Perseveratsiya, verbigeratsiya dan stereotaip ucapan lain

Stereotip ucapan, yang juga dikenali sebagai lelaran ucapan, tic lisan, adalah refleks, pengulangan bunyi, suku kata, kata-kata dan frasa keseluruhan dalam ucapan pesakit tanpa sebarang arti dan emosi.

Pidato pesakit itu boleh dari inisiatifnya sendiri, atau dipicu oleh persoalan orang di sekelilingnya.

Jenis-jenis stereotaip ucapan

Terdapat beberapa jenis stereotaip pertuturan: pengulangan satu kesimpulan atau perkataan (ketekunan) yang berterusan, pengulangan ungkapan yang sama, peredaran ucapan (bergantian), pengulangan perkataan atau suku kata dalam irama tertentu, atau dalam bentuk rhymed (verbigeration).

Ketabahan - ketekunan berterusan kami menyanyi odes

Istilah ketekunan berasal dari kata perseveratio Latin, yang bermaksud "ketekunan", "ketekunan". Dalam ucapan, ketabahan ditunjukkan sebagai pembiakan berulang hanya dari suku kata, kata-kata atau ayat-ayat.

Satu perkataan atau pemikiran "terperangkap" dalam minda pesakit, dan dia mengulanginya secara berulang-ulang dan bersifat monoton ketika berkomunikasi dengan pengantara. Pada masa yang sama, perkataan atau frasa yang berulang tidak berkaitan dengan topik perbualan. Ucapan pesakit itu mempunyai watak yang membosankan. Ketekunan boleh berlaku secara lisan dan secara bertulis.

Ketekunan adalah hasil aktiviti persatuan, sebahagian kesedaran dan tidak berlaku secara kebetulan. Jangan mengelirukan dengan fenomena yang obsesif, kerana yang terakhir mempunyai unsur obsesi, dan pesakit menyedari ketidakmampuan tindakan mereka.

Kesusahan - banyak skizofrenia

Gangguan mental di mana pesakit mengulangi, menyuarakan seruan, kata-kata, frasa yang sama dalam suara yang membosankan. Pengulangan ini adalah automatik dan vapid, boleh bertahan selama beberapa jam atau bahkan hari.

Pesakit berirama, sering dalam sajak, mengulangi kata-kata, dan kombinasi bunyi yang tidak mempunyai makna. Adalah perlu untuk membezakan antara verbiger dan ketabahan, kerana semasa pengulangan terakhir mereka bergantung kepada keadaan neuro-psikologi, dan hilang dengan penghapusan negeri-negeri ini.

Giliran berdiri

Bergegar berdiri adalah serpihan frasa, ungkapan, kata-kata, idea yang sama jenis yang pesakit berulang kali mereproduksi semasa perbualan.

Pada mulanya, pesakit menyatakan mereka dengan intonasi yang sama, dan kemudian menyederhanakan, mengurangkan, dan prosesnya dikurangkan kepada pengulangan kata-kata stereotaip.

Selalunya, giliran berdiri berkata sangat diputarbelitkan dan menjadi mustahil untuk memahami makna dan bunyi asalnya.

Palilalia

Palilalia bermaksud pesakit mengulangi frasa, atau sebahagian daripadanya, kata yang berasingan atau suku kata, dari serpihan ucapan yang dia sebut sendiri, dua atau lebih kali berturut-turut.

Pengulangan terjadi pada jumlah suara normal, secara beransur-ansur jumlahnya berkurang, dan kadar ucapan menjadi lebih cepat. Sebagai contoh, memberi jawapan kepada soalan, pesakit berulang kali dan terus mengulangi jawapannya.

Manifestasi Palilalia merujuk bukan sahaja kepada bentuk-bentuk intelektual ucapan, tetapi juga kepada emosi (seruan, teriakan). Walau bagaimanapun, ia biasanya tidak digunakan secara automatik, revolusi ucapan automatik. Bilangan pengulangan boleh mencapai dua dozen atau lebih.

Echolalia

Dengan echolalia, pesakit mengulangi frasa dan kata-kata yang dikatakan oleh orang-orang di sekelilingnya. Seringkali, echolalia adalah wujud pada anak-anak muda, dan di dalamnya ia bukan patologi.

Patologi dianggap apabila echolalia menyebabkan keracunan mental, atau perkembangannya diperhatikan pada orang dewasa.

Stereotaip ucapan dan penyakit neuropsychiatrik

Penyebab stereotaip pertuturan sering kali terletak pada perkembangan penyakit neurologi dan psikologi.

Punca ketekunan

Pakar percaya bahawa penyebab ketabahan adalah luka bahagian bawah nukleus premier di korteks hemisfera kiri di tangan kanan, dan di hemisfera kanan di tangan kiri.

Penyebab yang paling umum adalah ketegangan dianggap sebagai penyakit neurologi yang timbul akibat kecederaan fizikal otak. Dalam kes ini, menjadi mustahil untuk menukar antara aktiviti yang berlainan, mengubah arah pemikiran dan susunan tindakan apabila melaksanakan pelbagai tugas.

Apabila sifat neurologi penyakit menyebabkan kemunculan ketekunan adalah:

  1. Kecederaan otak traumatik di mana bidang orbitofrontal sisi korteks dan protuberances prefrontalnya terjejas.
  2. Aphasia - kemunculan gangguan dalam ucapan, dibentuk pada peringkat kehidupan sebelumnya. Gangguan ini berlaku akibat kerosakan fizikal di pusat ucapan, akibat kecederaan otak traumatik, ensefalitis, dan tumor otak.
  3. Patologi yang berkaitan dengan kawasan lobus frontal korteks serebrum.

Psikiatri dan psikologi merujuk kepada tanda-tanda pelbagai fobia dan sindrom yang membimbangkan. Kursus stereotaip ucapan ini dalam arah psikologi dan psikiatrik mungkin disebabkan oleh:

  • obsesi dan pemilihan kepentingan individu, yang paling sering dijumpai pada orang yang kurang upaya autistik;
  • kurang perhatian semasa hiperaktif, sementara stereotaip timbul, sebagai mekanisme perlindungan, untuk menarik perhatian kepada dirinya sendiri;
  • Mengejar pembelajaran dan pembelajaran yang tidak henti-henti dapat menyebabkan obsesi dengan satu kesimpulan atau kegiatan;
  • Ketekunan sering menjadi salah satu daripada gejala gangguan kompulsif obsesif.

Ketekunan lebih sering diperhatikan pada pesakit dengan demensia (demensia), yang disebabkan oleh lesi vaskular otak, serta semasa proses atrophik yang berkaitan dengan usia di dalam otak. Kecerdasan pesakit terganggu, dan dia tidak dapat memahami soalan yang ditanya dan bukannya jawaban logik, mengulangi frasa yang digunakan sebelumnya.

Apa yang menimbulkan perkembangan verbiger

Semasa merekrut, tiada kaitan dengan keadaan neuropsychiatrik tertentu. Salah satu ciri-ciri penolakan adalah bahawa pesakit memetik kata-kata tanpa manifestasi kesannya. Sebagai peraturan, pengulangan lisan disertai dengan ekspresi wajah aktif dan gangguan motor.

