif dunia, rujukan kepada kerja-kerja yang mengesahkan pemikiran yang diberikan, sering mengganggu makna atau mengabaikan pendapat bertentangan dengan kuasa yang sama.

Selalunya, cadangan seseorang terhadap negativisme menyebabkan penafian yang ribut dan pandangan realistik, tanpa terkalahkan dan tidak berat sebelah tentang realiti di sekitarnya dinyatakan. Kedudukan ini berbeza dari kedudukan pesimis yang sedar dalam hal negativisme tidak direalisasikan. Matlamat persepsi negatif adalah biasanya yang dikehendaki, tetapi tidak dapat dijangkau, sfera atau aspek yang diperlukan untuk seseorang, tetapi dia tidak mahu atau takut melakukan kesalahan, untuk mendapat keyakinan untuk kesilapan. Oleh itu, daripada mengakui ketidaksempurnaannya, objek luaran dituduh itu.

Tanda adalah tindak balas rintangan yang agresif yang tidak masuk akal, yang dipengaruhi oleh emosi dan agak tajam, tanpa diduga dengan pantas mendapat momentum. Seseorang tidak boleh dengan tenang merasakan, mengabaikan atau membincangkan alasan tentang topik permintaan, topik, atau situasi. Kadang-kadang reaksi boleh menyebabkan kasihan, untuk mengelakkan tekanan lanjut, maka kegigihan dapat digabungkan dengan air mata, kemurungan. Pada zaman kanak-kanak, ini adalah kebencian dan keengganan untuk memenuhi permintaan, yang tertua menambah usaha ini untuk membenarkan penolakannya dengan tidak munasabah atau tidak tepat apa yang sedang berlaku.

Negativisme dalam kanak-kanak

Untuk pertama kalinya krisis negativisme dikaitkan dengan usia tiga tahun, yang kedua dianggap sebagai negatif remaja 11-15 tahun Krisis usia tiga tahun menunjukkan keinginan anak muda untuk menunjukkan kemerdekaan. Pada zaman ini, kesedaran diri dibentuk, pemahaman tentang ego timbul, dan dalam ungkapan verbal ini muncul dalam kemunculan "Saya sendiri a" membina.

Negativisme pada zaman ini dikaitkan dengan perubahan pandangan dunia. Sebelum ini, kanak-kanak itu melihat dirinya sebagai tidak dapat dipisahkan dari orang dewasa yang penting. Kini kesedaran autonomi mereka sendiri dan fizikal semata-mata adalah menarik untuk mengetahui sekitar dalam format baru pada mereka sendiri. Berita tentang kesedaran dan kejutan subjektif dari perbezaan antara sensasi semasa dan tera sebelumnya, serta beberapa kecemasan yang mengiringi setiap kognisi baru, menyebabkan reaksi yang agak tajam dalam persepsi orang dewasa. Selalunya, dalam tempoh ini lebih psihotravmatichen hanya untuk ibu bapa, mereka dikejutkan dengan persepsi mereka terhadap penolakan tajam kanak-kanak itu, dan dalam takut kehilangan hubungan dengan dia cuba untuk membawa kembali bekas saling bergantung, format, interaksi. Pada tahap pertama, ini menimbulkan peningkatan rintangan, maka ia berkurang disebabkan oleh penindasan oleh kepribadian anaknya dan pada masa depan dapat membawa kepada pasif, kehendak lemah, kekurangan kebebasan dan tingkah laku yang bergantung.

Masa remaja juga sensitif dalam pembentukan keperibadian. Di samping itu, krisis negativisme diperburuk oleh perubahan hormon yang mempengaruhi persepsi dan kelakuan keseluruhan kanak-kanak. Pada perempuan, ia boleh bertepatan dengan menarche dan lebih berkaitan dengan pembentukan pengenalan gender, hubungannya dengan peranan sosial. Bagi lelaki, tempoh ini lebih berkaitan dengan kedudukan kedudukan mereka dalam hierarki sosial, ada keinginan untuk mengelompokkan dan membina hubungan dalam pasukan.

Jika krisis 3 tahun dikaitkan dengan sendiri yang berasingan daripada angka ibu bapa, negatif telah remaja dikaitkan dengan pembezaan saya dan masyarakat dan pada masa yang sama, memahami keperluan untuk dimasukkan mencukupi dalam masyarakat, penggabungan yang sihat dengan ia untuk perkembangan lanjut. Jika tempoh ini berlalu secara patologis untuk individu, maka penentangan terhadap norma sosial dapat menjadi senario kehidupan.

