Apakah kegelisahan kemurungan depresi: penyebab, gejala dan rawatan sindrom

Gangguan kecemasan - sekumpulan gangguan neurotik dengan pelbagai gejala. Penyakit ini mempunyai akar psikogenik, tetapi tidak ada perubahan dalam keperibadian seseorang. Dia sedar keadaannya dan kritikal terhadapnya.

Gangguan kecemasan, menurut klasifikasi penyakit antarabangsa dibahagikan kepada 5 kumpulan, salah satu daripadanya disebut sebagai gangguan kecemasan bercampur kecemasan, dan ia akan dibincangkan.

Pertandingan kecemasan kemurungan

Nama sudah menunjukkan bahawa keadaan ini berdasarkan 2 keadaan: kemurungan dan kecemasan. Dalam kes ini, tiada yang dominan. Kedua-dua syarat tersebut diucapkan, tetapi satu diagnosis tunggal tidak boleh dibuat. Sama ada kebimbangan, atau kemurungan.

Apa ciri adalah, di tengah-tengah kemurungan, peningkatan kecemasan dan mengambil perkadaran yang besar. Setiap keadaan ini meningkatkan tindakan sindrom lain. Sebab-sebab kebimbangan dan kecemasan ada, tetapi sangat kecil. Walau bagaimanapun, orang itu berada dalam overstrain saraf kekal, terasa mengancam, mengintai bahaya.

Ketidakpastian faktor-faktor yang menyebabkan gangguan personaliti kecemasan digabungkan dengan hakikat bahawa dalam sistem nilai pesakit masalah itu berkembang ke skala kosmik, dan dia tidak melihat jalan keluar darinya.

Dan kecemasan kekal blok persepsi yang mencukupi tentang keadaan. Ketakutan membuat sukar untuk berfikir, menilai, membuat keputusan, menganalisis, ia hanya melumpuhkan. Dan seseorang dalam keadaan lumpuh rohani dan kegagalan ini menjadi marah dengan keputusasaan.

Kadangkala kecemasan disertai dengan agresif yang tidak dibahagikan. Tekanan dalaman yang besar, yang tidak dibenarkan dengan apa-apa cara, menimbulkan pelepasan hormon stres ke dalam darah: adrenalin, kortisol, mereka menyediakan badan untuk melawan, menyelamat, penerbangan, pertahanan.

Tetapi pesakit tidak melakukan ini, kekal dalam keadaan yang berpotensi kebimbangan dan kebimbangan. Tidak mencari jalan keluar dalam tindakan aktif, hormon tekanan mula sengaja racun sistem saraf, dari mana tahap kebimbangan meningkat lebih banyak.

Orang itu terbentang seperti bowstring: otot menjadi tegang, refleks tendon meningkat. Dia seolah-olah duduk di atas setong bedak, dia sangat takut bahawa ia akan meletup dan masih tidak bergerak. Mungkin kemurungan membayangi kebimbangan dan menghalang orang yang tidak disenangi mengambil langkah-langkah keselamatan. Dalam kes tertentu, keselamatan dari negara yang membunuhnya.

  • degupan jantung bergemuruh, yang jelas dirasakan di kepala;
  • kepala secara semula jadi berputar;
  • tangan dan kakinya gemetar, udara tidak mencukupi;
  • sensasi "mengeringkan" mulut dan koma di kerongkong, keadaan sebelum tidak sedarkan diri dan kengerian kematian menghampiri gambar ini.

Serangan panik untuk gangguan kecemasan

Gangguan kecemasan-depresi yang digabungkan dengan serangan panik adalah perkara biasa.

Neurosis cemas, hanya bercakap, ketakutan, sentiasa boleh pergi ke panik yang melampau. Serangan panik mempunyai lebih daripada 10 gejala. Kurang daripada 4 tanda-tanda tidak memberi alasan untuk membuat diagnosis, dan empat atau lebih - ini secara langsung merupakan krisis vegetatif.

Tanda-tanda yang menunjukkan perkembangan PA:

  • palpitasi jantung, denyutan nadi dan denyutan darah amnya, keadaan dirasakan seolah-olah ada sesuatu yang berdenyut di seluruh badan;
  • berpeluh berlebihan (hujan kering);
  • berjabat gemuruh dengan berjabat tangan dan kaki;
  • perasaan kekurangan udara (nampaknya kini mati lemas);
  • tersedak dan sesak nafas;
  • perasaan sakit di hati;
  • loya yang teruk dengan retching;
  • pening yang teruk (semuanya "menunggang" di hadapan mata) dan keadaan pingsan;
  • pelanggaran persepsi persekitaran dan persepsi diri;
  • ketakutan kegilaan, perasaan bahawa anda tidak lagi dapat mengawal tindakan anda;
  • gangguan sensitiviti (mati rasa, kesemutan, tangan dan kaki menjadi sejuk);
  • kilat panas, gelombang sejuk;
  • merasakan bahawa anda boleh mati pada bila-bila masa.

Serangan panik dalam sindrom kemurungan kegelisahan berlaku dalam kes-kes di mana kecemasan dalam gangguan campuran ini lebih ketara daripada kemurungan. Kehadiran panik membolehkan anda mendiagnosis lebih tepat.

Ciri-ciri serangan ini adalah bahawa mereka sentiasa dikaitkan dengan fobia tertentu. Panik adalah keadaan di mana seram digabungkan dengan perasaan tidak mungkin untuk melarikan diri daripadanya. Iaitu, ada halangan yang dapat diatasi untuk melepaskan diri.

Sebagai contoh, serangan panik tiba-tiba berlaku di jalan, di kedai, di pasar, stadium (ketakutan ruang terbuka). Serangan juga boleh menangkap lif, kereta bawah tanah, kereta api (ketakutan ruang tertutup).

Serangan pendek (dari satu hingga 10), panjang (kira-kira sejam). Mereka boleh sama ada satu kali atau "kaskade". Muncul beberapa kali seminggu, tetapi kadang-kadang jumlah serangan mungkin kurang, dan mungkin dua kali kadar normal.

Punca-punca kecemasan dan gangguan kemurungan

Kemurungan kegelisahan boleh disebabkan oleh sebab dan faktor berikut:

  1. Tekanan sementara yang teruk, atau kronik, dalam bentuk penyakit.
  2. Keletihan fizikal dan mental, di mana seseorang "terbakar" dari dalam.
  3. Kehadiran dalam sejarah keluarga gangguan tersebut.
  4. Satu penyakit yang panjang, serius, perjuangan melelahkan yang bersamaan dengan soalan "hidup, atau tidak hidup."
  5. Pengambilan penenang yang tidak terkawal, antipsikotik, antidepresan, atau anticonvulsant.
  6. "Jalan hidup" adalah keadaan di mana seseorang merasa "dikecualikan" dari kehidupan. Ini terjadi apabila kehilangan pekerjaan, hutang yang terlalu hutang, ketidakmampuan untuk mendapatkan taraf hidup yang layak untuk diri sendiri, semua kegagalan baru ketika mencari pekerjaan. Hasilnya - keadaan putus asa dan ketakutan untuk masa depan mereka.
  7. Alkohol dan ketagihan dadah, yang merosakkan sistem saraf, memusnahkan sel-sel otak dan badan secara keseluruhan, yang membawa kepada gangguan somatik dan psikosomatik yang teruk.
  8. Faktor umur Pesara yang tidak tahu apa yang perlu dilakukan, wanita dalam tempoh menopaus, remaja dalam tempoh pembentukan jiwa, lelaki yang berada dalam "krisis pertengahan umur" apabila anda ingin memulakan hidup semula dan mengubah segala-galanya di dalamnya: keluarga, kerja, rakan, diri anda sendiri.
  9. Tahap kecerdasan, atau pendidikan rendah (atau keduanya). Semakin tinggi kecerdasan dan tahap pendidikan, semakin mudah orang menghadapi tekanan, memahami sifat kejadian mereka, keadaan sementara. Di dalam senjata, lebih banyak alat dan peluang untuk menghadapi kesukaran sementara, tidak memulakannya hingga ke tahap gangguan psikosomatik.

