Negativisme dalam kanak-kanak

Cepat atau lambat, semua ibu dan bapa mula-mula mendengar kategori "Saya tidak mahu!" Daripada serbuk yang lembut dan menyenangkan. Kadang-kadang ia hanya disertai oleh bibir pouty, dan kadang-kadang dengan mengecil kaki dan air mata. Bagaimana untuk menangani pemberontakan kanak-kanak?

Krisis tiga tahun pada kanak-kanak

Penolakan anak untuk melakukan sesuatu dan penafian perkara yang jelas kepada mereka sering menyimpangkan ibu bapa dari diri mereka sendiri: "Mengapa dia menjadi nakal?!"

"Tempoh protes pada kanak-kanak bermula pada usia 2-2.5 tahun dan dikaitkan dengan salah satu tahap yang paling penting dalam pembangunan mereka," jelas Alena Kazantseva. - Dalam kesusasteraan pedagogi ia disebut sebagai "krisis negativisme" atau "krisis tiga tahun." Tugas utama tahap ini adalah otonomi, pemisahan psikologi dari ibu, manifestasi dari "saya" sendiri. Sehingga tempoh ini, dia melihat dirinya dan ibunya secara keseluruhan, sebagai "kita". Dia boleh bercakap tentang dirinya sendiri pada orang ketiga, sebagai contoh, "Petya pergi berjalan-jalan hari ini".

Dan kemudian kanak-kanak seolah-olah membuat lompatan ke tahap pembangunan yang baru. "I" baru memerlukan hubungan baru dengan orang yang tersayang, yang tidak selalu bersedia untuk ini dan kadang-kadang menentang secara aktif. Kanak-kanak itu, yang merasakan dirinya sebagai orang yang berasingan dan bebas, mula membantah peraturan yang ditetapkan. Dan kerana dia tidak mempunyai alat yang cukup dan ucapan yang baik untuk menunjukkan kedudukan barunya, dia menggunakan semua yang dia pelajari dan itu, menurut pengalamannya, dapat mempengaruhi ibu bapa yang konservatif: menangis, air mata, suasana hati, jatuh ke lantai, merosakkan harta benda. Keadaan ini diperparah oleh cara pendidik yang otoritarian dan keengganan ibu bapa untuk membina semula hubungan mereka dengan anak itu. "

Mengapa saya tidak mahu?

"Mereka telah memanjakan dia, dia adalah nomaden" - mereka segera mencari penjelasan mengenai ketegangan anak nenek itu. Irama moden hidup menentukan peraturannya sendiri, dan kadang-kadang ia lebih mudah bagi ibu bapa untuk dipimpin oleh seorang anak untuk mencapai hasil: "Pakai semua yang anda mahu, cuma pergi!"
Tetapi ini tidak selalu berlaku. Bayi "saya tidak mahu" adalah berbeza. Berikut adalah beberapa sebab mengapa "domba lemah" mungkin memberontak.

Ujian kekuatan. Percubaan seorang kanak-kanak untuk bergerak dari ibu bapanya tidak dapat dielakkan berkaitan dengan keinginan untuk memeriksa batas kemampuannya sendiri, kekuatan peraturan yang ditetapkan dan kekuatan otoritas penatua-Nya. Jika anda memberitahu kanak-kanak bahawa ia diterima makan di meja di dapur, pada satu ketika dia boleh mengisytiharkan keinginannya untuk makan sup hanya di ruang tamu di hadapan TV. Bukan kerana dia tidak mahu melepaskan diri dari menonton kartun kegemaran, tetapi untuk mengetahui betapa kuatnya anda dan larangan anda.

Menarik perhatian. Biasanya pada usia dua tahun, kanak-kanak sudah tahu dengan baik dalam apa keadaan kepentingan ibu bapa disediakan untuk mereka. Sekiranya ia berlaku, anda memberi perhatian dan komunikasi anda hanya apabila dia melakukan sesuatu yang salah atau tidak boleh diterima, "Saya tidak mahu" boleh menjadi cara yang baik untuk memastikan bahawa dia akhirnya dapati.

Takut kebaharuan. Hipersensitif, bayi-bayi rentan yang mudah teruja dan terkena air mata, inovasi yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan mungkin tidak menarik, tetapi menakutkan. "Bergerak" ke tempat tidur baru bertemu dengan kategori "tidak"?
Ia mudah: pada masa yang lalu, dia berasa selamat.

Kegagalan mudah. Dia juga mempunyai hak untuk wujud. Ini sepatutnya membuatkan anda gembira, tidak sedih. Apabila seorang anak mula membentuk pandangannya sendiri tentang dunia, dia mempunyai cita rasa, minat, keutamaan dan keinginannya sendiri. Jika cadangan yang tidak sesuai, anda mungkin menerima penolakan. "Saya tidak akan memakai t-shirt merah, saya mahukan yang hijau", "Saya tidak akan minum jus tomato, saya mahukan satu pic" - mungkin ini bukan permainan pada saraf anda, dan anak anda benar-benar tidak suka warna merah dan jus dari tomato. Menganalisis beberapa situasi sedemikian dan membuat kesimpulan.

Pendekatan asal

Berikut adalah beberapa cara yang tidak standard untuk menangani masalah kanak-kanak.
1) Membantu rakan. Apabila bayi anda mengabaikan panggilan anda, cuba bertindak melalui hadapan
wajahnya. Ambil mainan kegemarannya (ia boleh menjadi haiwan yang lembut dan mesin) dan gunakannya untuk "bercakap" dengannya: "Hello! Saya sangat sedih. Mari kita berjalan-jalan? "
2) Teater yang tidak masuk akal. Sekiranya serangan terhadap negativisme telah melancarkan ke dalam serbuk dan anda tahu bahawa dia akan mengubah setiap permintaan anda ke luar, bertindak sebaliknya. Ingin memberi makan serbuk dengan ikan? Beritahu dia bahawa dia tidak boleh menjadi dia! Di jalan anda perlu berpaling ke kanan? Katakan anda akan pergi.
3) Perayaan ketidakpatuhan. Untuk sentiasa betul dan taat adalah tugas yang sukar. Pada siang hari, mengatur satu atau beberapa jam "perayaan" apabila dia boleh melakukan segala yang biasanya dilarang (dalam had yang munasabah, sudah tentu).
Adakah anda mahu berpakaian? Tolong! Gula bukan sup? Untuk kesihatan! Prasyarat - selebihnya, prat harus mematuhi anda.
4) Dengan humor. Sekiranya keadaan tidak ada harapan (anda tidak mahu, tetapi anda perlu berjumpa doktor), mengatasi emosi negatif kanak-kanak secara literal. Tawarkan anak anda sebagai pertempuran komik, menggunakan segala yang anda ada di tangan sebagai sarana improvisasi: mainan lembut, bantal, surat khabar yang digulung dengan kelab. Ini akan membolehkan dia membuang pencerobohan, dan episod yang tidak menyenangkan akan dilupakan.

Bagaimana untuk mengatasi kehendak kanak-kanak

Berurusan dengan penolakan kanak-kanak boleh menjadi sukar. Terutama jika dia degil, dan anda, sebagai contoh, terlambat. Lingkaran ditutup: penolakan kanak-kanak - kerengsaan anda - air matanya - kerengsaan anda. "Percayalah, anak itu tidak begitu penting untuk mempertahankan haknya, berapa ramai yang dapat bertahan dalam proses penegasan mereka, oleh karenanya, tidak ada keperluan untuk bertarung dengan kanak-kanak" Saya tidak mahu "! - menerangkan Alena Kazantseva. "Tugas utama anda adalah untuk membentuk peraturan baru untuk berkomunikasi dengan serbuk, dan juga mengajarnya untuk menyatakan pendapatnya dan menyatakan keperluannya dengan cara yang lebih efisien, mudah dan" dewasa "."
Bagaimana untuk mengatasi "nehochuhoy"? Berikut adalah beberapa peraturan yang akan membantu anda dan anak anda mengatasi tempoh "krisis" ini.

Nilai semula nilai. Semak strategi interaksi anda dengan bayi, keperluan dan larangan. Mungkin ada di antara mereka yang sudah melampauinya?
Mempertimbangkan umur, membentuk sistem "tidak" yang jelas. Harus ada beberapa seperti "tidak" (contohnya, 5-7), tetapi ini harus menjadi peraturan yang tidak dapat digagalkan. Sekiranya ada sesuatu yang mustahil pada hari-hari biasa, maka anda tidak boleh membuat pengecualian pada hujung minggu, serta semasa berlepas ibu bapa atau penyakit anak. Jika ibu melarang, larangan yang sama harus mengesahkan kedua-dua ayah dan nenek.

