Paranoia: apa itu, gejala, apa maksudnya

Lelaki moden kerap menghadapi banyak tekanan, tekanan dan keletihan kronik pada dirinya. Selalunya, jiwa manusia tidak dapat menahan beban dan gangguan yang berlebihan. Pelbagai neurosis, depresi berkembang, fobia muncul.

Seseorang juga boleh dikunjungi oleh paranoia - gangguan jiwa, salah satu yang paling kompleks dan misteri. Apakah paranoia dan bagaimana ia nyata, adalah orang yang berbahaya kepada orang-orang di sekeliling kita - mari kita pergi ke rahsia jiwa manusia.

Paranoia adalah salah satu gangguan mental paling misteri.

Paranoia apa itu

Gangguan paranoid adalah pelanggaran khas pemikiran dan persepsi terhadap realiti. Penyakit ini disertai dengan kemunculan idea-idea delusi dan overvalued untuk pesakit. Tetapi pada masa yang sama, seseorang yang menderita paranoia mengekalkan kejelasan penalaran logik di kawasan yang tidak ditangkap oleh idea-idea delusi.

Orang paranoid adalah orang yang boleh dilihat oleh orang lain sebagai sihat dan sempurna. Orang ramai melihat "beberapa kelakuan" dalam tingkah laku, tetapi tidak melampirkan apa-apa kepentingan untuk ini. Paranoid mengekalkan hubungan sosial dan membangunkannya secara produktif.

Ciri seperti manifestasi penyakit paranoid adalah berbahaya bagi pesakit. Sesungguhnya, dalam bidang paranoid pakar perubatan biasanya jatuh hanya selepas kemerosotan mendadak dalam keadaan ketika patologi berkembang menjadi tahap yang teruk.

Kesukaran dalam mengenal pasti penyakit ini berlaku dan jika pesakit itu menduduki kedudukan tertentu dalam masyarakat, dihormati di kalangan orang tersayang. Bawahan dan kerabat mendengar paranoid dan berbagi, mendukung pandangan dan gagasannya yang sakit.

Tanda-tanda gangguan personaliti paranoid

Orang-orang di sekeliling memahami bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan seseorang apabila kekurangan tertentu dalam kelakuannya, disertai oleh konflik yang serius. Apabila gangguan itu sudah berkembang ke tahap yang tidak dapat dipulihkan.

Bagaimana paranoia berkembang

Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan perlahan, beransur-ansur. Sangkaan ringan yang muncul pada peringkat awal penyakit secara beransur-ansur berkembang menjadi fobia kekal. Untuk memahami siapa paranoiac itu, bayangkan seorang yang mencurigakan yang kekal, suram dan tidak percaya. Pesakit melihat dalam semua niat jahat yang tersembunyi, orang-orang di sekelilingnya menganggap sebagai musuh yang berpotensi.

Paranoia kaya dengan manifestasinya. Tetapi perkembangan semua jenis penyakit berlaku dalam dua tahap utama:

Cadangan sendiri. Ini adalah peringkat awal perkembangan patologi, apabila gejala-gejala tersebut belum terlihat oleh orang lain. Paranoia baru mulai berkembang dalam kesedaran individu.

Gejala gangguan itu

Perkembangan idea yang tidak disengajakan dan kepekatan lengkap pesakit di atasnya. Tahap kedua adalah sangat panjang. Dalam proses pembangunan, paranoid menjadi lebih mudah marah dan mencurigakan. Pada peringkat ini, tidak lagi mungkin untuk mengatasi gangguan itu. Kini penyakit ini berkembang seperti berikut:

  1. Apa-apa peristiwa negatif, kemalangan, menghangatkan asas-asas paranoid dalam pesakit, menghidupkan penyakit.
  2. Paranoid menciptakan di bawah sedar sendiri beberapa "teori konspirasi", yang dia lihat di mana-mana.
  3. Orang sakit mula mengaitkan segala perkara dengan sangat kritikal, melihat di mana-mana pengesahan bahawa intrigu memukulnya.
  4. Secara beransur-ansur, keperibadian paranoid semakin tenggelam di dunia dalam, bergerak jauh dari realiti. Manusia kini wujud dan menyedari dirinya hanya di kalangan karut ilusi sendiri.
  5. Membangun megalomania. Paranoid merasakan bahawa seseorang sedang mengejarnya, meningkatkan kecurigaan, yang mengambil bentuk yang menyakitkan.

Apabila seseorang berada dalam keadaan yang sama, hampir mustahil untuk "menjangkau" kepadanya. Dia tidak menganggap spekulasi yang munasabah, yang bercanggah dengan persepsi pesakitnya. Perkembangan penyakit ini memerlukan masa yang panjang. Pada mulanya, apabila gejala-gejala belum terwujud, pesakit dengan paranoia bersama-sama secara diam-diam dalam masyarakat, berkomunikasi, pergi bekerja.

Ciri penghidap paranoid

Idea paranoid belum lagi menjadi umum. Dengan tenang diam di kedalaman alam bawah sedar, mereka sesuai dengan kehadiran rutin harian pesakit dan meyakinkan dia lebih banyak kebenaran ilusi. Penyakit ini perlahan-lahan berkembang. Idea gila kini boleh menjadi serangan paranoia.

Gejala utama gangguan ini

Rawatan paranoia yang produktif boleh berlaku hanya pada peringkat awal penyakit ini. Gangguan yang progresif, berpanjangan sukar untuk dibetulkan. Tanda-tanda awal patologi hampir tidak dapat dilihat, tetapi masih ada. Simptom paranoia berikut boleh menjadi panggilan penggera:

  • bangun dalam ucapan, perbuatan megalomania;
  • kemunculan halusinasi (visual atau auditori);
  • perkembangan kesengsaraan, kadang-kadang sampai kepada permusuhan yang tiba-tiba;
  • meningkatkan cemburu, ia menjadi lebih kuat dan sering menimbulkan konflik dalam keluarga;
  • pembentukan ketajaman yang jelas, bahkan lelucon yang tidak berbahaya boleh menjadi penyebab konflik;
  • penurunan perhatian kepada diri sendiri, kecerobohan dalam pakaian, penurunan kritikan diri;
  • Pengurangan perbualan yang kerap ke mana-mana satu idea, yang membicarakan mana, pesakit datang untuk membangkitkan semangat.

Apakah patologi berbahaya?

Bercakap mengenai maksud paranoia, takrif penyakit boleh diberikan berdasarkan banyak jenis penyakit mental. Sesungguhnya, terhadap latar belakang sindrom paranoid, masalah lain yang berbahaya berkembang. Lebih sering paranoia menimbulkan perkembangan:

  • neurosis;
  • halusinasi;
  • serangan panik;
  • lekukan teruk;
  • gangguan antisosial.

Angedonia, salah satu penyakit mental yang paling teruk dan misterius, menjadi sahabat paranoia yang setia. Anhedonia dicirikan oleh ketidakupayaan individu untuk manifes emosi.

Anhedonia dicirikan oleh perkembangan keadaan apatis. Seseorang yang benar-benar kehilangan minat dalam kehidupan, tidak dapat menikmati apa-apa tindakan.

Hasil akhir sindrom adalah kemunculan kemurungan teruk dan pemikiran bunuh diri. Untuk mengelakkan manifestasi kecenderungan berbahaya, anda perlu tahu apa yang sebenarnya menyebabkan perkembangan sindrom.

Punca-punca paranoia

Faktor-faktor yang tepat yang menimbulkan gangguan paranoid, doktor tidak ditubuhkan. Dalam proses kajian yang panjang, hubungan antara perkembangan penyakit dan pelanggaran metabolisme protein sel-sel otak telah diturunkan. Sebab-sebab ketidakseimbangan ini belum dikenal pasti, para pakar cenderung kepada faktor keturunan dan terjadinya masalah-masalah negatif yang negatif.

Hierarki Gangguan Paranoid

Sebab utama untuk menyebabkan gangguan mental yang serius ini termasuk faktor-faktor berikut:

  1. Keturunan.
  2. Kecederaan otak traumatik yang teruk.
  3. Keadaan tekanan yang berterusan.
  4. Ketagihan dadah / alkohol.
  5. Penyakit yang mengganggu fungsi otak.
  6. Trauma psikologi yang diterima pada zaman kanak-kanak.
  7. Pengasingan paksa, menafikan seseorang yang dikenali sebagai komunikasi.