Pemandangan dari sisi dan dalam

Gangguan kemurungan kecemasan mempunyai garis-garis dan gejala ciri-ciri:

  • kehilangan atau sebahagian daripada keupayaan seseorang untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran sosial;
  • gangguan tidur (awakenings malam, naik awal, tidur lama);
  • faktor provokasi yang diketahui (kerugian, kerugian, ketakutan dan fobia);
  • kehilangan selera makan (selera makan yang tidak baik dengan penurunan berat badan, atau sebaliknya, "kesesakan" kebimbangan dan ketakutan);
  • agitasi psikomotor (aktiviti fizikal tidak sembarangan: dari pergerakan rewel ke "pogrom") bersama-sama dengan pergolakan lisan ("letusan lisan");
  • serangan panik pendek, atau panjang, tunggal, atau berganda;
  • ketagihan terhadap pemikiran bunuh diri, percubaan bunuh diri, bunuh diri.

Membuat diagnosis

Pada penubuhan diagnosis menggunakan teknik standard dan penilaian gambar klinikal.

  • Skala Zung - ujian kemurungan dan soal selidik kemurungan Beck digunakan untuk mengesan keterukan keadaan kemurungan;
  • Ujian warna Luscher membolehkan anda dengan cepat dan tepat menganalisis keadaan individu dan tahap keabnormalan neurotiknya;
  • Skala Hamilton dan skala Montgomery-Asberg memberi gambaran mengenai tahap kemurungan, dan berdasarkan keputusan ujian menentukan kaedah terapi: psikoterapi, atau perubatan.

Penilaian gambar klinikal:

  • kehadiran kebimbangan dan gejala depresi;
  • Gejala gangguan ini adalah tindak balas yang tidak mencukupi dan tidak normal kepada faktor tekanan;
  • seumur hidup gejala (tempoh manifestasi mereka);
  • ketiadaannya, atau kehadiran keadaan di mana gejala berlaku;
  • utama gejala kegelisahan dan gangguan kemurungan, adalah untuk menentukan sama ada gambaran klinikal adalah manifestasi penyakit somatik (angina, gangguan endokrin).

Jalan ke "doktor yang betul"

Serangan yang berlaku buat kali pertama biasanya tidak dianggap oleh pesakit sebagai gejala penyakit. Ia biasanya dipersalahkan secara kebetulan, atau secara bebas mencari sebab yang lebih munasabah menjelaskan kejadiannya.

Sebagai peraturan, mereka cuba mengenal pasti penyakit dalaman yang telah menimbulkan gejala sedemikian. Seseorang tidak segera mendapatkan tujuan - kepada psychotherapist.

Kenaikan kepada doktor bermula dengan ahli terapi. Ahli terapi memindahkan pesakit ke pakar neurologi. Seorang pakar neurologi, mencari gangguan psikosomatik dan vegetatif-vaskular, menetapkan sedatif. Walaupun pesakit mengambil ubat itu, dia sebenarnya menjadi lebih tenang, gejala vegetatif hilang. Tetapi selepas berhenti menjalani rawatan, sawan mula berulang. Ahli neuropatologi melemparkan tangannya dan menghantar pesakit ke psikiatri.

Psikiatri melegakan masa yang lama bukan sahaja dari serangan, tetapi secara umumnya dari beberapa jenis emosi. Dopey dadah psikotik yang berat, pesakit untuk hari mati, dan melihat kehidupan dalam tidur setengah manis. Ketakutan macam apa, panik!

Tetapi pakar psikiatri, melihat "peningkatan", mengurangkan dos pembunuh neuroleptik, atau membatalkannya. Selepas beberapa lama, pesakit bertukar, bangun dan semuanya bermula sekali lagi: kecemasan, ketakutan, ketakutan kematian, gangguan kemurungan yang merisaukan, dan gejala-gejalanya semakin buruk.

Hasil terbaik ialah apabila pesakit segera pergi ke psikoterapis. Diagnosis yang betul dan rawatan yang mencukupi akan meningkatkan kualiti hidup pesakit, tetapi dengan pemansuhan ubat, segala-galanya dapat kembali normal.

Biasanya berlaku dalam kesedaran penyebab. Sekiranya serangan panik mengatasi pasar raya, orang itu akan mengelakkan tempat ini. Jika kereta bawah tanah, atau kereta api, maka jenis pengangkutan akan dilupakan. Penampilan tidak sengaja di tempat yang sama dan dalam keadaan yang sama boleh menyebabkan sindrom panik lain.

Seluruh kompleks terapi

Bantuan psikoterapi adalah seperti berikut:

  • kaedah persuasi rasional;
  • menguasai teknik-teknik relaksasi dan meditasi;
  • perbualan dengan psychotherapist.

Rawatan dadah

Dalam rawatan gangguan kemurungan kecemasan, kumpulan ubat berikut digunakan:

  1. Antidepressants (Prozac, Imipramine, Amitriptillin) mempengaruhi tahap bahan aktif biologi dalam sel-sel saraf (norepinephrine, dopamin, serotonin). Ubat-ubatan ini melegakan simptom kemurungan. Pesakit meningkatkan mood, penderitaan, sikap tidak peduli, kegelisahan, ketidakstabilan emosi berlaku, tidur dan kembali selera makan normal, dan tahap peningkatan aktiviti mental. Kursus rawatan adalah lama kerana fakta bahawa pil untuk kemurungan tidak bertindak segera, tetapi hanya selepas mereka terkumpul di dalam badan. Iaitu, kesannya perlu menunggu beberapa minggu. Oleh itu, dipasangkan dengan antidepresan yang ditetapkan penenang, kesannya yang muncul setelah 15 minit. Antidepresan tidak ketagihan. Mereka dipilih secara individu untuk setiap pesakit, mereka mesti diambil secara ketat mengikut skema.
  2. Penenang (Phenazepam, Elzepam, Seduxen, Elenium) berjaya menangani kecemasan, serangan panik, tekanan emosi, gangguan somatik. Mereka mempunyai relaksasi otot, kesan anticonvulsant dan kesan penstabilan vegetasi. Bertindak hampir dengan serta-merta, terutamanya dalam suntikan. Tetapi kesannya akan berakhir lebih cepat. Tablet lebih perlahan, tetapi hasilnya dapat bertahan selama berjam-jam. Kursus rawatan adalah pendek kerana fakta bahawa dadah itu menyebabkan ketagihan yang berterusan.
  3. Pengendali beta adalah perlu jika sindrom kemurungan tekanan menjadi rumit oleh disfungsi autonomi, mereka menyekat gejala pembuluh darah. Mereka menghilangkan lonjakan tekanan, peningkatan denyutan jantung, aritmia, kelemahan, berpeluh, gegaran, flushes panas. Contoh ubat: Anaprilin, Atenolone, Metoprolol, Betaxolol.

Kaedah fisioterapi

Fisioterapi adalah bahagian penting dalam merawat sebarang keadaan psikosomatik. Kaedah fisioterapeutik termasuk:

  • urut, urut diri, elektro-massage melegakan ketegangan dalam otot, melegakan dan nada;
  • Electrosleep melegakan, melegakan, mengembalikan tidur normal.
  • Rawatan electroconvulsive merangsang aktiviti otak, meningkatkan keamatan kerjanya.

Homeopati dan rawatan rakyat

Perubatan herba adalah rawatan herba penyembuhan dan persediaan herba yang menenangkan:

  • ginseng - bahan penstabilan, atau tablet ubat, meningkatkan kecekapan, aktiviti, mengurangkan keletihan;
  • motherwort, hawthorn, valerian mempunyai kesan sedatif yang sangat baik;
  • Lilin serai adalah perangsang yang kuat, yang terutama ditunjukkan untuk kemurungan oleh keupayaannya untuk membangkitkan warga yang aktif, apatis, lesu, dan menghalang.

Ubat-ubatan homeopati telah membuktikan diri mereka dalam rawatan kompleks kegelisahan dan gangguan kemurungan:

  • Gentian Herb - bagi mereka yang lemah hati;
  • Arnica Montana - ubat yang menghilangkan kedua-dua gejala depresi dan mengganggu;
  • Hypnose - menghilangkan insomnia, kerengsaan yang kuat;
  • Daun dan kulit kayu elm - meningkatkan daya tahan, melegakan keletihan.

