Blue Devils dan tanda-tandanya

Keadaan pasca alkohol yang berlaku dengan penyalahgunaan alkohol yang kuat, dipanggil "treler delirium". Psikosis akut seperti orang biasa dipanggil "tupai", dan dalam perubatan - delirium alkohol (dalam terjemahan - "stupefaction").

Ramai orang sering mengelirukan sindrom sedemikian dengan keadaan ciri seseorang yang minum, tetapi kecemasan delirium berlaku kerana keluar dengan tajam dari pesta yang panjang atau dengan pengurangan yang ketara dalam dos alkohol. Sindrom demam putih adalah berbahaya bagi mereka yang beralkohol dan bagi mereka yang berada di sekelilingnya, jadi anda perlu tahu cara untuk mencegah dan menghentikan serangannya.

Trimens delirium bukan gejala "ringan" yang hanya berlalu selepas beberapa ketika, tetapi ancaman sebenar kepada kehidupan tanpa rawatan yang sewajarnya.

Kepada siapa demam putih "datang"

Selalunya, tremens delirium berlaku akibat pesta yang panjang. Keadaan ini dipicu oleh sindrom penarikan dan mula menunjukkan kira-kira 2-3 hari selepas pemberhentian penggunaan alkohol, biasanya pada waktu petang atau pada waktu malam.

Ia penting! Dalam sesetengah kes, tremensus delirium mungkin berlaku selepas satu dos dos alkohol yang terlalu besar.

Siapa yang mempunyai treler delirium:

  1. Dalam alkoholik yang mengalami pengalaman penyalahgunaan alkohol lebih daripada 5-8 tahun, dan sudah berada di peringkat kedua atau ketiga alkoholisme. Lebih-lebih lagi, jika orang-orang ini sudah mempunyai "pertemuan dengan tupai" terdahulu, maka kemungkinan kecemasan delirium sangat baik walaupun dengan sedikit alkohol.
  2. Pada orang yang tidak menyalahgunakan alkohol secara teratur, tetapi mungkin dari semasa ke semasa jauh melebihi dos alkohol, terutama jika alkohol digantikan oleh semangat metilasi. Kumpulan ini termasuk orang yang membiarkan diri mereka secara berkala yang kuat, dan yang telah mengalami kecederaan kraniocerebral yang lalu atau mengalami gangguan sistem saraf pusat.

Kemunculan kecemasan delirium boleh disyaki jika, selepas pesta, seorang alkohol mula bersikap aneh:

  • Seseorang mempunyai rasa tidak enak untuk alkohol - pada pandangan seorang pesakit alkohol menjijikkan dan enggan menggunakannya.
  • Terdapat perubahan mood yang tajam: seseorang mengalami gangguan kecemasan dan kemurungan, dia menderita dari kemurungan yang teruk, yang boleh digantikan dengan sikap tidak peduli sepenuhnya. Pesakit tidak duduk diam, berkelakuan tidak senang, terus bercakap.
  • Terdapat gegaran anggota badan, yang tidak berhenti dan bertambah perlahan-lahan.
  • Terdapat gangguan tidur - tidur jangka pendek, disertai oleh mimpi buruk, dan kemudian datang insomnia, meningkatkan perasaan kecemasan, kebimbangan, dan ketakutan.
  • Terdapat halusinasi yang boleh bertahan selama beberapa jam atau beberapa hari.

Jika mana-mana manifestasi ini harus bermula untuk membunyikan penggera, jika tidak, tahap perkembangan berikutnya dapat berakhir dengan air mata bagi pesakit.

Jika mana-mana gejala yang dijelaskan di atas, anda perlu segera berjumpa dengan doktor, jika tidak, keputusan keadaan akan menyedihkan.

Gejala dan peringkat gejala delirium

Gejala pertama kecelaruan delirium adalah penolakan tajam alkohol daripada alkohol selepas pesta yang panjang. Kemudian, dalam masa 2-4 hari, keadaan pesakit mula berubah secara dramatik, dan tanda-tanda kecemasan yang timbul di kalangan lelaki dan wanita muncul:

  1. Hallucinations - gejala klasik "tupai", yang menunjukkan dirinya dalam kebanyakan pesakit.
  • Halusinasi visual. Serangan bermula pada waktu malam, lebih kerap pada waktu malam. Pesakit melihat sejumlah besar imej visual ilusi. Serangga yang merangkak di atasnya boleh dibayangkan kepadanya, nampaknya dia sedang diusahakan oleh labah-labah yang dahsyat, ular, cacing, tikus. Pesakit mungkin merasakan bahawa dia terikat di web atau tali. Dalam kes yang teruk, seorang alkohol melihat raksasa mengejarnya, pembunuh, syaitan. Dalam kes ini, seseorang boleh menjerit, kerana ia seolah-olah dia disiksa dan dibunuh, dia boleh melawan raksasa yang tidak kelihatan.
  • Halusinasi auditori. Pesakit mendengar pelbagai bunyi dan bunyi-bunyian, suara-suara yang mengancamnya atau saudara-saudaranya, ular mendesis. Alkohol mula merasakan ketakutan dan kebimbangan, nampaknya sesuatu yang mengerikan sedang berlaku di sekelilingnya.
  1. Tukar ekspresi wajah, pergerakan, ucapan. Berkaitan dengan kemunculan halusinasi. Wajah pesakit boleh menyatakan kekeliruan, ketakutan, kecemasan. Seorang alkohol boleh menyingkirkan hantu yang tidak wujud, mengelakkan serangga. Ada yang mula mencari sesuatu, yang lain bersembunyi, yang lain bersembunyi di sudut. Ucapan pesakit itu kehilangan makna: frasa adalah tiba-tiba dan pendek, orang bercakap dengan imej imajiner. Di negeri ini, alkohol menjadi berbahaya bagi dirinya dan orang lain - dia boleh melompat keluar jendela, menyerang orang tersayang.
  2. Disorientasi dalam masa dan ruang. Alkohol berhenti untuk memahami di mana dia berada, tidak mengenali orang lain. Ia adalah ciri bahawa pesakit sentiasa mengingati datanya dan boleh memberikan namanya sendiri dan nama keluarga walaupun dalam keadaan sedemikian.
  3. Perubahan fizikal:
  • Peningkatan mendadak dalam suhu, kadang kala kepada penunjuk mengancam nyawa (40 darjah);
  • Tekanan darah tinggi;
  • Dehidrasi yang teruk;
  • Penurunan kekuatan yang mendadak - pesakit tidak boleh bergerak, sepanjang masa berbaring di atas katil;
  • Penampilan berpeluh dan menggigil berlebihan, manakala peluh mempunyai bau khusus, sama dengan bau stoking kotor;
  • Kemerahan muka yang kuat, seluruh kulit mempunyai warna merah pucat;
  • Jaundis mata (disebabkan oleh gangguan hati).

Dengan bentuk demam yang sangat teruk dalam alkohol, kesedarannya menjadi sangat mendung, dia dapat membayangkan bahawa dia sedang bekerja dan dengan jelas melakukan semua tindakan profesional atau, sebaliknya, terletak di atas katil, sentiasa menggumam dan mengusap dan merasai segala-galanya di sekelilingnya. Ini adalah sindrom sangat berbahaya yang boleh membawa maut.

Perhatikan! Blue Devils semakin teruk pada waktu malam dan jika anda tidak mengambil langkah untuk waktu pagi, pada waktu petang, tupai akan kembali dengan kekuatan baru.