Negativisme dalam psikologi: apakah itu

Istilah "negativisme" digunakan dalam psikologi untuk menggambarkan keadaan seseorang yang menolak apa-apa manifestasi pengaruh luaran. Perhatian harus diberikan kepada fakta bahawa penjelasan rasional mengenai model tingkah laku itu jarang ditemui. Selalunya, orang yang menderita akibat negativisme bertentangan dengan keinginan mereka sendiri. Dalam keadaan ini, seseorang secara negatif merasakan realiti sekitarnya dan mengalami keinginan yang tidak terkawal untuk melakukan perbuatan yang bertentangan dengan norma yang diterima umum.

Dalam bidang pedagogi, istilah ini digunakan untuk mencirikan satu model perilaku tandingan, yang menunjukkan dirinya dalam bentuk kekurangan pengiktirafan pihak berkuasa guru. Mari kita lihat betapa negatif menampakkan dirinya dalam pelbagai aspek kehidupan.

Negativisme (negativisme Bahasa Inggeris; dari Latin. Negatio - penafian) - penentangan terhadap pengaruh

Pelbagai bentuk manifestasi rintangan

Dalam psikologi, fenomena negativisme dibahagikan kepada dua bentuk manifestasi: pasif dan aktif. Bentuk aktif dari model tingkah laku ini menunjukkan manifestasi pencerobohan dan rintangan tajam terhadap percubaan untuk mempengaruhi orang ramai. Negativisme mempunyai hubungan rapat dengan ketidakpatuhan, yang memaksa seseorang untuk melakukan perbuatan yang dalam kes tertentu bertentangan dengan keinginannya. Bukan konformisme adalah model tingkah laku yang menyiratkan autonomi lengkap dan rintangan sadar tajam terhadap tekanan masyarakat. Perbezaan antara corak tingkah laku ini adalah bahawa sikap negatif sering menampakkan diri dalam bentuk tindakan tidak sedarkan diri.

Bentuk pasif fenomena yang sedang dipertimbangkan ditandakan oleh penolakan lengkap untuk memenuhi keperluan dan permintaan orang di sekeliling mereka. Terdapat jenis fisiologi manifestasi gangguan keperibadian ini, yang menunjukkan diri mereka dalam bentuk keengganan untuk makan, tidur, bergerak, dan bersentuhan dengan dunia sekeliling. Menurut pakar, negativity adalah salah satu komponen integral dari tingkah laku protes kompleks. Sebagai tambahan kepada negativisme itu sendiri, ketegangan, yang mempunyai motif yang kukuh, adalah sebahagian dari kompleks ini.

Walaupun fakta bahawa ketegangan adalah salah satu manifestasi fenomena yang dipersoalkan, dengan sikap negatif, seseorang tidak mempunyai motif tertentu untuk menahannya. Satu-satunya perkara yang mengikat, dua manifestasi sindrom tingkah laku protes, kehadiran faktor-faktor subjektif yang melibatkan pembangunan mereka.

Negativisme dalam psikologi adalah keadaan di mana seseorang enggan berpegang pada prinsip-prinsip sosial dan norma-norma tingkah laku. Protes seperti ini mempunyai persamaan tertentu dengan mutisme. Istilah "mutisme" harus difahami sebagai gangguan mental yang menyebabkan seseorang berhenti menggunakan ucapan dan isyarat untuk mengelakkan komunikasi dengan orang lain. Perbezaan utama di antara negeri-negeri ini adalah mutism menampakkan diri terhadap latar belakang trauma emosi yang kuat.

Komponen akhir dari tingkah laku protes yang kompleks adalah keras kepala. Berbeza dengan sikap negatif dan degil, kekecewaan memfokuskan pada pelbagai asas sosial, termasuk peristiwa penting atau sistem nilai-nilai manusia itu sendiri.

Ciri yang paling ciri rintangan ini adalah tidak berasasnya, ketiadaan alasan yang munasabah untuknya.

Sebab perubahan tingkah laku

Mengikut pakar, negativiti adalah sebahagian daripada gangguan mental yang rumit. Gangguan seperti itu termasuk sindrom catatonik, skizofrenia, demensia dan autisme. Selalunya, seseorang di bawah pengaruh kemurungan berlarutan, mengubah model tingkah laku sendiri ke arah fenomena yang sedang dipertimbangkan.

