Pelajar berusia 18 tahun Marina kehilangan 29 kg dan mati akibat anoreksia

Gadis itu menggesa kawan-kawan bahawa dia makan banyak. Tetapi cair di hadapan matanya. Selama enam bulan terakhir dalam hidupnya, Marina selalu bercakap tentang kematian, penyakitnya dan sering menangis tanpa alasan.

Seorang gadis berumur 18 tahun, dengan ketinggian 170 cm, beratnya 29 kg, dibawa ke hospital dengan anoreksia yang melampau. Pelajar pelajar Sekolah Kebudayaan dan Kesenian dibawa ke sana dalam keadaan kesakitan. Doktor berkata: hanya dia tersambung ke respirator - ketika jantung Marina berhenti kerana keletihan. Jimat hidupnya gagal.

Apa yang membunuh Marina? Hasrat untuk mematuhi trend fesyen, menjadi sempurna, atau mungkin penghinaan, dilemparkan oleh seseorang tentang tokohnya? Sekarang tiada siapa yang akan tahu. Ibu-medis masih terkejut dan tidak bersentuhan dengan akhbar. Tetapi kawan-kawan mengatakan bahawa gadis itu sentiasa tipis, jadi ketakutannya untuk menjadi lebih baik tidak dapat difahami oleh mereka.

Saya mula sedar bahawa Marina berhenti makan, lebih dari satu tahun lalu. Dia makan jeruk dan tangerin. Sentiasa minum air. Apabila ditanya apa yang dia kelaparan, dia menjawab bahawa dia makan banyak pada waktu petang atau tidak boleh. Selepas itu, sentiasa bertukar perbualan ke topik lain. Hanya enam bulan sebelum kematiannya, ketika Marina hampir cair, dia mengaku kepada saya bahawa dia mempunyai anoreksia. Dan dia berkata cara dia berkata tentang selesema biasa.

- teringat, dengan air mata di matanya, kawan terbaik Marina Alice Shupik.

Lelaki yang boleh disesuaikan dengannya, dia tidak ada. Dia tidak mendapat perhatian lelaki. Ini menakjubkan, kerana ia sangat cantik dan berbakat! Marina adalah murid yang sempurna dan fanatik. Daripada hanya bersiap untuk pasangan, dia sentiasa mengajar semuanya. Mungkin keinginan untuk menjadi sempurna di mana-mana dan mendorong penurunan berat badan.

Apabila semua orang di sekolah mula melihat bahawa ada sesuatu yang salah dengannya, kerana dia sering pingsan, gadis itu mengeluh. Dia tidak mahu dikasihani, kerana dia berasa lebih rendah. Dia sering mengalami gangguan saraf kerana ada yang bercanda dengannya, seperti yang sering berlaku dengan pelajar. Semua dikutuk. Sering kali, walaupun hanya menangis semasa pasangan. Dia berkata bahawa dia sakit sekali. Saya rasa semua ini disebabkan oleh penyakit, kerana enam bulan terakhir dalam hidupnya, dia tidak dapat keluar dari hospital. Saya akan pergi ke klinik swasta metropolitan untuk rawatan. Bulan lalu dia sudah mula mengalami masalah dengan hatinya. Dia berada dalam demam, duduk berpasangan di atas pakaian.

Kawan ingat bahawa sebulan sebelum kematiannya, Marina berubah tanpa pengiktirafan. Berlaku pelik. Perlahan bergerak dan bercakap.

Marina meletupkan air mata dan berkata dia tidak mahu mati. Kami kemudian bertanya-tanya: kenapa awak akan mati, adakah anda begitu muda? Dia juga mengatakan bahawa dia cemburu terhadap kita, kerana kita masih muda, kita akan melihat anak-anak kita, dan dia akan mati. Dia terdesak

-ingat kenalan Marina.

Ternyata pada usia 18 tahun dia tidak hidup untuk apa-apa. Mereka mengatakan bahawa sebelum kematiannya, dia meminta ibunya untuk membuat katil baru. Bagaimana dia merasakan dia akan mati. Saya masih tidak percaya bahawa ia tidak. Apabila mereka melihatnya dalam pakaian perkahwinan putih di dalam keranda, mereka tidak mahu mempercayai bahawa ini adalah Marinka kami, yang sangat ceria dan ceria beberapa tahun lalu.

Halaman VK gadis itu: - dia sangat takut mendapatkan berat badan, tetapi bahagian utama rekod adalah resipi untuk hidangan daging dan pastri. Antara mereka juga tip: Bagaimana kehilangan 2 kg dalam satu malam? Kelmarin adalah milik masyarakat "Anorexic biasa", "40 kg", di mana kultus keharmonian tidak sihat telah diberitakan. Anorexia, seperti yang diketahui, adalah penyakit yang terdiri daripada ketiadaan selera makan yang lengkap untuk keperluan badan dan menyebabkan tindak balas tidak dapat dipulihkan di dalamnya.

Psikologi mengatakan bahawa perempuan berusia antara 14 hingga 18 tahun mengalami anoreksia. Ia semua bermula dengan diet yang sederhana, penolakan daging, pastri, gula-gula. Kemudian gadis itu mula merasa bersalah kerana makan lebih daripada apa yang dibenarkan.

Ibu bapa memainkan peranan besar dalam keadaan ini. Jika dari awal lagi mereka mengambil kedudukan penolakan anak, mereka mengatakan bahawa dia tidak cukup baik, tidak cukup pintar, anak itu mula memperbaiki dirinya dalam segala cara: menurunkan berat badan, mencelupkan rambutnya, melakukan tato, dan menindik. "Jika ini berlaku, anda perlu membawa doktor," kata psikologi Tatyana Bordyuzhenko. Ibu bapa harus menyokong kanak-kanak dan menunjukkan bahawa dia adalah yang terbaik, kerana jika anda hanya mengarahkan kepada kekurangannya, ini akan membawa kepada hakikat bahawa orang asli hanya akan masuk ke dalamnya.

Jika kanak-kanak itu mengatakan bahawa dia adalah hodoh, maka dia akan mempercayainya. Jika anda memanggilnya bodoh, maka dia akan menjadi.

Pakar psikologi menasihati ibu bapa: jika anda mendapati bahawa anak perempuan anda telah mula makan kurang atau dia sudah mempunyai tanda-tanda anoreksia yang pertama, segera hubungi pakar. Tidak perlu memaksakan anak makan. Jika sudah menjadi anoreksia, hanya gabungan rawatan ubat dan terapi psikologi dapat memenanginya.

  • Matlamat utama apa-apa pemakanan adalah untuk menurunkan berat badan, tetapi dalam keadaan tidak perlu tubuh mula bekerja sendiri otot untuk mencari protein. Diet protein adalah cara yang baik untuk mengurangkan berat badan dan tidak membahayakan tubuh anda.
  • Ketidakhadiran penurunan berat badan semasa diet mempunyai kesan menyedihkan pada jiwa mana-mana orang. Pertama anda perlu untuk mengetahui mengapa tidak menurunkan berat badan.
  • Untuk penurunan berat badan yang berjaya diperlukan untuk menormalkan kerja metabolisme. Bagaimana untuk menggoncang metabolisme - artikel ini.

9 wanita terkenal yang mati akibat anoreksia

Anorexia adalah gangguan makan yang dicirikan oleh penolakan makanan untuk mengurangkan berat badan. Penyakit ini paling kerap mengalami model yang berusaha memenuhi kriteria model rumah yang dicadangkan. Model dan gadis biasa yang ingin menurunkan berat badan sangat banyak, untuk mencapai matlamat yang dihargai, tidak perasan bagaimana mereka ditangkap oleh penyakit berbahaya, yang tidak begitu mudah untuk keluar.

Piches geldof

Kematian model dan penyampai TV Peaches Geldof mengejutkan semua orang - untuk saudara-mara dan rakan-rakan kematian kematian tragis itu adalah kejutan yang nyata. Pada 7 April tahun ini, dia meninggal dunia di rumah sendiri di bawah keadaan yang tidak jelas. Pembedahan badan wanita tidak menunjukkan apa-apa. Dia tidak dibunuh, tidak mengalami penyakit serius, tetapi Peaches mengalami masalah makan yang serius, sangat terhad dalam pemakanan, dan sentiasa berusaha menurunkan berat badan. Sebelum kelahiran anak-anaknya, Pitsa tidak menyembunyikan bahawa dia sedang menjalani diet jus yang ketat dan makan makanan cair sahaja. Polis British juga akan menjalankan pemeriksaan toksikologi untuk mengetahui sama ada dadah yang dilarang berada di dalam darah si mati.