Umur Kajian perubatan menunjukkan bahawa paranoia adalah penyakit berkaitan dengan usia. Mengungkapkan hubungan langsung antara perkembangan penyakit dan usia pesakit.

Sekiranya paranoia yang berlaku pada orang muda berkembang dalam masa yang lama, maka pada generasi yang lebih tua, penyakit ini dengan pesat melepasi fasa yang sukar.

Lebih kerap, gangguan paranoid pada usia tua berlaku terhadap latar belakang penyakit kronik yang sedia ada dan gangguan mental. Ini adalah:

  • aterosklerosis otak;
  • Penyakit Parkinson, Alzheimer, Huntington.

Senario paranoia (kelibat) berkembang pesat, membawa seseorang untuk menyelesaikan kegilaan. Paranoia melampau dengan ketara mengurangkan kehidupan pesakit.

Tanda-tanda Gangguan Paranoid

Penerimaan ubat. Jangka panjang, pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal juga boleh menyebabkan kekecewaan paranoid. Paranoia memprovokasi penggunaan:

  • amphetamines;
  • psychodisleptics;
  • ubat narkotik.

Ciri-ciri Keperibadian. Paranoia "suka" orang yang dibezakan oleh kecurigaan kongenital dan kelemahan watak, emosi, sensitif. Orang seperti dari zaman kanak-kanak mengalami kegagalan walaupun kecil. Mereka mempunyai kecenderungan paranoid yang semula jadi.

Paranoid masa depan cenderung menonjolkan keperibadian mereka sendiri. Mereka benar-benar tidak boleh memaafkan. Mereka adalah ahli maksimal dengan rasa bernilai tinggi.

Kumpulan risiko orang

Memandangkan sebab-sebab yang membawa kepada perkembangan gangguan paranoid, kita boleh membezakan sekumpulan orang yang terdedah kepada penyakit ini. Ini adalah:

  1. Lelaki berusia lebih dari 30 tahun.
  2. Orang tua (dari umur 55 tahun).
  3. Mangsa penderaan fizikal.
  4. Mempunyai sifat predisposisi paranoia.
  5. Penderitaan daripada ketagihan alkohol dan dadah.
  6. Mempunyai saudara, pesakit dengan apa-apa penyakit mental.

Jenis Gangguan Paranoid

Ciri utama paranoia adalah kehadiran idea gila dan obsesif. Paranoid suka sangat berbeza, kadang-kadang perkara yang tidak dijangka. Dalam hal ini, doktor membahagikan penyakit kepada beberapa jenis:

  1. Persecutory (ketakutan terhadap penganiayaan). Negeri ini disertai oleh kecelaruan.
  2. Paranoia nafsu (di tengah-tengah hubungan cinta). Penyakit ini diwujudkan oleh khayalan erotik / cinta.
  3. Alkohol (patologi berkembang pada latar belakang alkohol). Keadaan ini dicirikan oleh manifestasi cemburu yang melampau dan penganiayaan.
  4. Hypochondria (ketakutan penyakit). Paranoid yakin bahawa dia mempunyai penyakit yang tidak dapat diubati. Gangguan jenis ini disertai oleh halusinasi, khayalan.
  5. Paranoia hati nurani. Penyakit ini menampakkan diri dalam sikap yang terlalu ketat terhadap keperibadian seseorang. Pesakit menyalahkan dirinya untuk semua dosa dan menderita walaupun untuk kesalahan yang sedikit keliru.
  6. Involusioner. Selalunya, jenis paranoia ini dibentuk pada wanita pada malam menopaus. Gangguan ini berkembang dalam bentuk akut, disertai dengan khayalan dan halusinasi.
  7. Ekspansif (kreativiti). Seseorang menganggap dia seorang artis, penyair, pemikir, pemuzik yang hebat. Tanpa menerima pengiktirafan, pesakit menunjukkan bentuk tingkah laku yang agresif dan teruk.
  8. Sensitif. Paranoia sensitif disebabkan oleh kerosakan fizikal kepada otak. Penyakit ini menimbulkan keinginan paranoid untuk mewujudkan konflik, untuk bertengkar. Pertelingkahan itu disertai dengan penjelasan yang mendalam mengenai hubungan itu, mencapai perjuangan.

Kaedah Rawatan untuk Gangguan Paranoid

Paranoia dalam fasa yang telah dibangunkan, sudah ditubuhkan, sangat sukar untuk dirawat. Apa yang perlu dilakukan kepada orang yang dihadapi dengan manifestasi gangguan itu pada orang yang disayangi? Dapatkan pakar psikiatri yang berpengalaman.

Doktor mesti dapat memperoleh kepercayaan orang sakit. Untuk melakukan ini dengan obsesi obsesi paranoid (terutamanya berkaitan dengan mengejar) adalah sangat sukar.

Apabila melakukan langkah-langkah psikoseksual, psikiatri akan bekerjasama dengan pesakit mengenai tugas-tugas berikut:

  • kembalinya kegembiraan kepada kehidupan;
  • menghentikan kecurigaan yang berlebihan;
  • pemulihan kedudukan hidup yang sihat;
  • menjadikan orang-orang di sekeliling mereka seperti mereka;
  • keupayaan untuk mencari kebaikan walaupun dalam minit kehidupan yang menekan;
  • perencatan perkembangan persepsi yang nyata terhadap realiti dalam pesakit.

Ahli terapi menggabungkan kursus terapeutik psikoterapi dengan ubat serentak. Apabila paranoia ditetapkan sebagai kursus neuroleptik, penenang dan antidepresan, melegakan kegelisahan dan melegakan kejang kecemasan.

Rawatan Paranoia

Malangnya, bentuk gangguan gangguan paranoid tidak dapat diterima walaupun untuk rawatan jangka panjang. Mereka akan terus maju pada orang yang lebih tua. Gangguan dan gangguan yang disebabkan oleh alkohol adalah sukar untuk dirawat.

Prognosis penyakit ini

Dalam kebanyakan kes, prognosis gangguan paranoid (terutamanya dengan jangka panjang penyakit) tidak menguntungkan. Paranoia adalah keadaan patologi, sepanjang hayat. Dalam masa terapi, keadaan pesakit boleh meningkat dengan ketara. Penstabilan gangguan itu berlangsung lama, tetapi dengan usia penyakit itu pulih.

Hasil terapi sangat bergantung pada kerja bersama dokter, pesakit dan saudara-mara. Kerja bebas dengan syarat-syarat berikut juga diperlukan:

  • penuh, rehat tetap;
  • aktiviti fizikal yang berterusan;
  • diet yang direka dengan baik;
  • mengelakkan situasi yang tertekan, menarik;
  • penolakan ketagihan yang berbahaya (alkohol, merokok).

Ingat perkara utama: diagnosis paranoia bukan ayat. Perubatan moden sedang berkembang pesat, membuka semua ubat baru yang berkesan. Tidak dapat dikuburkan beberapa dekad yang lalu, banyak gangguan mental yang kini dirawat dengan baik. Pada masa ini apabila paranoia mula menyusu kepada rawatan di mana-mana peringkat perkembangan penyakit itu tidak jauh.

Paranoid

Paranoid melihat apa yang orang lain tidak melihat. Dan dia akan melakukannya!
muat turun video

Paranoid adalah cangkang kuasa penembusan yang hebat. Bertenaga, tidak pernah meragui hak dan salah semua orang yang ragu-ragu, dia bergegas seperti tangki, dan perlawanan hanya meningkatkan tekanannya. Dalam kehidupan biasa, ia hanya orang yang berkeyakinan dan percaya diri yang tahu apa yang dikehendakinya. Sekiranya dia mendapat "idea yang boleh diketengahkan", segala-galanya mengemukakannya, dan dia pergi ke hadapannya, menyapu segala-galanya di jalannya dan tidak memberi perhatian kepada tipu dan butiran - contohnya, orang.

Dia tidak suka bercakap dan berfilsafat untuk masa yang lama, ini adalah seorang lelaki yang bertindak, walaupun jika dia perlu meyakinkan anda tentang sesuatu, dia tidak akan menyesal untuk ini sama ada sendiri atau masa anda. Jika anda bersama dengannya dalam kes yang sama, anda boleh bergantung kepadanya: dia boleh dipercayai, memegang teguh program itu dan melaksanakan perjanjian itu. Walau bagaimanapun, jika anda berada di luar bidang minatnya, jangan berharap persahabatan lalu dan perasaan kasih sayang: anda berada di masa lalu, dan dia tidak cenderung untuk mengingati masa lalu.