Demam putih selepas berpesta mengalami beberapa peringkat, yang dicirikan oleh gejala tertentu:

  1. Peringkat pertama (mengancam). Berlaku pada hari-hari pertama selepas pemberhentian keadaan mabuk. Ia memperlihatkan diri sendiri yang menggumam, gegaran anggota badan, kemunculan halusinasi, kecemasan dan kebimbangan, ketakutan yang tidak munasabah. Keadaan ini boleh berterusan selama 1-2 hari dan kemudian melalui sendiri.
  2. Peringkat kedua (delirium komited). Manifestasi klinikal jelas dalam alam - penglihatan biasa dilengkapi dengan halusinasi pendengaran dan sentuhan. Pesakit merasakan bahawa dia sentiasa dilecehkan, mengancam akan dibunuh, diserang atau dicekik. Keadaan sedemikian adalah berbahaya untuk merawat, dan ia memerlukan kemasukan segera pesakit. Sekiranya seseorang mengalami kecelaruan delirium dan terdapat faktor-faktor patologi tambahan (lekukan alkohol yang mendalam, kecederaan kepala yang teruk, kecenderungan keturunan untuk kecemasan), maka tahap kedua sangat cepat masuk ke tahap berikutnya.
  3. Peringkat ketiga (mengancam nyawa). Pidato pesakit menjadi tidak bermakna dan tidak masuk akal, tekanan turun tajam, tindak balas kepada orang lain hilang, dan kejang terjadi. Ini adalah fasa psikosis akut yang boleh bertahan sehingga lima hari. Dengan keadaan ini, risiko perkembangan koma, edema otak dan kematian adalah tinggi.

Masa setiap peringkat dan keparahan manifestasi klinikal bergantung kepada ciri-ciri individu pesakit, pengalaman alkoholnya, keadaan kesihatan dan panjang pesta.

Sebagai tambahan kepada gegaran pada kaki-kaki, dengan tremensa delirium, seseorang mungkin mengalami halusinasi yang lama dan keengganan lengkap terhadap sebarang jenis alkohol.

Akibat dan komplikasi kecemasan delirium

Blue Devils adalah keadaan maut, yang berakhir dengan pemulihan lengkap hanya dalam kes yang sangat jarang berlaku. Kesan kecenderungan kecemasan delirium adalah:

  • Pemulihan separa. Komplikasi trigens delirium adalah psiko-sindrom organik, yang dicirikan oleh penurunan tahap kecerdasan, kelemahan kawalan terhadap emosi, kelewatan ingatan. Selepas trigens delirium, fungsi organ dan sistem banyak terganggu, dan sebagai hasil proses patologi berkembang di hati, buah pinggang, sistem kardiovaskular, dan urogenital.
  • Fatal. Tetap dalam sepuluh kes daripada seratus, lebih kerap - sekiranya penolakan dari rawatan perubatan untuk dimasukkan ke hospital. Sekiranya pesakit tidak dimasukkan ke hospital dengan tepat pada masanya selepas treler delirium, gangguan mungkin berlaku yang tidak sesuai dengan kehidupan (demam, dehidrasi, tekanan darah tinggi). Dengan "tupai," pesakit sering melakukan bunuh diri - dia boleh membuang dirinya dari tingkap atau di bawah kereta, memotong urat, menggantung dirinya sendiri.

Sekiranya tupai datang ke alkohol sekurang-kurangnya sekali, maka serangan itu akan kembali dengan kebarangkalian seratus peratus walaupun dengan sedikit alkohol dan pukulan pendek. Setiap serangan demam memusnahkan pesakit - yang terselamat dari kecelakaan selepas 2-3 episod berisiko mendapat komplikasi dalam bentuk saliran otak atau jatuh ke dalam koma dengan kematian berikutnya.

Ia penting! Seorang pesakit dalam keadaan tremens delirium adalah berbahaya kepada orang lain, kerana dengan penglihatan dan halusinasi, alkohol boleh menyerang pada pendatang pertama, melumpuhkan atau membunuhnya.

Blue Devils mempunyai prognosis yang buruk dan dicirikan oleh kadar kematian yang tinggi. Sering kali negeri ini berakhir untuk orang yang mengalami demensia dengan kehilangan ingatan lengkap atau sebahagian, dan proses ini tidak dapat dipulihkan.

Sepenuhnya sembuh tremens delirium ternyata dalam kes yang sangat jarang berlaku, oleh itu, seseorang yang berhadapan dengan penyakit semacam itu hanya menunggu dua hasil - pemulihan kematian atau separa.

Bagaimana untuk menyembuhkan demam putih

Rawatan kecacatan delirium di rumah tidak digalakkan, kerana keadaan sedemikian mengancam kehidupan pesakit dan orang lain. Penyelesaian terbaik untuk serangan "tupai" adalah menempatkan pesakit di klinik khusus, di mana semua simptom akan dihentikan pada jam pertama kemasukan ke hospital.

Tetapi, jika pesakit atas apa-apa sebab tidak boleh atau tidak mahu pergi ke hospital psikiatri dan penyakit itu berada di peringkat pertama, anda boleh cuba mendapatkan rawatan di rumah.

Apa yang perlu dilakukan di rumah:

  • Cuba tenang, tenanglah pesakit, letakkan dia tidur. Sekiranya seseorang berkelakuan dengan cara yang tidak bermaruah dan tidak mencukupi, dia harus mengikat anggota badannya, membuangnya dari objek pandangan yang boleh membahayakan dirinya atau orang lain.
  • Letakkan pembalut basah di dahi pesakit dan sediakan banyak minuman.
  • Buat usaha untuk membuat pesakit jatuh tidur. Untuk melakukan ini, anda boleh memberi sedatif orang, pil tidur, warna ibu atau ibu jari.
  • Jangan tinggalkan pesakit sahaja tanpa pengawasan.

Rawatan di rumah boleh berlangsung dari dua hingga dua puluh hari, tetapi harus diingat bahawa pengambilan diri dapat melakukan lebih banyak kemudaratan daripada kebaikan. Tanpa campur tangan terapeutik yang mencukupi, sukar bagi pesakit untuk mengatasi keadaan ini.

Bagaimana untuk merawat treler kecelaruan di hospital:

  • Pelepasan kebimbangan dan rangsangan (penyelesaian diazepam).
  • Normalisasi keseimbangan air dan metabolisme (asparkam, larutan natrium klorida dengan dextran, vitamin C, B, P).
  • Pemulihan peredaran darah dan pernafasan.
  • Penghapusan atau pencegahan gangguan hati dan buah pinggang.
  • Pencegahan edema serebrum.
  • Terapi penyakit yang berkaitan.

Tempoh rawatan serangan demam dalam keadaan pegun, sebagai peraturan, tidak melebihi lapan hari.

Pemulihan rakyat untuk rawatan treler delirium tidak sah, kerana mereka terutamanya bertujuan untuk menghindarkan alkohol dalam alkohol, dan bukan untuk menghentikan keadaan.

Dengan bentuk demam yang kompleks, pesakit diserahkan kepada unit rawatan intensif.

Rawatan pesakit dengan diagnosis yang sama di rumah adalah risiko besar, oleh itu, jika mungkin, yang terbaik adalah untuk menghantar pesakit ke hospital psikiatri, di mana peluang pemulihan akan beberapa kali lebih tinggi.

Soalan yang kerap ditanya

Berapa lamakah kecederaan delirium? Bergantung kepada kerumitan kes itu, penyitaan itu mungkin berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari, dengan gejala-gejala yang bertambah buruk pada waktu malam, dan menyusut pada siang hari.

Kenapa kecemasan delirium datang? Keadaan ini adalah hasil pendedahan yang berpanjangan kepada produk alkohol yang merosakkan pada otak manusia.

