Gejala Schizophrenia

Risiko mendapat skizofrenia 1% daripada semua manusia, dan penyakit itu sendiri adalah satu per 1000 orang setahun. Risiko untuk mengembangkan skizofrenia bertambah dengan konspirasi darah, dalam kes-kes beban skizofrenia dalam keluarga dengan saudara yang berkaitan dengan ijazah pertama (bapa, ibu, saudara, saudara). Nisbah antara wanita dan lelaki adalah sama, tetapi di kalangan lelaki tahap perkembangan penyakit adalah lebih tinggi. Bagi kadar kelahiran dan kematian pesakit, tiada perbezaan istimewa: semuanya adalah penduduk tengah. Tinggi dianggap sebagai risiko mengembangkan skizofrenia pada usia 14 hingga 35 tahun

Gejala dan tanda-tanda skizofrenia

Pada pesakit dengan skizofrenia, terdapat gangguan gangguan dalam pemikiran, persepsi, serta gangguan emosional. Tempoh gejala diperhatikan selama kira-kira sebulan, tetapi diagnosis yang lebih dipercayai boleh ditubuhkan selama 6 bulan pemerhatian pesakit. Selalunya, pada peringkat pertama, gangguan psikotik sementara didiagnosis dengan tanda-tanda gangguan seperti skizofrenia, serta gejala skizofrenia.

Tahap skizofrenia:

- permulaan (sehingga lima tahun)

- nyata dengan gejala polimorfik

- remisi (daripada penyakit)

- Psikosis berulang dengan gangguan personaliti yang mendalam

- Tahap kekurangan, diisi dengan gejala negatif dan menyebabkan kecacatan

Dalam 10% kes, pembebasan spontan boleh berlaku dan peremajaan sepuluh tahun yang panjang akan berlaku. Rawatan skizofrenia adalah gejala dengan penggunaan penenang dan penyediaan bantuan sosial psikologi. Fasa akut penyakit ini dirawat hanya di hospital.

Gejala dan kursus schizophrenia

Tanda-tanda utama skizofrenia oleh E. Bleuler adalah gangguan pemikiran, termasuk (kosong, verbiage mandul) logik mencincang, pemecahan, paralogous (kesimpulan yang salah), autisme, merapatkan konsep dan mantizm (kemasukan keras kepala pemikiran akan), pemikiran simbolik, perseveration (fikiran mengulangi, pergerakan), kemiskinan pemikiran, gangguan emosi dan kegelisahan (kekejangan, kasih sayang, paratimia - ketidakcocokan manifestasi afektif keadaan, hipertropi emosi, ambitan, ambivalensi, sikap apatis dan abulia kebimbangan).

M. Bleuler berhujah bahawa gejala utama skizofrenia muncul sebagai manifestasi manifestnye, yang dicirikan oleh ketiadaan sindrom luaran seperti: kecelaruan (pening), dementia (nyanyuk diperolehi), perubahan kuantitatif kesedaran, amnesia (hilang ingatan), sawan, kehadiran tidak keruan pemikiran, serta belahan dalam bidang motilitas, emosi, ekspresi muka, automatisme mental, perpindahan, halusinasi dan catatonia.

Gejala awal skizofrenia mengikut V. Meyer-Gross merangkumi gangguan pemikiran, karut utama dengan idea-idea hubungan yang lazim, berfikir bunyi dan meratakan emosi, kelakuan catatonik (gangguan pergerakan).

Gejala pangkat pertama dalam skizofrenia mengikut K. Schneider termasuk bunyi fikirannya sendiri, kesan-kesan pemikiran, perasaan, motivasi, tindakan, sperrung (simptom pemikiran pemikiran) dan persepsi delusi.

Di bawah simptom peringkat kedua jatuh ungkapan patologi dalam emosi, pengalaman, ucapan, dan juga catatonia. Kebanyakan gejala ini diambil kira dan diambil kira oleh ICD (Klasifikasi Penyakit Antarabangsa) dan selepas semakan ke-10 tanda-tanda skizofrenia berikut dikenalpasti:

1. Auditori benar mengulas pseudohallucinations dan halusinasi somatik.

2. Gema pemikiran, apabila ada bunyi pemikiran mereka sendiri, mengambil atau meletakkan pikiran, serta keterbukaan.

3. Khayalan pendedahan, persepsi bela diri, motor, deria, automatisme ideatif (bersekutu).

4. Idea gila tidak sesuai dengan budaya, konyol dan mulia dalam kandungan.

Atau kemasukan dua tanda-tanda berikut adalah cukup:

1. Lebih dari satu bulan halusinasi dengan khayalan, tetapi tanpa mempengaruhi.

2. Sperrungi (rehat tiba-tiba dalam proses pemikiran).

3. Perilaku Catatonic.

4. Negativisme, ketidakmampuan emosi, keperibadian, sikap tidak peduli, kemusnahan ucapan, kedinginan.

5. Kehilangan minat, kurang tumpuan, autisme.

Kursus skizofrenia diperhatikan dengan baik dalam tempoh manifesto, tetapi lebih tepat selepas serangan ketiga. Dalam pengampunan, serangan biasanya polimorfik dan termasuk kebimbangan dan ketakutan.

Kursus berterusan skizofrenia termasuk ketiadaan remitan yang berlangsung lebih dari satu tahun.

Kursus episodik sepadan dengan simptomologi aliran paroxysmal yang diterima pakai dalam psikiatri domestik.

Pengiriman episodik dicirikan oleh pengulangan lengkap antara episod.

Permulaan penyakit (tempoh nyata) dicirikan oleh:

1. Tidak masuk akal penganiayaan, hubungan, nilai-nilai, asal-usul yang tinggi, dikurniakan dengan maksud khas dan tidak masuk akal cemburu, serta kesan tidak masuk akal.

2. Mendengar benar, serta pucat pucat-pewarna komentator, mengutuk bercanggah.

3. Seksual, penciuman, rasa, dan halusinasi somatik.

Tanda-tanda skizofrenia paranoid

Produktif dalam kombinasi dengan gejala negatif yang berlangsung sehingga dua minggu. Ini diikuti dengan pembebasan spontan dalam rawatan neuroleptik. Skizofrenia paranoid pada masa remaja berpanjangan dengan meningkatnya gangguan negatif. Ini adalah pseudo-halusinasi pendengaran, pemikiran pemikiran di kejauhan, sensasi suara yang datang dari pelbagai bahagian tubuh, persepsi delusi, dan juga penipuan penguasaan dan pengaruh.

Gejala skizofrenia yang lembap

Kekurangan gejala produktif dan manifestasi tidak langsung klinik, serta perubahan personaliti cetek asal asthenik (kerengsaan dengan ketidakstabilan, kerentanan yang berlebihan, keletihan dan kecurigaan cemas). Skizofrenia yang lembap memanifestasikan dirinya dalam keterasingan, kesedaran terhadap perubahan dunia dalaman, pengurangan kecergasan, aktiviti dan inisiatif, serta kecacatan mental. Terdapat persepsi yang terlepas dari realiti, keterukan akal, pembekuan kemurungan yang berkepanjangan, kekurangan emosi emosi dan nuansa perasaan, serta kehilangan kesenangan perasaan

Skizofrenia dalam gejala kanak-kanak

Fantasi lazat, bercerai dari realiti dan sering dikaitkan dengan penipuan. Anak itu hidup dalam stereotaip permainan, secara bertentangan dengan realiti dan menyedari aspirasi yang tidak benar, bermimpi tentang kuasa dan penemuan negara-negara baru dan sebagainya. Kehadiran abulia, ketika anak menjadi lesu dan tidak peduli, berhenti aktif. Kebodohan emosi menyertai, yang menampakkan diri dalam kepupusan yang semakin meningkat dari emosi kanak-kanak dan kehilangan hubungan dengan orang lain akibat ketidakpedulian. Kemunculan pemikiran terputus, dicirikan dalam pemisahan pemikiran dari realiti, serta kecenderungan untuk kebijaksanaan dan simbolisme. Skizofrenia pada kanak-kanak dan gejala-gejala cukup ketara selepas 2 tahun, dan sehingga 10 tahun bentuk nuklear berlaku