Selalunya, lelaran lisan ini terdapat pada pesakit dengan demensia dan skematosia kucingatonik.

Punca-punca pendirian, palilalia dan echolalia

Kemunculan berdiri bertukar menjadi isyarat ucapan penurunan kecerdasan, kehancuran pemikiran. Sering kali mereka muncul dengan penyakit ini sebagai demensia epilepsi. Juga salah satu penyakit di mana pergantian berdiri dicirikan oleh penyakit Pick, serta penyakit atrophik lain di otak.

Palilalia adalah manifestasi khas penyakit Pick. Juga, sering disertai dengan penyakit seperti patologi striatal, patologi striopallidarnoy (atrophic, radang, pembuluh darah), parkinsonisme post-encephalic, sindrom pseudobulbar, catatonia, sindrom Tourette, skizofrenia.

Penampilan echolalia sering dikaitkan dengan kerosakan pada lobus frontal otak. Sekiranya pesakit mempunyai simptom seperti halusinasi, koordinasi terjejas, pelupaian, perlu berkonsultasi dengan pakar. Sekiranya kerosakan otak tidak didiagnosis, maka sebab-sebab echolalia mungkin adalah ketidaksuburan, skizofrenia, autisme, sindrom Asperger, sindrom Tourette.

Membuat diagnosis

Diagnosis stereotaip pertuturan melibatkan ujian kompleks. Pesakit ditawarkan menjalani ujian khas atau menjawab soalan-soalan mudah (menandakan "ya" atau "tidak" jawapan), untuk mengulangi bunyi atau kombinasi bunyi yang serupa dengan bunyi.

Juga, pesakit dijemput untuk menamakan barang-barang yang ada di dalam bilik, namakan hari-hari dalam seminggu, menjelaskan makna perkataan, mengulangi teks.

Ia sangat penting apabila memeriksa pesakit untuk menentukan sama ada dia memahami ucapan yang ditujukan kepadanya. Sekiranya terdapat kecurigaan mengenai kehadiran bentuk ringan gangguan pertuturan, ahli cacat menggunakan kaedah diagnostik lain yang lebih kompleks.

Untuk mendiagnosis stereotaip pertuturan, teknik digunakan yang termasuk satu siri ujian individu. Pesakit diminta untuk menulis kata-kata dalam susunan biasa dan terbalik, menulis kata-kata dan frasa dalam huruf besar dan huruf kecil, membaca teks dalam susunan langsung dan terbalik, tulis nombor dalam bentuk biasa dan terbalik, menghasilkan pendaraban. Semasa pembakaran, doktor menilai bilangan jawapan yang betul dan tidak betul setiap minit.

Terapi dan Pembetulan

Rawatan pesakit dengan stereotaip pertuturan melibatkan kaedah berikut:

  • farmakoterapi;
  • senaman terapeutik;
  • psikoterapi;
  • pembetulan psikologi;
  • fisioterapi;
  • logoterapi;
  • bekerja dengan ahli patologi.

Ia perlu memulakan terapi dengan rawatan penyakit yang menggalakkan utama. Keupayaan untuk memulihkan fungsi ucapan bergantung kepada diagnosis utama.

Di hadapan aphasia di pesakit, tumpuan utama adalah pada ucapan automatik, maka pesakit secara beransur-ansur diajar untuk memahami dan memisahkan utama dari sekunder. Sekiranya penyakit utama adalah demensia, semasa terapi memberi tumpuan kepada makna perkataan semantik. Pesakit dengan bentuk ringan skizofrenia diajar pembinaan kalimat yang betul yang mengekalkan kandungan semantik.

Di negara-negara Barat, dalam merawat gangguan ini, fokus utama adalah mengenai terapi dadah. Antipsikotik yang paling banyak digunakan. Mereka menyumbang kepada perubahan dalam proses patologi otak.

pengulangan penyakit ini

Kamus Belanda-Rusia. 2013

Lihatlah apa yang "pengulangan penyakit" dalam kamus lain:

PERUBAHAN - PERUBAHAN, pengulangan, cf. 1. unit sahaja Tindakan pada ch. ulangi ulangan. "Pengulangan adalah ibu pembelajaran." (Akhirnya) Pengulangan masa lampau. 2. unit sahaja Tindakan pada ch. ulangi ulangan. Pengulangan penyakit ini. 3. Tempat berulang, kata-kata dan...... Kamus Penjelasan Ushakov

pengulangan - saya; Wed 1. Ulang ulangan dan ulangi Ulang. P. Penyakit, kesilapan, perkataan orang lain. 2. Perkataan, ayat, frasa muzik, dan lain-lain, yang diulang (dalam ucapan, dalam karya sastera, muzik, dll.). Elakkan pengulangan. 3. Itu... Kamus Ensiklopedia

pengulangan - saya; Wed 1) mengulangi ulangan dan ulangi lagi. Pengulangan penyakit, kesilapan, kata-kata orang lain. 2) Perkataan, ayat, frasa muzik, dan lain-lain, yang diulang (dalam ucapan, dalam karya sastera, muzik, dll.)... Kamus banyak ungkapan

pengulangan - saya, cf. 1. Tindakan terhadap nilai-nilai kata kerja ulangan ulangan dan mengulang ulangan. Pengulangan penyakit ini. Kesilapan ulangan. Pengulangan pelajaran. Pengulangan khabar angin. □ Yurin bermain, mengulangi kord yang sama, dan dari pengulangan kekuatan kegelapan mereka seperti...... Kamus Akademik Kecil

kambuh - a, m. recidive f., bisu. Rezidiv <lat recidivus berulang. 1. Pengulangan penyakit selepas pemulihan lengkap. ALS 1. Kambuh atau kambuhan, kambuhan penyakit, kejang yang kedua, pertemuan penyakit yang lalu, mengendap penyakit... Kamus sejarah kebiasaan bahasa Rusia

berulang - (inos.) pengulangan tindakan, sensasi; Secara umum (tanda-tanda kambuh semula (jurid med.) pengulangan kesakitan yang merosakkan moral, dia mula tertawa pada kegembiraan keghairahannya, dia sangat marah dengannya dan nyaris meluru... Kamus Frasa Penjelasan Besar Mikhelson

Semula balik - Di dalam Wiktionary, terdapat artikel "kambuh balik" Semula (dari bahasa Latin. Recidivus "boleh diperbaharui") berulang kali wujud sesuatu (biasanya negatif). Turun semula (ubat-ubatan) berulang penyakit selepas pemulihan lengkap yang jelas. Semula...... Wikipedia

Relaps (nilai) - Di Wiktionary terdapat artikel "kambuh (nilai)" Kambuh kembali (dari bahasa Latin... Wikipedia

Kembalinya - pengulangan, kembalinya sesuatu yang sebelum ini (kambuh penyakit, jenayah)... Kamus politik popular

Recidiv - (lat., Dari recidere untuk kembali, sambung semula). 1) pulangan penyakit. 2) pengulangan jenayah yang sama di mana terdapat sabitan. 3) biasanya kembali ke sesuatu. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov A.N.,...... Kamus perkataan asing bahasa Rusia

Gejala - (Greek. Symptoma - kebetulan, tanda). Manifestasi klinikal penyakit ini. S. membezakan umum dan tempatan, berfungsi dan organik, meresap dan fokus, baik dan tidak menguntungkan. Selaras dengan struktur arc refleks AV...... Kamus penjelasan mengenai istilah psikiatri

Pengulangan penyakit seperti yang dipanggil

Ketaatan automatik (ICD 295.2) adalah fenomena kepatuhan yang berlebihan (manifestasi "automatism arahan") yang dikaitkan dengan sindrom kucingatonik dan keadaan hipnosis.

