Skizofrenia pada lelaki - gejala dan tanda

Penyakit mental kronik seperti skizofrenia mempengaruhi peratusan lelaki dan wanita yang sama. Penyakit ini diwujudkan oleh gangguan emosional dan mental. Lelaki muda pada usia kira-kira tiga puluh tahun paling mudah terdedah kepada penyakit ini. Statistik menunjukkan bahawa selama bertahun-tahun, peratusan yang lebih kecil daripada seks yang lebih kuat jatuh sakit. Schizophrenia juga mungkin berlaku pada zaman kanak-kanak dan remaja. Pada kanak-kanak, ia menunjukkan dirinya dalam gangguan mental yang kecil.

Punca

Di tengah-tengah perkembangan penyakit endogen ini adalah perubahan dalam kerja struktur otak. Selalunya punca perkembangan penyakit menjadi keturunan - gen yang cacat memancarkan skizofrenia. Sering kali, pesakit dengan skizofrenia mempunyai saudara mara dengan pelbagai ketidakupayaan mental - kemurungan, cyclothymia, gangguan afektif.

Sudah tentu, perkembangan gangguan mental sebahagian besarnya dipengaruhi oleh alam sekitar. Lelaki lebih aktif, dan oleh itu tubuh mereka sering mengalami masalah yang ada. Schizophrenia kerap berkembang kerana tekanan berterusan, insomnia kronik, dan alkohol. Dalam kes tidak boleh tidak mengalami penyakit. Gangguan personaliti pertama adalah utusan yang serius dan harus membuat seseorang beralih kepada pakar untuk mendapatkan bantuan.

Keturunan negatif boleh ditunjukkan oleh bunuh diri dalam keluarga, alkohol, gangguan mental, dan beberapa sifat aneh. Jika seseorang terdedah kepada keadaan obsesif, ini menunjukkan kewujudan masalah psikiatrik.

Punca perkembangan gangguan mental boleh bukan sahaja mabuk, tetapi juga kecederaan kepala. Bagaimana untuk mengenali penyakit ini? Anda mesti berpengalaman dalam nuansa penyakit, manifestasi dan melihat dengan teliti tingkah laku skizofrenia. Penyakit ini kronik, berkembang dan diwarisi.

Gejala skizofrenia pada lelaki

Penyakit ini menunjukkan tanda-tanda yang agak pelbagai. Sesetengah orang mempunyai halusinasi, dan orang lain didiagnosis dengan khayalan penganiayaan. Tanda-tanda skizofrenia dalam perubatan dibahagikan kepada negatif dan produktif. Yang pertama ialah:

  • kekurangan emosi yang kuat;
  • penyerapan diri;
  • ambivalensi;
  • kehilangan hubungan dengan orang lain;
  • terganggu pemikiran.

Dengan tanda-tanda negatif, pesakit kehilangan kualiti peribadinya. Perubahan tidak dapat dipulihkan. Kemiskinan emosi membawa kepada pecahan hubungan rapat dengan pasangan dan orang rapat, rakan sekerja dan saudara-mara. Ia adalah penurunan emosi yang merupakan tanda pertama untuk mengembangkan skizofrenia. Seorang bapa mungkin akan mengalami kesejukan ke arah anak-anaknya, seorang isteri boleh menjadi terasing kepada isterinya. Sesetengah lelaki benar-benar kehilangan minat dalam seks yang lemah, wanita menyebabkan mereka membenci.

Ciri-ciri skizofrenia adalah kehilangan minat dalam semua yang berlaku. Ketidakhadiran adalah hobi, bersosial dengan rakan dan saudara mara, melakukan kerja rumah. Manifestasi negatif sedemikian secara beransur-ansur membawa kepada kemerosotan manusia. Pesakit sering mengadu kelemahan dan keletihan. Seorang lelaki menyerahkan kerja, bercerai, aktiviti dan minat dalam kegiatannya hilang dalam dirinya. Seorang lelaki kelihatan ceroboh, tidak bermutu.

Salah satu tanda penyakit ialah kehilangan hubungan dengan orang. Schizophrenics membezakan rendaman dalam dunia mereka sendiri, pesakit sering ditutup dan tidak mahu berkomunikasi dengan orang lain. Persahabatan lama hilang, kenalan baru tidak diperoleh. Oleh kerana lelaki selalu lebih tertutup daripada wanita, gejala ini tetap tidak disedari oleh persekitaran manusia yang rapat.

Tanda-tanda produktif termasuk halusinasi dengan khayalan dan kehadiran khayalan. Selalunya seorang lelaki mengadu bahawa dia sedang dikejar, seseorang yang memimpin tindakannya dengan bantuan pemikiran atau ilmu sihir. Perbincangan boleh menjadi jaminan bahawa seseorang sentiasa dipantau oleh kereta, atau seseorang mengikuti dia. Schizophrenicism sering kali dibincangkan oleh semua orang di sekelilingnya dan berbisik di belakangnya atau mengejeknya.

Kebiasaannya pada skizofrenia mempunyai sifat ketidaksesuaian. Selalunya kenyataan orang sakit sangat ragu dan berdasarkan ketakutan mereka sendiri. Seorang lelaki boleh menolak untuk makan dengan kepercayaan bahawa mereka mahu meracunnya. Dalam ketakutan, skizofrenia boleh menulis surat kepada pelbagai pihak berkuasa, menutup tingkap, mengunci pintu. Seorang lelaki mungkin merasa bahawa dia sedang dipindahkan ke penyulitan.

Kemurungan kesedaran sering diiringi oleh kemurungan. Manias dalam skizofrenik sering berubah kepada kemurungan dan sikap tidak peduli. Schizophrenia diwujudkan oleh pemikiran yang berpanjangan, Penyakit ditimbulkan oleh pergeseran penindasan dan penindasan. Dalam masalah kemurungan, skizofrenia merasakan dikosongkan dan cemas. Dia terganggu oleh insomnia, mengantuk, atau aktiviti berlebihan. Seseorang yang sakit sering merasakan tertekan atau meninggikan keupayaannya.

Sering sekali skizofrenia mewujudkan halusinasi pendengaran. Dia mendengar suara, komen atau arahan seseorang. Pesakit boleh melihat objek atau orang yang tidak wujud, merasakan bau. Di bawah pengaruh halusinasi, seorang lelaki boleh membahayakan orang lain atau dirinya sendiri. Tanda-tanda negatif seperti itu bertambah secara beransur-ansur dengan perkembangan penyakit ini.

Sejak tahap perencatan memberi jalan kepada pergolakan, skizofrenia tiba-tiba mula mengalami kecaman, kemarahan, kemarahan. Negeri-negeri ini digantikan oleh sikap acuh tak acuh. Gangguan aktiviti motor sering berkembang - skizofrenik bercakap dengan suara yang dibangkitkan, boleh kekal dalam kedudukan yang tidak selesa untuk jangka masa yang lama, menjerit dengan tidak sengaja.

Apabila skizofrenia sering mengembangkan pemikiran yang tidak logikal. Seorang schizophrenic yang sakit boleh merenung dan menaruh sebab untuk jangka masa yang panjang, ekspresi hiasan mungkin hadir dalam ucapannya. Seringkali pertuturan itu tidak dapat dihubungkan dan tidak disambungkan. Mungkin terdapat beberapa ungkapan yang tidak berkaitan.

Ramai yang percaya bahawa dengan demensia yang berkaitan dengan penyakit sering berkembang. Walau bagaimanapun, perisikan skizofrenia kekal pada tahap stabil. Pelanggaran mempengaruhi pemikiran, tetapi bukan pengetahuan dan pengalaman. Skizofrenia semata-mata tidak mahu berkomunikasi dengan sesiapa sahaja. Schizophrenia tidak menjejaskan memori dan mengekalkan kecerdasan. Kadang-kadang orang yang sakit di bawah pengaruh pemikiran yang tidak dapat berbuat demikian boleh membuat penemuan hebat. Antara pesakit dengan skizofrenia terdapat sejumlah saintis, penulis, dan ahli muzik terkenal di dunia.

Dualitas jiwa skizofrenia menunjukkan dirinya dalam turun naik emosi yang kuat. Pesakit sama ada suka atau benci ganas. Dia tertakluk kepada kewujudan bersama pelbagai emosi. Pada masa yang sama, emosi emosi serba boleh ada pada seseorang tanpa perjuangan. Keadaan ini dalam perubatan dipanggil kecacatan skizofrenia. Seorang lelaki yang menderita skizofrenia mengalami pelbagai gangguan mental dan saraf. Dia tidak dapat mengatur hidupnya, kehilangan keupayaan untuk melihat dan mengumpul maklumat. Infantilisme, keletihan, kekurangan keinginan untuk sesuatu berkembang.

Manifestasi negatif termasuk autisme dalam skizofrenia. Untuk mengiktiraf penyimpangan agak sukar. Seseorang lebih suka daripada orang lain, mengulangi frasa yang sama, menjunam ke dalam dunia dalamannya sendiri.

Gejala skizofrenia agak pelbagai. Gejala negatif membawa kepada penurunan emosi dan kemusnahan personaliti. Seseorang kehilangan minat dalam acara-acara dan rayuan estetik. Pengurangan aktiviti mental skizofrenia sangat negatif untuk gaya hidupnya. Pesakit tidak lagi boleh bekerja dalam kepakarannya, menumpukan perhatian dalam keadaan yang sukar dan terus belajar. Secara beransur-ansur, dia mengasingkan dirinya atau skizofrenia diletakkan di institusi oleh saudara-mara.