Jika kita menganggap negatif dalam pelbagai manifestasi, maka kita boleh mengatakan bahawa sebab utama penampilannya adalah keadaan kekecewaan.

Selalunya, keadaan ini timbul terhadap latar belakang ketidakupayaan yang lama untuk memenuhi keperluan sendiri. Dalam keadaan sedemikian, seseorang menganggap keadaan negatif dan alam sekitar secara negatif. Menghadapi latar belakang persepsi sedemikian rupa di sekeliling dunia, seseorang mengalami ketidakselesaan psikologi, yang tercermin dalam model tingkah laku.

Keinginan untuk mengubah yayasan awam dan keengganan untuk mematuhi norma-norma yang ada mungkin timbul daripada latar belakang kerumitan integrasi ke dalam masyarakat. Kehadiran masalah ini membawa kepada tindak balas hypercompensatory, yang dilancarkan terhadap latar belakang kesulitan komunikatif. Model tingkah laku yang dipertimbangkan boleh diungkapkan oleh kekejaman ganas pada sebarang percubaan untuk menimbulkan tekanan luaran. Sekiranya seseorang yang mengalami masalah itu merasakan bahawa keperluan masyarakat berbeza dengan keperluan dalamannya, satu reaksi pertahanan akan bermula. Pakar menjelaskan fakta ini dengan hakikat bahawa individu memerlukan kebebasan bersuara dan keupayaan untuk mengawal kehidupannya sendiri.

Bagaimana negativiti berkaitan dan umur

Sebelum bercakap tentang hubungan antara umur seseorang dan model tingkah lakunya, mari kita perhatikan persoalan ketidaksetiaan, definisi dan manifestasi negara ini. Istilah "non-conformism" harus difahami sebagai satu model tingkah laku, yang membayangkan penegasan sikap peribadi, yang secara langsung bertentangan dengan norma-norma yang ditetapkan dalam masyarakat. Contoh yang jelas tentang model tingkah laku seperti itu adalah anak-anak yang mengenal pasti diri mereka dengan subkultur yang berbeza (punks, goths dan informal lain).

Menurut statistik, seseorang dalam hidupnya berhadapan dengan beberapa krisis umur. Tempoh kehidupan ini akan menandakan perubahan dalam tingkah laku dan persepsi dunia di sekeliling kita, yang mewujudkan dirinya dalam bentuk perubahan emosi yang kerap. Semasa usia krisis, seseorang menunjukkan peningkatan konflik, agresif dan persepsi pesimis terhadap dunia. Dalam kebanyakan kes, negativisme adalah sebahagian daripada perubahan sedemikian dalam persepsi. Selalunya, fenomena yang sedang dipertimbangkan adalah tertanam dalam model tingkah laku manusia di bawah pengaruh faktor tekanan yang meninggalkan individu yang tidak berdaya terhadap pengaruh luar.

Negativisme disebabkan oleh tindakan pertahanan psikologi sebagai tindak balas terhadap pengaruh yang bertentangan dengan deria dalaman subjek.

Menurut kajian saintifik, sebahagian besar krisis berkaitan usia berlaku pada usia satu bulan hingga dua puluh tahun. Mari kita lihat krisis yang paling biasa:

  • krisis baru lahir;
  • krisis tahun pertama kehidupan dan tiga tahun;
  • krisis sekolah;
  • krisis akil baligh.

Dalam usia yang lebih matang, seseorang hanya bertemu dengan dua jenis tempoh krisis. Tempoh ini termasuk pencapaian usia pertengahan, dan tekanan psikologi yang disebabkan oleh persaraan.

Bagaimanakah negatif menampakkan dirinya pada zaman kanak-kanak?

Negatifisme pada kanak-kanak paling kerap diwujudkan pada usia tiga tahun, sejak asas tingkah laku peribadi diletakkan pada usia ini. Apabila mencapai usia yang disebutkan di atas, kanak-kanak mula berusaha untuk kemerdekaan, yang membawa kepada kemunculan kecenderungan dan kategoris. Tempoh ini boleh dijelaskan dengan menggunakan frasa "Saya sendiri." Keinginan untuk meneroka dunia secara bebas jarang diiringi oleh kemungkinan pelaksanaan bebas terhadap tindakan yang dikehendaki. Terhadap latar belakang ini, kekecewaan berkembang, yang bertindak sebagai komponen integral dari negativisme.