Pencerobohan, pencerobohan (ICD 301.3; 301.7; 309.3; 310.0) - sebagai ciri biologi organisma yang lebih rendah daripada manusia, adalah komponen tingkah laku yang dilaksanakan dalam situasi tertentu untuk memenuhi keperluan penting dan menghapuskan bahaya dari alam sekitar, sasaran merosakkan, melainkan ia berkaitan dengan tingkah laku pemangsa. Diterapkan kepada seseorang, konsep ini memperluaskan untuk menyertakan tingkah laku yang berbahaya (normal atau menyakitkan), yang ditujukan terhadap orang lain dan diri sendiri dan didorong oleh permusuhan, kemarahan atau persaingan.

Agitasi (ICD 296.1) - ketara kebimbangan dan kegembiraan motor, disertai dengan kebimbangan.

Agitasi catatonik (ICD 295.2) adalah keadaan di mana manifestasi psikomotor kegelisahan dikaitkan dengan sindrom kucingatonik.

Ambivalence (ICD 295) - wujud bersama emosi, idea atau keinginan yang bersekedudukan yang berkaitan dengan orang, objek atau kedudukan yang sama. Menurut Bleuler, yang mencipta istilah ini pada 1910, ambivalensi jangka pendek adalah sebahagian daripada kehidupan mental yang normal; ambivalensi yang teruk atau mampan adalah gejala awal skizofrenia, di mana ia boleh berlaku dalam ideator afektif atau sfera voluntik. Ia juga merupakan sebahagian daripada gangguan obsesif-kompulsif, dan kadang-kadang diperhatikan dalam psikosis manic-depressive, terutamanya dalam kemurungan berlarutan.

Ambitans (ICD 295.2) adalah gangguan psikomotor yang dicirikan oleh duality (ambivalens) dalam bidang tindakan sewenang-wenang, yang membawa kepada tingkah laku yang tidak sesuai. Fenomena ini paling sering ditunjukkan dalam sindrom kucingatonik pada pesakit dengan skizofrenia.

Amnesia terpilih (ICD 301.1) adalah satu bentuk kehilangan ingatan psikogenik untuk peristiwa yang berkaitan dengan faktor-faktor yang menyebabkan tindak balas psikologi, yang biasanya dianggap sebagai histeris.

Anhedonia (ICD 300.5; 301.6) - kekurangan keupayaan untuk merasakan keseronokan, yang sering dilihat pada pesakit dengan skizofrenia dan kemurungan.

Nota Konsep yang diperkenalkan oleh Ribot (1839-1916).

Astasia-Abasia (ICD 300.1) - ketidakupayaan untuk mengekalkan kedudukan menegak, yang membawa kepada ketidakupayaan untuk berdiri atau berjalan, dengan gerakan yang tidak terganggu anggota badan yang lebih rendah berbaring atau duduk. Dalam ketiadaan luka organik sistem saraf pusat, astasia-abasia biasanya merupakan manifestasi histeria. Astasia, bagaimanapun, boleh menjadi tanda kerosakan otak organik yang melibatkan, khususnya, cuping depan dan korpus callosum.

Autisme (ICD 295) adalah istilah yang dicipta oleh Bleuler untuk merujuk kepada bentuk pemikiran yang dicirikan oleh kelemahan atau kehilangan hubungan dengan realiti, kekurangan keinginan untuk komunikasi, dan fantasi yang berlebihan. Autisme yang mendalam, menurut Bleuler, adalah gejala asas skizofrenia. Istilah ini juga digunakan untuk merujuk kepada bentuk tertentu psikosis kanak-kanak. Lihat juga autisme kanak-kanak awal.

Mempengaruhi ketidakstabilan (ICD 290-294) adalah ekspresi emosi yang tidak terkawal, tidak stabil, yang paling sering diperhatikan dalam lesi otak organik, skizofrenia awal, dan beberapa bentuk neurosis dan gangguan keperibadian. Lihat juga perubahan mood.

Mempengaruhi patologi (ICD 295) adalah istilah umum yang menggambarkan keadaan mood yang menyakitkan atau luar biasa, yang mana kemurungan, kebimbangan, semangat yang tinggi, kerengsaan, atau ketidakstabilan afektif adalah yang paling kerap. Lihat juga kebosanan afektif; psikosis afektif; kecemasan; kemurungan; gangguan mood; keadaan gembira; emosi; mood; psikosis skizofrenia.

Penyebaran yang bersifat afektif (ICD 295.3) adalah kelainan yang jelas dari tindak balas afektif dan keseragaman mereka, dinyatakan sebagai perut dan ketidakpedulian emosi, khususnya sebagai gejala yang berlaku dalam psikosis skizofrenia, demensia organik atau dalam kepribadian psikopat. Sinonim: meratakan emosi; kebodohan afektif.

Aerophagia (ICD 306.4) adalah menelan udara biasa, yang membawa kepada regurgitasi dan kembung, selalunya disertai hyperventilation. Aerophagia boleh dilihat dalam keadaan histeris dan cemas, tetapi ia juga boleh bertindak sebagai manifestasi monosimtomatik.

Cemburu murung (ICD 291.5) adalah keadaan emosi yang kompleks dan menyakitkan dengan unsur-unsur iri hati, kemarahan, dan keinginan untuk memiliki objek semangat anda. Kecemburuan seksual adalah gejala yang jelas dari gangguan mental dan kadang-kadang berlaku dengan kerosakan otak organik dan mabuk (lihat gangguan mental yang berkaitan dengan alkohol), psikosis berfungsi (lihat gangguan paranoid), dengan gangguan neurotik dan keperibadian, gejala klinikal yang dominan sering kepercayaan belas kasihan dalam pasangan pengkhianat (pasangan) atau kekasih (kekasih) dan kesanggupan untuk menangkap pasangan dalam tingkah laku yang tercela. Memandangkan kemungkinan sifat patologi kecemburuan, ia juga perlu mengambil kira keadaan sosial dan mekanisme psikologi. Kecemburuan sering motif untuk melakukan keganasan, terutamanya pada lelaki terhadap wanita.

Delirium (ICD 290-299) adalah palsu, tidak bersetuju dengan pembetulan, sabitan atau penghakiman; tidak konsisten dengan realiti, serta sikap sosial dan budaya subjek. Karut utama adalah mustahil untuk difahami berdasarkan kajian sejarah kehidupan dan keperibadian pesakit; Secara psikologi, khayalan sekunder dapat difahami, kerana ia muncul dari manifestasi yang menyakitkan dan ciri-ciri lain dari keadaan mental, seperti keadaan gangguan afektif dan kecurigaan. Birnbaum pada tahun 1908, dan kemudian Jasper pada tahun 1913, melakukan pembezaan antara idea-idea khayalan dan khayalan; yang terakhir hanyalah penghakiman yang salah yang dinyatakan dengan kegigihan yang berlebihan.