Skizofrenia dan kehidupan sosial

Penyakit mental ini meluas di planet ini. Oleh kerana ia melanggar fungsi kegunaan seseorang dan mempengaruhi pemikiran dan emosinya, mereka cuba menghindari skizofrenia. Kehilangan persatuan personaliti memberi kesan buruk kepada kerja dan keluarga seseorang. Skizofrenia sering kehilangan sentuhan dengan realiti. Oleh kerana penyakit itu kronik, skizofrenia perlu sentiasa diawasi.

Dari masa ke masa, skizofrenia membina banyak kecacatan personaliti. Hallucinations and delusions digantikan dengan apathy lengkap. Seorang lelaki yang tenggelam dalam dunia dalamannya kehilangan hubungan sosialnya dan tidak mengekalkan hubungan dengan orang lain. Dia tidak mempunyai insentif untuk bekerja. Hanya orang yang rapat dan pakar rawatan yang dapat membantu mengatasi skizofrenia. Seseorang yang sakit harus sentiasa digalakkan untuk mengambil tindakan dan berminat dengan apa yang sedang berlaku. Dalam sesetengah kes, membantu permintaan untuk bayaran.

Tanda-tanda skizofrenia sering menakutkan persekitaran yang dekat dengan orang yang sakit. Ia berlaku bahawa keluarga meremehkan masalah. Seseorang yang sakit mula dibenci atau dinafikan penderitaannya. Seringkali, saudara-mara dengan serangan skizofrenia menjadi agresif terhadap pesakit atau, sebaliknya, menjadi takut. Sementara itu, doktor percaya bahawa sokongan orang yang tersayang adalah penting untuk skizofrenia. Manifestasi penyakit seseorang dapat diatasi hanya dengan bantuan orang yang dikasihi, jadi rombongannya harus cerdas dan kompeten dalam bidang pengobatan.

Pada masa ini, penyakit ini boleh disembuhkan dengan bantuan pelbagai teknik rumit dan mengetepikan dengan penempatan di hospital psikiatri. Dalam peringkat remisi, ia cukup mungkin dilakukan tanpa mengambil ubat. Menetapkan terapi dan prosedur perubatan doktor. Orang sakit harus diangkut setiap hari ke pelbagai fisioterapi, yang membetulkan keadaan emosi dan mental seseorang dan menguatkan kesihatan. Di bawah pengaruh rawatan meningkatkan kesihatan pesakit.

Terapi ubat yang diberikan oleh doktor membantu mengembalikan banyak kemahiran dan menyesuaikan diri dengan masyarakat. Ramai orang dengan skizofrenia terus belajar di universiti dan bekerja. Hanya dalam kes yang paling teruk memerlukan kemasukan ke hospital pesakit. Remaja yang paling terdedah kepada faktor-faktor alam sekitar yang negatif sangat terdedah kepada penyakit ini. Mereka memerlukan perhatian kepada diri sendiri dan pemahaman, bantuan yang memadai untuk pelbagai masalah.

Skizofrenia pada lelaki

Skizofrenia pada lelaki, sebagai penyakit mental, meluas di seluruh dunia. Lelaki tertakluk kepada penyakit ini lebih kerap daripada separuh wanita. Perkataan skizofrenia, mungkin, diketahui oleh semua orang, dan hanya sedikit yang biasa dengan tafsiran sebenar dan betul tentang istilah perubatan ini. Seringkali gambar itu dibuat sedemikian rupa sehingga, setelah mengetahui tentang diagnosis orang sakit, mereka jatuh ke dalam kegelapan, mereka ditangkap oleh ketakutan mistis, pencerobohan dan penghinaan terhadap penyakit, atau ketidakpedulian, penolakan penderitaan orang sakit. Kenapa ini berlaku? Kerana salah faham masalah yang mudah. Jangan takut diagnosis saudara anda. Dia memerlukan penyertaan, simpati dan pemahaman anda. Hanya dengan sokongan keluarga dapat gejala-gejala skizofrenia yang akan diatasi dan penyakit akan berkurang. Dan buta huruf psikiatri dan ketakutan psikiatri, yang telah kami masukkan ke dalam kepala kami sejak zaman kanak-kanak, mesti digantikan dengan membaca kesusasteraan perubatan. Memahami bahawa dia tidak mempunyai pesakit yang lebih dekat dan sayang daripada anda, dan nasibnya akan terus mengalir dari reaksi anda kepada diagnosis: adakah dia dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat dan meneruskan gaya hidup yang aktif yang berkaitan dengan aktiviti profesionalnya, adakah dia akan meneruskan merasakan cinta orang yang tersayang dan kembali kepada kewujudan yang harmoni. Ada kemungkinan bahawa pada mulanya, keluarga akan mendapati sukar untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup yang baru, tetapi dengan pendekatan yang berperikemanusiaan dan kepatuhan dengan semua arahan doktor, semuanya akan beransur-ansur bertambah baik.

Sudah tentu, untuk memahami semua nuansa dan kerumitan penyakit, hanya seorang doktor dapat menggunakan kaedah pemeriksaan khas. Tetapi pemahaman tentang ciri utama skizofrenia pada lelaki boleh diakses oleh setiap orang yang berminat.

Skizofrenia pada lelaki adalah penyakit kronik yang diturunkan secara genetik dan mempunyai kecenderungan untuk maju. Manifestasi skizofrenia diperhatikan dalam aktiviti mental yang berkaitan dengan sfera emosi dan kegagalan. Dan sekarang lebih terperinci

Punca Schizophrenia dalam Lelaki

Alasan utama dan utama adalah kecenderungan keturunan, yang terletak pada kesilapan fungsional sel-sel otak dan diletakkan di peringkat genetik, yang dipancarkan dari generasi ke generasi. Beralih ke statistik, kita akan melihat bahawa saudara-mara yang sakit, dalam hal ini lelaki kita, juga mengalami gangguan mental. Tetapi corak sedemikian tidak selalu dipenuhi, yang dijelaskan bukan oleh pengetahuan pokok keluarga seseorang kepada generasi ketiga. Ia berlaku bahawa di kalangan saudara-mara ada fenomena seperti "pengumpulan gen", ketika anak-anak sakit mental dilahirkan dari orang tua yang sehat secara formal. Tanda-tanda keturunan yang tidak menguntungkan menandakan keanehan alam, kehadiran obsesi, turun naik dalam mood bermusim, alkoholisme, dan bunuh diri dalam genus.

Selari dengan teori keturunan, ada teori lain tentang asal usul skizofrenia pada lelaki. Ini termasuk virus serta autoimun

Tanda-tanda Schizophrenia dalam Lelaki

Bagaimanakah skizofrenia dapat dilihat pada lelaki? Tanda-tanda sangat pelbagai dan dibahagikan kepada positif dan negatif.

Manifestasi positif yang dipanggil termasuk tanda-tanda yang jelas, boleh terbalik dan nyata (halusinasi). Manifestasi negatif termasuk transformasi orang sakit menjadi orang yang acuh tak acuh, tertutup, tidak bergaul dengan hilangnya sifat kuat dan emosional.

Manifestasi positif sangat pelbagai dan sering terjadi dalam pelbagai kombinasi. Dan ia adalah tanda-tanda skizofrenia yang menarik perhatian orang-orang di sekeliling mereka pada permulaan penyakit ini. Sekeliling segera perasan bahawa ada sesuatu yang salah dengan seorang lelaki. Pseudo-hallucinations, automatisms mental, delirium, catatonia, tidak masuk akal serta kegusaran yang tidak dinobatkan, gangguan mood, obsesi, dan ketidaksempurnaan jatuh di bawah tanda-tanda ini.

Gangguan negatif seorang lelaki yang berpenyakit tidak dapat diterbalikkan dan merupakan nilai diagnostik yang paling besar. Autisme, kemunduran dan emosi yang merosot, perpecahan atau pemisahan aktiviti mental jatuh ke dalam kategori ini. Manifestasi negatif ini dipanggil kecacatan skizofrenia.

Tetapi ini bukan senarai keseluruhan semua gangguan mental yang berlaku dalam skizofrenia. Penyebaran penyakit tertentu memungkinkan untuk mengasingkan pelbagai bentuk skizofrenia. Simptomologi skizofrenia pada orang dewasa lebih mudah untuk dirawat berbanding pada zaman kanak-kanak. Tanda-tanda skizofrenia yang dikenal pasti sering disertai oleh minum sengit, ditambah kesan kecederaan otak traumatik yang mengganggu rawatan yang sewajarnya.

Jika seorang lelaki sakit mempunyai skizofrenia, gejala bermula pada masa dewasa, selalunya fungsi ingatan dan kecerdasan tidak terjejas. Dan terima kasih kepada pemikiran yang tidak standard dan melihat perkara yang paling biasa dengan cara yang luar biasa, serta dengan pendekatan yang asal dalam menyelesaikan masalah, pesakit dengan skizofrenia membuat penemuan. Antaranya ialah saintis, pemuzik, penulis dan penyair terkenal.