Pencegahan Sindrom

Untuk sentiasa stabil secara psikologi, perlu mematuhi syarat-syarat berikut:

  • tidak memikirkan emosi negatif;
  • menganjurkan sekeliling anda "zon kesihatan", iaitu: melepaskan nikotin, alkohol, makan dengan betul, bergerak secara aktif, terlibat dalam sukan yang layak;
  • jangan mengalihkan perhatian, sama ada secara fizikal atau mental;
  • tidur cukup;
  • Kembangkan "zon selesa": berkomunikasi dan bertemu dengan orang, melancong, melawat kelab-kelab yang menarik;
  • mencari pekerjaan untuk diri sendiri yang akan menawan anda dengan kepala anda dan tidak memberi ruang untuk fikiran dan lekukan cemas di dalamnya.

Kesan yang jauh

Jika anda mengabaikan gejala patologi, anda boleh membeli satu set penyakit tubuh dan mental:

  • peningkatan dalam bilangan dan tempoh serangan panik;
  • perkembangan hipertensi, penyakit kardiovaskular;
  • disfungsi sistem pencernaan, perkembangan ulser peptik;
  • berlakunya kanser;
  • perkembangan penyakit mental;
  • sindrom syncope dan convulsive.

Kualiti hidup pesakit, kemahiran profesional mereka, dan hubungan perkahwinan juga sangat menderita. Akhirnya, semua ini boleh membawa kepada hakikat bahawa seseorang akan terhenti entah bagaimana berinteraksi dengan masyarakat dan memperoleh penyakit yang fesyen - fobia sosial.

Komplikasi yang paling menyedihkan dan tidak dapat dikembalikan ialah situasi apabila seseorang mengurangkan akaun dengan kehidupan.

Bagaimana untuk mengatasi kecemasan dan kemurungan sendiri?

Kemurungan kegelisahan adalah gangguan emosi yang mengiringi keadaan kecemasan yang ketara dan keseronokan yang berlebihan. Kebimbangan dalam kes ini diiktiraf sebagai kemurungan atipikal, dengan titik penting yang tidak ada sebab untuk kegembiraan.

Lekukan klasik sering diiringi oleh gejala yang kompleks, di mana kebimbangan adalah salah satu gejala. Walau bagaimanapun, baru-baru ini, orang sering mengalami gejala tertentu ini, dan disebabkan oleh peningkatan kebimbangan, kemurungan telah dipanggil tidak tipikal.

Punca penyakit

Secara umumnya, keadaan kebimbangan adalah ciri orang biasa, dan ini adalah sensasi semula jadi yang menyumbang kepada pencetus beberapa mekanisme pertahanan diri. Tetapi apabila gejala kemurungan cemas muncul, ia melampaui norma, dan dengan itu, ia menjadi patologi.

Kenapa keadaan obsesif dibentuk, disertai dengan kebimbangan yang tidak dapat dielakkan? Pertama sekali, ini disebabkan oleh peninggalan lama, tanpa mengira sifat asalnya. Pekerjaan yang berlebihan di tempat kerja, keadaan tidak menguntungkan di rumah, kurang hubungan sulit dengan orang dekat atau saudara-mara.

Kehidupan orang moden penuh dengan kemurungan, yang sebahagian besarnya kita cuba mengabaikannya. Satu lagi sebab, yang menyangkut hampir semua orang Rusia, adalah keadaan ekonomi yang tidak stabil di negara ini dan beban kredit. Ini adalah kewajipan kepada bank dan kerumitan atau ketidaksuburan pelaksanaannya mempunyai kesan mendesak pada jiwa manusia. Kadang-kadang, untuk alasan ini, kurangnya kesedaran mereka sendiri terbentuk, ketika ada aspirasi, tetapi tidak ada peluang karena peningkatan beban kredit.

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan kemurungan kecemasan termasuk perkara-perkara berikut:

  • Kecacatan sementara atau kekal.
  • Penyalahgunaan tabiat buruk (ketagihan dadah, alkohol, perjudian).
  • Keturunan. Saudara-mara yang terdedah kepada kebimbangan dan kemurungan.
  • Bermulanya usia persaraan dan kesedaran mengenai status sosial yang diterima.
  • Kurangnya pendidikan, dan akibatnya, kekurangan peluang untuk kesedaran diri.
  • Sesetengah penyakit terutamanya dalam bentuk kronik.

Perlu diperhatikan bahawa wanita lebih cenderung mengalami kemurungan yang cemas, seperti dalam kehidupan mereka lebih emosional. Walau bagaimanapun, faktor seperti kecacatan, lelaki yang lebih menarik, kerana sukar bagi mereka untuk mengatasi fakta bahawa mereka - para pencari nafkah keluarga, dibiarkan tanpa sumber.

Bagi pesara, kebimbangan dan kemurungan adalah sahabat yang hampir berterusan. Lebih sukar bagi mereka untuk membantu, kerana sudah ada sejumlah penyakit yang perlu anda tinggal, dan ramai kawan, saudara, saudara mara yang sedang meninggal dunia. Bersama-sama dengan ini datang pemahaman dan kesadaran usia tua, penjagaan cepat.

Gejala penyakit

Kemurungan kegelisahan boleh nyata dengan cara yang berbeza, kerana tanda-tanda kecemasan itu sendiri tidak selalu membosankan. Oleh itu, penyakit ini boleh dicirikan sebagai kompleks keadaan kebimbangan, dan dicirikan oleh salah satu jenis berikut:

  • Pesakit merasakan sesuatu akan berlaku. Mereka sentiasa menunggu masalah, walaupun tidak ada prasyarat untuk ini.
  • Orang itu merasa perasaan cemas berkaitan dengan peristiwa masa depan. Sebagai contoh, dia sentiasa bimbang tentang kemungkinan perceraian, kehilangan pekerjaan, perkahwinan yang akan berlaku, dan sebagainya. Seseorang sentiasa berfikir mengenainya, dan takut peristiwa yang mungkin dikaitkan dengan ketakutan.
  • Sindrom kecemasan kemurungan juga boleh dinyatakan pada tahap fizikal, apabila pesakit mempunyai gegaran di dalam badan, berpeluh berlebihan, denyutan jantung yang cepat, dan sebagainya.
  • Pesakit mungkin cemas tentang kejadian masa lalu. Dalam kes ini, dia sentiasa diseksa kerana kata-kata yang dituturkan pada masa yang salah, atau kerana tindakannya sendiri, yang sekarang dia ragu-ragu. Akibatnya, seseorang terlibat dalam "samoedisme" kerana apa yang tidak dapat diubah.
  • Pesakit mungkin mengalami kebimbangan mengenai membuat keputusan penting. Kemudian keadaan ini tidak menghalangnya dari bekerja, dan dalam kehidupan biasa, yang mana dia mula mengalami ketakutan kehilangan pekerjaannya, yang merupakan hasil dari kebimbangan.

Kemarahan marah, kepahitan, dan perubahan mood yang dramatik yang lebih teruk menjadi lebih baik juga merupakan gejala kemurungan.

Antara tanda-tanda kecemasan kecemasan adalah:

  • Kemurungan, mood yang sedih.
  • Tidur terganggu, kecemasan pada waktu malam, mimpi buruk - gejala ini mengganggu rehat normal, akibatnya seseorang tidak mendapat tidur yang cukup. Dari masa ke masa, pesakit muncul tanda-tanda keletihan yang berpanjangan, ketidakcukupan, kekeliruan, dll.
  • Rasa ketegangan berterusan, mudah marah.
  • Harga diri yang rendah.
  • Kebimbangan dalaman.
  • Kerana menangis.
  • Alertness
  • Bersalah, perasaan tidak konsisten.
  • Menunggu masalah.

Kemurungan cemas dapat mewujudkan dirinya hanya dalam kilat, apabila keadaan takut tiba-tiba mencari seseorang. Keadaan ini mempunyai banyak kaitan dengan serangan panik.