Delusional kebesaran adalah keyakinan diri yang penting, kebesaran, atau tujuan yang tinggi (contohnya delirium misi mesianik), sering diiringi oleh idea-idea jahat yang lain yang boleh menjadi gejala paranoia, skizofrenia (biasanya, tidak semestinya, jenis paranoid), mania dan penyakit organik otak. Lihat juga idea kebesaran.

Kebenaran mengenai perubahan badan sendiri (dismorphophobia) adalah kepercayaan yang menyakitkan terhadap kehadiran perubahan fizikal atau penyakit, selalunya pelik, dan berdasarkan sensasi somatik, yang menyebabkan kebimbangan hypochondriacal. Sindrom ini paling sering diperhatikan dalam skizofrenia, tetapi boleh nyata dalam kemurungan teruk dan penyakit otak organik.

Mess of the Messianic Mission (ICD 295.3) - sabitan bela diri dalam pemilihan ilahi anda sendiri untuk mencapai kejayaan besar dalam menyelamatkan jiwa atau penebusan dosa bagi umat manusia atau negara tertentu, kelompok agama, dll. dan juga dalam keadaan psikotik yang disebabkan oleh epilepsi. Dalam sesetengah kes, terutamanya tanpa adanya manifestasi psikotik yang jelas, gangguan ini adalah sukar untuk membezakan dari keunikan ciri kepercayaan subkultur ini, atau misi keagamaan yang dilakukan oleh ahli-ahli mana-mana mazhab atau pergerakan agama asas.

Tuduhan penganiayaan adalah keyakinan patologis pesakit bahawa dia adalah mangsa satu atau lebih subjek atau kumpulan. Ia diperhatikan dalam keadaan paranoid, terutamanya dalam skizofrenia, serta dalam kemurungan dan penyakit organik. Dalam beberapa gangguan keperibadian, terdapat kecenderungan untuk khayalan semacam itu.

Tafsiran gila (ICD 295) adalah istilah yang dicipta oleh Bleuler (Erklarungswahn) untuk menggambarkan idea-idea delusi yang menerangkan penjelasan yang bersifat logik untuk satu lagi, khayalan yang lebih umum.

Cadangan adalah keadaan kerentanan terhadap penerimaan idea, pertimbangan dan tingkah laku yang tidak kritikal yang diamati atau ditunjukkan oleh orang lain. Cadangan boleh dinaikkan di bawah pengaruh alam sekitar, ubat-ubatan atau hipnosis, dan paling sering diperhatikan dalam individu-individu dengan sifat histeristik. Istilah "saranan negatif" kadang-kadang digunakan untuk tingkah laku negatif.

Halusinasi (ICD 290-299) - persepsi deria (mana-mana modaliti) yang muncul tanpa adanya rangsangan luaran yang sesuai. Sebagai tambahan kepada modaliti deria, yang halusinasi dicirikan oleh, mereka boleh dibahagikan mengikut keamatan, kerumitan, ketepsi persepsi dan tahap subjektif dari unjuran mereka ke alam sekitar. Halusinasi boleh muncul pada individu yang sihat dalam keadaan setengah awake (hypnagogic) atau keadaan awak yang tidak lengkap (hypnopompic). Sebagai fenomena patologi, mereka boleh menjadi gejala penyakit otak, psikosis fungsional dan kesan toksik ubat, masing-masing mempunyai ciri ciri sendiri.

Hyperventilation (ICD 306.1) adalah keadaan yang dicirikan oleh gerakan pernafasan yang lebih lama atau lebih kerap, yang menyebabkan pening dan sawan disebabkan oleh perkembangan alkalosis gas akut. Ini selalunya merupakan gejala psikogenik. Di samping kejang di pergelangan tangan dan kaki, fenomena subjektif mungkin dikaitkan dengan hipokapnia, seperti paresthesia yang ditandai, pening, rasa kekosongan di kepala, kebas, berdebar-debar, dan persembahan buruk. Hyperventilation adalah tindak balas fisiologi kepada hipoksia, tetapi juga boleh berlaku dalam keadaan kebimbangan.

Hyperkinesis (ICD 314) - pergerakan kekerasan yang berlebihan anggota badan atau mana-mana bahagian badan yang muncul secara spontan atau sebagai tindak balas kepada rangsangan. Hyperkinesis adalah gejala pelbagai gangguan organik sistem saraf pusat, tetapi juga boleh berlaku apabila tiada kerosakan setempat yang dapat dilihat.

Disorientasi (ICD 290-294; 298.2) adalah pelanggaran topografi duniawi atau keperibadian personaliti yang berkaitan dengan pelbagai bentuk kerosakan otak organik atau, kurang biasa, dengan gangguan psikogenik.

Perpindahan (ICD 300.6) adalah persepsi psikopatologi yang dicirikan oleh peningkatan kesedaran diri, yang menjadi tidak bernyawa dengan sistem deria utuh dan kemampuan untuk bertindak secara emosi. Terdapat beberapa fenomena subjek yang rumit dan menyakitkan, yang kebanyakannya sukar disampaikan dengan kata-kata, dan yang paling sukar adalah sensasi untuk menukar tubuh sendiri, analisis diri dan automasi yang berhati-hati, ketiadaan tindak balas afektif, pecahan rasa masa dan rasa perpisahan peribadi. Subjek mungkin merasakan bahawa tubuhnya terpisah dari sensasinya, seolah-olah dia sendiri sedang mengawasi dirinya dari sisi atau seolah-olah dia (dia) sudah mati. Kritikan kepada fenomena patologis ini, sebagai peraturan, dipelihara. Perpindahan boleh nyata sebagai fenomena yang terpencil dalam individu biasa dalam semua manifestasi lain; ia boleh berlaku dalam keadaan keletihan atau dengan tindak balas emosi yang kuat, serta menjadi sebahagian daripada kompleks yang diamati dalam mengunyah mental, kegelisahan obsesif, kemurungan, skizofrenia, gangguan personaliti tertentu, dan disfungsi otak. Patogenesis gangguan ini tidak diketahui. Lihat juga sindrom penyingkiran; penyertaan.

Pengasingan (ICD 300.6) adalah perasaan subjektif pengasingan, sama seperti perpindahan, tetapi lebih berkaitan dengan dunia luar daripada kesedaran diri dan kesedaran diri. Persekitaran seolah-olah tidak berwarna, kehidupan adalah tiruan, di mana orang-orang kononnya memainkan peranan di atas panggung.

Kecacatan (ICD 295.7) (tidak disyorkan) adalah pelanggaran yang berpanjangan dan tidak dapat dipulihkan dari sebarang fungsi psikologi (contohnya, "kecacatan kognitif"), perkembangan umum kemampuan mental ("kecacatan mental") atau cara pemikiran, perasaan dan tingkah laku yang membentuk individu. Cacat di mana-mana kawasan ini boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Ciri-ciri kecacatan ciri-ciri, dari gangguan kecerdasan dan emosi, atau dari sifat eksentrik yang sedikit ke arah pemisahan autistik atau meratakan yang meruncing, Crepelin (1856-1926) dan Bleuler (1857-1939) dianggap kriteria untuk keluar dari psikosis skizofrenia (lihat juga perubahan keperibadian) berbanding dengan psikosis manic-depressive. Menurut penyelidikan terkini, perkembangan kecacatan selepas proses skizofrenia tidak dapat dielakkan.