Serangan tragis delirium boleh berjalan sendiri? Jika seseorang memahami bahawa ada sesuatu yang salah dengannya, dan pada masanya untuk meminta pertolongan daripada saudara-mara, anda boleh melakukan tanpa penjagaan perubatan khusus.

Adakah mungkin untuk mati akibat tragedi delirium? Jika masa tidak berhenti serangan, kemungkinan kematian pada pesakit dengan treler delirium adalah 12% daripada jumlah keseluruhan.

Bagaimana untuk mengelakkan kecemasan delirium? Hanya pengabaian lengkap alkohol dapat membantu mencegah kecacatan kecemasan.

Perkembangan kecelaruan kecemasan pada manusia

Blue Devils, atau treler delirium, adalah psikosis alkohol yang berkembang pada orang selepas mereka keluar dari pesta.

Ia diperhatikan pada peringkat kedua dan seterusnya alkoholisme. Perwujudan tanda-tanda kecemasan delirium dalam alkoholik dapat dilihat selepas laluan hangover. Gejala kecemasan delirium diucapkan dan di luar keraguan. Penyakit ini, yang dikenali sebagai "tupai", kelihatan seperti tindakan yang sangat tidak menyenangkan untuk orang lain.

Ini manifestasi psikosis akut dalam alkoholisme disertai oleh halusinasi yang berbeza, pencerobohan, kehilangan orientasi dalam waktu dan ruang, dan mengawal diri. Dari luar kelihatannya alkohol itu benar-benar gila.

Bagaimana kecenderungan delirium

Semasa kecemasan delirium, semua kebimbangan bahawa kesedaran orang yang tidak berkuasa mengendalikan dan tidak melepaskan keluar dari alam bawah sedar. Sekiranya sebelum ini tupai, orang alkohol mengejar syaitan-syaitan yang mereka ketakutan pada masa kanak-kanak, maka kecemasan alkoholisme moden diiringi oleh ketakutan lain yang berasal dari tahun-tahun awal kehidupan dan neurosis. Pesakit selepas pesta dikunjungi oleh pembunuh, ahli sihir, serangga, reptilia, haiwan mitos. Ini boleh menjadi orang misterius yang membawakan suatu tempat dan mahu memberitahu sesuatu. Semua gambar-gambar ini berlaku di hadapan seorang yang beralkohol dalam mod sebenar. Dia bergegas ke dalam kekosongan, teriakan, boleh cuba memukul seseorang, bersumpah, menerjang tangannya. Mungkin tempat berlari, melarikan diri. Semasa kecelaruan, tidak biasa bagi seseorang untuk melompat keluar dari tingkap di bangunan bertingkat tinggi dan mati dalam proses. Orang dalam mod sebenar melihat gambar visi di dinding, siling, melihat konsert, adegan dari kehidupan dan cuba untuk mengambil bahagian dalam mereka. Satu ciri negara mereka menjadi kesedaran penuh di mana mereka berada dalam realiti. Mereka betul boleh menjawab soalan yang ditanya.

Siapa yang boleh mengalami treler delirium?

Selalunya kecenderungan kecemasan berkembang pada orang-orang yang terjejas oleh alkohol tahap kedua hingga tahap ketiga dan menderita kebergantungan alkohol selama lebih dari 5 tahun. Demam jahat dan gejala-gejala mula berkembang bukan semasa pengambilan minuman beralkohol aktif, tetapi selepas orang itu terikat dan mula beralih dari pesta. Berisiko adalah semua individu, tanpa mengira usia dan jantina, yang mempunyai atau mempunyai penyakit sistem saraf pusat, kecederaan kepala. Sekiranya kecelakaan delirium sekali terungkap dalam jiwa manusia, ini bermakna manifestasi lebih lanjut dapat bermula dengan pengambilan minuman beralkohol jangka pendek. Ia cukup untuk sesetengah orang minum sedikit alkohol selama 3-4 hari untuk "menangkap tupai" beberapa hari selepas berhenti.

Gejala kecemasan delirium

Pertama, selepas menghentikan penggunaan alkohol, sindrom hangover bermula, disertai dengan sakit kepala, loya, dan muntah. Mungkin ada gangguan ucapan, mulakan konvulsi. Pada masa yang sama, simptom kecemasan pertama muncul dari jiwa. Pesakit mempunyai kebimbangan yang tidak dapat diterangkan, premonisi jahat yang akan berlaku bencana, kehilangan tidur. Ia boleh diperhatikan tangan yang gemetar, berpeluh meningkat, berdebar-debar, demam dan tekanan darah, hiperemia kulit, mata darah. Gejala pertama demam putih adalah mimpi buruk. Ketibaan mimpi buruk semasa tidur pendek adalah tremens delirium, gejala yang timbul semasa terjaga, sering pada waktu malam. Berbagai halusinasi pendengaran dan visual bermula: loceng, jejak kaki, pembongkaran pintu terdengar. Nampaknya terdapat beberapa pergerakan di pinggir pandangan. Penyakit ini ditunjukkan dalam kemerosotan keadaan mental, diagnosis yang boleh disahkan oleh psikoterapis.

Pembangunan kecemasan delirium

Pada hari ketiga, keadaan mental pesakit, yang disiksa oleh gejala-gejala ini, mula merosot. Apabila treler delirium datang, halusinasi visual terang mula muncul, yang boleh melawat pesakit pada bila-bila masa hari. Pada masa yang sama, gejala kecemasan delirium terus berkembang. Sifat halusinasi adalah individu dan dikaitkan dengan persepsi orang terhadap bahaya sekitarnya. Selalunya ini adalah halusinasi sentuhan, di mana seseorang dengan jelas merasakan sesuatu yang merayap ke atas tubuhnya dan mula menyingkirkannya. Pesakit boleh "mendengar" suara yang memanggilnya untuk bertindak. Kata-kata yang didengar di kepalanya boleh jadi menghina bahawa mereka menimbulkan kemarahan dalam diri orang itu dan keinginan untuk mengatasi pesalah. Pesakit kelihatan tidak mencukupi. Keadaan mentalnya tidak stabil, terdapat pergeseran tempoh pencerobohan dengan kepuasan dan kesenangan. Dengan perkembangan khas kecelaruan, segala-galanya menentang latar belakang kekurangan tidur yang lengkap. Pelepasan mungkin berlaku jika pesakit secara paksa terjatuh ke dalam tidur, memberikannya ubat tidur.

Bila hendak mengambil rawatan perubatan

Apabila ada peluang, maka dengan manifestasi kecemasan tremens diperlukan untuk melibatkan ahli psikiatri dalam rawatan pesakit yang sakit. Dengan demam yang teruk, yang berlaku dalam setiap kes sepuluh manifestasi penyakit, penyakit ini boleh membawa maut.

Gejala kecemasan delirium yang memerlukan campur tangan perubatan:

  • suhu meningkat sehingga 40 darjah;
  • dehidrasi;
  • sawan;
  • peningkatan jumlah leukosit dalam darah;
  • peningkatan agresif;
  • tekanan darah tinggi;
  • bengkak otak.

Apabila dirawat di hospital psikiatri, doktor mengesahkan diagnosis "treler kecelaruan" dan menjalankan rawatan simptomatik.

Rawatan dan pencegahan tremor delirium

Perubatan tradisional dalam rawatan treler delirium tidak berkuasa. Dengan tanda-tanda kecelaruan delirium, adalah mungkin untuk menggunakan alkohol dengan phenobarbital (valocordin, Corvalol), melarutkan botol dadah dalam 100 gram alkohol. Anda boleh memberikan Relanium dalam dos yang besar, memaksa pesakit tidur. Ia perlu untuk mengecualikan haloperidol, kerana ia sering membengkak otak, diikuti dengan kematian.