Pilihan tawaran. Tanpa bersyarat, hari demi hari, setiap jam untuk mengikuti arahan, walaupun mudah, tetapi membosankan. Akui, anda sendiri akan memberontak terlebih dahulu atau lambat.
Letakkan bayi dalam keadaan pilihan mudah ("Ambil bola merah atau bola hijau untuk berjalan-jalan?", "Apa yang anda mahu memakai sendiri - jaket atau but?"), Tanya pendapat dan nasihatnya. Sekiranya serbuk itu terus-menerus menolak sesuatu, tanyalah apa yang dia mahukan.

Foster self-reliance. Cuba jangan lakukan untuk kanak-kanak apa yang dia boleh kendalikan dengan sendiri, walaupun pada had masa. Tambah berjalan selama 15 minit dan ajar dia untuk menarik seluar pada dirinya, mengikat butang pada jaket, dan lain-lain. Sekiranya masa berlalu, anda akan melakukannya untuknya, kemudian satu hari yang baik, apabila anda terlambat di tadika, anda akan mendengar biasa "Saya tidak mahu". Malah, mengapa - ibu akan melakukan segala-galanya sendiri.

Ingat tentang kawalan kendiri. Jangan berteriak! Meningkatkan suara kanak-kanak dalam masa-masa apabila dia enggan melakukan sesuatu tidak masuk akal - anda hanya menunjukkan kepadanya ketidakupayaan anda dan mengesahkan ketepatan cara dia mempengaruhi anda. Untuk menenangkan dengan cepat, anda lebih menghargai keberanian anak anda sendiri: apa-apa pemberontakan memerlukan banyak kekuatan dan tekad dari dia, kerana dia melihat betapa menyakitkan hati anda.

Menjadi ahli psikologi. Sekiranya di rumah anda diketepikan dengan bunyi bising kanak-kanak, dengan kuat menangis dan berguling-guling di atas lantai, pergi ke bilik lain dan mula bermain main dengan mainan bayi anda (menyanyi, menari, dan sebagainya). Oleh itu, anda akan mengubah perhatian serbuk dan memberinya peluang untuk bertenang, dan sedikit kemudian anda akan dapat menjelaskan di bawah syarat-syarat yang anda akan memenuhi permintaannya. Lebih sukar, jika tingkah laku hodoh anak yang anda hadapi di tempat awam. Pertama sekali, izinkan diri anda mengabaikan pendapat para pelukis santai yang dapat memberitahu (atau berfikir) apa ibu yang jahat anda. Perlahan-lahan mengambil kanak-kanak itu dan, dengan tegas memasang bahu dan lengan, bawa dia ke sudut, jauh dari keadaan yang menjengkelkan.

Menganalisis. Ingatlah bahawa di sebalik segala keinginan ada keperluan kanak-kanak yang belum direalisasikan. Dan tidak ada keperluan buruk pada usia seperti itu, hanya ada cara yang merosakkan kesedaran mereka.

Tidak! Tidak! Tidak! (Tempoh negativiti)

Pada 18 bulan, dia memasuki zon protes. Dan bagaimana untuk berunding dengan seseorang yang perbendaharaan katanya lebih sedikit daripada dua puluh perkataan dan seperempat daripada mereka adalah kata-kata negatif "tidak! "," Tidak-ka-da! "," Saya tidak akan! "Dan tidak ada yang tahu di mana untuk mengambil" atyan "(" tinggalkan saya sendiri)? Masalah di sini bukan sahaja kekurangan keupayaan anak untuk merumuskan tuntutan atau tuntutannya, dan bahkan dia sendiri tidak menyedarinya. Masalahnya ialah ibu bapa tidak bersedia untuk "proses rundingan". Ingat bagaimana anda bersetuju setakat ini. "Adakah anda mahu epal?", "Ayah ayah anda dengan pena!", "Ayo pergi berjalan-jalan" - pilihan tindakan untuk anak itu dibuat oleh anda, dan dia, sebagai peraturan, dengan gembira bersetuju dengannya. Dan sekarang kanak-kanak itu telah berkembang dan berubah, dan tidak lagi mungkin untuk "bersetuju" dengan kaedah kebiasaan yang degil dua tahun.

Di mata anda, dia menjadi seorang penyelidik, perintis, artis - dan seorang debat yang gemar. Kanak-kanak telah belajar banyak dan gembira dengan kemungkinan yang semakin berkembang. Dia cepat dan pantas bergerak di ruang angkasa, menggunakan pelbagai (dan tidak selalu sesuai) objek untuk permainan, meningkatkan ucapannya, "menguping" kata-kata baru di mana-mana. Dia berusaha sebaik mungkin untuk meninggalkan tanda di dunia, untuk mengisytiharkan kehadirannya di dalamnya - itu adalah aspirasi ini, dan bukannya "berbahaya," yang mengawalnya ketika dia melukis dinding di dalam bilik atau di tempat-tempat yang paling tidak diselenggarakan mengatur garasi untuk mesin tik dan wayang. Dia berada di tengah-tengah dunia, segala yang dia lihat wujud untuknya, dan dia dengan sukacitanya belajar hartanya. Seorang kanak-kanak berusia dua tahun, tiga tahun bermain sepanjang masa dan cuba untuk melibatkan diri dalam permainan di mana tidak ada peraturan untuknya setakat ini. Dia masih belum belajar, dengan bantuan anda, apa yang "buruk" bermakna, "hodoh", mengapa "tidak mustahil", dan paling mudah untuk menerangkan konsep kompleks ini dalam permainan. Orang dewasa yang mesra, tersenyum, bekerjasama, bersedia untuk bermain dan bersama kreatif adalah rakan kongsi yang dengannya "kanak-kanak berusia dua tahun yang teruk" dengan senang hati akan "bersetuju". Kekeliruan orang tua dan kesilapan mereka dalam berkomunikasi dengan kanak-kanak sering dikaitkan dengan fakta bahawa ibu dan ayah sendiri mempunyai idea yang agak samar mengenai sempadan dan peraturan, tidak pernah cuba untuk merumuskan mereka untuk diri mereka sendiri.

Matlamat anda bukan untuk menjadikan kanak-kanak objek manipulasi mudah untuk diri sendiri (dan dengan itu, kemudian untuk orang lain), tetapi untuk membesar seorang yang kreatif, aktif, baik hati yang tahu bagaimana untuk bekerjasama, berempati.

Menganalisis apa yang menyebabkan reaksi ribut bayi anda, yang mana ia secara aktifnya aktif menentang. Rayakan:

  • berapa kerap kanak-kanak menjadi histeris;
  • berapa lama ia mengambil masa;
  • masa masa berlaku lebih kerap;
  • di mana ia berlaku;
  • di hadapannya (ibu, bapa, nenek, dll.);
  • apakah sebabnya;
  • apakah akibat dari setiap kes.

Jika dalam masa 2-3 minggu anda memaksa diri anda untuk mengisi tanda itu setiap kali, anda akan belajar banyak tentang anak anda!

Tentukan JENIS TEMPERATUR. Ibu bapa yang baik akan menyesuaikan kaedah pendidikannya kepada perangai anak, dan bukan sebaliknya. Pakar psikologi mengenal pasti beberapa ciri sifat stabil yang harus dipertimbangkan ketika membangunkan strategi pendidikan.

Kepekaan (kepekaan). Sifat yang menunjukkan betapa sensitifnya anak kepada persekitaran mereka. Seorang kanak-kanak dengan kepekaan yang meningkat, sebagai contoh, boleh menyebabkan keadaan yang merengsa pada tag pada leher di leher. Kanak-kanak seperti ini mudah terganggu dan tidak sabar. Jangan bebankannya dengan penjelasan yang panjang, tugas yang kompleks. Ketahui tentang kekuatan jenis ini - keupayaan untuk berempati, kehalusan persepsi khas. Membangunkannya dengan bantuan muzik, lukisan.

Aktiviti Anak aktif sentiasa bergerak, dia perlu menghabiskan tenaga. Biarkan dia merasakan bahawa anda percaya kepadanya. Puji dia untuk pencapaian dan maafkan kesilapan - dan rintangannya akan mencairkan. Anda akan terpaksa memecahkan kepalanya untuk datang lagi dan lagi dengan kelas untuk kegelisahan anda, tetapi usaha anda akan diberi ganjaran, kerana pemimpin akan berkembang dari anak-anak aktif. Jangan tarik kanak-kanak itu di hadapan orang yang tidak dikenali.

