Gangguan psikosomatik

Gangguan psikosomatik - diwujudkan sebagai somatik, tetapi mempunyai punca psikogenik penyakit dan gangguan fungsi. Kumpulan ini termasuk hipertensi, asma bronkial, rheumatoid arthritis, neurodermatitis, thyrotoxicosis, infark miokard, migrain, bulimia nervosa, anorexia dan patologi lain. Gejala yang paling biasa adalah sakit, gangguan kitaran pernafasan dan degupan jantung, ruam kulit. Diagnostik khusus termasuk perbualan dengan pakar psikiatri, ujian psikologi. Rawatan melibatkan psikoterapi, pembetulan ubat.

Gangguan psikosomatik

Perkataan "psikosomatik" dalam terjemahan dari bahasa Yunani kuno bermaksud "kepunyaan tubuh dan jiwa." Penyakit psikosomatik tergolong dalam kumpulan gangguan mental, walaupun pada hakikatnya mereka menampakkan diri pada tahap fisiologi. Kepentingan dalam hubungan rapat somatik dan sfera mental timbul pada masa Hippocrates. Konsep "psikosomatik" diperkenalkan pada sains pada awal abad XIX, penyelidikan aktif kumpulan penyakit ini telah dijalankan sejak pertengahan abad XX. Data mengenai kelaziman gangguan psikosomatik (AKP) tidak tepat, kerana tidak ada radas konseptual yang jelas, klasifikasi masih tidak sempurna. Penunjuk epidemiologi, menurut pakar yang berbeza, berkisar dari 0.5 hingga 66%.

Penyebab gangguan psikosomatik

Penyakit psikosomatik berkembang berdasarkan kecenderungan fisiologi - kesediaan organ atau sistem untuk kecacatan fungsian. Ciri-ciri personaliti yang merosakkan, hubungan dengan orang lain, trauma psikologi - pelbagai faktor yang menjana dan menyokong emosi negatif menjadi punca psikogenik luar:

  • Konflik dalaman. Pertembungan keinginan dan peluang, tanggungjawab dan keperluan menyumbang kepada pengumpulan ketegangan emosi. Selalunya konflik masih tidak sedarkan diri.
  • Pengalaman negatif. Manifestasi psikosomatik berlaku akibat daripada pengalaman kanak-kanak yang traumatik. Situasi yang tidak diproses dari masa lalu adalah sumber kebimbangan.
  • Faedah sekunder. Gangguan fisiologi dibentuk apabila keperluan bawah sedar seseorang berada dalam kedudukan "pesakit". Penyakit ini memberi perhatian dan perhatian kepada orang lain, membolehkan anda tidak pergi ke sekolah atau bekerja.
  • Cadangan. Gangguan psikosomatik mungkin timbul selepas cadangan atau hipnosis diri. Proses ini berlaku pada tahap bawah sedar, maklumat mengenai penyakit itu diambil tanpa penilaian kritikal.
  • Ciri-ciri personaliti. Dalam keadaan yang kondusif untuk kemunculan AKP, seringkali terdapat orang dengan infantilisme, pengasingan, ketidakpastian, harga diri yang tidak stabil, pergantungan terhadap penilaian luaran. Asas gangguan ini adalah penguasaan pengalaman negatif, ketegangan afektif, dan kekurangan kemahiran interpersonal yang produktif.
  • Pengenalan. Tutup hubungan emosi dengan orang yang sakit boleh menyebabkan AKT. Gejala adalah berdasarkan penyalinan sedar.
  • Hukuman sendiri Abnormaliti psikosomatik boleh dibentuk dengan rasa bersalah, malu, kebencian diri. Autoagensi tidak sedar di peringkat badan membantu mengurangkan ketegangan dalam lingkungan emosi.

Patogenesis

Skim umum untuk perkembangan gangguan psikosomatik adalah seperti berikut: jika terdapat kerentanan fisiologi untuk gangguan organ tertentu (organ sasaran), faktor tekanan luar membawa kepada pengumpulan ketegangan afektif yang mengaktifkan sistem saraf autonomi dan perubahan neuroendocrine. Pertama, kelajuan dan keupayaan penyebaran neurohumoral diputarbelitkan, gangguan peredaran darah berlaku, maka organ itu terganggu. Pada peringkat awal, perubahan berlaku pada tahap fungsional, boleh diterbalikkan. Dengan pendedahan sistematik berpanjangan kepada faktor penyebab negatif, mereka menjadi kerosakan organik dan tisu.

Pengkelasan

Gangguan psikosomatik boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Dalam amalan klinikal, klasifikasi yang paling biasa berdasarkan perbezaan faktor etiologi, kandungan semantik gejala utama, struktur fungsian hubungan psikosomatik. Menurutnya, terdapat tiga kumpulan besar PSR:

  • Gangguan penukaran. Gangguan fungsional dan struktur terbentuk berdasarkan konflik neurotik, menerima pemprosesan somatik sekunder. Penyakit fizikal berfungsi sebagai alat untuk menyelesaikan masalah sosial. Disifatkan oleh perkembangan gangguan jenis kehilangan fungsi - kelumpuhan, buta, pekak, muntah.
  • Sindrom fungsional. Gangguan timbul pada tahap fungsi, perubahan struktur patofisiologi dalam organ tidak hadir. Manifestasi mosaic klinis termasuk kardiovaskular, gejala pernapasan, gangguan saluran pencernaan, sistem muskuloskeletal, sistem endokrin.
  • Psychosomatosis. Kumpulan ini termasuk gangguan psikosomatik sejati - penyakit yang disebabkan oleh faktor psikogenik. Secara tradisional, ia termasuk kes-kes asma bronkial, kolitis ulseratif, hipertensi penting, neurodermatitis, arthritis rheumatoid, ulser gastrik dan ulser duodenal, penyakit jantung koronari, thyrotoxicosis, obesiti dan diabetes mellitus jenis 2.

Gejala gangguan psikosomatik

Gambar klinikal AKP adalah berbeza. Pesakit mengadu disfungsi organ dan sistem individu atau bercakap tentang gejala polysystemic. Kesakitan pelbagai penyetempatan adalah meluas - retrosternal, sakit kepala, perut, artikular, berotot. Dalam pemeriksaan instrumental dan makmal, penyebab sindrom kesakitan tidak dikesan. Selepas analisis psikoterapeutik, sesetengah pesakit mendapati bahawa gejala berlaku semasa tekanan emosi, tekanan, selepas situasi konflik. Aduan-aduan lain yang lain termasuk berdebar-debar, sesak nafas, rasa berat di bahagian belakang dan anggota badan, pening, kilauan panas dan panas, menggigil, cirit-birit, sembelit, pedih ulu hati, libido menurun, disfungsi ereksi, keletihan, kelemahan, kesesakan hidung, batuk.

Untuk gejala penukaran ciri kehilangan fungsi. Kelainan ini lebih mudah terdedah kepada wanita. Manifestasi utama adalah kekejangan pernafasan, kelumpuhan, kehilangan kepekaan sentuhan, kepekaan psikogenik, pekak, dan buta. Pada kanak-kanak dan remaja, gangguan preneurotik, vegetodistonik dan gangguan somatik sebenarnya terbentuk. Gejala preneurotik termasuk tics, enuresis pada waktu malam, insomnia, jeritan yang tidak munasabah dan menangis. Vegodistoniya psikosomatik disertai dengan pening, pengsan, sesak nafas dan berdebar-debar. Kanak-kanak dengan gangguan psikosomatik sering mengalami dahaga, mual dan muntah selepas makan, mengalami gatal-gatal, ruam. Kemerosotan psikosomatik dalam imuniti ditunjukkan oleh jangkitan pernafasan yang kerap.