Seseorang yang mengalami tanda-tanda kecemasan kemurungan boleh berkongsi pemikirannya dengan orang tersayang. Biasanya mereka tidak menjadi terpencil dalam diri mereka, tetapi sebaliknya, mereka mengatakan bahawa sesuatu boleh berlaku, mereka cuba untuk menghalang dari apa-apa tindakan, dsb.

Sekiranya anda mengalami simptom-simptom ini pada orang yang anda sayangi, saudara mara atau kanak-kanak, anda harus segera memberi mereka bantuan dan sokongan. Perlu dan rawatan dadah.

Mengubati Kemurungan Kebimbangan

Bagaimana untuk mengatasi kemurungan jika disertai oleh kebimbangan berterusan? Adakah mungkin untuk menghilangkan kebimbangan dan kemurungan? Jika kita bercakap tentang rawatan, di mana pesakit akan bertindak secara bebas, maka kepekatan maksimum pada pemikirannya sendiri diperlukan. Adalah penting untuk memahami akar masalah yang membawa kepada kecemasan kemurungan yang ketara.

Adalah penting untuk cuba menjawab dengan jujur ‚Äč‚Äčkepada diri sendiri, dengan kebimbangan yang berkaitan. Sekiranya kekurangan pendidikan yang diperlukan, masalah ini dapat diselesaikan. Jika anda bimbang tentang kesihatan anda, walaupun tanpa sebab yang jelas, anda hanya perlu diperiksa. Dalam kes yang lebih kompleks, rawatan perubatan diperlukan.

Rawatan dadah

Anda merasakan bahawa anda tidak boleh mengatasi anda sendiri, berunding dengan pakar - psikoterapi yang dapat membantu anda dengan menetapkan rawatan yang diperlukan. Selalunya ia termasuk kompleks beberapa ubat-ubatan, yang seterusnya boleh menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan dengan kesan negatif dari intensiti yang berlainan:

  • Sedasi, sebab itu tidak digalakkan memandu kereta, gunakan jenis peralatan tertentu, dll.
  • Kemungkinan ketagihan.
  • Terdapat penurunan tekanan darah.
  • Anda tidak boleh menghentikan penggunaan dadah secara tiba-tiba, kerana tindakan ini boleh menyebabkan gangguan. Oleh yang demikian, adalah perlu untuk secara beransur-ansur mengurangkan dos ubat-ubatan dengan penolakan selanjutnya dalam hal penstabilan keadaan psiko-emosi.

Adalah penting untuk memahami bahawa hanya doktor yang menetapkan rawatan perubatan. Secara bebas memilih dadah tidak boleh.

Kaedah psikoterapi

Bagaimana untuk menghilangkan kemurungan dan kecemasan dengan bantuan pakar? Di sini tanggungjawab keseluruhan jatuh pada bahu psikoterapi yang hadir. Malah, ia adalah kaedah psikoterapi yang membolehkan anda dengan cepat keluar dari keadaan ini. Aspek utama psikoterapi:

  • Seringkali ternyata bahawa pesakit mengalami kebimbangan, bukan kerana mereka benar-benar takut, tetapi kerana mereka ingin menarik perhatian orang asing. Psikologi kelakuan dalam kes ini sangat membantu.
  • Bagaimana untuk mengatasi kemurungan? Yang paling penting, seseorang tidak harus selalu berfikir tentang masalahnya, yang mengganggu dia. Dia mesti mencari penyelesaian kepada masalah, cari cara untuk menghilangkan kebimbangan, berusaha untuk menyembuhkan. Psikoterapi dalam kes ini memberi petunjuk yang baik untuk bermula.
  • Pakar profesional boleh memberitahu seseorang corak tingkah laku yang sama sekali berbeza yang akan menarik minat pesakit. Kadang-kadang cukup untuk menghilangkan kemurungan yang cemas.

Dalam sebarang kes, perundingan dan rawatan dengan ahli psikoterapi memberikan hasil yang baik, yang menguatkan rawatan ubat yang dimulakan.

Sebagai rawatan, kaedah fisioterapeutik boleh digunakan. Mereka juga merupakan sebahagian daripada langkah-langkah yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan pesakit.

Satu peranan penting dimainkan oleh sokongan saudara-mara dan rakan-rakan, organisasi pelbagai kegiatan rekreasi yang akan mengalihkan perhatian dari masalah-masalah saat ini. Pameran pameran, pawagam turut menyumbang kepada peningkatan keadaan pesakit.

Adalah penting untuk memahami bahawa kekurangan rawatan yang tepat dan tepat pada masanya boleh mengakibatkan kesan yang sangat negatif.

Kemurungan kecemasan

Dunia moden sering memberi kami kejutan dalam bentuk tekanan harian, tekanan emosi dan mental yang tinggi digabungkan dengan kekurangan komunikasi langsung dan emosi positif. Seorang lelaki telah melupakan bagaimana untuk bersukacita dengan apa yang telah dicapai, telah kehilangan keupayaan untuk memulihkan rizab dalaman.

Tidak ada yang mengejutkan dalam kenyataan bahawa jiwa tidak berdiri. Dan tempat utama di kalangan gangguan mengambil kemurungan. Dalam kes ini, pada manifestasi pertama gejala, neurologi dan ahli psikoterapi biasanya bercakap tentang gangguan kemurungan, yang boleh menjadi penyakit yang disebut kemurungan.

Ramai jenis gangguan kemurungan

Malah, hari ini terdapat banyak daripada mereka. Dalam klasifikasi ini sentiasa dikemas kini. Bergantung kepada jenis tindak balas kepada pengaruh luar hari ini dibezakan:

  • Histeria;
  • Mengganggu;
  • Hypochondriacal;
  • Melancholic

Hari ini, kita berminat dengan kemurungan yang cemas, kerana ia sering berlaku dalam amalan perubatan.

Perubahan keadaan - perubahan penyakit

Hari ini, kemurungan dan kecemasan adalah konsep yang sukar untuk dipisahkan dari satu sama lain. Oleh itu, hanya doktor yang berkelayakan boleh membuat diagnosis dan rawatan yang betul. Walaupun jika kita mempertimbangkan versi klasik kursus kemurungan, kebimbangan tidak sama sekali gejala utama. Ini adalah ciri pilihan atau pilihan.

Tetapi di dunia moden, ahli psikoterapi dihadapkan dengan hakikat bahawa perjalanan tipikal gangguan itu, dengan suasana hati yang tertekannya, tidak praktikal. Tetapi diagnosis kemurungan cemas semakin dibuat. Ini adalah gangguan khusus yang memperlihatkan dirinya dengan cara yang istimewa.

Ciri diagnostik

Terdapat bulatan tertentu orang yang paling cenderung kepada bentuk kecemasan yang ringan. Oleh itu, dalam keadaan yang tidak menguntungkan, mereka mempunyai peluang untuk mendapatkan kejutan yang serius. Adalah sangat penting untuk mendiagnosis sedemikian rupa sehingga tidak ada kesilapan dalam diagnosis. Walau bagaimanapun, tidak ada kaedah makmal atau instrumental yang membolehkan ini dilakukan. Untuk memahami pesakit, perlu bersembang secara peribadi dengannya.

Kebimbangan dan kemurungan sangat kerap disertai oleh kecelaruan. Ini tidak bermaksud menghilangkan sebab, tetapi meninggalkan jejak bukan sahaja pada kehidupan orang itu sendiri, tetapi juga kepada orang yang tersayang. Orang yang sakit itu yakin bahawa semua "jenayah "nya, selalunya sangat dibesar-besarkan, perlu dijawab. Manifestasi itu bukanlah tanda kemurungan. Di sini, sebaliknya, tahap kebimbangan, yang berbeza-beza sepanjang tempoh penyakit ini, perkara-perkara.

Tempoh putus-putus dan pengampunan

Semakin ketegangan, semakin kuat ketakutan, kebimbangan dan kemurungan. Oleh itu, jika anda berhadapan dengan peristiwa yang bertanggungjawab, yang juga memerlukan pelaburan yang serius, maka itu patut dipertimbangkan sama ada ia layak dilakukan. Terutama dengan jelas, tempoh kecemasan menunjukkan dirinya, jika anda meletakkan semua 100%, anda gagal. Seseorang dipeluk oleh idea-idea gila "Saya bersalah dan patut dihukum."