Ibu bapa muda harus dapat membezakan manifestasi fenomena yang sedang dipertimbangkan dengan ketidakpatuhan yang biasa. Penolakan tindakan yang tidak dikehendaki kanak-kanak itu adalah norma untuk usia ini. Fenomena yang mempersoalkan dirinya dalam kes di mana seorang kanak-kanak mewujudkan penolakan yang ketara untuk memenuhi permintaan yang disuarakan oleh orang dewasa.

Gambar klinikal

Negativisme adalah satu gejala krisis yang disebabkan oleh peralihan ke tahap tertentu pembangunan manusia. Di samping itu, keadaan ini adalah ciri-ciri banyak gangguan mental. Bentuk manifestasi dari tingkah laku model ini bergantung kepada jenis negatif (pasif atau aktif), dan dapat dinyatakan sebagai sikap tidak menuruti demonstratif dan rintangan pasif. Ramai orang yang menderita gangguan ini kerap mengabaikan cadangan pakar, yang secara signifikan merumitkan proses rawatan.

Negativisme paling kerap diwujudkan di kalangan kanak-kanak yang berkaitan dengan keperluan orang dewasa yang tidak mengambil kira keperluan dalaman mereka.

Negativisme ditunjukkan dalam tingkah laku manusia dalam bentuk ciri-ciri berikut:

  1. Kesukaran mewujudkan hubungan komunikatif dan interaksi dengan orang di sekeliling mereka.
  2. Kegentaran, pengasingan dan konflik panas.
  3. Kesangsian dan peningkatan kebimbangan.
  4. Keinginan yang jarang berlaku untuk membuat konsesi yang bertentangan dengan pendapat mereka sendiri.

Pada masa dewasa, manifestasi negativisme sangat mirip dengan nihilisme. Nihilisme adalah model tertentu dari pandangan dunia, yang dicirikan sebagai pilihan manusia yang sedar. Orang yang mempunyai sikap negatif, tidak seperti nihilists, tidak mempunyai keupayaan untuk mengawal kelakuan mereka sendiri.

Pakar mengatakan bahawa sangat sukar untuk menggambarkan persepsi dalaman dunia di sekeliling seseorang yang menderita akibat negatif kerana model tingkah laku ini dianggap sebagai norma. Gangguan ini boleh disifatkan sebagai kesukaran dalam membentuk keperluan dan keinginan. Selalunya perkembangan gangguan disertai oleh konflik dalaman dan pencerobohan yang bertujuan untuk dirinya sendiri. Dalam bentuk pasif gangguan ini, pesakit mengalami keterukan kesedaran, bersempadan dengan sikap tidak peduli terhadap peristiwa di sekelilingnya.

Bagaimana menangani masalah ini

Contoh-contoh ketidakpatuhan sering dijumpai dalam kehidupan kita. Contoh tingkah laku sedemikian dalam masyarakat boleh menjadi rampasan yang berbeza apabila orang yang tidak bersetuju dengan perintah yang ditetapkan cuba untuk mengenakan nilai-nilai mereka sendiri pada masyarakat. Berbeza dengan ketidak-conformisme, sikap negatif lebih sering ditunjukkan dalam kehidupan sehari-hari yang tidak umum. Kehadiran gangguan sedemikian dalam saudara-mara, adalah alasan yang menarik untuk berkonsultasi dengan pakar. Hanya kesan psikologi doktor yang berpengalaman dapat menyelesaikan konflik dalaman, yang merupakan punca utama ketegangan patologis.

Dalam kes kanak-kanak usia prasekolah, pelbagai kaedah pembetulan mental digunakan, berdasarkan format permainan dan dongeng. Apabila negativisme muncul pada zaman remaja, teknik-teknik tingkah laku kognitif digunakan. Adalah sangat penting untuk dapat mencari benang yang diperlukan yang akan membolehkan hubungan dengan seorang remaja yang telah menarik diri di dunia sendiri. Untuk mencapai hasil yang diinginkan, ibu bapa kanak-kanak itu mesti terlibat secara langsung dalam rawatan. Untuk melaraskan tingkah laku, anda perlu menggunakan semua kepintaran anda, kerana jika tidak, anda boleh menghadapi halangan emosi yang bakal dibina oleh remaja itu.

Adalah penting bagi ibu bapa untuk memahami bahawa tekanan psikologi yang dikenakan pada anak hanya boleh membawa kepada keadaan yang semakin buruk. Ancaman dan hukuman fizikal akan memaksa kanak-kanak itu menarik diri di dunia sendiri. Pakar mengesyorkan menggunakan kaedah impak yang lembut, yang berdasarkan kepada peniagaan. Ibu bapa harus cuba sedikit sebanyak untuk memulakan konflik dengan kanak-kanak.