Lebih baik cuba menghalang tindakan pesakit di rumah dengan mengikatnya ke tempat tidur supaya dia tidak boleh mencederakan dirinya sendiri. Ini biasanya dilakukan di hospital psikiatri. Selalunya, air dengan air untuk mengelakkan dehidrasi dengan menambahkan setengah liter baking soda dan garam kepada satu sudu teh. Rawatan simtomatik, mengelap air, mandi sejuk dilakukan pada suhu tinggi. Dengan manifestasi kecemasan delirium pada seseorang boleh mula sawan, meningkat berpeluh, menggigil, tekanan meningkat. Ini adalah keadaan kritikal untuk tubuh boleh menyebabkan kematian. Dengan simptom ini, rawatan psikiatri kecemasan perlu dipanggil dan pesakit perlu dimasukkan ke hospital.

Jika penjagaan perubatan tidak realistik, dan di Persekutuan Rusia terdapat tempat-tempat sedemikian, maka adalah perlu untuk memastikan bahawa pesakit sedang tidur. Untuk melakukan ini, gunakan pil tidur. Apabila menggunakan Dimedrol, jangan campurkan dengan minuman beralkohol, terutamanya minuman alkohol. Koktel seperti itu boleh menyebabkan kerosakan mental yang lebih mendalam dalam alkoholik. Tempoh treler delirium adalah dari 2 hari hingga tiga minggu. Apabila berhenti kecemasan tremor, pesakit perlu berfikir bahawa adalah perlu untuk melawan ketagihan alkohol, kerana jiwa beliau berada di ambang kemusnahan lengkap.

Lain-lain jenis kecelaruan

Alkohol tidak semestinya menjadi punca perkembangan kecemasan. Kadang-kadang penyakit akut jiwa ini berkembang pada orang yang tidak ada hubungannya dengan alkohol. Diagnosis kecemasan boleh dibuat disebabkan oleh luka-luka yang berisiko, senile, berjangkit, traumatik. Tetapi manifestasi klinikalnya tidak berbeza dengan tremensus delirium.

Apabila gejala di atas dinyatakan dalam orang yang tidak meminum alkohol, ambulans segera dipanggil untuk mengelakkan kes fatal. Agar tidak mengelirukan doktor, beritahu dia bahawa orang itu tidak minum minuman beralkohol. Ini akan membantu mencari penyebab sebenar kecelaruan dan dan membuat diagnosis yang betul dengan menentukan penyakit yang memberikan gejala seperti itu.

LiveInternetLiveInternet

-Tags

-Tajuk

  • fikiran saya (634)
  • Seni (293)
  • apa yang harus dibaca.. (207)
  • Vampir! (178)
  • gambar hidup (164)
  • apa yang perlu dilihat? (139)
  • penyakit (104)
  • mitologi (98)
  • Zombi! (80)
  • psikotropik)) (67)
  • Skeleton: (66)
  • mimpi (64)
  • pautan berguna (40)
  • ketekunan (31)
  • permintaan gila (30)
  • komik (25)
  • kreatif saya (19)
  • aksara-psikopat, sadis, kanibal.. (15)
  • penyeksaan (11)
  • Tuhan dan Dewi (11)
  • tarian skandal (1)

-Muzik

-Wall

-Cari dengan diari

-Langgan melalui e-mel

-Statistik

Blue Devils (delirium tremens).

Blue Devils (delirium tremens)

Delirium alkohol, alkohol panas putih, ditandakan sebagai alkohol dan kecelaruan, bergegas. "Putih", "putih", (Latin. Delirium tremens - secara harfiah "goncang kegelapan") - psikosis, lebih khusus, - kecelaruan yang berkaitan dengan penyalahgunaan alkohol.

Demam jahat biasanya berlaku dengan alkohol, semasa gangguan minum keras, kurang kerap dengan orang yang tidak mengalami alkohol, selepas minum alkohol yang besar (dan sangat jarang - kecil). Ia dinyatakan oleh khayalan, yang disebabkan oleh halusinasi visual, pendengaran dan / atau sentuhan, menggigil dan demam. Halusinasi biasanya mengancam, sering disajikan dalam bentuk makhluk kecil berbahaya (serangga, syaitan). Selalunya berakhir pemulihan, sangat jarang kematian. Bahaya utama dalam delirium adalah risiko bahaya diri.

Ciri ciri kecenderungan alkohol adalah bahawa ia tidak pernah berkembang melawan latar belakang mabuk, tetapi hanya timbul pada pesakit yang sedap, dengan pemansuhan kaedah biasa minum alkohol.

Dengan alkohol, terdapat beberapa keadaan yang mengerikan bagi pesakit dan sanak saudara. Salah satu daripadanya adalah kecemasan delirium atau kecemasan delirium. Delirium dalam bahasa Latin bermaksud kegilaan, kegilaan.

Blue Devils - psikosis alkohol akut, ia dicirikan oleh gangguan kesedaran, visual dahsyat yang dahsyat, halusinasi pendengaran, perbezaan orientasi masa dan tempat, kecelaruan, ketakutan, gairah yang kuat, pencerobohan yang tidak wajar.

Delirium alkohol biasanya berlaku 2-4 hari selepas pemberhentian minum keras, tetapi ia juga boleh berkembang semasa tempoh minum keras. Serangan kecemasan pertama yang menyusul selepas pesta yang lama, serangan kedua dan seterusnya mungkin berlaku selepas pesta kurang lama.

Tanda-tanda awal trigedi delirium

Untuk menentukan bahawa pesakit dengan alkohol tidak lama lagi akan mengalami kecemasan delirium dengan ciri-ciri berikut:

  • Cukup aneh, tetapi pada malam treler kecelaruan, para pecandu alkohol tidak merasa tertarik dengan alkohol, berhenti meminum alkohol, mereka mengatakan bahawa ia menentang mereka dan menyebabkan rasa jijik.
  • Kemudian pada waktu petang, perubahan mood tiba-tiba berlaku: kecerobohan dan kepuasan digantikan oleh kesedihan, kebimbangan, kemurungan, ketakutan yang tidak munasabah, sikap tidak peduli. Pesakit terasa gelisah, gelisah, tidak dapat duduk diam, sentiasa bercakap.
  • Terdapat gegaran yang meningkat di lengan dan kaki.
  • Tidur adalah gelisah, berumur pendek, dengan mimpi buruk yang kerap. Selepas beberapa lama, insomnia lengkap berlaku, yang seterusnya meningkatkan ketakutan, kebimbangan, dan kebimbangan pesakit.
  • Mereka mula mendengar suara, intimidasi, imej visual yang mengerikan muncul, dan dari masa ke masa halusinasi ini menjadi lebih luas.

Keadaan ini pada seseorang yang mempunyai alkohol boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari.

Gejala kecemasan delirium

Delirium alkohol mewujudkan dirinya dalam bentuk pelbagai halusinasi: visual, pendengaran, sentuhan, tercermin dalam pergerakan dan ekspresi muka pesakit. Pertimbangkan lebih banyak gangguan ini.

Halusinasi visual

Serangan treler delirium bermula dengan permulaan kegelapan dan mempunyai karakter yang progresif. Ada imej visual, terdapat penipuan persepsi, ilusi, misalnya, ketika bayangan dari benda atau pakaian tergantung di gantungan salah untuk seseorang atau raksasa yang bersembunyi.