Gejala skizofrenia remaja

Bentuk skizofrenia paranoid telah diterangkan sejak umur 9 tahun. Gejala-gejala skizofrenia dalam remaja yang nyata sebagai regresi ucapan, tingkah laku, gangguan emosional, dan kelewatan perkembangan. Sebagai sama dengan kecelaruan muncul terlebih nilai ketakutan, dan fantasi delusional juga dicirikan oleh kesunyian, pengasingan, luar biasa, ketegangan, kemarahan, penyejukan kepada keluarga, kehilangan kawan-kawan, semangat untuk apa yang dia suka dengan mengorbankan pembelajaran, percutian, kesihatan, tidur, tidak produktif - kekurangan hasil, pasif kehadiran dalam pelajaran, tindakan tidak logik

Gejala skizofrenia pada wanita

Kehadiran halusinasi dan khayalan, kemurungan dengan latar belakang emosi yang teruk, psikosis, mengelakkan hubungan sosial, kesejukan, untidiness, autisme, kehilangan pemikiran abstrak, kemunculan sifat bisu, verbigeration, jiwa sendiri, gangguan pemikiran dan kehilangan kawalan ke atas fikiran, kemunculan neologisms, kabur pemikiran. Prognosis dinamik pemulihan adalah lebih baik bagi wanita yang mempunyai tubuh pyknic (pusingan kepala, kedudukan pendek, anggota kaki pendek dan leher, menonjolkan perut, dada lebar, pemendapan lemak), kepintaran tinggi, kehidupan penuh dalam keluarga. Oleh itu tempoh permulaan hendaklah lebih pendek daripada satu bulan, dan tempoh gejala tidak lebih dari 2 minggu, tidak ada yang tidak normal latar belakang yang diperlukan premorbid dan ketiadaan displasia (penyakit radang sendi), rintangan yang rendah (rintangan organisma) kepada ubat-ubatan psikotropik. Skizofrenia dalam wanita sukar untuk mendiagnosis penyakit itu dari segi pengiktirafan penyakit mental yang lain

Gejala schizophrenia pada lelaki

Berbagai gejala dalam lelaki, yang terbahagi kepada manifestasi positif dan negatif. Di bawah manifestasi positif termasuk terang, kelihatan, boleh dibalikkan (halusinasi). Di bawah sikap acuh tak acuh kejatuhan negatif, pengasingan, hubungan lelaki dengan kehilangan kehendak, kualiti emosi. Disifatkan oleh kehadiran pseudo-halusinasi, otomatisme mental, khayalan, catatonia, tidak masuk akal, serta kebodohan yang tidak dinobatkan, gangguan mood, obsesi, dan ketidaksosaan. Manifestasi negatif lelaki yang mengalami skizofrenia tidak dapat diterbalikkan. Manifestasi ini termasuk autisme, penurunan emosi dan kegagalan, perpecahan, dan pemisahan aktiviti mental. Skizofrenia pada lelaki disertai dengan mabuk, yang disertai oleh banyak kecederaan otak traumatik yang mengganggu rawatan penyakit.

Schizophrenia

Schizophrenia adalah gangguan mental, disertai dengan perkembangan gangguan asas persepsi, pemikiran dan tindak balas emosi. Berbeza dalam polimorfisme klinikal yang ketara. Manifestasi skizofrenia yang paling tipikal termasuk khayalan yang fantastis atau paranoid, halusinasi pendengaran, pemikiran yang kurang baik dan ucapan, pengurangan atau ketidakmampuan mempengaruhi dan pelanggaran berat penyesuaian sosial. Diagnosis ditubuhkan berdasarkan anamnesis, tinjauan pesakit dan saudara-mara beliau. Rawatan - terapi dadah, psikoterapi, pemulihan sosial dan pemulihan.

Schizophrenia

Schizophrenia adalah gangguan mental polimorf yang dicirikan oleh pemecahan kesan, proses pemikiran dan persepsi. Terdahulu dalam kesusasteraan khusus menunjukkan bahawa kira-kira 1% daripada penduduk mengalami skizofrenia, tetapi kajian skala besar baru-baru ini telah menunjukkan angka yang lebih rendah - 0.4-0.6% daripada populasi. Lelaki dan wanita sama-sama terjejas, tetapi wanita biasanya mengalami skizofrenia di kemudian hari. Pada lelaki, kejadian puncak berlaku pada usia 20-28 tahun, pada wanita - pada umur 26-32 tahun. Gangguan ini jarang berlaku pada zaman kanak-kanak, usia pertengahan, dan usia tua.

Schizophrenia sering digabungkan dengan kemurungan, gangguan kecemasan, ketagihan dadah dan alkohol. Ketara meningkatkan risiko bunuh diri. Ini adalah penyebab utama kecacatan ketiga selepas demensia dan tetraplegia. Selalunya melibatkan ketidakseimbangan sosial yang ketara, mengakibatkan pengangguran, kemiskinan dan tempat tinggal. Penduduk bandar menderita skizofrenia lebih kerap daripada orang yang tinggal di kawasan luar bandar, bagaimanapun, punca-punca fenomena ini masih belum jelas. Rawatan skizofrenia dijalankan oleh pakar dalam bidang psikiatri.

Punca Schizophrenia

Sebab-sebab kejadian tidak ditubuhkan dengan tepat. Kebanyakan psikiatri percaya bahawa skizofrenia adalah penyakit multifactorial yang berlaku di bawah pengaruh beberapa pengaruh endogen dan eksogen. Kecenderungan keturunan diturunkan. Sekiranya terdapat saudara dekat (bapa, ibu, saudara lelaki atau saudara perempuan) yang menderita penyakit ini, risiko peningkatan skizofrenia meningkat kepada 10%, iaitu kira-kira 20 kali berbanding dengan risiko purata bagi penduduk. Bagaimanapun, 60% pesakit mempunyai sejarah keluarga yang tidak rumit.

Antara faktor yang meningkatkan risiko mengembangkan skizofrenia, termasuk jangkitan intrauterin, buruh rumit dan masa kelahiran. Telah ditubuhkan bahawa penyakit ini lebih kerap dipengaruhi oleh orang yang dilahirkan pada musim bunga atau musim sejuk. Mereka mengingatkan bahawa hubungan skizofrenia yang mantap dan beberapa faktor sosial, termasuk tahap urbanisasi (rakyat sering menderita penduduk luar bandar), kemiskinan, keadaan hidup yang buruk semasa perpindahan kanak-kanak dan keluarga akibat keadaan sosial yang tidak baik.

Ramai penyelidik menunjukkan kehadiran pengalaman traumatik awal, pengabaian keperluan penting, penyalahgunaan seksual atau fizikal kanak-kanak. Kebanyakan pakar percaya bahawa risiko skizofrenia tidak bergantung kepada gaya pendidikan, manakala sesetengah pakar psikiatri menunjukkan sambungan penyakit yang mungkin dengan pelanggaran berat hubungan keluarga: pengabaian, penolakan dan kurang sokongan.

Schizophrenia, ketagihan alkohol, ketagihan dadah dan penyalahgunaan dadah sering dikaitkan, tetapi tidak selalu mungkin untuk mengesan sifat hubungan ini. Terdapat kajian-kajian yang menunjuk kepada sambungan keterpurukan skizofrenia dengan pentadbiran stimulan, hallucinogens dan beberapa bahan psikoaktif lain. Walau bagaimanapun, hubungan songsang mungkin. Apabila tanda-tanda awal skizofrenia muncul, pesakit kadang-kadang cuba menghilangkan rasa tidak selesa (kecurigaan, kemerosotan mood dan gejala-gejala lain) dengan menggunakan dadah, alkohol dan ubat-ubatan dengan kesan psikoaktif, yang melibatkan peningkatan risiko penagihan dadah, alkohol dan ketagihan yang lain.