Daya reaksi Kanak-kanak yang dicirikan oleh tindak balas dalam, terlalu tajam dan kuat bertindak balas terhadap apa yang sedang berlaku, dramatis, mendidih dan membenci, yang sering menyebabkan reaksi yang sama dari ibu bapa. Dia sangat mudah terganggu, dan perlu sentiasa dihantar.

MODE HARI YANG BURUK. Anda mungkin perlu meninggalkan sebahagian daripada rancangan dan cita-cita anda agar tidak membebankan jiwa bayi anda dengan jumlah teraan yang berlebihan. Tonton keadaan bayi anda: sebaik sahaja anda melihat bahawa dia telah mula letih, letakkan dia dalam suasana yang lebih tenang. Mod hari itu akan memberinya rasa kestabilan cara hidup, tanah di bawah kakinya.

TAMBAHKAN PERHATIAN KEPADA CIRI-CIRI UNIK. Anda juga mungkin bernasib baik dan anda tidak akan tahu apa yang berlaku pada orang awam. Tidak semua kanak-kanak menggigit dan meludah. Dalam kanak-kanak, "krisis" dapat nyata dalam bentuk khas. Ia berlaku bahawa bayi enggan bertindak balas terhadap namanya dan bahkan datang dengan sesuatu yang baru untuk dirinya sendiri - mungkin lebih mudah baginya mengenali dirinya sebagai individu, untuk memisahkan dari ibunya. Dan penolakan tingkah laku seperti itu oleh ibu bapa menimbulkan negativiti dalam kanak-kanak.

Kanak-kanak boleh "menekan butang" menggunakan senjata provokasi yang luas. Bukan dari "bahaya" dan bukan hanya untuk menikmati reaksi ibu bapa. Dia cuba memahami pelbagai jenis emosi manusia yang kompleks. Sebenarnya mengabaikan provokasi sedemikian, ibu bapa membahayakan anak mereka. Ia perlu dengan tenang biarkan dia tahu mengapa kelakuan ini berbahaya.

1) Tidak membenarkan memakai sweater
Anda mungkin mahu mengekang bayi anda dan memaksa dia memakai sweater.
Sebaliknya, dengan tenang berkata, "Anda perlu memakai sweater." Kemudian menyanyikan lagu kegemaran anda untuk mengalih perhatian kanak-kanak.

2) Enggan berkongsi mainan
Anda mungkin mahu memilih dan bersembunyi.
Sebaliknya, perlahan-lahan terangkan: "Kami berkongsi mainan. Mari kita tukar sebentar. "

3) tidak berteriak dan buang makanan
Anda mungkin mahu menjawab dengan kasar: "Anda membuat keadaan huru-hara! Tiada lagi makanan! "
Sebaliknya, berikan makanan dalam bahagian kecil dan katakan: "Kami kini berada di meja. Dan kami akan bermain nanti. "

4) Berteriak pada anda Anda mungkin mahu bertindak balas dengan cara yang sama.
Sebaliknya, tarik nafas panjang dan nafas dan berucap dengan suara yang tenang: "Saya tidak suka disuarakan kepada saya. Anda perlu tenang. Adakah anda mahu duduk diam di dalam bilik anda? "

5) Tidak mahu meninggalkan taman
Anda mungkin mahu mengambilnya di bawah lengan anda dan seretnya.
Sebaliknya, katakan perlahan: "Saya rasa anda boleh membina kastil sehingga malam. Anda akan membina seratus. Atau seribu. Anda seorang arkitek yang benar. " Mengatakan ini, dengan tenang membawa anak dengan tangan ke pintu keluar.

Ramai kanak-kanak memperoleh keupayaan untuk "mematikan" apabila mereka teriak atau terancam, dan hampir sepanjang masa mereka menunjukkan "pendengaran terpilih". Sekiranya anda perlu membawa sesuatu yang penting, pilih momen apabila kanak-kanak kelihatan tenang - masa sebelum tidur, semasa berenang atau di dalam kereta. Nada, pilihan perkataan tidak kurang penting daripada makna perkataan. Tetapi pastikan kanak-kanak disetel untuk mendengar.

MEMBUAT CLEAR DAN CLEAR. Jangan memulakan frasa dengan tiga perkataan yang dilarang: "jika", "anda" dan "mengapa". "Jika" dirasakan oleh kanak-kanak sebagai ancaman, "anda" sebagai isyarat tekanan kepadanya, dan "mengapa" memerlukan penjelasan tentang tingkah lakunya, yang belum dapat dilakukannya.

DIVIDE ARAHAN DI BAHAGIAN. Sediakan anak satu permintaan sebelum anda memberi pesanan seterusnya. Lebih cepat anda boleh mencapai ketaatan, dengan mengatakan hanya "kasut" daripada "Nightmare! Kami terlambat, dan anda belum menemui kasut anda lagi! Jadi kita tidak akan mempunyai masa untuk pergi ke mana-mana! "Untuk menarik dan memegang perhatian bayi, anda boleh berbisik atau menyanyi dengan lembut. Ia berfungsi!

GANTI KATA KETERANGAN. Kadang-kadang anda hanya perlu mengambil bayi dengan tangan dan membawa kepada apa yang perlu dilakukan.

BELAJAR UNTUK DENGARKAN. Tunjukkan contoh kecil dengan berhenti untuk pergi ke perniagaan anda dan benar-benar mendengarkannya. Jangan menyelesaikan frasa untuknya dan jangan membetulkan tatabahasa.

PERUBAHAN DENGAN ROLE IT. Ini boleh menjadi sangat berkesan jika anda mempunyai rasa humor yang baik. Gambar, sebagai contoh, adegan berpakaian atau menyia-nyiakan sarapan pagi. Adalah penting bahawa parodi tidak menyinggung perasaan. Penekanan harus diberikan pada menjelaskan tingkah laku kanak-kanak.

MENGGUNAKAN THE TOY, teater jari, untuk menceritakan kisah yang akan menyediakannya untuk lawatan ke doktor atau lawatan ke rumah yang tidak dikenali.

"PEMULIHAN ATAU BURUK BAIK" Satu mainan menceritakan tentang perbuatan buruk anak, dan satu lagi tentang pilihan yang baik dalam situasi ini. Pada mulanya kedua-dua peranan boleh dimainkan oleh orang dewasa, kemudian - anak itu sendiri. Permainan ini bagus untuk bermain sebelum waktu tidur.

Anda boleh merawat masa ini sebagai tempoh yang bermanfaat dalam kehidupan keluarga dan tidak melepaskan peluang yang dibawa.

SHOWING APA YANG BERHASIL. Elakkan daripada penyalahgunaan lisan, menghina hukuman, menghina anak anda (terutamanya apabila orang luar), jangan biarkan anak membicarakan kehadirannya, enggan membandingkan kanak-kanak itu dengan anak lain (walaupun perbandingan ini ada padanya).

BELAJAR UNTUK MEMBUAT KEPUTUSAN. Tawarkan anak anda pilihan dan terima, terangkan kepadanya akibat akibat tindakan, menceritakan kisah dan bertanya: "Apa yang akan anda lakukan?", "Apa pendapat anda tentang ini?"

PELAJARI KEPADA SYNTHESIS. Pastikan anak anda berminat dengan perasaan orang lain. Menyiasat sempadan tubuh, kanak-kanak sering menyakiti orang lain secara tidak sengaja, dan selalunya sengaja. Jangan mengabaikan ini.

BANTU WARNA PERIBADI. Kita tidak boleh membenarkan dia memberi tumpuan hanya kepada keperluan kita. Sebaliknya, kita mesti membantunya untuk merealisasikan matlamat dan hasratnya sendiri, dan ini lebih mudah untuk dilakukan anak-anak dalam kreativiti. Jangan sekali-kali tidak mengkritik "kerja" bayi dan jangan paksa untuk melakukan "sebagaimana mestinya," menurut template.

BELAJAR UNTUK TIDAK SELURUH TANPA KESALAHAN. Tunjukkan bagaimana anda boleh menunjukkan kemarahan dalam bentuk permainan, melompat pada trampolin atau berdebar pada beg meninju, berteriak perkataan neutral dengan semua suara anda atau membuat lubang dengan pen dalam sekeping kertas. Tetapi pelajaran ini tidak berkesan jika hukuman fizikal digunakan dalam keluarga.