Kebimbangan menyumbang kepada idea-idea kemurungan, dipenuhi dengan nilai rendah peribadi. Pada masa yang sama, semakin kuat, semakin ketara kemurungan menjadi. Terdapat perasaan putus asa, ada ketakutan masa depan. Pada masa yang sama penyakit itu berlanjutan sebagai sinusoid. Terdapat tempoh mania dan jalur yang lebih ringan.

Gejala, atau apa yang diharapkan pesakit

Untuk menjadikannya lebih jelas kepada pembaca apa yang kita sedang bercakap mengenai hari ini, kita mahu terus mendedahkan istilah kemurungan yang cemas. Gejala adalah manifestasi gangguan yang paling jelas yang boleh kita amati dengan mata kasar. Jika anda menganggap semua gejala secara berasingan, anda akan mendapat senarai berikut:

  • Kecenderungan ketakutan yang berlebihan. Kebimbangan yang menjadi perselisihan menjadi seseorang. Dia cuba untuk mempertimbangkan setiap keputusan dengan berhati-hati, tetapi masih tidak dapat memutuskan untuk memilih satu pilihan tanpa perlu bantuan luar.
  • Masa depan dilihat dalam cahaya paling gelap, hanya harapan pesimis.
  • Harga diri dikurangkan dengan ketara, pesakit menilai dirinya sebagai tidak bernilai sepenuhnya.
  • Terdapat kebimbangan dan kebimbangan.
  • Selanjutnya, semakin banyak perasaan kelemahan itu muncul, saya ingin terus berbohong di rumah dan tidak pergi ke mana-mana sahaja.
  • Saudara-mara mencatatkan bahawa pesakit mula menunjukkan peningkatan kerengsaan dan kewaspadaan.
  • Pada masa yang sama, kesukaran dalam tumpuan perhatian berkembang, seseorang mencatat kekosongan lengkap di kepala. Selari dengan hakikat bahawa seseorang merasakan keletihan yang berterusan, beliau mencatatkan gangguan tidur. Ini adalah kesukaran untuk tidur.

Pengalaman pesakit sebenarnya tidak dapat dielakkan. Mereka dipenuhi dengan bahaya yang pasti. Pesakit menunggu setiap minit untuk khayalan atau benar-benar mengancam, tetapi banyak kali dibanjiri malapetaka. Pesakit amat bimbang bahawa mereka boleh menjadi sakit dan mati. Mereka berhati-hati dengan sensasi tubuh mereka dan membetulkan diri mereka dengan sedikit ketidakselesaan, memandangnya sebagai tanda penyakit maut.

Komponen tambahan, ketakutan

Kami telah mengatakan bahawa seseorang sentiasa berasa tidak selamat pada masa akan datang, serta ketakutan terhadap kejadian yang tidak dijangka dan tidak diduga. Ia adalah ketakutan yang menentukan arah kemurungan yang cemas, ia meresap setiap hari. Kebimbangan hanya menggembirakan pada setiap pemikiran bahawa sudah waktunya untuk turun ke perniagaan dan membuat keputusan.

Apabila keadaan bertambah buruk, intensiti pemikiran tentang bencana yang tidak dapat dielakkan meningkat. Kebimbangan dan ketakutan mencapai klimaks dan disertai dengan kesedihan seram dengan kekeliruan, rasa putus asa, ketidakupayaan untuk mencari jalan keluar. Dalam kes ini, ciri-ciri membezakan adalah kecenderungan pesakit untuk menunjukkan rangsangan motor diucapkan dengan menggigit bibir mereka dan merampas tangan mereka. Seseorang di negeri ini mengeluh berpeluh, berdebar-debar, sakit dada dan ketidakselesaan perut. Dalam kes ini, pesakit biasanya mengeluh, meratap, mengulangi bahawa mereka tidak akan bertolak ansur.

Perkembangan kemerosotan

Ini biasanya tidak berlaku sekaligus. Keadaan ini perlahan memburukkan lagi keadaan insomnia yang melemahkan. Pesakit sedar bahawa waktu pra-subuh menjadi tidak tertanggung. Pada masa ini, pengalaman-pengalaman negatif dapat mencapai kemunculan yang sangat mendesak dan dapat menyebabkan serangan putus asa yang tiba-tiba dengan perbuatan membunuh diri. Ya, kemurungan yang cemas tidak jarang berupaya membunuh diri. Oleh itu, jika anda mengesyaki pelanggaran yang sama dengan orang yang dikasihi, maka cuba meyakinkannya untuk meminta pertolongan.

Rawatan

Seperti yang anda dapat lihat, gangguan ini agak serius, dan oleh itu sangat penting untuk memilih terapi berkesan dalam masa. Pelaksanaannya memerlukan penggunaan pelbagai kaedah yang, dalam agregat, memungkinkan untuk mengalahkan penyakit yang mengerikan seperti kemurungan kecemasan. Rawatan itu perlahan, jadi penting untuk bersabar. Terdapat empat kumpulan kaedah untuk bekerja dengan gangguan ini:

  • Kaedah kesan biologi umum. Ia boleh menjadi imunomodulator, fisioterapi, berenang dan banyak lagi.
  • Terapi ubat. Ubat preskripsi adalah individu yang ketat. Apabila pesakit depresi yang cemas boleh menetapkan bukan sahaja antidepresan, tetapi juga penenang. Mereka membenarkan anda mengeluarkan kesan yang mengganggu.
  • Fisioterapi, atau rawatan haba. Kaedah ini biasanya ditetapkan dalam fasa aktif penyakit untuk menstabilkan keadaan. Dengan kemurungan kecemasan teruk, terapi elektroconvulsif boleh ditetapkan.
  • Perubatan herba, herba menenangkan dan menormalkan tidur.
  • Psikoterapi dan psikosis. Ini adalah kompleks langkah-langkah psikoterapi yang besar yang bertujuan membetulkan pemikiran yang menyimpang, meratakan perasaan tidak berdaya dan azab.

Daripada kesimpulan

Apa-apa kerosakan emosi bukanlah sebab untuk menutup diri dari dunia, dan kemurungan cemas tidak terkecuali. Anda tidak bersendirian dalam masalah anda, dengan beratus-ratus orang yang masih hidup di bumi dengan gejala yang sama.

Mungkin satu-satunya perbezaan antara anda ialah mereka telah meminta bantuan daripada pakar, tetapi anda tidak. Pakar psikologi, ahli psikoterapi dan pakar neurologi bekerja dengan tepat untuk memulangkan seseorang kegembiraan hidup.

Kemurungan dan kecemasan

Dalam psikologi, ia dianggap sebagai mana-mana keadaan di mana seseorang kekal, tindak balas badan, yang bertujuan mengekalkan keseimbangan emosi dan mentalnya. Itulah sebabnya reaksi seperti kebimbangan dan ketakutan, yang membawa kepada kemurungan, tidak dianggap berbahaya, kerana mereka sering boleh bercakap tentang cara perlindungan jiwa. Walau bagaimanapun, syarat-syarat ini memerlukan rawatan jika seseorang tidak dapat menghapuskannya dengan usaha sukarela.

Walaupun kegelisahan boleh melakukan fungsi perlindungan - untuk melindungi seseorang dari bahaya, ia juga boleh mengganggu. Dalam psikologi, terdapat pelbagai kelainan kecemasan. Pada tahap tertentu, mereka dikaitkan dengan kemurungan, yang datang kepada lelaki yang sentiasa cemas.

Setiap hari seseorang merasakan perasaan dan emosi yang berlainan. Emosi - tindak balas badan terhadap rangsangan tertentu. Rangsangan emosional adalah tanda penyelewengan dari norma, kerana dianggap normal ketika seseorang merasa seimbang dan tenang.