Tugas utama terapi ini adalah untuk mengajar kanak-kanak untuk berinteraksi dengan betul dengan dunia luar, berkat penanaman tingkah laku positif. Mencapai keputusan dalam menukar model tingkah laku anda sendiri hendaklah disertai dengan pujian dan pemahaman. Penguatan positif mempunyai peranan penting untuk jiwa yang tidak sepenuhnya terbentuk.

Negativisme boleh dinyatakan dalam keengganan untuk memenuhi keperluan, dan dalam melaksanakan tindakan yang bertentangan dengan yang diperlukan.

Kaedah pencegahan

Kesesuaian dan ketidak-conformisme adalah keseimbangan pelik model tingkah laku manusia. Penguasaan salah satu sisi fenomena ini boleh menjejaskan persepsi dunia sekeliling. Untuk mengelakkan gangguan mental ini di kalangan orang tersayang, mereka harus diberi sokongan dan perhatian. Selalunya, orang-orang dalam zaman krisis memerlukan sokongan sedemikian.

Apabila melakukan profilaksis pada kanak-kanak, adalah penting untuk mengajar mereka bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat. Orang tua perlu memberi perhatian khusus, kerana sering mencapai usia tua, seseorang kehilangan hubungan komunikasi dengan orang lain. Ingatlah bahawa sangat penting untuk mencegah perkembangan kekecewaan tepat pada masanya, kerana negeri ini adalah penyebab utama pembangunan negatif.

Negativisme

Jiran kita, Ivan Petrovich, melihat segala-galanya sentiasa salah!
muat turun video

Negativisme adalah sikap terhadap seseorang, orang, dan kadang-kadang ke arah kehidupan dan dunia secara keseluruhan dengan prejudis negatif. Bertentangan dengan negativisme adalah pemahaman, kerjasama, sokongan.

Selalunya, dengan negativisme kita bermaksud negativisme tingkah laku - kecenderungan untuk menolak atau melakukan segala-galanya walaupun, untuk melakukan sebaliknya, bertentangan dengan permintaan dan tuntutan. Negatif pasif - mengabaikan permintaan dan tuntutan. Kesan negatif (tingkah laku protes) - seseorang tidak bertentangan, tidak kira apa yang mereka tanya kepadanya.

Negativisme pada kanak-kanak: "Anda tinggal lama tertangguh. Pergi berjalan-jalan! "-" Saya tidak mahu, saya baca! ". "Anda belum membaca hari ini. Sudah tiba masanya untuk membaca! "-" Saya tidak mahu pergi berjalan-jalan! "- kemungkinan besar, hasratnya akan terus menentang yang dicadangkan.

Negativisme adalah lebih banyak ciri-ciri kanak-kanak dalam tempoh krisis umur. Biasa untuk remaja (negativisme remaja) dan orang tua (lama) (lihat Skala Nada Emosi dan Negativiti Umur tentang ini). Negativisme biasanya meningkat semasa tempoh kegagalan peribadi.

Kecenderungan objek adalah salah satu manifestasi negatif, dan ia boleh digunakan. Gadis remaja menguasai kasut bertumit tinggi. "Adakah sukar bagi anda untuk berjalan di tumit tinggi seperti itu?" - Sememangnya, dia akan berkata: "Tidak, ok!" "Baiklah, saya memberikan cadangan segera kepada saya.

Apabila negativisme dikaitkan dengan keadaan fikiran atau suasana umum yang teruk, ia secara keseluruhannya lebih menyeluruh, mewujudkan dirinya dalam tingkah laku, dan gaya komunikasi, dan dalam pandangan tentang kehidupan. Dalam kes lain, mungkin disebabkan oleh keistimewaan pendidikan, negativisme boleh menjadi sangat selektif. Sebagai contoh, dalam kata-kata seseorang bersumpah, objek dan menyalahkan, tetapi sebenarnya pada masa yang sama dia suka dan peduli. Sebaliknya, orang yang sopan dan sopan dengan perbendaharaan kata yang benar-benar positif sebenarnya boleh menjadi orang yang kurang sosial dengan sikap negatif dan salah laku.