MEMBANGUNKAN PEMENUHAN HUMOR. Tunjukkan kepada kanak-kanak lebih kerap bahawa anda sepatutnya dapat melihat komik walaupun dalam situasi yang sukar dan kadang-kadang membenarkan diri anda hanya ketawa.

Krisis 2 tahun pada kanak-kanak: satu tempoh penafian satu dan semua

Krisis 2 tahun pada kanak-kanak: satu tempoh penafian satu dan semua

Menurut periodisasi umur, peringkat ini merujuk kepada kanak-kanak awal. Kanak-kanak dari satu setengah hingga 2.5 tahun adalah orang-orang yang degil, yang daripadanya penafian pada usia ini terdengar dalam jumlah berganda. Anak dari salah satu kenalan saya begitu dibawa oleh partikel "tidak" yang dia ulangi dengan atau tanpa kata-kata: "Saya tidak akan berdiri untuk bubur!" Dia dengan bangga menyatakan semasa makan tengah hari. "Saya tidak akan pergi berjalan-jalan!" - didengar pada sebelah petang. "Saya tidak akan tidur!" - hari penolakan sejagat berakhir. Dan tambahkan ke sini keinginan berterusan untuk memakai sandal pada musim sejuk, dan kasut pada musim panas, tingkah laku demonstratif, pendengaran berkala. Tempoh sukar berlangsung selama kira-kira setengah tahun, dan kesabaran ibu bapa adalah tidak terbatas.

Sementara itu, krisis 2 tahun mempunyai sebab yang baik, termasuk:

  • Perkembangan morfologi struktur otak hampir selesai;
  • Tahap hormon hampir hampir terbentuk;
  • Proses kognitif mental (pemikiran, sensasi dan persepsi, ingatan, imaginasi) berkembang pada kadar yang besar;
  • Keupayaan fizikal organisma diperbaiki - kanak-kanak belajar untuk berjalan dengan lancar, melompat, menjadi sangat mudah alih.

Dalam penerbitan terdahulu, kami bersetuju bahawa kami akan memahami tempoh ini sebagai peringkat pembangunan seterusnya. Dan pada usia 2 tahun, krisis usia tidak berlaku pada seorang anak seperti pada orang tuanya, bertentangan dengan akal sehat. Bergantung pada perangai kanak-kanak (dan ini adalah satu-satunya harta mental yang asal, mengikut persetujuan psikologi terkenal), krisis kanak-kanak 2 tahun mungkin tidak mempunyai manifestasi ganas. Sama ada watak ibu bapa begitu seimbang sehingga tempoh ini berjalan dengan tenang, tanpa kemarahan kemarahan, kemarahan.

Ibu bapa yang terhormat, kerja pada diri sendiri!

  1. Ingat bahawa kanak-kanak tidak melakukan apa-apa untuk membantumu, dia tidak memikirkan anda sama sekali! Pilih garis tingkah laku yang jelas, tegaskan mengikut arah yang dipilih. Konsistensi adalah kunci kepada kejayaan hubungan anda. Kanak-kanak dalam tempoh ini sangat terbuka untuk komunikasi, menggunakannya.
  2. Menghadiri studio kanak-kanak dan segala macam "pozvashashki" untuk perkembangan harmoni bayi anda, sosialisasi yang berjaya semasa berkomunikasi dengan rakan sebaya, dan jika perlu - sebuah tadika.
  3. Biarkan kanak-kanak menjadi bebas di mana mungkin, mengamanahkannya dengan pelaksanaan tugas mudah. Biarkan dia memilih pakaian mereka sendiri, walaupun kelihatannya tidak masuk akal, hormati pilihannya!
  4. Perhatikan rejimen harian. Adalah diketahui bahawa kanak-kanak sangat suka peraturan, jadi masukkan mereka ke dalam mata pelajaran anda, biarkan anak itu mempunyai peluang untuk berbaring untuk berehat pada siang hari, beri dia dengan pemakanan yang baik, dos menonton kartun, dan sebaliknya berjalan 2 kali sehari di udara segar.

Mengamati cadangan mudah ini, bayi akan lebih baik mengatasi manifestasi dalam tempoh ini, sememangnya, dengan bantuan yang tidak mengganggu dan kesabaran yang tidak berkesudahan. Lagipun, dia kini lebih sukar daripada anda! Dan jika anda marah, mengadu, atau membandingkan bayi anda dengan jiran yang lebih taat, anda akan membuatnya lebih buruk. Bayi sendiri.

Pada saat-saat yang sukar, cuba abstrak dan ingat masa menunggu yang cemas, keajaiban kelahiran kehidupan baru. Ingat betapa bimbang, bimbang, disayangi, menunggu, buat kali pertama mereka mengambil benjolan hangat kecil, sepotong diri mereka, kesinambungan mereka... adakah mereka ingat? Tetapi dia tidak berhutang apa-apa. Bahawa kamu menjemputnya ke dunia ini. Dan di sini anda, dewasa bijak, bijak kini menjadi sokongan dan sokongan utamanya di dunia besar ini. Tanpa anda, dia tidak akan dapat! Sekurang-kurangnya sehingga 3 tahun, sehingga dia menyadari bahawa beberapa perkara boleh dilakukan secara mandiri. Tetapi inilah topik penerbitan seterusnya.

Negativisme kanak-kanak. Petua untuk ibu bapa

Clipart dari laman web LENAGOLD - koleksi latar belakang dan clipart

Ramai ibu bapa tahu gambar ini: kanak-kanak itu benar-benar mengatakan segala-galanya dan sebaliknya. Lebih-lebih lagi, ia seolah-olah bertindak dengan sengaja. Ini dapat ditemui dalam tingkah laku kanak-kanak prasekolah dan lebih-lebih lagi remaja.

Kanak-kanak itu ditawarkan berjalan kaki, dan dia menangis, menjerit bahawa dia mahu bermain di rumah. Mungkin pada masa ini kerengsaan untuk membuang mainan, objek pada seseorang di mana saja. Ia boleh bertukar menjadi kasar, kasar, sesuatu untuk dimusnahkan, dan boleh menarik diri. Dan selalunya penyebab rintangan ini tidak difahami oleh orang lain. Tingkah laku ini dipanggil negativisme.

Mengapa kanak-kanak memprotes?

Negativisme adalah ketahanan kanak-kanak terhadap pengaruh yang diberikan kepadanya (Kamus Ensiklopedia Pedagogi) yang tidak mempunyai alasan yang munasabah.

Oleh itu, kanak-kanak itu membantah terhadap keadaan kehidupan, terhadap sikap orang yang berbeza terhadapnya: saudara, rakan sebaya, orang dewasa lain. Secara objektif, keadaan atau hubungan ini mungkin tidak menguntungkan. Perkara utama, apa yang mereka anggap seorang anak atau remaja.

Selalunya sebab-sebab tingkah laku ini tersirat kepada orang lain, kerana kanak-kanak sendiri dengan hati-hati menutupnya. Sebagai contoh, kebimbangan dan ketakutan: "Saya tidak boleh melakukannya, lebih baik menolak sama sekali" atau "Saya akan kelihatan tidak masuk akal." Kadang-kadang kanak-kanak membantah beberapa keadaan kehidupan. Ini mungkin kelahiran adik atau adik, perceraian ibu bapa, pemindahan paksa, perubahan sekolah, dll.

Sebenarnya, negativiti adalah tindak balas kepada beberapa keperluan yang tidak terpenuhi. Sebagai contoh, dalam pemahaman, kelulusan, penghormatan, kebebasan. Ini adalah satu cara untuk mengatasi keadaan yang sukar, walaupun bukan yang paling membina.

Mereka berkata tentang sikap negatif pasif apabila anak hanya mengabaikan permintaan dan tuntutan kita. Seorang penentang negatif yang aktif cuba melakukan sesuatu yang bertentangan dengan apa yang diminta kepadanya.

Ibu bapa sering mengatakan bahawa kanak-kanak itu degil. Boleh dikatakan bahawa ketegangan adalah bentuk negatif dari negatif. Dan oleh manifestasi dalam tingkah laku mereka adalah serupa. Tetapi sebab untuk kelakuan yang sama masih berbeza. Orang yang degil mencari pernyataan diri. Dan negativis itu memprotes terhadap keadaan yang tidak baik untuk dirinya sendiri.