Dysthymia adalah keadaan mood depresi yang kurang teruk berbanding dengan dysphoria yang dikaitkan dengan gejala neurotik dan hypochondriacal. Istilah ini juga digunakan untuk merujuk kepada bidang psikologi patologi dalam bentuk kompleks gejala afektif dan obsesif dalam subjek dengan tahap neuroticism dan introversion yang tinggi. Lihat juga keperibadian hyperthymic; gangguan neurotik.

Dysphoria adalah keadaan yang tidak menyenangkan yang dicirikan oleh suasana depresi, kesuraman, kegelisahan, kecemasan, dan kerengsaan. juga gangguan neurotik.

Kesedihan yang kabur (ICD 290-294; 295.4) adalah keadaan kesedaran yang merosot, yang merupakan tahap gangguan cahaya yang berkembang sepanjang kontinum - dari kesedaran yang jelas kepada koma. Gangguan kesedaran, orientasi dan persepsi dikaitkan dengan kerosakan otak atau penyakit somatik lain. Istilah ini kadang-kadang digunakan untuk menunjukkan pelbagai gangguan (termasuk medan persepsi terhad selepas tekanan emosi), tetapi yang terbaik adalah menggunakannya untuk merujuk kepada peringkat awal keadaan kekeliruan yang disebabkan oleh penyakit organik. Lihat juga kekeliruan.

Idea kebesaran (ICD 296.0) - membesar-besarkan kebolehan, kekuatan dan harga diri yang berlebihan, dilihat dalam mania, skizofrenia dan psikosis di tanah organik, contohnya, dengan lumpuh progresif.

Idea perhubungan (ICD 295.4; 301.0) - tafsiran patologi terhadap fenomena luar neutral sebagai mempunyai kepentingan peribadi, biasanya negatif bagi pesakit. Gangguan ini menunjukkan dirinya dalam sensitif individu akibat daripada tekanan dan keletihan, dan ia biasanya dapat difahami dalam konteks peristiwa semasa, tetapi ia boleh menjadi pelopor gangguan delusi.

Perubahan personaliti adalah pelanggaran terhadap ciri-ciri watak asas, biasanya untuk lebih teruk, akibatnya atau sebagai akibat dari gangguan somatik atau mental.

Illusions (ICD 291.0; 293) - persepsi yang salah terhadap sebarang objek hidup atau rangsangan deria. Illusi boleh berlaku di banyak orang, dan mereka tidak semestinya tanda gangguan mental.

Impulsiveness (ICD 310.0) adalah faktor yang berkaitan dengan keperibadian keperibadian dan ditunjukkan oleh tindakan yang dilakukan secara tidak disangka-sangka dan tidak sesuai dengan keadaan.

Intellect (ICD 290; 291; 294; 310; 315; 317) adalah keupayaan berfikir umum yang membolehkan seseorang mengatasi kesulitan dalam situasi baru.

Catalepsy (ICD 295.2) adalah keadaan yang menyakitkan yang bermula secara tiba-tiba dan berterusan untuk jangka pendek atau panjang, yang dicirikan oleh penggantungan pergerakan sukarela dan kehilangan kepekaan. Lengan dan batang tubuh dapat mengekalkan postur mereka - keadaan fleksibiliti lilin (flexibilitas segea). Napas dan nadi lambat, suhu badan jatuh. Kadang-kadang terdapat catalepsy yang fleksibel dan tegar. Dalam kes pertama, postur diberikan oleh pergerakan luaran yang paling ringan, di kedua, postur yang dilekatkan terus dikekalkan, walaupun percubaan dari luar untuk mengubahnya. Keadaan ini boleh disebabkan oleh lesi otak organik (contohnya, dalam ensefalitis), serta skizofrenia kucingatonik, histeria dan hipnosis. Sinonim: kelenturan lilin.

Catatonia (ICD 295.2) adalah satu siri psikomotor kualitatif dan gangguan sukarela, termasuk stereotaip, adab, penyerahan automatik, pemangkin, echokinesis dan ekopraxia, mutism, negativisme, automatisms dan tindakan impulsif. Fenomena ini boleh didapati di latar belakang hyperkinesis, hypokinesis atau akinesis. Catatonia digambarkan sebagai penyakit bebas Calbaum pada tahun 1874, dan kemudian Kraepelin menganggapnya sebagai salah satu subtipe kecemasan awal (schizophrenia). Manifestasi kucingaton tidak terbatas pada psikosis skizofrenia dan dapat terjadi dengan lesi otak organik (misalnya, ensefalitis), berbagai penyakit somatik, dan keadaan afektif.

Claustrophobia (ICD 300.2) adalah ketakutan patologi terhadap ruang tertutup atau ruang tertutup. Lihat juga agoraphobia.

Kleptomania (ICD 312.2) adalah istilah usang untuk keinginan yang menyakitkan, sering tiba-tiba, biasanya tidak dapat ditahan dan tidak diberkati untuk mencuri. Negara seperti itu, sebagai peraturan, berulang. Objek yang mencuri subjek biasanya tidak mempunyai sebarang nilai, tetapi mungkin mempunyai makna simbolik tertentu. Adalah dipercayai bahawa fenomena ini, lebih umum pada wanita, dikaitkan dengan kemurungan, penyakit neurotik, gangguan personaliti, atau keterbelakangan mental. Sinonim: mengutil (patologi).

Pensulutan (ICD 300.3; 312.2) adalah keperluan yang tidak dapat ditahan untuk bertindak atau bertindak dengan cara yang orang sendiri menganggap sebagai tidak rasional atau tidak bermakna dan menjelaskan lebih banyak oleh keperluan dalaman daripada pengaruh luaran. Apabila tindakan mematuhi keadaan obsesif, istilah ini merujuk kepada tindakan atau tingkah laku yang terhasil daripada idea obsesi. Lihat juga tindakan obsessional (obsesif).

Confabulation (ICD 291.1; 294.0) adalah gangguan memori dengan kesedaran yang jelas, dicirikan oleh kenangan peristiwa masa lalu fiksyen atau sensasi. Kenangan seperti kejadian fiksyen biasanya dicirikan oleh imaginasi yang kaya dan mesti ditimbulkan; kurang kerap, mereka adalah spontan dan stabil, dan kadang-kadang menunjukkan kecenderungan ke arah kemegahan. Pengecualian biasanya dilihat pada tanah organik dalam kes sindrom amnestic (contohnya, dalam sindrom Korsakov). Mereka juga mungkin bersifat iatrogenik. Mereka tidak boleh dikelirukan dengan halusinasi yang berkaitan dengan ingatan dan muncul dalam skizofrenia atau fantasi pseudologi (sindrom Delbrückk).