Komplikasi

Dengan tidak adanya terapi yang mencukupi, gangguan psikosomatik berkembang mengikut rakan-rakan somatik mereka. Keabnormalan berfungsi ditukar kepada perubahan struktur yang stabil (pada tisu, tahap organ). Aktiviti penting yang normal pesakit terganggu, terdapat keperluan yang berterusan untuk penggunaan ubat simtomatik - ubat penahan sakit, antihipertensi, bronkodilator dan lain-lain. Penyakit-penyakit yang teruk menghadkan aktiviti fizikal dan sosial pesakit, menjadikannya bergantung pada orang lain, memerlukan penjagaan, membantu dalam kehidupan seharian.

Diagnostik

Diagnosis ASD adalah proses yang panjang dan susah payah. Pertama sekali, pesakit bertukar kepada doktor somatik, menjalani semua pemeriksaan fizikal, instrumental dan makmal yang mungkin, kaedah rawatan perubatan dan lain-lain. Mencari sebab-sebab gejala mengambil masa beberapa bulan hingga beberapa tahun. Mengikut kajian baru-baru ini, kira-kira 30-50% kes kekal tidak didiagnosis, pesakit mengekalkan keadaan kesihatan yang memuaskan, melegakan gejala dengan ubat. Selebihnya pesakit dirujuk oleh spesialis somatik (pengamal umum, pakar kardiologi, pakar neurologi) kepada pakar psikiatri. Peperiksaan khusus termasuk kaedah berikut:

  • Berbual. Psikiatri mengumpul anamnesis, menjelaskan gejala. Ia menjelaskan kehadiran situasi tertekan, kesan tekanan, konflik intrapersonal dan interpersonal. Tanda-tanda gangguan neurotik, ketegangan emosi yang tinggi pesakit adalah ciri.
  • Soal selidik. Ujian kajian terhadap bidang emosi-peribadi mengesahkan tahap kebimbangan yang tinggi, neurotikisme. Hypochondriac, histeroid, dan sifat kepribadian psikasthenik sering dikenalpasti. Versi disesuaikan MMPI, soal selidik personaliti Eysenck, soal selidik personaliti personaliti Cattell 16 digunakan.
  • Teknik proyektif. Ujian berwarna, ujian warna dan ujian tafsiran keadaan mendedahkan pengalaman yang dirasakan dan tidak sedar pesakit, yang merupakan asas RPS, digunakan secara meluas dalam pemeriksaan kanak-kanak. Teknik kompleks mungkin termasuk kaedah pilihan warna (ujian Luscher yang diubah suai), kaedah ayat yang belum selesai, ujian apperceptif bertema, lukisan seseorang, keluarga.

Rawatan gangguan psikosomatik

Rawatan etiotropik bertujuan untuk menghapuskan punca AKP - konflik, tekanan, mengalami pengalaman traumatik. Ia berdasarkan kaedah psikoterapeutikal, pemilihan yang dilakukan secara individu dan bergantung kepada ciri-ciri pesakit, kemahiran ahli psikologi. Pelepasan gejala adalah ubat. Program terapi umum terdiri daripada komponen berikut:

  • Psikoterapi. Kaedah kumpulan dan individu digunakan. Psikoanalisis yang berkesan, terapi gestalt, NLP, terapi kognitif-tingkah laku dan keluarga, pelbagai jenis terapi seni, teknik berorientasikan badan, hipnosis. Tahap pertama rawatan adalah untuk membuang masalah yang ada (konflik, akibat kecederaan, tekanan) dari bawah sedar. Selepas ini, hubungan dengan keadaan badannya sendiri, keupayaan untuk mengawal kesejahteraan dipulihkan.
  • Farmakoterapi. Jika ada gangguan emosi dan tingkah laku yang bersamaan, psikiatri menetapkan ubat untuk melegakan simptom sementara (sehingga kesan psikoterapi muncul). Penggunaan antidepresan, anxiolytics, psychostimulants, pembetulan gangguan tingkah laku, pelindung stres boleh ditunjukkan.
  • Pemulihan. Dengan proses memulihkan kesihatan pesakit menghubungkan lingkaran batinnya. Ibu bapa, pasangan, kanak-kanak menerima kaunseling bantuan psikologi, di mana mereka membincangkan mekanisme penyakit, keadaan yang kondusif untuk pemulihan. Upaya saudara-saudara harus ditujukan untuk menjaga hubungan produktif, emosional terbuka, resolusi konflik, bantuan dan dukungan psikologis bagi pesakit.

Prognosis dan pencegahan

Kesan positif psikoterapi adalah kemungkinan besar dalam peringkat awal gangguan psikosomatik - sebelum diagnosis dan rawatan, prognosis lebih baik. Ia adalah paling mudah untuk membetulkan gangguan fungsi, dengan perubahan anatomi dan struktur sering memerlukan ubat yang berpanjangan. Langkah-langkah untuk mencegah RPS dikurangkan kepada langkah-langkah pencegahan psikologi umum. Adalah penting untuk dapat menahan tekanan, membina hubungan interpersonal yang produktif, tidak menekan emosi negatif, tetapi untuk mengalami mereka, membuat kesimpulan.

Psikiatri mengenai rawatan penyakit psikosomatik

Istilah "penyakit psikosomatik" lebih dikenali kepada orang biasa. Apa itu psychosomatics, dan yang paling penting, bagaimana dan dengan mana pakar untuk merawatnya, akan memberitahu pakar psikiatri Ortodoks Vladimir Konstantinovich Nevyarovich.

Apakah penyakit yang psikosomatik?

Penyakit psikosomatik (dari bahasa Yunani kuno Ψυχή - jiwa dan σῶμα - badan) adalah penyakit yang kejadiannya berkait rapat dengan faktor mental dan psikologi. Intipati gangguan yang biasa ini, seperti yang dapat dilihat dari nama itu sendiri, dalam hubungan rapat dan interaksi jiwa dan tubuh. Istilah itu sendiri dicadangkan pada 1818 oleh profesor psikologi Leipzig dan doktor penyakit mental (psikiatris) Johann Christian August Heinroth (1773-1843). Heinroot juga dipanggil dalam kamus dan buku rujukan: romantis, moralis dan mistik. Heinroth menganggap patologi semangat dan kejahatan jiwa menjadi sumber banyak penyakit, dengan asasnya dia membina kaedah dan model rawatannya.

Hanya satu abad kemudian, arah "psikosomatik" yang bebas terbentuk dalam bidang perubatan, kemunculannya yang sebahagian besarnya disebabkan oleh krisis pandangan mistikistik semata-mata terhadap semua penyakit secara umum, yang menguasai sejak berabad-abad lamanya berikutan banyak pencapaian saintifik dan teknikal. Pembentukan "Perubatan Psikosomatik" dihadiri oleh banyak wakil dari pelbagai sekolah dan daerah, baik dalam bidang kedokteran dan psikologi, falsafah, fisiologi dan sosiologi. Mari kita tunjukkan beberapa dari mereka: ini adalah psikiatri Jerman Karl Wigand Maximilian Jacobi (1775-1858), yang memperkenalkan konsep somatopsychic pada tahun 1822; Therapist Berlin Gustav Bergman (1878-1955), yang membangunkan teori patologi fungsional; Ahli falsafah Jerman Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900); psikiatri Perancis yang terkenal di dunia, Jean Martin Charcot (1825-1893), dengan siapa bapa psikoanalisis Sigmund Freud (1856-1939) mengkaji; pengasas teori neurasthenia (1869), ahli neuropatologi Amerika George Miller Bird (1839-1883); ahli terapi rakan senegaranya Da Costa (1833-1900), selepas itu sindrom "hati yang bersemangat seorang askar" (1871) dinamakan; Psikolog Perancis Amerika Franz Gabriel Alexander (1891-1964), yang dianggap salah satu pengasas ubat psikosomatik moden; Doktor Jerman Alexander Micherlich (1908 -1982), yang membuka klinik psikosomatik di Heidelburg pada tahun 1949; Doktor Austria dan psikoanalisis, profesor psikosomatik, Universiti Washington Felix Deutsch (1884-1964); pengasas teori "tekanan" adalah ahli patologi Kanada dan ahli endokrinologi, Hadiah Nobel Laureate Hans Selye (1907-1982) dan banyak lagi. Psikoanalisis, sebagai peraturan, melihat penyebab penyakit psikosomatik di hadapan konflik tidak sedarkan diri seseorang, dengan teliti menyiasat trauma mental yang dilupakan oleh pesakit, menumpukan pada masalah seksual, termasuk hubungan tidak sedar anak-anak dengan ibu bapa dan sebagainya. Dalam perkembangan penyakit psikosomatik, tindak balas psikosomatik, gangguan, keadaan, dan kadang-kadang mempengaruhi adalah dibezakan.