Anna Carolina Reston

Anna Carolina Reston adalah model Brazil yang berjaya dan kegemaran pereka seperti Armani dan Dior. Model itu mengikuti diet yang termasuk hanya epal dan tomato, dan dengan ketinggian 178 sentimeter, beratnya 40 kg. Dia meninggal pada usia 22 tahun selepas perjuangan panjang dengan bulimia dan anoreksia.

Hila Elmaliyah

Hila Elmaliyah adalah model Israel yang terkenal pada tahun sembilan puluhan. Pada 21, gadis itu jatuh sakit dengan anoreksia dan berjuang dengan penyakit yang dahsyat ini selama 13 tahun. Hila meninggal dunia pada ulang tahun ke-34nya dengan berat 27 kg meninggal dunia dengan pertumbuhan 167 cm.

Sisters Maria dan Katty

Kebanyakan kembar media dengan anoreksia juga bekerja sebagai doktor. Sisters Maria dan Katie mengatur persaingan selama 22 tahun. Matlamat - untuk menjadi lawan yang lebih tipis. Akibatnya, persaingan untuk kedua-duanya berakhir dengan kematian.

Luisel dan Eliana Ramos

Dua model saudara perempuan dari Uruguay, Luisel dan Eliana Ramos, juga "terperangkap" dengan penyakit pekerjaan model. Tidak menghairankan bahawa kebanyakan mangsa anoreksia adalah model permulaan dua ribu orang, pada masa itu kecenderungan itu dianggap sesuai dengan "heroin chic". Eliana Ramos meninggal ketika dia berumur lapan belas tahun setengah, selepas kematian kakaknya, yang mengalami serangan jantung tepat pada catwalk semasa Minggu Fesyen, dan kemudian meninggal dunia.

Mayara Galvao Vieira

Model Mayara Galvao Vieira hanya berumur 14 tahun ketika dia meninggal akibat penangkapan jantung yang disebabkan oleh anoreksia. Berat badannya hanya 38 kg dengan ketinggian 170 cm. Menurut kenyataan itu, dia tidak dapat didiagnosis selama beberapa bulan, walaupun banyak protes dari ibu bapanya.

Isabel caro

Tidak seperti model sebelumnya, anoreksia Perancis Isabel Caro bukan hasil dari kerjaya pemodelannya. Gadis itu mengalami bentuk penyakit yang teruk dari usia 13 tahun, dan kerja-kerja model itu bermula dengan pemotretan oleh Oliviero Toscani "Tidak ada anorexia," di mana 28-pound Isabel menonjol telanjang. Dengan cara ini, salah satu matlamat pengiklanan sosial sedemikian adalah untuk berhenti kehilangan model atas berat badan.

Star bulimic

Bulimia - peningkatan selera makan yang tajam, biasanya terjadi dalam bentuk serangan dan disertai dengan rasa lapar yang menyakitkan. Selera makan kejam, tidak terkawal oleh jumlah makanan, atau larangan mereka sendiri. Ia sangat menyakitkan apabila perasaan tepu hilang, seseorang tidak dapat berhenti sehingga dia menelan sejumlah besar produk. Dan semua yang paling gemuk, manis, tinggi kalori dipilih. Dan kemudian datang saat menyingkirkan apa yang dimakan sehingga tidak mempengaruhi angka tersebut. Selalunya, muntah-muntah atau laksatif buatan, dehuretik dan enema digunakan. Tetapi perkara yang paling mengerikan, seperti orang yang terdedah kepada bulimia berkata, adalah siksaan hati nurani, penolakan diri dan perasaan yang mengawal jumlah makanan hilang dan bahaya besar terhadap kesihatan dilakukan. Semua tingkah laku makan bulimik berlaku pada lingkaran yang ganas: pemakanan - kerosakan - pembersihan. Setelah sampai ke meja, pesakit tidak akan berhenti sehingga dia mengosongkan semua plat dan bekalan di dalam peti sejuk. Oleh itu, menurut kisah psikoterapis, pesakitnya pulang dari kerja sebelum suaminya. Dia memasak makan malam untuk dua orang, memakannya sendirian, kemudian menyebabkan muntah. Sebelum kedatangan suaminya, dia berlari kembali ke kedai dan membeli belanjawan. Pada waktu petang dia boleh berlari seperti ini beberapa kali. Dan kemudian, letih dari memerangi dirinya sendiri, sepanjang malam terisak-isak. Setiap petang.

Kemurungan, perasaan bersalah, rendah diri - perasaan utama bulimik di meja makan.

Pakar membezakan antara dua jenis bulimia:

1. Klasik (pembersihan): pesakit secara rutin menimbulkan muntah-muntah atau penyalahgunaan julap, diuretik, atau enema.

2. Bulimia sebagai tahap kedua anoreksia: pesakit menggunakan tingkah laku pampasan lain, misalnya, kelaparan atau aktif terlibat dalam sukan, serta menyalahgunakan julap, diuretik atau enema.

Tanda bulimia:

- Penyerapan gergasi atau makanan yang sangat besar pada satu masa. Makanan tidak dikunyah, ditelan, dimakan dengan cepat.

- Selepas makan - pergi ke tandas untuk menyingkirkan apa yang dimakan, untuk mengusulkan muntah.

- Sneakiness, isolation, count :) dan mood.

- Merasakan keadaan tidak terkawal, rasa tidak berdaya dan kesepian.

- Kekurangan tenaga, perasaan sakit umum.

- Penyakit kerap tekak: faringitis, tonsilitis.

- Masalah penghadaman.

- Pemusnahan enamel gigi disebabkan oleh asid perut vomitus.

- Kelenjar liur yang diperbesarkan di pipi.

- Masalah kulit Dehidrasi.

- Keengganan untuk mengakui masalah ini.

Kesan bulimia nervosa tidak menyenangkan dan sangat merugikan kesihatan: Karies, penyakit periodontal, hakisan enamel gigi, kadang-kadang peningkatan kelenjar air liur parotid; pelanggaran kitaran haid; penurunan motilitas usus, gastritis atau ulser gastrik, aktiviti pankreas atau buah pinggang terjejas; pelbagai penyakit endokrin dan metabolik muncul. Mungkin juga mengiu dalam tekak dan pendarahan esofagus.

Bulimia menjejaskan 3-8% daripada semua wanita di antara umur 15 dan 30-35. Tetapi sebenarnya, bulimik lebih banyak, kerana wanita (dan mereka adalah jumlah yang sangat banyak di kalangan pesakit) dengan hati-hati menyembunyikan indisposisi mereka dari orang lain. Dengan cara ini, menyelesaikan masalah ini sahaja sangat sukar. Dan hampir mustahil. Bulimic didasarkan pada masalah psikologi yang mendalam, luka dan pengalaman yang mendalam dan sentiasa mengganggu. Psikoterapi membantu pesakit, di mana bulimik menjadi lebih yakin diri, harga dirinya meningkat. Terapi kumpulan sangat berkesan ketika memulihkan dan merawat pesakit berkomunikasi antara satu sama lain, berkongsi pengalaman dan bercakap tentang bagaimana mereka dapat mengatasi penyakit ini. Kisah-kisah kejayaan memperkuatkan pemulihan, meningkatkan keyakinan diri. Bagi seseorang, ubat adalah rawatan - ini adalah ubat-ubatan umum dan sedatif, serta antidepresan. Tetapi, tentu saja, penawar itu hanya boleh dilakukan di bawah bimbingan seorang doktor yang baik. Lagipun, ini adalah satu laluan yang sukar - laluan kepada diri yang bahagia.

Perbualan dan diagnosis pertama tentang bulimia mula datang secara semula jadi dari media. Secara paradoks, tetapi pada permulaannya "perkembangan" sebagai penyakit, bulimia adalah yang paling berbahaya.

Satu contoh yang terkenal tentang kematian bulimia ialah sejarah Elvis Presley. Raja memburukkan penyakitnya dengan menggunakan ubat untuk mengawal berat badan.