Paranoid itu tidak sentimental, dan merayu kepada perasaannya adalah sama seperti bermain suling di depan kawanan bison balap: ia mungkin, tetapi ia tidak berguna. Sebagai seseorang "dalam fikirannya," dia agak tidak percaya dan lebih sering melihat yang buruk pada orang. Cukup aneh, dalam hal ini dia ternyata benar.

Nampaknya dia suka memecahkan sedikit dengan kekerasan, dan gaya hidupnya biasa adalah perjuangan. Sudah tentu, dia selalu berjuang untuk yang terbaik dan keadilan, dan hampir selalu menjadi pertahanan kepentingannya: nampaknya, kerana dia mempersonakan semua yang terbaik untuk dirinya sendiri. Dia memanggilnya "Saya menghormati diri saya", yang lain menyebutnya "megalomania."

Sukar untuk keluarga dengannya - dia sentiasa bekerja, dekat dengan saudara-mara (dan anak-anak) yang menuntut, tidak mudah membincangkan apa-apa dengannya - dia tahu penyelesaian itu dengan serta-merta dan secara mutlak dalam penghakiman. Adalah mudah untuk memulakan bantahan, bertindak balas kepada barbs dengan kekasaran dan, yang paling penting, sangat berat dalam kecemburuan.

Kami berhutang segala-galanya kepada yang terbaik dan yang paling teruk dalam kehidupan - paranoid.

Apa yang perlu dilakukan

Sekiranya anda paranoid, maka jangan dengar orang yang memanggil anda nama, dan menghargai diri sendiri: di kalangan semua penekanan watak, anda adalah jenis yang paling baik. Walau bagaimanapun, untuk mengukuhkan kekuatan anda, perhatikan latihan untuk "Hawk" ("Smile", "Peace to you", "Initiative Transmission", "Evaluation for Yourself", "Conversation Pleasant", "Cloud in Pants" "," Badai Ribut dibatalkan "," Sage ").

Anda akan menjadi lebih tenang dan lebih lembut jika anda beralih kepada vegetarianisme dan menarik diri anda dalam falsafah Timur - seperti falsafah yoga, Zen dan lain-lain.

Ia berguna jika anda menulis dengan indah di atas helaian dan menggantung slogan-slogan sendiri di dinding sebelum mata anda:

"Kes adalah untuk seseorang, bukan orang untuk perniagaan"
"Anda tidak boleh gembira yang jauh, membuat jiran yang tidak berpuas hati"
"Dalam usaha mengejar kejayaan masa depan yang kekal, hidup berlalu, tidak hidup oleh kita."

Ini tidak selalu benar, tetapi merenungkan perkara-perkara ini berguna. Di arah yang sama - cuba baca harian Dhammapada sebagai doa. Ya, dan relakskan otot-otot rahang, mereka dikompresi secara berterusan.

Cadangan Anti-Paranoid

Jika menurut keputusan ujian, anda lebih cenderung untuk menjadi Anti paranoid, maka latihan untuk "Dove" berguna untuk anda: "Bukan senyum", "Tidak", "Inisiatif Tangkap", "Lip", "Saya akan memberikan penilaian" "Kebebasan tuduhan", "mendapat teratur". Lihatlah latihan untuk mood seseorang.

Apa lagi? Buang kemalasan, renungan, pengalaman dan mimpi, sibuk. Apa sahaja yang anda lakukan (membaca, bercakap, mengambil minat, bercakap), meringkaskan: apakah residu kering? Produk, hasil? Apa sebenarnya yang membawa kepada hidup anda? Adakah ini sesuatu yang anda boleh sentuh?

Dan syor yang paling dahsyat: biarlah untuk seketika, tetapi dapatkan sekurang-kurangnya satu musuh untuk membangunkan kualiti pertempuran dalam diri anda. Jika tiba masanya, ia akan menjadi lebih berguna!

Mengenai ciri paranoid, lihat

Contoh kehidupan: Pengerusi Kirill Orlovsky

Pada 6 Julai 1944, Hero Soviet Union, Leftenan Kolonel Keselamatan Negara Kirill Orlovsky menulis surat kepada JV Stalin yang meminta wang sebagai pertukaran untuk kewajiban. Lihat apa. Dan yang paling penting - dia melakukannya! Lihat →

Siapa paranoid dan bagaimana paranoia dimanifestasikan?

Di dunia moden, sukar untuk kekal tenang dan seimbang dengan pelbagai sebab. Gangguan mental pada orang adalah berbeza dan mempunyai tahap keterukan yang berlainan. Sekarang sering mendengar istilah "paranoia". Apakah paranoia dan apakah tanda-tanda manifestasinya?

Apakah paranoia?

Perkataan ini berasal dari bahasa Yunani dan bermaksud "kegilaan." Penyakit ini dikaitkan dengan gangguan pemikiran. Untuk masa yang lama, pakar mengakui ia kepada psikiatri biasa. Buat pertama kali sebutan seperti ini muncul pada akhir abad ke-19. Penyakit ini ditunjukkan dalam keunikan tingkah laku akibat kerosakan otak.

Dengan penyakit ini, kecurigaan yang tidak sihat muncul. Orang itu membina plot sukar terhadap dirinya sendiri. Dia melihat intrigua musuh dalam menghadapi keadaan atau dalam peristiwa rawak. Orang yang mencukupi tidak dapat menjelaskan sebab untuk kelakuan ini. Dengan paranoia, keadaan patologi mempunyai banyak unsur realiti. Mereka memang berkaitan dengan imaginasi yang menyakitkan orang sakit.

Pakar percaya bahawa penyakit ini adalah keadaan kronik sepanjang hayat. Pesakit mempunyai detik-detik keterukan dan pengurangan tanda-tanda klinikal. Selalunya, keterukan berlaku pada usia tua dan dalam proses degeneratif di otak, yang menyebabkan beberapa penyakit. Paranoia sementara disebabkan oleh mengambil ubat atau alkohol, jenis ubat tertentu.

Penyebab penyakit ini masih belum diketahui. Jika masa tidak mengenali paranoia, maka orang yang menderita penyakit ini menjadi berbahaya kepada masyarakat.

Tanda-tanda paranoia

Penyakit ini tidak dianggap psikosis, tetapi orang yang menderita seringkali mengalami kesulitan dalam berurusan dengan orang lain. Paranoia dicirikan oleh peningkatan kerentanan dan ketidakpercayaan yang tidak munasabah orang lain untuk masa yang lama. Mereka paling sering mengkritik orang lain dan tidak menganggap kritikan.

Tanda-tanda utama gangguan paranoid dianggap sebagai:

  • mementingkan diri sendiri;
  • kebencian diri yang berlebihan;
  • memberi tumpuan kepada idea anda yang terlebih nilai;
  • kepuasan berterusan.

Orang sedemikian sukar untuk bersaing dalam satu pasukan, seseorang itu adalah penentangan dan sentiasa berpegang pada pengalaman emosional yang tidak menyenangkan. Kadang-kadang orang itu menyatakan megalomania dan khayalan. Paranoid dengan ketidakpercayaan berkaitan dengan orang lain, menimbulkan konflik yang berterusan, termasuk orang domestik.

Siapa paranoid?

Ini adalah orang yang merupakan jenis keperibadian tertutup. Di matanya, dia mempunyai rasa maruah. Di mata orang-orang di sekelilingnya - dia mempunyai kehebatan kemegahan. Orang seperti ini sangat marah dan tidak mempunyai rasa humor. Dia ditutup dan sentiasa mencurigakan orang lain, dengan rasa keadilan yang tajam. Paranoid cuba untuk berunding mengenai topik yang membimbangkannya dengan pakar.

Paranoid berbeza dari yang lain dengan banyak cara:

  • ketajaman;
  • ketidakpercayaan orang lain;
  • cemburu yang tidak sihat;
  • syak wasangka;
  • ketidakmampuan untuk memaafkan orang lain;
  • hanya melihat orang lain yang tidak baik.

Paranoiac boleh dibandingkan dengan peluru kuasa besar menembusi. Keperibadian sedemikian sangat bertenaga dan sentiasa yakin bahawa mereka betul. Apabila dia mendapat idea-idea yang super, semua orang harus taat kepadanya. Dia bercita-cita untuk meneruskannya, menyapu segala-galanya dalam perjalanan ke gawang, tidak memperhatikan pelbagai butiran atau tipis dan bahkan kepada orang.