Sebagai tanda sokongan untuk alam semulajadi dan kesuburan biologi, pakar psikiatri melihat penyakit ini sebagai keperluan penting untuk pembangunan evolusi. Adalah satu kesilapan untuk menganggap orang yang mengalami skizofrenia mengalami kekurangan mental dan gangguan, kerana tahap kecerdasan mereka melebihi kebolehan mental orang yang memberi anggaran kepada mereka.

Penyebaran penyakit tertentu memungkinkan untuk mengasingkan pelbagai bentuk skizofrenia. Simptomologi skizofrenia pada orang dewasa lebih mudah untuk dirawat berbanding pada zaman kanak-kanak. Tanda-tanda skizofrenia yang dikenal pasti sering disertai oleh minum sengit, ditambah kesan kecederaan otak traumatik yang mengganggu rawatan yang sewajarnya.

Sejak skizofrenia pada lelaki adalah penyakit kronik, pesakit memerlukan pemerhatian jangka panjang oleh doktor.

Schizophrenia, seperti mana-mana penyakit lain, mempunyai kedua-dua bentuk buruk dan ringan. Di sini hanya psikiatri yang berkelayakan boleh mendiagnosis penyakit, mengenali, dan juga menyembuhkan manifestasi utama. Berhati-hati dan berhati-hati dengan pembantu, penyembuh orang yang berjanji untuk menyembuhkan skizofrenia dengan menggunakan remedi rakyat.

Perkara utama yang perlu diingati ialah kesejahteraan seorang lelaki yang sakit dengan skizofrenia bergantung pada sikap saudara, jiran, dan rakan sekerja. Hanya persekitaran yang baik dan suasana yang mesra akan memudahkan pemulihan, dan juga penyesuaian kepada kehidupan seharian.

Bagaimanakah skizofrenia dapat dilihat pada lelaki?

Schizophrenia berlaku pada lelaki dengan frekuensi yang sama seperti pada wanita. Penyakit ini, menurut kajian yang dijalankan oleh Yu V. Seiku, rata-rata terjadi pada 7.7 lelaki dari 1000 dan 8.2 perempuan. Seperti yang anda lihat, angka-angka tidak begitu berbeza.

Schizophrenia adalah penyakit mental progresif kronik yang dimanifestasikan oleh perubahan-perubahan di dalam emosional-volitional dan mental dari individu.

Kejadian tertinggi skizofrenia pada lelaki berlaku pada usia 20-29 tahun dan seterusnya, selama bertahun-tahun, berkurangan. Kanak-kanak dan remaja juga mungkin mengalami manifestasi pertama gangguan jiwa, tetapi ini jarang berlaku.

Mengapa gangguan mental berlaku?

Schizophrenia merujuk kepada penyakit endogen, di tengah-tengah perkembangannya adalah perubahan dalaman di dalam otak, dalam metabolisme beberapa bahan aktif biologi, yang membawa kepada kemunculan gambaran klinikal ciri.

Penyebab utama skizofrenia pada lelaki adalah kehadiran gen yang cacat yang diwarisi. Selalunya, saudara terdekat dapat mencari tanda-tanda gangguan jiwa. Ini mungkin bukan hanya skizofrenia, tetapi juga penekanan watak yang berlebihan, dan psychopathy, dan gangguan spektrum afektif (contohnya, kemurungan, cyclothymia). Di sebalik kekejangan luaran dan emosi yang tidak dialami orang-orang pertengahan umur atau orang tua, mungkin terdapat kecacatan personaliti yang telah berkembang akibat skizofrenia yang lembap.

Dalam sesetengah pesakit, tidak mungkin untuk mengesan saudara yang mengalami masalah mental. Hal ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak satu, tetapi banyak gen bertanggung jawab untuk perkembangan skizofrenia, sehingga kedua orang tua dapat memiliki gen ini, tetapi ini tidak cukup untuk perkembangan penyakit ini. Anak itu juga mempunyai penjumlahan gen, cukup untuk terjadinya gangguan mental.

Faktor alam sekitar

Bukan sahaja keturunan predisposisi penting, tetapi juga keadaan di mana seseorang hidup, jenis gaya hidup yang dia jalani. Tekanan, kekurangan tidur kronik, penggunaan bahan psikoaktif boleh mencetuskan perkembangan penyakit mental. Selain itu, penggunaan ubat-ubatan tertentu, sebagai contoh, "rempah-rempah", boleh membawa kepada perubahan peribadi yang serupa dengan skizofrenia. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai ini dalam artikel Dari "Rempah" ke skizofrenia.

Lelaki, disebabkan oleh ciri-ciri jantina, menjalani gaya hidup yang lebih aktif, menggunakan alkohol lebih kerap (seperti skizofrenia digabungkan dengan alkohol), ubat-ubatan, mereka lebih cenderung mengalami kecederaan otak, yang merupakan tanah yang lebih subur untuk perkembangan penyakit ini.

Klinik penyakit

Manifestasi penyakit sangat beragam. Untuk sebab tertentu, semua orang mengasosiasikan skizofrenia dengan khayalan dan halusinasi, walaupun terdapat lebih banyak gejala ciri.

Terdapat tanda-tanda skizofrenia yang produktif dan negatif pada lelaki.

Ciri-ciri berkesan tidak wajib, dalam beberapa bentuk, misalnya, dalam skizofrenia mudah, mereka mungkin tidak hadir.

Tanda-tanda dan tanda-tanda produktif skizofrenia yang boleh berlaku pada lelaki adalah khayalan, halusinasi.

Tema-tema khayalan yang paling khas adalah kesan, sikap dan penganiayaan:

  • tuduhan pengaruh ditunjukkan dalam fakta bahawa seseorang mula menegaskan bahawa seseorang itu mengarahkan pemikiran, tindakannya, mempengaruhinya dalam beberapa cara yang luar biasa (dengan bantuan sinar, pemikiran, ultrasound, sihir, dll.);
  • Khayalan tentang penganiayaan diungkapkan dalam fakta bahawa seseorang mula berfikir bahawa dia selalu ditonton, di mana-mana dia sedang berjalan, bahkan sebuah mobil yang ditinggalkan oleh jiran di bawah tingkap dapat dianggap oleh pesakit seperti yang dimaksudkan untuk pengawasan;
  • omong kosong hubungan - seolah-olah seseorang yang semua orang melihatnya, membincangkannya, berbisik, ketawa padanya.

Halusinasi auditori paling kerap berlaku apabila ia kelihatan kepada seseorang yang mendengar suara seseorang. Halusinasi boleh memberi komen atau penting (mereka memberitahu seorang lelaki untuk melakukan sesuatu). Di bawah pengaruh halusinasi itu, ia boleh membahayakan dirinya atau orang lain.

Gejala negatif skizofrenia pada lelaki tidak berlaku serentak, tetapi meningkat secara beransur-ansur memandangkan penyakit itu berlanjutan.

Gejala negatif yang paling khas ialah:

  • kekurangan emosi;
  • kehilangan hubungan dengan orang lain, rendaman dalam dunia mereka sendiri (autisme);
  • pemecahan emosi (ambivalensi), apabila seseorang secara serentak mengalami perasaan yang bertentangan - dia suka dan membenci;
  • pengurangan harmoni persatuan - terdapat pelanggaran bukan kandungan pemikiran, tetapi hubungan logik antara pemikiran.

Bagaimana untuk mengenali skizofrenia pada lelaki?

Menggambarkan bagaimana skizofrenia berlaku pada lelaki, saya ingin menyerlahkan perubahan pertama yang perlu ditangani. Mereka adalah yang terawal, berlaku dalam semua bentuk penyakit, begitu dekat orang dapat dan harus melihatnya tepat pada masanya.

Kemerosotan emosi dalam kebanyakan kes adalah tanda awal skizofrenia. Pada mulanya, terdapat peningkatan kesejukan berhubung dengan orang yang rapat dan penting. Bahkan mungkin ada yang tidak suka, tidak disukai pesakit bagi mereka yang mencintainya dan peduli kepadanya (untuk ibunya, isteri). Sesetengah lelaki mempunyai pemecahan emosi, manakala pada masa yang sama dia merasakan tidak suka dan minat pada sesuatu, cinta dan benci.

Satu lagi tanda ciri penyakit itu adalah tidak aktif, penurunan aktiviti, kehilangan minat dalam segala-galanya. Terdapat juga sikap acuh tak acuh kepada apa yang berkaitan secara langsung dengan pesakit. Semuanya bermula dengan hakikat bahawa lelaki itu melemparkan karyanya, aktiviti terdahulu, memulakan semua kerja rumah, tidak dapat bersama-sama melakukan apa-apa. Dan dia tidak melakukan apa-apa kerana dia tidak boleh, dia tidak mempunyai kekuatan, dia penat, tetapi kerana dia tidak mempunyai impuls dalaman, keinginan.

Kemunculan kemandulan dan kecerobohan dalam kehidupan seharian dan pakaian yang tidak bersifat sebelum ini harus memberi amaran kepada orang yang rapat.

Satu lagi tanda yang membantu mengenali penyakit itu tepat pada masanya ialah kehilangan hubungan dengan orang lain, pengasingan, penjagaan di dunia dalaman. Kehilangan kenalan dengan bekas kenalan dan rakan, tetapi tidak memulakan yang baru. Gejala ini boleh diperhatikan bukan sahaja dalam skizofrenia, tetapi juga dalam gangguan personaliti schizoid. Perhatikan rupa gejala ini, jika sebelum ini ia tidak hadir.