Lagipun, pada 70-an abad ke-20, model fesyen terkenal Twiggy memperkenalkan fesyen kepada kanak-kanak perempuan buluh dan menjadi mangsa bulimia yang terkenal pertama: selepas serangan pantas yang lama dan seterusnya, jantungnya enggan, model dalam keadaan kematian klinikal telah dibawa ke hospital dan dipam keluar dengan kesukaran.

Ini diikuti oleh Princess Diana, yang dalam wawancara dengan saluran British, mengakui bahawa dia telah mengalami bulimia nervosa sejak tahun 1981, tetapi memutuskan untuk berjumpa doktor hanya pada akhir 1980-an. Para saintis percaya bahawa itu adalah kebanggaan Putri Diana yang mendorong banyak wanita untuk memerangi penyakit ini. Fenomena ini dirujuk sebagai "kesan Diana".

Pelakon terkenal dan pencipta aerobik, Jane Fonda, yang telah mencapai angka yang langsing, sama sekali tidak melompat ke muzik yang diiklankan dengan penuh semangat itu, tetapi kelaparan yang berpanjangan. Puasa berakhir dengan serangan bulimia yang seterusnya, yang sangat lama dan berhati-hati disembunyikan daripada orang awam.

Pada awal 1990-an, Elton John terpaksa melawan ketagihan dadah, kemurungan dan bulimia. Para ahli kecantikan terkenal yang terkenal pada satu masa begitu frazzled dirinya (ya, kini sukar untuk mempercayainya, melihat pipi bengkak artis!) Bahawa selepas setiap makan, paling baik, dia bangun pada skala, terburuk - lari ke tandas. Dalam temu bual dengan penyampai terkenal Larry King, yang memutuskan untuk bercakap dengannya mengenai masalah pemakanan rakannya yang cantik, Princess Diana, penyanyi itu pernah mengakui: "Ya, saya tahu tentang segala-galanya. Kami berdua bulimic. "

Salah satu model foto yang paling dicari pada zaman kita, Kate Moss, enggan makan untuk mengekalkan angka kanak-kanak yang rata. Dan ketika saya mula makan, saya tidak dapat berhenti dan dirawat bulimia berkali-kali di klinik tertutup yang berprestij.

Paula Abdul - penyanyi: dia dirawat bulimia pada tahun 1994. Dia juga mempunyai ketergantungan pada kalori yang sedang membakar.

Aktres terkenal dan tercinta Nicole Kidman mengalami anoreksia nervosa dengan kejang bulimik.

Mereka bercakap mengenai bulimia nervosa dan anoreksia sebagai penyakit maut pada awal 1980-an sehubungan dengan kematian Karen Carpenter, penyanyi kumpulan Carpenters. Dia mengekalkan berat badannya dalam pelbagai cara.

Bekas "lada" Jerry Halliwell, yang, setelah berehat panjang kerjaya, menyerang semua orang dengan tokoh sukan super dalam klip "Ia lelaki hujan", untuk masa yang lama menghiburkan dirinya dengan makan berlebihan, dan kemudian menyentuh dua jari ke dalam mulutnya. Keseronokan ini berakhir untuk penyanyi sedih: pada tahun 2002 dia terpaksa pergi ke klinik Arizona dengan bentuk bulimia akut. "Saya menyedari bahawa saya tidak dapat lagi mengawal raksasa ini. Saya memerlukan bantuan. Saya jatuh berlutut dan berdoa: "Tuhan, tolong bantu saya!", Kata Halllywell berambut merah. - Di sana (di hospital) semua orang sama. Kemuliaan dan wang tiada apa-apa. " Malangnya, penyakit menindas, menurut penyanyi itu, tidak meninggalkannya sehingga kini. Walau bagaimanapun, rawatan itu telah memberi manfaat, dan Jerry dapat menangani serangan yang jarang dan tidak terlalu kuat.

Kolonel Jerry Halliwel pada kumpulan kultus Spice Girls Victoria Beckham juga menyimpan kenangan penyakit itu. Seperti yang dikatakan Posh, dia sering terobsesi dengan penampilannya sehingga dia membawa tubuhnya ke bulimia yang sama. Walau bagaimanapun, Victoria berjaya mengalahkan dirinya pada waktunya. Sekarang, dia berkata, dia menjalani gaya hidup sihat. Nah, melihat angka yang mendadak, sukar untuk mempercayai wajah yang lemah tetapi bahagia dari pasangan pemain bola sepak dan kehadiran empat anak yang sihat, untungnya, keraguan gelombang.

Lima kesan kesihatan bulimia yang tidak dapat dipulihkan

Kebanyakan perempuan dan perempuan terperangkap dalam stereotaip dan dalam usaha mencari penampilan yang ideal dan angka mereka sentiasa cuba mengubah diri mereka. Perjuangan ini tidak selalu berakhir dengan kemenangan, sering kali akibat seperti perang adalah bulimia; penyakit berbahaya, yang seterusnya membawa kepada kesan kesihatan yang tidak dapat dipulihkan.

Orang kurang berkomunikasi dalam realiti, komunikasi digantikan oleh alat yang bergaya. Tidak ada yang membincangkan masalah dengan satu sama lain, tidak berkongsi berita, tetapi hidup "bisul" dalam rangkaian. Di sini jatuh cinta, bertemu dan melahirkan novel. Orang mengubah kehidupan sebenar menjadi ruang maya yang hantu.

Julia, 22, memberitahu:

"Saya mempunyai beberapa kawan, dan saya tidak dapat bertemu dengan mereka. Tetapi di internet, saya berasa hebat. Saya datang dari institut dan mula melayari - mengembara tanpa tujuan di sekitar laman web dan laman rangkaian sosial. Kadang saya membaca beberapa bahan. Saya tidak banyak bercakap di forum, saya sering membaca mesej dari orang lain. Satu rahsia menghangatkan jiwa saya: tidak ada yang tahu bahawa saya telah sakit dengan bulimia selama 5 tahun. Adakah anda tahu apa itu? Ini adalah apabila anda membeli makanan selama seminggu dan makan semuanya sekaligus. Dan kemudian makanan itu harus dihancurkan untuk memahami bahawa ia tidak merosakkan tubuh anda. Tidak, saya hanya melakukan kerosakan, jika tidak, pada waktu pagi saya kelihatan seperti saya telah minum air sepanjang masa atau sesuatu yang lebih kuat - muka saya bengkak, mata saya bengkak. Tapi berat saya normal.

Hanya ini bukan norma yang berusia 15-16 tahun, ketika berat badan saya sempurna. Dan kemudian, pada usia 17 tahun, dengan ketinggian 170 sentimeter, saya mula menimbang 65 kilogram dan panik.

Ya, saya mula makan dengan betul, pergi ke gym, menarik angka, tetapi kemudian saya menyerahkan segala-galanya, dan berat badan mula tumbuh dengan cepat sekali lagi.

Dan kemudian saya dapati alat indah ini. Mungkin tidak biasa saya minum julap dan diuretik dalam segenggam, dan juga penenang dan antidepresan, dan kadang-kadang menyerang, walaupun menangis. Gigi saya hancur, selesema tidak hilang, kadang-kadang ada kekejangan, tetapi saya tidak dapat berbuat apa-apa dengan diri saya sendiri. Aktiviti utama saya adalah keinginan untuk gag, dan oleh itu adalah dari pagi hingga petang.

Saya berjanji kepada diri saya untuk memperbaiki tabiat makan saya dari esok, tetapi pada keesokan harinya, tiada apa yang berlaku. Saya berasa kesepian dan sedih sekali lagi, dan hanya makanan menjadi sumber kesenangan untuk saya, dan juga komunikasi dalam talian.

Saya kehilangan minat dan kawan saya, tetapi saya faham bahawa saya tidak lagi mahu hidup seperti ini. Maklumat mengenai bulimia ada di Internet, tetapi tidak banyak. Saya memulakan blog di mana saya akan memberitahu orang tentang bagaimana saya mendapat sakit bulimia, dan apa akibatnya. Saya harap nasihat saya akan membantu seseorang. "

Apa yang anda tahu mengenai bulimia?

Selalunya, bulimia dipengaruhi oleh mereka yang ingin mengurangkan berat badan kerana sekatan terhadap makanan. Kadangkala kegagalan, tekanan, kesepian dan kekurangan emosi positif membawa kepada bulimia.