Halusinasi adalah yang paling pelbagai, paling sering mereka mencerminkan apa yang biasa menjadi pesakit bogey. Tetapi kebanyakannya, serangga kecil dan haiwan kelihatan membayangkan: tikus, tikus, labah-labah, cacing, ular, lipas, ada halusinasi dalam bentuk sarang laba-laba, wayar, tali, benang di mana alkohol itu keliru dan tidak dapat keluar. Terdapat imej yang mengerikan tentang keperibadian yang tidak dapat difahami: pembunuh, mati, dajal, werewolves, raksasa, mengingatkan watak dari filem seram. Monsters membuat wajah, mengusik, menyerang alkohol, dipotong dengan pisau, memukul dengan kayu, melukai dia dengan senjata api. Sekitar pesakit mengalahkan kekalahan dan huru-hara, sungai aliran darah. Hal ini berlaku bahawa halusinasi visual tidak mempunyai isipadu dan dilihat oleh pemabuk sebagai filem atau menyerupai kaleidoskop, secara berkala menggantikan satu sama lain.

Halusinasi auditori

Pada masa yang sama dengan imej visual, halusinasi pendengaran muncul yang berkaitan dengan penglihatan visual. Pesakit mula mendengar bunyi binatang, ular huru-hara, jeritan, ancaman, memarahi, meminta pertolongan. Nampaknya alkohol itu sesuatu yang mengerikan yang berlaku di sebelahnya, seolah-olah seseorang mahu membahayakan orang yang tersayang, memalukan anak perempuan, isteri, menculik anak-anak, merompak rumah. Pesakit mahu tergesa-gesa untuk menyelamatkan, tetapi pada masa yang sama dia amat takut bahawa ini mungkin akan menimpanya.

Pergerakan, Mimikri dan Ucapan

Pergerakan dan mimicry pesakit sepenuhnya selaras dengan visi, dengan kekuatannya. Di wajahnya seseorang dapat melihat ketakutan, kekeliruan, kengerian seram. Alcoholics mengelakkan serangga merayap, menghancurkan mereka, menghalau haiwan dan raksasa, cuba keluar dari jaring laba-laba, gelombang tangan mereka, mempertahankan diri, menyembunyikan, menyebarkan diri, mengintip objek, mencari sesuatu. Pesakit merasakan bahawa dia digigit, merangkak ke atasnya, menyakiti, dipukul, cedera atau merasakan badan asing di mulutnya, cuba meludahkannya, menjangkau dengan jari-jarinya - inilah bagaimana halusinasi taktik muncul.

Ucapan alkohol adalah tiba-tiba dan sering mengandungi frasa pendek, teriakan, pesakit boleh bercakap dengan pemasang khayalan dari penglihatannya.

Pemabuk boleh tiba-tiba berlari, melompat keluar dari tingkap. Kadang-kadang di bawah pengaruh psikosis seseorang mengambil alkohol beberapa perkara dan bergegas untuk membantu atau cuba untuk melindungi dirinya dari serangan khayalan, yang serius boleh membahayakan orang-orang di sebelahnya.

Bunuh diri dalam keadaan kecemasan delirium adalah tidak lain daripada menyingkirkan halusinasi invasif atau ketaatan kepada suara yang didengar oleh pesakit di dalam. Selalunya orang sakit tidak dapat mencari jalan lain, tidak tahu bagaimana untuk mengatasi mimpi buruk dan membunuh dirinya sendiri.

Disorientasi di tempat dan masa

Untuk kecemasan alkohol dicirikan oleh orientasi yang salah di tempat dan masa. Seseorang yang beralkohol sering tidak tahu di mana dia berada, tidak dapat mengetahui rumah dan saudara-mara, menentukan berapa masa dan berapa banyak masa yang berlalu sejak bermulanya kecelaruan kecemasan. Tetapi, sementara itu, dengan jelas menyatakan namanya, nama keluarga dan data lain mengenai dirinya sendiri, iaitu. orientasi dalam keperibadiannya sendiri dipelihara.

Pada waktu malam dan pada malam hari, semua manifestasi psikosis alkohol semakin meningkat, dan pada waktu pagi dan pada waktu petang mereka menjadi lebih lemah, dan keadaan pesakit memperbaiki sedikit, tetapi tanpa rawatan yang tepat pada waktu malam, gejala delirium kembali lagi.

Terdapat tempoh apabila halusinasi meninggalkan pesakit, gejala delirium melemahkan atau hilang sepenuhnya, detik-detik tersebut dipanggil selang jelas. Pada masa ini, pesakit boleh bercakap tentang halusinasinya, kengerian hantu.

Bentuk kecemasan yang teruk

Delirium Profesional

Dalam alkohol semasa tempoh kecemasan delirium, tingkah laku meniru aktiviti kerjanya sering diperhatikan. Pesakit sepenuhnya yakin bahawa dia sedang bekerja dan menjalankan tugasnya yang biasa. Pada masa yang sama, dia menggerakkan tangannya, membuat bunyi sepadan dengan tempat kerjanya.

Mussitating ("muttering") delirium

Kes sukar psikosis alkohol akut adalah kecelaruan (bergumam). Apabila pesakit terletak di atas katil dan tidak menghiraukan sesuatu, pada masa yang sama membuat pergerakan ciri-ciri dalam bentuk rubdowns, perasaan, kelancaran. Tingkah laku semacam itu mungkin merupakan tanda kemungkinan kematian.

Perubahan dalam keadaan fizikal semasa treler delirium

Keadaan kesihatan pesakit dengan kecemasan alkohol bertambah buruk dengan peredaran masa sejak permulaan psikosis:

  • terdapat kenaikan suhu badan, ia boleh mencapai 40 darjah dan ke atas;
  • tekanan darah meningkat, degupan jantung pesat dan tidak teratur dicatatkan;
  • terdapat dehidrasi kuat;
  • asidosis;
  • tahap nitrogen dalam darah meningkat;
  • leukositosis ciri dan peningkatan ESR;
  • pesakit tidak boleh bergerak, selalu di tempat tidur;
  • terdapat gegaran, gemetar otot dan anggota badan (oleh itu nama lain untuk kecelaruan menggeletar kecelaruan);
  • sejuk berselang dengan berpeluh, yang mempunyai bau aneh seperti kaki panjang yang tidak dibasuh;
  • ada peningkatan dalam hati, terdapat protein protein mata;
  • Pucat kulit pesakit diperhatikan (oleh itu delirium juga dikenali sebagai treler delirium), tetapi kadang-kadang kemerahan kulit wajah mungkin.

Dengan berlimpah sinonim rumah tangga, gangguan psikotik yang agak spesifik ini sudah boleh dinilai berdasarkan popularitinya di kalangan rakyat. Yang paling terkenal, paling popular dan paling kerap daripada semua psikologi alkohol. Anda boleh mengatakan raja (atau ratu?) Daripada psikosis alkohol.
Walaupun pada hakikatnya, istilah "psikosis alkohol" tidak sepenuhnya betul, ia digunakan berdasarkan tradisi yang mantap. Lebih tepat untuk mengatakan "psikosis logam" dan tidak lama lagi anda akan mengetahui mengapa.

Jadi kami mendapat yang paling lazat, untuk neurokimia.
Hakikatnya ialah dalam alkohol, sintesis dan metabolisme dopamin, neurotransmitter yang agak penting di dalam otak, adalah sesat.

Dopamin adalah perangsang merangsang dan merangsang yang paling kuat, pendahulu semua catecholamines (adrenalin, misalnya). Dalam pantang, kepekatannya pada neuron (atau sebaliknya, dalam retakan interneuronal) meningkat sepuluh kali ganda.
Dengan tindakannya ia seperti mencambuk kuda, yang mati akibat keletihan. Sebenarnya, ia seperti litar pintas di kepala.
Dalam mekanisme patologi perkembangan treler delirium ia memainkan peranan penting.