Dari masa ke masa, terdapat perubahan dalam bidang pemikiran dan ucapan: mungkin ada peralihan tidak logis dari satu pemikiran ke yang lain, yang pesakit itu sendiri tidak menyadarinya. Mungkin ada alasan pemikiran yang tidak berguna atau ekspresi bunga yang tidak pernah diperhatikan sebelumnya. Ucapan boleh dipecahkan sepenuhnya, terdiri daripada satu set petikan. Pada peringkat awal penyakit, perubahan ini mungkin tidak dapat dilihat, mereka hanya boleh ditentukan oleh pakar.

Kadang-kadang dikatakan bahawa skizofrenia mengalami sejenis demensia. Sebenarnya, perubahan hanya mempengaruhi proses pemikiran, tetapi intelek tetap sama. Semua pengetahuan dan pengalaman yang diperoleh sebelum penyakit itu dipelihara, hanya keinginan untuk mempraktikkannya, untuk mempelajari sesuatu, untuk berkembang lagi hilang akibat penyakit.

Penyesuaian sosial

Seorang lelaki yang menderita skizofrenia akhirnya mengalami kecacatan personaliti. Pengalaman hallucinatory, idea-idea delusi yang paling kurang ketara, kehilangan kaitannya. Apa yang ada di bahagian bawah? Apathy, rendam dalam diri sendiri, keengganan untuk mengekalkan hubungan dengan orang lain, melakukan sesuatu, berusaha untuk sesuatu. Dan jika seorang ibu dapat menerima perubahan dalam anaknya, maka banyak isteri tidak bersedia untuk nasib yang sama dan meninggalkan lelaki itu sendiri dengan penyakit itu. Lagipun, mereka sedang menunggu seorang lelaki untuk menyediakan untuk keluarganya, membina rumah, menanam pokok.

Oleh kerana penyakit mental, keupayaan untuk melakukan kerja tidak hilang, dan tidak ada motif. Jika perubahan keperibadian dinyatakan sederhana, jika ada bantuan, sokongan dalam keluarga, maka adalah mungkin untuk memelihara penyesuaian sosial lelaki, karyanya, untuk mengekalkan kebolehan kognitifnya. Oleh itu, adalah perlu untuk menggalakkan pesakit mengambil tindakan: meminta bantuan, memberi motivasi, menawarkan ganjaran.

Ciri-ciri rawatan

Untuk rawatan skizofrenia pada lelaki menggunakan ubat dari kumpulan neuroleptik. Pertama sekali, ubat-ubatan ini membantu menghilangkan khayalan, halusinasi, pergolakan psikomotor. Neuroleptik biasa yang telah digunakan selama bertahun-tahun - triftazin, aminazine, haloperidol, tizercin, mempunyai kesan ini.

Ubat-ubat baru, mereka juga disebut sebaliknya, tidak hanya menjejaskan tanda produktif, tetapi juga gejala negatif. Ini adalah olanzapine, risperidone, quetiapine, ziprasidone. Penggunaan ubat ini secara tetap melambatkan perkembangan perubahan personaliti emosi dan kognitif. Di samping itu, ketahanan ubat-ubatan ini jauh lebih baik berbanding dengan antipsikotik biasa, berbanding latar belakang penggunaan mereka, kesan sampingan berlaku lebih kerap.

Rawatan untuk skizofrenia pada lelaki haruslah tahan lama. Gangguan mental ini adalah progresif, jadi walaupun mungkin untuk menghapuskan skizofrenia, untuk mengurangkan keterukan manifestasi akut penyakit, anda tidak boleh berhenti di sana. Perlu untuk meneruskan terapi penyelenggaraan, manakala dos ubat secara beransur-ansur dikurangkan. Ini tidak boleh dilakukan secara bebas, tetapi hanya dengan kebenaran doktor.

Seorang lelaki skizofrenia memerlukan bukan sahaja rawatan, tetapi penjagaan, sokongan untuk keluarga. Lagipun, hanya orang dekat yang dapat melihat perubahan dalam masa yang tepat, hanya dapat membantu menyesuaikan diri dengan keadaan baru, menjaga penyesuaian sosial dan kembali, walaupun sedikit berbeza, tetapi kepada kehidupan lama.

Saya menasihati anda untuk mengenali gejala skizofrenia yang paling penting di kalangan wanita.

Ia seolah-olah saya skizofrenia tidak baik untuk lelaki atau wanita. Penyakit ini hampir tidak dirawat. Dari masa ke masa, orang itu berubah sepenuhnya. Ini adalah jika anda tidak mengambil tindakan agresif, halusinasi, khayalan, yang sering berlaku semasa sakit.

Suami saya sakit dengan skizofrenia selama lebih dari 10 tahun. Pada mulanya terdapat pencerobohan, dia menganggap dirinya tuhan, pencipta yang hebat, ada saatnya dia menganggap seseorang mengikuti dia. Semasa ketakutan, saya meletakkan dia di hospital, menggali dia di sana, menyuntiknya, dan dia menjadi cukup. Secara beransur-ansur, serangan mula berlaku kurang dan kurang, hanya dia mula berubah banyak, dia hampir tidak berminat, berantakan, tetapi tidak agresif. Saya sudah terbiasa dengannya. Jika saya meminta anda untuk melakukan sesuatu, ia akan melakukannya, ia akan membantu, tetapi inisiatif itu sendiri tidak pernah nyata. Dan bagi saya perkara utama adalah bahawa dia tidak agresif, untungnya, dia praktikal tidak wujud seperti itu sekarang.

Tiada skizofrenia. Terdapat tindak balas terhadap faktor-faktor negatif, yang mana terdapat banyak dalam kehidupan. Dan ada sekumpulan orang yang membayangkan diri mereka sebagai tuan nasib manusia - psikiatri yang menggantung label "skizofrenia" untuk semua orang yang memohon. Kemudian selepas itu, chela tidak akan duduk di belakang roda, atau berkhidmat di bawah kontrak, hanya bersiar-siar di sekitar rumah dan bekerja untuk sesen pun.

Sebelum anda pergi ke psikiatri, berfikir dengan teliti. Dia tidak berada di pihak anda.

Alexey, pakar psikiatri, seperti mana-mana doktor lain, mengambil berat tentang kesihatan pesakitnya, di atas semua, kesihatan mental.
Seseorang yang tidak mempunyai keabnormalan mental tidak akan terdedah kepada skizofrenia. Diagnosis "skizofrenia" dibuat hanya jika ada gejala tertentu yang memenuhi kriteria antarabangsa.
Sekiranya pesakit mempunyai jiwa yang tidak mencukupi, dia sendiri tidak dapat mengawal tindakannya, maka bagaimanakah dia dibenarkan bekerja dalam struktur militari, bersentuhan dengan senjata atau terlibat dalam aktiviti yang boleh menyebabkan bahaya yang serius kepada dirinya sendiri atau orang lain?

Anna, saya minta kamu, di sebelah mana ada ahli psikiatri ?! Pada pesakit ?! Mereka sendiri tidak akan terluka untuk menjalani rawatan. Mereka membuat sayuran dari pesakit mereka, tiada psikiatri, tembakan pepejal dan pil, mematikan orang itu dan menghidupkan tumbuhan.

Katerina, anda tidak perlu begitu kategoris. Psikiatri cuba membantu pesakit mereka, kemungkinan mereka tidak semestinya terbatas, dan kebanyakan ubat-ubatan, malangnya, mempunyai banyak kesan sampingan.

Anna, saya telah menjalankan hospital psikiatri selama 5 tahun, kedua-duanya bekerja! mereka meletakkan skizofrenia, saya sentiasa mengangkat diri, kemudian saya bersumpah dengan doktor, dan saya tidak mahu menerima diagnosis, saya tidak mahu pergi ke psikiatri sebelum ini, mereka mengatakan bahawa saya mempunyai psychosomatics atas dasar saya saraf, dan sekarang saya tidak mengatakan saya tidak meminta pakar psikiatri, mereka bertiup, bahawa saya mempunyai skizofrenia. tiada siapa yang mahu faham, saya fikir ia lebih menguntungkan bagi mereka untuk menyesal, untuk membuat anda tercatat, daripada membatalkan pendaftaran anda, mungkin mereka mendapat bonus untuk ini sebagai polis haha, saya tidak tahu sama ada untuk ketawa atau menangis lebih pendek dalam kekeliruan dan tidak tahu apa yang harus dilakukan, tetapi bagaimana dengan rawatan untuk hospital mental masih saya boleh memberitahu anda bahawa mereka tidak peduli terhadap pesakit, mereka menumbuk anda dari pagi hingga petang dengan pil dan suntikan, walaupun anda mengatakan bahawa anda tidak memberi perhatian kepada pil ini. dan walaupun anda memasuki jabatan dalam keadaan yang lebih normal, maka selepas menjalani rawatan anda bukan sahaja menjadi skizofrenia, tetapi juga seorang Martian.

Nikolay, perkara utama bukanlah bagaimana anda didiagnosis (biarlah lebih baik salah), tetapi bagaimana perasaan anda, jika anda boleh bekerja, menjalani kehidupan yang normal. Tidak perlu membuktikan kepada doktor bahawa anda sihat. Buktikan kepada diri sendiri bahawa anda boleh menjalani kehidupan yang normal, disesuaikan secara sosial, yang mana yang anda mahukan!