Seseorang sentiasa bimbang tentang sebab sebenar atau dibuat, dan akhirnya mula mengambil makanan dalam kuantiti yang besar. Dia menelannya dengan cepat, lebih kerap daripada tidak mengunyah.

Kemudian pesakit mengalami rasa malu, dia mula mencela dirinya dan tubuhnya. Dia ketakutan bahawa dia akan pulih, ada keinginan untuk menyingkirkan makanan yang dimakan, dan dia segera memenuhi keinginan ini. Pesakit menyebabkan muntah secara buatan, kemudian mula mengambil julap dan diuretik. Untuk ini, hampir semua peningkatan bulimik meningkatkan aktiviti fizikal.

Dalam perjuangan ini, tubuh menjadi mangsa dan tebusan penyakit. Pesakit tidak menyedari bahawa akibat bulimia mungkin tidak dapat dipulihkan - sehingga kegagalan sesetengah organ dan kematiannya.

Akibat bulimia:

Apa yang berlaku kepada badan bulimik? Melanggar kerja semua organ dalaman.

Mari kita panggil kesan kesihatan utama bulimia.

Dehidrasi kronik (disebabkan muntah tiruan berterusan dan penggunaan jangka panjang diuretik) menyebabkan gangguan air dan elektrolit. Ini bermakna badan mengalami kekurangan garam kalsium yang teruk, natrium klorin, kalium, yang boleh mengganggu kontraksi otot, termasuk otot jantung. Bagi mereka yang mengalami bulimia, disebabkan gangguan jantung dan buah pinggang, terdapat banyak edema. Mereka mempunyai tachycardias, nodus limfa meningkat, sesak nafas dan kelemahan muncul.

Metabolisme rosak, sistem endokrin "gagal". Tahap kelenjar tiroid dan paratiroid jatuh, sementara tahap kortisol, hormon stres, meningkat. Pengeluaran hormon wanita juga berkurangan, yang boleh menyebabkan gangguan haid pada wanita.

Sistem pencernaan mula berfungsi dengan betul: gastrik dan ulser gastrik dan duodenal berlaku. Kebanyakan enzim yang bermanfaat yang diperlukan untuk fungsi normal badan, diperoleh, tidak mempunyai masa untuk menyerap. Membran mukosa mulut dan esophagus sentiasa meradang. Keadaan enamel gigi semakin merosot, sehingga pemusnahan gigi yang lengkap. Ulser membentuk dalam esophagus, yang sukar untuk dirawat dan boleh menyebabkan masalah yang serius, termasuk kanser.

Keadaan rambut dan kuku semakin memburuk, rambut jatuh penipisan, menjadi kering, rapuh dan tidak bermaya. Tanpa rawatan, tisu tulang dan otot menjadi lemah.

Kerja sistem saraf dan kardiovaskular terjejas. Pesakit sentiasa mengalami kebimbangan, tidak boleh tidur. Menukar irama biologi badan.

Kepala Klinik untuk Gangguan Perilaku Pemakanan, Anna Vladimirovna Nazarenko, menganggap kerusakan yang disebabkan oleh berdimensi abadi menjadi penyebab utama bulimia. Semua wanita mahu nipis dan langsing, tetapi apabila seorang wanita sentiasa mengehadkan dirinya, dia mahu makanan yang lazat (dan dilarang). Dia mula makan segala-galanya, terkejut dengan apa yang telah dilakukannya, dan mula menarik makanan ini. Ini adalah bagaimana mekanisme penyakit bermula.

Bulimik menyimpan penyakit ini sebagai rahsia...

Mengiktiraf pesakit dengan bulimia adalah sukar: mereka tidak berbeza dengan yang lain, dan mereka menyimpan penyakit mereka sebagai rahsia, dan hanya dapat memberitahu teman terdekat mereka mengenainya (dan lebih sering tidak mempercayai rahsia ini kepada siapa pun).

Kehidupan mereka menjadi "berjalan dalam lingkaran setan", di mana diet diikuti oleh pecahan, kemudian pembersihan, dan sekali lagi. Selepas pembersihan, pesakit segera mula mengalami rasa lapar, yang bermaksud bahawa keadaan "revelry makanan" adalah dekat.

Kerana irama kehidupan ini, dia sentiasa merasakan penyesalan, oleh itu kemurungan dan kemurungan. Di tengah bulimia tersembunyi pengalaman psikologi mendalam. Percubaan untuk memindahkan semua perasaan kepada makanan - semacam cara untuk mencari jawapan kepada soalan-soalan penting, tetapi makanan tidak akan membantu mencari jalan keluar.

Perlu difahami bahawa bulimia bukanlah gangguan makan yang mudah. Penyakit ini menyembunyikan kompleks masalah, dan tidak mustahil untuk menyelesaikannya dengan satu usaha keinginan.

Bagaimana untuk membantu bulimia

Jika anda mendapati penyakit ini dalam diri anda atau orang tersayang anda, jangan panik, tetapi bertindak. Hanya jangan duduk di forum selama bertahun-tahun dan baca nasihat orang lain.

Apabila anda mengalami sakit gigi, anda pergi ke doktor gigi. Mengapa anda mengharapkan keajaiban untuk kali ke-seratus dan berfikir bahawa anda akan bangun esok pagi dan mula makan dengan betul?

Sekiranya masalah itu serius dan anda faham bahawa anda tidak boleh mengatasinya sendiri, anda tidak perlu pergi ke "pusingan berat badan / penyerapan / muntah / latihan yang meletihkan", tetapi mencari pakar yang akan membantu anda mengatasi penyakit ini.

Pakar-pakar di Anna Nazarenko Clinic of Eating Disorders mempunyai pengalaman bertahun-tahun yang berjaya dalam rawatan bulimia. Anda boleh mendaftar untuk mendapatkan konsultasi awal untuk menentukan keterukan kes bulimia anda dan mendapatkan cadangan untuk terapi lebih lanjut.

maklumat di laman web ini bukan tawaran awam

Model yang mati akibat anoreksia

Anorexia dianggap sebagai penyakit yang paling biasa di kalangan model. "Pastikan untuk menjadi bintang catwalk," adalah motto hampir setiap model pemula. Seks yang saksama diambil untuk sebarang kaedah, hanya untuk mendapatkan tetapan yang sempurna. Sebagai contoh, mereka enggan menerima makanan dengan harapan bahawa angka mereka akan memperoleh bentuk yang ideal, pada masa yang sama kejayaan akan datang, tetapi juga kehidupan peribadi akan diselaraskan. Anda sentiasa mahu mengurangkan berat badan dengan cepat dan cekap! Walau bagaimanapun, semua ini hanya mitos. Sebenarnya, mogok lapar adalah kaedah yang cepat dan berkesan hanya menumbangkan kesihatan anda sendiri, menyebabkan anoreksia.

Model yang mati akibat anoreksia

Ana Carolina Reston - model Brazil yang berjaya, adalah muse untuk pereka seperti Armani dan Dior.

Model ini hanya berumur dua puluh satu tahun ketika hidupnya dipotong pendek akibat perjuangan panjangnya dengan bulimia dan anoreksia pada 15 November 2006. Dalam erti kata lain, dia meletihkan dirinya dengan kelaparan hingga mati, setelah mengalami kegagalan buah pinggang.


Anna Carolina Reston berada dalam diet yang terdiri daripada epal dan tomato secara eksklusif. Dengan ketinggian 178 cm, beratnya hanya 40 kg pada masa kematiannya, indeks jisim badannya (BMI) adalah 13.5, dan untuk ketinggiannya, BMI 18.5 dianggap normal.

Model Maiara Galvao Vieira yang mati akibat anoreksia

Mayara Galvao Vieira. Model ini hanya berumur empat belas tahun apabila dia meninggal dunia akibat anoreksia selepas menghentikan hatinya pada 10 Januari 2007.


Berat badannya hanya 38 kg dengan ketinggian 170 cm. Menurut Rio de Janeiro Globe, penyakitnya tidak dapat didiagnosis selama beberapa bulan, walaupun banyak protes dari ibu bapanya. Model itu terlalu lemah untuk menaiki tangga.

Model Israel Hila Elmalich yang mati akibat anoreksia

Hila Elmaliyah adalah model untuk Israel, dan dia mati akibat kegagalan jantung.