Kebimbangan adalah syarat yang menyekat seseorang sepenuhnya. Tidak perlu bercakap tentang faedah atau kecederaan kebimbangan. Bergantung kepada sebab-sebab yang timbul, kebimbangan adalah bermanfaat atau berbahaya. Sebagai contoh, kebimbangan yang timbul akibat ketakutan apa yang belum terjadi adalah berbahaya. Ia menjadikan seseorang "melambatkan" dirinya supaya peristiwa yang tidak diingini tidak berlaku. Dan jika seseorang bimbang sebelum wawancara akan datang? Seorang lelaki, bagaimanapun, tidak boleh tetapi menerima dia, jika tidak, dia tidak akan mendapat jawatan untuk kedudukan yang dikehendaki.

Manfaat kegelisahan menampakkan diri apabila seseorang telah jatuh ke dalam keadaan yang mengancamnya dengan sesuatu. Kemudian ia disarankan untuk tidak mengawal perasaan mereka, yang dapat menyelamatkan nyawa.

Kebimbangan adalah praktikal keadaan semula jadi manusia moden. Pada setiap langkah, individu mungkin berada dalam bahaya, yang pelbagai ketakutan dalaman terkumpul seumur hidup diperkuat. Walau bagaimanapun, hanya penyesuaian kepada dunia sekeliling dapat mengurangkan kecemasan seseorang, terutama jika dia mendapati bahawa pendekatannya terhadap kehidupan sedang berjalan. Jika penyesuaian ini tidak berlaku, maka kebimbangan akan menjadi kemurungan, yang dalam psikologi dipanggil kemurungan yang cemas.

Apakah kemurungan dan kecemasan?

Adalah lazim untuk berkongsi kebimbangan dan kemurungan. Walau bagaimanapun, ahli psikologi sedar bahawa mereka sering saling berkaitan antara satu sama lain. Apakah kemurungan dan kecemasan? Kemurungan adalah keadaan kekal di mana seseorang tinggal. Kebimbangan adalah emosi yang menunjukkan dirinya sebagai tindak balas kepada beberapa rangsangan luar.

Perlu diperhatikan bahawa semua orang boleh berada dalam keadaan terganggu. Walau bagaimanapun, tidak semua orang tertekan.

  • Terdapat kebimbangan sebagai reaksi terhadap perengsa tertentu yang membimbangkan atau menakutkan. Sebaik sahaja rangsangan itu berhenti mengganggu, penggera secara beransur-ansur berlalu.
  • Terdapat penggera sebagai kualiti watak. Dalam kes ini, seseorang bimbang bukan sahaja apabila ada yang mengganggu dia, tetapi juga apabila tidak ada bahaya sebenar.

Dalam kes kedua, kita boleh bercakap mengenai perkembangan kemurungan sebagai keadaan semulajadi untuk orang yang cemas. Istilah "orang tertekan" sudah digunakan di sini. Sering kali ini ditunjukkan pada mereka yang berada dalam persekitaran keluarga juga mempunyai orang yang terdedah kepada kemurungan dan kecemasan.

Malangnya, tidak ada cara yang penting untuk mengesan kemurungan dan kecemasan. Keadaan ini ditandakan pada badan seperti berikut:

  1. Dengan kemurungan, tahap kortisol dalam plasma darah meningkat.
  2. Apabila kecemasan meningkatkan aliran darah ke kapal lengan bawah.

Cara lain untuk mengenal pasti syarat-syarat ini adalah hanya perbualan dengan pesakit, mengambil sejarah, menghantar soal selidik ujian, dll. Juga, orang yang dekat menerima maklumat objektif dan terperinci tentang orang itu. Psikiatri berminat pada saat-saat sedemikian:

  • Adakah lelaki itu berubah akhir-akhir ini? Di sini, aspek penting ialah:
  1. Pasif sosial.
  2. Ketabahan
  3. Menukar minat.
  4. Ketergantungan pada orang lain.
  5. Menukar cara bercakap.
  6. Terdapat topik lain untuk perbualan.
  • Adakah impian telah berubah?
  • Adakah gangguan kepekatan berlaku?
  • Adakah seseorang mengalami kesukaran melakukan kerja tetap?

Kebimbangan dan kemurungan bukan keadaan statik. Lama kelamaan, gejala mereka mungkin berubah. Jadi, kemurungan kecemasan boleh bertukar menjadi gangguan panik, obsesif-kompulsif, atau kecemasan.

Kemurungan kegelisahan ditemani oleh idea-idea delusi yang berasaskan penolakan diri dan hukuman. Seorang lelaki menyalahkan dirinya untuk segala kesulitan, dan juga memulakan fantasize apa hukuman yang akan dia tanggung untuk mereka. Seringkali hukuman itu sangat dibesar-besarkan atau tidak realistik. Walau bagaimanapun, ini berlaku di bawah pengaruh kebimbangan, yang mana lebih, semakin teruk kemurungan menjadi.

Kegelisahan dan kemurungan sering diwujudkan di kalangan orang tua. Idea-idea jahat mereka menimbulkan perasaan tidak selamat, keputusasaan, ketidakberdayaan, yang membawa kepada gagasan kemiskinan. Seseorang mahu bertaubat terlebih dahulu untuk mengelakkan situasi yang sukar dan tidak menghadapi hukuman yang sebenar.

Gejala kemurungan kecemasan adalah:

  • Pepatah bersalah, idea bunuh diri, maniaal mania.
  • Mania, menggantikan kesalahan dan penggunaan alkohol.
  • Perkataan yang perlahan dan sengit dengan jeda besar.
  • Ungkapan wajah beku.
  • Gerak perlahan.
  • Mengantuk pagi, kecemasan - di kedua.
  • Kehilangan minat dan perasaan senang.

Di sisi fisiologi, ada tanda-tanda seperti kemurungan yang cemas:

  1. Gangguan tidur
  2. Fussiness, kesukaran menumpukan perhatian.
  3. Gangguan selera makan.
  4. Kehilangan tenaga dan kelemahan fizikal.
  5. Pelanggaran kesedaran.
  6. Palpitasi.
  7. Kerosakan.
  8. Mulut kering.
  9. Mengurangkan aktiviti dan keletihan.
  10. Tremor
  11. Ketegangan.
  12. Pemikiran atau tindakan membunuh diri.
  13. Penghambatan atau pergolakan ucapan atau pergerakan.
  14. Pening.
  15. Mengurangkan keinginan seksual.
naik

Ketakutan, kebimbangan dan kemurungan

Kemurungan boleh berlaku bukan sahaja berdasarkan kebimbangan, tetapi juga ketakutan. Jika kebimbangan adalah tindak balas kepada beberapa bahaya, maka rasa takut adalah keadaan yang sentiasa mengiringi orang itu. Apa yang dimaksudkan dengan ketakutan yang membawa kepada kemurungan? Reaksi terhadap akibat perbuatan khayalan yang boleh dilakukan oleh seseorang pada masa akan datang dan dihukum untuk mereka.

Apakah ketakutan? Mengapa orang takut? Banyak ketakutan orang moden tidak dihubungkan dengan ancaman sebenar, tetapi dengan harapan atau peristiwa lain yang tidak menyenangkan. Jika orang terdahulu tidak mengganggu diri dengan ketakutan, tetapi hanya takut apabila ada sesuatu yang benar-benar terancam, maka pada masa ini seseorang takut dengan segala-galanya dan semua orang, sentiasa mengalami tekanan.

Ketakutan - idea kegagalan yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Seseorang tidak mahu gagal pada masa akan datang, jadi dia bimbang, takut, mengalami. Kenapa ini berlaku? Kerana sejak zaman kanak-kanak, ibu bapa mengajar anak-anak mereka untuk bimbang tentang hasil yang mereka harapkan untuk diterima. Kanak-kanak bimbang tentang berapa banyak yang dia akan terima. Kemungkinan besar, dia tidak akan risau jika penilaian ini tidak mempengaruhi tingkah laku ibu bapa yang akan memuji atau memarahinya.

Dan kelakuan ini dibentuk pada zaman kanak-kanak, apabila ibu bapa mengajar anak-anak mereka untuk bimbang tentang hasil tindakan mereka. Dalam satu tangan, adalah perlu untuk mengajar kanak-kanak kepada fakta bahawa setiap tindakannya diikuti dengan hasil tertentu. Tetapi sebaliknya, ia berlaku kepada seorang kanak-kanak yang dipuji untuk mendapatkan keputusan yang baik, dan dihukum kerana keputusan yang buruk. Jadi kanak-kanak itu belajar untuk bimbang tentang keputusan tindakannya, kerana selepas itu dia akan suka atau benci kepadanya.