Anna, selamat petang! Saya sekarang mempunyai keadaan ini, kawan rapat bertemu dengan seorang lelaki selama 4 tahun, dan baru-baru ini mereka berkumpul dalam satu apartmen bersama-sama dan mula hidup, enam bulan kemudian mereka mahu menandatangani pejabat pendaftaran. Tinggal di tempat selama sebulan dan setengah. Dia bekerja sebagai pemandu teksi. Dan di suatu tempat dari 3 Januari hingga 4 Januari, satu perkara yang dahsyat berlaku padanya - mereka minum 1 botol 0.5 vodka untuk dua orang. Dia cukup sedikit - di mana-mana 2 gelas dengan jus, dia melakukan segala yang lain, dan tertidur selepas itu. Segala-galanya baik, menurutnya, mereka tidak dapat bertengkar. Kemudian dia bangun kerana dia memandu pisau di leher dan muka, menggaruk dia. Kemudian dia mula mencekik... dan dia berkata bahawa pada masanya mata matanya kosong, tanpa emosi, memandang satu titik, seperti somnambulist, dan tidak mengatakan apa-apa, seperti pengayuh tidur... Dia hampir tidak melarikan diri daripadanya, dia hanya berkata seperti itu bahawa dia perlu pergi ke tandas, jika tidak dia menerangkan sofa - pada masa itu dia melonggarkan cengkamannya ke lehernya dan berjaya menghindar, dia jatuh di lantai (dan terpaksa berjalan segera), dan ketika dia jatuh ke lantai, ia menempelkan pisau di punggungnya, merosakkan paru-paru. Dia hampir tidak melarikan diri daripadanya, berkaki ayam pada bulan Januari kepada kenalan terdekat - Terima kasih Tuhan, dia tidak mengejarnya, atas sebab tertentu, dan tidak berkata apa-apa. Sekarang dia berada di hospital, lehernya semua hitam dan yang paling dahsyat-mudah ditembusi, polis segera membawa dia pergi. Dia mengatakan bahawa dia tidak ingat apa-apa dari petang itu, bahawa Pts mencintainya, dia memerlukannya, dan sebagainya... Mereka membuka kes jenayah di sana, tetapi itu bukan perkara, tetapi saya ingin tahu, Anya, apa itu? Demam putih, psikosis alkohol atau semua skizofrenia yang sama? Dia berumur 39 tahun baru-baru ini bertukar 42. Dia minum, tetapi sedikit, kerana Saya bekerja di belakang roda, saya tidak merokok sama sekali, ahli sukan yang sangat baik, perenang yang baik dan dia mengajarnya ke kolam renang, pada bulan Mei karier berenang di sini, anda faham, pada Mei tidak semua orang berenang. Jika ini tidak berlaku dengan teman wanita saya, maka anda mungkin berfikir bahawa ini adalah sejenis filem seram, menurutnya, perjuangan di sana serius, tetapi ia berlaku kepada sahabat saya. Pendapat anda menarik kepada saya, sebagai pakar, apa yang dia ada?

Semua gejala dalam skizofrenia artikel di wanita bertepatan dengan gejala-gejala dalam pacar saya. Contoh hidup ilustrasi... ia berfungsi, tetapi mahu berhenti. Menjadi ceroboh. Dia tidak mahu keluarga, dia boleh bercakap berjam-jam mengenai penyakit-penyakit luar biasa yang hanya ada di seluruh dunia. Benci dan suka kepada orang yang sama. Menunggang dari topik ke topik mudah untuk dia tentang dia menjadi. Jangan masak di rumah, jangan basuh lagi. Saya masih ingat pada umur 22 tahun dan sekarang... dia berusia 36 tahun, penyakitnya sedang berkembang. (Kami berhenti berkomunikasi tidak lama dahulu.

Jadi ia boleh didapati di setiap orang jika anda mahu. Dan anda akan. Sama ada pada 22 anda berada dalam permintaan dan kehidupan di ayunan penuh, dan mata anda semua berkilau. Sama ada selepas 30 - harapan setiap tahun menghilang, tetapi terima kasih kepada teman wanita seperti ini, anda benar-benar boleh percaya bahawa ada sesuatu yang salah dengan anda.
Saya secara peribadi tidak mempunyai lebih daripada satu teman wanita yang sihat di bawah penerangan anda. Saya ingin bercakap dengan anda - jelas sesuatu yang salah dengan anda, anda mungkin melihat diri anda dalam kawan anda.

Segala-galanya adalah semata-mata individu, ada yang datang ke penerimaan dan memberitahu kecurigaan mereka tentang notis yang dia sudah mempunyai sikap sendiri dan diagnosisnya, yang lain datang dan menyembunyikan segalanya untuk tinggal di tempat kerja tanpa diagnosis, atau hanya tidak tahu di mana untuk memulakan atau doktor tidak perlu berkomunikasi.
Satu orang selepas kecederaan otak traumatik, dia datang ke psikiatri - mereka segera mendaftarkannya dan dia tidak lagi datang dan mengatasi dirinya sendiri, selepas beberapa tahun kemudian mendapatkan sijil kerja - dan dia ditolak kerana kehadiran ini. Tetapi saya juga perhatikan di dalamnya tingkah laku tidak mencukupi dan menakutkan. Dia suka sesuatu, mahu membunuh, tidak ingat apa-apa, tidak berteman, dan tidak membuat yang baru, kelihatan buruk dan ada kegelapan abadi di rumah. Dalam kebodohan saya, saya mahu membawanya keluar dari keadaan kemurungan, memainkan doktor dan menjadi sama dengan saya - Saya tidak menyedari bahawa ia berjangkit sama sekali, itulah bagaimana saya membasuh nyawa saya ke dalam tandas (dengan siapa anda akan memimpin).
Doktor mengatakan bahawa saya benar-benar sihat, hanya saya kehilangan minat dalam kehidupan - ia akan berlalu. Dan saya tidak boleh memaafkan diri saya kerana membenarkan diri saya berhubung dengan yang kecil.

Yana, iaitu, itu. Ia tidak selalu mungkin untuk melihat tanda-tanda gangguan mental awal semasa pemeriksaan rutin, terutama jika kritikan seseorang terhadap keadaannya berterusan dan dia menyembunyikan gejala-gejala tersebut.
Yana, anda seorang wanita yang bijak, menilai dari apa yang anda tulis. Anda belajar pelajaran dari situasi yang anda gambarkan. Ia akan mengambil masa, dan semuanya akan baik-baik saja. Anda tidak perlu menyesal apa yang berlaku pada masa lalu, semua orang membuat kesilapan. Hidup sekarang dan masa depan, dengan masa anda akan menjadi lebih baik.

Anna, saya merayu kepada anda untuk mendapatkan bantuan. Suami saya adalah skizofrenia? Kami telah berkahwin selama 20 tahun, kami mempunyai perkahwinan kedua. dia berusia 50 tahun, tidak ada apa-apa seperti itu tetapi sejak 2 tahun yang lalu, dia menjadi sangat cemburu, dan menyatukan saya dengan lebih banyak lagi lelaki baru, tanpa mengira umur saya mula memeriksa telefon saya, datang bekerja dan mengikuti saya. cemburu, nampaknya dia sentiasa diawasi, mereka menunggu dia di suatu tempat, mereka menertawakannya di tempat kerja, bahkan sebuah kereta yang ditinggalkan oleh jiran boleh dianggap sebagai pengawasan; Secara umum, ia tidak menanggung! Mereka ingin mendapatkan perceraian, tetapi ini adalah orang yang baik kepada saya, dia baik hati, baik apabila dia membiarkan dia pergi dan saya ingin membantunya. Beritahu saya apa yang perlu dilakukan, sila beritahu saya!

Pada zaman ini, ini dipanggil evolusi paranoia, bahkan sukar untuk mendiagnosisnya ke psikiatri, kerana seseorang dalam masyarakat adalah personaliti yang memadai...

Svetlana, kemunculan skizofrenia pada zaman ini tidak mungkin, lebih kerap adalah penyakit delusi kronik atau paranoid alkohol. Dalam sebarang kes, suami anda mesti ditunjukkan kepada pakar psikiatri.

Beritahu saya, jika seorang lelaki berusia 60 tahun berkelakuan tidak mencukupi untuk 1.5 minggu terakhir, iaitu, dia mengatakan tidak masuk akal, pergi dari sudut ke sudut dan menangis. Boleh menonton berjam-jam di satu titik. Tetapi dia memahami siapa dan di mana dia berada, dan pada masa yang sama melakukan apa yang tidak dilakukannya sebelum ini. Adakah skizofrenia?

Ini bermakna dia jatuh cinta.

Sasha, berdasarkan dari gejala yang anda nyatakan, boleh jadi apa-apa. Peperiksaan sepenuh masa oleh pakar psikiatri diperlukan.

Saya tidak tahu betapa seriusnya semuanya, saya nampak beberapa gejala dalam diri saya, walaupun saya fikir saya tersedut jari, saya faham obsesinya, ia menarik dalam dirinya sendiri, tetapi saya tidak berpuas hati dengan perasaan, saya tidak merasakan apa-apa, saya seorang skizofrenia. Terdapat satu set, tetapi banyak faktor lain, tidak kehilangan minat dalam sesuatu, tetapi, sebaliknya, mula bekerja dengan kekuatan ganda untuk mencapai sesuatu, baik, terutamanya kekuasaan di sana, wang.
Sesuatu yang digariskan, adakah ia patut pergi ke suatu tempat?