Bagaimanakah penyakit psikosomatik berbeza dengan penyakit biasa?

Mana-mana penyakit mempunyai hubungan dengan jiwa (jiwa). Walau bagaimanapun, dalam perkembangan "penyokong psikosomatik" penyokong teori ini melihat makna yang lebih jelas dan tegas daripada jiwa itu daripada sebab-sebab lain. Oleh itu, rawatan keadaan yang menyakitkan adalah terutamanya dalam rawatan faktor mental atau perubahan dalam cara tekanan bertindak balas.

Sebagai contoh, seseorang mengadu sakit kepala atau sakit belakang. Tetapi penyebab sebenar penderitaan dalam kes-kes ini, seperti yang ternyata dengan kajian psikologi yang komprehensif, adalah masalah peribadinya yang berkaitan dengan kerja, yang diproyeksikan ke tubuh, menyebabkan kesakitan yang berterusan yang tidak lega dengan cara perubatan konvensional.

Penyakit psikosomatik yang paling biasa termasuk tujuh klasik yang disebut (Alexander, 1968):

  1. tekanan darah tinggi yang penting,
  2. asma bronkial,
  3. ulser peptik duodenum dan perut,
  4. kolitis ulseratif
  5. neurodermatitis,
  6. arthritis rheumatoid;
  7. sindrom hipertiroid.

Walau bagaimanapun, penyokong ubat psikosomatik dalam andaian mereka dengan ketara memperluaskan senarai ini, termasuk penyakit jantung iskemia, batuk kering, strok, obesiti, alkohol, penagihan dadah dan beberapa penyakit lain. Mereka juga membezakan jenis ciri-ciri personaliti: "koronari", "ulseratif", "artritis". Sebagai contoh, "personaliti" koronari, dibezakan dengan kepastian, kebimbangan, keinginan untuk berjaya, agresif. Dia sering dihantui oleh rasa kurang masa. Dia terdedah kepada penindasan perasaan dan emosi dalaman mereka, yang melanggar proses fisiologi dalam tubuh.

Adakah penyakit psikosomatik sama-sama ditentukan oleh pakar yang berbeza?

Tidak, terdapat banyak sikap dan ketidakkonsistenan yang berlainan, kedua-dua kalangan wakil sekolah psikosomatik, dan dari rakan-rakan mereka yang mematuhi konsep yang berbeza mengenai etiologi dan patogenesis penyakit. Sebagai contoh, sesetengah psikosomatik melihat penyebab asma bronkial dalam "keengganan untuk bernafas" pesakit, yang lain mengaitkan patologi penderitaan ini dengan sikap tegas yang berlebihan, dari mana nafasnya secara harfiah memintas, yang membawa kepada serangan sesak nafas; ketiga - menerangkan serangan dengan egosentrisme, menarik perhatian kepada diri sendiri, keinginan untuk mengubah alam sekitar.

Terdapat begitu banyak percanggahan yang mustahil dalam had artikel ini untuk menyenaraikan yang utama. Oleh itu, psikosomatik, yang keluar dari doktor-guru sekolah psikoanalisis, mentafsirkan penyebab hampir semua penyakit, terutamanya akibat penindasan pemacu yang melanggar fungsi organ; sebagai pengganti masalah yang ada dengan gangguan somatik.

Psikoterapi yang berorientasikan atau berorientasikan badan menawarkan visi yang berbeza mengenai masalah ini. Pandangan penyakit dalam model-model sekolah materialistik zaman Soviet, berdasarkan pengajaran fisiologi IP Pavlov, sangat berbeza.

Pakar-pakar mana yang patut dirujuk untuk rawatan penyakit psikosomatik?

Tidak seperti perubatan asing, di mana terdapat jabatan psikosomatik rasmi, fakulti dan klinik, di Rusia tidak ada status doktor psikosomatik yang diluluskan, oleh itu psikiatri, psikoterapi, dan psikologi sebahagiannya sering terlibat dalam masalah ini. Inilah pandangan rasmi, teori dan amalan. Tetapi terdapat juga terapi rohani, rohani dan moral, yang mempunyai hak untuk wujud dan memberikan hasil yang luar biasa dalam rawatan pelbagai penyakit (lihat di dalam buku ini serangkaian buku oleh pengarang artikel ini: "Terapi Jiwa", "Penyembuhan oleh Firman", "Kekurangan Jiwa", " Treatise on penyembuhan dalam tafsiran ortodoks "," Penyembuhan yang Ajaib ").

Peranan apakah jenis sistem saraf pesakit itu sendiri yang bermain dalam pembentukan penyakit itu?

Menurut teori klasik ahli akademik IPPavlov, 4 jenis sistem saraf dibezakan: choleric (kuat tidak terkawal), sanguine (kuat, mudah alih, seimbang), phlegmatic (kuat, tidak aktif), melankolik (lemah, mudah letih). Jenis-jenis yang digambarkan pada dasarnya adalah temperamental.

Orang yang mempunyai jenis sistem saraf yang lemah lebih mudah terdedah kepada pengaruh negatif dari luar. Oleh itu, dalam keadaan yang sama, sesetengah orang "berpecah" dengan cepat, lebih cenderung habis dan "terbakar" daripada yang lain. Peranan pertahanan imun, keadaannya, keupayaan untuk menahan dan mengekalkan keseimbangan dalaman yang diperlukan untuk organisma (homeostasis) juga memainkan peranan.

Berapa lama rawatan boleh berlaku dan berapa berkesannya?

Ia semua bergantung kepada jenis penyakit, tahap keterukannya, ketepatan masa rawatan (proses patologi yang lebih maju dan kronik selalu lebih sukar untuk dirawat). Rawatan penyakit tertentu, yang berdasarkan kepada rohani (mental) bukan kesihatan boleh menjadi sangat panjang.

Bapa Suci merujuk kepada apa yang dipanggil "tidak boleh diperbaharui" penyakit yang mempunyai makna suci khusus. Anda tidak boleh menolak apa yang dipanggil genetik, faktor keturunan.

Dalam setiap kes, pendekatan untuk rawatan mesti semata-mata individu, dan, seperti yang diajar di zaman Soviet, peribadi, klinikal dan patogenetik. Saya harus mengatakan bahawa sekolah perubatan Rusia memberikan sumbangan besar kepada proses sikap yang mendalam dan holistik terhadap orang yang sakit. Bermula dari Mudrova M.Ya (1776-11831), Zakharyin AG (1829-1898), Botkin SP (1832-1889), Pirogova N.I. (1810-1881) - ia adalah multifaktorial yang berlaku terapi berorientasikan personaliti, moto yang menjadi slogan: "Untuk merawat bukan penyakit, tetapi seseorang, secara keseluruhannya, ciri-ciri kepribadiannya"
Saya akan membenarkan diri saya untuk lebih terperinci mengenai beberapa wakil sekolah perubatan penyembuhan Rusia, yang boleh dimasukkan dalam senarai psikosomatik yang cemerlang (dalam erti kata positif). Antaranya adalah Matvey Yakovlevich Mudrov, seorang profesor terapi dan patologi di Universiti Moscow, yang mengaku sebagai model pandangan holistik, pelbagai rupa penyakit itu, dengan mengambil kira jiwa dan rohani, dan bukan hanya mekanisme biologi dan fisiologi. Dia, khususnya, menulis: " Mengetahui tindakan jiwa dan tubuh yang saling bertelagah, saya membaca dengan kewajipan untuk melihat bahawa terdapat juga ubat rohani yang menyembuhkan tubuh. Mereka diambil dari sains kebijaksanaan; lebih kerap dari psikologi. Anda boleh menghibur ini dengan seni yang sedih, menenangkan orang yang marah, tidak sabar menenangkannya, menghentikan orang yang gila, menakutkan orang yang tidak sopan, membuat orang yang berani yang berani, tersembunyi, jujur, sangat yakin. Seni ini menyampaikan kepada orang sakit bahawa ketegasan fikiran yang mengatasi penyakit-penyakit tubuh, rindu, melemparkan dan yang paling banyak penyakit kemudian menakluki kehendak orang sakit. Keseronokan, kegembiraan dan keyakinan pesakit kemudian lebih berguna daripada ubat itu sendiri. " Bersama dengan ubat-ubatan, Mudrov diresepkan kepada yang sakit, kepada siapa dan pada masa yang mana dari doktor surgawi dan ketika dia hendak berdoa.