Sesetengah pakar menunjukkan hubungan yang mungkin antara skizofrenia dan anomali dalam struktur otak, khususnya, dengan peningkatan ventrikel dan penurunan aktiviti lobus frontal, yang bertanggungjawab untuk penalaran, perancangan dan membuat keputusan. Pada pesakit dengan skizofrenia, perbezaan struktur anatomi hippocampus dan lobus temporal juga dikesan. Pada masa yang sama, para penyelidik mencatatkan bahawa pelanggaran yang disenaraikan boleh berlaku untuk kali kedua, di bawah pengaruh farmakoterapi, kerana majoriti pesakit yang mengambil bahagian dalam kajian struktur otak sebelumnya telah menerima ubat antipsikotik.

Terdapat juga hipotesa neurokimia yang menghubungkan perkembangan skizofrenia dengan aktiviti gangguan neurotransmitter tertentu (teori dopamin, hipotesis keturen, hipotesis tentang hubungan penyakit dengan gangguan dalam sistem cholinergic dan GABArgic). Hipotesis dopamine sangat popular sejak sekian lama, tetapi kemudian ramai pakar mula mempersoalkannya, menunjukkan sifat mudahnya teori ini, ketidakmampuan untuk menerangkan polimorfisme klinikal dan banyak pilihan untuk skizofrenia.

Klasifikasi skizofrenia

Memandangkan gejala klinikal di DSM-4, terdapat lima jenis skizofrenia:

  • Skizofrenia paranoid - terdapat khayalan dan halusinasi tanpa keterangkuman emosional, tingkah laku tidak teratur dan gangguan pemikiran
  • Skizofrenia yang tidak teratur (skizofrenia hebephrenic) - gangguan pemikiran dan pergerakan emosi yang dikenal pasti
  • Catatonic Schizophrenia - Gangguan Psikomotor Berterusan
  • Skizofrenia yang tidak dibezakan - gejala psikotik yang tidak sesuai dengan pola skizofrenia kronik, hepephrenic atau paranoid
  • Skizofrenia sisa - simptom positif yang ringan diperhatikan.

Bersama dengan perkara di atas, dua jenis skizofrenia dibezakan dalam ICD-10:

  • Skizofrenia mudah - perkembangan secara beransur-ansur gejala negatif jika tiada psikosis akut
  • Kemurungan post-schizophrenic - berlaku selepas keterukan, dicirikan oleh penurunan mood yang mantap terhadap latar belakang simptom sisa ringan skizofrenia.

Bergantung pada jenis kursus, ahli psikiatri domestik secara tradisional membezakan paroxysmal-progresif (kot bulu), berulang (berkala), skizofrenia yang lambat dan berterusan. Pembahagian kepada bentuk berdasarkan jenis aliran membolehkan anda lebih tepat menentukan indikasi untuk terapi dan meramalkan perkembangan lanjut penyakit ini. Memandangkan peringkat penyakit, peringkat berikut dalam perkembangan skizofrenia dibezakan: premorbid, prodromal, episod psikotik pertama, remisi, keterpurukan. Keadaan skizofrenia terakhir adalah kecacatan - pemikiran yang berterusan, sangat terganggu, keperluan yang dikurangkan, sikap tidak peduli dan sikap acuh tak acuh. Keterukan kecacatan boleh berbeza-beza.

Gejala Schizophrenia

Perwujudan skizofrenia

Sebagai peraturan, skizofrenia diwujudkan pada masa remaja atau dewasa dewasa. Serangan pertama biasanya didahului oleh tempoh pra-matang 2 tahun atau lebih. Dalam tempoh ini, pesakit membangunkan beberapa gejala tidak spesifik, termasuk kerengsaan, gangguan mood dengan kecenderungan untuk disdhoria, kelakuan aneh, mengasah atau mengganggu ciri-ciri watak tertentu dan penurunan keperluan untuk hubungan dengan orang lain.

Tidak lama sebelum kemunculan skizofrenia, tempoh prodroma bermula. Pesakit semakin terasing dari masyarakat, menjadi tersebar. Gangguan jangka pendek tahap psikotik (idea-idea sementara yang berlebihan atau tidak senonoh, halusinasi fragmentari), yang berubah menjadi psikosis yang maju, menyertai gejala tidak khusus. Gejala skizofrenia dibahagikan kepada dua kumpulan besar: positif (sesuatu yang kelihatannya tidak normal) dan negatif (sesuatu yang sepatutnya normal akan hilang).

Gejala positif skizofrenia

Hallucinations Halusinasi auditori biasanya berlaku dalam skizofrenia, dan pesakit mungkin merasakan suara-suara itu terdengar di kepalanya atau datang dari berbagai objek luar. Suara boleh mengancam, memerintahkan atau mengulas mengenai tingkah laku pesakit. Kadang-kadang pesakit mendengar dua suara sekaligus, yang membantah di antara mereka. Bersama-sama dengan pendengaran, halusinasi sentuhan mungkin, biasanya bersifat berseni (misalnya, katak di dalam perut). Halusinasi visual dalam skizofrenia sangat jarang berlaku.

Kelainan lazim. Dalam kes khayalan, pesakit percaya bahawa seseorang (kecerdasan musuh, makhluk asing, pasukan jahat) bertindak kepadanya dengan bantuan cara teknikal, telepati, hipnosis, atau sihir. Apabila mengejar kecemasan, seorang pesakit dengan skizofrenia menganggap seseorang sentiasa memerhatikannya. Hilang kecemburuan dicirikan oleh keyakinan yang tidak dapat dielakkan dalam ketidaksetiaan pasangan. Karut dysmorphophobic ditunjukkan dengan keyakinan terhadap kecacatannya sendiri, dengan adanya kecacatan kasar di beberapa bahagian badan. Apabila khayalan menuduh diri sendiri, pesakit menganggap dirinya bersalah atas kemalangan, penyakit atau kematian orang lain. Dengan khayalan kemegahan, pesakit dengan skizofrenia percaya bahawa dia menduduki kedudukan yang sangat tinggi dan / atau memiliki kebolehan yang luar biasa. Hypochondriac delirium disertai dengan keyakinan bahawa ada penyakit yang tidak dapat diubati.

Obsesi, gangguan pergerakan, pemikiran dan ucapan. Idea-idea obsesif adalah idea-idea watak abstrak, yang timbul dalam fikiran seorang pesakit skizofrenia terhadap kehendaknya. Sebagai peraturan, mereka bersifat global (contohnya: "apa yang berlaku jika bumi bertabrakan dengan meteorit atau turun dari orbit?"). Gangguan pergerakan yang nyata sebagai kegoda catatonic atau kegembiraan catatonik. Gangguan pemikiran dan ucapan termasuk kebijaksanaan yang obsesif, penalaran dan penalaran yang tidak bermakna. Ucapan pesakit yang menderita skizofrenia penuh dengan neologisme dan penerangan yang terlalu terperinci. Dalam hujah mereka, pesakit secara rawak melompat dari satu topik ke yang lain. Dengan kecacatan kasar, skizofasia berlaku - pertuturan yang tidak masuk akal, tanpa makna.

Gejala negatif skizofrenia

Gangguan emosi. Pengasingan sosial. Emosi pesakit skizofrenia telah diratakan dan habis. Hipotermia sering diperhatikan (penurunan mood). Hyperthymia berlaku kurang kerap (ketinggian mood yang mantap). Bilangan hubungan dengan orang lain dikurangkan. Pesakit yang menderita skizofrenia tidak berminat dengan perasaan dan keperluan orang yang tersayang, berhenti melawat kerja atau belajar, lebih suka menghabiskan masa sahaja, sepenuhnya diserap dalam pengalaman mereka.

Gangguan serentak. Drift Drift dimanifestasikan oleh pasif dan ketidakupayaan untuk membuat keputusan. Pesakit dengan skizofrenia mengulangi tingkah laku mereka yang biasa atau mengeluarkan tingkah laku orang lain, termasuk asocial (contohnya, minum alkohol atau mengambil bahagian dalam tindakan yang menyalahi undang-undang), tidak merasakan keseronokan dan tidak membentuk sikap mereka sendiri terhadap apa yang sedang berlaku. Gangguan serentak biasanya ditunjukkan oleh hypobulia. Menghilangkan atau mengurangkan keperluan. Ketara mengecilkan pelbagai minat. Mengurangkan keinginan seksual. Pesakit yang menderita skizofrenia, mula mengabaikan peraturan kebersihan, enggan makan. Kurang kerap (selalunya - di peringkat awal penyakit) terdapat hyperbulia, disertai dengan peningkatan nafsu makan dan keinginan seksual.