Atau di sini.
Seorang lelaki, kecuali bahawa alkohol, bekerja sebagai penjahat kecil, duduk berkali-kali. Oleh itu, dia mempunyai hubungan sulit dengan polis. Dan dalam kecelaruan neraka dia melihat rumah-rumah polis yang memberitahunya bahawa sekarang mereka akan merogolnya dan kemudian membunuhnya.
Paman itu meraih apa yang jatuh, dan satu tongkat dari sebuah mop jatuh ke tangannya dan mula melawan dari "milisi" ini. Tetapi ia membantu dengan teruk terhadap halusinasi, haloperidol membantu yang baik terhadap halusinasi, dan batang tidak melakukan rajah. Kayu melepasi mereka, dan polis menertawakan dan memberitahu paman bahawa mereka mempunyai saman khas seperti itu, dengan keterlihatan dan ketelusan.
Kemudian lelaki itu berlari ke jalan, cari polis tanpa pakaian khas. Temui, sudah tentu, perniagaan.
Bayangkan gambar: ada pakaian bertetulang (kemudian kelihatannya di suatu tempat di mana mereka bergegas lagi, jadi polis pergi dengan senapang mesin dan dalam peluru peluru peluru).
Singkatnya, mereka berdiri seperti itu, mereka merokok, mereka tidak menyentuh sesiapa, mereka berasa selamat dan secara umum mereka menjadi tuan keadaan.
Kemudian sesetengah orang dengan tongkat lari dari sudut dan mari kita mengalahkan mereka! Dengan mop terhadap empat penembak mesin.
Mereka begitu kacau sehingga mereka tidak menahannya selama beberapa saat, mereka hanya menatapnya dengan bodoh, di mana dia berjaya meletakkannya dengan baik. Tidak ditembak. Baik dilakukan. Mereka memberiku kepala dan dibawa ke hospital.

Menyimpulkan.
Untuk menyusun stupefaction delirious tidak cukup untuk diminum.
Anda mesti terlebih dahulu mendapat penyakit alkohol, i.e. supaya metabolisma neurotransmiter diputarbelitkan, sehingga perubahan dalam sintesis enzim yang memerah alkohol (terutama, alkohol dehidrogenase) berlaku.
Untuk ini anda perlu minum untuk masa yang lama, sekurang-kurangnya 5 tahun.
Kemudian ia perlu mempunyai pesta yang panjang dan berat, yang berakhir dengan keletihan tubuh sepenuhnya.
Dan akhirnya, selepas pesta, perlu minum beberapa hari (2-4 hari dalam 80% kes).
Dan hanya kepalanya akan pecah. Hanya di kalangan ahli alkohol. Hanya peminum alkohol yang mabuk. Hanya peminum alkohol yang mabuk.

Saya menambah, saya mempunyai banyak kawan alkoholik. seseorang mengusir setan, seseorang bercakap dengan orang asing (mereka memanggilnya di planet mereka). Satu kenalan sekali melihat di tingkap-ambang beliau lontar jahat dalam periuk bunga. dia juga ingat bagaimana dia tersedak di apartmennya, seolah-olah udara telah habis-habisan, dan vakum dibentuk di sekelilingnya. anda ada))

Tanda-tanda kecemasan pertama dalam alkoholik

Trimens delirium adalah keadaan yang tidak sihat yang bermula pada peringkat akhir pergantungan kronik terhadap penggunaan cecair yang mengandungi alkohol. Dalam perubatan, penyakit ini biasanya dipanggil delirium, disebabkan oleh minuman berlebihan minuman mabuk. Blue Devils dinyatakan dengan halusinasi, khayalan, menggigil dan peningkatan suhu. Halusinasi sering mengancam. Selalunya, seorang alkohol yang menderita penyakit ini seolah-olah melihat pelbagai serangga berbahaya atau syaitan. Bahaya utama gangguan ini terletak pada kemungkinan kecederaan diri dan komisen bunuh diri.

Blue Devils memerlukan perhatian perubatan segera. Ciri khas penyakit ini adalah jarang sekali perkembangan di latar belakang mabuk, biasanya terjadi selepas pemansuhan "jumlah" biasa penggunaan alkohol pada hari kedua atau kelima.

Gejala kecemasan delirium

Pelanggaran yang dipersoalkan itu dianggap sebagai gejala alkoholisme. Kekhususannya terletak pada kejadian apabila individu itu sedar dan jijik dengan cecair yang mengandungi alkohol. Keadaan ini dianggap sejenis psikosis yang dihasilkan oleh alkohol.

Demam putih selepas pesta membawa ancaman kepada seorang alkohol. Seorang lelaki, selepas pesta jangka panjang dan mabuk, berada dalam keadaan gelisah, disertai dengan halusinasi, gegaran, perubahan mood dan kecemasan. Subjek, yang berada dalam keadaan tidak sihat ini, dapat tidak menyakitkan diri sendiri.

Selalunya, delirium datang selepas lima hingga tujuh tahun penyalahgunaan minuman keras pada individu yang mempunyai arak tahap kedua atau ketiga, selepas pesta yang lama, atau kerana pemberhentian minum selepas minum setiap hari selama beberapa minggu atau beberapa bulan. Individu yang tidak menyalahgunakan cecair yang mengandungi alkohol secara tetap, selepas menggunakan alkohol yang banyak atau disebabkan oleh penggunaan alkohol, lebih cenderung untuk mengalami penyakit ini. Kumpulan individu yang paling lemah adalah individu yang pernah mengalami penyakit CNS yang teruk atau kecederaan otak. Pada pesakit yang telah menderita pada masa lalu dalam varian yang teruk dalam perjalanan psikosis etiologi alkohol, adalah mungkin untuk mengulanginya walaupun selepas mencurahkan dos yang tidak banyak minuman alkohol yang mengandung alkohol. Dalam hampir satu pertiga daripada kes-kes, gejala kecemasan delirium berkembang apabila seseorang telah memaksa sebarang penyakit fizikal untuk berhenti memakan cecair terbakar.

Demam putih selepas pesta datang, sebagai peraturan, dalam beberapa hari pertama, dalam beberapa situasi - pada keempat atau keenam. Sebelum bermulanya kecelakaan, semasa tempoh mabuk, gejala-gejala kecemasan delirium berikut dapat dikesan: muntah-muntah, gangguan ucapan, sakit kepala dan beberapa gangguan lain dari genesis neurologi. Dalam dua belas peratus kes, kejadian penyakit yang diterangkan didahului oleh kejang.

Tanda-tanda kecemasan yang pertama adalah kecemasan, penjelasan yang tidak dapat dipertikaikan, suatu pertanda bencana yang akan datang, pelanggaran mimpi. Antara simptom somatik adalah seperti berikut: gegaran kaki, pembentukan muka, berpeluh berlebihan, peningkatan degupan jantung, peningkatan suhu dan tekanan darah, kemerahan mata. Mimpi semakin memburuk, dan mimpi menjadi berat dan penuh dengan mimpi buruk, sering muncul ilusi visual sebelum tertidur. Dalam keadaan terjaga, khayalan visual dan pendengaran adalah mungkin: pesakit dapat mendengar pintu membanting, loceng, dan langkah kaki.

Kira-kira pada malam keempat, insomnia muncul, yang disertai dengan ilusi visual yang kuat dan indah. Mereka sering mengandungi serangga dan mamalia kecil, makhluk-makhluk yang kurang kerap wujud, seperti syaitan, gnome, elf. Sifat halusinasi agak individu. Selain itu, helah tactile juga wujud dalam gangguan ini. Nampaknya pesakit bahawa serangga merangkak pada kulit mereka, yang dia sering cuba menangkap, memandu dan menghancurkan. Seringkali, seorang alkohol boleh mendengar suara, kadang-kadang menyeru sesuatu yang perlu dilakukan, sifat mengejek, mengejek, dan kadang-kadang - tidak ditujukan secara peribadi kepadanya.