Ketika dia berusia dua puluh satu, perjuangan panjang dengan anoreksia bermula. Hila meninggal dunia pada usia tiga puluh empat pada 14 November 2007. Menurut data yang ada, pada masa kematiannya, model itu hanya berat 27 kg dengan ketinggian 167 cm.


Di samping itu, indeks jisim badannya hanya 9.7. Perjuangan Hila terhadap anoreksia bermula pada masa yang sama dengan kerjaya pemodelannya, dan berlangsung selama tiga belas tahun.

Isabelle Caro meninggal dunia akibat anoreksia

Model yang mengalami anoreksia muncul dalam kempen pengiklanan yang dipanggil "NoAnorexia".


Model Isabel Caro, yang mengambil bahagian dalam promosi itu, meninggal dunia akibat anoreksia ketika berusia dua puluh lapan tahun pada November 2010. Kempen iklan ini, di mana Isabelle mengambil bahagian pada 2007, dilarang di banyak negara. Walau bagaimanapun, larangan itu ditarik balik selepas kematiannya.

Dua adik perempuan dari Uruguay - mati akibat anoreksia dalam masa enam bulan.

Eliana Ramos meninggal dunia ketika dia berusia lapan belas tahun setengah selepas kematian kakaknya, Luisel Ramos, yang mengalami serangan jantung semasa pertunjukan fesyen. Acara ini juga mencetuskan perbincangan antarabangsa mengenai penggunaan model saiz sifar yang bekerja di landasan.

Pengetua fesyen di Milan dan Madrid telah menetapkan indeks jisim badan minimum untuk seks yang adil yang turut serta dalam pertunjukan mereka. Ini membawa kepada penggunaan model diet berpuasa dan melemahkan, mengakibatkan gangguan proses pencernaan. Untuk dapat mengambil bahagian dalam pertunjukan itu, saudara-saudara perempuan itu dengan cepat mengurangkan berat badan mereka sendiri. Walau bagaimanapun, setelah diterima minimum untuk bos, mereka tidak boleh berhenti, dan badan terus menurunkan berat badan, yang membawa maut.
Alasan utama kematian mereka, pakar tempatan dalam bidang perubatan dianggap sebagai kegagalan jantung akut.

Dengan cara ini, penyanyi terkenal Lady Gaga sakit dengan anoreksia pada usia muda, tetapi berjaya disembuhkan. Mereka juga membuat keseronokan banyak bintang di Photoshop dan melihat gambar-gambar bintang anoreik.
Tetapi pilihan foto pada video badan kurus di podium dan di pucuk foto.

Kesan mematikan bulimia - realiti pahit

Bulimia - dalam pemahaman tentang wanita yang luas adalah "Saya mahu menjadi langsing, tetapi saya tidak boleh menyimpan selera makan saya." Dan dalam bahasa perubatan, Bulimia Neurosis adalah gangguan makan - keracunan, dan akibat yang berkaitan:

  • hormon
  • gangguan elektrolit.

Perlumbaan untuk angka yang nipis hari ini seolah-olah berubah menjadi histeria. Gadis dan wanita dari 12 ke... bercita-cita untuk melepaskan pound tambahan, kerana ia kelihatan kepada mereka. Memenuhi kehendak pengguna, halaman Internet hanya dibanjiri dengan pelbagai tip dan resipi. Wanita berjanji untuk menyingkirkan berat badan berlebihan selama sebulan, seminggu, sehari. Dan pada hakikatnya, banyak orang yang membawa kepada zyazalki ini, tidak memikirkan akibat-akibat yang tidak akan membuat anda menunggu. Yang paling tidak menyenangkan dari mereka adalah penyakit seperti anoreksia dan bulimia, yang mana doktor kini menghadapi lebih banyak dan lebih kerap.
Artikel hari ini dimaksudkan untuk wanita cantik, dan bukan hanya orang-orang yang bersedia untuk memeriksa semua resipi pada diri mereka, cuba semua cara hanya untuk memenuhi standard nipis dari skrin.

Marilah kita berkenalan

Kecantikan memerlukan pengorbanan - slogan wanita dari semua peringkat umur dan negara. Pada peringkat sekarang, keghairahan untuk kecemerlangan telah menghasilkan patologi seperti anoreksia dan bulimia.
Anorexia adalah keengganan untuk makan, dan bulimia - sebaliknya - penyerapan yang tidak terkawal dari sejumlah besar produk. Bulimia - secara literal keramat. Tetapi marilah kita meninggalkan sisi etika isu itu sahaja, dan kita akan menghadapi masalah itu sendiri, kerana keadaan yang menyebabkan banyak wanita membawa diri mereka berada dalam bahaya masalah yang serius.
Jadi, Bulimia dianggap sebagai keadaan psikopatologi di mana seseorang merasakan kelaparan yang paling besar, yang tidak dapat memuaskan bahkan sejumlah besar produk. Selain itu, jumlah yang dimakan menyebabkan perasaan bersalah dan takut mendapat berat badan berlebihan. Entah bagaimana mengkompensasi keadaan, pesakit cuba cepat menyingkirkan makanan yang diserap:

  • mencetuskan muntah;
  • minuman pencahar atau diuretik;
  • gunakan enema;
  • teruskan mogok lapar;
  • Keletihan melanda diri mereka di gyms, saunas dan mandi, hanya untuk mengelakkan kalori yang diserap, diserap dalam badan.

Dalam indikator kesusasteraan asing bulimia dianggap seperti tingkah laku.

Ciri ciri Bulimia Neurosis adalah berat badan normal atau hampir normal pesakit, sekurang-kurangnya pada permulaan penyakit!

Apa yang berlaku kepada seorang lelaki yang dia kehilangan keupayaan untuk mendapatkan cukup?

Mekanisme kerosakan dan sebab

Kelaparan yang berterusan mengejar orang dengan patologi ini disebabkan oleh fakta bahawa terdapat kegagalan dalam sistem transmisi impuls saraf maklumat, atau terdapat penyelewengan dalam reseptor hipotalamus, yang bertanggungjawab untuk memberikan isyarat bekalan nutrien yang mencukupi.
Bercakap dalam bahasa manusia, ternyata perut itu menerima makanan, memberi isyarat kepada pusat bahawa semuanya adalah OK, dan otak tidak menerima maklumat ini. Dan terus menuntut yang hilang.
Sebab-sebab terjadinya bulimia, doktor dibahagikan kepada tiga kumpulan.

Organik

Ini termasuk gangguan endokrin dan penyakit serius, seperti:

  • diabetes, hipertiroidisme;
  • luka yang beracun dan tumor di kawasan hipotalamus;
  • keabnormalan kongenital yang mempengaruhi otak;
  • Bulimia dalam pesakit psikiatri adalah sangat ciri (sebelum ini, walaupun diagnosis bulimia adalah sama dengan diagnosis "keterbelakangan mental")

Sosial

Ini adalah piawai kecantikan dan berat dalam masyarakat di mana seseorang hidup, dan pendapat yang lazim berhubung dengan berat berlebihan. Sekiranya seorang wanita, untuk berasa selesa, perlu sentiasa memandangnya, terus memantau berat badannya, secara beransur-ansur ia akan berkembang menjadi sindrom saraf. Dan perasaan takut akan lemak yang semakin meningkat akan meningkat setiap hari, yang membawa kepada tekanan atau kemurungan yang berlarutan, yang hanya boleh dimakan dengan makan makanan.

Psikogenik

Kumpulan ini termasuk orang yang rendah diri, sentiasa merasa tidak selamat. Selalunya, bulimia psikogenik berkembang pada perempuan yang membesar dalam keluarga di mana ibu bapa mematuhi peraturan pendidikan yang terlalu ketat. Atau berkembang dalam wanita yang hidup dengan suami mereka - diktator.

Pakar psikologi melihat masalah bulimia sedikit lebih luas, dan mengklasifikasikannya mengikut jenis seperti:

  • masokistik,
  • obsesif,
  • demonstrasi,
  • ditegaskan pada sisi kehidupan seksual.

Ia agak sukar untuk mencari orang yang sakit, terdapat banyak orang yang hanya suka makan dengan baik atau terbiasa mengambil sebahagian besar dari zaman kanak-kanak. Terdapat ramai yang telah meningkatkan selera makan pada masa tekanan. Orang dengan bulimia adalah berbeza. Keadaan mereka adalah serupa dengan ketagihan alkohol atau penagihan dadah, apabila semua nilai hilang untuk seseorang, hanya satu perkara yang tinggal, makan makanan.