Mereka juga bercakap tentang garis seperti ketekunan - ini adalah keinginan untuk mencapai sendiri dalam menentang halangan.

Seorang kanak-kanak boleh menunjukkan negatif dalam hubungan dengan salah seorang kerabatnya atau dengan seluruh keluarga, hanya di dalam keluarga atau di mana-mana di mana ia muncul.

Adakah terdapat apa-apa yang boleh anda lakukan?

Cara yang paling universal ialah dengan mengambil kira keperluan, keinginan, peluang, kebolehan kanak-kanak.

Jangan berikan keinginan anda untuk keinginan seorang anak atau remaja. Cuba memahami keadaannya, mood.

Selalunya, keadaan negatif kanak-kanak adalah fenomena yang berlalu. Tetapi dia dapat bertapak dan menjadi sifat keperibadian yang stabil - jika orang dewasa bertindak terlalu kasar dan kanak-kanak sentiasa mengalami tekanan emosi.

Bagaimana untuk membantu negativist?

Di hampir semua kanak-kanak, ibu bapa melihat tindak balas protes pada tempoh tertentu. Terdapat krisis krisis zaman kanak-kanak - satu tahun, tiga tahun, enam hingga tujuh tahun, dan 13-16 tahun. Pada saat-saat ini, anak (atau remaja) cuba bergerak ke tahap pembangunan yang baru, untuk mengambil langkah lain menuju kemerdekaan, kemerdekaan, untuk mewujudkan dirinya sendiri dan orang-orang di sekelilingnya.

Adalah penting untuk difahami di sini: kanak-kanak enggan memenuhi permintaan itu, bukan kerana dia tidak menginginkannya. Ia lebih penting baginya untuk memperlihatkan kemerdekaan, tidak menyerah kepada kehendak orang dewasa. Jika anda mematuhi taktik yang fleksibel, anda akan membantu anak anda bukan sahaja mengelakkan konflik yang tidak perlu hari ini, tetapi juga menjadi lebih bebas dan mandiri dalam masa dewasanya.

Apabila menimbulkan negativis, cuba pertimbangkan perkara-perkara berikut.

  • Peraturan harus jelas kepada anak-anak.
  • Seorang kanak-kanak bukan sahaja mempunyai tugas, tetapi juga hak.
  • Keperluan dan peringatan laporan dengan tenang, tetapi tegas. Kerengsaan dewasa hanya akan menguatkan reaksi negatif kanak-kanak terhadap larangan itu.
  • Dengan apa-apa masalah dalam tingkah laku kanak-kanak itu membantu menyimpan buku harian. Mula-mula, pemerhatian membantu orang dewasa, seperti yang berlaku, langkah mundur, melihat keadaan lebih objektif, mengurangkan haba emosi. Kedua, untuk memahami apa sebenarnya yang menyebabkan protes pada seorang kanak-kanak. Ia jarang berlaku bahawa negativiti berlangsung dari pagi hingga larut malam.
  • Kanak-kanak mesti mempunyai pilihan. Beri dia peluang itu. Sebagai contoh: "Adakah anda mandi di pancuran hari ini atau adakah anda mandi?"
  • Anda tidak boleh menghukum anak itu hanya kerana dia mengatakan perkataan "tidak." Seorang kanak-kanak yang tidak mempunyai hak untuk membantah tidak dapat mempertahankan pandangannya pada masa akan datang.
  • Perlu diberi perhatian terhadap fakta bahawa perkataan "tidak boleh" terdengar terlalu kerap dalam komunikasi dengan kanak-kanak. Cuba untuk mengurangkan bilangan larangan - mungkin di antara mereka ada yang tidak perlu. Biarkan kata "boleh" didengar lebih kerap, menandakan bentuk tingkah laku yang wajar. Sebagai contoh: "Anda tidak boleh melukis kertas dinding, tetapi di atas kertas yang boleh."
  • Menggalakkan rasa humor dan bermain. Dalam berurusan dengan kanak-kanak yang degil, kaedah yang bertentangan boleh menjadi kaedah yang berkesan: "Jangan cuba untuk berbaring hari ini pada jam 8". Atau permainan budak perempuan- "sebaliknya": "Anda melakukan segala-galanya dengan cara lain pada hari ini apabila saya bertanya kepada anda tentang sesuatu. Dan esok saya akan menjadi "ibu-sebaliknya". " Beberapa helah tidak akan berfungsi - fikirkan sesuatu yang lain. Perkara utama adalah untuk mengalami emosi positif dari komunikasi bersama.
  • Menggalakkan aktiviti, mencari autonomi baru. Anda tidak mahu anak lelaki atau anak perempuan anda berkembang pasif, bergantung kepada orang lain, tidak dapat membuat keputusan?

Bersabar dan jangan mengharapkan keputusan serta-merta. Ingatlah bahawa ini adalah tempoh yang sangat penting dalam kehidupan kanak-kanak.

Tempoh negatif dalam kanak-kanak

Negativisme adalah tingkah laku tertentu apabila seseorang meluahkan atau melakukan demontrasi yang bertentangan dengan apa yang diharapkan. Negativisme boleh menjadi sifat keadaan atau keperibadian. Dasar psikologis untuk perwujudan pola negativisme adalah sikap subjektif terhadap penolakan dan ketidaksetujuan dengan harapan, permintaan, dan pandangan dunia individu dan kelompok sosial. Negativisme boleh ditunjukkan atau mempunyai manifestasi tersembunyi. Kanak-kanak menunjukkan tingkah laku yang sama dalam ketegaran, konflik, penentangan terhadap kuasa, tingkah laku yang menyimpang.

Pada mulanya, negativisme adalah istilah psikiatri. Negatifiviti aktif dinyatakan dengan sengaja bertentangan dengan permintaan untuk tindakan, dengan ketiadaan reaksi secara umum pasif. Rujuk kepada gejala skizofrenia, mungkin sebagai manifestasi autisme.

Negativisme dalam psikologi adalah ciri tingkah laku.

Apakah itu negatif?

Negativisme dalam psikologi adalah penentangan terhadap pengaruh. Dari lat. "Negativus" - penafian - pada mulanya digunakan untuk menunjukkan keadaan psikiatrik patologi, secara beransur-ansur istilah itu dipindahkan ke dalam konteks ciri-ciri tingkah laku di bawah keadaan psikiatri yang normal, dan juga digunakan dalam konteks pedagogi.

Negativisme adalah satu gejala krisis. Ciri ciri fenomena ini dipanggil tidak munasabah dan tidak berasas, ketiadaan alasan yang jelas. Setiap hari, negativisme menunjukkan dirinya apabila berhadapan dengan pengaruh (lisan, bukan lisan, fizikal, kontekstual) yang bertentangan dengan subjek. Dalam sesetengah keadaan, ini adalah tingkah laku pertahanan untuk mengelakkan konfrontasi secara langsung.

Dengan analogi dengan kegunaan negatif mula dibentangkan dalam dua bentuk - aktif dan pasif.

Bentuk negatif negatif yang dinyatakan dalam tindakan bertentangan dengan yang diharapkan, pasif - keengganan untuk melakukan tindakan secara umum. Biasanya, negativisme dianggap manifestasi situasi yang bersifat episodik, tetapi dengan penguatan bentuk tingkah laku ini, ia boleh menjadi stabil dan menjadi sifat keperibadian. Kemudian mereka bercakap mengenai sikap negatif terhadap dunia, penilaian negatif orang, peristiwa, konfrontasi berterusan walaupun dengan kerosakan kepada kepentingan peribadi.

Negativisme boleh menjadi tanda krisis berkaitan umur, kemurungan, permulaan penyakit mental, perubahan berkaitan dengan usia, ketagihan.

Sebagai manifestasi sikap negatif, ia boleh disiarkan di peringkat lisan, tingkah laku, atau intrapersonal. Komunikatif - ekspresi verbal terhadap pencerobohan dan perselisihan, penolakan untuk melakukan yang diperlukan atau demonstrasi melakukan sebaliknya, dalam hal bentuk tingkah laku. Dalam varian yang mendalam ada rintangan yang tidak disiarkan di luar, apabila sebab objektif atau subjektif protes itu terbatas pada pengalaman dalaman, misalnya, jika seseorang bergantung pada objek yang mempunyai dampak. Bentuk ini kadang-kadang boleh dinyatakan dalam senyap mulia. Manifestasi dapat dikaitkan dengan masyarakat secara umum, kumpulan tertentu atau individu. Ia seolah-olah manusia bahawa mereka menindas keperibadian dan ada keinginan untuk melakukan sebaliknya.