Negativisme boleh mewujudkan dirinya sendiri berhubung dengan orang tertentu atau sekumpulan orang. Sebagai contoh, nampaknya seseorang yang dalam masyarakat ini mempunyai keperibadiannya yang ditindas, dan kemudian dia cuba melakukan segala sesuatu "tidak seperti orang lain". Sukar untuk hidup untuk diri sendiri, sukar untuk hidup di dekatnya. Sukar untuk menjalankan perniagaan dengan seseorang jika sikap negatif ada dalam diri seseorang - tabiat menetapkan untuk melihat perkara-perkara negatif dalam hidup: kesilapan - tidak beruntung, masalah - bukan peluang, kelemahan - bukan kebajikan. Walau bagaimanapun, negatif boleh berteman dengan satu sama lain, menyiram lumpur sekitar bersama-sama. Sering kali, mereka juga saling bercakap saling salah, tetapi kerana mereka biasa melihat perkara-perkara negatif di dunia, mereka benar-benar tidak dapat difahami oleh mereka. Mereka digunakan untuknya.

Lebih sukar untuk melihat negatif dalam lelaki. Ia berlaku di luar, dia seolah-olah mempunyai sikap positif terhadap orang, dia secara dalaman merawat orang-orang dengan prasangka negatif, tidak mempercayai orang ramai, melihat niat dan sabotaj, menyalahkan dan mengesyaki orang, mencetuskan negativisme antara lain.

Punca-punca negativisme adalah berbeza-beza, adalah mustahil untuk menafikan keadaan genetik, dan pengaruh latar belakang hormon, dan persekitaran budaya umum. Malangnya, negativisme adalah salah satu ciri ciri mentaliti Rusia. Dalam hal ini, majoriti orang Rusia lebih sering melihat sendiri kelemahan, tetapi tidak mempunyai kelebihan.

Di luar negara, jika seseorang di jalanan secara tidak sengaja menyentuh orang lain, tindak balas corak hampir semua orang: "Maaf", permintaan maaf dan senyuman. Mereka begitu dibesarkan. Sungguh menyedihkan bahawa di Rusia corak sedemikian lebih negatif, di sini anda boleh mendengar "Baiklah, di mana anda melihat?", Dan sesuatu yang lebih dramatik.

Berkenaan dengan sebab psikologi, ia adalah terutamanya 1) tidak berdaya, kekurangan kemahiran dan pengetahuan bagaimana menangani masalah; 2) perjuangan untuk kuasa, penegasan diri; 3) kurang perhatian, menarik perhatian; 4) ungkapan permusuhan, balas dendam. Kadang-kadang ia adalah versi yang menyakitkan dari pandangan dunia yang negatif.

Bagaimana menangani negatif?

Pertempuran negatif adalah tugas yang kreatif. Untuk menunjukkan tanda-tanda negatif terhadap orang lain adalah berbahaya, biasanya orang yang mengalami negativisme bertindak balas terhadapnya dengan perlindungan, hanya menguatkan diri dalam negativiti mereka. Sekiranya anda menonton diri anda atau meminta orang lain memberitahu anda apabila anda "jatuh ke negativisme," kejayaannya agak nyata.

Dan bagaimana tidak jatuh ke negativisme? - Tidaklah bijak untuk melawan negativisme, kerana perjuangan melawan sudah menjadi manifestasi negatif. Ia lebih produktif dan lebih menyeronokkan untuk membangunkan pandangan positif dan sikap positif terhadap orang. Ini nyata. Oleh itu, kita mengalihkan kedudukan Pengorbanan, kecenderungan untuk merenung (merengsa bukan sahaja menangis dan merasakan kesedihan yang dikasihi seseorang, ini adalah apa-apa jenis aduan, penolakan, kesedihan, dan sebagainya. Seorang yang berdesak, sebagai mengacaukan orang-orang di sekelilingnya dan meletihkan dirinya dalam kemurungan), betapa buruknya segala-galanya! ", kita membangunkan kedudukan Pengarang, keyakinan diri dan tabiat sokongan yang ceria daripada orang lain. Kami belajar untuk melihat kejayaan dan kejayaan kami, kami belajar untuk memberitahu pujian orang, kami belajar mengucapkan terima kasih kepada orang ramai dan kami belajar rasa syukur kehidupan secara umum.

Orang yang berwaspada berhati-hati bahawa negativiti tidak mengatasi mereka. Cara paling mudah ialah meminta rakan dan ahli keluarga mengawasi anda, terutamanya kerana permainan sedemikian berguna untuk semua orang. Anda secara bebas dapat menjejak perbendaharaan kata positif anda dan menulis ungkapan biasa anda di mana anda membuang negatif anda. Mat, tentu saja, tidak termasuk dalam komunikasi biasa.