Diagnosis dan rawatan skizofrenia

Diagnosis ditubuhkan atas dasar anamnesis, tinjauan pesakit, kawan-kawan dan saudara-mara. Diagnosis skizofrenia memerlukan kehadiran satu atau lebih kriteria pangkat pertama dan dua atau lebih kriteria peringkat kedua yang ditakrifkan oleh ICD-10. Kriteria peringkat pertama termasuk halusinasi pendengaran, bunyi pemikiran, khayalan yang rumit dan persepsi yang tidak tepat. Senarai kriteria untuk peringkat kedua skizofrenia termasuk catatonia, gangguan pemikiran, halusinasi berterusan (selain pendengaran), gangguan tingkah laku dan gejala negatif. Gejala peringkat pertama dan kedua harus diperhatikan selama sebulan atau lebih. Pelbagai ujian dan skala digunakan untuk menilai keadaan emosi, status psikologi dan parameter lain, termasuk ujian L├╝scher, ujian Leary, skala Carpenter, ujian MMMI dan skala PANSS.

Rawatan skizofrenia termasuk terapi dadah, psikoterapi dan langkah pemulihan sosial. Dasar farmakoterapi adalah ubat-ubatan dengan tindakan antipsikotik. Pada masa ini, keutamaan sering diberikan kepada antipsikotik atipikal, yang kurang mungkin menyebabkan dyskinesia terasa dan, menurut pakar, dapat mengurangkan gejala negatif skizofrenia. Untuk mengurangkan keterukan kesan sampingan, antipsikotik digabungkan dengan ubat-ubatan lain, biasanya penstabil mood dan benzodiazepin. Dengan tidak berkesan kaedah lain, terapi ECT dan insulin-comatose ditetapkan.

Selepas pengurangan atau kehilangan simptom positif pesakit dengan skizofrenia, rujuklah psikoterapi. Terapi kognitif-tingkah laku digunakan untuk melatih kemahiran kognitif, meningkatkan fungsi sosial, membantu kesedaran tentang ciri-ciri negara sendiri dan menyesuaikan diri dengan keadaan ini. Untuk mewujudkan suasana keluarga yang baik menggunakan terapi keluarga. Mengadakan sesi latihan untuk saudara-mara pesakit dengan skizofrenia, memberikan sokongan psikologi untuk menutup pesakit.

Prognosis untuk skizofrenia

Prognosis untuk skizofrenia ditentukan oleh beberapa faktor. Faktor prognostik yang menguntungkan termasuk seks wanita, usia terlambat penyakit, permulaan yang teruk dari episod psikotik pertama, sedikit gejala gejala negatif, ketiadaan halusinasi yang berpanjangan atau kerap, serta hubungan peribadi yang baik, adaptasi profesional dan sosial yang baik sebelum permulaan skizofrenia. Peranan tertentu dimainkan oleh sikap masyarakat - menurut penyelidikan, ketiadaan stigmatisasi dan penerimaan orang-orang di sekelilingnya mengurangkan risiko kambuh semula.

Gejala Schizophrenia

Sebaik sahaja berhubung dengan pesakit, doktor merumuskan diagnosis "skizofrenia", stigma segera dimasukkan kepadanya. Kebanyakan ketakutan orang ramai, cuba menghindari orang yang mempunyai masalah mental. Schizophrenia, gejala-gejala yang hanya dapat dikesan dengan cara yang profesional, sering dikelirukan dengan neurosis yang pedas dan mengalihkan perhatian. Agar tidak menjadi salah, kita akan mengkaji secara ringkas apa jenis penyakit itu, apakah punca-punca gangguan mental, kaedah diagnosis dan rawatan.

Masyarakat kita, sayangnya, sangat berkaitan dengan orang yang mempunyai masalah mental. Setakat tertentu, keadaan itu wajar, kerana skizofrenia boleh menjadi sangat berbahaya. Bentuk tertentu penyakit ini mendorong seseorang kepada keganasan, perbalahan, kerana sebab ini terdapat penjenayah, maniak, perogol, dan sebagainya. Tetapi terdapat beberapa jenis penyakit, di mana seseorang itu benar-benar selamat untuk dirinya sendiri dan orang lain. Ya, dan jenis penyakit yang kompleks boleh dihentikan pada waktunya dan tidak membiarkan orang gila sepenuhnya. Untuk melakukan ini, anda perlu tahu apa skizofrenia, psikiatri adalah baik, ia memberikan klasifikasi dan definisi yang jelas. Anda juga harus memeriksa tanda-tanda dan gejala-gejala penyakit ini.

Di manakah skizofrenia berasal

Penyakit ini tidak nyata sebagai satu jenis gangguan. Istilah "skizofrenia" merangkumi beberapa patologi sifat mental, rohani yang timbul tanpa sebab yang jelas. Mengenai faktor-faktor yang mencetuskan penyakit itu, cuba mencari tahu selama beberapa abad, tetapi tidak mungkin untuk mencari rangsangan yang jelas. Ia hanya pada permulaan abad ke-20 bahawa ahli psikiatri Blair mengetengahkan skizofrenia sebagai negara yang berasingan, bebas, meletakkannya bersama-sama dengan penyakit psikiatri lain dan mentakrifkan istilah "patologi endogen." Pada masa yang sama istilah yang tepat diletakkan - pemisahan keperibadian, pelanggaran integriti jiwa manusia. Ahli sains pertama menunjukkan bahawa skizofrenia muncul. Penyebab utama masalah itu sudah dianggap sebagai kecenderungan genetik. Doktor mengamati pesakit yang dipunyai oleh genus, nama keluarga dan mendakwa bahawa penyakit itu menyebar melalui darah.

Sikap terhadap pesakit sangat kejam - mereka dibunuh, secara paksa disterilkan, supaya tidak menimbulkan jenis mereka sendiri.

Berapa tahunkah skizofrenia berlaku?

Menurut kajian, gangguan mental lebih kerap berlaku pada individu berusia antara 15 hingga 35 tahun. Alasannya ialah tempoh di mana seseorang dihadapkan dengan tekanan pertama, menyesuaikan diri dengan masyarakat, terdapat konflik pertama, kematangan seksual, dan sebagainya. Sesetengah orang mengalami skizofrenia sejak lahir, kita akan mengkaji faktor-faktor yang mencetuskan penyakit di bawah ini. Gangguan mental sering menjadi sahabat orang tua. Kenapa skizofrenia pada orang tua - disebabkan kematian sel otak, pukulan, kelemahan umum, jiwa telah musnah. Hampir setiap orang yang berusia 4 tahun menderita bukan sahaja gangguan mental, tetapi juga kehilangan ingatan, logik tindakan, bercakap buruk, memahami, berjalan.

Penting: di usia tua memerlukan kesabaran dan perhatian. Setiap daripada kita sedang menunggu usia tua dan tidak diketahui apa yang menjadi penyakit yang akan menjadi sahabat yang tidak menyenangkan.

Mengapa skizofrenia berlaku: hipotesis asas

Pakar-pakar terkemuka di dunia dalam psikiatri telah mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada manifestasi tanda-tanda penyakit mental melalui tahun penyelidikan. Ini termasuk perkara-perkara berikut:

  • kecenderungan genetik (keturunan);
  • gangguan neurofisiologi di dalam otak;
  • sebab sosial;
  • cara membesarkan dan perkembangan kanak-kanak pada tahun-tahun pertama kehidupan.