Penderitaan dari paranoia tidak suka bercakap dan berfilsafat banyak, dia biasa bertindak. Apabila dia meyakinkan orang lain sesuatu, maka dia tidak meluangkan masa, tenaga. Kepada mereka yang mempercayainya, dia memberi perhatian dan anda boleh bergantung kepadanya. Sekiranya seseorang memutuskan untuk keluar daripada pengaruhnya, maka dia akan kehilangan semua kepentingannya dan orang itu tetap pada masa lalu baginya, dan hampir selama-lamanya.

Orang paranoid sentiasa "di fikirannya", selalu mencurigakan orang lain, kerana dia hanya melihat sisi negatif dalam hampir segalanya. Dengannya, sukar bagi orang yang rapat kerana permintaan dan ketidakpercayaan yang tinggi. Ia tidak mudah untuk membincangkan isu-isu dengannya, kerana dia segera mempunyai keputusan yang tepat dan terlalu kategoris dalam penghakimannya.

Jenis paranoia

Penyakit ini digambarkan sebagai psikosis kronik yang jarang berlaku. Perubatan belum mengkaji sepenuhnya, oleh itu, ia tidak boleh mendorong cara berkesan membetulkan gangguan itu. Perubatan mengenal pasti beberapa jenis penyakit ini.

Jenis alkohol adalah psikosis delusi kronik. Ia berkembang pada orang yang kecanduan alkohol. Pesakit sentiasa membawa idea penganiayaan. Dia secara sistematik menunjukkan kecemburuan cemburu.

Borang involrasi dinyatakan sebagai psikosis dengan khayalan sistemik yang khas. Selalunya, penyakit ini berlaku pada wanita berusia 40-50 tahun sebelum permulaan menopaus. Penyakit ini dicirikan oleh permulaan yang teruk dengan gangguan mental yang panjang.

Paranoia hati nurani - dalam keadaan ini, penipuan tuduhan diri, bersalah sendiri, dinyatakan. Selalunya, gejala-gejala ini dapat dilihat dalam keadaan kemurungan.

Paranoia akut adalah sejenis penyakit akut yang berlaku dengan gejala-gejala delusi dan halusinasi.

Terdapat juga bentuk paranoia kronik yang berlaku dengan khayalan paranoiak. Hampir selalu berlaku pada usia 40-60 tahun. Walaupun kursus kronik, jenis penyakit ini tidak membawa kepada demensia.

Rawatan

Penyakit ini mula muncul pada orang-orang pertengahan umur, walaupun gangguan mental telah ditubuhkan sejak zaman kanak-kanak. Sangat sukar untuk merawat orang seperti itu, kerana kecurigaan peribadi pesakit itu segera merebak ke doktor yang hadir. Doktor digunakan untuk merawat antipsikotik dengan kesan antibredem. Hasil positif diberikan oleh psikoterapi sebagai komponen dari kesan kompleks pada pesakit.

Sebaik sahaja simptom mula nyata, tindakan mesti diambil. Kursus psikoterapi, yang dilakukan secara individu dengan setiap pesakit, sangat popular. Psikoterapi pesakit dirasai dengan baik, jika kesedaran paranoid dapat dikawal. Untuk mencapai hasil yang positif selepas rawatan memerlukan sokongan orang yang rapat dan keyakinan penuh terhadap pakar.

Bagaimana untuk hidup dengan paranoid?

Apabila saudara-mara secara terbuka bercakap tentang keperluan untuk rawatan pesakit, mereka secara automatik menjadi musuh baginya. Mereka memahami patologi proses penyakit dan melihat bahaya. Bagaimanapun, ramai orang yang hidup dengan paranoids, merasakan kesedihan terhadap mereka dan berharap di dalam hati mereka bahawa perkara akan berubah menjadi lebih baik.

Malah, jika anda tidak merawat pesakit, keadaan hanya akan menjadi lebih buruk, kerana hanya pakar yang boleh membantu dia. Sebagai persembahan amalan, percubaan bebas untuk memulihkan pesakit akan berfungsi sebagai ketidakpercayaan yang lebih besar dan, pada akhirnya, orang yang rapat akan menjadi musuh terburuk bagi pesakit.

Jangan berhujah dengan orang yang mengalami gangguan paranoid, kerana pertengkaran hanya akan ditangguhkan. Jika keadaan tidak bertentangan, maka pesakit boleh menawarkan rawatan, tetapi dengan hati-hati dan berhati-hati. Sebarang tekanan memerlukan pencerobohan dan ketidakpercayaan.

Anda boleh hidup dengan paranoid, tetapi kehidupan yang tenang tidak akan. Cepat atau lambat, orang yang rapat akan beralih kepada pakar untuk mendapatkan bantuan. Selepas itu, untuk orang yang sakit, orang yang dicintai akan menjadi kawan atau musuh, dan banyak bergantung kepada hubungan mereka di sini.

Jawapan kepada semua soalan

Jawapan kepada soalan popular, esai sekolah

Siapa paranoid?

Jangan tergesa-gesa untuk menganggap diri anda paranoid jika anda berfikir bahawa anda sedang memerhatikan atau merancang sesuatu yang berbahaya terhadap anda. Ini adalah tanda-tanda paranoia, tetapi terlalu awal untuk membuat diagnosis akhir. Secara umum, terdapat berjuta-juta orang yang tidak menyedari penyakit mental mereka, dan hanya sedikit yang mengetahui tentang paranoia mereka. Sukar untuk mencari orang yang sihat di planet kita, sekurang-kurangnya hampir semua mempunyai kelainan mental atau gejala individu.

Jadi, siapa yang paranoid dan bagaimana mengenali dia? Orang paranoid adalah orang yang tidak sihat mental yang cenderung terlalu mencurigakan, untuk melihat komplot musuh dalam semua kebetulan, paranoid sentiasa membina teori konspirasi yang paling rumit terhadap dirinya. Paranoia dicirikan oleh kerosakan otak, selalunya ia berkembang pada usia tua, apabila proses degeneratif muncul (contohnya, paranoia boleh berkembang terhadap latar belakang lesi aterosklerotik dari saluran cerebral, Alzheimer, Parkinson, penyakit Huntington, dan sebagainya).

Istilah "paranoia" diperkenalkan pada tahun 1863 oleh Karl Ludwig Kalbaum. Untuk masa yang lama, paranoia dianggap sebagai gangguan mental yang bebas.

Bagaimana untuk mengenali paranoiac?

Pertama sekali, orang yang paranoid selalu mempunyai idea-idea sendiri yang boleh dipercayai, akhirnya berubah menjadi khayalan besar keagungan atau omong kosong penindasan (ini adalah jenis omong kosong apabila pesakit selalu melihat pengawasan apabila dia melihat ancaman dari mana-mana, ketika ia menyadari bahwa setiap orang terpulang pada sesuatu terhadapnya).

Idea yang terlalu banyak menilai menggalakkan paranoiac untuk membina teori-teori yang kompleks tentang konspirasi terhadap diri mereka sendiri - yang lain tidak dapat mengatasi idea-idea sedemikian hingga teras, yang menyebabkan konflik berterusan, sama ada setiap hari, apabila paranoid menuduh isterinya primitif, atau surat-surat yang agak serius dengan perkara-perkara kehakiman dan lain-lain. Lebih-lebih lagi, paranoid akan terlebih dahulu berunding dengan pakar mengenai isu yang menarik.

Paranoiac membezakan daripada orang lain ketidakpercayaan yang tinggi terhadap orang lain, kepekaan, kecurigaan, kecemburuan yang tidak sihat, kecenderungan untuk melihat dalam peristiwa rawak intrigu yang tidak diingini, ketidakmampuan untuk memaafkan dan menerima kritikan.

Sebahagiannya, hampir setiap orang biasa boleh dipanggil paranoid, kerana kita semua pernah salah dan kini cuba untuk lebih berhati-hati. Setiap orang benar-benar dapat ditipu, oleh itu, setiap orang boleh menipu, tetapi ini tidak boleh menyebabkan ketidakpercayaan semua orang, segala-galanya perlu dalam kesederhanaan, maka orang tidak akan mempunyai sebab untuk mengaitkan anda paranoid.

Bersama dengan artikel "Siapa yang paranoid itu?" Baca:

Moden
psikoanalisis

Paranoids - siapa mereka?