Negativisme juga mungkin berkaitan dengan persepsi kehidupan. Orang itu melihat kehidupan itu sendiri, organisasinya dengan demikian, memaksa individu untuk mematuhi undang-undangnya, untuk menjadi "wakil biasa". Kewujudannya sendiri dicirikan sebagai masalah, konflik, kecacatan. Ini memperlihatkan dirinya sebagai kritikan yang berterusan terhadap ketertiban dunia pada tahap yang berbeza dari global ke situasi sehari-hari. Dalam istilah yang melampau, penolakan menyeluruh terhadap kesadaran sosial adalah mungkin, sebagai cara untuk menahan penindasan.

Punca Negatif

Asas kemunculan negativisme boleh menjadi cacat dalam pendidikan, termasuk senario sikap keluarga terhadap kehidupan, menonjolkan ciri-ciri akal, masa krisis, dan situasi psiko-traumatik. Biasa kepada semua faktor adalah infantilisme intrapersonal, apabila sumber untuk menyelesaikan masalah, keupayaan untuk keluar dari konflik, untuk mempertikaikan kedudukan mereka, atau mengabaikan percubaan untuk mengganggu di sempadan mereka seseorang membuat ilusi untuk menafikan keperluan untuknya. Sekiranya bentuk persepsi ini bersifat episodik, maka ini mungkin peringkat pengiktirafan dan mengatasi yang baru, tidak diketahui dan menakutkan. Tetapi jika corak tingkah laku sedemikian memperoleh aliran malar, maka kita boleh bercakap tentang pembentukan watak, senario tingkah laku. Ia adalah satu bentuk pertahanan patologi ego, penafian faktor yang menarik perhatian. Alasannya boleh dipanggil rasa tidak selamat dalaman, tidak berdaya, kurang pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengatasi masalah masalah.

Semasa krisis, negatif sebagai gejala kerap kali adalah reaksi terhadap perubahan dalam keadaan sosial, akibatnya seseorang tidak boleh bergantung pada pengalaman sebelumnya dan memerlukan pengetahuan baru. Oleh kerana mereka tidak berada di sana, ketakutan untuk tidak mengatasi menyebabkan reaksi rintangan. Biasanya, setelah menerima pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan, orang itu bergerak ke tahap pembangunan diri yang baru. Pembangunan melibatkan kerja tertentu, tempoh menguasai dan mengatasi. Sekiranya seseorang mengelakkan proses ini, maka ia akan dipertahankan pada tahap perlawanan, menolak pembangunan dan penekanan yang tidak dapat diatasi diisytiharkan sebagai tidak diingini. Semasa tempoh krisis zaman kanak-kanak, alasannya adalah senario untuk meningkatkan penjagaan kesihatan dan ibu bapa tidak membenarkan kanak-kanak melalui fasa mengatasi sendiri, cuba mengurangkan kekecewaannya (sebenarnya, sendiri) dari kekaburan.

Tanda-tanda negatif

Tanda-tanda negatif boleh disebut degil, kekasaran, pengasingan, demonstrasi mengabaikan hubungan komunikatif atau permintaan individu. Secara lisan, ini dinyatakan dalam perbualan yang terus tertindas, menderita, perangsang, pernyataan yang agresif berhubung dengan pelbagai perkara, terutama yang berharga kepada masyarakat secara amnya atau para pengadu khususnya. Kritik adalah mengenai orang yang bercakap secara positif atau neutral terhadap penekanan negatif. Refleksi terhadap struktur negatif dunia, rujukan kepada kerja-kerja yang mengesahkan pemikiran yang diberikan, sering mengganggu makna atau mengabaikan pendapat bertentangan dengan kuasa yang sama.

Selalunya, cadangan seseorang terhadap negativisme menyebabkan penafian yang ribut dan pandangan realistik, tanpa terkalahkan dan tidak berat sebelah tentang realiti di sekitarnya dinyatakan. Kedudukan ini berbeza dari kedudukan pesimis yang sedar dalam hal negativisme tidak direalisasikan. Matlamat persepsi negatif adalah biasanya yang dikehendaki, tetapi tidak dapat dijangkau, sfera atau aspek yang diperlukan untuk seseorang, tetapi dia tidak mahu atau takut melakukan kesalahan, untuk mendapat keyakinan untuk kesilapan. Oleh itu, daripada mengakui ketidaksempurnaannya, objek luaran dituduh itu.

Tanda adalah tindak balas rintangan yang agresif yang tidak masuk akal, yang dipengaruhi oleh emosi dan agak tajam, tanpa diduga dengan pantas mendapat momentum. Seseorang tidak boleh dengan tenang merasakan, mengabaikan atau membincangkan alasan tentang topik permintaan, topik, atau situasi. Kadang-kadang reaksi boleh menyebabkan kasihan, untuk mengelakkan tekanan lanjut, maka kegigihan dapat digabungkan dengan air mata, kemurungan. Pada zaman kanak-kanak, ini adalah kebencian dan keengganan untuk memenuhi permintaan, yang tertua menambah usaha ini untuk membenarkan penolakannya dengan tidak munasabah atau tidak tepat apa yang sedang berlaku.

Negativisme dalam kanak-kanak

Untuk pertama kalinya krisis negativisme dikaitkan dengan usia tiga tahun, yang kedua dianggap sebagai negatif remaja 11-15 tahun Krisis usia tiga tahun menunjukkan keinginan anak muda untuk menunjukkan kemerdekaan. Pada zaman ini, kesedaran diri dibentuk, pemahaman tentang ego timbul, dan dalam ungkapan verbal ini muncul dalam kemunculan "Saya sendiri a" membina.

Negativisme pada zaman ini dikaitkan dengan perubahan pandangan dunia. Sebelum ini, kanak-kanak itu melihat dirinya sebagai tidak dapat dipisahkan dari orang dewasa yang penting. Kini kesedaran autonomi mereka sendiri dan fizikal semata-mata adalah menarik untuk mengetahui sekitar dalam format baru pada mereka sendiri. Berita tentang kesedaran dan kejutan subjektif dari perbezaan antara sensasi semasa dan tera sebelumnya, serta beberapa kecemasan yang mengiringi setiap kognisi baru, menyebabkan reaksi yang agak tajam dalam persepsi orang dewasa. Selalunya, dalam tempoh ini lebih psihotravmatichen hanya untuk ibu bapa, mereka dikejutkan dengan persepsi mereka terhadap penolakan tajam kanak-kanak itu, dan dalam takut kehilangan hubungan dengan dia cuba untuk membawa kembali bekas saling bergantung, format, interaksi. Pada tahap pertama, ini menimbulkan peningkatan rintangan, maka ia berkurang disebabkan oleh penindasan oleh kepribadian anaknya dan pada masa depan dapat membawa kepada pasif, kehendak lemah, kekurangan kebebasan dan tingkah laku yang bergantung.

Masa remaja juga sensitif dalam pembentukan keperibadian. Di samping itu, krisis negativisme diperburuk oleh perubahan hormon yang mempengaruhi persepsi dan kelakuan keseluruhan kanak-kanak. Pada perempuan, ia boleh bertepatan dengan menarche dan lebih berkaitan dengan pembentukan pengenalan gender, hubungannya dengan peranan sosial. Bagi lelaki, tempoh ini lebih berkaitan dengan kedudukan kedudukan mereka dalam hierarki sosial, ada keinginan untuk mengelompokkan dan membina hubungan dalam pasukan.

Jika krisis 3 tahun dikaitkan dengan sendiri yang berasingan daripada angka ibu bapa, negatif telah remaja dikaitkan dengan pembezaan saya dan masyarakat dan pada masa yang sama, memahami keperluan untuk dimasukkan mencukupi dalam masyarakat, penggabungan yang sihat dengan ia untuk perkembangan lanjut. Jika tempoh ini berlalu secara patologis untuk individu, maka penentangan terhadap norma sosial dapat menjadi senario kehidupan.

Tempoh "negativisme"

Tidak, tidak, dan tidak - apa yang perlu dilakukan dengan "nihilist" kecil?

Sebulan yang lalu, remahmu sebahagian besarnya adalah malaikat kecil yang taat, dan tiba-tiba dia diganti. Beliau secara tidak sengaja tidak mematuhi, dari mana-mana muncul agresi, histeria lebih dan tanpa, dan satu-satunya jawapan kepada semua - tidak!