Di antara punca-punca penyakit, beliau telah memberikan tempat yang penting kepada faktor-faktor rohani: "kemarahan mental: kemarahan dan kebencian, iri hati dan cita-cita, kemewahan atau kezaliman, cemburu atau putus asa dan segala macam kesedihan dalam hidup,. Seorang lagi doktor yang terkenal, yang merawat Emperor Alexander III dan Leo Tolstoy, Profesor Anton G. Zakharyin menggambarkan kesakitan "tercermin dari pelbagai organ dalaman pada kulit, menjadikan satu peristiwa penting dalam teori hubungan antara dalaman dan luaran dalam seseorang. Pada zaman Soviet, doktor terkenal dan ahli psikologi Alexander Luria (1902-1977) menulis: "Otak menangis, dan air mata berada di hati, hati, perut..."

Apa yang boleh dilakukan pesakit? Adakah terdapat sebarang senaman pernafasan atau terapi fizikal untuk menangani penyakit psikosomatik?

Dan senaman pernafasan (paradoks untuk Strelnikova, atau klasik, serta sistem yoga), ditambah dengan terapi fizikal - boleh memberi kesan positif yang nyata dalam rawatan kompleks dengan satu set latihan senaman yang dipilih secara individu, tetapi mereka tidak boleh dijadikan obat untuk rawatan penyakit, dan mana-mana jenis prosedur kesihatan tunggal (pengerasan, puasa, berenang, urut, latihan autogenik). Malangnya, sekolah-sekolah yang berorientasi secara materialis tidak menganggap faktor rohani seperti dosa, hati nurani, nafsu, kategori yang paling penting dalam sistem ubat Ortodoks, yang memungkinkan untuk mengkaji dan memahami makna rohani penderitaan yang sebenarnya.

Surat Pembaca Alphabet Kesihatan:

Latihan terhadap berlakunya penyakit psikosomatik perut dan duodenum

Kedudukan permulaan: berdiri atau duduk, lengan diturunkan.

Pada masa yang sama dengan penyedutan yang perlahan (kira-kira 8 saat), kami menaikkan lengan lurus kami ke sisi dan mereka menyentuh. Pandangan itu meningkat dengan tangan dan bersandar pada sambungan mereka.

Kemudian kita memegang nafas selama 3-4 saat dan ketika kita menghembus nafas kita membuat pergerakan terbalik dalam tempoh yang sama.

Kami menghirup dan menghembus nafas, membentuk tiub dengan bibir kami.

Kami fokus sepenuhnya pada pernafasan dan pergerakan.

Ulang tiga kali. Selepas masa ke-2, pening kepala atau rasa mengantuk mungkin berlaku.

Bagaimana hubungannya dengan penafsiran penyakit psikosomatik, yang memberikan penulis buku-buku esoterik.

Saya merawat kesusasteraan esoterik sebagai dadah manis. Untuk mencari kebenaran, ramai, terutamanya golongan muda, mengembara ke ladang ghaib dan mistisisme. Beberapa daripada mereka pulih dengan bantuan ajaran ini, tetapi ramai yang rosak oleh fikiran mereka. Pada pendapat saya, sesetengah sistem berdasarkan pendidikan diri dan peraturan yang ketat juga tidak selamat.

Terdapat ajaran berorientasi Ortodoks yang mempunyai asas yang kukuh dalam diri mereka dengan kesimpulan dan cadangan yang sangat kontroversi yang mengaku sebagai kebenaran yang komprehensif. Saya juga ingat pelbagai jenis makanan yang bergaya, jenis puasa (menurut Bragg dan Shelton). Tidak lama dahulu, mereka suka pemulihan mengikut kaedah Serafim (Chichagov) seperti yang dibentangkan oleh Ksenia Kravchenko, sistem Boris Vasilievich Bolotov, Ivan Pavlovich Neumyvakin; ia juga akan menarik balik sesi penyembuhan massa Anatoly Kashpirovsky dan Alan Chumak, semua jenis urinoterapi, menghisap minyak sayuran, makan kombucha, cuka sari apel, dan sebagainya. Adalah berbaloi untuk mengulangi sistem penyembuhan sejagat tidak wujud, dan semua buku esoterik, dari sudut pandangan Gereja Ortodoks Rusia kita, membahayakan jiwa manusia.

Bolehkah kehidupan rohani yang diselaraskan dapat membantu mengatasi psikosomatik?

Sudah tentu! Keputusan boleh melebihi semua jangkaan. Kadangkala dosa tunggal yang mengakui merosakkan seluruh keadaan yang menyakitkan.

Tidak ada yang lebih tinggi dan lebih baik daripada cara sedar individu untuk memperbaiki dan mendidik, berusaha untuk kesucian. Sebagai lelaki tua Athos, Porfiry Kavsokalivit, menggariskan, penyakit, khususnya, yang mental, disembuhkan, "jika seseorang memperoleh kesedaran Ortodoks yang betul," bukan egoistik. "Apabila anda berpaling kepada Tuhan, anda tidak mencari apa-apa, anda berhenti menjadi orang yang tidak berpuas hati. Sebaliknya, anda berpuas hati dengan segala-galanya dan semua orang, anda mula mencintai semua orang, anda sentiasa bergembira... "(Kaunselor Majlis, Gunung Kudus Athos, 2014, halaman 526). Nasihat orang tua berikut juga berguna: "Cuba untuk menolak kenangan dan ketakutan yang tidak menyenangkan. Ingatlah tentang kebaikan yang ada dalam hidup anda. Sentiasa melihat masa depan dengan harapan dan keyakinan. Dengar muzik yang baik... Sering pergi berjalan-jalan di alam semula jadi, keluar dari bandar... kecuali untuk Liturgi Ilahi pada hari Ahad, pergi ke majlis petang malam, dan semua malam-malam. Berdoalah dengan keyakinan untuk berpaling kepada Kristus "(ms 524. Ibid.). Penyakit biasanya dirawat sebagai kemalangan besar. Tetapi ini bukan kedudukan yang betul. Bapa-bapa Suci berkata bahawa penyakit adalah lawatan Tuhan. Dan kita tidak boleh pasti sama ada penyakit lebih berguna untuk kita - atau kesihatan. Ramai orang melakukan perbuatan baik dan penemuan dengan tepat, dan kadang-kadang disebabkan oleh penyakit. Dan bercakap tentang penyakit psikosomatik, lebih berguna, jika mungkin, untuk memulakan rawatan dengan terapi jiwa, bukan tubuh.