Tanda bulimia

  • Tanda pertama dan paling jelas orang sakit adalah sikap fanatik terhadap angka mereka. Kebanyakan pesakit mempunyai berat badan NORMAL, tetapi kebimbangan mengenai peluang untuk pulih adalah mendorong mereka gila. Dengan cara ini, penyakit biasanya bermula dengan tidak bersalah, seolah-olah adiktif, mengikuti angka dan mengawal berat badan anda sendiri. Tetapi, secara beransur-ansur, ia menjadi mania. Orang-orang seperti itu sentiasa mengukur parameter mereka, berdiri di skala pada peluang pertama, sentiasa melihat diri mereka dari semua pihak di cermin;
  • Petunjuk seterusnya untuk penyelesaian penyakit itu harus kekal kekal pada pelbagai diet, setiap hari mencipta untuk diri sendiri sekatan seterusnya. Orang seperti itu

Bulimia, kecederaan jari

terus berusaha mengira kalori, terus mencari resipi yang sangat berkesan;

  • Juga tanda-tanda bulimia dapat dilihat dengan mata kasar pada jari-jari, ia adalah calar dari gigi. Percubaan yang berterusan untuk mendorong muntah dipaksa, pada akhirnya menjadi terlalu terlihat. Lama kelamaan, phalanx indeks atau jari tengahnya cacat, kulit menjadi bengkak, dan ulser muncul di atasnya, plat paksi rosak disebabkan oleh pengambilan berterusan jus gastrik.
  • Dan tanda-tanda bulimia yang tidak menyenangkan seperti turun naik berat badan yang tajam, dari keletihan yang disebabkan oleh anoreksia, yang merupakan manifestasi melampau bulimia, kepada obesiti.
    Dengan cara ini, satu langkah kecil perlu dilakukan, dan jelaskan mengapa, walaupun semua langkah yang diambil untuk mencegah makanan daripada mencerna, pesakit dengan bulimia akhirnya menjadi gemuk jika mereka tidak mati semangat mereka lebih awal!

    • Penyerapan makanan bermula di perut. Dan, walaupun muntah buatan secara artifisial, 70% kalori yang diserap mempunyai masa untuk dicerna. Dan jika menyingkirkan makanan datang melalui julap, maka lebih banyak lagi diserap;
    • Secara beransur-ansur, terdapat kegagalan proses metabolik, metabolisme tubuh melambatkan secara dramatik. Ini membawa kepada fakta bahawa makanan yang dimakan hampir sepenuhnya menjadi gemuk;
    • Senaman melegakan membawa kepada pembinaan otot dan dehidrasi. Pada peluang pertama, tubuh, berusaha untuk mendapatkan kelembapan yang hilang, membina lapisan lemak

    Pesakit tidak menyedari kedudukan mereka dan tidak berfikir tentang bagaimana untuk menghilangkan bulimia.

    Perhatian! Sangat ciri: ramai pesakit cuba berhati-hati menyembunyikan kelakuan obsesif mereka.

    Tindakan merosakkan bulimia

    Kesan bulimia sangat merosakkan, kebanyakannya tidak dapat dipulihkan!
    Apabila ujian darah dikesan

    • Tanda-tanda dehidrasi kronik;
    • kekurangan kalium, klorin, kalsium;
    • kekurangan fosfat;
    • kekurangan sodium (penyalahgunaan diuretik);
    • asid urik berlebihan;
    • asidosis (dengan penyalahgunaan julap) atau alkalosis (dengan muntah tiruan kerap)

    Gangguan keadaan hormon adalah kekacauan lengkap:

    • kekurangan hormon yang merangsang folikel kelenjar pituitari (mengawal fungsi haid);
    • lebihan atau kekurangan prolaktin;
    • hipotiroidisme atau tahap hormon tiroid yang rendah (bebas T3 dan T4);
    • pelanggaran hormon paratiroid;
    • kortisol tinggi

    Dalam kajian enzim gastrousus - peningkatan tahap amilase (gejala pankreatitis)

    Pembersihan yang berterusan usus usus membawa kepada gangguan air - metabolisme elektrolit, ini membawa kepada hakikat bahawa semua otot badan kehilangan kontraksi mereka. Keadaan ini menjejaskan terutamanya kerja jantung, dinding yang terdiri daripada beberapa jenis otot yang mesti dikontrakkan secara berterusan. Akibatnya boleh sampai kepada serangan jantung.
    Untuk kerja biasa, badan kita perlu sentiasa mempunyai sejumlah bahan penting, terutamanya elektrolit (kalium, kalsium, magnesium, natrium). Dengan mengejek perut dan usus yang berterusan, kebanyakan elemen penting yang mesti sentiasa datang dari makanan, dibasuh dan tidak mempunyai masa untuk diserap. Akibatnya, patologi seperti membangun:

    • Aritmia,
    • kegagalan buah pinggang,
    • keradangan esophageal - esophagitis
    • pankreatitis radang pancreatitis
    • pencabulan fungsi pemindahan perut dan usus (paresis perut, paresis usus)
    • pengeluaran atau pembebasan hormon yang tidak mencukupi ke dalam aliran darah, yang membawa kepada gangguan kitaran haid, keguguran, kelahiran pramatang.
    • Anemia,
    • Hipoglisemia,
    • Atonia,
    • Myopathy

    Bulimia, ulser mulut dan kerosakan gigi

    Ia adalah mungkin untuk menghitung kata-kata pandai untuk jangka masa yang panjang, kerana banyak mereka akan membunyikan bunyi yang tidak dapat difahami dan tidak bermakna. Adalah lebih mudah untuk menamakan perubahan yang akan berlaku dengan seseorang. Dan sebagainya, kesan muntah berterusan akan membawa kepada penyakit tekak luka, kerosakan gigi, dan ulser di kerongkong.
    Oleh kerana kelenjar air liur yang hipertrophi, mereka meningkat dengan ketara, menjadikan wajahnya bengkak. Struktur paku dimusnahkan, kuku menjadi rapuh, mengelupas, mengubah warna dan hilang bersinar alami. Kekurangan vitamin dan mineral menghancurkan rambut dan kulit, edema muncul di muka dan badan, otot sering mengurangkan kekejangan, dan pendarahan dalaman mungkin berlaku.
    Dinding usus yang lemah-lemah menjadi pintu terbuka untuk sebarang jangkitan atau penyakit serius lain, termasuk sembelit kronik, penyakit pencegahan, paresis usus, halangan usus yang dinamik dan keadaan maut yang lain!

    Kesan mematikan bulimia
    Dan jika kita bercakap tentang keterukan penyakit, kesan bulimia adalah berbahaya seperti kesan anoreksia.

    Terdapat kes pecah esofagus dan perut kerana jumlah makanan yang banyak dan kehilangan rektum disebabkan oleh julap kekal;
    Pancreatitis;
    Keracunan akut ipekakuanoy (bahan emetik);
    Aritmia mematikan pada latar belakang gangguan elektrolit.

    Bercakap tentang keterukan akibat bulimia, seseorang tidak dapat mengelakkan mangsa daripada jangkitan yang mengerikan ini:

    1. Andrei Schmeltzer - personaliti dinamik yang kuat dengan daya hidup yang hebat. Hanya 13 bulan mengalami bulimia. Kematian berlaku dalam impian akibat ketidakseimbangan elektrolit.

    2. Eliza Ruf McCall adalah pelajar, yang membunuh diri pada usia 20 tahun akibat bulimia dan menjadi tertekan. Dalam ingatannya, pergerakan sosial untuk bantuan psikologi telah dianjurkan untuk remaja yang mengalami gangguan makan.

    3. Sheldy Sterner - seorang gadis berbakat, penyanyi, pemuzik, penyair. Dia meninggal pada usia 19 tahun. Akibatnya. gangguan bulimia elektrolit - arrhythmia - strok.

    4. Melissa Booth, meninggal dunia pada umur 17 tahun dari berlebihan julap.

    5. Shandra Schaffer, ibu kepada dua orang anak, meninggal dunia pada usia 27 tahun, dia mengalami bulimia selama 15 tahun. Kata-kata kematiannya: "Saya penuh dengan diri saya dan diam-diam mati."

    Dan ramai gadis lain yang tidak dapat mengatasi bulimia mengalami nasib yang sama.