Kritikan (ICD 290-299; 300) - istilah ini dalam psikopatologi umum merujuk kepada pemahaman individu dan penyebab penyakitnya dan kehadiran atau ketiadaan penilaian yang betul, serta pengaruhnya terhadapnya dan orang lain. Kehilangan kritikan dianggap sebagai ciri penting dalam menyokong diagnosis psikosis. Dalam teori psikoanalitik, pengetahuan diri seperti ini disebut "wawasan intelektual"; ia berbeza daripada "pandangan emosi", yang mencirikan keupayaan untuk merasakan dan memahami kepentingan "tidak sedarkan diri" dan faktor simbolik dalam perkembangan gangguan emosi.

Keperibadian (ICD 290; 295; 297.2; 301; 310) - ciri-ciri pemikiran, sensasi dan tingkah laku yang menentukan keunikan individu, gaya hidupnya dan sifat penyesuaian dan hasil dari faktor perlembagaan pembangunan dan status sosial.

Adab (ICD 295.1) adalah tingkah laku psikomotor yang luar biasa atau patologi, kurang berterusan daripada stereotaip, agak berkaitan dengan ciri keperibadian (karakteristik).

Sensasi ganas (ICD 295) adalah sensasi patologi dengan kesedaran yang jelas di mana pemikiran, emosi, tindak balas atau pergerakan badan seolah-olah dipengaruhi, mereka nampaknya "dibuat", diarahkan dan dikawal dari luar sama ada oleh kuasa manusia atau tidak berperikemanusiaan. Perasaan kekerasan yang benar adalah ciri skizofrenia, tetapi untuk menilai secara realistik mereka, seseorang harus mempertimbangkan tahap pendidikan pesakit, terutama persekitaran budaya dan kepercayaan.

Mood (ICD 295; 296; 301.1; 310.2) adalah keadaan perasaan yang dominan dan stabil, yang mana dengan tahap melampau atau patologi dapat menguasai tingkah laku luar dan keadaan dalaman individu.

Mood adalah menentu (ICD 295) (tidak disyorkan) - tindak balas afektif yang boleh berubah, tidak menentu atau tidak dapat diramalkan.

Suasana yang tidak mencukupi (ICD 295.1) - tindak balas afektif yang menyakitkan yang tidak disebabkan oleh rangsangan luar. Lihat juga incongruent mood; paratimia.

Suasana tidak sesuai (ICD 295) - perbezaan antara emosi dan kandungan pengalaman semantik. Ini biasanya merupakan gejala skizofrenia, tetapi juga terdapat dalam penyakit otak organik dan beberapa bentuk gangguan personaliti. Tidak semua pakar mengiktiraf pembahagian itu menjadi suasana yang tidak mencukupi dan tidak serasi. Lihat juga suasana yang tidak mencukupi; paratimia.

Getaran Mood (ICD 310.2) - ketidakstabilan patologi atau labil dari tindak balas afektif tanpa sebab luaran. Lihat juga mempengaruhi turun naik.

Gangguan mood (ICD 296) adalah perubahan patologi dalam kesan yang melampaui julat normal yang termasuk dalam kategori berikut; kemurungan, semangat tinggi, kecemasan, kerengsaan dan kemarahan. Lihat juga menjejaskan patologi.

Negativisme (ICD 295.2) adalah sikap atau sikap menentang atau menentang. Aktif atau negatif pasukan, yang dinyatakan dalam prestasi tindakan yang bertentangan dengan yang diperlukan atau dijangka; Negatifisme pasif merujuk kepada ketidakmampuan patologi untuk memberi tindak balas positif kepada permintaan atau rangsangan, termasuk rintangan otot aktif; Negatifisme dalaman, menurut Bleuler (1857-1939), adalah tingkah laku di mana keperluan fisiologi tidak mematuhi, seperti makan dan memakan. Negativisme boleh berlaku di negara-negara catatonik, dalam penyakit otak organik dan dalam beberapa bentuk penanggulangan mental.

Karut nihilistik adalah bentuk kecemasan, yang dinyatakan terutamanya dalam bentuk keadaan kemurungan yang teruk dan dicirikan oleh idea-idea negatif yang berkaitan dengan kepribadian seseorang sendiri dan dunia sekeliling, sebagai contoh, gagasan bahawa dunia luar tidak wujud atau badan itu sendiri telah berhenti berfungsi.

Tindakan obsesif (obsesif) (ICD 312.3) adalah tindakan kuasi ritual yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan (contohnya, membasuh tangan untuk menghapuskan jangkitan) akibat obsesi atau keperluan. Lihat juga paksaan.

Idea obsesif (obsesif) (ICD 300.3; 312.3) adalah fikiran dan idea yang tidak diingini yang menyebabkan pantulan berterusan, berterusan yang dianggap tidak sesuai atau tidak bermakna dan yang mesti ditentang. Mereka dianggap sebagai asing kepada individu, tetapi berasal dari individu [MDG].

Paranoid (ICD 291.5; 292.1; 294.8; 295.3; 297; 298.3; 298.4; 301.0) adalah istilah yang bersifat deskriptif untuk salah satu idea atau patologi hubungan patologi yang berkaitan dengan satu atau lebih topik, paling sering penganiayaan, cinta, iri, cemburu, litigasi, keagungan dan supernatural. Ia boleh diperhatikan dalam psikosis organik, mabuk, skizofrenia, dan juga sebagai sindrom bebas, tindak balas kepada tekanan emosi atau gangguan keperibadian. Nota Perlu diingat bahawa pakar psikiatri Perancis secara tradisinya memberikan istilah "paranoid" bukan makna yang disebutkan di atas; kesamaan nilai ini dalam bahasa Perancis - tafsiran, penyimpangan atau persecutoire.

Paratimia adalah gangguan mood yang diperhatikan pada pesakit dengan skizofrenia, di mana keadaan sfera afektif tidak bersesuaian dengan persekitaran sekitar pesakit dan / atau kelakuannya. Lihat juga suasana yang tidak mencukupi; mood itu tidak sepadan.

Penerbangan idea (ICD 296.0) adalah satu bentuk gangguan pemikiran, biasanya dikaitkan dengan mood manik atau hypomaniacal dan sering dilihat secara subjektif sebagai tekanan pemikiran. Ciri-ciri tipikal adalah ucapan cepat, dijeda; persatuan ucapan bebas, cepat timbul dan hilang di bawah pengaruh faktor sementara atau tanpa sebab yang jelas; sangat ciri peningkatan gangguan, sering berima dan pun. Aliran idea boleh begitu kuat sehingga pesakit tidak dapat menyatakannya, sehingga ucapannya kadang-kadang menjadi tidak masuk akal. Sinonim: fuga idearum.

Kecekapan kesan (ICD 295) adalah ketidakcukupan reaksi emosi yang berkaitan dengan penyakit dan dinyatakan sebagai sikap acuh tak acuh kepada peristiwa dan situasi luaran; Ia biasanya diperhatikan dalam skizofrenia jenis hepatitis, tetapi ia juga boleh berlaku dengan luka otak organik, keterbelakangan mental, dan gangguan personaliti.

Tabiat pencahar (ICD 305.9) adalah penggunaan julap (penyalahgunaannya) atau sebagai cara mengawal berat badan sendiri, sering digabungkan dengan "perayaan" di bulimia.