Strok, anda tidak menggambarkan apa-apa maklumat khusus, semuanya adalah ungkapan yang sama. Sekiranya anda sendiri merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan anda, berdasarkan sejarah yang membebankan anda, maka anda perlu menghubungi psikiatri.

Beritahu saya, seseorang bagaimana untuk hidup ?! Saudaraku diberikan skizofrenia paranoid kira-kira 10 tahun yang lalu, kemudian dia berbaring di hospital selama kira-kira enam bulan dan pengampunan tujuh tahun jangka panjang kami mendatangkan kebahagiaan kami. Akibat penyakit ini adalah pemecatan dari kerja, ditawarkan sendiri, bekerja sebagai opera di zon dalam perkhidmatan keselamatan. Tahun-tahun ini saya duduk di rumah tanpa kerja, saya benar-benar digerakkan dari orang lain, saya hanya tidak keluar, pada musim panas 2017 ada serangan, dia digantung di balkoni dengan pisau yang cuba membunuh diri, akhirnya mereka membawanya, meletakkan dia di hospital, dua bulan kemudian ia tidak berlalu dan setengah tahun semuanya telah berlaku lagi, sekarang dia lagi dalam jiwa, isterinya menyerah, mahu bercerai. untuk melucutkan kemampuannya dan melindunginya seumur hidup di pdn, saya tidak tahu bagaimana untuk terus hidup, saya sangat menyesal untuk adik saya, saya takut dia akan mati, bunuh diri. ibu itu sendiri mempunyai orang cacat pada penjagaan dan dua anak kecil, yang sendirian di rimba, hanya pipet...

Adakah mungkin untuk mengelirukan dengan diagnosis OCD (ditetapkan oleh doktor) + kemurungan dengan permulaan shizoy?

Memandangkan fakta bahawa halusinasi telah lama berkaitan dengan penolakan dadah.

Danu, diagnosis itu ditetapkan bergantung pada gejala apa yang ada saat ini pada seseorang.
Ia mungkin pada peringkat awal skizofrenia tidak ada tanda-tanda ciri, tetapi hanya terdapat simptom yang obsesif, namun, dari masa ke masa, penyakit itu berkembang, tanda-tanda penyakit baru bergabung, maka menjadi jelas bahwa seseorang tidak mempunyai OCD, tetapi skizofrenia.

Di dalam suami saya hidup 2 orang - seorang yang lembut dan penyayang, yang lain adalah kasar dan agresif. Selain itu, sukar untuk diramal apabila mereka akan menukar tempat. Jika dia sibuk dengan sesuatu yang bijaksana, hanya satu permintaan untuk mengeluarkan baldi boleh melahirkan skandal. Atau sebaliknya, selepas skandal yang ribut, dia boleh meninggalkan rumah itu, tetapi kembali baik dan berbual. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Beliau mempunyai masalah sejak zaman kanak-kanak. Tuntutan ibu melanda dengan keras. Kemudian dia sentiasa berpagar dari mana-mana kerja. Tidak diketahui - atau sebab keselamatan, atau tidak dipercayai. Mungkin semua bersama-sama. Dia mengatakan bahawa dia ingin melakukan segala-galanya, baik dengan teknik dan dari pokok itu... tetapi, mereka mengatakan, mereka semua terbunuh dalam tunas. Sekarang dia tidak menganggap dirinya sendiri bahkan kepada orang-orang yang boleh memukul paku dengan betul. Tetapi setelah bekerja selama beberapa tahun dalam perdagangan, dan setelah mencapai pertumbuhan kerjaya di salah satu firma, sebaliknya, dia membayangkan dirinya hampir jenius pemikiran tentang "negara" kecil ini. Betul, Karl Marx yang kedua. Bergerak dalam kreativiti, menulis muzik. Di sini mood tidak dapat diramalkan sama sekali. Bakat dan kesederhanaan dalam satu orang. Berdasarkan harga diri peribadi. Mempunyai pendidikan tinggi. Guru dalam pendidikan prasekolah. Walaupun, ia sering menyesal bahawa saya pergi ke sana, dan tidak pergi ke Utara untuk mendapatkan wang. Khususnya, saya ingin menyesuaikan diri dengan dinamika perkembangan penyakit ini. Pada mulanya hanya ada pertempuran lisan. Kemudian dengan menghancurkan hidangan dan peralatan, dari suami. Kemudian, dia mula mengancam dirinya dan sekali di lengan dia tidak sengaja melanda (seperti yang dia katakan). Kemudian mereka menukar kediaman mereka yang tetap, meninggalkan negara lain. Dan di sana dia, dengan kata-katanya sendiri, semuanya berjalan lancar. Dia menyalahkan kita semua. Ya, dia mula mendapat kurang, tapi ada pula. Hangat sepanjang tahun, kopek komunal berbeza dengan Ukraine-Eropah. Tetapi saya tidak berpuas hati, dan percaya bahawa saya menyeret selimut ke atas diri saya dalam bidang aktiviti bersama - Saya mengkritik secara tidak adil, tidak jujur ​​berkongsi pendapatan bersama dan semua itu. Ibu saya campur tangan dalam skandal lain dan berkata bahawa dia tidak melakukan apa-apa dan sedang tidur sehingga tengah hari. Dia menerkamnya dengan tangan. Tidak dapat dipastikan. Dia menuduh kami memecahkan kerjayanya dan sebagainya. Dan dari masa itu, segala-galanya semakin buruk. Ibu tidak boleh diam dan menonton dengan tenang, kerana seseorang menyinggung anak perempuannya. Yang mengganggu. Ia dulu terlalu jauh, tetapi ia berkata - sebaik sahaja dia meninggikan suaranya, dia mula menggoncang saya. Dan sebaik sahaja ibunya masuk ke dalam konflik. Dengan ibu saya, hubungannya tidak pulih dari awal lagi. Ibu mahu memberinya sesuatu untuk diberitahu, dan dia fikir ia adalah penghinaan... sebagai hasilnya, ia adalah satu perkara yang melawan dengan ibu, polis dan pengusirannya dari negara itu. Hampir tidak diselamatkan dari penjara. Mempunyai anak lelaki, 3 tahun. Anak tidak pernah terkena, kecuali beberapa tamparan kecil pada paus. Dan saya dan ibu saya mula membuang. Ibu masih menyeretnya dari masa ke masa, ia tidak diketahui - mungkin saya boleh mengalahkan saya. Kes sedemikian. Bolehkah seseorang memberi saya diagnosis? Schizophrenia? Jika anda memerlukan butiran - menulis, saya akan cuba untuk bertemu dengan lebih terperinci. Terima kasih!

Martha, tanpa melihat suami anda, tidak seorang pun akan mendiagnosisnya (dan adakah dia memerlukannya?).

Manusia yang berumur 29 tahun Saya selalu tidak bergaul dengan orang yang tidak dikenali, tetapi dengan kawan-kawan dan kawan saya yang tidak begitu banyak, saya selalu bosan. Baru-baru ini, segala-galanya mulai marah dan nampaknya semua orang sedang membincangkan saya dan ketawa (tapi sungguh betul) Saya fikir saya marah pada muka saya tetapi saya tidak meletup.
Nah, saya agak terlambat pada masa saya gagal mendapatkan perceraian, saya tidak boleh menunggu impian saya (kerja) dan semuanya sedikit menjengkelkan.
Saya mempunyai masa ketika beberapa tahun saya tidak dapat pergi ke kolej dan kemudian saya hilang selama setahun, saya tidak berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dengan kawan-kawan dengan sesiapa pun, dan kemudian pergi ke kolej, maka saya juga tidak mendaftar dalam magistracy juga tidak berkomunikasi dan memasuki tahun. secara umum, pada masa ini saya juga tidak merasa dengan sesiapa pun, pada umumnya saya akan mengalami kegagalan saya dan saya perlu mendapatkan cara saya untuk terus berkomunikasi secara normal
Dalam jenis skizofrenia tidak ada. Bagaimana pendapat anda bahawa saya mempunyai skizofrenia?

Dan, dari apa yang anda telah terangkan, saya tidak melihat data untuk mengalami skizofrenia.

Ia sangat menakutkan untuk hidup dengan lelaki itu! Kehidupan kosong, tidak ada masa depan Perkara utama adalah bahawa mustahil untuk memaksa suami saya diperiksa oleh seorang doktor Semua orang, anak-anak, saya, telah menderita! Pada akhirnya, kita menjadi neurosthenik, dan suami saya terus mengganas kita.