Schizophrenia: mengapa penyakit itu berlaku, hipotesis utama

Terdapat banyak hipotesis, tetapi sebahagian daripadanya mempunyai asas untuk kewujudan, yang akan kita pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Punca dan gejala

  • Genetik. Kecenderungan warisan diiktiraf oleh kebanyakan profesional psikiatri. Selain itu, hipotesis itu menikmati "kejayaan" dalam abad yang lalu, pada awal perkembangan psikiatri sebagai sains. Menurut teori, penyakit mental disebarkan dari ibu bapa kepada anak-anak. Jika satu ibu bapa sakit, maka risiko peralihan adalah 40%, kedua ibu bapa - 80%. Penyakit mental juga boleh diwarisi daripada datuk dan nenek. Di manakah kembar datang dari skizofrenia? Hakikatnya adalah jika salah satu daripada bayi yang sama dipengaruhi oleh patologi mental, maka yang kedua mempunyai peluang 60% untuk "menangkap" penyakit itu. Penyakit Dvuayaytsev ditransmisikan dalam 25% kes.
  • Neurofisiologi. Perubahan dalam otak manusia berlaku akibat daripada penyakit berjangkit, terutamanya jenis penyakit, kecederaan, tekanan yang kuat, gangguan proses metabolik. Menurut hipotesis, kerja neurotransmitter adalah keliru, yang membawa kepada gangguan mental dan saraf.
  • Skizofrenia dan watak. Mengikut teori ini, paling kerap gangguan mental menderita mementingkan diri sendiri, konflik, sifat histeristik. Darah untuk perkembangan serangan schizoid boleh menjadi penyakit virus, kecederaan kepala, tekanan, kerja keras.
  • Syarat kehidupan. Bergantung kepada keluarga di mana kanak-kanak itu dibesarkan, apakah keadaan hidup, penyakit ini atau itu menunjukkan dirinya sendiri. Menurut teori ini, skizofrenia tidak terkecuali. Ia juga bercakap tentang penyakit semasa mengandung ibu, kelahiran bayi di kawasan dengan keadaan cuaca yang sukar.

Penting: terdapat juga gejala, sebab-sebabnya berakar umbi dalam keadaan sejuk, mementingkan diri, sikap acuh tak acuh ibu bapa kepada anak. Mereka mewujudkan semua syarat supaya ia menjadi tertutup, jiwa terganggu, dan ketidakupayaan untuk dihubungi dengan masyarakat sekitar berkembang. Dalam kes-kes di mana terdapat keganasan dalam keluarga, sikap yang sesat, selalunya kanak-kanak mengalami masalah mental.

  • Faktor psikologi - satu lagi jawapan - di mana skizofrenia berasal. Penyakit mental, menurut hipotesis ini, berkembang pada individu dengan jiwa yang terdistorsi, kesukaran dalam hubungan, visualisasi, pemikiran yang merosot, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, dan sebagainya.
  • Faktor sosial termasuk hidup dalam keadaan yang keras, dalam keluarga pecandu alkohol, penagih dadah. Selalunya terdapat patologi pada orang yang telah mengalami diskriminasi kaum, hidup dalam kemiskinan dan di kawasan yang kurang baik.

Kenapa skizofrenia berkembang: hipotesis moden

Psikiatri lebih lanjut berkembang sebagai sains, teori-teori tentang penyebab-penyebab penyakit itu semakin banyak. Pakar mengaitkan mereka dengan perkembangan sains lain - biologi, genetik, biokimia, dan lain-lain. Penemuan baru berlaku di setiap kawasan, dan sebagai tambahan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mencetuskan penyakit, rawatan yang lebih baru dijumpai. Pendekatan moden menganggap penyebab penyakit berikut.

  1. Patologi virus. Sejumlah saintis yang terkenal di bidang psikiatri percaya bahawa sumber perkembangan penyakit mental adalah virus. Pertama sekali, ia menganggap proses jangkitan tubuh wanita hamil. Mikroorganisma patogen menembusi cecair amniotik, ke dalam badan embrio melalui darah, yang menyebabkan proses mutasi di dalam otak. Wakil psikiatri klasik berwaspada terhadap teori ini, tetapi masih ada klinik swasta di mana mereka menawarkan rawatan dengan ubat-ubatan antiviral.
  2. Asal toksik. Teori ini berdasarkan data dari kajian analisis pesakit yang darahnya mengandungi konglomerat sifat toksik. Eksperimen telah dijalankan ke atas haiwan: bahan kimia toksik telah dimasukkan ke dalam badan mereka, selepas itu terdapat penyelewengan di dalam otak. Tetapi kebanyakan pakar terkemuka dunia bertindak balas terhadap teori itu dengan keraguan, jadi penyelidikan telah dihentikan.
  3. Sifat autoimun penyakit ini. Menurut teori, gangguan mental berlaku akibat serangan badan terhadap sel sendiri. Perkara yang sama berlaku dengan otak, terdapat perkembangan antibodi yang mengubah struktur dan tisu otak.
  4. Faktor neurobiologi. Teori ini merujuk kepada salah satu penemuan terkini dan mempunyai hak untuk wujud. Lebih-lebih lagi, pakar-pakar bersetuju bahawa gangguan neurotransmitter-penerima telah gagal. Akibatnya, terdapat pengeluaran dopamin yang berlebihan, yang menghancurkan neurons serotonin dan penularannya, yang menyebabkan skizofrenia berlaku.
  5. Hipotesis eksistensi. Mengikut teori ini, semua orang mempunyai dunia dalamannya sendiri, yang tidak menyerupai sesiapa pun. Sesetengah individu mengalami perubahan di mana komunikasi dan persepsi faktor luaran adalah mustahil. Bagi mereka, semua yang dibina di dalamnya adalah ideal dan tidak memerlukan pembetulan. Pesakit mengarahkan semua kekuatannya, tenaga ke dalam. Teori ini tidak mendapat banyak sokongan daripada pakar, tetapi mula digunakan sebagai kaedah tambahan pengaruh oleh ahli psikologi mengenai penyakit mental.

Debut Schizophrenia

Penyakit mental dalam kumpulan yang dipanggil "skizofrenia" dibahagikan kepada keterukan. Yang pertama, iaitu awal, mudah, adalah debut, di mana tanda-tanda hampir tidak dapat dilihat. Mereka mempamerkan diri mereka dalam masa remaja, apa yang dipanggil "masa pubertas", apabila berlaku akil baligh.

Debut Schizophrenia: Gejala

Alasan untuk perkembangan penyakit mental adalah:

  • gangguan hormon;
  • akil baligh;
  • penyesuaian sosial;
  • konflik pertama, tekanan, dll.
  • penyakit ini disertai dengan sikap tenang, semangat berlebihan untuk penampilan mereka, pesakit sentiasa bertentangan dengan orang tua dan orang tersayang.

Proses-proses mental telah habis - pemikiran terganggu, pertuturan menjadi tidak konsisten. Dalam kes lain, pesakit mula terlibat dalam beberapa jenis hobi, untuk masa yang lama mereka boleh duduk di pekerjaan yang sama - susah payah dan susah payah. Kehilangan minat dalam pelaksanaan tugas, tidak ada keinginan untuk belajar, bekerja.

Apabila merujuk kepada pakar, diagnosis "skizofrenia" dibuat, pembangunan boleh diteruskan, tetapi terdapat kes-kes apabila proses regresif dihalang. Apabila penyakit diaktifkan, pendekatan yang mencukupi diperlukan dalam diagnosis dan rawatan.

Penting: dalam akil baligh, kecenderungan bunuh diri sering berlaku. Mereka boleh diselesaikan hanya dengan penyertaan pakar psikiatri, ahli psikologi.

  • Kemunculan gangguan jiwa juga sering tersembunyi di balik rasa mementingkan diri sendiri, histeria dan kedinginan seseorang, selalunya gejala berlaku pada separuh wanita.
  • Penyakit mental, gejala-gejala yang dinyatakan dalam ketidakselesaan, merujuk kepada bentuk lembap. Ia juga tidak selalu didedahkan pada peringkat awal dan berkembang secara beransur-ansur. Memadamkan bingkai antara "saya" dan "bukan saya" sendiri. Gejala lebih biasa di kalangan remaja. Semua orang biasa dengan kes-kes apabila seorang lelaki muda atau seorang gadis mengalami penampilannya, mendapati banyak kecacatan dalam berat badan, angka, bentuk wajahnya, mata, hidung, kening, dll.