    Rawatan

    Jadi, bagaimana untuk menghilangkan bulimia?
    Sulit untuk merawat bulimia kerana sekurang-kurangnya penyertaan diperlukan:

    • psikiatri;
    • seorang ahli gastroenterologi (pemakanan);
    • endokrinologi;
    • serta ahli kardiologi dan ahli nefrologi

    Penyakit ini perlu dirawat untuk jangka masa yang panjang, dan beberapa kesannya - komplikasi perlu dirawat SAHAJA.
    Rawatan bermula dengan mengetahui sebab-sebab penyakit. Eropah telah mengamalkan pendekatan tiga hala terhadap masalah tersebut. Pesakit akan terjejas dengan serta-merta dalam bidang seperti:

    • Kesan psikologi;
    • Pemakanan individu;
    • Normalisasi aktiviti fizikal.

    Titik pertama dan paling penting adalah jiwa pesakit. Doktor membayar pada tahap rawatan yang paling banyak perhatian. Di samping bekerja pada masalah seseorang, kepentingannya ditubuhkan, ketagihan selain daripada makanan. Pakar mengesyorkan bahawa semua masa lapang akan diambil dengan hobi kegemaran anda, supaya tidak meninggalkan minit untuk pemikiran yang tidak perlu.
    Rawatan bulimia adalah paling berkesan jika saudara-mara mengambil bahagian di dalamnya. Adalah disyorkan bahawa bulimia tidak berkurang dengan mudah dan untuk saudara-mara yang sakit, terutama ibu bapa perempuan:

    • Jumlah makanan yang ada;
    • Lawatan tandas (disarankan untuk mengeluarkan kunci supaya pesakit bulimik tidak berpeluang untuk bersara dalam masa yang lama!);
    • Terutamanya adalah perlu mengikuti lawatan ke tandas 2 jam selepas makan

    Diet dikembangkan dengan pandangan bahawa pesakit boleh mendapatkan cukup, dan pada masa yang sama mendapatkan semua komponen berguna.
    Latihan boleh secara radikal menyelesaikan masalah bagaimana untuk menghilangkan bulimia. Pendekatan yang kompeten untuk latihan akan membantu mengatasi keadaan tekanan, dan dengan cepat kembali normal.

    Penyakit Bulimia atau kejang saraf

    Apa ini? Adalah mengerikan untuk bayangkan, tetapi penyakit ini jauh lebih biasa daripada orang yang dapat bayangkan. Apakah itu dan mengapa ia berbahaya bagi seseorang? Bulimia menampakkan diri dalam serangan kelaparan yang tidak terkawal. Seseorang tidak dapat mengatasi selera makannya sendiri. Kelaparan menjadi begitu kuat sehingga pesakit tidak dapat mengatasinya.

    Serangan menyakitkan memaksa seseorang untuk mula makan dengan segera. Dalam keadaan sedemikian, seseorang boleh makan sejumlah besar makanan, yang mempunyai kesan buruk terhadap kesihatannya. Kebanyakan masa, wanita muda paling banyak mengalami bulimia dan paling terdedah kepada tekanan dan bereksperimen dengan diet keras.

    Penyakit ini boleh menyebabkan perubahan berat badan tiba-tiba. Tahap yang teruk boleh menyebabkan turun naik berat badan dalam julat 10-15 kg.

    Perubahan sedemikian mempunyai kesan buruk pada tubuh manusia, boleh menyebabkan keguguran rambut, masalah jantung dan keletihan kronik.

    Keterangan penyakit ini

    Penyebab utama bulimia boleh dipanggil gangguan mental. Seseorang tidak dapat mengawal makanan, membetulkan makanan dan kalori. Percubaan bebas untuk menyelesaikan kelaparan membawa kepada akibat buruk. Pesakit mengambil pil untuk menurunkan berat badan, mengira kalori, menyebabkan dia menggigit dan gelung dalam makanan.

    Mereka sentiasa merasa bersalah selepas makan berikutnya. Pesakit dengan bulimia tidak mampu untuk mencukupi dengan berat badan mereka, dan dalam kebanyakan kes mengalami harga diri yang rendah.

    Kadang-kadang bulimia dipanggil kinorexia. Penyakit kelaparan yang menyakitkan memaksa seseorang untuk memakan sebahagian makanan yang terlalu tinggi. Pada masa yang sama, pesakit tidak merasa kenyang dan terus makan. Gangguan sistem saraf pusat tidak membenarkan pesakit mendapatkan makanan yang mencukupi. Ini membawa kepada peningkatan berat badan yang besar. Cuba membetulkan keadaan, bulimik duduk di atas makanan yang ketat, tetapi tidak menemui kekuatan untuk mengatasi selera makan mereka. Bulimia boleh berlaku pada pesakit dengan skizofrenia atau gangguan saraf yang lain. Dalam beberapa kes, ia didapati dalam epilepsi atau diabetes.

    Statistik dunia

    Bulimia hanya dianggap sebagai penyakit serius yang memerlukan rawatan perubatan pada abad ke-20. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini memberi kesan kepada wanita. Harus diingat bahawa jumlah kes meningkat dengan pesat. Bulimia boleh dipanggil obsesi. Manusia tidak dapat menghilangkan pemikiran tentang berat badan dan makanannya sendiri. Anorexia sangat mirip dengan bulimia dan mempunyai simptom yang sama.

    Kemunculan bulimia yang paling biasa adalah psikologi. Makan mencerminkan keadaan emosi seseorang. Berada dalam keadaan yang sukar atau mengalami tekanan yang teruk, seseorang menggunakan makanan sebagai cara untuk menjauhkan diri dari realiti dan melupakan masalah. Dalam kes ini, ia tidak dapat mengawal jumlah makanan yang digunakan.

    Setelah mengalami kejutan emosi yang kuat, seseorang berusaha untuk segera "merebut" masalah dengan sejumlah besar makanan. Pada mulanya, masalahnya tidak kelihatan serius kepadanya. Emosi negatif hilang, anda hanya perlu merawat diri anda dengan sesuatu yang lazat. Walau bagaimanapun, ketagihan makanan semakin meningkat setiap hari.

    Sensasi rasa positif menjadikan seseorang lebih bahagia. Sebagai contoh, seseorang datang selepas kerja keras hari, dan berada dalam suasana yang tidak baik. Dia makan sesuatu yang lazat dan sangat berbahaya, dengan hasilnya moodnya meningkat dengan ketara. Walau bagaimanapun, tidak lama lagi dia mula membiasakan diri dengan hakikat bahawa dia menyelesaikan masalah yang serius dengan makanan. Manusia semakin berusaha untuk menjauhkan diri dari masalah sekitarnya dan kesulitan dengan makanan.

    Dalam kebanyakan kes, amalan ini berakhir sangat sedih. Orang itu tidak lagi menikmati sensasi rasa, dan mula berfokus pada jumlah makanan yang dimakan. Dia berusaha untuk mengisi perut, percaya bahawa dengan cara ini dia akan dibebaskan dari pemikiran yang menindas. Semua perhatian manusia tertumpu pada makanan. Dia melihat dalam dirinya satu-satunya keselamatan dan pembebasan dari semua kejahatan.

    Kita boleh mengatakan bahawa kaedah menyingkirkan masalah dengan makanan adalah mudah dan mudah. Sebilangan besar orang menggunakannya. Seseorang yang mempunyai harga diri yang rendah, berhenti merasa tidak sempurna ketika makan. Secara psikologi, dia berasa gembira dan puas, tidak menyedari apa yang dia lakukan. Dengan kaedah ini, orang ramai tidak dapat menangani masalah. Mereka menganggap kaedah ini paling mudah dan paling mudah. Itu sebabnya bulimia boleh dipanggil bukan sahaja psikologi, tetapi juga pergantungan fizikal. Lagipun, seseorang bergantung kepada makanan bukan sahaja secara psikologi, tetapi juga secara fizikal. Dasar penyakit seperti bulimia, bukan hanya masalah psikologis, tetapi juga keinginan fisik untuk memuaskan kelaparan.