Paranoiac adalah orang yang juga menyedari betapa banyaknya perkara.

William Burrows

Maksud, bertenaga, berakhlak mulia, terus menerus. Tidak memberi perhatian kepada perkara-perkara kecil, termasuk orang lain. Oleh itu, ia tidak menyesuaikan diri dengan perasaan, tetapi ia mempunyai logik yang sangat baik. Mencurigakan dan dengan cenderung untuk melihat niat jahat. Dan selalunya dia betul dalam hal ini. Ia berlaku sangat cemburu dan Allah melarang jika dia adalah plaintif, dan anda seorang defendan. Didakwa dengan tepat.

Seperti kata pepatah, hippopotamus mempunyai penglihatan yang lemah, tetapi dengan berat badannya, ia harus mengganggu orang lain.

Di matanya, dia adalah seorang lelaki yang bermaruah, dan untuk orang lain - paranoid dengan kehebatan kemegahan.

Paranoid - ini adalah jenis keperibadian istimewa - ditutup, mencurigakan, tanpa rasa humor, mudah marah. Mereka boleh menjadi sangat aktif, mereka sering mempunyai semangat yang tinggi, mereka boleh dicirikan oleh ketepatan, kejujuran, tanggungjawab dan rasa keadilan yang tinggi.

Mereka cenderung untuk terjebak, idea-idea dan rancangan besar sering menarik minat mereka sedikit, dan yang kecil dapat membayangi seluruh dunia. Mereka mempunyai pandangan yang sempit, tetapi mereka mudah, spesifik dan mungkin tidak konsisten.

Dari masa mudanya, paranoid dibezakan oleh kecenderungan ke arah kesimpulan kesilapan salah satu sisi dan logik. Segala sesuatu yang berlaku di sekelilingnya mempunyai maksud khusus dan bertujuan untuk itu. Segala sesuatu yang berkaitan dengan dirinya sangat penting, dan selebihnya mereka sangat acuh tak acuh.

Segala sesuatu yang berlaku dinilai sebagai pengesahan idea-idea yang overvaluednya, dan segala yang bertentangan langsung diabaikan untuk memperkuat keyakinan diri sendiri.

Paranoid yang benar tahu bahawa jika segala-galanya baik, maka semuanya menyamar.
(Pengarang tidak diketahui)

Jika paranoia adalah gejala skizofrenia, maka orang tersebut boleh meneruskan tindakan bunuh diri dalam erti kata yang paling langsung dan memulakan penghapusan fizikal musuh mereka.

Dalam psikiatri, paranoia adalah gangguan jiwa yang disifatkan oleh kecemasan sistematik, khayalan kemegahan dan penganiayaan, penilaian semula pertimbangan sendiri, kecenderungan untuk mencurigai dan pendedahan, konflik dan litigasi, aktiviti tafsiran dan pembinaan sistem spekulatif. (Leibin V. Dictionary - rujukan mengenai psikoanalisis, 2010).

Malah paranoid mempunyai musuh.

Psikoanalisis dari awal mula cuba membezakan antara paranoia dan skizofrenia, walaupun mereka melihat hubungan antara gejala mereka.

Freud menulis dalam surat kepada doktor dan kawannya V. Fliss: "seperti histeria, neurosis obsesif atau halusinasi, paranoia kronik dalam bentuk klasiknya adalah kaedah perlindungan patologi." Dia melihat tujuan dan makna paranoia "dalam penghapusan idea yang tidak sesuai dengan diri sendiri dengan memproyeksikan kandungannya ke dunia luar." Dan pada masa akan datang, Freud berulang kali kembali ke topik penyakit ini dan mencari mekanisme untuk kejadiannya.

Dalam karyanya Pada Narcisisme (1914), Z. Freud merujuk kepada paranoia sebagai penyakit narkis. Dengan paranoia, libido dilepaskan kerana kekurangan seseorang dalam perjuangan hidup "tidak berhenti di objek fantasi, tetapi kembali ke I". Pada masa yang sama ia merujuk kepada paranoia fenomena yang menyakitkan seperti kehebatan kehebatan dan khayalan pemerhatian.

Dalam karya-karya lain, seperti "Pada beberapa mekanisme neurotik dengan kecemburuan, paranoia dan homoseksual" (1922) dan "Melaporkan satu kes paranoia bertentangan dengan teori psikoanalitik" (1915), Z. Freud membuat percubaan untuk mengkaji hubungan antara paranoia dan homoseksual. Pada pendapatnya, "paranoia, secara semulajadi berlaku akibat percubaan untuk menentang motif homoseksual yang terlalu kuat."

Menurut Freud, selalunya jenis penyakit ini dapat terjadi akibat kebencian yang disebabkan oleh saya, karena ketidakmungkinan memperoleh kepuasan dalam bidang ideal yang saya buat oleh manusia, sublimasi dan pemusnahannya.

Jenis paranoia kolektif - pelbagai jenis komplot - anti-Semit, Zionis, Komunis, Demokrat, pengganas, makhluk asing, ahli sektarian, serta babi, ayam dan "selesema" lain dan persatuan peminat. Dalam keadilan harus dicatat bahawa kita maksudkan oleh fanatik orang yang taksub dengan idea itu dan mengabdikan seluruh hidupnya. Idea ini tidak memerlukan rasional, kita bercakap mengenai kepercayaan buta. Dan walaupun kelihatannya mereka tidak menonjol, mereka memainkan peranan kardinal kelabu dan dalang-dalang, dan, sebagai peraturan, mereka tidak berdosa dan bahkan kejam kepada orang-orang di sekeliling mereka.

Satu paranoid sepanjang masa menentang dirinya kepada orang lain, sentiasa berjaga-jaga untuk ancaman dari luar dan sentiasa bersedia untuk melawan. Selalunya mereka takut pencerobohan pada pasangan seksual mereka, hak dan harta mereka. Nampaknya orang di sekitar mereka sentiasa mahu memalukan mereka, mereka memperlakukan mereka secara negatif dan mereka bercadang menentang mereka.

Terdapat orang-orang seperti itu, ketika berkomunikasi dengan siapa, nampaknya mereka adalah musuh yang benar-benar berbahaya!

Dari usia muda hingga tua, manifestasi ini berubah sedikit. Harta paranoid yang paling umum, menurut pendapat P. Gannushkin, adalah kecenderungan untuk membentuk ide yang dapat dikendalikan yang menundukkan seluruh orang kepada diri mereka sendiri dan ide ini sudah mula menguasai mereka.

Di tengah-tengah keperibadian paranoid terletak kebiasaan melihat sifat "buruk" seseorang sebagai kualiti negatif orang lain melalui unjuran. Ciri-ciri terasing seperti dirasakan sebagai ancaman dari luar. Unjuran seperti itu boleh disertai oleh kesedaran kemegahannya sendiri.

Orang semacam itu sendiri tidak dapat mencapai psychoanalyst, kerana mereka yakin bahawa segala-galanya teratur dengan mereka, dan dengan yang lain semuanya tidak teratur. Selain itu, secara tidak sedar, mereka bimbang jika ahli terapi mengenali mereka dengan lebih baik, dia akan terkejut dengan dosa mereka dan menolak atau menghukum mereka kerana jenayah mereka. Mereka sentiasa mencerminkan penghinaan ini, menerjemahkan sebarang makna keburukan mereka sendiri menjadi ancaman dari luar. Tanpa sadar, paranoid mengharapkan terdedah, dan memproyeksikan ketakutan mereka sendiri ke dalam upaya yang melelahkan untuk mengiktiraf niat jahat "benar-benar" terhadap mereka dalam tingkah laku orang lain.

Tetapi ia mesti ditekankan bahawa sesetengah orang yang kelihatan paranoid boleh disita oleh ahli sektarian, saudara mara, dan bekas pencinta. Mereka mungkin berisiko dibincangkan. Menjadi paranoid, mereka menjadi magnet untuk mengkritik mereka.

Sekiranya anda menyaksikan ini tidak bermakna anda paranoid.

Jika anda paranoid, ini tidak bermakna bahawa mereka tidak memburu anda.