Ketakutan semacam ini adalah fenomena yang diperoleh. Ketakutan sebenar dikaitkan hanya dengan ancaman sebenar yang berlaku kepada orang pada masa ini. Dan semua ketakutan yang lain, yang pada masa ini tidak diancam oleh seseorang, tetapi hanya dibayangkan dalam imaginasinya, jauh dan tidak diperlukan. Dan hanya orang yang dipilih sendiri, takut akan hakikat bahawa dia tidak benar-benar mengancam, atau tidak mendedahkan dirinya kepada tekanan.

Sekiranya seseorang tidak memberi idea imajinasi tentang apa yang mungkin berlaku kepadanya, maka dia mula bertindak. Jika seseorang tunduk kepada ketakutannya sendiri, maka ia mengalahkannya, membataskan kemungkinan dan tindakan. Seseorang lebih suka tidak bertindak, supaya tidak dihukum. Walau bagaimanapun, ini tidak melepaskannya dari ketakutan, kebimbangan masa depan dan keadaan kemurungan akibat ketidakpuasan hidup.

Jika takut, ketakutan tidak akan pergi ke mana-mana sahaja. Sekiranya anda mengatasi ketakutan anda sendiri, maka anda perlu menghadapi tugas dan masalah sukar yang memisahkan seseorang dari kejayaan.

Rawatan Kecemasan dan Kemurungan

Walau bagaimanapun, seseorang mungkin sudah begitu direndam dalam keadaan emosinya sendiri bahawa dia tidak lagi dapat bertarung dengan mereka. Rawatan kecemasan dan kemurungan dalam kes ini tidak lengkap tanpa bantuan pakar. Bantuan pertolongan pertama boleh diperolehi di laman bantuan psikologi psikologi. Sekiranya anda memerlukan kajian yang lebih mendalam mengenai keadaan, maka anda harus berjumpa doktor.

Untuk menghapuskan keadaan penggera, ubat anti-keresahan ditetapkan:

  • Tizertsin.
  • Amitriptyline untuk menghapuskan kemurungan.
  • Seduxen secara intravena 30 mg.
  • Anxiolytics.
  • Prozac (fluoxetine).
  • Inkazan.
  • Petilil (Desipramine).
  • Cefhedrin.
  • Moclobemide (Aurorix).
  • Sydnofen.
  • Bethol.

Rawatan alternatif bagi mereka yang tidak mahu menggunakan dadah dan terapi kognitif-tingkah laku adalah sukan. Aktiviti fizikal membantu seseorang untuk mengalihkan perhatian dari idea khayalannya dan berhenti bimbang tentang perkara kecil. Nah, jika seseorang akan terlibat dalam sukan kegemaran anda.

Kesihatan fizikal tidak mengalami kecemasan dan kemurungan. Bagaimanapun, jiwa itu terjejas dengan ketara, yang mula merangkumi pelbagai cara untuk melindungi dirinya sendiri. Di sini, tanpa bantuan pakar tidak boleh dilakukan. Rawatan yang lebih cepat bermula, lebih baik.

Sekiranya seseorang tidak meninggalkan keadaannya tanpa pertimbangan, maka hasilnya boleh menjadi positif. Hala tuju semua kuasa pada penghapusan kebimbangan dan kemurungan akan menghilangkan keadaan yang secara signifikan menghalang seseorang dalam manifestasi dirinya dan pencapaian apa-apa kejayaan. Kebimbangan dan kemurungan menjejaskan jangka hayat hanya jika seseorang mempunyai pemikiran bunuh diri.

Ia adalah perlu untuk menghilangkan ketakutan yang ada di kepala seseorang. Seseorang takut apa yang boleh berlaku kepadanya. Tetapi kenapa gementar jika ini belum terjadi? Seorang lelaki takut masa depan, yang dia sendiri menarik di kepalanya. Tetapi masa depan ini mungkin atau mungkin tidak berlaku. Ia semua bergantung kepada apa yang akan dilakukannya:

  1. Jika anda takut, ia akan mencetuskan penciptaan masa depan "dahsyat".
  2. Jika anda tidak takut, anda akan bertindak mengikut keadaan, mencapai matlamat anda.

Jangan takut kamu harus membawa, dan kamu - ketakutan kamu. Dan ini harus nyata dalam pemahaman bahawa ketakutan adalah gambaran dari masa depan yang anda sendiri telah menarik. Dalam erti kata lain, anda menganggap bahawa sesuatu yang buruk dan buruk akan berlaku, tetapi ini belum lagi berlaku. Bagaimana jika ia tidak berlaku? Ternyata anda telah menyia-nyiakan masa, tenaga, saraf anda. Jangan menarik diri anda gambar yang menakutkan masa depan. Takut hanya apa yang sudah berlaku. Dan lebih baik, tentu saja, tidak perlu takut.

Jangan takut apa yang telah berlaku. Ia pada masa lalu. Anda tidak perlu takut mengenainya. Jangan takut apa yang akan berlaku pada masa akan datang, kerana ini belum terjadi dan mungkin tidak akan berlaku. Mengapa membazir saraf anda pada apa yang tidak mungkin berlaku? Jangan takut pada masa kini, walaupun ia benar-benar menakutkan. Cuba untuk menjaga ketenangan anda. Ia akan menjadikan anda seorang yang kuat.

Ketakutan ada di kepala anda. Anda adalah orang yang menarik gambaran masa depan yang dahsyat, yang belum menjadi kenyataan dan mungkin tidak berlaku sama sekali. Jadi kenapa perlu takut dan membuang masa masa sekarang apabila anda boleh bahagia?

Kebimbangan dan Kemurungan

Kemurungan dan kecemasan - kedua-dua konsep ini saling berkaitan dengan satu sama lain dan sering tanpa satu sama lain tidak wujud. Kebimbangan adalah tanda kemurungan yang penting. Kegelisahan dicirikan oleh kecemasan dan ketakutan yang meningkat. Kebimbangan timbul, seperti dalam keadaan tertentu, dan dapat terus hadir. Oleh itu, kebimbangan dibezakan sebagai tindak balas keadaan, serta ciri keperibadian seseorang. Kebimbangan, sebagai sifat kepribadian, bertindak sebagai tindak balas tidak seimbang terhadap bahaya atau reaksi terhadap bahaya khayalan, yang menimbulkan keletihan emosi sementara, penyakit psikosomatik dan rasa tidak puas hati.

Istilah kemurungan dan kecemasan sering digunakan, baik dalam bidang perubatan dan dalam ucapan setiap hari. Malah dalam kehidupan seharian sering menggunakan ungkapan "orang yang tertekan". Ini terpakai kepada orang yang sangat terdedah kepada kemurungan dan kecemasan. Para saintis mencatat kecenderungan keluarga terhadap bentuk-bentuk kemurungan dan kecemasan yang ringan. Apabila seorang pesakit datang ke doktor, dia mempunyai pemahaman peribadi tentang punca masalahnya, yang sering dikaitkan dengan peristiwa kehidupan yang buruk.

Kemurungan dan kebimbangan sukar untuk membezakan konsep, dan pada masa ini tidak ada kaedah makmal atau instrumental untuk mendiagnosis mereka. Kajian saintifik mempunyai bukti bahawa keadaan kemurungan diiringi oleh peningkatan paras kortisol dalam plasma darah, dan kecemasan semakin teruk oleh aliran darah di lengan bawah kapal. Walau bagaimanapun, kepentingan praktikal semua petunjuk ini adalah kecil, dan pemeriksaan psikiatri yang menyeluruh melibatkan banyak masa dan sering merupakan keadaan mustahil untuk amalan perubatan biasa. Soal selidik kuesioner piawaian menyediakan bantuan yang penting dalam kes-kes tersebut, tetapi untuk memahami pesakit dengan baik adalah perlu untuk secara peribadi bercakap dengannya.