Suasana bertambah baik (ICD 296.0) - keadaan bersenang-senang dengan kegembiraan, yang, apabila ia mencapai tahap yang signifikan dan membawa kepada perpisahan dari realiti, adalah gejala dominan mania atau hypomania. Sinonim: hyperthymia.

Serangan panik (ICD 300.0; 308.0) adalah serangan mendadak ketakutan dan kebimbangan yang kuat, di mana tanda-tanda dan gejala kegelisahan yang menyakitkan menjadi dominan dan sering disertai oleh kelakuan yang tidak rasional. Tingkah laku pada masa yang sama dicirikan oleh aktiviti yang sangat berkurangan, atau hiperaktif yang tanpa tujuan. Serangan ini boleh berlaku sebagai tindak balas kepada situasi atau tekanan yang teruk terjejas, serta berlaku tanpa sebarang peristiwa sebelumnya atau provokatif dalam proses neurosis kegelisahan. Lihat juga gangguan panik; keadaan panik.

Gangguan psikomotor (ICD 308.2) - pelanggaran perilaku motor ekspresif, yang boleh dilihat dalam pelbagai penyakit saraf dan mental. Contoh gangguan psikomotor adalah paramimia, tics, stupor, stereotaip, catatonia, gegaran dan dyskinesia. Istilah "kejang epilepsi psikomotor" sebelum ini digunakan untuk merujuk kepada kejang epilepsi, yang disifatkan terutamanya oleh manifestasi automatom psikomotor. Pada masa ini, disyorkan untuk menggantikan istilah "rompakan epilepsi psikomotor" dengan istilah "rompakan automatis epileptik".

Ketidaksuburan (ICD 300.5) adalah keadaan rangsangan yang berlebihan sebagai tindak balas kepada gangguan, tidak bertoleransi atau kemarahan, yang diperhatikan dalam keletihan, kesakitan kronik, atau tanda perubahan dalam temperamen (contohnya dengan usia, selepas kecederaan otak, penyakit epilepsi dan kemurungan manik-depresi).

Kekeliruan (ICD 295) adalah keadaan kekeliruan, di mana jawapan kepada soalan diputuskan dan berpecah, menyerupai kekeliruan. Ia diperhatikan dalam skizofrenia akut, kebimbangan teruk, penyakit manik-depresi, dan psikosis organik dengan kekeliruan.

Tindak balas penerbangan (ICD 300.1) adalah serangan kejang (pendek atau panjang), melarikan diri dari habitat habitat dalam keadaan kesedaran yang terganggu, yang biasanya diikuti oleh amnesia separa atau lengkap peristiwa. Reaksi penerbangan dikaitkan dengan histeria, tindak balas depresi, epilepsi, dan kadang-kadang dengan kerosakan otak. Sebagai tindak balas psikogenik, mereka sering dikaitkan dengan melarikan diri dari tempat-tempat di mana masalah-masalah itu diperhatikan, dan orang-orang dengan keadaan sedemikian bertindak lebih teratur daripada "epilepsi yang tidak teratur" dengan reaksi melarikan diri secara organik. Lihat juga sekatan (batasan) bidang kesedaran. Sinonim: keadaan keghairahan.

Remisi (ICD 295.7) - keadaan kehilangan atau gejala gejala dan tanda-tanda klinikal.

Tingkah laku ritual (ICD 299.0) - berulang, sering kompleks dan biasanya tindakan simbolik yang berfungsi untuk meningkatkan fungsi isyarat biologi dan memperoleh makna ritual dalam melaksanakan upacara keagamaan kolektif. Pada zaman kanak-kanak adalah komponen pembangunan normal. Sebagai fenomena patologis, yang terdiri daripada komplikasi perilaku sehari-hari, seperti membasuh obsesif atau berpakaian, atau memperoleh bentuk yang lebih pelik, tingkah laku ritual berlaku dalam gangguan obsessional, skizofrenia dan autisme kanak-kanak awal.

Gejala penarikan (ICD 291; 292.0) adalah fenomena fizikal atau mental yang berkembang semasa tempoh pantang akibat daripada menghentikan penggunaan bahan narkotik, yang menyebabkan ketergantungan dalam sesuatu mata pelajaran tertentu. Gambar gejala dengan penyalahgunaan bahan-bahan yang berlainan adalah berbeza dan mungkin termasuk gegaran, muntah, sakit perut, ketakutan, kecelaruan dan sawan. Sinonim: gejala pengeluaran.

Delirium sistematik (ICD 297.0; 297.1) adalah keyakinan belas kasihan yang merupakan sebahagian daripada sistem yang berkaitan dengan idea patologi. Khayalan semacam itu boleh jadi utama atau merupakan kesimpulan kuasi-logik yang diperoleh daripada sistem prasyarat yang tidak tepat. Sinonim: karut sistematik.

Pengurangan dalam jumlah ingatan (ICD 291.2) adalah pengurangan bilangan unsur atau unit kognitif yang tidak berkaitan (bilangan normal adalah 6-10), yang boleh diterbitkan semula dengan betul selepas pembentangan satu kali berturut-turut. Jumlah memori adalah penunjuk memori jangka pendek yang berkaitan dengan keupayaan persepsi.

Negara yang bermimpi (ICD 295.4) adalah keadaan kesedaran yang terganggu di mana fenomena penyeragaman dan pengemisahan diperhatikan terhadap latar belakang kesedaran yang kecil. Negeri-negeri seperti Dreamlike boleh menjadi salah satu langkah pada skala mendalamkan gangguan organik kesedaran yang membawa kepada keadaan kesedaran dan kecelaruan senja, tetapi mereka juga boleh berlaku dalam penyakit neurotik dan dalam keadaan keletihan. Bentuk kompleks seperti keadaan mimpi dengan halusinasi visual yang terang dan terang yang dapat disertai dengan halusinasi deria lain (keadaan dream-dream state) kadang-kadang diperhatikan dalam epilepsi dan beberapa penyakit psikotik yang akut. Lihat juga neurophenia.

Pengasingan sosial (autisme) (ICD 295) - penolakan hubungan sosial dan peribadi; selalunya berlaku pada peringkat awal skizofrenia, apabila kecenderungan autistik menyebabkan pengasingan dan pengasingan dari orang dan keupayaan terjejas untuk berkomunikasi dengan mereka.

Spasmusnutans (ICD 307.0) (tidak disyorkan) - 1) pergerakan berirama kepala dalam arah anteroposterior yang dikaitkan dengan pergerakan mengimbangkan kompensasi tubuh ke arah yang sama, kadang-kadang dengan merebak ke bahagian atas dan nystagmus; pergerakan perlahan dan muncul dalam siri 20-30 orang dengan kelainan mental; keadaan ini tidak dikaitkan dengan epilepsi; 2) istilah ini kadang-kadang digunakan dalam menggambarkan kejutan epileptik pada kanak-kanak yang dicirikan oleh kejatuhan kepala di dada akibat kehilangan nada otot di leher dan tonik kekejangan ketika melengkung akibat kontraksi otot depan. Sinonim; Salaam tick (1); kekejangan bayi (2).