Memandangkan fakta bahawa paranoid melihat sumber kesulitannya pada orang lain, yang paling terganggu mereka boleh menimbulkan bahaya yang nyata kepada orang-orang di sekeliling mereka. Dianggarkan bahawa peningkatan tahap pencerobohan dalaman memainkan peranan penting dalam pembangunan penekanan karakter paranoid. Sukar untuk kanak-kanak kecil untuk mengatasi emosi dan emosi yang agresifnya sendiri, terutamanya jika orang dewasa di sekelilingnya tidak tahu bagaimana untuk mencetuskan impuls yang agresif dengan secukupnya. Tindak balas negatif mereka kepada anak itu hanya akan menguatkan perasaannya bahawa pengkritik berada di sekitar. Seorang kanak-kanak itu mengalami kekalahan kuasa sendiri dan tertakluk kepada penindasan dan penghinaan yang berterusan. Sering kali, kanak-kanak menerima gaya komunikasi ini dari keluarga mereka dan belajar untuk mempercayai hanya ahli keluarga mereka.

Sebagai tambahan kepada paranoid, mereka perlu menentang kemarahan mereka sendiri, mereka juga mengalami ketakutan yang berkaitan dengan menunggu kemungkinan bahaya dan bahaya dari orang lain.

Mereka tidak biasa dengan rasa malu, serta bersalah. Menggunakan penafsiran dan unjuran, mereka mengarahkan usaha mereka untuk memalukan dan memalukan orang lain.

Satu lagi perasaan "tidak wajar" adalah iri hati. Sebagai contoh, mereka mungkin berfikir bahawa orang lain meninggalkan mereka kerana mereka iri terhadap kualiti cemerlang mereka. Atau seorang lelaki, melupakan fantasi sendiri tentang ketidaksetiaan, mengesyaki isterinya dalam segala dosa yang serius. Sering kali, cemburu itu termasuk keinginan untuk menjadi dekat dengan orang-orang seks yang sama. Tetapi kerana ini dianggap sebagai homoseksual, keperluan ini disembunyikan oleh idea bahawa ini adalah isteri saya mahu keintiman dengan teman bersama mereka.

Sebagai kesimpulan, adalah perlu untuk mengatakan bahawa setiap daripada kita mempunyai semua sifat yang diungkapkan di atas dalam keadaan tertentu, pada tempoh tertentu kehidupan. Persoalannya adalah sejauh mana mereka menangkap keperibadian kita. Tanpa tahap "paranoia" tertentu, kami akan mempercayai semua orang dan semua orang, mudah bersetuju dengan pengembaraan yang paling berbahaya, tidak merasakan helah yang kotor atau bahkan ancaman hidup kita. Daran paranoia adalah garis hidup kita dalam keadaan berbahaya.

Adalah lebih baik untuk hidup, paranoid, daripada seorang lelaki mati, yang hanya mengharapkan kejutan yang menyenangkan dari kehidupan. Max Fry

Paranoid

Anda seolah-olah ditonton? Adakah terdapat perasaan bahawa mereka merancang sesuatu yang menipu terhadap anda? Tahniah, anda mempunyai tanda-tanda paranoia, tetapi ini tidak bermakna anda paranoid. Dengan cara ini, terdapat berjuta-juta orang yang hidup dan tidak mengetahui diagnosis mereka, dan terdapat beribu-ribu orang yang mengetahui dan hidup dengan diagnosis ini. Anda tidak perlu takut, seperti yang mereka katakan dalam salah satu filem "tidak ada yang sihat, ada yang diperiksa". Sekiranya anda memerhatikan dengan teliti mana-mana orang, anda akan mendapati banyak gangguan mental atau gejala mereka.

Maksud perkataan paranoid

Diterjemahkan dari paranoia Yunani kuno bermaksud kegilaan atau kegilaan. Orang paranoid adalah orang yang menunjukkan kecurigaan dan ketidakpercayaan orang lain. Dalam kebanyakan kes, paranoia tersembunyi. Jika masa tidak berpaling untuk membantu pakar, maka lambat laun seseorang menjadi berbahaya bagi masyarakat, kerana paranoia adalah tahap perantaraan yang mana beberapa penyakit mental berlaku. Paranoid boleh secara munasabah dan jelas menjelaskan sebab kecurigaan dan ketidakpercayaan orang lain. Dia mengambil segala-galanya secara peribadi, walaupun ia tidak ada hubungannya dengannya. Satu contoh mudah ialah apabila seseorang akan merasa bahawa dia sedang diusahakan, perkara yang paling penting dia akan tahu sebab alasan dia diikuti. Makna hidupnya adalah perjuangan menentang musuh (dan ini adalah orang sebenar yang jatuh di bawah kecurigaan paranoiac). Apabila dia mengalahkan musuh, musuh seterusnya muncul di cakrawala, bahkan lebih berbahaya. Walau bagaimanapun, jika anda melihat masalah ini dari pihak yang lain, dan mengingati personaliti yang membuat sejarah seluruh dunia, anda dapat melihat bahawa penyakit ini tidak mengganggu mereka, tetapi sebaliknya membawa ramai orang ke pertempuran dan peperangan. Dia juga membantu mengumpulkan semua kemahuan menjadi penumbuk untuk mencapai matlamat pemimpin paranoid. Dalam kisah ini kita akan dapati banyak contoh apabila paranoid terkenal dengan kecurigaan minda yang meradang memaksa orang melakukan sesuatu yang mustahil.

Bagaimana untuk hidup dengan paranoid?

Adalah baik untuk memberi nasihat apabila anda tidak berhadapan langsung dengan penyakit ini. Tetapi apabila penderitaan memberi kesan kepada anda, orang tersayang atau orang yang sayang kepada anda, soalan "Apa yang harus saya lakukan jika saya paranoid?" Bagaimana untuk berkomunikasi dengan paranoid? Dan bagaimana jika teman lelaki atau suami saya paranoid? "Pada pandangan pertama, jawapannya mudah, jika anda mengasihinya, itu bermakna anda tinggal bersamanya. Dan bagaimana untuk hidup dengan paranoid? Dan selepas semua, banyak orang hidup dan menanggung semua keraguan suami mereka, orang-orang yang menerangkannya dengan mengatakan bahawa "dia sangat tidak berpuas hati, yang memerlukannya selain saya?" Saya hanya ingin mengatakan kepada orang-orang seperti itu - nasib baik. Semua yang sama, untuk semua tindakan anda paranoid mempunyai jawapan mereka dan di mana arah pemikirannya tidak tahu dirinya sendiri. Anda menyesalinya, tetapi dia memutuskan bahawa anda telah merancang satu lagi konspirasi terhadapnya dan pada masa ini anda hanya cuba menaruh perhatiannya untuk tidur, sehingga dia mempercayai anda. Dan perhatiannya adalah di ambang fantasi, dia sangat memperhatikan semua perkara kecil yang berlaku di sekelilingnya. Kepalanya sentiasa membangunkan pelan tindak balas untuk serangan yang mungkin dilakukan oleh pesakit yang tidak diingini. Ia baik jika dia masih di peringkat awal, dan jika kekasih anda masuk ke dalam berpakaian dengan semua gejala, maka semuanya bergantung pada anda. Sama ada anda membantu dia mendapatkan bantuan daripada pakar (dan segera menjadi musuh nombor 1), atau hanya pergi. Ia hampir mustahil untuk meninggalkan seseorang yang mempunyai apa-apa kelainan psikologi, terutama jika dia sangat melekat pada anda. Anda hanya perlu berjalan. Untuk menjelaskan sesuatu kepada seseorang yang mengesyaki anda tanpa alasan yang jelas adalah sama seperti melompat di bawah kereta api dan mempercayai bahawa dia berhenti. Dan anda boleh membantu dia: perkara utama adalah bersabar dan tenang, memahami bagaimana dia melihat orang-orang di sekelilingnya dan tidak memberinya alasan untuk merasakan bahawa dia tidak seperti anda. Melangkah ke hadapan, bersetuju dengannya, perbezaan anda hanya akan memperburuk hubungan anda. Perkara utama adalah percaya bahawa penyakit ini dapat dikalahkan. Tetapi ini hanya mungkin jika anda dengan sepenuh hati dan jiwa anda ingin penyembuhan orang yang anda sayangi.

Akibat semua perkara di atas, perlu dikatakan bahawa tidak ada penyakit yang mengerikan, ada saudara atau orang di sekitar yang tidak ingin membantu orang yang disayangi.