    Makan makan secara berkala mempunyai kesan negatif terhadap tubuh manusia. Seseorang berhenti mengawal selera makan sendiri, dan kehilangan kawalan ke atas dirinya. Ini bermakna seseorang berasa lapar bukan sahaja ketika tubuhnya memerlukannya, tetapi pada tekanan dan kejutan emosi yang sedikit. Pada masa lalu, pesakit hanya makan lapar. Sekarang, dia mengalami keperluan yang tidak terkawal untuk terus menyerap sejumlah besar makanan.

    Jenis penyakit

    Bulimia dibahagikan kepada beberapa jenis, bergantung kepada keparahan penyakit.

    • Bulimia utama - dinyatakan dalam perasaan lapar yang berterusan. Serangan menyakitkan memaksa seseorang untuk makan walaupun dia tidak mahu.
    • Bulimia selepas anoreksia - dalam beberapa kes, penyakit ini adalah akibat daripada anoreksia. Setelah memakan sedikit makanan, anoreks merasa bersalah dan cenderung mendorong diri untuk muntah. Amalan ini membawa kepada akibat yang menyedihkan, sebagai contoh, kepada bulimia.

    Perlu diperhatikan bahawa penyakit ini boleh terjadi dengan cara berikut.

    • Mengambil sejumlah besar makanan, pesakit berusaha untuk membetulkan keadaan, tetapi resort kepada kaedah yang tidak selamat. Dia menyebabkan muntah atau enema, dengan harapan dapat menghilangkan makanan yang dimakan.
    • Pesakit tidak menyalahgunakan kaedah berbahaya. Menyerap sejumlah besar makanan, mereka cenderung untuk menjalani diet yang ketat, yang disertai oleh kerapian dan serangan berterusan.

    Punca

    Penyebab bulimia boleh dibahagikan kepada jenis berikut.

    Penyebab fisiologi bulimia sangat jarang berlaku. Dalam kebanyakan kes, pesakit mengalami punca psikologi. Yang fisiologi termasuk gangguan hormon, merosakkan korteks serebrum atau gangguan metabolik.

    Pakar psikologi mengatakan bahawa bulimia paling kerap berlaku pada orang yang mempunyai harga diri yang rendah. Orang semacam itu tidak dapat memenuhi keperluan yang diterima umum. Kompleks inferioriti yang timbul dalam masa kanak-kanak yang jauh boleh menyebabkan banyak masalah. Ini juga termasuk bulimia. Seorang yang kesepian dan tertekan mencari penghiburan makanan.

    Tidak seperti bulimia, anoreksia kelihatan hampir serta-merta, dan dinyatakan dalam penurunan berat badan yang tajam. Dalam kes bulimia, pesakit mengekalkan berat badan yang normal untuk masa yang lama, yang lain mungkin tidak mengesyaki bahawa seseorang mempunyai penyakit. Seseorang berusaha untuk mendorong keinginan emetik, tanpa menyedari bahawa kebanyakan makanan telah diserap oleh tubuh. Walaupun demikian, pada mulanya orang yang sakit tidak menonjol dari orang ramai, dan hanya saudara terdekat yang tahu tentang kehadiran penyakit itu.

    Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berkembang pada wanita, bermula pada masa remaja. Lelaki mempunyai bentuk penyakit yang lebih ringan. Dalam sesetengah kes, penyebab bulimia boleh menjadi diet yang kerap, dengan kerosakan berterusan. Jika seseorang yang cuba untuk menghadkan dirinya kepada makanan terputus, maka ini mungkin menjadi punca permulaan bulimia.

    Banyak pembuli, serta saudara-saudara mereka, percaya bahawa penyebab penyakit itu hanya boleh dianggap sebagai kekurangan kekuatan. Malah, pendapat ini salah. Pesakit tidak boleh menolak makanan, hanya menggunakan tenaga mahukan.

    Bulimia boleh dibandingkan dengan ketagihan dadah. Dalam kes ini, orang itu bergantung kepada makanan. Dia tidak dapat menghilangkan tabiat buruk itu, bahkan berusaha keras. Tidak mustahil untuk menyingkirkan ketagihan pada anda sendiri, bantuan perubatan wajib diperlukan. Semakin lama masa berlalu, semakin banyak pesakit makan. Dia menggabungkan makanan dengan makanan ringan yang tetap, akibatnya dia makan secara praktikal tanpa berhenti.

    Perlu diingat bahawa pesakit menyedari betapa dia makan. Kesalahan yang keterlaluan menjadi masalah. Setiap kali pesakit menjanjikan dirinya sendiri bahawa dia tidak akan makan lebih banyak, bagaimanapun, dia tidak dapat mencari kekuatan untuk menahan dirinya. Berharap untuk membetulkan keadaan, resort pesakit dengan pelbagai kaedah, sebagai contoh, dia membuat dirinya sebagai enema atau menyebabkan muntah. Oleh itu, dia berharap untuk membetulkan apa yang telah dilakukannya.

    Bagaimanapun, ini tidak membawa hasil yang diharapkan. Seseorang tidak boleh berhenti, tingkah laku ini menjadi kitaran baginya. Pesakit tidak tahu bahawa, menyebabkan muntah, mereka tidak akan membetulkan keadaan, kerana kebanyakan makanan telah dicerna. Dalam kes enema atau julap, hanya cecair berlebihan dikeluarkan dari badan.

    Perlu diingat bahawa pembersihan berterusan sangat berbahaya dan boleh membawa kepada akibat yang serius. Akibatnya, kerengsaan teruk keradangan, pharynx, usus dan membran mukus lain mungkin berlaku.

    Gejala utama

    Kehadiran bulimia boleh diramalkan, jika anda mematuhi perilaku anda dengan teliti. Adalah penting untuk bersikap jujur ​​terhadap diri sendiri dan jangan takut mengaku mempunyai penyakit.

    Menarik perhatian pada kelakuan anda, anda dapat melihat tanda-tanda berikut.

    • Penggunaan makanan yang berlebihan, serta tergesa-gesa dalam makanan.
    • Keinginan untuk mendorong muntah selepas makan tengah hari yang hangat.
    • Harga diri yang rendah, pengasingan berlebihan, keinginan untuk menjauhkan diri dari dunia luar.

    Berikut ini boleh dikaitkan dengan tanda-tanda fisiologi.

    • Perubahan tajam dalam berat badan. Pesakit boleh menaikkan berat badan secara dramatik, dan juga tiba-tiba menurunkan berat badan.
    • Keletihan yang tinggi, kelemahan yang berterusan, sakit kepala yang kerap.
    • Keradangan kerap faring dan tekak.
    • Penyakit yang kerap di dalam organ penghadaman.
    • Ketidakselesaan di mulut, ulser dan stomatitis, akibat serangan muntah yang kerap.
    • Limbungan berterusan yang banyak.

    Perlu diingatkan bahawa kebanyakan pesakit tidak mengiktiraf kehadiran penyakit serius. Mereka tersilap percaya bahawa mereka mengawal keadaan, dan boleh berhenti pada bila-bila masa.

    Rawatan penyakit

    Bagaimana untuk menghilangkan penyakit yang berbahaya dan berpanjangan? Yang pertama ialah memahami sebab-sebab kejadiannya. Sekiranya masalah psikologi adalah untuk dipersalahkan, pesakit perlu menjalani rawatan intensif oleh psikoterapis. Bulimia saraf dirawat bukan sahaja oleh terapi individu. Dalam kebanyakan kes, gunakan dan kumpulan. Oleh itu, seseorang mendapat peluang untuk berkomunikasi dengan orang yang menghadapi masalah yang sama.

    Dengan adanya gangguan kemurungan, kursus antidepresan ditetapkan. Pesakit diberi diet khas, tujuannya untuk memulihkan proses metabolik dalam badan, dan memulangkannya kepada cara hidupnya yang terdahulu. Kita mesti ingat bahawa satu kursus tidak cukup untuk pesakit. Penyakit ini boleh kembali lagi.

    Menyimpulkan

    Keberkesanan rawatan bergantung pada perasaan psikologi orang itu. Komplikasi bulimia boleh membawa kesan buruk ke atas tubuh manusia, menyebabkan kemunculan penyakit serius dan juga kematian. Untuk mengelakkan ini, perlu dilakukan secara menyeluruh rawatan.

    Terapi tetap, pematuhan dengan semua norma yang ditetapkan, serta sikap positif, pasti akan membantu mencapai hasil yang positif. Kita harus ingat bahawa pesakit dengan bulimia memerlukan sokongan yang serius dari orang yang dikasihi dan saudara-mara.