Kekeliruan kesedaran (ICD 290-294) adalah istilah yang biasa digunakan untuk merujuk kepada keadaan stupefaction yang berkaitan dengan penyakit organik akut atau kronik. Secara klinikal dicirikan oleh disorientasi, melambatkan proses mental dengan persatuan yang lemah, apatis, kurang inisiatif, keletihan dan gangguan gangguan. Di dalam keadaan yang sedikit kekeliruan semasa pemeriksaan pesakit, tindak balas dan tindak balas rasional dapat dicapai, bagaimanapun, dengan tahap frustrasi yang lebih parah, pesakit tidak dapat melihat realiti sekitarnya. Istilah ini juga digunakan dalam erti kata yang lebih luas untuk menggambarkan pelanggaran pemikiran dalam psikosis fungsional, tetapi penggunaan istilah ini tidak disyorkan. Lihat juga kekeliruan reaktif; kesedaran yang kabur. Sinonim; keadaan kekeliruan.

Stereotip (ICD 299.1) adalah pergerakan patologi secara otonom secara fungsional yang dikumpulkan ke dalam rentetan pergerakan yang tidak disasarkan berirama atau kompleks. Dalam haiwan dan manusia, ia muncul dalam keadaan batasan fizikal, kekurangan sosial dan deria, dan boleh disebabkan oleh ubat, seperti phenamine. Ini termasuk pergerakan berulang (pergeseran), kecederaan diri, menggeleng-gelengkan kepalanya, postur aneh anggota badan dan badan, dan kelakuan sopan. Tanda-tanda klinikal ini dilihat dalam kecacatan mental, kebutaan kongenital, kerosakan otak, dan autisme pada kanak-kanak. Pada orang dewasa, stereotaip boleh menjadi manifestasi skizofrenia, terutama dalam bentuk catatonik dan sisa.

Ketakutan (ICD 291.0; 308.0; 309.2) adalah emosi kuat primitif yang berkembang menjadi ancaman sebenar atau dibayangkan dan diiringi oleh tindak balas fisiologi yang disebabkan oleh pengaktifan sistem saraf autonomi (bersimpati) dan tingkah laku pelindung apabila pesakit cuba mengelakkan bahaya, melarikan diri atau menyembunyikan.

Stupor (ICD 295.2) adalah keadaan yang ditandai oleh mutasi, imobilitas separa atau lengkap, dan kereaktifan psikomotor. Kesedaran mungkin terganggu bergantung kepada sifat atau punca penyakit ini. Stuporoznye negara berkembang dengan penyakit otak organik, skizofrenia (terutama dengan bentuk catatonik), penyakit depresi, psikosis histeris dan tindak balas akut terhadap stres.

Catatonic stupor (ICD 295.2) adalah keadaan aktiviti psikomotor yang ditindas yang disebabkan oleh gejala-gejala catatonik.

Penghakiman (ICD 290-294) - penilaian kritikal hubungan antara objek, keadaan, konsep, atau istilah; Penyampaian tuduhan pautan ini. Dalam psikofizik, ini adalah perbezaan antara rangsangan dan keamatan mereka.

Mengurangkan kesedaran, mengehadkan bidang kesedaran (ICD 300.1) adalah satu bentuk gangguan kesedaran, dicirikan oleh pengetatan dan dominasi kumpulan kecil idea dan emosi terhad dengan praktikal mematikan kandungan lain. Keadaan ini muncul dengan keletihan yang melampau dan histeria; ia juga mungkin dikaitkan dengan beberapa bentuk disfungsi serebrum (khususnya, keadaan kesedaran senja dalam epilepsi). Lihat juga kesedaran yang kabur; keadaan senja.

Toleransi - toleransi farmakologi muncul apabila pentadbiran berulang dari jumlah tertentu bahan menyebabkan kesan berkurangan atau apabila peningkatan yang konsisten dalam jumlah bahan yang ditadbir diperlukan untuk mendapatkan kesan yang sebelumnya dicapai dengan dos yang lebih rendah. Toleransi boleh bawaan atau diperoleh; dalam kes yang kedua, ini mungkin hasil kecenderungan, farmakodinamik, atau kelakuan yang kondusif untuk manifestasinya.

Kebimbangan (ICD 292.1; 296; 300; 308.0; 309.2; 313.0) - yang menyakitkan dengan penambahan sifatnya kepada keadaan emosi yang tidak menyenangkan yang tidak menyenangkan atau lain-lain toebodings yang diarahkan pada masa depan, dengan ketiadaan ancaman atau bahaya yang ketara atau kekurangan hubungan antara faktor-faktor ini dengan reaksi ini. Kebimbangan boleh disertai dengan perasaan ketidakselesaan fizikal dan manifestasi disfungsi sukarela dan autonomi daripada badan. Kegelisahan boleh menjadi keadaan atau khusus, iaitu, berkaitan dengan situasi atau objek tertentu, atau "terapung bebas", apabila tidak ada hubungan jelas antara faktor luaran yang menyebabkan penggera ini. Ciri-ciri kebimbangan boleh dibezakan dari kebimbangan; dalam kes pertama, ia adalah ciri stabil struktur personaliti, dan pada kedua, gangguan sementara. Nota Terjemahan istilah "kecemasan" bahasa Inggeris ke bahasa-bahasa lain dapat menimbulkan kesulitan tertentu disebabkan oleh perbedaan yang halus antara nada tambahan yang dinyatakan dalam kata-kata yang berkaitan dengan konsep yang sama.

Kebimbangan pemisahan (tidak disyorkan) adalah istilah yang tidak tepat yang paling sering merujuk kepada tindak balas yang normal atau menyakitkan - kecemasan, kesusahan, atau ketakutan - dalam anak kecil yang terpisah dari ibu bapa (ibu bapa) atau penjaga mereka. Dalam perkembangan selanjutnya gangguan mental, gangguan ini tidak dengan sendirinya memainkan peranan; ia menjadi punca mereka sekiranya faktor lain menyertainya. Teori psikoanalitik mengenal pasti dua jenis kebimbangan akibat pemisahan: objektif dan neurotik.

Phobia (ICD 300.2) adalah ketakutan patologi yang boleh meresap atau menumpukan pada satu atau lebih objek atau keadaan yang tidak berkadar dengan bahaya atau ancaman luaran. Keadaan ini biasanya disertai dengan kebimbangan, akibatnya seseorang cuba untuk mengelakkan objek dan situasi ini. Gangguan ini kadang-kadang berkait rapat dengan keadaan obsesif. Lihat juga keadaan phobic.

Emosi (ICD 295; 298; 300; 308; 309; 310; 312; 313) - keadaan kompleks reaksi pengaktifan, yang terdiri daripada pelbagai perubahan fisiologi, persepsi yang tinggi dan sensasi subjektif yang bertujuan untuk tindakan spesifik. Lihat juga menjejaskan patologi; mood.

Echolalia (ICD 299.8) - pengulangan kata-kata atau frasa pengantar secara automatik kepada pengantara. Gejala ini mungkin merupakan manifestasi ucapan yang biasa di zaman kanak-kanak, berlaku dalam beberapa keadaan yang menyakitkan, termasuk disfasia, keadaan catatonik, kerentanan mental, autisme kanak-kanak awal, atau mengambil bentuk yang disebut echolalin yang ditangguhkan.