Paranoid

Paranoia (Greek kuno. Παράνοια "kegilaan") - gangguan mental; Pada masa ini, majoriti sekolah psikiatri domestik mempertimbangkan aspek sindromologi sebagai pembentukan gejala paranoid dalam bentuk pembentukan tuduhan tafsiran sistematik dalam rangka pelbagai nosologi mental (lihat sindrom paranoid). Buat pertama kalinya, K. Kahlbaum (1863) dianggap sebagai penyakit mental bebas dengan gangguan utama aktiviti rasional. Di beberapa sekolah psikiatri Barat, paranoia mengekalkan kemerdekaan nosologinya.

Kandungan

Symptomatology

Gangguan mental ini dicirikan oleh ketidakpercayaan jangka panjang orang lain, serta peningkatan kecenderungan.

Gangguan mental yang dicirikan oleh kecurigaan dan sistem ide yang boleh dikendalikan dengan baik, yang, apabila terlalu banyak dinyatakan, menjadi delusi. Sistem ini biasanya tidak berubah; ia akan menjadi sangat logik jika idea patologi asal adalah betul. Kerana kemerosotan pada pesakit dengan paranoia paling sering terjadi hanya pada peringkat akhir penyakit (mereka sering berjaya memberikan gambaran yang sama kepada pemikiran yang tidak senonoh dengan melibatkan diri dalam proses undang-undang atau aktiviti litigasi lain), mereka jarang mendapati diri mereka di hospital psikiatri. Pesakit dengan paranoia tidak mempunyai tingkah laku yang tidak berperikemanusiaan, ketidakstabilan emosi, halusinasi yang mengagumkan dan idea-idea luar biasa yang dicatatkan dalam keadaan psikopatologi yang lain. Kebanyakan mereka mampu menyokong, setidak-tidaknya, penyesuaian ekonomi dan sosial. Hanya apabila motivasi mereka menjadi konflik dengan kebajikan awam, ia menjadi jelas bahawa kemasukan ke hospital adalah perlu. Sebaliknya, terdapat kes-kes paranoia apabila pesakit menyatakan idea-idea aneh: misalnya, seorang pesakit mendakwa bahawa dia telah berkahwin dengan Tuhan.

Paranoia harus dibezakan dari gangguan lain yang tidak dikenali, yang dipanggil paranoid; mereka sering dikaitkan dengan patologi organik (aterosklerosis serebral, psikosis sengaja) atau dengan psikosis fungsional, khususnya dengan skizofrenia. Delirium dengan gangguan paranoid adalah berubah dan tidak begitu logiknya bekerja dengan paranoid. Di samping itu, dia boleh disertai dengan halusinasi, perubahan dalam keadaan emosi dan tingkah laku yang tidak dapat diterima secara sosial.

Teori paranoia

Kisah ini penuh dengan paranoids. Beberapa teori telah dikemukakan untuk menjelaskan mekanisme paranoia. Salah satu daripada mereka adalah teori S. Freud, yang menyatakan bahawa penetapan, atau penangguhan, pada tahap tertentu perkembangan seksual kanak-kanak berfungsi sebagai asas untuk paranoia. Ini adalah tahap homoerotik - tempoh ketika anak laki-laki bermain dengan anak laki-laki, dan anak perempuan bermain dengan perempuan (kira-kira antara 4 dan 11 tahun). Apabila seorang lelaki, yang telah ditetapkan di pentas homoerotik, mencapai kebebasan seorang dewasa, daya tarikan yang tidak puas hati terhadap anak-anak lelaki di atasnya, dan dia terpaksa melakukan aktiviti homoseksual, atau, tertakluk kepada tekanan sosial, mencari pampasan dalam bentuk tingkah laku seperti alkoholisme atau lelaki pencerobohan. Tingkah laku ini menjadi sejenis penutup untuk kesulitan tanpa sadar untuk hubungan homoerotik.

Sekiranya paranoia muncul sebagai suatu kompromi, maka penipuan penganiayaan ternyata menjadi ramalan keinginan fantasi batin: masalah-masalah yang berkaitan dengan homoseksualitas adalah, sama seperti bukan orang itu sendiri, tetapi dikenakan kepadanya dari luar. Sesungguhnya lelaki paranoid biasanya "dianiaya" oleh organisasi lelaki atau lelaki, dan wanita paranoid biasanya wanita. Penyesuaian seksual, termasuk perkahwinan, paling sering tidak hadir. Pesakit dengan paranoia yang berkahwin untuk memenuhi tuntutan heteroseksualiti, mempunyai penyesuaian yang tidak baik kepada kehidupan keluarga atau perselisihan dalam negeri. Individu yang terobsesi dengan paranoia, tanpa mengira lapisan sosioekonomi yang dimilikinya, selama-lamanya menumpukan dirinya kepada pencerobohan, melawan musuh-musuh khayalan dan menunjukkan tingkah laku lelaki yang bertentangan dengan kepahlawanan. Kitaran itu tidak akan berakhir: sebaik sahaja musuh dikalahkan, yang lain, bahkan lebih berbahaya, muncul.

Rawatan

Rawatan paranoid masih tidak memuaskan. Sebab utama ialah pesakit dengan paranoia jarang mencari bantuan. Akibatnya, kajian yang berdasarkan pemerhatian dan rawatan adalah mustahil. Pada masa ini, tiada rawatan khusus untuk keadaan ini dalam perubatan.

Paranoia

Dalam artikel ini, kita akan mengkaji dengan rakan-rakan sayang seperti penyakit mental sebagai paranoia, yang menarik kepada kita, terutamanya kerana orang yang menderita penyakit ini dapat dipenuhi dengan kerap, dan rawatannya sebaliknya rumit. Hakikatnya adalah bahawa saintis dan doktor masih belum diketahui, tidak juga punca paranoia, ataupun kaedah rawatannya. Dan walaupun sudah tentu paranoia dirawat, termasuk melalui psikoterapi, tidak ada jaminan untuk pemulihan pesakit yang berjaya, ada yang berpendapat bahawa mustahil pada dasarnya untuk melakukan ini, dengan mana saya secara pribadi tidak setuju. Dalam amalan saya, saya harus berurusan dengan paranoids beberapa kali, yang perlu diberitahu untuk tidak tergesa-gesa untuk mendapatkan rawatan dan meminta bantuan, tetapi apabila anda melihat orang itu, anda segera memahami siapa anda dan apa yang harus anda lakukan dengannya. Walau bagaimanapun, mengenai contoh-contoh saya sedikit kemudian, mari kita mula-mula melihat bagaimana mengenali paranoids secara umum dan apakah gejala-gejala penyakit ini.

Paranoia adalah pelanggaran jiwa, di sini kita bercakap tentang orang yang tidak sihat yang benar-benar tidak mencukupi untuk melihat realiti di sekelilingnya. Pelanggaran ini menampakkan diri dalam iri hati cemburu, perasaan penganiayaan dari orang yang disayangi, paranoia disertai dengan perasaan takut, kegelisahan, perasaan kepunyaan dan perasaan depresi dalam beberapa kasus. Paranoids mungkin mendakwa bahawa mereka adalah utusan Tuhan atau makhluk asing, dan tidak ada argumen logik yang meyakinkan mereka tentang apa-apa pun. Fanatisme sangat sering bersempadan dengan paranoia, dan skizofrenia paranoid, pesakit begitu terobsesi dengan idea mereka bahawa mereka mengikutinya tanpa dipertikaikan, mereka dibezakan oleh ketegaran dan ketekunan, mereka sensitif terhadap penghinaan dan mengabaikan diri daripada orang lain.

Incredulity dan vindictiveness juga wujud dalam paranoids, ini menjadikan mereka pesakit yang sangat sukar untuk ahli psikologi, yang saya dapat mengesahkan dengan pengalaman saya sendiri. Walau bagaimanapun, walaupun kerumitan penyakit ini dan pelbagai bentuk manifestasi, paranoia memerlukan dan boleh dirawat. Mengenai sebab-sebab kejadiannya, dan sangat penting untuk rawatan yang sewajarnya, beberapa teori berbeza dikemukakan oleh saintis dan ahli psikologi. Khususnya, Sigmund Freud mengaitkan paranoia dengan penekanan atau kelewatan perkembangan seksual kanak-kanak pada peringkat tertentu. Lain-lain yang berkaitan dengan penampilan paranoia dengan tumpuan rangsangan congestive dalam korteks serebrum pesakit. Saya tidak akan membincangkan secara terperinci tentang setiap teori ini, kerana tidak salah seorang daripada mereka telah terbukti sepenuhnya dan hanya satu teori, yang mana sebenarnya lebih banyak lagi.