Schizophrenia: gejala utama

Terdapat beberapa bentuk utama penyakit, yang masing-masing dicirikan oleh tanda-tanda tertentu.

Bentuk paranoid. Terdapat rasa, auditori, visual, halusinasi penciuman, boleh dinyatakan dalam kata-kata, bunyi. Pesakit berkomunikasi dengan personaliti yang tidak kelihatan, berasa bau tidak wujud. Juga, pesakit sering merasakan bahawa entiti menyentuh mereka, mereka tergoda untuk tindakan seksual.

Gebefrenia. Simptomologi skizofrenia dalam bentuk ini muncul pada masa remaja. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, pelanggaran ucapan dan pemikiran bergabung. Oleh kerana faktor yang tidak menarik, seseorang menjadi mandiri, boleh menyertai satu mazhab.

Secara luaran, pesakit dengan jenis hepaten penyakitnya kelihatan tidak enak, ada senyuman aneh di wajah mereka, tidak ada emosi, ada grimaces, lidah terikat. Sukar untuk difahami oleh seorang pesakit, kerana logiknya hilang dan dari satu topik, dia tiba-tiba dapat bergerak ke arah yang lain, aneh dan tidak dapat difahami. Faktor halus dan hallucinogenik jarang diperhatikan.

Catatonia. Skizofrenia sukar, gejala utama - gangguan kebolehan motor yang berkuasa. Terdapat aktiviti berlebihan atau perencatan yang lengkap. Pesakit mempunyai:

  • stupor;
  • agitasi;
  • negativisme;
  • ketegaran;
  • pembekuan;
  • fleksibiliti;
  • subordinasi;
  • monotoni (pengulangan pergerakan yang sama, kata-kata).

Skizofrenia yang teruk jenis ini sering menyebabkan hospitalisasi pesakit di institusi tertentu dengan kawalan ketat kakitangan perubatan.

Penting: dalam kes bentuk yang teruk penyakit itu mutlak mustahil untuk mencetuskan pesakit untuk bertindak. Tingkah laku pesakit tidak dapat diramalkan, apalagi, ia berbahaya bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga bagi orang-orang di sekelilingnya. Hanya memanggil pasukan psikiatri akan menjadi keputusan yang tepat.

Gejala utama skizofrenia adalah bentuk mudah - mengurangkan prestasi, perkembangan tingkah laku yang tidak sesuai, pemikiran yang cacat, ucapan. Penyakit ini beransur-ansur. Pesakit menjadi mandiri, menjadi apatis, tidak aktif, dan sedikit emosi.

Bentuk sisa adalah akibat dari penyakit mental. Mengurangkan aktiviti motorik, bergaul dan bergairah. Pesakit jenis ini tidak dapat menjaga diri sendiri, memerlukan penjagaan, menerima kecacatan.

Skizofrenia yang teruk: apa itu

Apabila diabaikan, pesakit mempunyai peringkat terakhir penyakit mental. Mereka benar-benar mandiri, mereka tidak berminat dengan dunia luar, mereka kehilangan sentuhan dengan realiti. Gejala utama disertai:

  • halusinasi berterusan - bunyi, visual, pencium;
  • tidak masuk akal - ucapan yang melengking, kekeliruan, komunikasi dengan personaliti yang tidak wujud;
  • pencerobohan, kekasaran dalam berkomunikasi dengan orang tersayang;
  • terdapat keletihan, atrofi otot akibat berterusan berbaring di atas katil;
  • enggan untuk aktiviti kegemaran sebelum ini, tidak lagi berminat untuk belajar, bekerja.

Gejala positif dan negatif

Penyakit mental, termasuk dalam istilah umum "skizofrenia" dicirikan oleh kepelbagaian gambar klinikal. Penyakit ini menampakkan dirinya melalui pelbagai bentuk, arus, spesies. Oleh sebab itu, sesetengah pakar mengkaji penyakit ini sebagai satu siri penyakit yang berbeza dengan satu kumpulan. Terdapat juga gradasi dalam gejala - positif dan negatif.

Gejala positif termasuk gangguan delusi, halusinasi, gangguan fungsi motor, kelakuan, mood. Iaitu, dengan penyakit itu, tanda tambahan ditambah.

Apakah gejala negatif skizofrenia?

Gejala negatif bermakna keupayaan tertentu diambil dari pesakit.

  • Emosional yang kecil. Keterukan patologi ini bergantung pada peringkat dan bentuk penyakit.

Pada mulanya, pesakit mempunyai ketidakupayaan untuk mengalami, menderita. Lama kelamaan, dia berhenti berkomunikasi dengan rakan-rakan, kemudian dengan orang tersayang. Kehilangan minat dalam kerja, kajian, ucapan menjadi tidak konsisten, aneh dan tidak dapat difahami.

  • Skizofrenia tidak aktif, tanda-tanda yang dinyatakan dalam ketidakaktifan, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, untuk melihat dunia luar, maklumat.
  • Autisme adalah gangguan mental yang lebih biasa dengan kelahiran seorang kanak-kanak. Dari mana asalnya - tidak diketahui dengan pasti. Dalam bentuk ini, pesakit sepenuhnya terkunci di dunia sendiri, hidup dalam fantasi yang dicipta oleh pemikirannya dan menjadi realiti baginya.
  • Kurangnya aktiviti sukarela. Pesakit sepenuhnya enggan berkomunikasi, boleh duduk atau berbaring dalam satu kedudukan untuk masa yang lama. Pesakit kelihatan tidak kemas, tidak mahu mencuci, memotong rambut mereka, tidak ada fungsi insentif: keinginan, aspirasi.

Pelbagai karya boleh ditulis mengenai semua hipotesis mengenai penyakit mental, peringkat, bentuk dan trend skizofrenia. Dalam sebarang kes, hanya psikiatri yang terbukti dan berpengalaman dapat membuat diagnosis yang tepat dan mengambil rawatan yang mencukupi. Penyakit ini pelbagai rupa, gejala serupa dengan gangguan sepenuhnya yang tidak bersalah dalam sistem saraf, ia mungkin akibat daripada penyakit, tekanan. Oleh itu, apabila memerhatikan tanda-tanda yang mencurigakan yang pertama, anda perlu segera menghubungi doktor dan menghapuskan gangguan mental.

Pengasingan dalaman: bagaimana skizofrenia berlaku

Elena Foer

Sesetengah ulama mengasaskan asal usul skizofrenia dengan perkembangan kognitif dan kebolehan lisan pada manusia, sementara penyakit itu sendiri lebih menekan mereka. Sebab-sebab kejadian, perkembangan, gejala masih menyebabkan banyak kontroversi: seseorang percaya bahawa skizofrenia disebarkan melalui seperangkat gen tertentu, dan seseorang mendapat sambungan dengan penyakit virus. Tetapi doktor bersetuju dengan satu perkara: ketidakupayaan skizofrenia adalah mitos.

Kesan sampingan ucapan

Tidak diketahui siapa nenek moyang kita yang jauh, yang pertama menjadi sakit dengan skizofrenia. Tetapi ada sebab untuk mempercayai bahawa dia bukan pemilik alat-alat batu yang buruk, membungkus dirinya di kulit, duduk di atas api pada malam yang dingin, dan hanya menguasai seni visual. Ini ditunjukkan oleh hipotesis asal-usul penyakit ini, dikemukakan oleh psikiatri Inggeris Timothy Crow. Beliau mencadangkan kemunculan skizofrenia secara langsung berkaitan dengan berlakunya bahasa.