Jangan bimbang, semua kanak-kanak dan, dengan itu, semua ibu bapa melangkah ke tahap yang lebih tinggi atau kurang. Tingkah laku ini adalah tahap perkembangan bayi, memisahkannya dari ibu, ini adalah tempoh pengenalan diri dan pernyataan diri, yang biasanya bermula kira-kira 18 bulan, berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan dan berlaku di semua kanak-kanak dengan cara yang berbeza. Tetapi walaupun terdapat kesukaran yang jelas berkaitan dengan ketegangan dan negatif, ini adalah detik yang sangat penting dalam perkembangan bayi dan pembentukan keperibadiannya. Kanak-kanak mula menyedari dirinya sebagai individu, dengan keinginan dan ciri-cirinya. Pada masa yang sama, dia cuba untuk menyiasat sempadan apa yang dibenarkan. Oleh itu, bayi melakukan segala-galanya kepada anda dalam menentang, menjerit, boleh melontarkan lantai atau di atas tanah, mengancam anda dengan muka yang marah dan marah. Oleh itu, beliau menunjukkan kegiatannya, kemerdekaan, ketabahan dalam mencapai yang diinginkan. Tetapi kemahiran untuk ini masih belum mencukupi.

Perkara utama pada peringkat ini adalah bersabar dan tenang Spartan. Sudah tentu, sangat sukar untuk bertenang apabila seorang kanak-kanak bergegas ke lantai di kedai atau di taman permainan dengan menjerit... Tetapi berikan diri anda untuk fakta bahawa ini adalah satu lagi peringkat perkembangan anak anda, dan ini mesti berpengalaman. Jangan sekali-kali jangan tunduk kepada provokasi, jangan cuba untuk menenggelamkannya, jangan putus, jangan menunjukkan kelemahan anda dan pada masa yang sama jangan pergi bersamanya. Dan lebih-lebih lagi jangan bereaksi dengan pandangan bohong atau kata-kata orang yang lewat! Untuk memulakan, perlu membuat peraturan, jelas bersetuju dengan keluarga mengenai apa yang dibenarkan oleh kanak-kanak dan apa yang tidak, dan ikuti dengan tegas. Kanak-kanak mesti faham bahawa dia tidak akan mencapai apa-apa oleh histeria. Sekiranya mungkin, cara terbaik adalah untuk tidak memberi perhatian kepada histeria dan cuba mengalih perhatiannya. Sebagai contoh, jika dia bergegas ke tanah di taman permainan, tanah tidak terlalu sejuk atau dia berpakaian hangat - biarkan dia berbaring, tidak memberi perhatian kepadanya atau bercakap tentang sesuatu yang lain dengan suara yang tenang. Apabila tidak ada kemungkinan sedemikian, ketat mengatakan bahawa dengan cara ini dia tidak akan mencapai apa-apa dan, jika perlu, tarik dia secara paksa. Apabila kanak-kanak itu menenangkan, bincangkan dengannya apa yang berlaku, katakan bahawa anda faham bahawa dia marah, tetapi ada peraturan yang harus diikuti.

Krisis tiga tahun dalam satu kanak-kanak: bagaimana lebih mudah untuk mengatasinya?

Setiap kanak-kanak berumur 2 hingga 4 tahun akan menjalani satu peringkat penting dalam perkembangan jiwa - satu krisis tiga tahun atau negativisme. Ia dimanifestasikan oleh penolakan segala sesuatu yang sebelum ini diterima tanpa masalah, dengan kelip-kelip kelam dan perubahan mood. Ibu bapa sering mengelirukan fenomena ini dengan keinginan dan kekurangan dalam pendidikan mereka, jadi mereka bertindak dengan tidak betul, sehingga kehilangan keyakinan anak. Krisis tiga tahun sukar ditoleransi oleh ibu dan ayah, dan anak itu sendiri. Pengetahuan tentang ciri-ciri psikologi asas akan membantu mengatasinya dengan betul.

Krisis dalam psikologi adalah titik perubahan apabila seseorang tidak tahu bagaimana bertindak lebih jauh - apa yang berlaku sebelum ini, tiba-tiba terhenti menjadi berkesan. Pada usia 1.9 hingga 4 tahun, perubahan berlaku dalam perkembangan jiwa kanak-kanak dan dia mula menganggap dirinya sebagai orang yang terpisah dari ibu bapanya, khususnya, ibu. Sehingga masa itu, dalam pemahaman kanak-kanak itu, ibu itu adalah sebahagian darinya, dan dia sentiasa mengikutinya. Oleh itu, satu lagi namanya - krisis pemisahan, iaitu perpisahan. Ini adalah peringkat penting dan penting dalam perkembangan keperibadian, di mana kanak-kanak menjadi lebih mandiri. Pada masa ini seseorang sering dapat mendengar daripadanya "Saya sendiri" dan memerhatikan bagaimana dia menolak bantuan orang tua-Nya.

Pada peringkat awal patah tulang ini, bayi tidak tahu bagaimana untuk bertindak, jadi dia menggunakan kaedah yang tersedia untuk usianya: air mata, histeria, ketakutan. Tempoh ini juga dipanggil krisis negativisme, kerana kata-kata utama kanak-kanak adalah "tidak," "Saya tidak mahu," "Saya tidak akan," atau "tidak." Dan dia boleh melafazkan mereka sebelum ada sesuatu yang ditawarkan kepadanya, dan keengganannya tidak selalu menyatakan keengganan yang benar. Dewasa diwajibkan untuk membantu kanak-kanak menghadapi tahap ini tidak mudah sehingga perkembangannya lebih sihat.

Dengan keperibadian ciri setiap anak, krisis tiga tahun menampakkan diri dalam kebanyakan kanak-kanak dengan ciri-ciri berikut:

  1. 1. Penafian segala-galanya dan ketidakpatuhan. Kanak-kanak itu mula membantah secara harfiah selalu - dia enggan melipat mainan, berpakaian di luar, makan, tidur, pergi ke taman, berus gigi dan berbuat lebih banyak lagi. Sekiranya dia sudah bercakap dengan baik, maka dia dapat menambah keengganannya dengan kata-kata seperti "Tidak walaupun sup ini, dia jahat," "Saya tidak akan pergi ke taman, guru saya buruk," dan kata-kata serupa. Ibu bapa yang dapat melihat situasi ini dari sisi mungkin dapat melihat satu perkara penting. Tingkah laku ini berlaku apabila ibu dan ayah berhenti untuk menjadi pembela untuk bayi dan berada di sisinya. Sebagai contoh:
  • dia meminta gula-gula atau sesuatu yang menarik perhatiannya, tetapi dia dinafikan.
  • ia adalah panas di rumah, dan mereka dikehendaki memakai pakaian musim sejuk kerana sejuk di luar;
  • kanak-kanak itu berminat dengan permainan, mengganggu ibu, menuntut makan malam dan kemudian tidur.

Di dalam fikiran orang kecil yang masih tidak tahu bagaimana bercakap dengan jelas, keyakinan itu dibentuk yang sebaik sahaja dia belajar untuk menyatakan tuntutannya dan ucapannya mula memahami, dia akan memperoleh apa yang dia mahukan. Apabila ini tidak berlaku, dia menderita. Otak anak-anaknya belum dewasa, dan dia tidak tahu bagaimana untuk mengawal emosi, sehingga kemarahan dan keputusasaan menyerapnya sepenuhnya. Lebih banyak larangan dan diktator dalam membesarkan kanak-kanak, semakin sering ada penolakan denyar, berubah menjadi tantrums.

  1. 2. Keinginan untuk melakukan segala-galanya sendiri. Dia mula mengenali dirinya sebagai orang yang terpisah dari orang tuanya dan berusaha untuk mengatasi segala-galanya sendiri. Walaupun ia memerlukan banyak masa dan merosakkan rancangan, ia perlu untuknya. Ini adalah penemuan yang sukar untuk kanak-kanak itu, kerana di satu pihak ada peluang baru, di sisi lain - ini sesuatu yang tidak diketahui, dan oleh itu dahsyat. Penindasan percubaan tersebut menyebabkan penafian.
  2. 3. Sebelum ini tidak jelas atau ciri, pada tahap yang lebih rendah, ketakwaan. Kanak-kanak akan mempertahankan kedudukan dan keinginannya dengan segala cara yang tersedia kepadanya: menjerit, menangis, kata-kata, perkelahian. Ini adalah semula jadi dan menunjukkan perkembangan normalnya.
  3. 4. Susut nilai. Semasa skandal seterusnya, seorang ibu yang dipuja dapat mendengar dari seorang anak bahawa dia jahat dan dia tidak menyukainya.
  4. 5. Despotisme. Selalunya dinyatakan dalam anak-anak yang merupakan satu-satunya anak dalam keluarga. Mereka mula menuntut ketaatan yang tidak dipersoalkan dari orang dewasa, dan setiap keengganan untuk mematuhi mereka berakhir dengan histeria.