Dari amalan perubatan

Satu pesakit mengalami penyakit yang melanggar fungsi sokongan dan pergerakan. Dia berpindah secara bebas dengan tongkat. Suaminya berulang kali membawanya ke ibukota untuk mendapatkan konsultasi dan rawatan daripada doktor terkenal. Bagaimanapun, dalam proses kerja psikoterapi, penyebab sebenar penyakit itu diturunkan, yang sering dikhianati oleh suami dan keinginan tidak sedarkan diri wanita itu agar dia tetap dekat dengannya. Selepas banyak perbualan dan kerja individu, pesakit secara beransur-ansur menghilangkan tongkat, dan pergerakannya pulih sepenuhnya.

Tetapi ada contoh lain, dengan epilog yang menyedihkan. Suatu hari mereka membawa saya kepada saya (lebih tepatnya, mereka membawa saya di kerusi roda) kepada seorang pesakit yang telah mengembangkan kelemahan yang tidak dapat difahami di rantau ini di bahagian bawah ekstrem selama beberapa bulan. Kaedah penyelidikan tambahan tidak mendedahkan apa-apa patologi, akibatnya dia telah dihantar untuk mendapatkan kaunseling dan rawatan kepada ahli psikoterapi, yang dengan penuh semangat menyakinkan pesakit bahawa dia adalah seorang yang sihat, secara tidak sadar meniru kerana keengganan untuk bekerja. Tetapi dalam perbualan dengan pemuda itu, kami berjaya mengetahui bahawa penyakit itu tidak mendatangkan manfaat kepada orang yang sakit, sebaliknya, melintasi rancangannya yang sangat dikehendaki untuk masa depan. Selepas perbualan yang panjang, saya menasihati saudara-mara beliau untuk menunjukkan pesakit kepada kawan saya, ahli bedah saraf yang lama dan sangat berpengalaman. Perundingan itu berlaku, dan pakar bedah saraf secara klinikal mengesyaki kehadiran tumor di tulang belakang. Diagnosisnya tidak lama kemudian disahkan oleh kaedah diagnostik instrumental. Pesakit kemudiannya beroperasi di Jerman, tetapi, malangnya, dia tidak dapat berjalan lagi. Sebulan latihan dengan ahli psikoterapi adalah masa yang tidak dapat dikembalikan, dan tidak mendatangkan faedah kepada pesakit.

Saya ingin mengucapkan pembaca berkat Tuhan untuk semua perkara yang baik dan menyelamatkan; supaya tidak ada keadaan kehidupan yang malu, mereka tidak akan pergi ke penyakit, tetapi mereka tidak akan mengabaikan bantuan doktor: pada mulanya Surgawi, dan kemudian dari duniawi! Untuk mempelajari sejarah dan budaya tanahair kita, cari cara kekudusan dan belajar berdoa; mereka mengelakkan nafsu dan berjuang dengan bahasa kasar dan pengabaian.

Apakah psikosomatik dan bagaimana jiwa yang berkaitan dengan kesihatan?

Psychosomatics telah lama dikenali sebagai sains, yang menunjukkan hubungan keadaan minda dan badan. Jadual penyakit berdasarkan buku Liz Burbo, Louise Hay dan Carol Rietberger akan membantu anda memahami latar belakang psikologi penyakit anda dan mengambil jalan penyembuhan.

Hubungan antara jiwa dan somatik

Sepanjang sejarah umat manusia, doktor besar, pengamal, dukun, alkemis dan orang-orang yang beriman melihat keadaan kesihatan mereka dari sudut metafizik. Mereka semua percaya bahawa proses penyembuhan semestinya bermula dengan penyembuhan jiwa, secara beransur-ansur berpindah ke masalah fizikal tubuh. Lebih banyak Socrates berhujah seperti berikut: "Anda tidak dapat merawat mata tanpa kepala, kepala tanpa badan, dan tubuh tanpa jiwa." Hippocrates menulis bahawa penyembuhan tubuh mesti bermula dengan penghapusan sebab-sebab yang menghalang jiwa pesakit daripada melakukan kerja ilahi. Penyembuh kuno telah sebulat suara berpendapat bahawa apa-apa penyakit fizikal timbul akibat perpecahan manusia dengan sifat rohaniya. Mereka yakin bahawa hanya selepas penghapusan pesakit yang tidak berperikemanusiaan dan fikiran yang salah, badan fizikal orang sakit boleh kembali ke keadaan semula jadi keseimbangan dan kesihatan.

Secara praktikal, setiap penyembuh besar menyusun jadualnya, dengan contoh yang mana ia menunjukkan bahawa minda, jiwa dan badan mesti bekerja bersamaan. Untuk menyembuhkan orang adalah untuk membuat segala usaha untuk membebaskan jiwa manusia, yang membolehkannya menjalankan tugas yang benar. Setiap orang mempunyai cangkang bertenaga, yang terletak di atas badan fizikal. Tubuh manusia sangat sensitif terhadap pemikiran yang muncul jika mereka tidak sihat, maka ia segera mula melindungi pemiliknya, menyebabkan perpecahan antara aspek fizikal dan rohani kehidupan manusia. Jurang semacam itu adalah penyakit, jadi apa-apa masalah selalu membuat dirinya dirasakan tidak hanya dalam fizikal, tetapi juga dalam badan tenaga.

Kedua-dua badan (tenaga dan fizikal) adalah kembar yang memberi pengaruh bersama antara satu sama lain. Oleh itu, jangan menyamakan penyembuhan dengan rawatan. Ini adalah konsep yang sama sekali berbeza. Rawatan ini berfungsi secara eksklusif di peringkat badan fizikal, dan penyembuhan menyembuhkan seseorang di semua peringkat - fizikal, mental, emosi, dan rohani.

Kesan masalah psikologi pada kesihatan somatik

Sehingga baru-baru ini, semua penyakit dibahagikan kepada fizikal dan mental. Tetapi di pertengahan abad yang lalu, Dr. F. Alexander menyifatkan kelas ketiga penyakit, psikosomatik. Sejak itu, psikosomatik telah merawat dan berjaya menyembuhkan penyakit-penyakit tubuh yang disebabkan oleh sebab-sebab psikologi. Pada mulanya ia adalah "tujuh klasik" penyakit, termasuk infarksi miokardium, ulser gastrik, asma bronkial, kolitis, hipertensi, hipertiroidisme, dan diabetes mellitus. Tetapi hari ini, psikosomatik berfungsi dengan sebarang gangguan somatik yang disebabkan oleh sebab-sebab mental.

Psikosomatik sebagai sains adalah berdasarkan kenyataan berikut:

  • Fikiran yang salah tidak dapat dielakkan membawa kepada keadaan penyakit yang berpenyakit. Tukar fikiran anda dan anda akan mendapat tubuh yang sihat!
  • Penyembuhan menjadi mungkin jika orang sakit berjaya mengesan dan menghapuskan masalah psikologi yang tidak dapat diselesaikan;
  • Setiap orang mempunyai segalanya.
    perlu untuk penyembuhan diri. Badan fizikal pada mulanya mempunyai mekanisme yang kuat untuk penyembuhan diri. Seseorang boleh menghentikan penyembuhan diri, hanya jika dia tidak percaya dengan keupayaan tubuhnya dan tidak memberikan tubuhnya perkara-perkara yang paling penting: pemakanan yang memadai, senaman dan tidur malam yang baik;
  • Hanya pesakit itu sendiri dapat menyembuhkan diri sendiri! Tiada siapa yang dapat melakukannya untuknya. Orang lain boleh mengesan pola tingkah laku yang tidak sihat, tetapi hanya dapat mengubah fikirannya!
  • Pertama anda perlu menyembuhkan keadaan mental anda, dan selepas itu, penyembuhan tubuh dan minda akan mengikutinya. Apa yang perlu dilakukan untuk ini? Mulakan hidup secara bermakna dan gembira, sentiasa berubah dan tidak malu untuk menyatakan keperluan anda;
  • Pengampunan membuat anda lebih sihat. Apabila hati seseorang penuh dengan kesedihan, ketakutan, kemarahan atau keputusasaan, tidak ada tempat untuk perasaan yang sihat kepadanya. Pengampunan membuang bekas luka tua dalam sampul tenaga kita: semua ketakutan bawah sadar dan sikap "sakit" yang bersembunyi di tulang belakang, serta semua cluster emosi beracun di dalam organ-organ dalaman;
  • Cinta benar-benar sembuh! Perasaan ini dibezakan oleh tenaga penyembuhan yang tiada tandingannya. Menghantar cinta kepada bahagian tubuh anda yang sakit, anda mengisi seluruh tubuh anda dengan kuasa regenerasi yang kuat!
  • Menukar diri adalah satu-satunya tindakan yang diperlukan untuk menyembuhkan. Hanya perubahan meluaskan pemikiran, membantu seseorang bergerak ke hadapan. Untuk hidup adalah sentiasa berubah dan mengubah dunia di sekeliling anda!
  • Sentiasa berfikir tentang apa yang anda mahu capai, dan bukannya bimbang tentang apa yang anda ingin elakkan. Ingat bahawa apa yang difikirkan oleh seseorang adalah apa yang dia menjadi! Terdapat cara yang baik untuk memeriksa bagaimana sihat dan membetulkan pemikiran anda - dengan tenang dan konsisten menganalisis gaya hidup anda, hubungan dengan orang, dan keadaan umum badan anda. Jika anda tidak menyukai apa yang anda dapati dari analisis ini, ubah sahaja!