Saya juga mempunyai beberapa teori tentang berlakunya penyakit seperti itu, dan lebih tepat lagi apa yang boleh menyebabkannya. Tetapi saya mesti mengatakan bahawa saya secara peribadi menangani pesakit yang agak muda dan pada masa yang sama menderita paranoia. Tahap permulaan paranoia, pada pendapat saya, timbul kerana ketidakamanan yang kuat seseorang, perasaan kesepian, detasmen, seolah-olah pemisahan dari integriti dunia ini. Sesetengah pesakit saya, atau lebih baik untuk memanggil mereka pelanggan, mengalami rasa tidak berharga dan akibat penganiayaan ini oleh orang lain. Sebagai contoh, cemburu yang sama disebabkan oleh ketidakamanan seseorang di dalam dirinya sendiri, dan jika anda tidak bekerja dengannya dari segi meningkatkannya, cemburu sebenarnya akan berkembang menjadi paranoia. Paranoid, yang menunjukkan kecemburuan yang berlebihan sudah menjadi orang yang sama sekali berbeza, dia tidak lagi dapat memberi perhatian kepada dirinya sendiri, tumpuannya sepenuhnya dipindahkan kepada orang lain yang disyakinya dalam segala hal.

Dan di sini adalah lebih sukar untuk mengurangkan tahap pencerobohan dan kecurigaan yang tinggi melalui psikoterapi, segala-galanya perlu dilakukan dengan berhati-hati dan perlahan-lahan, secara beransur-ansur memindahkan perhatian pesakit kepada dirinya sendiri, dan juga mengurangkan kepentingan apa yang membimbangkannya, iaitu objek kecemburuannya. Secara umum, teknik bekerja dengan orang-orang seperti ini agak luas, dalam apa jua keadaan, saya sentiasa mengkaji dengan teliti pesakit sebelum membuat sebarang kesimpulan dan mula menerapkan cara tertentu mempengaruhinya. Walaupun sebagai psikologi, saya jarang bertemu dengan orang yang sakit mental, ia masih berlaku dari semasa ke semasa. Seperti yang kita semua tahu, selalu ada alasan untuk segala-galanya, setiap penyakit termasuk paranoia didahului sesuatu, dan sudah tentu anda perlu tahu sebaik mungkin, yang tidak selalu, malangnya mungkin dilakukan, tetapi anda masih boleh mencuba.

Rasa ketakutan dan kecemasan yang wujud dalam paranoia pasti menunjukkan reaksi pelindung tubuh yang disebabkan sesuatu, mungkin ia banyak tekanan atau putus asa. Obsesi, pada gilirannya, menunjukkan kepada kita bahawa tindak balas pertahanan tubuh bekerja sedemikian rupa sehingga orang itu didakwa menemukan jalan untuk menyelesaikan masalah yang ada, kerana jelas bahwa keinginan untuk sesuatu adalah cara untuk menyelesaikan beberapa jenis masalah. Sekiranya kita mengatakan bahawa kita cuba membuat lebih banyak wang, maka kita mempunyai masalah dengan mereka, jika kita ingin kelihatan lebih baik, maka masalahnya adalah dengan perhatian orang lain. Secara umum, asas segala-galanya adalah punca, yang entah bagaimana dihubungkan dengan naluri manusia, dalam bentuk yang lebih dalam, semuanya dihubungkan dalam naluri tunggal - kelangsungan hidup, dari mana satu harus diteruskan.

Kaedah rawatan saya adalah lebih berorientasikan analisis, iaitu, saya dengan teliti mengkaji orang yang saya harus bekerja, dan ini boleh mengambil banyak masa. Ia seperti bekerja dengan psikologi kanak-kanak yang, apabila ibu bapa beralih kepadanya dengan masalah dengan anaknya, akan berkomunikasi dengan anak itu, bukan dengan ibu bapa, sedangkan masalahnya terletak pada mereka. Oleh itu saya terbiasa dengan akar penyakit mental dan gangguan, dan dengan hanya saya tidak dihubungi pada satu masa, sekarang saya mempunyai lebih kurang memutuskan aktiviti utama saya. Tetapi pengalaman seperti yang diketahui tidak hilang di mana-mana, kerana kawan-kawan saya, saya memberitahu anda tentang paranoia bukan dari buku selepas membaca tentangnya, saya senang bekerja dengan orang-orang seperti itu. Corak penyakit ini sangat sukar untuk mengenal pasti, kerana tidak semua orang bersemangat bercakap tentang segala yang berlaku kepada mereka. Dan ini berlaku bukan sahaja kepada paranoid itu sendiri, tetapi juga kepada sanak saudara mereka, yang juga sangat gelap.

Pesakit dengan paranoia memerlukan kesabaran yang istimewa, kerana sering mereka adalah orang yang sangat agresif dan mencurigakan yang melihat konspirasi dalam segala hal, termasuk pada orang yang ingin membantu mereka. Mereka mungkin menjerit kepada anda, menghina anda, meminta anda soalan-soalan utama berdasarkan kecurigaan mereka, dan ia harus dikatakan sukar untuk bekerja dengan tenang. Saya tahu kes apabila orang itu dihantar ke hospital psikiatri, di mana, ternyata, mereka tidak mendapat lebih baik, walaupun sudah tentu saya tidak mengikuti seluruh nasib orang tersebut. Saya juga melihat kemungkinan penyebab paranoia dalam ketegangan otak yang berlebihan, terutamanya di kalangan orang yang terobsesi dengan satu perkara, dan sepenuhnya terpisah dari dunia luar. Iaitu, orang yang duduk selama beberapa hari di komputer, bermain permainan atau melancong di Internet, lebih cenderung menjadi paranoid daripada orang yang hidup lebih memuaskan, berkomunikasi dengan orang, mempunyai kehidupan seks yang sihat, dan sebagainya.

Penyakit mental boleh diwarisi, tetapi ini bukan undang-undang, tetapi mungkin kebarangkalian, kerana anda tidak perlu risau tentang anak-anak dari paranoid, yang lebih bergantung pada pendidikan dan sikap terhadap mereka daripada pada gen. Paranoia, menurut pemerhatian saya, dan bukan hanya lombong, lebih banyak dikaitkan dengan kecederaan mental dan reaksi pelindung tubuh dalam hal ini, dan oleh sebab itu, di atas semua, dan dokter yang bekerja dengan paranoids dan sanak saudara mereka, saya menasihatkan anda untuk bersikap agresif, dan ia sangat semula jadi. Maksudnya, seseorang tidak perlu memberi tumpuan kepada perhatian paranoidnya, bayangkan ketakutannya, kecurigaan dan manifestasi lain - semulajadi, jangan merumitkan keadaan.

Ia perlu memberi jawapan paranoid kepada ketakutannya, tetapi tidak menafikannya - "jika kamu takut kepada kegelapan, maka apa yang akan kita lakukan, bagaimana kita akan melawan rakasa dalam kegelapan ini, jika di sana, ia mesti diatasi". Sesuatu dalam semangat ini, sememangnya, keadaan mungkin sangat berbeza, tetapi saya secara peribadi berjaya menjimatkan beberapa orang yang terobsesi dengan ketakutan dengan cara ini, saya hanya tidak membuat masalah daripada masalah mereka, yang bermaksud banyak, seperti penafian yang sangat difikirkan oleh paranoid sebenar. Lagipun, paranoid yang sangat sering di peringkat awal penyakit mereka, mereka faham bahawa mereka sakit, bahawa kecurigaan dan ketakutan mereka adalah tidak wajar, tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa mengenainya. Anda perlu menghubungi ahli psikoterapi dengan segera, sebaik sahaja permulaan ini, saya pasti mengesyorkannya kepada anda.

Dan jika ternyata menjadi pakar yang baik yang akan mendekati perkara itu dengan penuh tanggung jawab, maka itu lebih mungkin untuk menyembuhkan paranoia pada peringkat awal kejadiannya. Apabila seseorang sedar tentang keadaannya yang tidak sihat dan, pada dasarnya, ingin mengatasinya, lebih mudah untuk mengenal pasti punca-punca yang membawa kepada paranoia dan menghapuskannya, dan bukan akibatnya. Tidak mustahil untuk membersihkan tasik di mana air kotor sentiasa menyiram, jika anda tidak mematikan sumber air ini, juga dengan ketakutan manusia, anda perlu mencari sebab mereka, sumbernya, supaya dapat dikatakan, sebelum ia menyumbat sepenuhnya kesadaran manusia.