Essence and types of negativism

adalah manifestasi sikap negatif, sikap terhadap seseorang, terhadap kehidupan atau dunia dengan prejudis negatif. Negativisme adalah tanda biasa kedudukan yang merosakkan (destructiveness adalah sikap negatif dan tingkah laku seseorang, diarahkan pada objek luar atau pada diri sendiri). Sebaliknya negatif adalah pemahaman, sokongan dan kerjasama.

Tahap negatif

Woody Allen pernah menulis bahawa dua wanita tua bercuti di sebuah resort di Catskill, dan satu berkata: "Makanan yang tidak enak di sini." Dan yang kedua menambah: "Dan jangan katakan! Malah bahagiannya kecil. " Allen menulis bahawa dia merasakan perkara yang sama tentang kehidupan. Negativisme sebagai manifestasi sikap negatif, menunjukkan dirinya secara mutlak dan terpilih - pada tahap yang berbeza - komunikatif, tingkah laku atau mendalam (tanpa manifestasi luaran).

Negatif berkomunikasi (dangkal): di peringkat perkataan, orang bersumpah, objek dan menyalahkan. Pada masa yang sama, berkaitan dengan hubungan dan urusan, ia boleh menjadi orang yang "negatif", dan positif, dan penuh kasih sayang, dan membina.

Negativisme tingkah laku: seseorang menolak atau tidak sebaliknya, walaupun permintaan dan permintaan.

Negatifisme pasif: seseorang mengabaikan permintaan dan tuntutan.

Aktif negatif (protes) - seseorang melakukan segala yang sebaliknya, apa sahaja yang mereka tanya kepadanya.

Negativisme juga boleh mewujudkan dirinya dalam hubungan dengan masyarakat atau kumpulan: ia seolah-olah seseorang yang menindas keperibadiannya, dan dia cuba melakukan segala-galanya "berbeza daripada orang lain".

Kesamaan konsep

Konsep nonconformism (ketidaksepakatan) adalah sama dengan konsep negatif, yang bermaksud penolakan aktif perintah yang ditetapkan, norma, nilai, undang-undang atau tradisi yang diterima umum. Konsep yang bertentangan adalah konformisme - apabila seseorang mendapat pemasangan "menjadi seperti orang lain". Sebagai peraturan, para penilai tidak menuruti tingkah laku tekanan dan agresif di bahagian konformis, yang merupakan "majoriti senyap". Kedua-dua kesesuaian dan tidak konformisme adalah unsur-unsur kelakuan yang tidak matang dan matang. Dewasa, tingkah laku yang lebih dewasa adalah kelakuan bebas. Dan manifestasi tingkah laku yang lebih dewasa adalah cinta dan penjagaan, ketika orang menganggap kebebasan mereka bukan sesuatu yang tidak dapat Anda lakukan, tetapi Anda dapat melakukan sesuatu yang layak, yang memiliki nilai untuk itu.

Negativisme juga menunjukkan dirinya dalam persepsi kehidupan: seseorang mempunyai arahan untuk melihat negatif yang berterusan dalam kehidupan: bukannya kejayaan, dia melihat kesilapan, bukan peluang - masalah, dan bukan kelebihan - kelemahan. Ini adalah persepsi negatif yang dipanggil dunia - apabila seseorang melihat dunia terutamanya melalui sikap negatif, dalam nada gelap dan suram, dia digunakan untuk melihat hanya yang buruk dalam segalanya. Persepsi negatif terhadap dunia sering menjadi negativisme pada masa akan datang - sikap terhadap seseorang atau sekumpulan orang dengan prejudis negatif.

Terdapat juga konsep negativisme yang mendalam: tidak kira bagaimana seseorang berkomunikasi secara luaran, di dalam dia memperlakukan orang lain dengan prejudis negatif, dia tidak mempercayai orang, hanya melihat niat dan sabotaj, dia menuduh dan mengesyaki orang, menimbulkan negativisme antara lain.