Psychosomatics menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang mendalam antara penyakit dan pemikiran kita, antara emosi dan idea, antara kepercayaan dan kepercayaan bawah sedar. Dia menganggap bagaimana semua perkara ini mempengaruhi jiwa manusia, fikiran dan, tentu saja, badan. Tugas sains ini adalah untuk mengajar orang untuk mencari dalam diri mereka penyebab sebenar penyakit mereka, dengan hati-hati dilindungi dengan topeng psikologi. Jadual psikosomatik membantu menghilangkan masalah tubuh, melepaskan sifat penyembuhan jiwa.

Mengapa kita sakit?

Penyakit kita selalu mencerminkan betapa baiknya tubuh, jiwa dan minda kita berinteraksi dengan kita.
Psikosomatik memberikan jawapan kepada persoalan bagaimana tubuh manusia bertindak balas terhadap pengaruh dalaman dan luaran yang muncul, sama ada ia boleh menyesuaikan diri dengan mereka, menyesuaikan diri dengan mereka. Mana-mana penyakit menunjukkan kepada seseorang bahawa ada sesuatu dalam kata-kata, perbuatan, pemikiran dan cara hidupnya yang menghalangnya daripada menjadi dirinya sendiri. Ini adalah percanggahan yang menyebabkan kegagalan dalam proses normal interaksi jiwa, minda dan tubuh.

Psikosomatik didasarkan pada keyakinan bahawa matlamat tersembunyi dari mana-mana penyakit adalah ini: untuk menghantar seseorang isyarat yang mengganggu bahawa dia amat perlu mengubah sesuatu dalam dirinya jika dia mahu menjadi sihat. Psikosomatik memberitahu orang ramai: mengubah fikiran negatif dan membataskan yang menghalang tubuh anda daripada membangun dan mewujudkan persepsi ilusi tentang diri anda. Kesakitan membuatkan kita berfikir tentang pemikiran apa yang membawa kepada tetapan yang salah. Tetapi ia adalah sikap yang salah yang menyebabkan seseorang melakukan tindakan, keputusan dan tindakan yang salah.

Penyakit ini juga memaksa kita mengubah dasar gaya hidup kita dan mengkaji semula tabiat yang mengancam keadaan fizikal badan. Dia menunjuk kepada keperluan mendesak untuk melakukan penilaian semula yang lebih berhati-hati terhadap hubungan dengan orang lain, serta mengakhiri perhubungan yang menghancurkan kita secara emosi. Kadang-kadang penyakit ini membantu kita untuk akhirnya belajar untuk menyatakan, dan tidak menekan emosi kita yang kuat. Dan ini hebat, kerana psikosomatik hanya mengatakan bahawa penindasan mana-mana emosi menyebabkan pukulan segera kepada sistem imun dan saraf kita!

Malaise menampakkan diri dalam tubuh kita dengan sangat berbeza: serangan akut tiba-tiba, sakit somatik yang berpanjangan, ketegangan otot, atau gejala yang jelas. Tetapi tidak kira bagaimana ia menunjukkan, psikosomatik memberikan seseorang pemahaman yang jelas mengenai keperluan untuk melakukan sesuatu dengan jiwa, minda dan badannya.

Satu lagi tujuan dari mana-mana penyakit adalah untuk meningkatkan tahap kesedaran manusia terhadap keperluan fizikal mereka. Dia sentiasa memberi perhatian kepada apa yang sedang berlaku di dalam badan kita. Benar, isyarat tidak selalu sama dengan serta-merta. Sebagai contoh, dalam tekanan, seseorang sering lupa tentang keperluan fisiologi yang paling asas, seperti tidur dan pemakanan yang betul. Dan kemudian tubuhnya mula beransur-ansur menguatkan mesejnya, gejala menjadi lebih jelas. Ia akan berbuat demikian selagi orang itu tidak menghadapi masalah yang ada, ini adalah peranan positif penyakit ini.

Siapakah masalah psikosomatik?

Psychosomatics mendakwa bahawa mana-mana penyakit mencerminkan kualiti pemikiran seseorang. Pemikiran kita menentukan siapa kita, siapa yang kita mahu, bagaimana perasaan kita di dunia di sekeliling kita dan sejauh mana kita ingin menjadi sihat. Semua yang ada di sekeliling kita adalah cerminan pemikiran kita: keputusan, tindakan dan perkataan, cara kita berinteraksi dengan orang di sekeliling kita, setiap situasi kehidupan, peristiwa atau pengalaman yang tidak dijangka. Penyakit tiba-tiba bermaksud bahawa pemikiran seseorang telah mengatasi keperluan yang tidak diungkapkan dari tubuhnya dan jiwa.

Ia sering berlaku bahawa pemikiran yang mengawal kelakuan kita dan menentukan pilihan kita mencerminkan idea orang lain, bukannya pendapat kita sendiri. Oleh itu, psikosomatik percaya bahawa tabiat kita, corak tingkah laku, serta cara hidup manusia, juga membawa kepada penyakit fizikal. Orang-orang moden makan anjing panas di jalanan, tinggal lewat di Internet, dan kemudian mengambil pil tidur untuk mendapatkan sekurang-kurangnya beberapa jam tidur malam yang baik. Pemikiran wanita moden difokuskan pada bagaimana untuk kekal selamanya langsing dan muda. Ini menjadikan mereka sentiasa duduk di pelbagai diet dan pergi di bawah pisau bedah seorang pakar bedah plastik. Ketagihan dadah dan ketagihan alkohol telah menjadi hampir norma dalam masyarakat kita, walaupun kanak-kanak tahu berapa banyak mereka memendekkan kehidupan. Otak kita menjadi begitu ketagih dengan kimia yang pada kesempatan pertama kita meraih penenang atau anti-depresan. Perokok terus menyeret rokok, walaupun mereka sedar bahawa ini menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan mereka...

Mengapa orang berkelakuan dengan cara ini? Kerana sifat manusia adalah sedemikian rupa sehingga selalu lebih mudah baginya untuk tidak melakukan apa-apa daripada mengubah sesuatu dalam dirinya. Ternyata kesihatan kita bergantung kepada kebiasaan kita. Sementara itu, kajian baru-baru ini menunjukkan corak tingkah laku memainkan peranan yang besar dalam kerentanan seseorang terhadap pelbagai penyakit, khususnya, seperti kemurungan, asma, pelbagai penyakit kardiovaskular, gangguan autoimun, dan juga onkologi.