Dalam keadaan ini, pesakit menjadi tidak mencukupi. Mereka benar-benar di belas kasihan halusinasi. Pesakit berkomunikasi dengan suara, cuba menangkis haiwan yang kelihatan atau makhluk dongeng, cuba melepaskan diri dari penyamun. Dalam beberapa kes, terdapat pelbagai khayalan, contohnya, seorang alkohol mempunyai mania penganiayaan, atau mungkin kelihatannya pasangannya menipu dengan setiap orang yang dia jumpai. Lain-lain, sebaliknya, sangat teruja, mereka tertarik kepada perbuatan heroik, mereka mengarang kebangkrutan yang didakwa dilakukan oleh mereka sebelumnya, dan menceritakannya.

Keadaan mental individu yang berada dalam keadaan kecemasan delirium tidak stabil, tempoh ketenangan digantikan oleh kegembiraan, ketakutan dan pencerobohan - dengan rasa tidak puas hati dan kepuasan.

Pada siang hari, kecelaruan delirium sering berkurang sedikit - pesakit menjadi lebih mencukupi, dia mengarahkan dirinya dalam keadaan, datang pemahaman tentang kehadiran penyakit itu, boleh memberitahu tentang apa yang berlaku pada waktu malam, tetapi dengan permulaan malam psychosis lagi mengambil tol. Tempoh tremens delirium berubah secara purata dari tiga hingga lima hari.

Gejala-gejala kecemasan delirium biasanya dinyatakan dengan baik, oleh itu mereka sukar untuk mengelirukan dengan penyakit lain.

Delirium alkohol juga merupakan orientasi yang salah dalam masa dan tetapan. Pesakit sering tidak tahu di mana mereka berada, tidak mengiktiraf rumah atau keluarga mereka sendiri, tidak tahu masa itu, tidak dapat menjejaki masa. Tetapi mereka sentiasa menyatakan nama akhir mereka sendiri, nama pertama, serta maklumat lain mengenai orang mereka sendiri. Dengan kata lain, terdapat pemeliharaan orientasi peribadi.

Sering kali, individu yang berada dalam keadaan kecemasan delirium mempunyai tindakan yang meniru aktiviti profesional mereka. Orang yang beralkohol benar-benar yakin bahawa dia sedang bekerja dan menjalankan tugas hariannya. Di samping itu, dia membuat pergerakan dengan tangannya atau membuat bunyi sepadan dengan proses kerja atau tempat. Bentuk kompleks perkembangan psikosis yang disebabkan oleh penyalahgunaan minuman yang mengandung alkohol adalah "menggumam" kecelaruan, yang ditunjukkan oleh pengumuman dan manipulasi tangan yang tetap dengan jenis palpation, menggosok, melicinkan. Gejala sedemikian sering menunjukkan hasil yang mungkin membawa maut.

Keadaan pesakit, yang berada dalam treler kecelaruan, bertambah buruk apabila psikosis meningkat:

- suhu tinggi, ia mungkin melebihi 40 ° C;

- denyutan jantung yang tidak teratur dan kerap;

- terdapat dehidrasi;

- meningkatkan kepekatan nitrogen dalam darah;

- sukar untuk pesakit bergerak, jadi dia "tinggal" di atas katil sepanjang masa;

- leukositosis biasa dan peningkatan ESR;

- ada gegaran, gemetar otot dan anggota badan;

- menggigil diikuti dengan peluh, dicirikan oleh "aroma" tertentu yang menyerupai bau kaki yang tidak dibasuh;

- hati diperbesarkan, ada yellowness, sclera;

- terdapat pucat dermis (oleh itu kecelaruan yang disebabkan oleh pembaziran alkohol yang berlebihan, yang dipanggil treler delirium), sering kali mungkin pembilasan muka.

Alokasikan peringkat delirium berikut. Yang pertama dicirikan oleh suasana yang tertekan, pelanggaran impian, dan perubahan perasaan yang kerap. Tingkah laku manusia hampir tidak berubah, tetapi anda dapat melihat penurunan yang ketara dalam ingatan, serta kegagalan sementara. Pesakit tidak boleh mengingati kejadian hari-hari terakhir hidupnya (beberapa hari).

Pada peringkat kedua, penyakit itu juga tidak sepenuhnya mendedahkan dirinya. Para alkohol belum melihat serangga ilusi atau watak-watak fiksyen. Walau bagaimanapun, di sini dia sudah mempunyai kecemburuan yang berlebihan, kecurigaan. Dia percaya bahawa dia ditipu atau tersangka dalam konspirasi terhadap dirinya sendiri. Pesakit boleh mula mengejar seseorang, bersikap agresif. Tahap ini sering menyebabkan keinginan untuk membunuh diri.

Peringkat delirium yang paling teruk adalah yang ketiga. Ia menunjukkan dirinya, sebagai peraturan, beberapa hari selepas penggantungan cecair yang mengandungi alkohol. Disifatkan oleh sakit kepala yang kuat, konvulsi, ketidakselarasan ucapan, kandungannya juga hilang.

Simptom Blue Devils dan akibatnya, tanpa mengira jantina individu tanpa jejak. Kesan yang paling serius dari psikosis alkohol yang dipindahkan diperhatikan dari sisi aktiviti otak. Seseorang kadang-kadang kehilangan keupayaan untuk menghafal, dan juga kehilangan pengetahuan yang diperoleh sebelumnya. Gangguan memori tidak membenarkan seseorang mengenang nama-nama orang yang tersayang. Sebagai tambahan kepada aktiviti otak, terdapat gangguan fungsi ginjal, usus, miokardium, hati dan kapilari.

Gangguan irama, kecacatan pada serat dinding kapilari menyebabkan banyak penyakit lain. Pesakit sering perlu menjalani hemodialysis untuk keluar dari keadaan tremens delirium kerana fungsi pembersihan buah pinggang adalah terjejas. Fungsi ginjal dalam kes-kes yang teruk tidak dipulihkan sepenuhnya dan individu memerlukan prosedur hemodialisis teratur. Untuk memulihkan kesihatan, seseorang perlu sepenuhnya melepaskan penggunaan racun yang mengandungi alkohol dan lain-lain, serta menerima rawatan yang bertujuan untuk menghapuskan gejala berbahaya.

Akibat kecemasan delirium

Apabila keadaan tidak sihat seperti delirium, disebabkan oleh penggunaan minuman yang memabukkan yang berlebihan, atau kecemasan delirium berlaku, gejala-gejala dan akibat dari keadaan seperti itu sering menjejaskan kehidupan individu berikutnya. Delirium delirium adalah bentuk psikosis akut yang paling biasa, yang terbentuk daripada latar belakang penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan. Patologi yang paling sering dipertimbangkan diperhatikan dalam individu yang telah lama menyalahgunakan minuman yang memabukkan dan tergolong dalam kumpulan usia empat puluh tahun.

Di samping itu, jika seseorang pernah menderita kecelakaan alkohol, maka anda boleh dengan 100% cenderung mengharapkan pengulangan serangan psikosis. Hampir selalu, jika subjek telah mengalami kes pertama delirium dan terus "makan" cecair yang mengandungi alkohol, walaupun pertarungan yang pendek akan terus menghasilkan serangan baru kecelaruan kecemasan.