Saya berjumpa selama 2 tahun dengan seorang lelaki yang nampaknya, sebagaimana dia sudah sedar, kini sakit dengan skizofrenia. Pertama, kekurangannya dan kepelbagaian yang cepat, maka satu cara, maka yang lain, saya menulis pada tanda VESA zodiak. Semua rakan saya agak terkejut dengannya. Dia membayangkan dan membayangkan dirinya yang paling pintar, yang memahami semua bidang sains, mulai dari perubatan hingga matematik. Dia mempunyai 2 pengajian yang lebih tinggi. Dia tahu 2 bahasa, bahasa Jerman dan bahasa Inggeris adalah sempurna, ahli filologi bahasa Rusia. Selebihnya tidak baik untuknya dan tidak tahu bahasa Rusia, tidak mematuhi semantik, dan sebagainya, dia membetulkan semua orang selama-lamanya, sehingga pelayan di restoran, mengenakan pendapatnya, dan dia mempunyai yang paling tepat. Alkohol harian, dalam kuantiti yang berbeza... Itu bergegas ke dalam agama, sehingga memecahkan kepala di lantai dari busur. Pada waktu malam, dia mungkin melolong dalam tidurnya dan mengerang ketika mabuk. Pencerobohan mendadak, nampaknya segala-galanya bertentangan dengannya, maka dia sangat lembut. Setiap hari, saya tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku hari ini, dia berubah 100 kali sehari, bergantung kepada mood, apa yang saya sedang menunggu, saya tidak tahu.. Dia mempunyai bubur di kepalanya. Ibunya mempunyai skizofrenia. Dia hampir 50. tengkorak telah pecah, kira-kira 12 tahun yang lalu, parut 4-5 cm... Pada masa mudanya, banyak alkohol, coke smelt. Beberapa saat dalam hidupnya benar-benar terhapus, dia tidak ingat dan tidak ingat. Dan saya bersama dia selama 2 tahun, dia adalah segalanya kepada saya, saya telah memaafkan dia banyak, tingkah laku beliau. Pendapat ahli saya ingin tahu.. apa yang saya nyatakan tanpa butiran.

Tatiana, tanda-tanda yang anda jelaskan tidak sesuai dengan gambaran skizofrenia klinikal. Gejala-gejala seperti itu lebih banyak ciri-ciri gangguan personaliti, yang telah mengalami perubahan akibat kecederaan otak traumatik, penyalahgunaan alkohol, penggunaan bahan narkotik.
Ini hanya anggapan saya, anda akhirnya boleh bercakap hanya selepas peperiksaan dan pemeriksaan seseorang.

Masalah besar ialah suami skizofrenia kepada doktor, bukan kali pertama kita ditolak, dia berdiri di dalam lengan ketenteraan B6, pegawai B ketua, secara umum, kita mempunyai situasi seperti ini, dia sentiasa mempunyai prinsip, dia telah melontarkan dirinya kepada saya pada ibunya, dia bergegas. Saya telah menyerahkan ambulans dengan ibu saya, saya hanya menutup pintunya dengan psiko, apa yang perlu saya lakukan di mana saya boleh menghubungi untuk membantu di mana kita juga harus membantu dalam keadaan ini? Kita hidup di Komi Republik.

Elena, jika suami anda berdaftar dengan pakar psikiatri, dia telah menyatakan tanda-tanda gangguan jiwa, maka semasa anda mengalami tekanan, anda boleh menghubungi pasukan ambulan dan mendesak hospitalnya di sebuah hospital psikiatri untuk rawatan.

Saya mempunyai gejala negatif, tetapi saya diberi sindrom kemurungan saraf

Sergey, gejala mungkin bertindih dalam gangguan mental yang berbeza, kerana hanya doktor yang dapat menentukan diagnosis, membedakan satu patologi dari yang lain.

Hello! Saya mengesyaki teman lelaki saya mempunyai kerosakan mental! Dia mengambil dadah dengan susah payah sehingga dia mendapat penjagaan intensif dengan overdosis! Sebelum kejadian ini, dia tinggal selama dua bulan, tetapi sepanjang hubungan kami (1 tahun), dia sentiasa mengesyaki saya, percaya bahawa saya salah untuknya, mengawal ruang peribadi saya (telefon), bekerja tiga kali untuk memeriksa sama ada saya atau tidak Saya juga cuba mengetuk pengakuan daripada saya (dan saya sentiasa setia kepadanya). Di bawah dadah, dia adalah saya, saya dan polis (saya fikir ia akan menghentikannya), tetapi tidak.. dia fikir saya tahu kawan lucu, saya mempunyai hubungan dengan mereka! Bahawa saya mempunyai kekasih di tempat kerja! Dia mahu membawa saya ke pengesan itu - saya sangat tertekan bahawa saya sudah bersedia untuk membuktikan kebersihan saya, tetapi dia mendapat penjagaan intensif dengan penolakan yang berlebihan, buah pinggang dan kaki - saya menyelamatkannya, saya tidak meninggalkannya, tetapi dia masih mengesyaki saya (saya letih! Saya terlalu banyak untuknya, dia tidak begitu menghargai dia memalukannya (adakah dia sakit atau adakah dia hanya orang yang sangat bergantung?

Christina, teman lelaki anda sentiasa mengambil ubat. Ini adalah pilihannya sendiri. Dia sendiri mula menerima mereka, dia menjadi ketagih kepada mereka, akhirnya dia menerima mereka juga! Saya tidak akan mengambilnya, tidak akan berlebihan!
Apa sahaja yang dia katakan kepada anda, tetapi dalam hierarki nilai-nilai ubatnya berada di tempat pertama! Mereka memusnahkan kesihatannya, jiwanya, akibat penggunaannya, perubahan yang sangat tidak dapat dipulihkan berlaku di dalam otak manusia, gangguan mental muncul.
Teman lelaki anda adalah cara itu. Dan tidak kira berapa banyak yang anda lakukan untuknya, tidak akan mengubah apa-apa. Pilihannya adalah milik anda.

Halo, beberapa bulan yang lalu saya berpaling kepada ahli psikoterapi, kerana serangan panik. Saya pernah dapat mengawal mereka, dan mereka tidak sering berlaku, dan kemudian mereka meletakkan saya di hospital untuk sebab-sebab lain, ada banyak tekanan, kerana saya mendapatnya buat kali pertama, dan selepas melepaskannya adalah sangat buruk, itu adalah menakutkan bahawa saya akan mati tidak lama lagi, atau fikiran, walaupun doktor mengatakan bahawa saya sihat. Dan saya pergi ke ahli psikoterapi, dia memberikan saya gangguan panik, dan menetapkan antidepresan, saya telah minum mereka selama 3 bulan. Serangan menjadi kurang jelas, dan ia menjadi lebih mudah untuk mengalahkan mereka, tetapi biasanya saya tidak boleh pergi ke sekolah, saya telah keluar dari rumah selama beberapa hari, saya tidak dapat pergi, saya kehilangan minat dalam segala-galanya dan saya tidak dapat melihat masa depan, ia juga OCD, tetapi secara beransur-ansur ia menjadi kurang ketara, dan saya sentiasa takut bahawa saya akan mati, serangan jantung, angin ahmar atau sesuatu yang lain. Bolehkah ini menjadi skizofrenia langsing? Atau terus minum antidepresan dan dirawat?

Pavel, satu-satunya perkara yang saya boleh mengesyorkan kepada anda adalah untuk berunding semula pakar yang memerhatikan anda, beritahu dia tentang apa yang anda bimbang sekarang, apa perubahan yang berlaku dalam keadaan anda selama beberapa bulan ketika anda telah menerima rawatan.
Saya tidak dapat menilai keadaan anda dalam ketidakhadiran, membuat diagnosis tanpa melihat anda, dan oleh itu tidak dapat melakukan pembetulan rawatan perubatan, menasihati sama ada untuk mengambil antidepresan lanjut atau berhenti.

Anna, beritahu saya, suami saya adalah seorang gadis yang baik, tetapi kebelakangan ini dia mengawal saya dan anak saya, bekerja terlalu banyak di tempat kerja, praktikalnya tidak makan apa-apa, semuanya bekerja dengan daya tahan yang dicemburui sehingga kehilangan kekuatan. Aggressiveness menampakkan diri secara tiba-tiba dan dengan sebab yang sedikit. Dia mengatakan bahawa dia tidak lagi mahu melihat kita lagi, walaupun satu jam yang lalu dia berkata bahawa dia suka dan merancang kehidupan dengan kita. Suspek kami dengan anak kecil itu dalam penipuan dan mencuri wang. Dia berfikir bahawa kita sentiasa menipu dia dan tetap bodoh dan sebagainya. Tekanan dan arahan. Tidak mahu bercukur atau memotong dan pergi dengan pantas. Tetapi setiap hari dia mendapati hobi satu hari yang baru atau membeli sesuatu yang tidak berguna, mengumpul perkara yang tidak diperlukan. Maaf untuk dia. Tetapi apabila dia agresif, maka ini adalah orang yang sama sekali berbeza. Tanpa penampilan yang bermakna.

Oh ya! Saya terlupa untuk mengatakan perkara yang paling penting. Suami berlari rapat dengan kokain.

Sasha, bercakap dengan suami anda, cuba meyakinkannya tentang keperluan untuk berunding dengan pakar psikiatri.