Berikut adalah beberapa corak tingkah laku orang yang terdedah kepada penyakit somatik yang serius:

  • Ketidakupayaan untuk menghadapi tekanan;
  • Rendam berterusan dalam masalah peribadi anda;
  • Rasa kecemasan dan "premonisi" yang mengerikan bahawa sesuatu yang buruk akan berlaku tidak lama lagi;
  • Pesimisme dan pandangan dunia negatif;
  • Hasrat untuk mengawal sepenuhnya kehidupan mereka dan kehidupan orang di sekeliling mereka;
  • Ketidakupayaan untuk memberi orang suka dan menerimanya, serta kekurangan cinta kepada diri sendiri;
  • Kurang kegembiraan dan rasa humor;
  • Menetapkan matlamat yang tidak realistik;
  • Persepsi masalah kehidupan sebagai halangan, bukan peluang untuk berubah;
  • Larangan dalaman terhadap perkara-perkara yang meningkatkan kualiti hidup seharian;
  • Mengabaikan keperluan tubuh (contohnya, kekurangan pemakanan normal dan kekurangan masa untuk berehat);
  • Penyesuaian yang lemah;
  • Kebimbangan untuk pendapat orang lain;
  • Ketidakupayaan untuk bercakap terus terang mengenai pengalaman emosi mereka dan menuntut yang diperlukan;
  • Ketidakupayaan untuk mengekalkan sempadan biasa dalam komunikasi interpersonal;
  • Kurangnya makna dalam kehidupan, kemurungan yang mendalam dalam kemurungan yang mendalam;
  • Rintangan kepada apa-apa perubahan, keengganan untuk mengambil bahagian dengan masa lalu;
  • Tidak percaya dalam fakta bahawa tekanan boleh memusnahkan tubuh dan menyebabkan penyakit somatik.

Sudah tentu, mana-mana daripada kita boleh mengenali diri kita dalam mana-mana perkara ini. Adalah penting untuk memahami bahawa ciri-ciri tingkah laku di atas menentukan kerentanan kita terhadap penyakit hanya apabila diwujudkan untuk masa yang lama.

Penyebab psikologi penyakit somatik

Psychosomatics membezakan 4 jenis penyakit utama:

  1. Penyakit mental: fikiran mengetahui bahawa terdapat kegagalan di suatu tempat di dalam tubuh, tetapi ia tidak dapat memikirkan mana yang mana;
  2. Penyakit fizikal: seseorang mendapat penyakit yang mudah dikenal pasti yang jelas dikenal pasti oleh gejala atau keputusan ujian klinikal;
  3. Penyakit psikologi: penyakit dianggap sebagai pelanggaran fungsi fikiran yang betul. Ia mencerminkan pengaruh pemikiran terhadap badan fizikal;
  4. Penyakit Psikospiritual: Penyakit ini merupakan krisis transpersonal global terhadap minda, badan dan jiwa. Dalam kes ini, adalah perlu untuk menyiasat bagaimana masalah dalam kerja dan hubungan peribadi mempengaruhi kesihatan dan persepsi diri umum.

Hari ini dalam domain awam terdapat banyak buku dari pelbagai penulis, selepas membaca yang mana anda boleh mula bekerja pada penyembuhan tubuh anda. Sebagai peraturan, buku tersebut disediakan dengan jadual terperinci, di mana penyakit dan punca psikologi mereka diterangkan dengan terperinci, serta cara kerja melalui negara penyakit mereka adalah dicadangkan. Kami membentangkan kepada anda jadual ringkasan tiga pengarang-penyembuh yang paling terkenal yang banyak diketahui oleh semua yang berminat dalam kesihatan mereka. Ini adalah pengasas pergerakan bantuan diri Louise Hay, ahli psikologi terkemuka Liz Burbo dan doktor intuitif Carol Rietberger. Wanita-wanita yang menakjubkan ini tahu secara langsung apa penyakit serius dan harga diri yang rendah. Mereka berjaya menyembuhkan diri mereka, dan sekarang dengan bantuan meja mereka mereka membantu orang lain untuk sembuh.

Penyakit psikosomatik: sebab dan rawatan, jadual

Etika dari bermulanya pelbagai penyakit mempunyai orang yang berminat sejak zaman purba. Falsafah Yunani menimbulkan gagasan tentang pengaruh jiwa pada tubuh, dan kemudian teori hubungan antara tahap mental dan fizikal berkembang menjadi cabang perubatan yang berasingan, membawa bersama-sama wakil dua profesion yang berlainan dan dikenali sebagai "Psikosomatik".

Definisi psikosomatik

Psychosomatics (dalam terjemahan dari bahasa Yunani kuno "psiko" -soul, "soma" -blood) adalah arah di mana kesan gangguan mental seseorang pada keadaan fizikalnya diselidiki. Dalam erti yang lebih sempit, konsep ini didasarkan pada hakikat bahawa penyakit tubuh dianggap sebagai akibat dari penyakit jiwa.

Punca penyakit psikosomatik

Topik ini menarik perhatian Sigmund Freud sendiri. Mempelajari psychosomatics, beliau mengembangkan teori ketidakseimbangan dan mekanisme penindasan, yang memainkan peranan penting dalam pembentukan reaksi somatik.

Kemudian, ahli psikologi Amerika Leslie Lecron mencipta klasifikasi yang menerangkan sebab utama fenomena tersebut:

  1. Konflik dalaman

Ini berlaku apabila anda perlu memilih antara dua pilihan, membuat keputusan penting. Banyak tenaga dibazirkan dengan pemikiran yang menyakitkan dan ini menyebabkan tekanan.

Dalam bahasa profesional, ia adalah tentang perjuangan pemikiran sedar atau keinginan dengan tidak sedarkan diri, pilihan antara apa yang betul dan apa yang anda mahu. Memilih satu dengan yang lain, seseorang itu perlu mengorbankan sesuatu dan rasa bersalah mula "makan dari dalam."

Contoh:

Setiap kali Katya datang ke sekolah, suhunya mula naik. Ibu bapa terpaksa mengambilnya dari sana dan membawa kepada doktor yang tidak menemui tanda-tanda penyakit.

Akhirnya, ibu bapa Katya memutuskan untuk berpaling kepada ahli psikologi, yang menjelaskan kepada mereka bahawa rakan sekelasnya menyakiti gadis itu dan setiap perjalanan ke sekolah sangat tertekan untuknya.

Katya sedar bahawa dia tidak dapat menolak untuk bersekolah, dan tanpa mengetahui, dia menentang setiap cara yang mungkin untuk kembali ke keadaan yang traumatik.

Apa yang perlu dilakukan:

Adalah perlu untuk mengetahui dengan apa peristiwa yang berulang penampilan reaksi somatik disambungkan dan cuba untuk menghapuskan punca kesan yang merugikan peristiwa-peristiwa ini pada jiwa.

  1. Ucapan organik

Dalam ucapan bahasa sehari-hari, momentum yang mampan digunakan secara meluas, mencerminkan sikap emosi terhadap peristiwa semasa, dalam bentuk perbandingan dengan tubuh sendiri. Sebagian seperti identifikasi tidak sedarkan diri tidak menghalang apa-apa. Pikiran bawah sedar melihat mereka sebagai cadangan, dan tanda-tanda yang disebutkan mula menunjukkan diri mereka dalam semua kemuliaan mereka.

Contoh:

"Saya alah kepada awak," "Kamu memecah hati saya," "Tangan saya terikat," "Dia duduk di leher saya," "Kaki saya jatuh dari keletihan," "Anda sudah ada di mana saya", "Vdarim di hati "," Saya tidak boleh bernafas dengan bebas, " Saya akan meletup sekarang "," Kepala saya berputar. "

Apa yang perlu dilakukan:

Dalam contoh sedemikian, keputusan itu secara praktikal terletak pada permukaan. Kita harus memberi perhatian kepada apa atau kepada siapa reaksi emosi diarahkan dan untuk mencari kaedah yang kurang berbahaya untuk menyatakan perasaan seseorang.