Sekiranya terdapat kecurigaan gangguan mental, adalah perlu untuk meminta bulatan dalaman tentang sifat, ciri-ciri kehidupan orang sakit. Soalan utama dalam kes ini ialah: "adakah orang itu berubah?". Dalam erti kata lain, adalah perlu untuk mengetahui status psikologi, iaitu, sama ada seseorang itu telah menjadi pasif sosial, bergantung pada orang lain, tidak berdaya, sama ada minatnya telah berubah, bagaimana ia telah berbicara, topik perbualan. Bagi pakar, penting dan penting ialah tanda-tanda seperti gangguan tidur, kehilangan tumpuan, dan kesukaran dalam melakukan kerja biasa.

Ia juga penting untuk mempertimbangkan bahawa gejala kemurungan dan kebimbangan berubah dari semasa ke semasa. Gejala-gejala kemurungan yang telah diperhatikan pada masa lalu boleh berubah dan menjadi tanda-tanda klasik gangguan kecemasan, dan kemudian menjadi gejala gangguan panik atau obsesif-kompulsif. Istilah "keperibadian depresi" sering digunakan dalam kehidupan seharian. Ini terpakai kepada orang yang lebih terdedah kepada kemurungan dan kecemasan. Para saintis mencatatkan kecenderungan keluarga terhadap bentuk-bentuk kemurungan dan kecemasan yang ringan. Apabila seorang pesakit datang ke doktor, dia mempunyai pemahaman peribadi tentang punca masalahnya, yang sering dikaitkan dengan peristiwa kehidupan yang buruk.

Kemurungan dan kecemasan sering diiringi oleh khayalan. Kemurungan kecemasan termasuk penyangkalan diri serta tuduhan. Orang-orang sakit yakin bahawa kanak-kanak akan menderita dan menderita kerana semua "jenayah" yang dilakukan oleh mereka. Pada masa yang sama, orang mengakui kesalahan mereka, tetapi hukuman yang dibuat terlalu jauh melebihi ukurannya. Watak delirium ini bukan tanda utama kemurungan, tetapi ditentukan oleh tahap kebimbangan, yang berubah sepanjang tempoh penyakit ini.

Idea gila yang merangkumi seseorang ialah: "Saya bersalah," "Saya layak mendapat hukuman," dan sebagainya. Kebimbangan dalam kes-kes ini terlibat dalam kejadian idea-idea kemurungan yang dipenuhi dengan nilai rendah dan kebencian. Ini ditunjukkan oleh kes-kes pilihan terapi anti-kemurungan, yang membawa kepada peningkatan yang ketara dalam kebimbangan. Ini berlaku apabila menetapkan antidepresan seperti Desipramine (Petilil), Transamin, Nuredal, atau psychostimulants Sidnokarb, Sidnofen, dan sebagainya. Ia telah lama menyedari bahawa disebabkan peningkatan kecemasan, kemurungan semakin teruk.

Dalam pesakit tua, kemurungan dan keresahan menimbulkan perubahan personaliti yang wujud dalam usia tua. Akibatnya, rasa tidak selamat, ketidakberdayaan, dan keputusasaan muncul sebagai idea pemiskinan. Orang tua mengalami kengerian masa depan, kegelapan dalam jiwa dan kebimbangan berterusan. Kegelisahan dan kemurungan mungkin mempunyai peranan penting dalam asal usul gagasan pemiskinan. Pesakit sangat merasakan ketidakmampuan mereka, tetapi masalah sebenar tidak berbunyi dalam idea-idea penyangkalan diri. Satu-satunya perkara yang mereka takut adalah akibat konflik dengan polis. Adalah diandaikan bahawa motif bawah sedar tuduhan diri adalah keinginan untuk bertaubat terlebih dahulu, serta keinginan untuk melepaskan diri dari masalah-masalah yang tidak dapat dikalahkan yang timbul dari salah laku masa lalu.

Kemurungan dan kecemasan dicirikan oleh idea-idea bunuh diri, penyataan bersalah, mania manik.

Pada mulanya, pesakit disertai dengan tempoh mania, maka interval cerah berlaku, disertai dengan kesalahan dan alkohol. Pesakit disifatkan oleh pergerakan perlahan, ekspresi wajah yang sengit, ucapan sengit dan lambat dengan jeda yang lama. Pesakit mengadu kemurungan pada separuh pertama hari ini, serta peningkatan penggera di waktu petang. Oleh itu, tuduhan diri adalah berdasarkan ketakutan, kebimbangan, ketidakupayaan, rasa kegagalan, dan, tentu saja, kesakitan yang menyakitkan.

Ketakutan, kebimbangan dan kemurungan

Adalah diketahui bahawa kemurungan dicirikan bukan sahaja oleh kebimbangan, tetapi juga oleh ketakutan. Jika kebimbangan adalah tindak balas keadaan, maka rasa takut adalah norma bagi mana-mana orang apabila reaksi emosional terhadap bahaya berlaku. Takut kepada pesakit yang tertekan datang sebelum akibat salah laku mereka, serta jenayah. Sukar untuk seseorang untuk menyingkirkan sepenuhnya atau abstrak dari rasa takut.

Ketakutan adalah faktor paling kuat yang menghalang seseorang daripada membuka diri di semua pihak, serta mencapai kejayaan dalam kehidupan. Ketakutan membolehkan orang membuat keputusan strategik dalam masa yang singkat. Menangis ketakutan, orang membuka peluang baru, dan hidup dianggap berbeza. Bermula untuk dihargai dalam semua manifestasi wujud, dan dunia di sekeliling kita berubah menjadi lebih cerah.

Rawatan Kecemasan dan Kemurungan

Pesakit yang paling tertekan mengadu kebimbangan yang mengiringi semua keadaan kemurungan. Pakar datang untuk membantu teknik pengukuran tahap kecemasan Taylor, yang membolehkan mendedahkan kedalaman kebimbangan dan menetapkan rawatan yang sesuai. Dalam kes-kes kebimbangan dan kemurungan, rawatan termasuk ubat anti-kegelisahan Teasercin, dan penggunaan Amitriptyline membawa kepada melegakan kemurungan. Pentadbiran intravena 30 mg Seduxen membawa kepada mengantuk dan mengurangkan kebimbangan. Rawatan lebih lanjut mengenai kebimbangan dan kemurungan dengan antidepresan membawa kepada kelemahan penyakit. Penggunaan anxiolytics tulen juga sebahagiannya melemahkan idea depresi dan mengurangkan rasa bersalah.

Penyembuhan untuk kemurungan dan kecemasan adalah sukan yang paling berpatutan. Terdapat bukti dari banyak kajian yang melakukan senaman memberikan hasil yang positif dalam mengurangkan gejala kemurungan dan kecemasan, sehingga mereka harus selalu diresepkan oleh ahli psikoterapi. Aktiviti fizikal mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan mental dan boleh diakses oleh semua orang, tetapi terapi kognitif-tingkah laku tradisional, serta terapi dadah, tidak selalu tersedia bagi mereka yang menderita. Latihan menjadi alternatif kepada rawatan tradisional, sambil membantu orang sakit menjadi termotivasi dan berminat dalam proses penyembuhan.

Ubat-ubatan untuk kemurungan disertai oleh kebimbangan: Fluoxetine (Prozac), Aurorix (Moclobemide), Inkazan, Cefedrin, Befol, Desipramine (Petilil), Sidnofen.

Salah satu ubat yang berkesan dalam rawatan kemurungan dan kecemasan adalah fluoxetine. Pembebasan ubat itu datang dalam bentuk pil. Nama kedua Fluoxetine ialah Prozac. Tindakan ubat itu mengurangkan kebimbangan dan ketakutan, menghilangkan perasaan kelesuan (apathy) dan melankolis. Menormalkan selera makan, tidur, meningkatkan mood dan aktiviti mental. Kesan berfaedah berlaku dua minggu selepas permulaan penggunaan ubat.

Kemurungan dan kegelisahan tidak membawa kepada gangguan fizikal, sedangkan jiwa terlalu serius. Mengatasi keadaan ini dengan bebas adalah sangat sukar, jadi anda perlu mencari bantuan daripada doktor yang akan menetapkan terapi antidepresan.