Ahli antropologi memanggil penampilan ucapan manusia sebagai "peristiwa" genetik, dan kepentingannya tidak dapat dipandang remeh - bahasa telah memisahkan kita daripada semua jenis haiwan lain. Perubahan kromosom yang menyebabkan ia muncul menyebabkan asimetri dalam perkembangan hemisfera - yang kiri adalah bertanggungjawab untuk menganalisis dan "menyusun" pertuturan, untuk sintaks dan morfologi, dan yang paling tepat untuk kandungan yang bermakna. Idea Crowe adalah bahawa asimetri dari hemisfera adalah penyebab skizofrenia. Hipotesis, tentu saja, mempunyai bukti sendiri - pada pesakit dengan diagnosis ini, asimetri hemisfera sebenarnya kurang jelas, yang juga menyebabkan gangguan ucapan.

"Kehidupan bebas" dari hemisfera bermula kira-kira 100-250 ribu tahun yang lalu, pada puncak zaman Paleolitik, ketika nenek moyang kita belajar untuk menarik perhiasan pertama di dinding gua mereka, dan menurut Crow, pesakit pertama dengan skizofrenia muncul pada masa-masa yang jauh.

Walau bagaimanapun, hipotesis Crowe bukanlah satu-satunya. Salah satu lawannya yang paling perjudian adalah Jonathan Kenneth Burns, pengarang teori evolusi skizofrenia. Menurutnya, penyakit ini tidak berkaitan dengan bahasa, tetapi dengan perkembangan kemampuan kognitif seseorang dan kemahiran sosial. Walau bagaimanapun, "tarikh lahir" penyakit dalam kes ini tidak akan berubah secara asasnya.

Saya mesti katakan, pemikiran ini tidak lebih daripada spekulasi - lelaki Rhodesia, wira Paleolitik Tengah, malangnya, tidak meninggalkan senarai penyakitnya. Tetapi sudahpun orang-orang Mesir kuno yang disebut sepenuhnya dalam gejala-gejala mereka menyerupai skizofrenia.

Walau bagaimanapun, nama penyakit ini sangat lama muncul agak baru - pada tahun 1908, terima kasih kepada doktor Swiss Eigen Bleuler. Dia menganggap kedamaian sebagai gejala utama skizofrenia - kedamaian perasaan dan sikap. Perpecahan ini, pembahagian dalam bahasa Yunani purba dipanggil schisis, oleh itu istilah skizofrenia (ia lebih dekat dengan asal dalam bahasa Inggeris).

Gen, jangkitan dan psikotrauma

Hipotesis mengapa orang sakit dengan skizofrenia adalah lebih besar daripada mereka yang menjelaskan di mana ia datang. Menurut model yang paling popular hari ini dalam bidang ini, biopsychosocial, dalam perkembangan skizofrenia adalah faktor penting dan biologi, dan sosio-psikologi.

Penyebab biologi termasuk, sebagai contoh, keabnormalan genetik, iaitu keturunan. Schizophrenia tidak berlaku akibat pecahan gen tunggal, tetapi terdapat beberapa gangguan genetik yang paling sering menemani penyakit ini. Lebih-lebih lagi, "gen calon" sudah terkenal dengan saintis. Tetapi tidak ada hubungan yang jelas dan konsisten "terdapat pecahan - ada penyakit". Di satu pihak, terdapat pesakit yang tidak mempunyai saudara tunggal yang sakit. Sebaliknya, walaupun kedua-dua ibu bapa menderita skizofrenia, risiko yang dimiliki anak itu hanya 40%. Dalam kes itu, jika hanya salah seorang daripada ibu bapa yang sakit, dia lebih kurang - 6-10%. Ini tentunya jauh lebih tinggi daripada rata-rata bagi penduduk (secara amnya, kejadian adalah 0.7-0.8%, iaitu 7-8 orang daripada seribu), tetapi masih terlalu sedikit untuk bercakap tentang hubungan langsung.

Sebagai tambahan kepada keturunan, faktor biologi termasuk akibat penggunaan dadah, termasuk paru-paru, komplikasi kehamilan dan melahirkan anak, jangkitan, yang dipindahkan pada masa kanak-kanak awal. Sesetengah saintis juga menyebut kesan jangkitan, seperti ensefalitis virus. Tetapi sebagai tambahan kepada faktor biologi, sosio-psikologi juga boleh memberi impak. Salah satu yang paling penting ialah hubungan keluarga. Ahli antropologi Amerika Gregory Bates membuat kesimpulan bahawa "komunikasi dua" dalam keluarga menjadi prasyarat penting untuk perkembangan skizofrenia, keadaan ini juga dipanggil "pengapit ganda". Adalah diketahui bahawa perkataan adalah jauh dari satu-satunya cara untuk menyampaikan maklumat. Sesetengah ibu bapa, untuk satu sebab atau yang lain, lulus mesej berganda kepada kanak-kanak. Sebagai contoh, bapa secara lisan memuji anaknya untuk berjaya di sebuah kelab catur, tetapi tidak secara lisan menunjukkan ketidakpedulian dan kekecewaan disebabkan oleh fakta bahawa budak itu tidak pergi ke bahagian bola sepak. Dalam kes sedemikian, kanak-kanak, sebagai peraturan, tidak bertanya lagi dan dibiarkan bersendirian dengan maklumat bertentangan ini. Keadaan seperti itu boleh menjadi salah satu sebab bagi perkembangan skizofrenia.

Menariknya, perkara kecil boleh menjadi kritikal bagi orang yang mempunyai risiko peningkatan penyakit - pemindahan ke kelas lain, penempatan semula, pergaduhan dengan saudara-mara. Peristiwa sedemikian dinamakan "permulaan." Faktor-faktor ini bukan semua yang disebut dalam kesusasteraan akademik. Tetapi senarai penuh masih tidak boleh dipanggil lengkap - tidak semua orang masih tahu cara menentukan risiko pasti.

Symptomatology

Schizophrenia secara berterusan mengambil tempat kedua selepas "kecemasan delirium" di kalangan orang kulit hitam yang terkenal psikiatri. Apa yang dia suka? Semua gejala skizofrenia boleh dibahagikan kepada 9 kumpulan:

Pemikiran berhenti, sensasi, menjadi harta pesakit - mereka boleh dijemput, dilaporkan, didengar, dan bahkan sesuatu yang dijawab secara mental;

Pikiran, sensasi, bahagian badan, atau semuanya sekaligus dicuri oleh orang lain dan bermusuhan, dan dia, bermusuhan dan asing, kini mengawal semua ini dengan sendirinya.

Salah satu gejala yang paling "popular" adalah suara di kepala, mengulas, memerintahkan, menilai.

Pesakit mula menganggap dirinya, dan mungkin orang lain, elf dari Black Forest, freemason, pegawai keselamatan, alien atau watak lain. Sebagai peraturan, plot diambil dari berita, buku dan filem.

Di dalamnya, khayalan mengambil garis besar yang lebih jelas. Mereka boleh menjadi visual, pendengaran, penciuman dan sentuhan dan kadang-kadang bertahan selama berbulan-bulan. Ini juga termasuk "suara di kepala" yang obsesif.

Berfikir berhenti, pecah, pemikiran baru bermula dari tempat yang salah dan hanya menjadi keliru. Seseorang kehilangan benang logik dan tidak dapat mengingat alasannya sebelumnya.

Jadi dipanggil immobility lengkap, stupor. Pesakit dalam keadaan ini boleh diletakkan, meletakkan atau meletakkan dalam apa-apa pose mewah - dia akan kekal di dalamnya dengan cara ini.

Sekiranya semua gejala yang lain, produktif, menambah sesuatu kepada keadaan umum, maka yang negatif, sebaliknya, akan hilang - kecekapan, emosi, perasaan.

Pesakit menjadi sangat mandiri, berhenti memberi respons kepada orang lain, kehilangan semua minat dan hobi masa lalu, dan berhenti membuat rancangan untuk masa depan.

Schizophrenia mempunyai banyak bentuk dan jenis tentu saja, tetapi satu perkara yang selalu berlaku: diagnosis hanya dibuat apabila terdapat sekurang-kurangnya satu simptom yang tidak jelas atau dua "kabur" dari mata 1-4, atau sekurang-kurangnya dua gejala dari mata 5-9. Pada masa yang sama, yang penting, gejala harus muncul sekurang-kurangnya sebulan. Benar, sepanjang hidupnya, kerana ia sering muncul dalam mitos mengenai penyakit ini, mereka juga tidak perlu menyatakan diri mereka sendiri. 14% pesakit pulih dalam lima tahun pertama, kira-kira 20% menderita hanya satu serangan penyakit sepanjang hidup mereka, dan banyak lagi yang mencapai tahap pemulihan yang berbeza.