Tanda-tanda ini ditunjukkan dalam setiap kanak-kanak dengan cara yang berbeza: dalam sesetengahnya, semuanya sudah penuh, di dalam orang lain ia adalah satu dan tidak cerah.

Tidak ada tempoh masa yang jelas untuk tempoh ini, ini adalah persoalan individu. Dalam sesetengah kanak-kanak, ia bermula dari 2 dan bertahan sehingga 4 tahun dengan gejala ketara. Bagi yang lain, ia mengambil masa beberapa minggu, disertai oleh beberapa kelakuan tingkah laku ciri.

Anda boleh mempengaruhi tempoh krisis negativisme dengan memilih strategi yang betul.

Terdapat beberapa cara untuk bertahan dalam tempoh yang sukar ini untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Sesetengah daripada mereka berkesan pada pandangan pertama, tetapi hanya memburukkan lagi masalah. Mereka dikaitkan dengan emosi negatif kanak-kanak atau ibu bapa. Bahaya utama adalah trauma psikologi dan kehilangan kepercayaan antara orang yang paling dekat.

Kaedah lain jauh lebih sukar untuk dilaksanakan, tetapi hasil pelaksanaannya akan menjadi jiwa yang sihat bagi anak dan hubungan hangatnya dengan ibu bapa.

Beberapa strategi tingkah laku yang tidak disyorkan telah dibuat selama bertahun-tahun. Secara ringkas tentang yang utama:

  1. 1. Buli. Kaedah mudah tetapi berbahaya. Intinya adalah bahawa ibu bapa, untuk menenangkan anak itu, menakutkan dia: "Paman akan mengambil," "Baba Yaga akan datang," "Saya akan memberikan kepada ibu saudaku," "Saya akan pergi sekarang dan tinggal sendiri." Kanak-kanak percaya, takut dan tenang, tetapi bukan kerana dia memahami bagaimana kelakuannya tidak dapat diterima dan membuat kesimpulan. Dia tidak belajar apa-apa dalam situasi seperti ini, tetapi hanya cuba melindungi dirinya.
  2. 2. Menjerit dan lebam. Tindakan sedemikian dari orang-orang yang menjadi sumber perlindungan dan menjaga bayi, menghancurkan keterikatan antara mereka. Dalam momen histeria, kanak-kanak itu buruk, dan dia dihukum kerana itu. Pada masa akan datang, dia tidak akan berkongsi masalah dan kebimbangan dengan ibu bapanya, kerana dalam fikirannya mindset akan dibentuk apabila dia menderita, ibu dan ayah akan "menamatkan" dia lebih. Dr. Yevgeny Komarovsky mengkritik kaedah ini, dengan alasan bahawa apabila kanak-kanak dipukul di rumah, tetapi tidak dipukul di tadika dan sekolah, kanak-kanak itu akan "merobohkan" pada guru dan penjaga. Beliau juga menasihati ibu bapa yang tidak dapat menyelesaikan masalah itu secara berbeza, untuk pergi ke ahli psikologi keluarga sendiri.
  3. 3. Menghapuskan kanak-kanak keperluan fisiologi tertentu: makanan, tidur. Anda boleh mengalahkan keadaan dan tidak memberikan dia makanan lazat kegemarannya untuk sementara waktu.
  4. 4. Ketenangan yang disebabkan oleh ketakutan untuk mengganggu bayi. Ramai yang tersilap membuat keputusan untuk tidak menafikan apa-apa untuk cinta yang tidak terhad. Malah, ini adalah kelemahan orang dewasa dan keengganan untuk mencari kaedah yang lebih kompeten. Ini membawa kepada fakta bahawa kanak-kanak itu tumbuh tidak bersedia untuk konfrontasi orang lain dan membentuk kompleks di dalamnya.

Menggunakan kaedah sedemikian, adalah mungkin untuk mendapatkan hanya kesan jangka pendek - untuk menyenyapkan anak. Mereka tidak membawa apa-apa nilai untuk pembangunan personaliti yang normal, hanya membahayakan.

Perkara pertama yang perlu difahami orang dewasa adalah bahawa kanak-kanak 2-3 tahun tidak mampu melakukan sesuatu untuk kejahatan. Ini telah terbukti dengan banyak kajian dan berkaitan dengan fisiologi - kawasan otak yang bertanggungjawab untuk meramalkan keadaan dan tindak balas terhadapnya yang lain tidak matang. Konflik utama krisis negatif adalah bahawa kanak-kanak, menyedari pelbagai kemungkinannya, menganggap dirinya orang dewasa, tetapi pada masa yang sama tetap bergantung pada ibu bapanya. Untuk menyelesaikannya, anda harus berusaha untuk bertindak dengan cara berikut:

  1. 1. Secara tegas, tetapi dengan sungguh-sungguh dan sabar untuk mempertahankan pandangan mereka. Ia adalah perlu untuk membuat usaha untuk diri sendiri dan tidak memberi kepada emosi semula jadi - kemahiran ini membezakan orang dewasa daripada kanak-kanak. Adalah penting untuk mengikuti nada dan kata-kata yang diucapkan kepada kanak-kanak dan tidak memberi jika mereka bertekad untuk menolaknya. Titik utama - dalam perjalanan "bercerita" secara lisan dan emosi ini dalam bayi, tidak ada keraguan bahawa ibu bapa berada di sisinya, suka kepadanya dan menghormati, dan semua tindakannya ditujukan untuk kebaikan anak. Adalah dinasihatkan untuk memohon dalam kes di mana kehendak bayi boleh mengancam nyawa atau kesihatannya, bertentangan dengan prinsip pendidikan moral dalam keluarga ini: bermain dengan pisau, menyinggung perasaan orang-orang yang lemah.
  2. 2. Sekiranya keadaan tidak kritikal dan mungkin dilakukan, ini mesti dilakukan. Adalah penting untuk mengemukakan keputusan anda dengan betul. "Jika anda tidak mahu bubur ini, ia tidak lazat kepada anda, anda tidak memakannya, ia hanya memberikan anda banyak kekuatan dan bertambah baik dari itu, jadi saya menyediakannya untuk anda." Dalam perkara yang sangat penting, lebih penting lagi untuk menjaga hubungan hangat dan memberi anak "menang" daripada berdiri sehingga akhir.
  3. 3. Untuk mencari kompromi - anda tidak mahu mengeluarkan mainan itu sendiri, mari kita lakukan bersama-sama. Mengamati tindak balas, anda dapat melihat betapa pentingnya contoh orang dewasa adalah untuk kanak-kanak itu, yang sendiri melakukan apa yang dikehendakinya.
  4. 4. Biarkan bayi melakukan secara bebas apa yang boleh dilakukannya, walaupun ia memerlukan banyak masa. Sekiranya seorang kanak-kanak gagal sesuatu, lebih baik cuba mengajarnya, daripada melakukannya sendiri. Kejayaan kecil ini penting untuknya.
  5. 5. Berikan perhatian kepada permainan: "Siapa yang akan makan bola bakar lebih cepat?", "Siapa yang akan memakai but lebih cepat?", "Dan mari kita pergi untuk ekspedisi untuk mencari mesin yang hilang!" dan sebagainya

Konflik tidak selalu menjadi pertengkaran atau pertarungan, ia hanya tidak sepadan dengan minat. Keupayaan untuk bertindak dalam konflik adalah apa yang anak belajar semasa krisis negativisme. Jika anda menekannya dengan kuasa anda sendiri, ia akan membolehkan orang lain melakukannya sepanjang hayatnya. Adalah penting bahawa bayi mendapat pelbagai jenis tindak balas semasa perlanggaran dengan ibu bapa.

Pada saat-saat kritikal, penting bagi ibu bapa untuk menjadi dominan dan penyayang. Dia kadang-kadang memberi dan berkompromi, tetapi tetap bertanggungjawab untuk anaknya, dan oleh itu, membuat keputusan akhir. Aspek yang paling penting dalam pendidikan keluarga - cinta dan perhatian yang wajar - harus selalu menguasai.