Akibat kecemasan delirium seringkali tidak dapat diramal. Terdapat kes penyembuhan lengkap dari penyakit ini, tetapi lebih kerap terdapat kesan negatif. Selalunya, terdapat juga hasil yang membawa maut. Mengikut perangkaan, kira-kira sepuluh peratus daripada alkohol tanpa langkah pemulihan yang sesuai mati akibat tragedi delirium.

Di samping itu, pelanggaran yang dijelaskan sering membawa kepada pembunuhan domestik. Seorang alkohol, dalam keadaan agresif, halusinasi, kehilangan kenangan, tidak dapat mengenali wajah orang yang disayangi, tidak tahu apa yang sedang berlaku kepada orangnya. Secara praktiknya dalam 50 peratus kes, pesakit yang sembuh dengan delirium yang teruk mati lebih lanjut akibat pemusnahan hati, disfungsi miokardia, edema otak, dan kelainan CNS.

Terdapat beberapa variasi dalam hasil tremens delirium, iaitu koma, transformasi menjadi kursus kronik, kesedaran mendalam, dan kematian. Bunuh diri di bawah pengaruh halusinasi atau tindak balas tingkah laku tidak mencukupi yang mengiringi tragedi delirium boleh mengakibatkan kematian. Oleh kerana salah satu manifestasi delirium adalah kehilangan orientasi spasial. Kerana ini, orang yang berada dalam keadaan yang tidak mencukupi boleh mendapat di bawah kereta atau jatuh dari tingkap.

Dalam 5-10% kes, individu yang mengalami tremor delirium berasa kekejangan, mengalami pneumonia, sirosis hati, penyakit jantung yang serius, pembengkakan otak. Keadaan dalam gangguan yang dijelaskan agak sukar bagi para pecinta alkohol untuk mengambil dan sering berfungsi sebagai sejenis pencetus untuk memulakan langkah-langkah terapeutik yang diarahkan terhadap alkoholisme. Oleh kerana setiap serangan kecemasan tremens ketara menumpahkan badan dan melemahkan orang itu. Seorang pesakit yang terselamat selepas dua atau tiga episod trigens kecelakaan menamatkan hari-harinya dengan otak.

Penyakit yang dipertimbangkan mempunyai prognosis yang agak buruk, dan juga dicirikan oleh peratusan kematian yang tinggi. Seringkali hasil daripada episod trigens delirium menjadi demensia, di mana alkohol kehilangan ingatannya. Di negeri ini, seorang alkohol tidak dapat mengingat doktor yang hadir, ingat hari minggu atau tempat kediamannya sendiri. Perkara yang paling teruk ialah proses sedemikian tidak dapat dipulihkan.

Kajian statistik menunjukkan bahawa beberapa penganggur alkohol memerlukan beberapa bulan minum "berat" untuk membawa diri mereka ke psikosis, sementara yang lain mungkin mengambil masa bertahun-tahun. Masa permulaan delirium bergantung kepada kualiti cecair yang mengandungi alkohol yang digunakan dan keadaan fizikal peminum. Di samping itu, keturunan mempunyai nilai yang signifikan. Jika, sebagai contoh, nenek atau datuk menyalahgunakan minuman yang memabukkan, maka kemungkinan cucu atau anak-anak akan melampaui mereka dalam "bidang" ini. Jika, pada manifestasi klinikal pertama kecemasan, anda tidak mengambil langkah segera dan tidak menyelesaikan persoalan bagaimana mengubati demam putih, maka alkohol akan membahayakan bukan hanya orangnya sendiri, tetapi juga alam sekitar, dan mungkin membunuhnya.

Merawat demam putih

Apabila gejala kecemasan di atas tremens, anda mesti segera menghantar alkohol ke hospital. Memandangkan penyakit yang berkenaan adalah kecemasan, memerlukan langkah-langkah terapi yang mendesak.

Mengubati tremor delirium di rumah adalah yang terbaik bukan. Kesan terapeutik perlu diarahkan, khusus dan dilaksanakan di hospital psikiatri.

Objektif strategik utama merawat kecemasan delirium adalah: melegakan agitasi, penghapusan insomnia, penghapusan sawan, penghapusan mabuk, memerangi komorbiditi dan akibatnya.

Bagaimana untuk merawat kecacatan delirium? Di bawah adalah prinsip asas yang membantu memahami perkara ini. Pada giliran pertama, rawatan penyakit yang digambarkan melibatkan tindakan dalam arah berikut: rawatan somatik dan kesan terhadap fungsi pesakit. Oleh itu, ubat-ubatan psikotropik, terapi penghidratan dan detoksifikasi, dos yang tinggi dalam kumpulan vitamin C dan B (terutamanya tiin), bahan-bahan yang bertujuan untuk menyambung semula metabolisme garam air normal dan normalisasi fungsi organ-organ digunakan kerana penyakit memberi kesan kepada hati, miokardium, buah pinggang, organ pernafasan. Ia juga membenarkan perlantikan ubat farmakopoeial yang sedatif dan tindakan ubat hipnosis.

Untuk tujuan merawat kecelakaan yang disebabkan oleh minuman berlebihan dalam minuman keras, benzodiazepin (lorazepam) digunakan untuk melegakan kebimbangan, menghapus gejala vegetatif dan insomnia, mencegah perkembangan sawan dan antipsikotik (Haloperidol) untuk melegakan kebimbangan.

Dalam rawatan patologi yang dijelaskan, phenothiazines (Chlorpromazine) juga digunakan. Sebagai tambahan kepada benzodiazepin, yang mengurangkan kemungkinan terjadinya kejang-kejang, beberapa pesakit diberi ubat tambahan antiepileptik: hidantoin atau barbiturat.

Dalam varian abortif dalam perjalanan delirium, carbamazepine berkesan untuk melegakan kejang dan menghilangkan gairah. Sebagai perbandingan dengan benzodiazepin, ia dapat menghapuskan psikosis lebih baik. Walau bagaimanapun, dalam perkembangan teruk keadaan yang berkenaan, carbamazepine adalah kontraindikasi. Prestasi miokard dikekalkan oleh Korglikon dan Niketamide. Untuk mengelakkan bengkak otak disyorkan penggunaan Lasix.

Seperti yang dinyatakan di atas, rawatan kecemasan delirium di rumah tidak disyorkan, tetapi saudara-mara perlu memahami apa yang perlu dilakukan apabila kecelaruan kecemasan.

Pertama, seseorang harus berusaha tenang dan berbaring. Sekiranya mangsa berkelakuan dengan cara yang bermusuhan dan tidak mencukupi, maka ia disyorkan untuk mengikat anggota badannya dengan ketat, untuk menghilangkan objek luar di dekatnya, yang mana terdapat peluang untuk membahayakan tubuhnya sendiri atau orang lain.

Kedua, mangsa harus diberikan kesejukan (contohnya, meletakkan perban basah di dahinya) dan banyak minum.

Ketiga, mungkin memberi sedatif orang supaya dia tertidur. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan decoctions mint, chamomile.

Keempat, perlu memanggil pasukan psikiatri. Merawat kecemasan delirium di rumah tidak selamat untuk peminum, orang-orang di sekelilingnya dan sanak saudara. Tanpa campur tangan terapeutik yang mencukupi, seseorang tidak boleh mengatasi keadaan ini. Penyembuhan diri boleh menyebabkan kerosakan yang lebih besar daripada yang baik.

Adalah perlu untuk menyedari bahawa individu yang dalam psikosis alkohol memerlukan kesan terapeutik yang mencukupi dan penuh dalam keadaan klinikal dan di bawah pengawasan psikiatri. Di samping itu, menetapkan kursus rawatan yang betul hanya dibenarkan selepas pelbagai langkah diagnostik.