Kepelbagaian manifestasi penyakit, nampaknya, pada tahap tertentu juga bergantung pada zaman - dalam beberapa tahun kebelakangan ini, gejala pada pesakit dengan skizofrenia telah menjadi "lebih ringan", dan bentuk-bentuk penyakit yang teruk yang memerlukan kemasukan ke rumah sakit adalah kurang biasa. Terdapat mitos tentang bahaya pesakit skizofrenia yang melampau kepada masyarakat - tetapi, sebagai peraturan, ini tidak berlaku. Perkadaran kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang ini adalah lebih rendah daripada jumlah jenayah yang dilakukan oleh mereka yang tidak mengalami penyakit ini.

Untuk bantuan dalam menyediakan artikel itu, kami mengucapkan terima kasih kepada Dr med. Sc., Profesor, Fellow Penyelidik di Institut Psikiatri Moscow Alexander Schmukler.

Berapa lamakah gejala skizofrenia seseorang tidak disedari?

Schizophrenia adalah salah satu penyakit mental yang paling biasa dengan kursus kronik dan progresif yang dicirikan oleh peningkatan perubahan dalam pemikiran, persepsi, perasaan, ucapan, dan aktiviti sosial.

Penyakit ini ditunjukkan oleh pembentukan kecelakaan skizofrenia - perpecahan (pemisahan) fungsi mental, "keperibadian berpecah" (skizofrenia, dalam terjemahan - pemisahan jiwa).

Bagaimana cara menentukan simptom skizofrenia

Tanda-tanda skizofrenia pertama kali diwujudkan pada usia muda dan muda (usia 15-25 tahun) jika penyakit itu diwarisi. Orang-orang di sekeliling menyedari keterujaan yang semakin meningkat dalam remaja, penyejukan emosi, penurunan aktiviti, dan kekurangan aktiviti yang bertujuan. Tanda-tanda ini tidak semestinya khusus untuk patologi ini (gejala serupa adalah ciri, misalnya, kemurungan).

Penyakit ini mempunyai banyak pilihan untuk kursus dan bentuk klinikal. Perwujudan utama skizofrenia adalah perkembangan psikosis. Penyalahgunaan alkohol atau narkotik boleh mencetuskan permulaan penyakit.

Gejala skizofrenia mungkin menjadi tidak diketahui oleh orang lain atau dicirikan oleh penampilan tiba-tiba dari semua gejala klinikal patologi pada masa yang sama:

  1. Apabila pertuturan mengalami gangguan, sukar bagi seseorang untuk membina frasa; Pesakit kehilangan minat dalam aktiviti dan aktiviti tersebut, yang sebelum ini digemari. Tiada apa-apa keseronokan.
  2. Kemusnahan reaksi emosi atau kekurangan mereka membawa kepada sikap tidak peduli terhadap keperibadian. Pada permulaan penyakit ini, rasa belas kasihan dan responsif berubah, altruisme muncul. Apabila patologi berlangsung, seseorang kehilangan perasaan hangat terhadap orang yang disayangi, minat dalam peristiwa-peristiwa yang berharga. Lingkaran sosialnya adalah miskin, ada kehilangan kawan, menentang latar belakang emosi yang bertentangan (bertentangan) berkembang: minat dan jijik, cinta dan kebencian. Ketidakupayaan untuk melaksanakan tugas muncul.
  3. Seorang pesakit skizofrenia tidak boleh menumpukan perhatiannya kepada apa-apa, dia akan keliru, kehilangan pemikirannya, tidak dapat memproses maklumat masuk. Man tidak melihat titik dalam mencapai matlamat. Dalam hal ini, dia mempunyai masalah di tempat kerja atau di sekolah.
  4. Kurangnya motivasi untuk bertindak, kehilangan keinginan, ketidakpedulian lengkap dan ketidakaktifan dapat berkembang. Pesakit dengan skizofrenia untuk masa yang lama senyap duduk dalam satu kedudukan atau berbaring di tempat tidur, berhenti mencuci, untuk mengekalkan diri mereka. Dalam kes-kes yang teruk, kebosanan dan ketidakupayaan lengkap berlaku.

Tanda-tanda utama halusinasi dalam skizofrenia

Halusinasi adalah tanda biasa skizofrenia. Selalunya pesakit mendengar suara (halusinasi pendengaran). Mereka boleh kedengaran di dalam kepala dan di luar.

Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan skizofrenia melihat penipuan pendengaran begitu jelas bahawa mereka tidak mempunyai keraguan tentang kewujudan sebenar mereka. Suara boleh memerintahkan seseorang, memarahi, mengulas tindakannya, mengejek. Kurang kerap, seseorang melihat, rasa, bau, menyentuh fenomena dan objek yang kelihatan kepadanya (visual, gustatory, penciuman, halusinasi sentuhan).

Yang paling berbahaya adalah suara yang memerintah. Mereka memaksa seseorang melakukan tindakan terhadap kehendaknya.

Halusinasi mudah (bunyi bising, hujan batu, bel) dan kompleks (perbualan, pelbagai adegan). Tanda-tanda skizofrenia dengan manifestasi visual dan auditori halusinasi:

  • Seseorang bercakap kepada dirinya sendiri, menjawab soalan seseorang, tiba-tiba berhenti bercakap, mendengar sesuatu.
  • Tawa yang tidak munasabah secara tiba-tiba.
  • Rasa cemas, bimbang.
  • Pesakit tidak boleh menumpukan perhatian kepada tugas tertentu.

Idea gila adalah pelik kepada orang yang sakit - kesimpulan atau kepercayaan berterusan yang tidak sesuai dengan realiti, sepenuhnya merebut fikiran manusia, yang tidak dipengaruhi oleh argumen dan bukti rasional. Mereka boleh menjadi kandungan yang berbeza, tetapi khayalan pengaruh dan penganiayaan sering berkembang. Pada masa yang sama, seseorang menyalahkan jiran dan orang rapat untuk masalahnya, dan setiap peristiwa dianggap sebagai berkaitan dengannya secara peribadi. Satu kebingungan umum kebesaran, pembaharuan, penemuan. Selalunya terdapat gangguan delusi, di mana seseorang yakin bahawa dia mempunyai patologi yang tidak dapat diubati yang teruk, memerlukan rawatan, pembedahan.

Orang yang lebih tua sentiasa boleh berfikir bahawa jiran menambah racun kepada makanan mereka, mereka mahu bertahan dari apartmen, merompak mereka, merosakkan benda-benda. Gejala skizofrenia dengan kelainan delusi boleh diiktiraf apabila gejala berikut muncul:

  • Pada manusia, terdapat kerahsiaan yang tidak munasabah dan permusuhan terhadap saudara-mara dan rakan-rakan.
  • Pesakit mengekspresikan kebimbangan yang tidak berasas untuk hidup dan kesihatannya, menyatakan rasa ketakutan, kecemasan.
  • Menolak makanan, berhati-hati memeriksa makanan.
  • Dia mengadu kepada pelbagai pihak berkuasa tentang jirannya, menulis kenyataan tidak berasas kepada polis.

Dalam skizofrenia, seseorang tidak dapat membezakan realiti dari dunia khayalan. Pesakit mungkin menunjukkan emosi yang tidak sesuai (senyuman di bawah keadaan sedih atau ketawa tanpa sebab).

Dalam bentuk penyakit yang lebih ringan, tanda-tanda skizofrenia dapat dikesan sebagai pelanggaran dalam satu bidang kehidupan. Ini termasuk masalah di tempat kerja, di sekolah, dalam kehidupan keluarga, dalam komunikasi, layan diri. Dalam sesetengah kes, seseorang kehilangan keupayaannya untuk bekerja dan tidak dapat memenuhi tugas hariannya.