Kemunculan gejala secara tiba-tiba yang tidak disebabkan oleh penyakit fizikal tertentu, dalam kes ini, dikaitkan dengan percubaan yang tidak dapat dipertikaikan untuk memenuhi keperluan batin tertentu dan mengeluarkan tubuh daripada tekanan.

Contoh:

Remaja itu mengalami sakit kepala berterusan selama beberapa bulan. Ibu bapa akhirnya mengambil Sasha kepada doktor, yang menjalankan peperiksaan yang teliti dan, tanpa mencari sebarang keabnormalan organik, menasihatkannya untuk berunding dengan ahli psikologi.

Semasa perbualan dengan pakar, ternyata bahawa ibu bapa Sasha adalah orang yang sangat sibuk yang menghabiskan hampir semua masa mereka di tempat kerja dan mencari anak mereka hanya tidur. Kurangnya perhatian ibu bapa menyebabkan tekanan, yang menimbulkan tindak balas somatik.

Apa yang perlu dilakukan:

Untuk menemui motivasi yang tersembunyi, iaitu, untuk membawa motif kepada tahap kesedaran. Maka perlu untuk menyesuaikan mekanisme psikologi untuk mencapai matlamat.

  1. Pengalaman masa lalu yang menyakitkan

Masa kanak-kanak dicirikan dengan peningkatan kecenderungan dan ketidakamanan dari kejutan mental. Pengendalian yang tidak cekap, dan kadang-kadang penindasan pengalaman emosi yang berkaitan dengan trauma, tidak dapat dielakkan membawa kepada masalah di masa depan.

Contoh:

Peter bersungut dari awal kanak-kanak, walaupun ia bukan kecacatan kelahiran.

Apabila masalah ucapan mula menimbulkan masalah di tempat kerja dan komunikasi dengan lawan jenis, lelaki muda itu memutuskan untuk beralih kepada pakar pembetulan ucapan, bagaimanapun, kelas tidak menghasilkan hasil.

Petya pergi ke ahli psikologi, yang cuba memikirkan dari sudut mana pesakit itu mula mengejek. Semasa perbualan terapeutik, Petya berkata kemunculan penyimpangan didahului oleh kematian nenek yang dikasihi. Budak itu tidak cukup bernasib baik untuk menangkap jam terakhir orang yang disayangi, yang berlaku dalam penderitaan yang tidak dapat dijelaskan.

Apa yang perlu dilakukan:

Jatuhkan berat badan anda: ingat perasaan anda, alami sakit lama sekali lagi, buang emosi yang berkaitan dengan kejadian traumatik.

Permainan kanak-kanak "tiruan" sering mencerminkan keinginan tidak sedar kanak-kanak untuk menyatakan cintanya kepada ibu bapa mereka. Dewasa menambah bahan api kepada api, menyebarkan frasa rawak: "kamu meludah ibu."

Contoh:

Alina menjadi gemuk tanpa sebarang sebab. Diet, gimnasium telah lama menjadi perkara biasa, bagaimanapun, penurunan berat badan tidak mungkin. Cadangan pemakanan tidak memberi apa-apa, gangguan hormon juga tidak dikenal pasti.

Alina mula tertekan, dan dia pergi ke ahli psikologi, yang diberitahu bahawa kemustahilan kehilangan berat badan menjadikannya seimbang, namun dia tidak lemah dengan genetik, kerana ibunya adalah seorang wanita yang sangat obes. Tidak ada penyelewengan dalam komunikasi dengan ibu yang diperhatikan, sebaliknya, Alina terikat dengan kuat pada ibunya dan untuk masa yang lama tidak dapat pulih dari kehilangannya.

Apa yang perlu dilakukan:

Ketergantungan psikologi pada objek lampiran seseorang tidak lagi berita, bagaimanapun, keinginan tidak sedarkan diri untuk menjadi seperti itu mengakibatkan akibat yang tidak dapat diramalkan. Tubuh boleh melihat ini sebagai isyarat untuk bertindak dan cuba memenuhi matlamat yang tidak dapat dipertikaikan dengan mekanisme yang tersedia untuknya.

Ia sepatutnya membawa latar belakang psikologi masalah dari bidang yang tidak sedarkan diri. Kemudian menanamkan cinta itu untuk orang yang tersayang tidak boleh bersilang dengan pengenalan diri dan ada cara yang lebih sihat untuk memelihara imej mereka dalam ingatan.

  1. Kesan cadangan

Cadangan adalah alat yang sangat berguna, tanpa pengetahuan dan hafalan maklumat tidak mungkin. Cadangan yang berulang dapat membawa tindakan seseorang untuk automatisme, sesuatu yang jarang digunakan oleh ibu bapa semasa proses membesarkan anak.

Dalam keadaan yang tertekan, fungsi otak seperti span dan cuba menyerap sebanyak mungkin maklumat mengenai realiti di sekitarnya, walaupun secara tidak sengaja ungkapan yang dijatuhkan dapat bertindak sebagai saranan dan membetulkan diri dalam alam bawah sadar sebagai mekanisme yang mampan.

Contoh:

Maxim mengalami penyakit kronik selama bertahun-tahun. Nasib baik, setelah menerima ijazah dalam bidang psikologi, pemuda itu dapat menerapkan kemahiran ini kepada dirinya sendiri dan dengan bantuan ibu bapa yang bertanya tentang zaman kanak-kanaknya mengetahui bahawa pada usia 2 dia sakit parah dan hampir pergi ke dunia yang akan datang.

Dokter yang melawat itu menyatakan bahawa dia tidak mempunyai masa yang lama untuk hidup, setelah menurunkan frasa: "Ini tidak akan berfungsi untuknya". Walaupun hakikatnya Maxim dapat pulih, gejala kronik secara berkala menjadikan mereka merasa, menyebabkan lelaki itu banyak kesulitan.

Dia menyedari bahawa tubuh, yang ditelan oleh penyakit itu, cuba menangkap apa-apa maklumat dan sebagai akibatnya "merakamkan" kenyataan rawak, membentuk cadangan daripadanya.

Apa yang perlu dilakukan:

Sebaik sahaja mekanisme untuk mencetuskan gejala somatik telah dikenal pasti, ia harus dicadangkan kepada diri sendiri bahawa sejak punca masalah itu telah ditemui, gejala ini tidak lagi diperlukan oleh tubuh (isyarat itu dipelajari).

  1. Masokisme atau hukuman sendiri

Kesalahan adalah biasa kepada semua orang. Malah orang berdosa yang paling terkenal dapat menyesali tindakannya. Walau bagaimanapun, ketidakupayaan untuk mengatasi perasaan ini (yang, sebagai peraturan, dikaitkan dengan zaman kanak-kanak) menjadi patologi - pola tidak sedarkan diri yang memaksa dirinya untuk dihukum sekali lagi untuk apa yang berlaku.

Contoh:

Maria, seorang wanita kecantikan yang luar biasa, berpaling kepada ahli psikologi dengan aduan tentang masalah dengan suaminya.

Mempunyai sejumlah besar peminat, dia tidak berjaya berkahwin, sementara tidak mencari kekuatan untuk memecahkan hubungan dengan seorang suami yang tidak baik.

Maria juga mengatakan bahawa dia sentiasa sakit, tersandung, menyentuh sesuatu, dan berjaya menyelinap di tingkat bawah. Ketika membincangkan kenangan zaman kanak-kanak, seorang psikolog mendapati bahawa ibu gadis itu adalah seorang sadis lengkap. Kritikan, cemuhan, pemukulan adalah senjata biasa yang dibesarkan, gadis itu menjadi ketakutan dan tertekan.

Apa yang perlu dilakukan:

Sekiranya anda sentiasa mengkritik kanak-kanak itu, dia akhirnya percaya pada ketidakmampuannya dan membawa pengetahuan ini dalam alam bawah sedar sepanjang hidupnya. Selepas memahami masalah ini, alam bawah sedar akan mengambil masa untuk "menurunkan tetapan" dan tidak lama lagi patologi akan hilang.