Negativisme dan umur

Pada kanak-kanak, sikap negatif sering muncul sebagai bantahan: "Berjalan-jalanlah, anda tinggal di rumah untuk sementara waktu!" - "Saya tidak mahu, saya sedang melukis!". "Anda perlu membaca hari ini - menjaga diri sendiri!" - "Saya tidak mahu pergi ke luar!" - ini adalah bagaimana keinginan anak-anak terus bertentangan dengan keperluan, permintaan atau cadangan. Bagi tempoh umur, negativisme adalah ciri yang lebih istimewa untuk kanak-kanak semasa krisis usia. Dan juga ia adalah tipikal untuk remaja - ini adalah apa yang dipanggil negativisme remaja. Apabila manifestasinya adalah kecenderungan objek. Sebagai contoh, seorang gadis remaja belajar berjalan kaki pada kasut bertumit tinggi. "Anda hampir tidak boleh berjalan di atas jepit rambut yang tinggi itu?" - Tetapi dia, sudah tentu, objek: "Tidak, ok!". Oleh itu, dia memberikan sendiri cadangan operasi yang betul. Di samping itu, sikap negatif berlaku pada orang yang lebih tua, tetapi, seiring dengan itu, ia sentiasa meningkat semasa kegagalan peribadi.

Punca dan gejala negativisme: bagaimana untuk mengelakkan perkembangannya dalam diri anda

Alasannya sangat pelbagai, adalah mustahil untuk menafikan kedua-dua faktor genetik dan pengaruh yang tidak diragukan terhadap latar belakang hormon yang diubah. Atas sebab-sebab psikologi, pertama sekali, kita bercakap tentang ketidakupayaan, kekurangan kemahiran dan pengetahuan, bagaimana mengatasi masalah, perjuangan untuk kuasa dan penegasan diri, kurang perhatian, ekspresi permusuhan dan balas dendam. Kadang-kadang ia adalah manifestasi versi yang menyakitkan dari pandangan dunia yang negatif.

Sekiranya anda mengetahui simptom-simptom negatif, anda mungkin tidak membenarkannya berkembang dalam diri anda.

Oleh itu, gejala-gejala negatif ialah:

  • Kecenderungan untuk berenang dan berenang.
  • Tidak suka untuk orang yang mempunyai pandangan dunia yang positif.
  • Pemikiran falsafah tentang bagaimana ketidaksempurnaan dunia.
  • Ingratitude, kebiasaan tidak melihat kebaikan, memberi tumpuan kepada negatif.
  • Kebiasaan menyatakan dan menjalani masalah, bukan mencari penyelesaian.
  • Kecenderungan untuk memotivasi diri melalui motivasi negatif. Motivasi negatif adalah berdasarkan:

- kerana takut menghadapi masalah atau kehilangan yang sedia ada;

- dengan rasa bersalah;

- tidak berpuas hati dengan keputusan mereka;

- jika tiada kehidupan peribadi;

- mengenai keinginan untuk membuktikan sesuatu kepada orang lain, "buat" mereka.

Perlu diingat bahawa menunjuk kepada gejala-gejala negatif di kalangan orang lain adalah sangat berbahaya, kerana orang-orang yang mengalami negativisme akan bertindak balas terhadapnya dengan perlindungan, dan akan diperkuat dengan lebih banyak lagi dalam negativiti mereka. Jika anda mula menjaga diri anda atau bertanya kepada orang yang anda sayangi untuk memberitahu anda apabila anda "jatuh ke negativisme," kejayaan menjadi agak nyata.

Bahan berkaitan:

Rhinitis psikosomatik

Ramai orang mengalami sinusitis dan penyakit lain yang berkaitan dengan keradangan saluran pernafasan atas. Rhinitis psikomotor diwakili oleh banyak sebab.

Demensia yang demam

Demensia demam yang sering berlaku pada orang tua berumur 65-85, walaupun ia mungkin berkembang lebih awal dan kemudian. Ia bermula.

Penyakit Alzheimer dan demensia jenis Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah punca utama masalah ingatan pada orang yang berumur 65 hingga 70 tahun. Penyakit ini mempunyai kecenderungan genetik.

Negativisme remaja

Untuk sebahagian besar negatif negativiti remaja boleh dijelaskan dalam satu frasa: "Saya tidak mahu dan saya tidak akan!". Ini selalunya tidak degil.

Kanak-kanak tidak bercakap - tanda negatif negativisme?

Untuk sebab tertentu, seorang ahli terapi pertuturan mengatakan bahawa anda perlu terus meminta kanak-kanak yang tidak bercakap untuk mengulangi kata-kata selepas orang dewasa, untuk memanggilnya.

Kompleks rendah diri

Kompleks inferioriti adalah suatu keadaan di mana seseorang secara acuh mengalami kegunaannya sendiri, nampaknya dia cacat, dan semua ini cantik.