Sebagai contoh, saya menunggu bas untuk berhenti dan melihat dan memikirkan laluan saya yang sedang saya jalankan))) Kemudian saya faham, saya rasa saya kehilangan fikiran saya. bahawa apabila saya sihat, saya tidak akan berfikir mengenainya dan dengan pemikiran ini, rasa takut bermula dari seluruh badan saya Saya faham bahawa saya kehilangan fikiran saya dan ini membuat saya ketakutan.. Kemudian orang asing datang lagi dan saya melihat dan berfikir dan ke mana dia pergi dua minit kemudian, sekali lagi saya faham bahawa karut dan sekali lagi ketakutan yang saya..... Ita Sentiasa sepanjang hari Saya tidak dapat mengalih perhatian diri saya dari tumpuan, saya tidak mendapat apa-apa, pada malam hari saya tidur dengan normal Otak saya dimatikan Tiada halusinasi bunyi dan penganiayaan yang obsesif, tidak ada yang agresif dan semua itu. Saya sedih apabila berusia 42 tahun, jadi seperti 10 tahun yang lalu, tapi sebulan berlalu dengan sendirinya dan sekarang lagi selepas tekanan serangan pan yang saya nafikan, adakah saya benar-benar gila sama ada skizofrenia atau saya tidak kehilangan kekuatan saya dengan sangat teruk. semua fikiran saya Bagaimana gerangan. Apa yang dikatakan?

Heraclius, dalam kes anda adalah lebih baik untuk menjadi selamat dan melawat psikiatri.

Apakah kemarahan yang tidak berfaedah, mudah marah? Sebagai contoh, ia berlaku kepada saya apabila saya duduk dan menonton filem atau membaca, ibu saya masuk dan mula menyiarkan maklumat yang tidak menarik kepada saya. Contohnya, apa yang dilihatnya di TV dan nampaknya menarik kepadanya. Darah mula mendidih saya (untuk setengah jam untuk mendengar maklumat yang tidak menarik kepada saya). Suasana itu segera menjadi sifar, di dalam segala-galanya mendidih, tetapi nampaknya saya terlepas. Dia tidak menyatakan apa-apa tuntutan, kerana dia tersinggung, tetapi jika selepas beberapa minit dia datang lagi dengan bahagian "maklumat" yang baru, saya tidak boleh tahan dan bersikap kasar. Secara umum, saya mempunyai watak schizoid. Tanpa rakan-rakan, kebahagiaan yang luar biasa, tidak ada hobi, ada hobi yang tidak standard, di sekolah pada kelas 5 atau 6 saya mula belajar kimia, walaupun menurut kurikulum, kimia bermula pada gred yang lebih tinggi. Sebagai contoh di internet, saya dapat melihat laporan tentang rabies, dari sana googling dan membaca artikel tentang rabies, kemudian mengenai tetanus, kemudian tentang asidosis badan sebagai akibat kebuluran oksigen pada kematian klinikal, kemudian tentang sel-sel bayangan, dan seterusnya ke infiniti. Walaupun saya tidak memerlukan maklumat ini, saya seorang lelaki persediaan di mesin CNC.

Tiga tahun yang lalu (walaupun pada masa itu kita berada dalam hubungan), bekas anak muda saya mula bersikap aneh: semuanya bermula apabila dia mula melihat UFO (pergi ke balkoni, melihat lampu dan ketawa, mengatakan bahawa mereka nampaknya sedang menunggu dia ), memberitahu saya bahawa pada malam hari kebenaran diturunkan kepadanya dan mereka memberitahunya tentang saya dari dalam, mengatakan bahawa dia secara khusus menghantar gambar dan video saya dengan lelaki lain, tetapi dia enggan menunjukkan kepada saya, mengatakan bahawa orang yang menghantarnya - segera memadamkan. Saya mula-mula memutuskan bahawa ini adalah manifestasi cemburu. Tetapi kemudiannya kelihatannya dia memerhatikannya, dengan mengatakan bahawa saya adalah orang yang menghantarnya untuk menonton dan membunuhnya. Saya menjadi agresif, apabila saya mengancamnya dengan pisau - saya tidak melepaskan rumah, mengatakan bahawa dia telah diberitahu untuk tidak membenarkan saya pergi. Saya ketakutan, ibunya hampir tidak memujuknya untuk melepaskan saya. Kami tidak berkomunikasi selama beberapa minggu. Kemudian dia datang dan memohon maaf, berkata dia tidak tahu apa yang berlaku kepadanya. Dia benar-benar normal. Pada tahun berikutnya, dalam tempoh yang sama seperti dahulu, semuanya berlaku sekali lagi. Semua dalam urutan yang sama. Dan di sini saya membunyikan penggera. Serangan pencerobohan lebih kuat. "Suara" yang sama, mania penganiayaan yang sama. Dia datang untuk bekerja untuk saya dan berkata bahawa dia hampir dibunuh di tempat kerja dan dia hampir tidak dapat melarikan diri, berkata bahawa semua orang di sekitar dihantar untuk menontonnya Dia menunjukkan orang dengan telefon dan berkata bahawa dia melihat orang ini di dalam bas, mereka ditonton dan dibunuh. Saya memujuk dia pergi ke doktor, bercakap dengan ibunya - tiada apa-apa, semuanya pergi dengan baik, saya pergi, dan setahun kemudian, pada masa yang sama, semuanya berulang. Dia memanggil dan bercakap mengenai suara yang diberitahu kepadanya tentang saya, mereka berkata bahawa dia akan memberi amaran kepada saya tentang bahaya itu. Saya takut, saya sudah faham bahawa dia sakit. Saya takut pulang ke rumah, ia sedang menunggu saya di pintu apartmen. Suami saya berjumpa dengan saya di pintu. Bercakap dengan ibu saya tidak membawa apa-apa, kecuali beberapa minggu sekali setahun - dia benar-benar normal. Ibunya enggan bercakap dengannya tentang pergi ke doktor, dan saya sendiri tidak berhak untuk menuntutnya. Sehingga kejadian pertama, kita hidup lima tahun bersama-sama dan tidak seperti itu. Ia sentiasa cemburu, ada perubahan mood yang kerap, tetapi saya menyalahkan segala-galanya mengikut watak. Malah terbiasa dengan kelakuan sedemikian.
Bagaimanakah saya dapat meyakinkannya untuk berjumpa doktor? Saya mahu membantunya walaupun kita tidak bersama. Saya bimbang dia. Selepas tiga bulan, ia akan menjadi sama sekali lagi, dan saya takut pada masa ini semuanya menjadi lebih buruk, kerana dia menjadi lebih agresif. Terima kasih atas sebarang bantuan dan nasihat.

Beritahu saya, bagaimana saya dapat meyakinkan anak saya untuk berjumpa doktor? Juga, beberapa jenis gangguan, kecerobohan, sentiasa tidur, tidak bercakap sama sekali. Bagaimana untuk berkelakuan tidak bayangkan

Selamat siang Saudaraku Alexander pada masa ini berusia 35 tahun. Ketika berusia 18-20 tahun, dia bertemu dengan seorang gadis, belajar di institut, dan bahkan tinggal bersama dia untuk sementara waktu. Kemudian sesuatu yang salah, mereka berpisah, dia sangat risau, dia meninggalkan institut itu. Cuba untuk membina hubungan baru, tetapi juga berpecah. Dia membuat kesimpulan bahawa tidak ada apa-apa pun dalam apa-apa, dia berhenti melakukan sesuatu, hanya berbaring di sofa di kamarnya, keluar hanya untuk rokok. Kadang-kadang saya membaca, filem, permainan komputer. Ada momen yang tidak berfungsi sendiri, tidak mencuci. Dengan kami, i.e. adik-beradik itu tidak berkomunikasi, menjawab sebarang pertanyaan meninggalkan saya sendiri. Dia tinggal bersama ibu bapanya, tetapi tidak berkomunikasi dengan mereka hampir, tidak meninggalkan bilik. Dan sudah lebih dari 10 tahun. Sudah tentu, tidak ada kawan yang tersisa apabila nenek saya meninggal, dia tidak menyatakan sebarang penyesalan, sangat tidak peduli terhadap segala-galanya. Saya tinggal di bandar lain, tetapi tiga tahun yang lalu saya melihatnya, menyedari bahawa ucapan itu menjadi sangat kecil, seolah-olah lemah hati. Walaupun pada masa mudanya dia terkenal, dibaca dengan baik. Dan kini, secara tidak sengaja membaca apa skizofrenia, saya menyedari bahawa dia mungkin mempunyai bentuk skizofrenia yang mudah. Menurut ibu, halusinasi dan khayalan tidak pernah berlaku sebelum ini. Hanya ketiadaan emosi, minat, akan apa-apa. Saya biasa berfikir bahawa dia hanya memutuskan untuk berpaling dari segala-galanya, menganggap bahawa schizo semestinya halusinasi dan khayalan. Tetapi sekarang saya menyedari bahawa dia sakit. Dan yang paling penting, datuk kita, iaitu Bapa ibuku sakit dengan skizofrenia, beberapa bentuk yang sangat serius. Dia begitu mati dengan demensia skizofrenia. Apabila saya mula bercakap tentang ibu baca, dia berkata dia tidak percaya bahawa dia mempunyai schizo, hanya kemurungan. Oleh itu saya mempunyai soalan, adakah mungkin semua orang itu tidak skizofrenia, dengan pengalihan yang panjang dari segala-galanya dan semua orang. Beliau secara mutlak enggan pergi ke hospital. Saya fikir, apabila saya datang ke bandar, saya boleh cuba menjemput ahli psikiatri ke rumah saya. Ibu bapa tidak kekal, kerana dia tidak boleh hidup bersendirian, untuk melayani dirinya sendiri, dan kami, kakak saya, hidup di rantau yang sangat berbeza, di hujung negara. Sila jawab. Terima kasih.